پایان نامه ارتباط نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 10001772
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارتباط نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی

    پایان‌نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روانشناسی بالینی

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی می­باشد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت عضو انجمن دیابت شهرستان اردبیل می­باشند. تعداد نمونه پژوهش 80 نفر از بیماران بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها، از پرسشنامه‌های نظم­جویی شناختی هیجان، امید به زندگی و شادکامی استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین راهبردهای مثبت و منفی نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی رابطه معناداری وجود دارد(01/0 p<). بنحوی که بین راهبردهای مثبت نظم جویی شناختی با امید به زندگی و شادکامی رابطه مثبت و بین راهبردهای منفی نظم جویی شناختی با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی رابطه منفی معنادار بدست آمد. در مجموع می­توان عنوان نمود راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در زمره مهمترین عوامل وابسته به امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی می باشد و نیازمند توجه مسئولان، مراکز درمانی و ... جهت به کارگیری موثر راهبردهای مثبت و به طبع آن افزایش امید به زندگی و شادکامی در این بیماران می باشد.

     

    کلمات کلیدی: دیابت، نظم­جویی­ شناختی هیجان، امید به زندگی، شادکامی

    فصل اول

    کلیات

    -1-مقدمه

    یکی از بیماری­های که به سرعت در حال شیوع است، بیماری دیابت[1] می­باشد. دیابت از گروه بیماری­های متابولیک و یک اختلال چند عاملی است که با افزایش مزمن قند خون یا هیپرگلسمی مشخص می شود و ناشی از ترشح یا عمل انسولین و یا هر دوی آنهاست در واقع این بیماری ششمین علت مرگ و میر در آمریکا را بخود اختصاص داده است. بیماری دیابت علاوه بر علائم فیزیکی با علائم روان شناختی مثل افسردگی، اضطراب، احساس ناراحتی، ترس های خودبیمار انگارانه همراه است(بیل، 1973؛ نقل از جعفرزاده داشبلاغ، 1391).

    افسردگی، اضطراب، احساس ضعف، احساس ناراحتی و ... از جمله علائم روان شناختی هستند که در بسیاری از بیماری های جسمی علی الخصوص در بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان، بیماری­های قلبی مزمن، دیابت و ... مشاهده می­شود.

    معمولاً بیماران دیابتی بسیار حساس بوده و واکنش های افراطی به استرس نشان می دهند. دیابت
    می­تواند معضلات روانی و جسمانی زیادی به همراه داشته باشد مانند: اختلالات قلبی، کوری، از دست دادن اشتها، خستگی مفرط، افسردگی، اضطراب، اعمال شناختی، هذیان­ها و توهم­های گاه­به­گاه (دیده ور، 1387).

    بطور کلی این بیماران همواره از مشکلات جسمانی و روان‌شناختی رنج می‌برند (بیل، 1973، نقل از جعفرزاده داشبلاغ، 1391؛ فرانک، مارتین و کریستین[2]، 2010)، و این عامل موجب کاهش سلامت روانی، امید به زندگی و شادکامی آنان می‌شود.

    شادکامی یکی از متغیرهایی است که در سالهای اخیر با رشد و توسعه روان شناسی مثبت نگر مورد مطالعه قرار گرفته است. اهمیت مطالعه شادکامی به حدی است که برخی پژهشگران قدیمی و نظریه پردازان افسردگی از جمله سلیگمن معتقدند، بهتر است به جای توجه به افسردگی به شادمانی توجه نماییم. این توجه باعث شده است پژوهشگران مختلف ضمن تعریف شادمانی پژوهش هایی نیز در مورد عوامل موثر و شیوه های افزایش آن انجام دهند. یکی از اهداف مهم روان شناسی و علوم رفتاری ارتقاء بهزیستی بشر است، سلامتی روانی افراد با انجام پژوهش های متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. در حوزه روانشناسی شادکامی به عنوان مؤلفه ای مهم از سلامت روانی محسوب می شود (گروسی فرشی وهمکاران،1385).

    بطوری که تودور[3](1996) سلامتی روان را به شرح زیر تعریف می کند. سلامت روان شامل: توانایی زندگی کردن همراه با شادی، بهره وری و بدون وجود دردسر است.

    بعلاوه این بیماران به سبب مشکلات جسمانی و روانشناختی (افسردگی، اضطراب، استرس، سلامت روان پایین و ...) از امید به زندگی پایینی برخوردارند. هر کس زندگی را از دریچه­ای می بیند و به باور هر کس رسیدن به یک دسته از آرزوها و اهداف و یا فراهم شدن شرایط و موقعیت­های مختلف موجبات دلپذیر بودن زندگی او را فراهم می سازد. با اینکه بین افراد مختلف در مورد اینکه چه چیز زندگی آنها را شیرین­تر و مطبوع تر خواهد ساخت تفاوت­های فردی وجود دارد اما یکسری اصول کلی نیز وجود دارند که می توانند به عنوان اصول کلی در آفرینش و خلق یک زندگی سعادتمند و افزایش امید به زندگی مورد کاربر قرار گیرند که عبارتند از: هدفمند بودن، پاکسازی ذهن از افکار منفی، بالا بردن رضایت شغلی، توجه به سلامتی جسمی و روحی، گسترش و سالم سازی روابط و ارتباطات خود خلاق بودن توجه به فرزندان توجه به علایق و سرگرمی ها، اعمال مدیریت و کنترل بر فعالیتهای خود و مثبت اندیشی و...(محمدپور یزدی، 1384) و زندگی توأم با بیماری یا آسیب دیدگی شدید غیرقابل پیش بینی و نامطلوب است. این نوع زندگی پر از خطرهایی است که متوجه خود انگاره شخص است و همچنین به عزت نفس، احساس آزادی، فعالیت­های روزمره، راحتی جسمی و زندگی آینده وی لطمه می­زند. بیماری لاعلاج پیامدهای مختلفی را برجا می­گذارد. از جمله، انکار، خشم، افسردگی، عدم اطمینان و تنهایی و به طبع آن کاهش امید به زندگی(محمدپور یزدی، 1384).

    بطور کلی بیماری دیابت از لحظه تشخیص تا انجام دستورات مختلف درمانی و مراقبتی مختلف به عنوان یک عامل تنش‌زا محسوب می‌شود و همواره برای فرد و خانواده تنش و استرس به بار می‌آورد (باقیانی مقدم، افخمی و مظلومی، 1385). و همین عامل به نوبه خود در به وجود آمدن هیجانات منفی در این افراد تاثیر داشته و مدیریت یا تنظیم آن دچار مشکل می­سازد.

    مدیریت هیجانات به منزله فرآیندهای درونی و بیرونی است که مسئولیت کنترل، ارزیابی و تغییر  واکنش­های عاطفی فرد را در مسیر تحقق یافتن اهداف او بر عهده دارد و هر گونه اشکال و نقص در نظم جویی  هیجانات می تواند فرد را در برابر اختلالات روانی چون اضطراب و افسردگی آسیب پذیر سازد (گارنفسکی و کریج[4]، 2003). به اعتقاد محققان، چگونگی ارزیابی دستگاه شناختی فرد در هنگام روبه رو شدن با حادثه منفی از اهمیت بالایی برخوردار است. سلامت روانی افراد ناشی از تعاملی دو طرفه میان استفاده از انواع خاصی از راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ها و ارزیابی درست از موقعیت تنش زا است (گارنفسکی و کریج، 2003).

    راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، به نحوه تفکر افراد پس از بروز یک تجربه منفی یا واقعه­ی آسیب­زا برای آنها اطلاق می­شود. نظم جویی هیجان­ها از طریق شناخت­ها، به طور جدایی ناپذیری با زندگی انسان مرتبط است. شناخت ها یا فرایندهای شناختی ممکن است به مدیریت و نظم جویی هیجان­ها یا احساسات کمک کند، تا روی هیجان ها کنترل داشته و یا توسط آن ها در هم شکسته نشویم، برای مثال در حین تجربه تهدید یا وقایع فشار آور یا بعد از وقوع آنها (گارنفسکی و همکاران، 2001). راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ها به افراد کمک می کنند تا برانگیختگی ها و هیجان های منفی را نظم جویی  نمایند. این شیوه نظم جویی با رشد، پیشرفت یا بروز اختلال های روانی رابطه مستقیم دارد (گارنفسکی و کریج، 2003). بنابراین، در نتیجه ارزیابی شناختی نادرست از موقعیت به دلیل کمبود اطلاعات، برداشت اشتباه یا اعتقادات بی منطق و نادرست، فرد راهبرد شناختی خود را برای روبه رو شدن با موقعیت تنیدگی زا بر می­گزیند. بدین ترتیب با انتخاب راهبرد مقابله ای کارآمد در ابعاد شناختی، هیجانی و رفتاری بر افزایش استفاده از مقابله های سازگارانه  بر ارتقای سلامت روان اثر گذار است(تامپسون، 1994). در واقع بین نظم جویی شناختی هیجان و سلامت روان و به طبع آن امید به زندگی و شادکامی ارتباط مستقیمی وجود دارد و این پژوهش نیز در همین راستا و با هدف بررسی ارتباط نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی صورت گرفت.

    1-2-بیان مسأله

    طبق آمار جمعیتی آمریکا در سال 2000، میزان شیوع دیابت در بالغین در هر دو جنس مشابه است و 17میلیون نفر به این بیماری مبتلا می­باشند. دیابت ششمین علت شایع مرگ ناشی از بیماری در آمریکا
    می­باشد و مسئول قریب به 18 درصد از موارد مرگ و میر در گروه سنی بالای 25 سال است و شایع­ترین علت بیماری کلیوی و موارد جدید نابینایی و کوری بالغین می­باشد. بیماری قلبی – عروقی علت اصلی مرگ ناشی از دیابت است و در بیماران مبتلا به دیابت 2 تا 5 برابر شایع­تر از جمعیت عمومی می­باشد (کاسیل و اندرویل[5]،2004).

    تحقیقات علت شناسی روی دیابت به مسائل ژنتیکی و زمینه ایمنی شناختی اشاره دارند (برونر[6]،1986، به نقل از جعفرزاده داشبلاغ، 1391). هر گونه فشار جسمی، به ویژه عفونت و ضربه، می توانند باعث شروع یا تشدید دیابت شود. این بیماری در سنین کهولت شایع تر است اما همه اینها فقط یک روی سکه است، روی دیگر سکه عوامل روان شناختی است. تغییرات هیجانی و شرایط زیانبار زندگی، ناکامی­های شدید و ضایعات خانوادگی می­توانند در علت شناسی سهیم باشند(هولمز[7]، 1986). در بیماران دیابتی علائم روان­شناختی مثل افسردگی، احساس ناراحتی، ترس­های خود بیمارانگارانه و اضطراب همراه است. طبق بسیاری از مطالعات انجام یافته بیماران دیابتی در اکثر جوامع دچار مرگ زودرس می شوند اکثر این بیماران
    پیشینه­ای از افسردگی و نگرشهای خود بیمارانگارانه دارند (بیل 1973، به نقل از جعفرزاده داشبلاغ، 1391) و همه این عوامل بر امید به زندگی و شادکامی[8] آنان تاثیر می­گذارد. شادکامی عبارت از مقدار ارزش مثبتی است که یک فرد برای خود قائل است (جینگ و فورنهام[9]، 2007). ارجیل و لو (2001) در تعریف شادکامی گفته است که شادکامی شامل حالت خوشحالی یا سرور، راضی بودن از زندگی و فقدان افسردگی و اضطراب (عواطف منفی) است. نتایج برخی از تحقیقات حاکی از این است که میزان شادکامی در بیماران جسمانی و روانی کمتر از افراد سالم است (اوزترک و موتلو[10]، 2010 ؛کارین و همکاران[11]،  2003؛ خوش کنش و همکاران، 1387). کلارک و همکاران (2003) در تحقیق خود به همبستگی مثبتی با ابتلا به بیماری قلبی و تمایل به نخندیدن (شادی و شادکامی) و میزان خصومت اشاره داشته­اند.

    همچنین بیماران دیابتی به سبب مشکلات جسمانی و روانشناختی (افسردگی، اضطراب، استرس، سلامت روان پایین و ...) از امید به زندگی پایینی برخوردارند. امید به زندگی در بدو تولد معرف متوسط سال­هایی است که یک نوزاد زنده به دنیا آمده عمر خواهد کرد، به شرط آن که احتمال مرگ او برای سال های آینده زندگی مانند انسان های زمان حال باشد معمولاً امید به زندگی به تفکیک زن و مرد محاسبه می­شود. امید به زندگی در کنار شاخص­های درآمد سرانه و سود به عنوان شاخص توسعه تلقی می­شود (موهر و پلیتیر[12]، 2006). در پژوهشی نشان دادند که بین میزان نشانه­های بدنی، اضطراب و امید به زندگی زنان مبتلا به بیماری های مزمن شاغل و غیر شاغل تفاوت معنی داری وجود دارد و این اختلال در زنان غیر شاغل بیشتر است(یالیتی[13] و همکاران، 2009).

    علاوه بر این، بیماران دیابتی به سبب استرس­ها و مشکلات روانی و جسمانی که دارند، هیجانات منفی زیادی داشته و یا در تنظیم آن دچار مشکل می­باشند. یکی از راهبردهای مهمی که در تنظیم هیجان­ها نقش اساسی دارد، راهبرد­های نظم جویی شناختی هیجان[14] است، که به واسطه آن، اطلاعات ورودی برانگیزاننده ی هیجان تحت مهار فرد قرار می گیرد، به ویژه هنگامی که فرد با یک تجربه هیجانی منفی یا یک رویداد تهدید کننده مواجه میشود(آلداو و همکاران،2010؛ حسنی و همکاران، 1387). افراد ممکن است در پاسخ به تنیدگی زندگی از 9 راهبرد متفاوت نظم جویی شناختی هیجان مانند: نشخوار فکری[15]، پذیرش[16]، سرزنش
     

     خود[17](خود را مقصر دانستن)، تمرکز مجدد مثبت[18](مثبت اندیشی)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه پذیری، فاجعه آمیز پنداری و سرزنش دیگران استفاده کنند (قاسم زاده نساجی و همکاران، 1389). بررسی متون و مطالعات روانشناختی نشان می­دهد که نظم جویی شناختی هیجان، عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است و نقص آن با اختلالات درونریز (مانند افسردگی، اضطراب، انزوای اجتماعی) و اختلالات برونریز (مانند بزهکاری و رفتار پرخاشگرانه) ارتباط دارد. (آیزنبرگ و همکاران، 2001؛ به نقل از یوسفی، 1385). همچنین لسرنس و اسمیت[19] (2010، نقل از دنیس و بال، 2013) در پژوهشی بر روی بیماران دیابتی دریافتند که عواطف منفی در تشدید این بیماری نقش مهمی بازی می کند همچنین بین عواطف منفی و کیفیت زندگی این بیماران ارتباط منفی معنی داری بدست آمد. بطور کلی همانند بسیاری دیگر از بیماری های جسمانی، بیماری دیابت نیز از عواطف، احساسات، هیجانات و دیگر متغیرهای روانشناختی تاثیر می پذیرند و همین عامل امید به زندگی، کیفیت زندگی و ... آنان را تحت تاثیر قرار می­دهد. بنابراین پژوهش حاضر در راستای بررسی بیشتر این ارتباط و با این پرسش اساسی صورت گرفت که: آیا بین نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی رابطه وجود دارد؟

    1-3-اهمیت و ضرورت

    میزان وقوع جهانی دیابت شیرین طی دو دهه گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته است و با افزایش سن بیشتر می­شود. در سال2000 میزان وقوع دیابت شیرین در افراد زیر20 سال 19/0 درصد و در افراد بالای 20 سال 6/8 درصد برآرود شده است. در افراد بالای 65 سال میزان وقوع این بیماری 1/20 درصد است. میزان این بیماری حد مردان و زنان در اکثر محدودهای سنی مشابه است (هاریسون، 2005؛ ترجمه حسن زاده، 1384). این بیماری از جمله بیماری‌های پر هزینه بوده و همه ساله هزینه‌های هنگفتی را تحمیل دوش خانواده‌ها و جامعه می‌کند. همچنین افراد مبتلا به این بیماری همواره از مشکلات روانی و جسمانی بطور توأمان رنج می‌برند، که همین عامل موجب کاهش سلامت روان و امید به زندگی آنان شده (مهرابی هنرمند و همکاران، 1391) و یکی از انگیزه های اصلی پژوهش جهت انجام چنین تحقیق می باشد.

    پایین آمدن امید به زندگی این بیماران، علاوه بر روحیات خودشان، بر روابط اجتماعی و خانوادگی هم تأثیرگذار بوده وموجب بروز مشکلات بیشتری در خانواده‌های این بیماران خواهد شد. بنابراین از دیگر اهمیت و ضرورت‌ انجام چنین پژوهشی در وحله اول بررسی امید به زندگی این بیماران و در وحله دوم دادن آگاهی و اطلاعات بیشتری جهت مداخله در امر بهبود آن می‌باشد. تا از این طریق بتوان از بسیاری مشکلات که تبعاً به خاطر پایین آمدن امید به زندگی و سلامت روان به وجود می‌آیند، پیشگیری کرد.

    علاوه بر این این بیماران به سبب عواطف و هیجانات منفی زیادی که دارند، مشکلات زیادی را متحمل می شوند. به طوری که لسرنس و اسمیت(2010، نقل از دنیس و بال، 2013) نشان دادند که عواطف منفی در تشدید این بیماری نقش مهمی بازی می کند. همچنین بین عواطف منفی و کیفیت زندگی این بیماران ارتباط منفی معنی داری بدست آمد. بنابراین از دیگر اهمیت و ضرورت­های انجام این پژوهش بررسی میزان تاثیر تنظیم هیجانات (شناختی) در این بیماران می باشد، تا بتوان با ارائه راهبردهای مناسب (راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان )عواطف منفی این بیماران را کاهش داد که این موضوع طبعا در کاهش مشکلات و حتی تسریع روند بیماری یا جلوگیری از تشدید بیماری موثر خواهد بود. و پژوهش حاضر در راستای اهمیت و ضرورت های بیان شده و با عنوان بررسی ارتباط نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی صورت گرفت.

     

    Abstract

    The aim of this research is identifying relationship among cognitive – regulation of excitement, life expectancy and delightfulness in diabetic patients. This research’s population includes all patients suffered from diabetes who are members of Ardabil province’s diabetes association. Number of the research’s sample was 80 people of the patients who were selected by accessible sampling methodology. For collecting data, cognitive regulation of excitement, life expectancy and delightfulness questionnaires were applied. Research’s data was analyzed by peirson’s correlation coeffient and regression. Results showed that there is a meaningful relationship among negative and positive approuchs of  cognitive regulation of excitement, life expectancy and delightfulness (P<0.01); so that there is a positive relationship among cognitive regulation, life expectancy and delightfulness and a meaningful negative relationship among negative approachs of cognitive regulation, life expectancy and delightfulness in diabetic patients. In general state, it could be said that the approachs of cognitive regulation of excitement are among the most important factors related to life expectancy and delightfulness in diabetic patients and need the attentions of authorities and positive approchs and increasing of life expectancy and delightfulness in these patients.

     

    Key words: Diabetes, Cognitive regulation of excitement, life expectancy and delightfulness

     

    By: Somayeh Hazizadeh

  • فهرست و منابع پایان نامه ارتباط نظم جویی شناختی هیجان با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی

    فهرست:

    چکیده................................................................................................................................................................................ 1

    فصل اول: کلیات

    1-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 2

    1-2-بیان مسأله................................................................................................................................................................ 5

    1-3-اهمیت و ضرورت ................................................................................................................................................. 7

    1-4-اهداف پژوهش........................................................................................................................................................ 8

    1-4-1-هدف کلی .......................................................................................................................................................... 8

    1-4-2-اهداف جزئی پژوهش........................................................................................................................................ 8

    1-5-فرضیه‏های پژوهش................................................................................................................................................. 8

    1-6-سوال­‏های پژوهش................................................................................................................................................... 9

    1-7-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش ................................................................................................... 9

    1-7-1-دیابت.................................................................................................................................................................. 9

    1-7-2-امید به زندگی..................................................................................................................................................... 9

    1-7-3-شادکامی.............................................................................................................................................................. 9

    1-7-4-نظم جویی شناختی هیجان ............................................................................................................................... 10

    فصل دوم: ادبیات و مستندات، چارچوب‌ها و مبانی، سابقه و پیشینه تحقیق

    2-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 12

    2-2-دیابت....................................................................................................................................................................... 12

    2-2-1-انواع دیابت......................................................................................................................................................... 12

    2-2-2-علائم دیابت....................................................................................................................................................... 15

    2-2-3-علل بروز دیابت................................................................................................................................................. 16

    2-2-4-دیابت و عوامل روانشناختی............................................................................................................................. 18

    2-3-شادکامی .................................................................................................................................................................. 18

    2-3-1-تعریف شادکامی................................................................................................................................................. 20

    2-3-2-نظریه های مرتبط با شادکامی........................................................................................................................... 22

    2-3-2-1-نظریه مقایسه اجتماعی ................................................................................................................................ 22

    2-3-2-2-نظریه سطح سازگاری................................................................................................................................... 23

    2-3-2-3-نظریه شناختی................................................................................................................................................ 23

    2-3-2-4-نظریه عاطفی.................................................................................................................................................. 24

    2-3-2-5-نظریه های میان فرهنگی.............................................................................................................................. 24

    2-3-3-انواع شادکامی..................................................................................................................................................... 24

    2-3-4-دیدگاه ها ی مربوط به شادکامی...................................................................................................................... 25

    2-3-5-عوامل مؤثر بر شادکامی.................................................................................................................................... 27

    2-3-6-سلامت روانی و شادکامی.................................................................................................................................. 28

    2-3-7-ویژگی­های شخصیتی و شادکامی..................................................................................................................... 28

    2-3-8-شادکامی و موفقیت............................................................................................................................................ 29

    2-3-9-شادی و اهداف................................................................................................................................................... 29

    2-3-10-شادکامی و نیازها.............................................................................................................................................. 30

    2-3-11-ارزشها و شادکامی............................................................................................................................................ 30

    2-3-12-سازگاری و شادکامی........................................................................................................................................ 31

    2-4-امید به زندگی.......................................................................................................................................................... 31

    2-4-1-امید در زندگی.................................................................................................................................................... 34

    2-4-2-خوش بینی، امید و سلامت............................................................................................................................... 35

    2-4-3-زندگی دلپذیر و افزایش میزان امید به زندگی................................................................................................. 36

    2-4-4-امید به زندگی در زندگی پر خطر..................................................................................................................... 36

    2-4-5-امید به زندگی..................................................................................................................................................... 36

    2-4-6-امید به زندگی در ایران...................................................................................................................................... 37

    2-4-7-ابعاد امید............................................................................................................................................................. 38

    2-4-8-مفروضه های امید درباره­ی آدمی..................................................................................................................... 40

    2-5-نظم جویی شناختی هیجان .................................................................................................................................... 40

    2-5-1-ابعاد نظم جویی شناختی هیجان ...................................................................................................................... 41

    2-5-2-نظم جویی  هیجان............................................................................................................................................. 42

    2-5-3-مدل فرایند نظم جویی  هیجانی گروس ......................................................................................................... 45

    2-5-4-نظم جویی شناختی هیجان و اختلالات اضطرابی ......................................................................................... 46

    2-6-پیشینه پژوهش........................................................................................................................................................ 49

    2-6-1-پیشینه­های مرتبط با امید به زندگی و شادکامی در بیماران دیابتی................................................................. 49

    2-6-2-پیشینه­های مرتبط با نظم جویی شناختی هیجان............................................................................................. 51

    2-6-3-جمع بندی پیشینه پژوهش................................................................................................................................ 52

    فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق

    3-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 55

    3-2-روش پژوهش.......................................................................................................................................................... 55

    3-3-جامعه آماری............................................................................................................................................................ 55

    3-4-روش نمونه‏گیری و حجم نمونه........................................................................................................................... 55

    3-5-روش گردآوری داده‏ها........................................................................................................................................... 55

    3-6-ابزارگردآوری اطلاعات.......................................................................................................................................... 55

    3-7-روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها................................................................................................................. 57

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از پژوهش

    4-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 59

    فصل پنجم: بحث و تفسیر و نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

    5-1-بحث و نتیجه‌گیری................................................................................................................................................. 65

    5-2-نتیجه‌گیری کلی....................................................................................................................................................... 69

    5-3-محدودیت‌های پژوهش.......................................................................................................................................... 69

    5-4-پیشنهادات................................................................................................................................................................ 69

    5-4-1-پیشنهاد کاربردی پژوهش.................................................................................................................................. 70

    فهرست منابع .................................................................................................................................................................... 71

    ضمایم................................................................................................................................................................................ 77

    چکیده انگلیسی

     

    .

    منبع:

    ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد. (1384). آزمون های روانشناختی. چاپ اول، اردبیل: انتشارات باغ رضوان.

    ارسطو، علی اصغر؛ قاسم زاده، رویا؛ ناصح، هما؛ کمالی، محمد؛ رحیمی فروشانی، عباس.(1391). کیفیت زندگی و برخی عوامل موثر بر آن در سالمندان دیابتی مقیم سرای سالمندان کهریزک تهران. دوماهنامه بیماری های غدد دارای رتبه علمی - پژوهشی (پزشکی) سال چهاردهم، شماره 1 (پیاپی 61)، ص 45- 37.

    امیریان، مریم. (1386). بررسی وضعیت سلامت عمومی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه یزد، مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی، دوره دهم، 1، 106-101 .

    امین آبادی، زهرا. (1388). بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری و راهبردهای تنظیم هیجان شناختی با عملکرد تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی.

     باقری، حسین؛ ابراهیمی ، حسین؛ نزهت السادت، تقوی؛ حسنی، محمدرضا.(1384). بررسی کیفیت زندگی بیماران دیابتی بر اساس عوارض دیابت در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام حسین(ع)، شاهرود. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شماره 5، ص 52- 59.

    باقیانی مقدم، محمدحسین؛ افخمی اردکانی، محمد؛ مظلومی، سید سعید؛ سعیدی زاده، محمد.(1385). بررسی کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2 یزد. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید صدوقی یزد. دوره 14، شماره 4، صفحات 54- 49.

    جعفرزاده داشبلاغ، حسن. (1391). بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل، دانشکده علوم.

    حسنی، جعفر. (1389). خصوصیات روا نسنجی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان. مجله تحقیقات علوم رفتاری. دوره، 9، شماره، 4. ص 83-73.

    üحاتملوی سعدآبادی، ناصر. (1388). رابطه بین خودکار آمدی و رضایت از زندگی در نوجوانان مبتلا به دیابت در شهرستان فومن. پایان نامه ی کارشناسی روان شناسی، دانشگاه رشت.

    حسینی، سیده مونس. (1385).  رابطه امید به زندگی و سرسختی روان شناختی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناختی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران.

    حسینیان، الهه. (1386). بررسی اثر بخشی معنادرمانی به شیوه گروهی بر افزایش امید به زندگیبیماران سرطانی بیمارستان شفا شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.

    خوش کنش، آرزو؛ کشاورز، حسین. (1387). رابطه شادکامی و سلامت روان دانشجویان. اندیشه و رفتار، دوره دوم، 7، 52-41 .

    دلاور، علی (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. ویرایش دوم؛ تهران: نشر رشد. ص 116-136.

    دیده ور، مریم.(1387). بررسی ارتباط آسیب های حافظه، راهبردهای مقابله و سلامت روانی در دو گروه از بیماران مبتلا(به دیابت مزمن غیر مزمن). پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اردبیل دانشکده علوم.

    ذوقی شیشوان، حمیده(1390). بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان و تیپ های شخصیتی A,D در پیش بینی آسیب پذیری روانی در بیماران ایسکیمیک قلبی و نارسایی قلبی مزمن. پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل، دانشکده علوم.

    روز نهان، دیوین، سلیگمن، مارتین ای. پی.(1382). روان شناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات ساوالان.

    زارعی، رقیه. (1381). بررسی شیوع اختلالات روانی در بین افراد دیابتی و مقایسه با افراد نرمال. پایان نامه ی دکترای حرفه ای. دانشکده کرمان: دانشکده ی علوم پزشکی.

    سادوک، بنیامین؛ سادوک، یرجینیا. (2004). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری و روانپزشکی کاپلان. ترجمه نصرت الله پور افکاری(1382). تهران: انتشارات شهر آب.

    سیلیگمن، پی؛ دیوید، ال. روزنهان. (2003). آسیب شناسی روانی. (ترجمه) یحیی سیدمحمدی. (1385). تهران: ناشرساوالان.

    شعاع کاظمی، مهرانگیز؛ جاوید، مهرآور.  (1388). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان. فصلنامه بیماری های پستان ایران، سال دوم، شماره سوم و چهارم، ص 18- 23.

    شفیع‌پور، ویدا.، جعفری، هدایت.، شفیع‌پور، لیلا. (1388).ارتباط کیفیت زندگی با شادکامی در بیماران دیابتی و  تحت همودیالیز، مجله پزشکی کوثر،دوره14، شماره3، 174-169.

    ü صادقی، محسن. (1386). ). مقایسه بهداشت عمومی و رضایت از زندگی زندگی در زنان مبتلا به دیابت نوع  1و 2 و افراد عادی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، دوره 8، شماره، 2. ص 421- 416.

    عابدی، مبینا ؛ جعفری، سارا. (1385). هنجاریابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاههای اصفهان. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)،12 ، ص100-95.

     عبدی،سلمان؛ باباپور، جلیل؛ فتحی، حیدر. (1389). بررسی رابطه سبک های تنظیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان. مجله علمی پژوهشی د انشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. سال 8، شماره 4، ص 258- 264.

    علیپور، آرش؛ آگاه هریس، محمد. (1386). اعتبار و روایی فهرست شادکامی و عملکرد ایمنی بدن. مجله روان شناسی ایرانی، سال سوم، 12. ص 298-287 .

    عیدی بایگی، مجید؛ داودی، ایران؛ رحمان پور، صغری. (1391). مقایسه سلامت روان و امید به  زندگی در بیماران دیابتی نوع  1و 2 و افراد عادی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، دوره 10، شماره، 7. ص 654- 659.

    غلامی، مریم،. پاشا، غلامرضا،. سودانی، منصور.(1388). اثربخشی آموزش معنا درمانی گروهی برامید به زندگی و سلامت عمومی بیماران دختر تالاسمی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، شماره 42. ص 25- 45.

    فرانکل، ویکتور. (1963). انسان در جستجوی معنا. ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی. (1385). تهران:انتشارات درسا.

    قاسم زاده نساجی، سوگند؛ پیوسته¬گر، مهرانگیز؛ .حسینیان، سیمین؛ موتابی، فرشته. (1389). اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری بر پاسخ های مقابله ای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. مجله علوم رفتاری. دوره 4، شماره، 1. ص 30 -43.

    قاسم زاده، عظیم. (1385). بررسی تاثیر مشاوره ی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب دانش آموزان شهر پارس آباد در سالتحصیلی85-84، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    گروسی فرشی،محمد ؛ مانی، ارش. (1385). بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی واحساس شاد کامی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز ،سال اول، 1 ،185-143 .

    گلشن، سید مرتضی. (1390). بررسی کمال گرایی مثبت و منفی با شادکامی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اردبیل. پایان نامه کارشناسی روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد اردبیل، دانشکده علوم پزشکی.

    محرابی، علیرضا. (1391). بررسی اثر بخشی شادکامی بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی. سومین همایش ملی مشاوره، دانشگاه علوم تحقیقات واحد نیشابور.، ص  12 – 13.

    محمدپور یزدی، احمدرضا. (1384). ویکتورامیل فرانکل بنیان گذار معنا درمانی. تهران: انتشارات دانژه.

    مشهدی، علی،. میردروقی، فاطمه،. حسنی، جعفر. (1391). نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان. مجله روان شناسی بالینی - سال سوم، شماره، 3، پیاپی، 11. ص 29 -39.

    منشئی طوسی، غلامرضا. (1376). روان شناسی تندرستی، چاپ اول، انتشارات غزل.

    مهرابی زاده، مهناز؛ عیدی بایگی، مجید؛ داودی، ایران. (1391). مقایسه سلامت روان و کیفیت زندگی در بیماران دیابتی نوع  1و 2 و افراد عادی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، دوره 10، شماره، 7. ص 654- 659.

    نعمتی، حسن. (1389). بررسی رابطه شوخ طبعی، هوش مصنوعی و شادکامی با بهزیستی روان شناختی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده تربیت مدرس.

    هاریسون. (2005). اصول طب داخلی متابولیسم و غدد و تغذیه. ترجمه ی : هادی حسن زاده و عیسی زاده(1384). جلد دوم، تهران: انتشارات نشر طبیب.

    هاشمی زاده، هایده؛ ناظمی، سعید؛ قلوانی، ندا؛ کهنویسی، الهه(1386). پای دیابتی. خلاصه ی مقالات ششمین همایش سراسری پزشکی یزد با محوریت بیماری غدد. انتشارات علمی دانشگاه آزادیزد ص79.

    هدایتی امامی، محمد(1382). دیابت قندی نوع2. نشر دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    یاریاری، فریدون،. مرادی، علیرضا،. یحیی، سلیمان. (1388). رابطه نقش راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان و منبع کنترل با سلامت روانی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران. مطالعات روانشناختی، دوره 3، شماره 1. ص40-21.

    ﻳﻮﺳﻔﻲ، ﻓﺮﻳﺪه. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال ششم، شماره4: 892- 871.

     

    Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S .(2010). Emotion regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical sychology,30,217-237.

    Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disorders. 22: 211-221.

    Argyle , M., & Lu, k. (2001). The psychology of Happiness . London .Ruteledge. Intj card vase preverhabit. 2003: 10 (4): 241-248.

     Cheng, H., Furnham, G. (2007). Personality, self –esteem, and demographic predictions of happiness and depression. personality and Individual Difference. 34, 921-942.

    Clark, A., Seidler, A., miller, M. (2003). Inverse association between sense of hamor and cirinary hearth disease. Intj card vase preverhabit: 10 (4): 241-248.

    Cocil, R., Androeli,th. (2004). Cecilessentials of medicine, metabolic, endocrine disorder,Diabetes mellitus, chpter, 6th Edition,172-176.

    ü Diener,E. N. Baan, N. Kraaij, V.  Scollon .C .N. Kraaij, V.(2002). evolving concept of subjective well-being :the multifaceted nature of happiness . Adrencs in cell Aging and ceren, 59 (1), 25-52

     Dennis, T., Balle, M. (2013). Interactions between emotion regulation strategies with anxiety and affective style in diabetic patients. Motivation and emotive, 33, 201-207.

    Diener,E & Scollon .C .N .(2004). the evolving concept of subjective well-being :the multifaceted nature of happiness . Adrencs in cell Aging and ceren to logy , 15. 187- 219                                                                        

    Ealati, A. Abonajmi, M. (2009). study of mental health of urmia university of medical sciences' hospitals staff. (Dissertation) Urmia: Urmia university of medical sciences. BMJ; 328(7442): 731.

    Feliu, T. Balle, M. & Sese, A. (2012). Relationships between negative affectivity, emotion regulation, anxiety, and depressive symptoms in adolescents as examined through structural equation modeling. Journal of Anxiety Disorders, 24, 686–693.

    Fox, H. C., Axelrod, S. R., Paliwal, P., Sleeper, J., & Sinha, R. (2009). Difficulties in emotion regulation and impulse control during cocaine abstinence. Drug and Alcohol Dependence, 89, 298-301.

    Francis, L. Brown, I .B. Lestr, D & Philiph, R. (1998). Happiness as stable extroversion. Personality & Individual differences . 24:167-171.

    Garnefski, N. Baan, N. Kraaij, V. (2005). Psychological distress and cognitive emotion regulation strategies among farmers who fell victim to the foot-and-mouth crisis, Personality and Individual Differences; 38 (6): 1317–1327.

    Garnefski, N., Baan, S., & Kraaij, V. (2003). "Relationships between cognitive strategies of adolescents and depressive symptomatology across different type of life event". Journal of Youth and Adolescence, 32, 401-408.

    Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32, 449-454.

    Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311- 1327.

    Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2005). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311- 1327.

    Garnefski, N., van den Kommer, T., Kraaij, V.,  Teerds, J., Legerstee, J., & Onstein, E. (2002).  The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between a clinical and a nonclinical sample.  European  Journal  of Personality, 16, 403-420.

    Goleman, D. (1998). Working With Emotional Intelligence. Newyork, Bantam Books.

    Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion  regulation: An integrative review. Review of  General Psychology, 2, 271-299.

    Gross, J. J. (2008). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299.

    Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psycho-logy, 35 (4), 348-362.

    Gross, J. J., & Munoz, R. F. (1995). Emotion  regulation and mental health.  Clinical Psychology: Science and Practice, 2, 151-164

    Holmes, D.S. (1986). The person and diabetes in psychological content .Diabetes core,9.197-206.

    Jens,  R. (2006). Effects of spiritual well-being on subsequent happiness well-being, and stress. Journal of Religion and Health;49(1):1-20.

    Karin, G. Albreksten, G and & varnstrom, U. (2003).  Association between psychosocial factor and happiness among school adolescent, International Journal of nursing practice, 9.166-175.

    Karin, G. Albreksten, G., & varnstrom,  U. (2003). Association between psychosocial factor and happiness among school adolescent, International Journal of nursing practice, 9.166-175.

    Marroquin, B. (2012). Interpersonal emotion regulation as a mechanism of social support in depression. Clinical Psychology Review, 31, 1276- 1290.

    Martin, H.J. Topus, K.L. (2005). psychology of Happiness. London .Ruteledge. Intj card vase preverhabit. 21.161-169

    Martin, R. Dahlen, ER. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger, Personality and Individual Differences; 39: 1249–1260.

    Mohr, DC. Pelletier, DA.(2006). Temporal frame work for understanding the effects of stressful life events on inflammation in patients with multiple sclerosis. Brain Behave Immune : 20(1): 27-36.

    Nichols, GA. Brown, JB. (2009). Functional status before and after diagnosis of Type 2 diabetes. Diabetes; 21(7): 793-7.

    Oshio, T., kobayashi, M. (2010). Encom inequality, perceived happiness, and self rated health: Evidence from natidnwide surveys in Japan. Social & Modicine. 70. 1358. 1366.

    Ozturk, H. mutlu, T. (2010). the relationship between attachment style, subjective well-being, happiness and social anxiety among university students. Procedia social and Behavioral sciences. 9.1772-1776.

    Philip, M. Clarke, J. Simon, A. Cull, R. Holman, G. (2006). Assissing the impact of visual acuity on quality of life in individuals with type 2 diabetes using the short form -36. Diabetes care, (29), No 7.

    Reion .R.M . & Dessy E . L.(2001)on happiness and humor  potential :A review of reserch on hedonik and eudaimonic well – being    .An nualReviw ofpsychology,52.141-166.

    Salovey, P. Mayer, JD. Bedell, BT. Detweiler, JB. (2000). Current directions in emotional intelligence research. Handbook of emotions 2nd  ed. New York: Guilford press.

    Snider, M. (2006). The discursive proportion of hope: a qualitative analysis of cancer patients speech, qualitative health research 2006; 12(2).

    Snyder, C R., Lopez, SJ. (2001). Handbook of Positive Psychology. 3th edition ,US: Oxford University Press: 9-11.

    Snyder, CR., Peterson, C. (2000). Handbook of hope: theory, measures & applications.1th edition, San Diego: Academic Press: 25-27.

    Thompson, R. A. (1991). "Emotional regulation and emotional development". Educational Psychology Review, 3, 269-307.

    Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59 (1), 25-52.

    Warren, J.I. South, S.C. A. (2009). Symptom level examination of the relationship between Cluster B personality disorders and patterns of criminality and violence in women. International Journal of Law and Psychiatry, Volume 32, Issue 1, Pages 10-17.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت