پایان نامه تخمین نیاز آبی محصولات گندم، سیب زمینی و ذرت در دشت اردبیل و پهنه بندی زراعی آن با تصمیم گیری چند معیاره

تعداد صفحات: 134 فرمت فایل: word کد فایل: 1000628
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۲۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تخمین نیاز آبی محصولات گندم، سیب زمینی و ذرت در دشت اردبیل و پهنه بندی زراعی آن با تصمیم گیری چند معیاره

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    آب و هواشناسی

    چکیده:

           آگاهی از چگونگی تناسب و انطباق فعالیت­های کشاورزی در منطقه با شرایط آب و هوایی آن لازمه هرگونه فعالیت کشاورزی می­باشد. لذا شناخت اقلیم و نیاز اکوفیزیولوژیکی گیاهان زراعی از مهمترین عوامل موثر در تولید است. محدوده مورد مطالعه در این تحقیق دشت اردبیل می باشد که در مرکز استان اردبیل واقع شده است. هدف از تحقیق حاضر تخمین نیاز آبی محصولات گندم، سیب زمینی و ذرت در دشت اردبیل و پهنه بندی زراعی آن با مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است. برای تخمین نیاز آبی سه گونه، با استفاده از آمار سینوپتیک ایستگاه­های هواشناسی مجاور منطقه و در محیط نرم افزار NETWAT، نیاز آبی سه گونه تخمین زده شد. در ادامه جهت پهنه بندی زراعی گونه های مورد بررسی از روش AHP استفاده شد. برای اینکار از داده­های ایستگاه­های هواشناسی مربوط به دما و بارش در طول دوره رشد سه گونه به تفکیک و نیز از میزان تبخیر و تعرق سالیانه دشت اردبیل استفاده گردید. برای درونیابی در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی از روش وزن دهی معکوس فاصله (IDW) به جهت میزان خطای کمتر و جهت وزن دهی به معیارها از نرم افزار Expert Choice 11 استفاده گردید. نتایج نشان داد که نیاز آبی سیب زمینی، ذرت و گندم به ترتیب از بیشترین میزان برخوردار است. همچنین نتایج پهنه بندی نشان می­دهد که برای کشت سیب زمینی مناطق شرقی دشت اردبیل مناسب می­باشد در حالیکه برای کشت ذرت، قسمتهای غربی دشت اردبیل مناسب است. همچنین نتایج نشان می­دهد که در تمام قسمتهای دشت اردبیل امکان کشت گندم  وجود دارد.

    مقدمه:

          کشاورزی به عنوان اصلی­ترین رکن تامین مواد غذایی یک جامعه محسوب می­شود و عاملی تامین­کننده برای رفع نیازهای غذایی مردم می­باشد ( امام قلی­زاده، 1385). ایران کشوری است که متوسط بارندگی آن حدود یک سوم متوسط بارش جهانی بوده و از نظر منابع آب به شدت در تنگنا می­باشد. از طرفی عمده مصرف منابع آب در بخش کشاورزی است. لذا ضروری است با استفاده بهینه، صرفه­جویی و افزایش راندمان آبیاری به حفظ منابع محدود آب کمک نمود. انتخاب محصولاتی سازگار با اقلیم و نیاز آبی کم و مقاوم به کم­آبی بخصوص در شرایط خشکسالی از جمله عوامل بهینه­سازی الگوی مصرف آب کشاورزی است.

     بیان مسئله

           امروزه تامین نیازهای غذایی مردم جهان، یکی از دغدغه­های اصلی دولتمردان و سازمان­های جهانی مسئول می­باشد. لذا کشاورزی به عنوان محور اصلی تولید مواد غذایی، کانون توجه قرار می­گیرد و در این راستا آب به عنوان مهم­ترین نهاده تولید محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. تولید محصولات غذایی و ارتقاء میزان تولید و بهره­وری از آب، بدون برآورد صحیح مقدار آب مورد نیاز، زمان آبیاری و بهینه­سازی توزیع آب امکان­پذیر نمی­باشد. همچنین به دلیل تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات جوی از یک سو و برداشت های غیر اصولی برای آبیاری محصولات کشاورزی از سوی دیگر بسیاری از آبخوان های کشور در معرض خطر کاهش شدید ذخیره مخزن آب قرار گرفته اند. در سال­های اخیر متولیان اصلی آب و کشاورزی یعنی وزارتخانه­های نیرو و کشاورزی در راستای استفاده بهینه از آب، اقدام  به تهیه و مبادله­ی آیین نامه مصرف بهینه آب کرده اند که براساس این آیین نامه، نیاز آبی گیاهان قابل کشت در مجلدی تحت عنوان « سند ملی آب» برای دشت­های مختلف کشور محاسبه شده و آن را به عنوان مرجع مشترک جهت برآورد آب مورد نیاز گیاهان منظور نموده­اند (مینایی و مادح خاکسار، 1381). در شرایط خاص اقلیمی ایران که خشکی و پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی واقعیت  انکار ناپذیرآن است، هر گونه تولید مواد غذایی و کشاورزی پایدار را منوط به استفاده صحیح و منطقی از منابع محدود آب کشور کرده است (ابراهیمی­پاک 1381). نیاز آبی محصولاتی که در دشت اردبیل کاشته می شوند بسیار متفاوت از همدیگر است و با توجه به اینکه کمبود آب یکی از مهمترین محدودیت های کشاورزی دشت اردبیل می باشد و خشک­سالی های سنوات گذشته و کاهش نزولات جوی و برداشت بی رویه از آب­های زیر­زمینی و کشت محصولات پر مصرف آب مانند سیب زمینی باعث افت شدید سطح ایستابی آب های زیر­زمینی شده است لذا ضرورت دارد در جهت بهینه کردن استفاده از منابع آب در منطقه و سنجش بازده اقتصادی محصولات کشاورزی و حفظ منابع آب برای فعالیت های کشاورزی دشت اردبیل و برآوردن نیاز آبی محصولات کشاورزی از اتلاف منابع آب جلوگیری کرده و سعی شود نسبت به تشویق کشاورزان در جهت کاشت محصولاتی که سازگار با محیط زیست دشت اردبیل می باشند اقدام کنند.

    ضروت انجام تحقیق

         از آنجایی که در نقاط مختلف استان اردبیل بخصوص دشت اردبیل، کشت آبی گندم، سیب­زمینی و ذرت متداول می­باشد و در حالی که این استان همواره با مشکلات کم­آبی و خشک­سالی مواجه بوده و منابع آب­های سطحی و زیر­زمینی موجود در آن رو به کاهش است. به همین دلیل لازم است تا آب مورد نیاز این سه محصول در دشت اردبیل با توجه به بارندگی کم و تبخیر تعرق زیاد تعیین شود.

    پرسش اصلی پژوهش

    کشت کدام یک از محصولات گندم، ذرت و سیب زمینی براساس نیاز آبی و منابع آبی منطقه در دشت اردبیل مناسب است؟

    مناطق مناسب کشت ذرت، سیب زمینی و گندم بر اساس نیاز اقلیمی در دشت اردبیل کدام مناطق می­باشند؟

    فرضیه تحقیق

    به نظر می رسد بر اساس نیاز آبی و منابع آبی در دشت اردبیل کشت گندم نسبت به ذرت و سیب زمینی مناسب­تر باشد.

    به نظر می­رسد مناطق مختلف دشت اردبیل از قابلیت متفاوتی برای کشت ذرت، سیب زمینی و گندم بر اساس نیاز اقلیمی داشته باشند.

    اهداف پژوهش

    هدف اصلی: تخمین نیاز آبی محصولات گندم، سیب زمینی و ذرت در دشت اردبیل و پهنه بندی زراعی آن.

    هدف فرعی

    بررسی میزان سازگاری سیب زمینی، ذرت و گندم با آب و هوا و منابع آبی دشت اردبیل.

    مبانی نظری تحقیق

    1-7-1- اکولوژی زراعی گندم، سیب زمینی و ذرت

         مطالعه روابط محیط (آب – خاک) با رشد و نمو گیاهان زراعی و مقدار عملکرد آنها را اکولوژی زراعی می­گویند. در واقع اکولوژی زراعی از ارتباط متقابل گیاهان زراعی با عوامل فیزیولوژیکی محیط بحث می­کند (میمندی نژاد، 1345).

    1-7-2- صفر فیزیولوژیک ( درجه حرارت پایه)

        صفر فیزیولوژیکی در حقیقت نقطه آغاز درجه حرارتی است که جوانه زدن و رشد گیاه از آن درجه حرارت شروع می­شود و کمتر از آن درجه حرارت، گیاه رشدی ندارد. این درجه جرارت که برای هر گونه گیاه عدد مشخصی است صفر فیزیولوژیک یا درجه حرارت پایه رشد نامیده می­شود(کوچکی، 1375).

    1-7-3- سیب­زمینی

        سیب­زمینی یکی از مهمترین محصولات زراعی جهان می­باشد، به طوری که تولید آن در سال 2000 حدود 321 میلیون تن غده  تراز 6/19 میلیون هکتار بوده است و از نظر حجم تولید در بین محصولات مختلف کشاورزی در جهان بعد از گندم، برنج و ذرت در رده چهارم قرار دارد. سیب­زمینی یک گیاه معتدله است که در اقلیم­های خنک و مرطوب رشد و عملکرد خوبی دارد. در بین عوامل محیطی، رطوبت خاک به عنوان یک عامل محدود کننده مهم در تولید و کیفیت سیب­زمینی محسوب می­شود. بیشتر آزمایشات مربوط به آبیاری نشان داده که این گیاه نسبت به تنش آبی نسبتا حساس است. زیرا که سیستم ریشه­ای پراکنده و کم پشت دارد و تقریبا 85% طول ریشه در 30 سانتی­­متری لایه بالایی خاک قرار دارد. تنش آبی باعث کاهش عملکرد بواسطه کاهش رشد تاج پوشش گیاه و بیوماس می­شود. برای تبخیر و تعرق (ET) و نگهداری مکش رطوبتی خاک در حد مطلوب 5-3 میلی­متر آب در هر روز برای تولید سیب­زمینی لازم است. حداکثر تبخیر و تعرق اندازه­گیری شده در گیاه سیب­زمینی 2/4  میلی­متر در روز به وسیله لایسیمتر نوع وزنی در یک ناحیه نیمه خشک در هندوستان بوده است. براساس گزارشات Ferreira  و کار در یک اقلیم گرم و خشک بلافاصله بعد از آبیاری، حداکثر میزان تبخیر و تعرق به 13-12 میلی­متر در روز رسیده و بعد از گذشت 5 روز به صورت لگاریتمی کاهش یافته و به حدود 3 میلی­متر رسید. تنظیم عرضه آب برای استفاده کارآمدتر از سیستم آبیاری قطره­ای بسیار مهم است. وجود آب بیشتر به علت کاهش اکسیژن خاک عملکرد را کاهش می­دهد آبیاری ناکافی نیز با ایجاد تنش باعث کاهش تولید می شود. مدیریت عرضه آب به صورت مکرر ( آبیاری با مقدار کم و با فواصل زمانی کوتاه) به وسیله آبیاری قطره­ای، نقش خاک را به عنوان منبع ذخیره آب به حداقل رسانده و نیازهای روزانه گیاه به آب را در ناحیه ریشه هر گیاه تامین می­نماید و پتانسیل خاک را در منطقه ریشه، برای کاهش تنش آبی در حد پایینی نگه می­دارد. مدیریت تنش آبی سیب­زمینی تا حدودی مشکل است، چون دوره­های کوتاه مدت تنش آبی بعد از غده­دهی می­تواند کاهش عملکرد و کیفیت غده را در پی داشته باشد. ضمن اینکه کاهش کوتاه­ مدت عرضه آب در اوایل مرحله حجیم شدن غده، باعث کاهش درجه یا اندازه غده­ها می­شود. کیفیت غده به طور مستقیم به ارزش بازاری آن بستگی دارد. با این حال، در برخی شرایط، سیب­زمینی قبل از غده دهی تنش محدود آبیاری را بدون کاهش معنی­داری در کیفیت درونی و بیرونی غده می­تواند تحمل کند (شیری جناقرد و همکاران، 1385).

    1-7-4- ذرت

           ذرت یکی از مهمترین گیاهانی است که به عنوان غذای اصلی در بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقا و قسمتی از آسیا کشف شده و یکی از مهمترین گیاهان تامین کننده انرژی و پروتئین بوده و تولیدات سالانه آن نزدیک به 500 میلیون تن می­باشد. در ایران نیز ذرت به عنوان یک گیاه جدید در سال 1349 با تاسیس بخش تحقیقات ذرت و علوفه در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر همراه با بررسیهای به نژادی و به زراعی مور توجه قرار گرفت. بطوری که در سال زراعی 81-80 سطح زیر کشت آن به مرز 218465 هکتار و تولید 45/1 میلیون تن رسید. کشت ذرت با توجه به تنوع آب و هوایی در بسیاری از مناطق کشور بعد از برداشت غلات قابل گسترش است. در دنیا و در بین غلات ذرت بعد از گندم و برنج از لحاظ اقتصادی و سطح زیر کشت مقام سوم را دارا است. ولی از نظر کل تولید مقام اول را به خود اختصاص داده و این در حالی است که به دلیل سازش­پذیری با شرایط اقلیمی مختلف، روز به روز در دنیا در حال گسترش بوده. به طوری که امروزه از عمده­ترین محصولات مناطق نیمه گرمسیر و گرمسیر به شمار می­آید. ذرت گیاهی است که از پتانسیل بالا برای تبدیل انرژی خورشیدی برخوردار است. سهم ذرت در تغذیه انسان 25-20% و در تغذیه دام و طیور 75-70% و دیگر فرآورده­های جانبی 5% می­باشد، طبق آخرین آمار سطح زیر کشت ذرت در ایران 000/300 هکتار است که از این مقدار در حدود 000/50 هکتار (20%) به کشف ذرت سیلوی اختصاص دارد که استان تهران به 16000 هکتار سطح زیر کشت از نظر کاشت ذرت سیلوی در درجه اول اهمیت قرار دارد. ذرت معمولاً در مناطق خشک و نیمه خشک ایران پس از برداشت گندم و جو کشت می­شود. با توجه به زمان کاشت و شرایط اقلیمی، آبیاری این گیاه زراعی اجتناب­ناپذیر است. کاشت ذرت علوفه­ای در گرم­ترین ماه سال (تیر ماه) یعنی زمانی است که آب بحرانی­ترین شرایط را دارد. بنابراین، تدوین برنامۀ آبیاری و اعمال مدیریت صحیح آبیاری می­تواند از زیان­های ناشی از کمبود منابع آب بکاهد (فیصری و همکاران، 1384).

  • فهرست و منابع پایان نامه تخمین نیاز آبی محصولات گندم، سیب زمینی و ذرت در دشت اردبیل و پهنه بندی زراعی آن با تصمیم گیری چند معیاره

    فهرست:

    چکیده: 1

    فصل اول؛ کلیات تحقیق.. 2

    مقدمه: 3

    بیان مسئله. 3

    ضروت انجام تحقیق.. 4

    پرسش اصلی پژوهش.... 4

    فرضیه تحقیق.. 4

    اهداف پژوهش.... 4

    مبانی نظری تحقیق.. 5

     اکولوژی زراعی گندم، سیب زمینی و ذرت... 5

    - صفر فیزیولوژیک ( درجه حرارت پایه). 5

     سیب زمینی.. 5

    - ذرت... 6

     گندم. 7

     آبیاری.. 8

     تعرق.. 9

     نیاز آبی گیاه. 9

    - باران موثر. 9

     نیاز آبیاری.. 9

    اهمیت هواشناسی و اقلیم شناسی کشاورزی.. 9

    روش تحقیق.. 10

    سامانه اطلاعات جغرافیایی.. 10

    پیشینه پژوهش.... 11

     منابع داخلی.. 11

     مطالعات خارجی.. 13

     نتیجه گیری از مرور منابع.. 15

    فصل دوم؛  ویژگیهای جغرافیایی منطقه مورد مطالعه. 16

    منطقه مورد مطالعه. 17

    منطقه مورد مطالعه. 17

    ویژگیهای اکولوژیک منطقه مورد مطالعه. 18

     مدل رقومی ارتفاع (DEM). 18

    شیب... 18

     زمین شناسی.. 19

    خاک های دشت اردبیل.. 21

     شبکه هیدروگرافی.. 21

     رود قر ه سو. 21

    رود بالیخلو. 21

    رود قوریچای.. 22

     سفر ه های آب زیرزمینی.. 23

    بررسی عناصر آب و هوائی دشت اردبیل.. 24

    درجه حرارت... 24

     رژیم بارش دشت اردبیل.. 26

     بادهای عمومی اردبیل.. 27

     تعیین نوع اقلیم دشت اردبیل در سیستمهای مختلف.... 28

    طبقه بندی دومارتن (ضریب خشکی): 28

    طبقه بندی بلر (1942) 29

    طبقه بندی کوپن.. 29

    فصل سوم؛ روش تحقیق.. 32

    مواد و روشها. 32

    3-1- داده ها 33

    3-2- نرم افزارهای مورد استفاده. 35

    3-3- برآورد نیاز خالص آبیاری سیب زمینی، ذرت و گندم. 35

    محاسبه مقادیر بارش و دمای طول دوره رشد گندم، ذرت و سیب زمینی.. 40

     محاسبه مقادیر بارش طول دوره رشد گندم40……………………………………………………………………………………………………………………

     بارش مرحله جوانه زنی گندم. 40

    بارش مرحله گل دهی.. 40

     بارش مرحله رسیدگی.. 40

    حاسبه دمای دوره رشد گندم. 42

    محاسبه دمای مرحله جوانه زنی گندم. 42

     محاسبه دمای مرحله گلدهی گندم. 43

    محاسبه دمای مرحله رسیدگی گندم. 43

    محاسبه مقادیر بارش و دمای طول دوره رشد ذرت... 44

     بارش و دمای دوره کاشت... 44

    بارش و دمای دوره گلدهی.. 44

     بارش و دمای تشکیل تارابریشمین.. 44

    بارش و دمای دوره گرده افشانی.. 44

    بارش و دمای شیری شدن دانه. 44

    محاسبه مقادیر بارش و دمای طول دوره رشد سیب زمینی.. 46

    محاسبه مقادیر دمای طول دوره رشد سیب زمینی.. 46

     محاسبه مقادیر بارش طول دوره رشد سیب زمینی.. 47

     تهیه نقشه تبخیر و رطوبت نسبی سالانه. 49

     روش درونیابی روش وزن دهی عکس فاصلهIDW... 50

    تهیه نقشه ی تناسب برای کاشت گندم، ذرت و سیب زمینی در دشت اردبیل به روش AHP.. 51

     فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ( AHP). 51

     ترسیم و تشریح درخت سلسله مراتبی52…………………………………………………………………………………………………………

     تعیین معیارها، زیر معیارها و جایگزینها53…………………………………………………………………………………………………………

     گردآوری دادهها 53

     عملیات محاسبه دادهها 53

     تحلیل حساسیت... 54

    -نرخ ناسازگاری (I.R) 54

     ایجاد سلسله مراتب... 55

     ترکیب لایه ها 58

    فصل چهارم. 59

    نتایج.. 59

     نیاز خالص آبیاری سیب زمینی، ذرت و گندم. 60

     مقادیر بارش طول دوره رشد گندم. 60

     بارش مرحله جوانه زنی گندم60………………………………………………………………………………………………………………………

     بارش مرحله گلدهی گندم. 61

     بارش مرحله رسیدگی گندم. 63

     مقادیر دمای طول دوره رشد گندم. 64

     دمای مرحله جوانه زنی ................................................................................................................................................64

     دمای مرحله گلدهی.......................................................................................................................................................65

     دمای مرحله رسیدگی.. 66

     مقادیر بارش طول دوره رشد ذرت... 67

    بارش دوره کاشت... 67

    بارش دوره گلدهی.........................................................................................................................................................69

     بارش مرحله تشکیل تارابریشمین ذرت... 70

     بارش دوره گرده افشانی ذرت... 71

     بارش دوره شیری شدن ذرت.......................................................................................................................................72

    دمای دوره رشد ذرت...........................................................................................................................................................73

     دما دوره کاشت... 73

     دما دوره گلدهی.............................................................................................................................................................75

    دمای دوره گرده افشانی ذرت.........................................................................................................................................77

    دما دوره شیری شدن ذرت.............................................................................................................................................78

    بارش دوره رشد سیب زمینی................................................................................................................................................80

     دوره کاشت...................................................................................................................................................................80

     دوره جوانه زدن............................................................................................................................................................81

    دوره گلدهی....................................................................................................................................................................82

     دوره رسیدگی................................................................................................................................................................83

    دمای دوره رشد سیب زمینی.................................................................................................................................................84

     دوره کاشت...................................................................................................................................................................84

     دوره جوانه زدن............................................................................................................................................................85

     دوره گلدهی..................................................................................................................................................................86

     دوره رسیدگی................................................................................................................................................................88

    رطوبت نسبی.......................................................................................................................................................................89

    تبخیر سالانه.........................................................................................................................................................................90

    وزن معیارها به روش AHP.................................................................................................................................................91

     گندم..............................................................................................................................................................................91

     سیب زمینی....................................................................................................................................................................94

     ذرت...............................................................................................................................................................................97

     بررسی سازگاری بین قضاوتها در مقایسات زوجی.....................................................................................................102

    درجه تناسب برای کاشت گونه های گندم، سیب زمینی و ذرت... 102

     گندم. 102

    سیب زمینی..................................................................................................................................................................104

     ذرت... 105

    فصل پنجم؛ بحث و نتیجه گیری.. 107

    مقدمه. 108

    نتایج نهایی حاصل از سنجش تناسب اراضی برای کشت گندم بر اساس عناصر اقلیمی.. 108

    تایج نهایی حاصل از سنجش تناسب اراضی برای کشت سیب زمینی بر اساس عناصر اقلیمی.. 108

    نتایج نهایی حاصل از سنجش تناسب اراضی برای کشت ذرت بر اساس عناصر اقلیمی.. 109

    پاسخ به سوال تحقیق.. 110

    پیشنهادات... 110

    منابع و مآخذ.....................................................................................................................................................................112

    چکیده انگلیسی..

     

     

     

    .

    منبع:

    آشفته، پریسا سادات (1391)، تاثیر تغییر اقلیم بر نیاز آبی محصولات با استفاده از مدلHad CM3   در شبکه آبیاری آیدوغموش شماره 3. 1391.  

    اردبیلی، لیلا، 1373، هیدرولوژی شرق و جنوب شرق دشت اردبیل، مرداد 1373، پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشگاه تهران.

    اسفندیاری، فریبا، 1377، قش آبهای سطحی در کشاورزی دشت اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی دانشگاه آزاد تهران، 1377

    امام قلی زاده، معصومه، 1385،بررسی شرایط آب و هوایی شمال استان آذربایجان غربی به منظور کشت زیتون و پهنه بندی زراعی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تبریز.

    ایوبی، شمس الله. جلالیان، احمد.گیوی، جواد (1381)، ارزیابی کمی تناسب اراضی منطقه براآن شمالی (اصفهان) برای کشت آبی گندم، جو، ذرت و برنج، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی شماره 3. 1381.

    باغانی، جواد. زارع، شجاعت. صدرقائن، سید حسین(1390)، نقش تغیر روش آبیاری در پایداری کشاورزی(مطالعه موردی)، نشریه آبیاری و زهکشی ایران، شماره 2. 1390.

    پاکپور ربطی، احمد. جعفر زاده، علی اصغر. شهبازی،فرزین. عماری، پرویز(1392)، ارزیابی اراضی مستعد برای تعدادی از محصولات کشاورزی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در مناطقی از استان آذربایجان غربی، نشریه دانش آب و خاک،  جلد 23 شماره 1. 1392.

    خوشحال دستجردی، جواد، جوشنی، علیرضا، 1391،، برآورد مناسب ترین شیوه براورد بارش موثر برای کشت گندمپاییزه در حوزه دریاچه نمک، مطالعات جغرافیای منطقه خشک، سال 3.

    خمر، غلامعلی، اسماعیل زاده کواکی، علی، براتپور، علی، 1390، ارزیابی توزیع فضایی سرمایه اجتماعی در شسطح مناطق شهرسی با استفاده از تکنیک تاپسیس و GIS مطالعه موردی شهر قوچان، مطابلعات جغرافیایی مناطق خشک، سال 1، شماره 4.

    حسینی، سید محمد طاهر. سی و سه مرده، عادل. فتحی، پرویز. سی و سه مرده، معروف (1386)، کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی و رگرسیون چند متغیره در برآورد عملکرد گندم دیم منطقه قروه استان کردستان، پژوهش کشاورزی آب، خاک و گیاه در کشاورزی، جلد هفتم شماره 1. 1386.

    خدایی، حسن، جعفرزاده، جعفر، حسنی تبار، شسیید محمد، 1394، بررسی تغییرات افت سطح آب زیرزمینی دشت اردبیل با روش IDW، مرکز همایش بینم المللی شهید بهشتی.

    دانشوروثوقی، فرناز، دین پژوه، یعقوب، 1390، خشکسالی و تاثیر ان بر روند تغییرات تراز آبی دشت اردبیل در دو دهه اخیر، کنگره ملی مهندسی عمران، 1390.

    رسولی، علی اکبر، جهانبخش، سعید، سبحانی، بهروز، 1385، نقش بارندگی و. درجه حرارت در تعیین مکان مساعد و تاریخر مناسب کشت سیب زمینی در دشت اردبیل، جغرافیا و برنامه ریزی (علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز)، شماره 21.

    رمضانی، فرحناز، 1393، پهنه بندی آگروکلیماتیک کشت نخود باروش AHP و مدل ویکور در محیط GIS در استان کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، جغرافیای طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم انسانی.

    رزمجویی، شهرام، شناسایی و تحلیل تیپ­های همدیدی هوای شهرستان اردبیل، پایانن نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم انسانی.

    زاهدی، مجید، صلاحی، برومند، جسیل، مجید، محاسبه چگالی و توان باد به منظور استفاده از انرژی آن در اردبیل، پژوهش های جغرافیایی، شماره 52، صص 41-55.

    ساری صراف، بهروز؛ بازگیر، سعید، 1388پهنه بندی پتانسیل های اقلیمی در استان  آذربایجان غربی، مجله جغرافیا و توسعه، شماره ی 13، صص26-6.

    سبحانی، بهروز،1387، بررسی نقش عوامل فیزیوگرافی و دما در کاشت محصول ذرت با استفاده GIS ( مطالعه موردی: استان اردبیل )، طرح پژوهشی دانشگاه محقق ادربیلی،ص65.

    سبحانی بهروز، امیدزاده، هانیه، 1392، مطالعه نقش عناصر اقلیمی دما و بارش در تهیه تقویم زراعی در دشت خرم آبتاد، دومین کنگره بین المللی مدلسازی گیاه، آب ، خاک و هوا، کرمان، 1392.

    سپهر، عادل. اختصاصی، المدرس، سید علی (1391)، ایجاد سامانه شاخص های بیابان زایی براساس DPSIR (بهره گیری از روش فازی- تاپیسیس)، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، شماره 1. 1391.

    سنجری، سارا، 1390، آموزش کاربردی ARCGIS، انتشارات پلک، تهران،

    شمسی سوسهاب، رضا، ستاری، محمد تقی، 1393، تخمین شسطح آب زیرزمینی دشت اردبیل با شبکه عصبی مصنوعی، پانزدهمینم کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور، دانشگاه ارومیه 1393.

    شاهرخوندی، سید منصور، لشندی زند، مهران، لرستانی، هادی، 1391، پهنه بندی اقلیمی کشت ذرت دانه ای در لرستان، فصلنامه جغررافیای طبیعی سال 5 شماره 18.

    شماعی، علی، موسی وندف جعفر، 1390، سطح بندی شهرستانهای استان اصفهان به لحاظ زیرساخت های گردشگری با استفاده از مدل تاپسیس و AHP.، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقه ای، سال3، شماره 10.

    صمد زاده رسول، خیام، مقصودف حسینی امینی، حسن، 1389، نگرشی نو بر تکامل ژئومورفولوژیک چاله زمین شناختتی اردبیل با رویکرد آمایش سرزمین، جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، شماره 1.

    طالبی، علی، پورمحمدی، سمانه، رحیمیان، محمد حسن، 1389، بررسید عوامل موثر در تبخیر و تعرق مرجع با استفاده از آنالیز حساسیت معاده فائو-پنمن-مانتیت مطالعه موردی: ایستگاه های یزد، طبس و مرودشت، پژوهش های جغرافیایی طبیعی، شماره 73.

    عزیزی، قاسم (1379)، برآورد بارش موثر در رابطه با کشت گندم دیم ( مورد:دشت خرم آباد) پژوهش های جغرافیایی شماره 39. 1379

    علیجانی، بهلول، 1374، آب و هوای ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول، 2121 ص

    علیزاده، امین، 1374، اصول هیدرولوژی کاربدی، آستان قدس رضوی، چاپ پنجم..

    فرج زاده، منوچهر. زرین، آذر (1381)، مدل سازی میزان عملکرد محصول گندم دیم با توجه به معیارهای اقلیم شناسی کشاورزی در استان آذربایجان غربی، نشریه مدرس دوره 6 شماره 2. 1381

    فرج زاده، منوچهر. تکلو بیغش، عباس (1380)، ناحیه بندی اگروکلیمایی استان همدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی با تاکید بر گندم دیم، پژوهشهای جغرافیایی شماره 41. 1380

    فولادمند، حمیدرضا(1390)، تخمین نیاز آبیاری گندم و جو در شرایط بحرانی، مجله مهندسی منابع آب، سال چهارم 1390.

    قاسمی، وحیدرضا، محمودی، شهلا، غفاری، عبدالعلی، دپائو، وادی، 1386، پهنه بندی اقلیم کشاورزی با روش یونسکو و شاخص خشکی تعدیل شده در بخشی از استان های آذربایجان شرقی و اردبیل، مجله علوم کشاورزی ایران، دوره 39 شماره 2.

    قنواتی، عزت­الله، تقوی مقدم، ابراهیم، مساحی فوراسکانی، مهدیف 1390، کاربرد روشهای تصمیم پیری چندمعیاره در اولویت بندی پهنه های مناسب برای دفند پسماند شهری (نمونه موردی شهر سبزوار). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال 3.

    کریمی، هادی، 1386، زراعت و اصلاح گیاهان علوفه­ای، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات، 414 ص.

    کوچکی، عوض، 1364، زراعت در مناطق خشک، انتشارات دانشگاه مشهد، 210 ص.

    محمدی،جهانگرد. گیوی، جواد (1380)، ارزیابی تناسب اراضی برای گندم آبی در منطقه لاورجان(اصفهان) با استفاده از نظریه مجموعه های فازی، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد پنجم شماره 1. 1380.

    مجرد، فیروز، قمرنیا، هوشمند، نصیری، شید، 1384، براورد بارش موثر و نیاز آبی برای کشت برنج در جلگه مازندران، پژوهشهای جغرافیایی، شماره 54.

    مجنونی هریس، ابوالفضل. زند پارسا،شاهرخ. سپاسخواه، علیرضا. کامگار حقیقی، علی اکبر(1386)، ارزیابی مدلMSM  جهت پیش بینی تبخیر- تعرق ذرت دانه ای و مقایسه نتایج آن با مقادیر حاصله از روش های پیشنهادی فائو 56، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 41. 1386.

    محمدی، حسینمراد (1384)، تعیین تقویم مناسب کشت گندم دیم در استان ایلام با استفاده از شاخص شروع بارندگی، پژوهش های جغرافیایی شماره 51. 1384.

    محمدیان، فرشادف شاهنوشی، ناصر، قربانی، محمد، عاقل، حسن، 1388، انتخاب الگوی کشت بالقوه محصولات زراعی براساس روش AHP، مجله دانش کشاورزی پایدار، شماره 1.

    محمدنیا، سهراب، محمدی، حسین، 1392، ناحیه بندی اقلیم کشاورزی محصول گندم در استنان خراسان رضوی بر اساس دما و بارش با سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، جغرافیا و توسعه ناحیه ای، شماره 21.

    مهربان، اصغر، غریب عشقی، امیر، خلیل زاده، غلامرضا، شهبازی، کمال، 1388، کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی در پهنه بندی پارامترهای رطوبی (نمونه موردی مناطق دیم مغان و دشت اردبیل)، پژوهش های آبخیزدرای، شماره 82.

    مینائی، سهراب و مادح خاکسار، آزاده (1381). بررسی و نقدی بر روش و مقادیر محاسبه نیاز آبی سند ملی آب استان خوزستان و ارائه پیشنهادات. یازدهمین سمینار کمیته ملی آبیاری و زهکشی.

    نیازی، جانب الله. فولادمند، حمیدرضا. احمدی، سید حمید. وزیری، ژاله (1384)، نیاز آبی و ضریب گیاهی گندم در منطقه زرقان استان فارس، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال نهم شماره 1. 1384.

    وزارت نیرو، 1352، گزارش مطالعات نیمه تفصیلی آبهای زیرزمینی منطقه اردبیل.

    Nana, E., Corbari, C., Bocchiola, D. 2014. A model for crop yield and water footprint assessment: Study of maize in the Po valley. Politecnico di Milano, Dept. of Civil and Environmental Engineering, L. da Vinci 32, 20133 Milano, Italy.

    Froetschel, M.A.,  Nichols, S.W., Ely, L.O  and H.E. Amos . 1995. Effect of silage inoculant and digestibility of tropical corn and sorghum  silages. Annual Warm-  Season Silages, Animal  and Dairy Science Department, PP203- 211.

    Wriedt, G.,  Van der Velde, M., Aloe, A., Bouraoui, F. 2009. Estimating irrigation water requirements in Europe. Joint Research Centre, Institute for Environment and Sustainability, TP 460, Via Enrico Fermi, 2749, I-21027 Ispra (VA), Italy.

    Akıncı, H.,  Yavuz, A., Turgut, B. 2013. Agricultural land use suitability analysis using GIS and AHP technique. Artvin اoruh University, Faculty of Engineering, Department of Geomatics Engineering, 08000 Artvin, Turke.

    Saaty, T. 1980. The analytical hierarchical process: lanning,Prioritysetting, resource allocation. New York: Mc Graw-Hill.

     

    Bicer, T., Kalender, B.N.,  and Akar, D.A. 2004. The Effect of Irrigation on Spring- Sown chicpea Journalof agronomy Asian network for scientific Information.3: 154-158.

    Vernon, L., Van, G. 2006. Potential impate chabge climate change  on agriclural and use sutiabitity canola, Resource management Technical report. PP; 303.

     

    Ozdogan, M. 2011. Modeling the impacts of climate change on wheat yields in Northwestern Turkey. Center for Sustainability and the Global Environment (SAGE), Department of Forest and Wildlife Ecology, University of Wisconsin-Madison, 1710 University Avenue, Madison, WI53726, United States.

     

    Nesmith, D.S, and J. T. Ritchie.1992. Short and Iong – term responses of corn to apreanth esiss soil water deficit .Agron,  J.84: 107- 113.

     

    Smith, W.N., Grant, B.B, Desjardins, R.L.,  Kroebel, R., Qian, D.E., Worth, B.G., McConkey, C.F. 2013. Eastern Cereal and Oilseed Research Centre, Agriculture and Agri-Food Canada, 960 Carling Avenue, Ottawa, ON K1A 0C6, Canada.

    Wolfgang., B. 2002. Importance of ahricuitural meteology, deparment and Horticulture. University of  Nebraska. Field crops research.

     

    Wenzhi, Zh., Liu, B., Zhang, ZH. 2010. Water requirements of maize in the middle Heihe River basin, China Linze Inland River Basin Research Station, Laboratory of Heihe River Eco-Hydrology and Basin Science, Cold and Arid Regions Environmental, 109-124.

     

    Yang, X., Wangsheng, G., Quanhong, S., Chen, F., Qingquan, Cu. 2013. Impact of climate change on the water requirement of summer maize in the Huang-Huai-Hai farming region. Key Laboratory of Farming System, Department of Crop Cultivation and Farming System, College of Agronomy and Biotechnology, China Agricultural University, Beijing 100193, China.

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت