پایان نامه مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر و سبک های اسناد در بین افراد دیابتی و سالم

تعداد صفحات: 105 فرمت فایل: word کد فایل: 1000792
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر و سبک های اسناد در بین افراد دیابتی و سالم

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی (M.A)

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر و سبک های اسناد در بین افراد دیابتی و سالم می باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها و مطب های تخصصی شهر اردبیل در نیمه اول سال 1394 می باشد. روش تحقیق حاضر علی مقایسه می باشد و روش نمونه گیری به صورت در دسترس می باشد. به این صورت که در مرحله اول از میان بیماران دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان ها و مطب های تخصصی شهر اردبیل تعداد 35 نفر و از میان افراد سالم تعداد 35 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده از پرسشنامه های پرسش‌نامه سبک اسنادی  (ASQ)، پرسشنامه فراشناخت (MCQ) و پرسشنامه کنترل فکر در این پژوهش استفاده شد. برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون مانوا استفاده شد. یافته این تحقیق نشان داد که بین مولفه های باورهای فراشناختی در بین دو گروه بیماران مبتلا به دیابت و افراد سالم تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0

    مقدمه

    دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود (گوگوئن و گیلبرت، 2014). در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند. خود مراقبتی دیابت به عنوان مجموعه ای از رفتارها (تنظیم برنامه غذایی، انجام ورزش، مصرف داروها، خود پایشی سطوح قند خون یا ادرار و مراقبت از پاها) آنها تعریف شده است که بیماران مبتلا به دیابت، را به طور روزانه برای دستیابی به کنترل دیابت انجام می دهند (رحیمیان بوگار و همکاران، 2010). این رفتارها موجب پیشگیری از عوارض زودرس و دیررس بیماری گردیده و زندگی طولانی مدت را برای بیمار تضمین می کنند (آدامز و همکاران، 2013). بیماری دیابت در قلب مسائل رفتاری است و عوامل روانشناختی و اجتماعی نقش حیاتی در مدیریت آن دارند (سنوک و همکاران، 2005)، تا جایی که برخی صاحب نظران همچون گلاسگو[1] آن را در حقیقت یک مسأله رفتاری و یک بیماری خود-مراقبتی قلمداد می کنند (سنوک و همکاران، 2006).

    فراشناخت[2] در روان‌شناسی واژه‌ای است که به صورت «شناختنِ شناختن» و یا «دانستنِ دانستن» تعریف شده است. تاملی که انسان بر روی فرایندهای ذهنی خود می‌کند، و اندیشیدن درباره تفکر را فراشناخت می‌نامند. این مفهوم از مفاهیم نظریه ذهن به شمار می‌آید، که به صورت عمومی دارای دو مولفه است: یکی دانش درباره شناخت، و دیگری قاعده بخشیدن به شناخت. کودک انسان تا پیش از دبستان هنوز مجهز به فراشناخت نیست و توانایی درک نظر و افکار و احساسات دیگران را ندارد، از چهار سالگی به بعد است که می‌فهمد که افکار و باورهای دیگران بر رفتارشان تاثیر می‌گذارد و این‌که حتی ممکن است آن‌ها از واقعیت به دور نیز باشد. بیماران مبتلا به اوتیسم فاقد نظریه ذهن می‌باشند، آدم‌ها را به مانند هر نوع شی دیگری می‌بینند، در نتیجه به دنیای درون خود پناه می‌برند (رفیعی، 1392).

    فراشناخت را می توان به سه حیطه دانش فراشناختی[3]، تجربه های فراشناختی[4] و راهبردهای فراشناختی[5] تقسیم کرد. دانش فراشناختی به باورها و نظریه هایی اطلاق می شود که افراد درباره تفکر خود دارند. تجربه های فراشناختی شامل ارزیابی ها و احساس هایی است که افراد در موقعیت های مختلف درباره ی وضعیت روانی خود دارند و راهبردهای فراشناختی پاسخهایی هستند که برای کنترل و تغییر تفکر به کار گرفته می شوند و به خودتنظیمی هیجانی و شناختی کمک می کنند (ولز، 2013).

    راهبردهای کنترل فکر پاسخ هایی هستند که افراد برای کنترل فعالیت های نظام فراشناختی خود نشان می دهند. ولز و ماتیوس اختلال هیجانی را با راهبرد کنترل تهدید مشخص می کنند (ولز و ماتیوس،1994). افراد برای کنترل افکار ناخواسته یا اضطراب زای خود از طیف وسیعی از راهبردها استفاده می کنند. در یک مطالعه ی تحلیل عاملی، ولز و دیویس، پنج راهبرد کنترل را مشخص کردند که از طریق پرسشنامه ی کنترل فکر (TCQ) سنجیده می شود. این راهبردها ارزیابی مجدد، تنبیه، کنترل اجتماعی، نگرانی و توجهبرگردانی را شامل می شوند (ولز، 2013). هدف از پژوهش حاضر مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر و سبک های اسناد در بین افراد دیابتی و سالم که شامل تمامی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها و مطب های تخصصی شهر اردبیل در نیمه اول سال 1394 می باشد.

    1-1 بیان مسئله

    دیابت یکی از بیماریهای شایع و مهم است که افراد را در سنین مختلف گرفتار می کند (امیر، 1997) و عوارض ناشی از آن یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و ناخوشی است (واینر، 1985). دیابت، از بیماری های مزمن و شایعی است که می تواند بر عملکرد فیزیکی و جسمی، توسعه عوارض بیماری، وضعیت روحی و روانی، ارتباطات فردی، خانوادگی و اجتماعی، عملکرد جنسی ودرک از سلامتی تاثیر گذار باشد (شیرین زاده دستگیری، 2008). طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی طی 25 سال آینده تعداد افراد مبتلا به دیابت دو برابر خواهد شد، به طوری که از171 میلیون نفر در سال 2000، به 366 میلیون نفر در سال 2030 خواهد رسید. انجمن دیابت ایران آمار بیماران دیابتی را در سال 1388 بالغ بر 2 میلیون و700 هزار نفر برآورد کرده است که در گروه سنی 15 تا 65 سال هستند و سه میلیون نفر به اختلال تحمل گلوکز مبتلا هستند که متاسفانه از بیماری خود اطلاع ندارند. ایران با شیوع 8 درصد، جزء مناطقی است که بیشترین درصد دیابت را در جهان به خود اختصاص داده است. دیابت نهمین علت مرگ و میر مردان ایرانی است و ششمین علت مرگ در ایالات متحده و حدود 18 درصد مرگ افراد بالای 25 سال را تشکیل می دهد (رینولد و ولز، 1999). در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد می‌شوند که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد. لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض موثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است (مک فارلان و همکاران، 2015).

    یکی از حوزه های جدید در علم روانشناسی مبحث فراشناخت می باشد روانشناسی فراشناخت، حوزه اندیشه گری نوینی است که پیشینه آن به دهه 1970 میرسد. فلاول (1979) نخستین کسی بود که در سال 1979 اصطلاح فراشناخت را مطرح کرد. به نظر می رسد فراشناخت هم شامل فرایندهای شناختی و هم شامل تجارب یا تنظیم شناختی است. دانش فراشناختی به اکتساب دانش پیرامون فرایندهای شناختی و دانش درباره نحوه استفاده از فرایندهای کنترل شناختی اشاره دارد. فراشناخت عبارت است از هر نوع دانش یا فرآیند شناختی که در آن ارزیابی، نظارت یا کنترل شناختی وجود داشته باشد (لبان و همکاران، 2002) . نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان می دهد راهبرد های فراشناختی بر اضطراب بیماران فشار خون تاثیر دارد (بختیاری و همکاران، 1391).

    راهبردهای کنترل فکر پاسخ هایی هستند که افراد برای کنترل فعالیت های نظام فراشناختی خود نشان می دهند. ولز و ماتیوس اختلال هیجانی را با راهبرد کنترل تهدید مشخص می کنند (ولز و ماتیوس،1994). افراد برای کنترل افکار ناخواسته یا اضطراب زای خود از طیف وسیعی از راهبردها استفاده می کنند. در یک مطالعه ی تحلیل عاملی، ولز و دیویس، پنج راهبرد کنترل را مشخص کردند که از طریق پرسشنامه ی کنترل فکر (TCQ) سنجیده می شود. این راهبردها ارزیابی مجدد، تنبیه، کنترل اجتماعی، نگرانی و توجهبرگردانی را شامل می شوند (ولز و دیویس، 2003). با توجه به تعریفی که از راهبردهای کنترل فکر صورت گرفت می توان به این مطلب اشاره کرد افراد مبتلا به دیابت با کنترل افکار (مثبت یا منفی) می توانند به بهبودی خود کمک کنند.

    پروپوزال مربوط به این پایان نامه در سایت موجود است.

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر و سبک های اسناد در بین افراد دیابتی و سالم

    فهرست:

    چکیده. 1

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 بیان مسئله. 4

    1-2 اهمیت وضرورت پژوهش.... 7

    1- 3 اهداف پژوهش.... 7

    1-3-1 هدف کلی.. 7

    1-3-2 اهداف جزئی.. 8

    1-4 فرضیه ها. 8

    1-5 تعریف نظری وعملیاتی متغیرها. 9

    فصل دوم

    ادبیات و پیشینه پژوهش

    2-1 مقدمه. 12

    2-2 دیابت... 12

    2-2-1 دید کلی.. 12

    2-2-2 تاریخچه. 12

    2-2-3 دیابت شیرین وابسته به انسولین.. 13

    2-2-4 فنوتیپ و سیر طبیعی دیابت شیرین وابسته به انسولین.. 13

    2-2-5 اداره بیمار مبتلا به دیابت شیرین وابسته به انسولین.. 14

    2-2-6 خطر توارث دیابت شیرین وابسته به انسولین.. 14

    2-2-7 دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین.. 14

    2-2-8 فنوتیپ و سیر طبیعی دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین.. 15

    2-2-9 اداره بیمار مبتلا به دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین.. 15

    2-2-10 خطر توارث دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین.. 16

    2-2-11 دیابت نوع یک.... 16

    2-2-12 دیابت نوع دوم. 16

    2-2-13 دیابت بارداری.. 16

    2-2-14 عوارض دیابت... 17

    2-2-15 دیابت در ایران. 17

    2-2-16 دیابت نوع 2 یا دیابت غیر وابسته به انسولین.. 17

    2-2-17 عوامل مؤثر بر دیابت... 18

    2-3 باورهای فراشناختی.. 18

    2-3-1 فراشناخت... 22

    2-3-3 عناصر فراشناخت... 23

    2-3-3-1 دانش فراشناختی.. 23

    2-3-3-2 کنترل فراشناختی.. 25

    2-3-4 دانش و کنترل خود. 25

    2-3-4 دانش و کنترل فرآیند. 26

    2-3-4-1 انواع دانش موثر در فراشناخت... 26

    2-3-4-2 کنترل اجرایی رفتار. 27

    2-3-5 راهبردهای یادگیری.. 27

    2-3-6 راهبردهای فراشناختی.. 29

    2-3-7 تمایز راهبردهای شناختی و فراشناختی.. 31

    2-3-8 ضرورت آموزش راهبردهای فراشناختی.. 32

    2-4 راهبردهای کنترل فکر. 33

    2-4-1 فواید کنترل فکر. 33

    2-4-2 روش‌های اصلاح احساسات... 35

    2-4-2-1 آموزش ریلکسیشن (آرام‌تنی) 35

    2-4-2-2 احساس بسازید. 37

    2-4-2-3 شاد باشید. 38

    2-4-2-4 رسیدن به آرامش درونی.. 39

    2-4-2-5 مدیتیشن.. 40

    2-4-2-6 حساسیت‌زدایی.. 41

    2-4-2-7 بیرون بریزید. 43

    2-4-2-8 تخلیه. 43

    2-4-2-9 انرژی روانی را صرف اعمال سازنده کنید. 45

    2-4-2-10 پرت کردن حواس... 46

    2-4-2-11 محیط را عوض کنید و از تقویت‌کننده‌ها استفاده کنید. 46

    2-4-2-12 تمرین.. 46

    2-4-2-13 مهارت... 46

    2-4-2-14 معکوس‌گرایی.. 46

    2-4-2-15 دارو. 47

    2-4-2-16 سازگاری‌تدریجی.. 47

    2-4-2-17 انجام کارهایی که دوست داریم.. 47

    2-4-2-18 ارزش‌ها 47

    2-5 سبک اسناد. 47

    2-5-1 اسناد و نظریه اسناد. 47

    2-5-2 نظریه های اسناد. 48

    2-5-3 اسناد و سوگیری ها 49

    2-6 پیشینه پژوهش.... 52

    2-6-1 پژوهش های خارجی.. 52

    1-6-2-1 پیشینه پژوهش باورهای فراشناخت... 52

    2-6-2-2 پیشینه پژوهشی راهبردهای کنترل فکر. 54

    2-6-2-3 پیشینه پژوهشی سبک اسناد و دیابت... 55

    2-6-3 پژوهش های داخلی.. 55

    فصل سوم

    روش شناسی تحقیق

    3-2 جامعه آماری.. 59

    3-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 59

    3-4 روش گرد آوری اطلاعات... 59

    3-5 ابزارگرد آوری اطلاعات... 60

    3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها. 61

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1 ویژگی های جمعیت شناختی.. 63

    4-2 یافته های توصیفی.. 64

    4-3 یافته های استنباطی.. 66

    فصل پنجم

    بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1 مقدمه. 75

    5-2 بحث و نتیجه گیری.. 75

    5-3 نتیجه گیری کلی.. 77

    5-4 محدودیت ها 77

    5-5 پیشنهادات پژوهش.... 78

    5-5 پیشنهادات کاربردی.. 78

    منابع. 79

    ضمائم.. 87

    .

    منبع:

    آذربایجانی، مسعود و دیگران. (1387). روان‌شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، تهران، سمت، چاپ سوم.

    بهراد، بیژن؛ کمالی، محمود. (1389). رابطه راهبردهای «کنترل فکر» با علایم اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور یزد، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره 13 ، شماره 7.

    بزازیان، سعیده؛ بشارت، محمدعلی. (1389). سبک های دلبستگی، ادراک بیماری و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع I، روانشناسی معاصر، شماره 1، ص 3-11.

    پرویز، کوروش. (1384). بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    خانی پور، حمید؛ سهرابی، فرامرز؛ طباطبایی، سعید. (1390). مقایسه باورهای فراشناختی و راهبرد های کنترل فکر در دانشجویان با سطوح بهنجار وبیمارگون از نگرانی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، 1 (1)، 82-71.

    سیف، علی اکبر (1376). روشهای یادگیری و مطالعه، چاپ دوم، تهران: انتشارات دوران.

    سیف، علی اکبر.( 1386). روانشناسی تربیتی نوین. تهران: دوران.

    شمس اسفند‌آباد، حسن. (1384). روان‌شناسی تفاوت‌های فردی، تهران، سمت.

    قندی، عزیزه (1392). ارتباط سبک های مقابله با بیماری و حمایت اجتماعی با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت. پایاننامه کارشناسی رشته روان شناسی عمومی منتشر نشده. دانشگاه پیام نور تالش.

    کدیور، پروین (1383). روانشناسی تربیتی، انتشارات سمت، چاپ هشتم.

    کریمی، یوسف. (1384). روان‌شناسی اجتماعی، تهران، ارسباران، چاپ چهاردهم.

    لوین، مل. (1378). آموزش و رشد اندیشه در مدارس. مترجم دکتر منوچهر کوپایی، تهران، انتشارات دفتر همکاری های علمی بین المللی وزارت آموزش و پرورش.

    محمد امینی، زرار. (1386). بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 19، سال ششم.

    نیاز آذری، کیومرث. (1382). فراشناخت در فرآیند یاددهی و یادگیری. تهران، انتشارات فراشناختی اندیشه.

    والاس، جرالد؛ مک لافلین، جیمز. (1373). ناتوانی های یادگیری: مفاهیم و ویژگی ها. مترجم محمد نقی منشی طوسی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم.

    هالان، دانیل بی؛ کافمن، جیمز. (1382). کودکان استثنایی: مقدمه ای بر آموزش های ویژه. مترجم مجتبی جوادیان، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.

    Adams AS, Mah C, Soumerai SB, Zhang F, Barton MB, Ross-Degnan D. Barriers to self-monitoring of blood glucose among adults with diabetes in an HMO: A cross sectional study. BMC Health Serv Res. 2003; 3(2): 1-8.

    Alley, G. & Deshler,D. (1979).Teaching the learning disabled adolescent: Strategies and methods . Denven London Publishing Co.

    Badian, N.A. (1983). Dyscalculia and nonverbal disorders of learning . In H.R. Myklebust (Ed.), Progress in Learning Disabilities (pp. 235-264) . New York: Stratton.

    Brown, A. L. (1980). Metacognitive development and reading. In R.Spiro, B. Bruce, & W. Brewer (Eds), Theoretical issues in reading comprehension (pp. 453- 481). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

    Bryan, H.T. and Bryan, H.J. (1975). Understanding Learning disabilities.New York: Alfred.

    Bandura, A. Bandura, Social cognitive theory: An agentive perspective, Annual Review of Psychology 52; 2001. pp. 1-26. Full text via crossRef view record in scopus. Cited by in scopus (454).

    Carr M, Joyce A. (1998). Where gifted children do and do not excel on metacognitive task. Can J Psychol ;18(3):212-35.

    24.  Caviola, S., Mammarella, I.C, Cornoldi, C., & Lucangeli, D.(2009). A metacognitive visuospatial working memory training for children. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 123-136.

    Chan L, Chele PV.(1993). Methods and strategies in educating handicapped children. Tehran: Ghomes Publication; [Persian]

    Cross, D. R., & Paris, S. G. (1988). Developmental and instructional analyses of children's metacognition and reading comprehension . Journal of Educational Psychology, 80(2), 131-142.

    Critchley, M.(1970). The dyslexic child. Spreinfield: Charles E. Thomas.

    Carr, M., Joyce, A. (1998). Where Gifted Children do and do not excel on metacognitive task. Canadian Journal of Psychology, Vol 18, 212-235.

    Deshler ,D.D.,Ellis,E.S. and lenz,B.K.(1996).Teaching adolescents with learning disabilities:Strategies and methods (2 nd ed.).Denver: Love

    Flavell, J.H.(1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L.Resnick (Ed), The nature of intelligence (PP.231-235). Hillsdale , NJ: Laerence Erlbaum.

    Flavell, J.H.(1979). Metacognitive and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906- 911.

    Flavell,J.H.(1985).Cognitive  development.(2ND ED).New Jersey : Prentice-Hall.

    Flavell JH.(1988). Cognitive development . 3rd ed. Englewood: Prentice-Hall.

    Flavell JH, Miller P.(1998). Social cognition. 5th ed. In: Doman W, Kuhn D, Siegler R, editors. Hand book of child psychology: Cognition perception and language. New York: John Wiley and Sons.

    Flavell, J. H., & Miller, P. (1998). Social cognition. In W. Doman (Series Ed.) & D. Kuhn & R. Siegler (Vol. Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 2. Cognition. Perception and language (5th ed., pp. 951-898). New York: Wiley.

    F. Bakhshiana, A. Abolghasemia, M. Narimania., 2014. Thought control strategies in the patients with acute stress disorder and PTSD. Procedia - Social and Behavioral Sciences 84 (2013) 929 – 933.

    Garnett,K.(1992).Developing Fluency with basic number facts: intervention for students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice,7,210-216.  

    Goguen, Jeannette; Gilbert, Jeremy (2013). "Hyperglycemic Emergencies in Adults". Canadian Journal of Diabetes 37: S72–S76. doi:10.1016/j.jcjd.2013.01.023. ISSN 1499-2671.

    Glover, J. M., & Bruning, R.H.(1990). Educational psychology: Principles and Application. Boston: Little, Brown.

    Goos,M., Galbraith,P.,Renshaw.P.(2000).A money problem:A Source of insight into problem solving action. International Journal for Mathematics Teaching and Learning.80.

    Haffman, A.(2003).Teaching Decision Making to Students with Learning Disabilities by Promoting Self-Determination.

    Hanich, L.B., Jordan, N.C., Kaplan, D., & Dick, J. (2001). Performance across different  areas of mathematical cognition in children with learning difficulties. Journal  of Educational Psychology, 93(3). 615-626.

    Hermann, Beth Ann (1990). Cognitive and Metacognitive Goals in Reading and Writing . In Duffy, Gerald G. (Eds), reading in the Middle School 2. (pp.81-84). Newark ,Delaware: International Reading Association.

    Holeva, V., Tarrier, N., & Wells, A. (2001). Prevalence and predictors of acute stress disorder and PTSD following road traffic accidents: thought control strategies and social support. Behavior Therapy, 32, 65–68

    Jordan, N.C., & Hanich, L.B. (2000). Mathematical  thinking in second-grade children with different forms of LD. Journal of Learning Disabilities, 33(6), 567-578.

    Laura Palagini, A. Piarulli, D. Menicucci, E. Cheli, E. Lai, M. Bergamasco, M. Mauri, S.D. Kyle, C.A. Espie, A. Gemignani. Metacognitive beliefs relate specifically to sleep quality in primary insomnia: a pilot study. Sleep Medicine 15 (2014) 918–922.

    Miller,M.(1991).Self assessment as a specific strategy for teaching the gifted learning disabled. Journal for the Education of the Gifted,14,178-188.

    Milner, B.(1962). Laterality effects in audition. In V.B. mountcastle (ed)., interhemispheric relations and cerebral dominance. Baltimore: Johns Hopkins.

    Maclellan, E. and Soden, R. Facilitating self-regulation in higher education through self-report. Learning Environments Research 9; 2006. No. 1: 95-110.

    McFarlane, Philip; Gilbert, Richard E.; MacCallum, Lori; Senior, Peter (2013). "Chronic Kidney Disease in Diabetes". Canadian Journal of Diabetes 37: S129–S136. doi:10.1016/j.jcjd.2013.01.037. ISSN 1499-2671.

    Novak, Josef D.(1998). Metacognitive Strategies To Help Students Learning How To Learn. Department of Education, Cornell University .

    Palinscar AS, Brown AL. Reciprocal teaching of comprehension fostering and comprehension monitoring activities. Cogn Instr. 1984;1(2):117-75.

    Paul, N. Sylvie, C. Mark, C. Robin, M. Jaynie, R. Attributions, cognitions and coping styles. Journal of applied social psychology; 2009. Vol. 25, P, 117-128.

    Perry, R. P., & Struthers, C. W. Attributional retraining in the college classroom: Some causes for optimism. Paper presented at the annual meeting of the American Education Research Association, New Orleans, LA; 1994, April.

    Perry, R. P., S. Hladkyj, R. Pekrun, and S. T. Pelletier. perceived control and action control in the achievement of college students: A longitudinal field study. Journal of Eucational Psychology 93; 2001. No. 4: 776-89.

    Paris SG, Cross, D.R, & Lipson, M.Y(1984). Informed strategies for learning: A program to improve children s reading awareness and comprehension . Journal of Educational Psychology, 76, 1239- 1252 .

    Paris SG, Winograd P.(1990). How metacognition can promote academic learning and instruction. In: Jones BF, Idol L,editors. Dimensions of thinking and cognitive instruction Hillsdale: Erlbaum.

    Pugalee, D.K. (2001). Writing, mathematics, and metacognition: Looking for connections through students work in mathematical problem solving. School Science and Mathemayics, 101, 236-245.

    Peterson, C., & Barrett, L. (1987). Explanatory style and academic performance among university freshmen. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 603-607.

    Rahimian-Boogar I, Besharat MA, Mohajeri-Tehrani MR, Talepasand S. Diabetes Self Management: Social, Demographical and Disease Factors. J Clin Psychol. 2010; 1(4): 43-57.

    Reid . G.(2003). DYSLEXIA: a practitioner s had book. 3rded. Yohn wiley & sons ltd. www. ldon line.org.

    Rourke, B.P., & Conway, J.A. (1997). Disabilities of arithmetic and mathematical reasoning: Perspectives from neurology and neuropsychology. Journal of Learning Disabilities, 30(1), 34-46

    Sadock, B,J. & Sadock, V.A (2005). Kaplan & Sadock s Comprehensive Textbook of Psychiatry , & then. Lippincott Williams and Wilkins . 3117.

    Schoenfeld, A.H.(1989).Meta cognition and mathematics education.

    Schoenfeld,A.(1985).Mathematical Problem Solving. San Diego, CA: Academic Press.

    Scarpa, A., Wilson, L. C., Wells, A. O., Patriquin,M.A., Tanaka,A.(2009). Thought control strategies as mediators of trauma symptoms in young women with histories of child sexual abuse. Behaviour Research and Therapy. 47, 809–813.

    Starcevic,V., Berle, D., Milicevic, D., Hannan, A., Lamplugh, C., Eslick,G.(2007). Pathological worry, anxiety disorders and the impact of co-occurrence with depressive and other anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 21, 1016–1027.

    Senf, G. (1972). An information- integration theory and its application to normal reading acquisition and read king disability . In N.Bryant and C.Kass, leadership training institute in learnind disabilities. Final report, vol.II.305- 391.

    Seibel, J.A. (2010). Coping with Chronic Illness. American Diabetes Association. Available from: URL: http://diabetes.webmd.com

    Shalve, R.S. & Gross- Tsur,V.(1993). Developmental dyscalculia and medical assessment . Journal of Learning Disabilities,  26, 134- 137.

    Silver, L.B.(1990). Attention- deficit hyperactivity disorder: Is it a learning disability? Journal of learning disabilities,23, 394- 397.

    Subasi,G.(1999).Bilissel ogrenme yaklasimi bilgiyi isleme kurami.Mesleki Egitim Dergisi,1(2),27-36.

    Sungur, S. (2007). Contribution of motivational beliefs and metacognition to students’ performance under consequential and nonconsequential test conditions . Educational Research and Evaluation, 13(2), 127–142.

    Schunk, D. H. Socialization and the development of self-regulated learning: The role of attributions. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association; 1990, April. 16-20, in Boston, MA.

    Schunk, D. H., and P. A. Ertmer. Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. In Handbook of self-regulation. Ed. M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M. Zeidner; 2000. 631-50. New York: Academic Press.

    Swanson C.(1990). What is metacognition? J Educ Psychol.211:114-23.

    Sweeney, C.M. (2010). The metacognitive functioning of middle school students with and without learning disabilities during mathematical problem solving . A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy . University of Miami.

    Sadeghi-Movahhed F, Molavi P, Sharghi A, Narimani M, Mohammadnia H, Deilami P, Rajabi S. On the relationship between coping strategies and mental health of diabetic patients. J Fundam Ment Health. 2010; 2(46): 480-487. [Persian].

    Snoek FJ, Van-der-Ven NC, Twisk JW, Hogenelst MH, Tromp-Wever AM, Van der Ploeg HM. Cognitive behavioural therapy (CBT) compared with blood glucose awareness training (BGAT) in poorly controlled Type 1 diabetic patients: longterm effects on HbA moderated by depression. Diabetes Med. 2005; 25(4): 1337-1342.

    Snoek FJ, Skinner TC. Psychological aspects of diabetes management. Med. 2006; 34(3): 61-69.

    Snoek, F.J., Ven, N., Lubach, C.H., Chatrou, M., Ader, H.J., Heine, R.J., & Jacobson, A. M. (2001). Effects of Cognitive Behavioral Group Training (CBGT) in Adult Patients with Poorly Controlled Insulin-dependent (type 1) Diabetes: a Pilot Study, Patient Education and Counseling. 45, 143-148.

    Sewanson, C. (1990). What is metacognition? Journal of Educational Psychology, Vol 211, 114-123.

    Taylor C, Keim SK, Parker A. Social and cultural barriers to diabetes prevention in Oklahoma American Indian woman. Prev Chron Dis. 2004; 8(1): 211-223.

    Teong, S. K. (2002). The effect of metacognitive training on mathematical word- problem solving . Journal of Camputer Assisted Learning, 19, 45-46.

    Thorenton,C.A.,Langrall,C.W.,Jones,G.A.(1997).Mathematics Instruction for

    Elementary Student with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities.30,2,142-150.

    Ulgen.G.(2004). Kavram Gelistirme: Kuramlar ve Uygulamlar.Ankara: Nobel Yayni Dagitim.

    U.S office of Education. (1997). Assistance to states for education of handicap- ed children: Procedures for evaluating specific learning disabilities. (Federal Register,42; 65082-65085).

    Vaidya, S.R, (1999). Metacognitive learning strategies for students with learning disabilities . Education, V.120,. il, p 186.

    Veenman,M.V.J.,Wilhelm,P.& Beishuzen,J.J.(2004).The relation between intellectual and meta cognitive skills from a developmental perspective. Learning and Instruction,14,89-109.

    91.  Victor, A. M. (2004). The effects of metacognitive instruction on the planning and academic achievement of first and second grade children .PhD thesis, Graduate College of the Illinois Institue of Technology .

    Vermunt, J. D., and Y. Vermetten. patterns in student learning: Relationships between learning strategies, conceptions of learning, and learning orientations. Educational psychology Review 16; 2004. No. 4: 359-84.

    93.  Ven, N.C.W., Lubach, C.H.C., Hogenelst, M.H.E., et al. (2005). Cognitive Behavioral Group Training (CBGT) for Patient with Type 1 Diabetes in Persistent Poor Glycaemic Control: Who Do We Reach? Patient Education and Counseling, 56, 313-322.

    94.  Weinstein, C.E. & Hume. L. M. (1998). Study strategies for life long learning. Washington. DC: American Psychological Association.

    Wells,A.,Davies,M.(1994). The thought control questionnaire: a mesear of individual Differences in the control of unwanted thought. Behavior research and therapy,38, 871_878.

    Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chichester, UK: Willey press.

    Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression .UK:Guilford Press.

    Wells, A.,Cartter ,K. (2001). Further test of a cognitive model of GAD: metacognition and Worry in GAD, social phobia, panic disorder, depression and non patient . Behavior Research and Therapy, 32,85-102.

    Wells A, Matthews G. Attention and emotion: A clinical perspective. Hove, UK: Erlbaum; 1994: 21-5.

    Wells A, Davies M. The thought control questionnaire: A measure of individual difference in the control of unwanted thought. Behavior Res Ther 2003; 41: 529-54.

    Weiner, B. An attributional theory of motivation and emotion; 1986. New York: Springer Verlag.

    Weinger, K., Schwartz, E., Davis, A., Rodriguez, M., Simonson, D.C., & Jacobson, M.A. (2002). Cognitive Behavioral Treatment in Type 1 Diabetes: A Randomized Control trial, Diabetes, 1, 2, 439.

    Zohar, A. (1991). Theacher's Metacognitive knowledge and the in Struction of Higher Order Thinking, Teaching and Teacher Education, Vol 42, 29-38.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت