پایان نامه بررسی متغیر های حسابرسی داخلی بر برنامه ریزی حسابرسی

تعداد صفحات: 62 فرمت فایل: word کد فایل: 1000454
سال: 1393 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۲,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی متغیر های حسابرسی داخلی بر برنامه ریزی حسابرسی

    پروژه جهت دریافت درجه کارشناسی

    رشته حسابداری

    چکیده:

    در هر سازمان، مدیریت مسئولیت سیستم کنترل داخلی را به عهده دارد. چرا که: پاسخگویی که خواستگاه آن احترام به حقوق انسان‌هاست در زمینه‌ها و سطوح مختلف مطرح است]4[ و یکی از مهم‌ترین کنترل‌های داخلی که امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته و شرکت‌های  بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد حسابرسی داخلی است که می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر برآوردن نیازهای استفاده کنندگان از نتایج حاصل از عملیاتش بگذارد. یکی از مهم ترین استفاده کنندگان از نتایج کار حسابرسان داخلی حسابرسان مستقل می‌باشند که در صورت کسب شناخت کافی و تصمیم به اتکا بر نتایج حاصل از کار آنان، جنبه‌های مختلفی از عملیات حسابرسی مستقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، یکی از این جنبه‌ها برنامه حسابرسی است که خود شامل قسمت‌های مختلفی می‌گردد. در این تحقیق سعی بر این است تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی نوع تغییرات ایجاد شده و جهت این تغییرات تعیین گردد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حسابرسان مستقل بر نتایج حاصل از کار حسابرسان داخلی اتکا می‌کنند و این اتکا منجر به کاهش بودجه‌های زمانی و ریالی در برنامه حسابرسی می‌گردد.

    مقدمه

    با به عرصه عمل رسیدن اندیشه جدایی مالکیت از مدیریت، در شرکت‌های سهامی و ساختار جدید سرمایه و گسترش روزافزون بازارهای سرمایه و شمول قشر گسترده‌ای از افراد در خیل سرمایه‌گذاران،حسابداری نقش اجتماعی یافت و حسابرسی نیز از اهمیتی قابل توجهی برخوردار گردید.

    از آنجا که مدیریت مسئولیت تهیه صورت‌های مالی و سیستم کنترل داخلی را عهده دار شد، به کارگیری خدمات حسابرسی داخلی برای ارزیابی عملکرد سیستم کنترل داخلی، به گونه‌ای فزاینده رشد یافت.

    آخرین تغییرات ایجاد شده در حسابرسی داخلی که منجر به ایجاد حسابرسی داخلی نئومدرن گردید موجب شد نیازهای طیف وسیعی از استفاده کنندگان مانند هیئت مدیره، مدیریت ارشد، حسابرسان مستقل و مدیران عملیاتی تحت تاثیر قرار گیرد.

    در متون تخصصی حسابرسی بهترین جایگاه برای واحد حسابرسی داخلی را آن گونه می‌دانند که تحت نظارت کمیته حسابرسی و یا هیئت مدیره  فعالیت کند، زیرا:کمیته حسابرسی به همراه سایر اعضای هیئت مدیره مسئول عملکرد گزارش شده شرکت هستند، اما بر خلاف اعضای موظف هیچ اختیاری در تصدی امور اجرایی شرکت ندارند.

    «حسابرسی داخلی، وظیفه ارزیابی مستقلی است که توسط مدیریت واحدهای اقتصادی برای بررسی سیستم کنترل داخلی ایجاد می‌شود و کفایت سیستم کنترل داخلی را از لحاظ درست، مناسب، اقتصادی، اثربخش و کارآمد بودن استفاده از منابع، آزمون، ارزیابی و گزارش می‌کند»

     مبانی نظری

    گسترش و پیچیدگی روزافزون وشتاب آمیز واحدهای اقتصادی در جهان پیشرفته امروز، نیازهای ناشی از کمبود منابع و افزایش رقابت، وجود انواع مخاطرات در زمینه‌های مالی، اداری و تجاری که هدف‌ها و سیاست‌های سازمانی آنها را چه از درون و چه از برون به شدت تهدید می‌کند، سبب شده است تا کنترل مستقیم و انفرادی این گونه واحدها ناممکن شود و نیاز به استقرار یک سیستم اثربخش کنترل داخلی به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از سیستم مدیریت کارآمد، همچون حسابرسی داخلی مورد توجه ایشان قرار گیرد.

    حسابرسی داخلی در طول دوران دستخوش تغییرات شگرفی شده که می‌توان آن را بر حسب کارکردها و وظایف به سه گروه حسابرسی داخلی سنتی، مدرن و نئومدرن تقسیم کرد. حسابرسی داخلی در شکل اولیه خود چیزی بیشتر از داشتن وظیفه کنترل کیفیت، در خدمت مدیر مالی نبوده، به صورتی که تنها وظیفه آن این بوده که کنترل نماید آیا عملیات حسابداری درون واحد امور مالی به نحو صحیح انجام می‌شود یا خیر.

    هنگامی که در سال 1977 قانون شرکت‌های فاسد و کلاش به تصویب رسید، برای اولین بار بسیاری از حسابرسان داخلی متوجه شدند که ممکن است انتخاب‌های قابل دسترس دیگری نسبت به نوع ارایه خدمات و انتخاب بازار کار داشته باشند و پس از این آگاهی، آنها به سرعت دست به کار شدند و تنها در طی چند سال، صدها واحد حسابرسی داخلی ارایه نوع خدمات خود را از «کنترل کیفیت حسابداری» به کنترل داخلی و همچنین مشتری خود را از مدیر مالی به کمیته حسابرسی هیئت مدیره تغییر دادند. نکته کلی حسابرسی داخلی مدرن توسعه دادن خدمات حرفه ای و گسترش بازار بوده است. در مقابل حسابرسی سنتی که خدمات حسابرسی مالی و کشف سوء استفاده و تقلب را به مدیر مالی (و سپس به هیئت مدیره) ارایه می‌داد، حسابرسی داخلی مدرن، کنترل تمامی عملیات داخلی و خدمات مشاوره ای داخلی را به مدیریت ارایه می‌دهد. شعار حسابرسی داخلی مدرن خدمت به مدیریت بود.

    تقاضای خدمات حسابرسی از طرف مدیریت ارشد با اشتیاق پاسخ داده می‌شد، ولی در همان حال درخواست‌های مدیریت سطوح پایین، به این دلیل که با بیطرفی حسابرس داخلی منافات داشت نادیده گرفته می‌شد. که این امر خود منجر به تکامل و ایجاد حسابرسی داخلی نئومدرن. آنچه که ضروری به نظر می‌رسید حمایت مستقیم مدیریت عملیاتی از حسابرسی داخلی بود، زیرا اکثر تقاضاهای ویژه از آن سطح مدیریت دریافت می‌شد. سیمایی که توسط حسابرسی داخلی نئو مدرن تصویر شده بود، سیمای یک فعالیت ظریف و پیچیده در بین چهار گروه عمده از متقاضیان این خدمت است که عبارتند از: 
    1- هیئت مدیره 2- حسابرسان مستقل، 3- مدیریت ارشد، 4-مدیریت عملیاتی. تمامی این گروه‌ها دارای انتظارات معتبر از عملکرد حسابرسی بوده و یا بر آن مدعی هستند. حسابرسان نمی‌توانند هیچ یک از چهار مورد مذکور را نادیده بگیرند، بدون آنکه خدشه ای به خود یا سازمان آنها وارد شود و یا از موثر بودن کار تخصصی آنها کاسته شود.

    با توجه به تعریف حسابرسی داخلی نئو مدرن اینگونه به نظر می‌رسد که حسابرسان داخلی نئو مدرن خدمات خود را در سطح متقاضیان متعددی ارایه می‌دهند، و این گونه استنباط می‌شود که آنها سلسله مراتب سازمانی را نقض می‌کنند. اما با بررسی اجمالی شرکت‌ها و گروه‌های بزرگ متوجه می‌شویم که آنها دیگر به تشریفات سازمانی وابسته نیستند و به تدریج از آنها دور شده‌اند. اصول سلسله مراتب سازمانی کم رنگ شده و جای خود را به شبکه ای قابل انعطاف داده‌اند. در این تغییر مدیریت، حسابرسی داخلی به عنوان یک هدف پیش رو خدماتی را ارایه می‌دهد که عبارتند از1- رفع نیازهای هیئت مدیره 
    2- رفع نیازهای مدیریت ارشد 3- رفع نیازهای حسابرسان مستقل 4- رفع نیازهای مدیران عملیاتی،  ارایه خدمات به   گونه ای است که مطابق با نیازها و حساسیت‌های آنها باشد. در چنین شرایطی اصل راهنمایی و ارتباط در حسابرسی داخلی به استفاده کنندگان از خدمات حسابرسی یاد می‌دهد که برای تصمیم گیری به چه چیزی نیاز دارند.

    از طرفی دیگر حسابرسان داخلی حتی می‌توانند از مدیریت سطوح پایین نیز تقاضایی را برای بررسی یک موضوع خاص بپذیرند و نتیجه را گزارش نمایند. به این دلیل که واکنش‌های منفی نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه سازمان را از خدمات حسابرسی داخلی در آینده محروم و ناامید می‌کند. در واقع دیدگاهی کلی به سازمان داشته و از این دیدگاه به سازمان نگریسته و با آن شروع به تبادل نظر و ارتباط می‌کند و ممکن است در این راستا با هر یک از مجموعه‌های مدیریت سروکار داشته باشد و اما در نهایت هدف کلی سازمان را در نظر می‌گیرند و آن انتفاع به کل سازمان است]همان منبع[. همچنین حسابرسان در قبال ارزیابی کنترل‌های داخلی عاری بودن صورت‌های مالی از هر گونه اشتباه، تخلف، اعمال غیر قانونی با اهمیت، ارزیابی برآوردهای حسابداری و تداوم فعالیت بنگاه اقتصادی مورد رسیدگی مسئولیت دارند و کلیه موارد مزبور بر میزان قابلیت اتکا صورت‌های مالی تاثیر بسزایی دارد.

    پیشینه تحقیق

    از زمان تصویب و انتشار بیانیه شماره 65 استانداردهای حسابرسی که پس از بیانیه شماره 9استانداردهای حسابداری در جهت محدود کردن روابط میان حسابرسان مستقل و حسابرسان داخلی انتشار یافت تحقیقات بسیاری در جهت تعیین نوع روابط میان حسابرسان مستقل و حسابرسان داخلی و تاثیرات این روابط بر انجام حسابرسی مستقل صورت پذیرفته است. کلی و‌ هاسگین(1981) این سوال را مطرح ساختند: آیا حسابرسان داخلی می‌توانند هزینه انجام حسابرسی مستقل را کاهش دهند؟ نتایج بررسی‌های ایشان بیانگر آن است که اغلب شرکت‌ها خواهان کیفیت بالای کار حسابرسی داخلی می‌باشند و برای دستیابی به این هدف هزینه بالایی را تحمل می‌کنند. همچنین اغلب مدیران مالی شرکت‌های مورد بررسی احساس می‌کردند که واحد حسابرسی داخلی نسبت به سازمان مستقل است، بنابراین بایستی به کارگیری نتایج کار حسابرسان داخلی توسط حسابرسان مستقل بسط و توسعه یابد تا بتوان هزینه‌های حسابرسی مستقل را کاهش داد]11[. یافته‌های گیبینس و ولف(1982) نشان داد که واحد حسابرسی داخلی یکی از عوامل محیطی بالقوه تاثیرگذار بر قضاوت‌های حرفه‌ای حسابرسی می‌باشد. نکته جالب توجه در تحقیقات ایشان این بود که اگر چه اهمیت حسابرسی داخلی با پیشرفت حسابرسی رو به زوال گذاشته است، اما در وضعیت کنونی اغلب حسابرسان مستقل به ایشان اتکا می‌کنند و میزان اتکا به حسابرسان داخلی، به ارزیابی حسابرسان مستقل از کار ایشان بستگی دارد.

    عبدل خلیق، اسنوبال و راگ(1983) در مقاله‌ای تحت عنوان تاثیر متغیرهای حسابرسی داخلی بر برنامه ریزی حسابرسی مستقل، روش پردازش الکترونیکی داده‌ها  و همچنین دو متغیر سازمانی را بر برنامه ریزی کار حسابرسی مورد بررسی قرار دادند. نتایج بررسی‌های ایشان نشان می‌دهد سطح سازمانی که حسابرسان داخلی نسبت به آن گزارش می‌دهند مهمترین عامل تاثیرگذار بر برنامه حسابرسی  می‌باشد. به عبارتی با افزایش بی طرفی حسابرسان داخلی می‌توان میزان اتکا به ایشان را افزایش داد.

    براون(1983) در مقاله خود با نام قضاوت حسابرسان مستقل در ارزیابی عملکرد حسابرسان داخلی بیان می‌دارد: دو عامل بیشترین تاثیر را بر قضاوت حسابرسان در کار حسابرسی دارند، که به ترتیب اولویت عبارتند از: بی طرفی حسابرسان داخلی و گزارشات وی و عملکرد حسابرس پیشین.  همچنین وی در نتیجه گیری‌های خود بیان می‌دارد که در صورت بی طرفانه عمل کردن حسابرسان داخلی و برخورداری از مهارت شغلی هزینه حسابرسی صاحبکار کاهش می‌یابد و یا اینکه می‌توان طیف گسترده تری از خدمات را با همان هزینه به وی ارایه کرد. و سومین عامل تاثیر گذار از نظر وی بر قضاوت حسابرسان مستقل، میزان تجربه حسابرسان داخلی می‌باشد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی متغیر های حسابرسی داخلی بر برنامه ریزی حسابرسی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1.(1383)، استانداردهای اجرای عملیات حرفه حسابرسی داخلی، حسابرس، شماره 24، صفحات 37 تا 43.

    2.رجبی، روح اله و محودی خشوئی، حمزه(1387)، هزینه‌های نمایندگی و قیمت گذاری خدمات حسابرسی مستقل، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره53، صفحات 35 تا52.

    3.ریچارد ال راتلیف و واندا ای والاس، گلن ای. سامنرز، ویلیام جی. مک فارلند، جیمز ک. لوبک(1385)، حسابرسی داخلی، ارباب سلیمانی، عباس و کمالی زارع، علی، تهران: سازمان حسابرسی، جلد اول.

    4.سجادی، سید حسین و جامعی، رضا(1382)، سودمندی حسابرسی دیوان محاسبات کشور ایران از دیدگاه مدیران مالی، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره34، صفحات 129 تا149.

    5.سجادی، سید حسین و ناصح، لادن(1382)، سودمندی حسابرسی مستقل صورت‌های مالی، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره33، صفحات 65 تا91.

    6.__(1383)، میزگرد حسابرسی داخلی، حسابرس، ، شماره24، صفحات 24 تا 36.

    7.منافی. ن(1380)، بررسی نقش وجایگاه حسابرسی داخلی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگا ه تهران.

     

    8. Abdulrahman A.M. Al-twaijry & John A. Brierly & David R.Gwilliam(2004), An Examination of the Relationship between Internal and External Audit in the Saudi Arabian Corporate Sector, Managerial Auditing Journal, Vol.19 No.7.

    9. A. Rashad Abdel-Khalik, Doug Snowball, John H. Wragge Source(1983), The Effects of Certain Internal Audit Variables on the Planning of External Audit Programs Author(s), The Accounting Review, Vol. LVIII No.2.

    10. Arnold Schnider(1985), The Reliance of External Auditors on the Internal Auditors Function, Journal of Accounting Research, Vol. 23 No. 2.

    11. Clay R.J. & D.L. Haskin(1981), Can Internal Auditors Reduce External Audit Costs?, The Internal Auditor, April.

    12. El-Hussein E. El-Masry and Kathryn A. Hansen(2008), Factors Affecting Auditors’ Utilization of Evidential Cues Taxonomy and Future Research Directions, Managerial Auditing Journal, Vol. 23 No. 1.

    13. Faudziah Hanim Fadzil, Hasnah Haron & Muhamad Jantan (2005), Internal Auditing Practices and Internal Control System , Managerial Auditing Journal, Vol. 20 No. 8.

    14. Gibbins M. & F.M. Wolf(1982), Auditors Subjective Decision Environment – The Case of a Normal External Audit, Accounting Review, January.

    15. Jang-Hua Hung & Hui-Lin Han(1988), An Empirical Study on Effectiveness of Internal Auditing for Listed Firms in Taiwan, Internal Audit Conference.

    16. Kavin Lamot James(2000), The Effect of Internal Audit Outsourcing on Financial Statement Users' Confidence in Their Protection from Fraudulent Financial Reporting, The University of Tennessee Knoxville.

    17. Kevin D.Stock & W.Steve Albretcht, Keith R.Howe & Dennis R.Schueler (1988), What Makes an Effective Internal Audit Department, The Internal Auditor, April.

    18. Kevin L. James(2003), The Effect of Internal Audit Structure on Perceived Financial Statement Fraud Prevention, Accounting Horizons, Vol. 17, No. 4.

    19. Loren R. Margeim(1986), Further Evidence on External Auditors Reliance on Internal Auditors, Journal of Accounting Research, Vol. 24 No. 1.

    20. Margheim, Loren L.(1984), An Empirical Study of External Auditor Reliance on Internal Audit, Arizona State University. 

    21. Paul R.Brown(1983), Independent Auditor Judgment  in the Evaluation of Internal Audit Function, Journal of Accounting Research, Vol. 21 No. 2.

    22. Schneider A.(1985), The Reliance of External Auditors on The Internal Audit Function, Journal of Accounting Research

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت