پایان نامه بررسی مقایسه ی میزان اضطراب در بین مراجعین به فیزیوتراپی و افراد سالم در استان اردبیل سال 1390

تعداد صفحات: 104 فرمت فایل: word کد فایل: 10001840
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی مقایسه ی میزان اضطراب در بین مراجعین به فیزیوتراپی و افراد سالم در استان اردبیل سال 1390

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی 

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

     

    رابطه ی ذهن – بدن یک راه دوطرفه است اضطراب ، ترس ، خشم و سایر حالات هیجانی می تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی مثل گریه ، افزایش ضربان قلب و اسهال شود. وقتی این تغییرات روی سلامت انسان تاثیر می گذارند ، در قلمرو طب روان تنی جای می گیرند.

    اضطراب را در فارسی با واژه هایی چون دلهره ، نگرانی، تشویش، دلواپسی ، التهاب ، دلشوره، تنش، فشار و ... بیان کرده اند ؛ اضطراب هیجانی را در بر می گیرد که در درجات بالا بسیار ناخوشایند بوده و اغلب دستپاچگی ، بی قراری، هراس و بی تابی را دنبال دارد.

    تقریبا هرکسی در طول عمر خو د موارد زیادی از این حالات را تجربه نموده است این حالات با بروز نگرانی و اینکه اتفاق ناگواری در آینده به وقوع خواهد پیوست همراه است (دکتر غلامرضا گرشاهین 1377)

    اگر به تابلو بیماری های روانی و اختلالهای نوروتیک نگاه کنیم ، اضطراب را به عنوان مایه و ریشه ی آنها می یابیم و در تئوریهای مختلف روانشناسی از آن به عنوان ریشه ی مشکلات نام می برند.

    نگرانی یا اضطراب واکنشی است طبیعی و لازم که در حقیقت جزئی از زندگی است و باعث یادگیری و رشد شخصیت و بالابردن میزان کارایی و هوشیاری و حتی تحریک فرد می شود، (میلانی فر- بهروز 1380)

    همه گاهی مضطرب می شوند ، امتحان ، سابقه ی ورزشی ، ملاقات با فردی مهم و نگرانی درباره ی رابطه ای جدید، که این نگرانیها خواه بلند مدت درباره ی شغل باشد با نگرانیهای کوتاه مدت درباره یک ملاقات در روز خاص.

    با اینکه همه ی این تجربیات ناراحت کننده هستند اما هیچ یک عملکرد نابهنجار محسوب نمی شوند، حتی احتمال دارد این گونه تجربیات جنبه های مفید هم داشته باشند.

    اضطراب واکنش به تهدید خاص نبوده ویک «حالت عمومی و بادوام» روانی است اضطراب به شیئی خاصی معطوف نمی شود، اضطراب بیانگر ضعف همه جانبه ، بیهودگی و درماندگی است .

    اضطراب معادلی برای فقدان خویش شود و او را به فردی تنیده ، تحریک پذیر و متروی و تاحدی از لحاظ روانی فلج تبدیل می کند و ممکن است اضطراب تاثیر زیانباری برکنش عقلانی فردبگذارد .

    حالت اضطراب ممکن است باعث شود فرد چیزهایی را که می داشته یکباره فراموش کند، دچار لکنت و بند آمدن زبان شود و نتواند افکارش را منتقل کند، حالتی مانند تیرگی تفکر.

    اضطراب، زمانی مایه ی نگرانی بالینی می شود که به چنان سطح شدیدی رسیده باشند که توانایی عمل کردن در زندگی روزمره را مختل کند، به طوری که فرد دچار حالت ناسازگارانه ای شده باشد که مشخصه آن واکنش های جسمانی و روانی شدید است .

    این تجربیات شدید غیر منطقی و توانکاه اساس اختلالهای اضطرابی هستند که با عنوان اضطراب بیمارگونه از آن یاد می شود.

    هیچ کس قادر نخواهد بود بدون تغییر در شیوه ی زندگی اش بر اضطراب خود فائق آید، قطعا نحوه ی رفتاری تفکر و احساسات در مانجو تا زمان شروع درمان، مملو از فشار روانی بوده است بنابراین تغییر آنها ضروری است .

    اگردرمانجو زیاد کار می کند ، مسئولیت زیادی دارد، هیچ گونه سرگرمی یا اوقات خوشی در زندگی ندارد یا اهداف غیر واقع بینانه ای برای خود در نظر گرفته است باید به تفکر تغییر این رفتار ها یا نگرش ها باشد هیچ یک از فنون کنترل اضطراب نمی توانند در این موارد مفید باشند همانطور که اگر کسی پیوسته سرش را به دیوار بکوبد آسپرین مانع از سردرد او نخواهد شد .

    بیان مسئله

     

    نوسانهای خلقی کاملا طبیعی است با این همه اگر سعی داریم با استفاده از یک برنامه ی هدفمند بر اضطراب غلبه کنیم این نوسانها باعث می شود که این هدف ها بعضی روزها دشوارتر از روزهای دیگر به نظر آیند.

    متاسفانه افراد و پرتنش بشدت در برابر این نوسانهای خلقی حساسیت نشان میدهند ونگرانی آنها اوضاع را بدتر می کند نباید بگذاریم این مسائل بر ما چیره شوند.

    دستیابی به یک هدف دشوار در یک روز بد مهمتر از رسیدن به آن  هدف در یک روز خواب است چرا که در حالت اول اعتماد به نفس فرد بیش از پیش افزایش می یابد.

    احساس اضطراب خفیف قبل از مراجعه به فیزیوتراپی برای هر فرد بهنجار است ودر اکثر افراد گهگاهی تجربه شدید شود که جلو انجام صحیح درمان را بگیرد ما آن را اضطراب بیمارگونه می نا میم (کاویانی و همکاران 1371)

    اما مطالعه حاضر دنبال پاسخ به این سوال اصلی است که آیا در میزان اضطراب افراد مراجعه کنند به فیزیوتراپی و افراد نرمال زمان تفاوتی وجود دارد؟

     انچه می د انیم این است که در صورت وجود پیشتکار، هر روز می تواند با موفقیتی همراه باشد در جهت رفع اضطراب حاصل از مراجعه به فیزیوتراپی و چنانچه این برنامه را به صورت روزانه دنبال کنیم شالوده ی محکمی برای بازسازی اعتماد به نفس و پیشرفت های بعدی خواهد بود.

    افراد مراجعه کننده به خدمات فیزیوتراپی معمولا دارای مشکلات عضلانی می باشند

    که گه گاهی نوع پیشرفته آن از جمله :

    دیسک کمر ،  افتادگی شانه ، انواع اعمال جراحی برای مثال در نواحی پاها و کمر که شایع ترین و بیشترین میزان مراجعه کننده را به خود اختصاص داده است و بیماران مراجعه کننده برای رسیدن به ارامش خاطر البته بعد ا ز دستور پزشک معالج این مراکز را برای خدمات درمانی خود انتخاب و برای رسیدن به بهبودی نسبتا کامل به آنجا پناه می برند.

    هدف کلی

    بررسی مقایسه ی میزان اضطراب در بین مراجعین به فیزیوتراپی و افراد سالم در استان اردبیل سال 1390

    هدف جزئی

    دستیابی به میزان اضطراب حاصل در بین مراجعین فیزیوتراپی استان اردبیل

    شناسایی علل یا متغیرهای مرتبط با اضطراب در بین مراجعین فیزیوتراپی استان اردبیل چاره اندیشی برای حذف اضطراب

    کمک به مراجعین جهت شناخت مشکل خود در زمینه ی اضطراب وراهنمایی آنها جهت کنار آمدن با مشکل اضطراب

    ارائه ی اطلاعات بدست آمده به دفتر مشاوره و مسئولان زیربط جهت اقدامات لازم برای حذف اضطراب مراجعین.

    ضرورت واهمیت

     

    در دنیای امروز بسیاری از قوانین طبیعت کشف شده و انسان بر ماهیت پدیده های متعدد پیرامون خود دست یافته است و این مساله است که منجر به پیشرفت روز افزون علوم و فنون گشته است .

    اما پیشرفت سرسام آور صنعت و تکنولوژی ترس و اضطراب را در انسانها افزون ساخته و منجر به استعیال بشر در غلبه بر مسایل و مشکلات فراوان روانی اجتماعی کشته است حذف مشکلات و زایل نمودن آن در بسیاری از مواقع برای انسان مقدور نیست اما کنار آمدن و مقابله منطقی ودرست با آنها نه تنهها ممکن بلکه بسیار ضروری است .

    آیورن عصر حاضر را دوران اضطراب نامیده است بنابراین اضطراب مرضی که به منزله منبع شکست و سازش نایافتگی به شمار می رود طیف اختلالاتی را که از اختلالات شناختی و بدنی تا ترس های غیر موجه و وحشت زدگی ها گسترده اند به وجود می آورند و فرد را از بخش عمده ای از امکاناتش محروم می کند به هنگام بحران اضطراب یا بروز اضطراب های دوام دار، یعنی حالتی که احساس خطر قریب الوقوع یا از هم پاشیدگی همراهند بیمار یا مراجعه کننده بی پناه و درمانده است و نمی تواند علتی برای این اضطراب و ترس خود بیابد و این حالت تقریبا همراه با علائم جسمانی است و برای همین فردنمی تواند توانایی های بالقوه خود را به فعل در آورد.

    اما در اغلب موارد چنانچه فشار روانی شدت و دوام بیشتری یابد مردم دچار نشانه های مشکل سازی خواهد شد که به نگرانی آنها در باره این نشانه ها می انجامد.

    این جاست که دست به دامان مراجع بیرونی شده و اغلب به نخستین جایی که مراجعه می کنیم پزشک عمومی محل است .

    در بیشتر موارد پزشک در صدد کمک برآمده آرامش خاطر می دهد و احتمالا دارویی نیز تجویز میکند در برخی موارد که فرد نمی تواند به طور مناسب با فشار روانی کنار بیایداو را به مددکاران بهداشت روانی یا جمعیت سلامت روان ارجاع می دهند که معمولا متشکل از متخصصان مختلف از جمله روان شناسی بالینی ، روانپزشک ، روان پرستار و مشاور است.

    امید است یافته های این پژوهش برای جامعه و افراد آن در زمینه شناخت راههای مقایسه ای با اضطراب و نحوه ی کنار آمدن با اضطراب که در صورت عدم توانایی افراد زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری ها مساعد می سازد، مفید واقع شود.

    همچنین نتایج تحقیق برای افراد جامعه مخصوصا مراجعان به مراکز درمانی از جمله فیزیوتراپی هشداری است تا اینکه در بهداشت روانی خود آن را مدنظر قراردهند.

    فرضیه های تحقیق

     

    بین میزان اضطراب بیماران مراجعه کننده به مراکز فیزیوتراپی و افراد سالم تفاوت وجود دارد.

    بین اضطراب زن و مرد سالم تفاوت وجود دارد.

    بین اضطراب زن و مرد مراجعه کننده تفاوت وجود دارد.

    بین سن و اضطراب افراد مراجعه کننده به مرکز فیزیوتراپی و افراد سالم رابطه وجود دارد.

    تعاریف و مفاهیم

     

    اضطراب  anxiety

     

     اضطراب حالت مرضی و بیمارگونه ای است که مشخصه اش وجود احساس همراه با نشانه های جسمی دال بر پرفعالیتی ، دستگاه عصبی خودکار(اتونوم) می باشد با ترس (fear)که واکنشی است به یک عامل معین متفاوت می باشد.

    اضطراب نقش عمده ای را در پسیکودینامیک و آسیب شناسی روانی بازی می کند، در فهم رشد شخصیت نیز کمک زیادی می نماید ، البته پسیکودینامیک (روان پویایی)عبارت است از مطالعه و توضیح و تفسیر رفتار یا حالت روانی در قالب نیروها و فرایندهای ذهنی یا هیجانی به قول دکتر کمپبل ، پسیکودینامیک علم نیروهای ذهنی در حین کاراین نیروهاست .

    اضطراب یک حالت روانی بسیار پریشان کننده است و به این دلیل شخص معمولا برای مدتی طولانی قادر به تحمل آن نیست . اکثر نظریه پردازها با نظر لنگ 1968 مبنی بر آنکه اضطراب یک سازه فرضی است توافق دارند، اضطراب مفروضه ای است که موجودیت فیزیکی ندارد اما می تواند در تبیین پدیده های قابل مشاهده سودمند باشد؟

    فیزیوتراپی   physiotherapy

     

    شیوه ای از درمان که روش ها ی مختلف غیر دارویی و جراحی مانند:

    تجهیزات فیزیکی ، مانورهای دستی ، تمرین درمانی و هیدروتراپی و یا امکانات درمانهای طبیعی را برای پیشبرد معالجه به کار می گیرد، در این روش ها از ورزش ، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می شود.

    فیزیوتراپی حیطه ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماریها، درمان توانبخشی و بالابردن سطح سلامت می باشد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی مقایسه ی میزان اضطراب در بین مراجعین به فیزیوتراپی و افراد سالم در استان اردبیل سال 1390

    فهرست:

    مقدمه. 10

    بیان مسئله. 13

    هدف کلی.. 14

    هدف جزئی.. 14

    ضرورت واهمیت.. 15

    فرضیه های تحقیق. 17

    تعاریف و مفاهیم. 17

    اضطراب  anxiety. 17

    فیزیوتراپی   physiotherapy. 18

    تعاریف اضطراب.. 21

    انواع اضطراب.. 24

    الف)  اختلال اضطراب جدایی: 24

    2- اختلال اضطراب اجتنابی : 25

    3-اختلال اضطراب مفرط : 26

    ب- اختلال اضطراب شناور یافراگیر : 27

    ج- اختلال اضطراب خصیصه ای – موقعیتی : 28

    د-اضطراب تروماتیک : 30

    علائم اضطراب.. 30

    فاکتورهای روانی – اجتماعی.. 31

    طبقه بندی اختلالات اضطرابی.. 34

    اختلال های هراس... 34

    اختلال های هراسی.. 35

    جمع هراسی.. 38

    حالات اضطراب.. 39

    اختلال وحشت زدگی.. 39

    اختلال اضطراب فراگیر. 40

    اختلال وسواس فکری عملی.. 41

    فشارهای پس آسیبی.. 42

    شیوع اضطراب.. 43

    مولفه های اضطراب.. 44

    نظریه یادگیری شناختی – اجتماعی.. 44

    نظریه های شناختی اضطراب.. 46

    نظریه های رفتاری اضطراب.. 48

    نظریه های بیولوژیکی اضطراب.. 49

    نظریه فرویدی.. 52

    نظریه نو فرویدی.. 55

    فیزیوتراپی.. 56

    تعریف فیزیوتراپی.. 58

    تاریخچه  history. 60

    آزمایشات فیزیکی physical examination. 61

    مشاهده کلی  closerration. 61

    مشاهده موضعی  inspection. 62

    تست های عصبی – عضلانی  Neuromuscular tests. 64

    1-فیزیوتراپیست صنعتی: 65

    2-فیزیوتراپیست اعصاب و روان : 66

    3-فیزیوتراپیست مدرسه 66

    4-فیزیوتراپیست رزمی.. 67

    فیزیوتراپی در ضایعات ارتوپدیک... 68

    روش تحقیق. 82

    جامعه اماری.. 82

    شیوه نمونه گیری.. 82

    حجم نمونه. 83

    ابزار جمع اوری اطلاعات.. 83

    شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 83

    آمار توصیفی.. 85

    آمار استنباطی.. 93

    نتیجه گیری.. 99

    نتایج به دست آمده مربوط به آمار استنباطی.. 100

    محدودیت های تحقیق. 101

    پیشنهادات.. 102

    فهرست منابع  104.

    منبع:

    1- همراز، نویسنده: دکتر غلامرضا گرشاسبی،چاپ    1377

    2- فشار روانی،اضطراب و راههای مقابله با آن ؛ نویسنده: تروور جی،پاول،سیمون جی،انرایت      چاپ،1377،مترجمان: عباس بخشی پور رودسری،حسن صبوری مقدم

    3- آموزش رهایی از اضطراب(آرام سازی غیر داروی)، نویسنده: دکتر حمیدرضا آقا محمدیان          چاپ 1377

    4- اختلالات روان تنی،نویسنده بنجامین ولمن،مترجمان: دکتر بهمن نجاریان،محسن دهقانی،بهرام دباغ،چاپ  1375

    5- کنترل اضطراب و فشار های روانی،نویسنده: تروورجی،پاول،سیلمون جی،انرایت         مترجم: مهرداد پژمان،چاپ 1378

    6- روان شناسی ژنتیک (2) از تحلیل گری تا رفتار شناسی، نویسنده: دکتر محمود منصور،دکتر پریرخ دادستان،چاپ 1381

    7- روانپزشکی بالینی، نویسنده: دکتر میر فرهاد قلعه بندی،چاپ دوم 1386

    8- اختلال های عصب شناختی(اصول طب داخلی هاریسون)،ترجمه: دکتر علیرضا منجمی       نوبت اول 1386

    9- مباحث عمده در روانپزشکی، تالیف: کمارنس جی،راو،ترجمه:دکتر جواد وهاب زاده فشی        چاپ سوم،سال چاپ 1373

    10- روانشناسی آکسفورد، تالیف: مایکل گلدر،ریچارد،یو،جان گدس، ترجمه: دکتر محسن ارجمند،دکتر مجید صادقی،ویراست سوم 2005

    11- دستنامه روان پزشکی بالینی،نویسنده: کاپلان،سادوک،ترجمه: دکتر محسن ارجمند(متخصص اعصاب و روان)با مقدمه دکتر احمد جلیلی(رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران)

    12- انگیزش و هیجان، تالیف: رابرت فرانکن،مترجمان: حسن شمس اسفند آباد،غلامرضا محمودی،سوزان امامی پور،(نشر نی)         چاپ دوم 1388

    13- روانشناسی تربیتی، مولف: رابرت ایی اسلاوین،مترجم: یحیی سید محمدی            ویراست هشت 2006

    14- روانشناسی مرضی کودک، دکتر فرج لطف کاشانی،دکتر شهرام وزیری،چاپ نهم 1388

    15- متن کامل زمینه روانشناسی میگارد،تالیف: ریتا ال،اتکینسون و همکاران ، مترجمان: دکتر محمدنقی براهنی و همکاران

    16- رشد و شخصیت کودک، تالیف: پاول هنری ماسن،جروم کیگان،کارول هوستون ،جان جی وی کانجر،ترجمه: مهشید یامیای،چاپ 1380

    17- متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی،چاپ چهارم 2000

    18- الفبای طب روان شناختی و راهنمای کاربردی برای پزشکان و کار درمانی،ریچارد مایو،میشل شارپه،آلن کاسون،ترجمه: دکتر احمد علیپور،مژگان آگاه هریس،چاپ اول 1386

    19- رفتار درمانی شناختی راهنمای کاربردی در درمان اختلال های روانی،هارتون، کرک،سالکروس،کیس،کلارک(دانشگاه آکسفورد)،ترجمه:دکتر حبیب الله قاسم زاده      جلد اول چاپ ششم 1386

    20-بررسی و ارزیابی عملکرد عضلات، نویسندگان: فلورانس پیترسون کندال، الیزابت کندال مک کریری،پاتریشیا جیس پروانس، مترجمان: علیرضا سرمدی،بهاره حاج قنبری        ویراست چهارم ،انتشارات سرمدی سال 1382

    21- فیزیوتراپی در زایعات ارتوپدیک، مولف: دکتر نسرین ناصری، انتشار چاپ منبع:سعادت

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت