پایان نامه صلح امام حسن (ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی

تعداد صفحات: 151 فرمت فایل: word کد فایل: 10003848
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه زبان های خارجی
قیمت قدیم:۲۱,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه صلح امام حسن (ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی

    رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    چکیده

    بسم الله الرحمن الرحیم

    امام حسن(ع) نخستین پیشوای درست کرداری است که از خاندان نبوت برای رهنمونی خلق، برخاسته است، میلاد این امام همام در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری وقوع یافت، که بر پیامبر و خاندان او مبارک باد. امام حسن(ع) دارای صورتی زیبا(شبیه پیامبر بود) و ویژگی های اخلاقی والایی بود، که کمتر کسی از آنها برخوردار بود او حلیم بود، صبور و، شکیبا و دانشمند بود. با قرآن انس داشت، و در مقابل همه سختی ها استوار بود.

    امام(ع) در بسیاری از جنگ های زمان حضرت علی(ع) مانند جنگ جمل و صفین شرکت داشت، و در شجاعت و استقامت بی بدیل بود، و الگوی همگان قرار گرفته بود. امام حسن(ع) بعد از شهادت پدرش علی(ع)، به خلافت مسلمین رسید، ولی دوران خلافت ایشان بسیار کوتاه بود، چه بسا معاویه و همدستانش برای رسیدن به خلافت از هیچ ظلم و ستمی دریغ نمی کردند. امام در برابر آنها قرار گرفت با سپاهی گران، و به مبارزه با آنها پرداخت. ولی معاویه وقتی که دید نمی تواند در برابر امام(ع) و سپاهیان عراق دوام بیاورد، به نیرنگ و فریب فرماندهان سپاهیان پرداخت، آنها را با رشوه های کلانی و وعده های حکومت شهرها و ازدواج بنی امیه به طرف خود کشانید و جاسوسهای زیادی را بین یاران امام فرستاد.

    معاویه در نقشه خود موفق شد و نامه ای نوشت برای امام حسن(ع) برای قبول صلح و بیعت امام(ع) با دیدن این شرایط که هم اهل بیت را در خطر نابودی می دید و هم مسلمانات را، صلح با معاویه را پذیرفت و این تصمیم مصلحت مسلمانان بود بعد از اینکه معاویه به خلافت رسید، به تمام شرایط عهدنامه پشت پا زد، و مسلمانان را مورد آزار و اذیت خود قرارداد. تا جایی که برخی از شاعران عرب، ظلم و ستم آنان را به تصویر کشیدند. و صلح، شرایط صلح، حکمت صلح، و برخورد با معاویه را به صورت ادبی بیان کردند.

    از لحاظ فرهنگی هم زمان حضرت امام حسن(ع)، زمان سختی بود. معاویه و همدستان به جعل احادیث پرداختند و به ائمه و پیغمبر نسبت دادند، به دشنام گویی علی(ع) در قنوت نمازها پرداختند و اهل بیت را مورد آزارد اذیت قرار دادند.

    و شهادت آن حضرت در 28 ماه صفر سال پنجاهم هجری در سن 47 سالگی بوده است.

     

    مقدمه

    ( بسم الله الرحمن الرحیم )

    «رَحْمَه ُ اللهِ وَ بَرکاتُهُ عَلیْکُمْ أهْلَ البَیْتِ، إنَّهُ حَمیدٌ مَجید»

    منت خدای را عزّ و جلّ که چراغ را فرا راه این بنده ناچیز گردانید و این اسیر بیغوله های جهل را به مدد الطافش از قعر حضیض رهانید. و درود بی پایان بر رحمت عالمیان و صفوت آدمیان حضرت ختمی مرتبت محّمد مصطفی(ص) و اهل بیت طاهرین او(علیهما السلام) باد، آنانکه باب مدینه علم نبوی و بزرگ راهنمایان طریق سعادت دنیوی و اخروی اند؛ علی الخصوص درود و سلام به پیشگاه آن عصاره عصمت و بازمانده عترت، سرحلقه کریمان و تتمه دور زمان، حضرت بقیه الله الأعظم(أرواحُ العالمینَ لِتُراب مَقدمِه الْفِدَاء).

    «یا أیُّهَا العزیزُ مَسَّنَا وَ أهْلَنَا الضُرُّ وجئنا بِبَضَاعَهٍ مُزْجَاهٍ فأوْفِ لَنا الکیلَ و تَصدَّقْ عَلَیْنا، إنَّ اللهَ یَجْزی المُتَصَدِّقینَ»(یوسف/ 88)

    «ای عزیز، ما و اهل ما را رنجوری در رسیده، و سرمایه ای ناچیز آورده ایم، پس پیمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق کن که خداوند صدقه دهندگان را پاداش می دهد.»

    این رساله ای که پیش رویی دارید، مشتمل بر زندگانی امام حسن(ع) و صلح ایشان که در شش فصل تنظیم شده، که این فصل ها عبارتند از: فصل اول شامل کلیات بحت رساله است. فصل دوم، دوران کودکی و نوجوانی امام حسن(ع) است، که به تاریخ ولادت و حسب و نسب و والدین پاک سرشت امام(ع) پرداخته می شود. فصل سوم، مکارم اخلاقی امام حسن(ع) است، که ویژگی های اخلاقی ایشان مورد بررسی قرار می گیرد، و در انتهای این فصل به شهادت امام حسن(ع) می پردازیم. فصل چهارم، اوضاع سیاسی است که در ابتدای این فصل به زندگی معاویه و همدستانش توجه شده و بعد به مسئله بیعت امام حسن(ع) با معاویه می پردازیم. و فصل پنجم، فصل صلح امام حسن(ع) است که در ابتدای این فصل به مسئله صلح در نظر پیغمبر اکرم و حضرت علی(ع) و بعد به انگیزه های صلح امام حسن(ع) و معاویه می پردازیم. و در فصل ششم به مسئله صلح در ادبیات عرب، و در اشعار برخی از شعرا می پردازیم، که آیا صلح امام در اشعار شاعران آمده یا نه؟ چرا امام حسن(ع) صلح با معاویه را پذیرفت و...

    امام صادق(ع) در مورد حضرت امام حسن(ع) می فرماید: حسن بن علی پس از آنکه به جانش سوء قصد شد و پیرامونش از در ناسازگاری با وی درآمدند، کار را به معاویه واگذاشت. آنگاه شیعیانش به آن حضرت چنین سلام کردند: «سلام بر تو ای خوار کننده مومنان». حضرت فرمود من خوار کننده مومنان نیستم، بلکه عزت بخش مومنانم. وقتی دیدم شما در برابر دشمن قدرتی ندارید، کار را به او واگذاشتم تا من و شما در میان آنان باشیم: همچنانکه آن فرزانه(خضر) کشتی را سوراخ کرد تا برای صاحبانش باقی بماند، و اینچنین(است حکایت) من و شما تا در میان آنها باقی بمانیم»[1]

    چهارچوب کلی این رساله در کل همه اجزای آن یک ارتباط خاصی دارند، صلح امام حسن(ع) در حقیقت با زندگی ایشان و مسائل سیاسی ارتباط تنگاتنگی دارند، که برای آگاهی از مسئله صلح و اهمیت موضوع باید از آغاز زندگانی و رشد بلوغ فکری امام(ع) به آن پرداخت.

    از لحاظ ادبی هم شاعران به مسئله صلح به شکل عمیقی نگاه کردند، و به آن پرداخته اند، و می توان گفت که این شاعران، بنی امیه و معاویه و همدستانش را به نحوی در تاریخ بشریت محکوم کردند، که صلح امام حسن(ع) بر حق بوده و برایشان تحمیل شده. اما نمودار کلی که شاعران در شعرهای خود به آن پرداخته اند، بیشتر ظلم و جور ستم معاویه و بنی امیه را به تصویر کشیده اند.

    اما در خصوص منابعی که استفاده کرده ایم، کتب فراوانی درباره امام حسن(ع) و صلح ایشان در کتاب خانه ها به چشم می خورد. ولی مشکل اساسی که در این زمینه بود، پراکندگی شعر شاعران عربی است، که کمتر به صلح امام حسن(ع) پرداخته اند. که مجبور شدم برخی از اشعار شاعران را در کتب تاریخی جستجو کنم.

    پیشاپیش از اساتید ارجمند و صاحب نظران بزرگوار به واسطه سهوها و لغزشهای این رساله عذر می خواهم، چه بسا من شاگردی بیش نیستم که برای آموختن آمده ام.

    در فراهم آمدن این رساله از استاد خوبم، جناب آقای دکتر اکبر غضنفری که مرا در نگارش این رساله راهنمایی کرده اند تشکر و قدردانی می کنم و همچنین از جناب آقای دکتر محمدحسن معصومی استاد مشاور و جناب آقای دکتر جنتی فر مدیر گروه رشته زبان و ادبیات عربی تقدیر و تشکر می کنم. و از پدر و مادرم که صمیمانه مرا در این راه همراهی کردند تقدیر و تشکر فراوان دارم. و برای جملگی ایشان از درگاه حضرت حق، مراتب سلامت و سعادت را مسئلت می نمایم.

     

      گروه زبان و ادبیات عربی

     

    فصل اول:

    کلیات

    1-1. طرح مسأله(موضوع تحقیق)

    1-2. سؤالات تحقیق

    1-3. فرضیه پژوهشی

    1-4. هدف از تحقیق

    1-5. روش تحقیق

    1-6. محدودیت های تحقیق

    1-7. پیشینه تحقیق

     

    1-1. طرح مسأله(موضوع تحقیق)

    با توجه به مطالعات من درباره شخصیت امام حسن(ع)، جنبه های او مورد بررسی قرار نگرفته لذا اینجانب سعی دارم که در حوزه شخصیت حضرت امام حسن(ع) و صلح ایشان با معاویه در زمینه گسترده ای بررسی و تحقیق کنم تا شاید بعضی از ابهامات درباره صلح امام حسن(ع) بیان کنم و طرحی نورا ایجاد کنم.

    1-2. سؤالات تحقیق

    - چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد؟

    - واکنش معاویه در برابر امام حسن(ع) چگونه بود؟

    - چه اتفاقاتی در مداین و مسکن رخ نمود؟

    - وضعیت فرهنگی زمان امام حسن(ع) چگونه بود؟

    - آیا به امام حسن(ع) شعری نسبت داده شده؟

    - صلح امام حسن(ع) در بیان ادبی چگونه است؟

    - شروط صلح امام حسن(ع) در بیان ادبی چگونه است؟

    - آیا شاعرانی هستند که در زمینه صلح امام حسن(ع) شعر سروده باشند؟

    1-3. فرضیه پژوهشی

    - زندگی و شخصیت امام حسن(ع) الگویی برای جامعه بشریت در شعر و ادب عربی باشد.

    - صلح امام حسن(ع) در بیان ادبی می تواند مورد بحث قرار گیرد.

    - بررسی علل مخالفت نمودن امام حسن(ع) با جنگ و جهاد در شعر و ادب.

    1-4. هدف از تحقیق

    هدف علمی: بررسی صلح امام حسن(ع) و تاثیر آن در جامعه بشریت.

    کاربردی: نقش صلح امام حسن(ع) در ادبیات.

    ضرورتهای خاص: انگیزه امام حسن(ع) نسبت به صلح چه بوده؟

     

    1-5. روش تحقیق

    روش کار این رساله کتابخانه ای است.

    1-6. محدودیت های تحقیق

    روش کار این تحقیق فقط کتابخانه ای است، و مطلب مورد نظر من(ادبیات صلح امام حسن(ع) متاسفانه در سایت های اینترنتی یافت نشد. و حتی در کتاب خانه ها هم در مورد ادبیات صلح امام حسن(ع)، مطلب بسیار کم بود. و همچنین دسترسی به کتابخانه های بزرگ کشور، برای من مشکل بود.

    1-7. پیشینه تحقیق

    با توجه به مطالعاتی که انجام داده ام در طی دوره کارشناسی ارشد، در رابطه با صلح امام حسن(ع) در ادبیات عربی، رساله نوشته نشده است. از این رو مایلم در این زمینه بطور مفصل و گسترده تحقیق کرده و زندگی امام حسن(ع) و صلح با معاویه را مورد بررسی قرار دهم.

    فصل دوم:

     

    دوران کودکی و نوجوانی امام حسن مجتبی (ع)

     

    2-1. تاریخ ولادت و حسب و نسب

    2-2. در زمان پیغمبر اکرم(ص)

    2-3. در زمان علی(ع)

    2-4. نسب شریف امام حسن(ع)

    2-5. والدین پاک سرشت امام حسن(ع)

    2-6. پدر ارجمند امام حسن(ع)

    2-7. مادر گرامی امام حسن(ع)

    2-1.تاریخ ولادت و حسب نسبت

     در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری هنگامی که ماه نورافشان آسمان چون کشتی سیمگونی در دریای نیلفام سپهر به آرامی بسوی باختر در حرکت بود ماه دیگری در شهر مدینه از افق آسمان ولایت طالع و با چهره ملکوتی و روحانی خود عالم اسلام بلکه بشریت را روشن و تابناک گردانید.[2]

    این مولود خجسته سبط اکبر اولین فرزند «علی» و «فاطمه» (علیها السلام) بود که بر طبق قانون توراث شرافت و فضیلت و عصمت و طهارت و کلیه سجایای اخلاقی را که در وجود والدین او بود همراه داشت.

    بعضی از مورخین تاریخ ولادت او را سال دوم هجری نوشته اند ولی آنچه مسلم است بنا به روایات صحیح مخصوصاً به نقل از شیخ مفید در ارشاد تاریخ ولادت او همان سال سوم هجری بوده است. ‹‹وُلِدَ بالمَدینهِ کیلَه النصفِ مِنْ شهرِ رمضانَ سَنَهَ مِنَ الهِجْرَهِ››. در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجری متولد شد[3].

    پیغمبر اکرم (ص) پس از اطلاع به منزل حضرت زهرا (علیها السلام) تشریف فرما شدند و معلوم است که از شنیدن چنین خبری چقدر خوشحال و شادمان بوده اند. چون به خانه رسید فریاد زد: اسماء پسرم را بیاور. اسماء که نوزاد را در پارچه ای زرد رنگ پیچیده بود، به حضور آورد. پیامبر فرمود مگر به شما نگفتن که کودک را در پارچه زرد نگذارید پس زبان در دهان کودک نهاد و گفت: پروردگارا، او و فرزندانش را از شر اهریمن دور بگردان. به تو پناه می آورم و بعد در گوشهای کودک اذان و اقامه گفت و این نغمه آسمانی، نسیم جانبخش بود، که از دهان پیامبر بر گوش امام حسن (ع) و زید تا درخشانتر از آنچه در جهان است بر پهنه هستی بدرخشد.[4]

     

    Imam hossein is the first pious leader descending from family. He was born in he was hansome he had such good be havioral features that weren't comparable to anybody. He was patient, for bearing 6 very know ledge able. He used to read qoran 6 tolerated problems in times of difficulty he took part in many wars along with his father. Wars like gamal 6 safain. His brevity and perseverance a pattern for All.

    After his father's martyrdom he became the calipha of muslim but it lasted just a short time. During this time movia 6 his companion oppressed people a lot Imam stood against them 6 faught with them with his small army. When movia found out that he couldn't fight against him he started deceiving the commanders of the army. He attracted them with giving bribe 6 promi sing them to make them governers. He also sent some spies to the Army.

    Moavia became success ful in his plan 6 sent a letter to Imam so that they reconcile 6 he take oath of allegiance.

    As Imam felt that muslem 6 are in danger he acceoted peace 6 it was directed to the intrest of all muslems. After monvia became calipha he rejected all conditions of the treaty 6 started harming people so much that some Arab poets illustrated this oppression. Culturally Emam hasan's time was very difficult. Moavia 6 his companion forged many hasithes 6 attributed these to profit 6 Imams. They sweared at Ali in their prayers 6 bothed family a lot. He was martyred in family when he was 41.

  • فهرست و منابع پایان نامه صلح امام حسن (ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی

    فهرست:

    عنوان............................................................................................................................. صفحه

    چکیده............................................................................................................................

    مقدمه.............................................................................................................................

    فصل اول: کلیات

    1-1. طرح مساله(موضوع تحقیق).....................................................................................

    1-2. سوالات تحقیق.......................................................................................................

    1-3. فرضیه پژوهش.......................................................................................................

    1-4. هدف از تحقیق......................................................................................................

    1-5. روش تحقیق..........................................................................................................

    1-6. محدودیت های تحقیق...........................................................................................

    1-7. پیشینه تحقیق.........................................................................................................

    فصل دوم: دوران کودکی و نوجوانی امام حسن مجتبی(ع)

    2-1. تاریخ ولادت و حسب و نسب................................................................................

    2-2. در زمان پیغمبر اکرم(ص).......................................................................................

    2-3. در زمان علی(ع)....................................................................................................

    2-4. نسب شریف امام حسن مجتبی(ع)..........................................................................

    2-5-1. والدین پاک سرشت امام حسن مجتبی(ع)............................................................

    2-5-2. پدر ارجمند امام حسن مجتبی(ع).......................................................................

    2-5-3. مادر گرامی امام حسن مجتبی(ع)........................................................................

    فصل سوم: مکارم اخلاقی امام حسن(ع) و شهادتش

    3-1. صبر و حلم............................................................................................................

    3-2. سخاوت و احسان..................................................................................................

    3-3. فصاحت و بلاغت.................................................................................................

    3-4. هیبت و شکوه.......................................................................................................

    3-5. پارسایی و عبادت..................................................................................................

    3-6. شهامت و شجاعت................................................................................................

    3-7. دانش امام حسن(ع)...............................................................................................

    3-8-1. امام حسن(ع) در قرآن کریم...............................................................................

    3-8-2. آیه تطهیر.........................................................................................................

    3-8-3. آیه مودت.........................................................................................................

    3-8-4. آیه مباهله.........................................................................................................

    3-8-5. سوره هل اتی....................................................................................................

    3-9. کنیه و لقب های امام حسن(ع)...............................................................................

    3-10. اولاد امام حسن(ع).............................................................................................

    3-11. زوجات آنحضرت................................................................................................

    3-12. اصحاب و روات.................................................................................................

    3-13-1. شهادت امام حسن(ع).....................................................................................

    3-13-2. معاویه و چالش های فرارویی..........................................................................

    3-13-3. جنایتی هولناک...............................................................................................

    3-13-4. واپسین روزها................................................................................................

    3-14. گلچینی از معجزات امام حسن مجتبی(ع)..............................................................

    فصل چهارم: شناخت معاویه و همکارانش و اوضاع سیاسی زمان امام حسن(ع)

    4-1. معاویه کیست؟......................................................................................................

    4-2. عمربن عاص........................................................................................................

    4-3. زیاد بن عبید.........................................................................................................

    4-4. مغیره بن شعبه......................................................................................................

    4-5. مروان بن حکم......................................................................................................

    4-6. موقعیت سیاسی.....................................................................................................

    4-7. پیش از بیعت........................................................................................................

    4-8. بیعت با امام حسن مجتبی(ع).................................................................................

    4-9. مقابله با تهاجم اطلاعاتی معاویه..............................................................................

    4-10. دریافت نامه عبدالله بن عباس...............................................................................

    4-11. مکاتبه با معاویه...................................................................................................

    4-12. انتظار عمومی......................................................................................................

    4-13. پیامد نامه ها........................................................................................................

    4-14. رودرویی دو سپاه...............................................................................................

    4-15-1. چند دستگی سپاه عراق....................................................................................

    4-15-2. آزمندان..........................................................................................................

    4-15-3. تردید زدگان..................................................................................................

    4-15-4. وابستگان به طوایف و قبایل............................................................................

    4-15-5. شیعیان و محبان اهل بیت(علیهم السلام)...........................................................

    4-16. نصب فرماندهی..................................................................................................

    4-17. رویدادهای مسکن...............................................................................................

    4-17-1. ارسال جاسوس و شایع پراکنی.........................................................................

    4-17-2. تطمیع فرماندهان............................................................................................

    4-17-3. ضدباختگی فرمانده سپاه عراق.........................................................................

    4-17-4. فرمانده قیس بن سعد.....................................................................................

    4-17-5. برخورد نظامی شامیان با لشکریان قیسی بن سعد...............................................

    4-18. رویدادهای مسکن...............................................................................................

    فصل پنجم: صلح امام حسن مجتبی

    5-1. پیغمبر اکرم و صلح.................................................................................................

    5-2. علی(ع) و صلح.....................................................................................................

    5-3. صلح در فقه شیعه..................................................................................................

    5-4. موارد جهاد در فقه شیعه.........................................................................................

    5-5. صلح حدیبه...........................................................................................................

    5-6. تفاوت های زمان امام حسن(ع) و شرایط زمان امام حسین(ع)..................................

    5-7. عوامل دخیل در قیام امام حسین(ع) و مقایسه آن با شرایط زمان امام حسن(ع)...........

    5-8. انگیزه های صلح از نظر دو جبهه.............................................................................

    5-9. انگیزه های معاویه..................................................................................................

    5-10-1. اهداف و انگیزه های امام حسن(ع) از پذیرش صلح...........................................

    5-10-2. خطر تهاجمی خارجی....................................................................................

    5-10-3. رعایت مصلحت عمومی.................................................................................

    5-10-4. حفظ جایگاه امامت........................................................................................

    5-10-5. سکوت تا بلوغ سیاسی....................................................................................

    5-11. مفاد صلح............................................................................................................

    5-12. مکان صلح..........................................................................................................

    5-13. زمان صلح...........................................................................................................

    5-14-1. پیامدهای صلح................................................................................................

    5-14-2. بیداری عافیت طلبان.......................................................................................

    5-14-2. شناخت جایگاه امام(ع)...................................................................................

    5-15. بررسی فرازهایی از مواد صلح نامه........................................................................

    5-16-1. بررسی صلح...................................................................................................

    5-16-2. صفدی...........................................................................................................

    5-16-3. دکتر فیلیپ حتی.............................................................................................

    5-16-4. علائلی..........................................................................................................

    5-16-5. لامنس...........................................................................................................

    5-17. چرا امام حسن(ع) صلح کرد؟...............................................................................

    5-18. مخالفان پیمان صلح.............................................................................................

    فصل ششم: انعکاس صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی

    6-1. شرایط فعالیت های فرهنگی جامعه..........................................................................

    6-1-1. اوضاع نابسامان فرهنگی جامعه...........................................................................

    6-1-2. آشفتگی فرهنگی...............................................................................................

    6-1-3. جعل حدیث.....................................................................................................

    6-1-4. دشنام گویی امیرالمؤمنان علی(ع)........................................................................

    6-1-5. عالمان درباری و تحریف واقعیت ها...................................................................

    6-1-6. بدعت گزاری ها...............................................................................................

    6-1-6-1. مناظره امام با حکمیت طاغوتی معاویه.............................................................

    6-1-6-2. ترویج ارزش های ناب اسلامی......................................................................

    6-1-6-3. تربیت شاگردان و نیروهای ارزشی.................................................................

    6-2-6-4. پاسخگویی به پرسش های اندیشمندان اسلامی...............................................

    6-2. فعالیت های اقتصادی.............................................................................................

    6-3. اشعار امام حسن(ع)...............................................................................................

    6-4. تقابل ادبی امام حسن(ع) با معاویه قبل از بیعت.......................................................

    6-5. شناخت معاویه و همدستانش در قالب ادبی.............................................................

    6-6. صلح در قالب ادبی...............................................................................................

    6-7. عوامل صلح...........................................................................................................

    6-8. شرایط صلح..........................................................................................................

    6-9. حکمت صلح امام حسن(ع)...................................................................................

    6-10. خطبه امام حسن(ع) بعد از صلح در بیان ادبی.......................................................

    6-11. دلایل و حجت های که امام حسن(ع) برای معاویه آورد در بیان ادبی.......................

    6-12. دلیل و حجت امام حسن(ع) با استناد به حدیث غدیر.............................................

    6-13. دلیل و حجت امام حسن(ع) به معاویه در امامت....................................................

    6-14-1. انعکاس صلح امام حسن(ع) در اشعار شاعران عربی..........................................

    6-14-2. کمیت بن زید الأسری.....................................................................................

    6-14-3. راعی الابل النمری..........................................................................................

    6-14-4. العلامه السید بحرالعلوم..................................................................................

    6-14-5. ابوالأسود الدوئلی...........................................................................................

    6-14-6. شاعر کیس محمد مجذوب سوری...................................................................

    6-14-7. کثیر بن سهمی...............................................................................................

    نتیجه گیری.....................................................................................................................

    پیشنهادات......................................................................................................................

    منابع و مآخذ...................................................................................................................

    فهرست منابع فارسی.......................................................................................................

    فهرست منابع عربی.........................................................................................................

    چکیده انگلیسی

    منبع:

    . آل یاسین، ر.، مترجم سید علی خامنه ای،1348 ه.ش، صلح امام حسن(ع)، پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ، تهران، انتشارات آسیا.

    2. الاربلی، ا.، مترجم. ابن شهر آشوب، 1294 ه.ق، کشف الغمه فی معرفه الائمه ، تهران، انتشارات نشر الادب الحوزه.

    3. اصفهانی، ا.، مترجم آقای رسولی محلاتی، غفاری، بی تا، مقاتل الطالبین، تهران، نشر صدوق.

    4. الحسنی، ه. مترجم محمد درخشنده، 1373 ه.ق، زندگانی دوازده امام.

    5. سپهر، م.، 1343 ه.ش، ناسخ التواریخ، تهران، دارالکتابه الإسلامیه.

    6. شریف القرشی، ب.، مترجم فخرالدین حجازی، 1379 ه.ش، زندگانی امام حسن(ع)، تهران انتشارات بعثت.

    7. القرشی، ع.، 1371 ه.ش، خاندان وحی، تهران، دارالکتب، الاسلامیه.

    8. طبرسی، ق.، مترجم سید هاشم رسولی محلاتی، 1408 ه.ق، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرضه.

    9. قمی، ع.، 1338 ه.ش، منتهی الآمال، انتشارات اسلامیه.

    10. کمپانی، ق.، 1354 ه.ش، حسن کیست؟، تهران، انتشارات فراهانی.

    11. کوفی، م.، مترجم محمدبن احمد مستوفی هووی، 1372 ه.ش، الفتوح، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.

    12. مجلسی، م.، مترجم محمد بن احمد مستوفی هووی، 1372 ه.ش، الفتوح، تهران، انتشارات اسلامیه.

    13. مطهری، م. سیری در سیره ائمه اطهار(علیهم السلام)، تهران، انتشارات صدرا، چاپ 52، 1386 ه.ش.

    14. مطهری، م.، 1386 ه.ش، جاذبه و دافعه علی(ع)، تهران انتشارات صدرا.

    15. مفید، ش.، مترجم محمد باقر ساعدی خراسانی، 1376 ه.ش، الإرشاد، تهران، انتشارات اسلامیه.

    16. واردی، ت.، 1385 ه.ش، پیشوای صالحان، قم، دارالثقلین.

    17. هادی منش، ا.، 1387 ه.ش، آفتاب حسن، تهران، انتشارات دفتر عقل.

     

    منابع غیرفارسی:

    1. الإصبهانی، ا.، 1323 ه.ق، الأغانی، مطبوعه مصر.

    2. ابن ابی الحدید، م.، بی تا، شرح نهج البلاغه، بیروت، دارالهدی، الوطینه

    3. ابن اثیر، ع.، تحقیق عبدالله القاضی، 1407 ه.ق، الکامل فی التاریخ، بیروت، دارالصادر.

    4. الأمین، م.، بی تا، اعیان الشیعه، بیروت، انتشارات دارالتعارف.

    5. باینی، ع.، 1863 م، معجم الشعراء المخضرمین و الأموین،(موسوعه الشعراء العرب)، بیروت دارصادر.

    6. جوزی، ی.، 1410 ه.ق، تذکره الخواص، بیروت، موسسه اهل البیت(علیهم السلام).

    7. حرانی، ح.، بی تا، تحف العقول، قم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین.

    8. حسینی فیروز آبادی، م.، 1422 ه.ق، فضائل الخمسه، قم، مرکز الطباعه والنشر للمجمع العالمی لأهل البیت(علیهم السلام).

    9. دینوری، ا.، 1960 م، اخبارُ الطوال، قاهره، دارالاحیاء، الکتب العربیه.

    10. راوندی، س.، 1367 ه.ق، الخرائج و الجرائح قم، دارالمهدی.

    11. شاکری، ح.، 1415 ه.ق، موسوعه المصطفی و العتره ، قم، نشر الهادی.

    12. شریف القرشی، م.، 1413 ه.ق، حیاه الإمام الحسن بن علی(ع)، نجف، دارالبلاغه.

    13. الفاخوری، ح.، 1382 ه.ش، تاریخُ الآدب العربی، تهران، انتشارات توس.

    14. فرطوسی، ع.، بی تا، ملحمه اهل البیت(ع)، بیروت، موسسه اهل البیت.

    15. مجلسی، م.، 1404 ه.ق، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفاء.

    16. مسعودی بغدادی، ع.، تحقیق محمد محیی الدین عبدالحمید، 1403 ه.ق، مروج الذهب، بیروت، دارالمعرفه.

    17. المراجع من العلماء الأعلام، 1412 ه.ق، 1991 م.، مجموعه وفیات الائمه(علیهم السلام)، ویلیه وفاه السیده زینت(ع)، بیروت، دارالبلاغه.

    18. المرزبانی الخراسانی، ا.،1388 ه.ق، 1968 م. اخبار شعراء الشیعه، بیروت، لبنان، للطباعه النش.

    19. مصطفوی، ح.، 1383 ه.ش، الامام المجتبی ابومحمد الحسن بن علی(ع)، طهران، مرکز نشر آثار العلامه المصطفوی.

    20. محمدی ری شهری، م.، مترجم حمیدرضا شیخی، بی تا.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت