پایان نامه تأثیر جنگ تحمیلی بر شعر دهه شصت

تعداد صفحات: 238 فرمت فایل: word کد فایل: 10002334
سال: 1391 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۳۰,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تأثیر جنگ تحمیلی بر شعر دهه شصت

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.A))

    گرایش زبان و ادبیّات فارسی

    چکیده

    در این پژوهش سعی شده به منظور آشنایی و شناخت هر چه بیشتر آحاد مردم خاصّه ادب دوستان از شعر جنگ و پایداری در جریان دفاع مقدّس و دیدگاه شعرا در مورد شهید و شهادت نظریّاتی داده شود که این نظریّات از مطالعه شعر شعرای بنام این دوره اتّخاذ گردیده؛ شعر چیزی نیست جز به موسیقی رسیدن کلام؛ شعرگره خوردگی عاطفه و تخیّل است که در زبان آهنگین شکل گرفته باشد.

    شعر دفاع مقدّس عبارتست از: احساسات شاعر در مورد شهید، شهادت، خانواده شهید،‌ جانباز شیمیایی و همسر و فرزندان جانباز و جریانات انقلاب و دفاع مقدّس که در قالب سنتّی و نو سروده شده و از جمله معروف­ترین این شعرا حمید سبزواری، سپیده کاشانی، طاهره صفّارزاده، ‌علیرضا قزوه، علی معلّم، سلمان هراتی، قیصر امین پور و دکتر غلامرضا رحمدل می باشد و بسیاری از شعرا که در این تحقیق مجال پرداختن به اشعار ایشان فراهم نشد ولی نام نبردن از ایشان چیزی از مقام و مرتبه و عظمت شعر ایشان کم نمی کند.

    این تحقیق پاسخ به پرسش­هایی می باشد که به ذهن کنجکاو ما رسیده است، شعر دهه شصت به خاطر مقولاتی که پیش از این نام­برده شد دچار تحوّلات عظیمی شد و شعر جنگ محدود به مرز و بوم ایران نمی شود حتّی می توان ایرانی بود و در مورد جنگ بین کشورهای عربی نیز شعر سرود.

    رساله حاضر با موضوع تأثیر جنگ تحمیلی بر شعر دهه 60 در چهار فصل تدوین یافته؛ مقدّمه و زندگی نامه شعرا قبل از فصول آمده؛ فصل اوّل کلّیات می باشد که شامل اهداف و ضرورت تحقیق و روش تحقیق و پیشینه تحقیق است. فصل دوّم شامل مبانی نظری تحقیق است که خود شامل انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی می باشد. فصل سوّم شامل 6 بخش شعر دفاع مقدّس،  بحث و تحلیل، تأثیر جنگ بر قالب، تأثیرجنگ برعناصر خیال،  تحلیل معنایی اشعار دفاع مقدّس و نهایتاً منتخبی از سروده های دفاع مقدّس می شود. فصل چهارم حاوی نتیجه و پیشنهاد و در ادامه فهرست و منابع تحقیق ارائه شده است. روش کار نیزکتابخانه ای می باشد. .

    کلید واژه ها : جنگ تحمیلی – شعر – شاعران - دفاع مقدّس – دهه 60- شهید

     

    مقدّمه

    ملّت ایران در طی هشت سال جنگی که به تحریک و حمایت استکبار جهانی از طریق رژیم بعثی عراق تحمیل شد، تنها در جبهه ها و در خطوط مقدّم محدود نمی شد بلکه تمام سرزمین پهناور ایران اعمّ از شهر و روستاها را فرا گرفت. و از آن جا که اهداف نظام با اهداف قدرت های استکباری متعارض بودند بنابراین ایران نو پا با مقابله جدّی استکبار و ایادی آن روبه­رو­ شد.

    از جمله می توان به کودتاها و عملیّات های براندازی و ترورها و درگیری های داخلی و  شورش های  قومی که در صدد دستیابی به خودجدایی طلبی بودن، اشاره کرد. سفارت آمریکا در تهران در جریان یک مبارزه سیاسی که توسّط دانشجویان انجام گرفت به تسخیر و تصرّف دانشجویان پیرو خطّ امام(ره) درآمد و این اتّفاق بزرگ برگ زرّینی به دفتر انقلاب که به آرامی ورق می خورد،  افزود. و حمله نظامی آمریکا به طبس حرکت بعدی بود که دچار شکست مفتضحانه شد. و­لذا آمریکا تصمیم جدیدی اتّخاذ کرد که به نظر خودش می­توانست ایران اسلامی را زمین گیر نماید. این تصمیم که تحریم اقتصادی و تسلیحاتی ایران بود، نیز موفّق نشد و­ در جنگی که به همین منظور در ایران توسّط رژیم بعثی عراق بر پا کرد، شکستی بزرگ تر از شکست های قبلی خورد. و رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) قبل از شروع جنگ سعی در ایجاد آمادگی و افزایش توان نظامی ایران نمود و در سخنرانی ایشان در مورخه 31 شهریور سال 1359 درباره آغاز جنگ تحمیلی فرمودند:

    این جنگ، جنگ با اسلام است به هواداری کفر و یک همچنین جنگی برخلاف رضای خداست. وخدای تبارک و تعالی نخواهد بخشید بر این کسانی که بر ضدّ اسلام قیام کنند به واسطه همراهی با کفر. هم چنین امام­(ره) اوّلین فرمان خود را درباره جنگ در تاریخ 1/7/1359، صادرفرمودند. (امام خمینی (ره)، 1362: 92).

    دوران دفاع مقدّس به عنوان نمونه ای کامل از وحدت ملّت ایران به رهبری حضرت امام (ره) بود که در دفاع از تمامیّت ارضی کشور و پاسداری از ارزش های دین مبین اسلام و انقلاب صورت گرفت. واین حماسه عظیم الهام گرفته از واقعه عاشورا بود، در جریان ثبت این وقایع در ضمانت دفتر انقلاب، نمادهای شرف و آزادگی و مقاومت و ایمان به خدا هزاران بار به نمایش در آمد.

    در مقابل این رشادت­ها از عراق تنها چیزی که در خاطرها ماند، همکاری تنگاتنگ با ایادی کفر بود که لکّه ننگی بر پیکره تاریخ عراق بر جای نهاد؛ البتّه گذشته از تمامی ویرانی­ها و کشت و کشتارها و خون و خونریزی ها، جنگ یک ره­آورد دیگر هم دارد؛ وآن صفحه جدیدی است که در ادبیّات یک کشور بر مبنای مقاومت و پایداری گشوده می شود و هر رشادت، حکایتی نو بر حکایات ملّت ایران می افزاید.

    ازجمله شاعران برجسته دفاع مقدّس آقای محمّدرضا سنگری است که برای ادبیّات مقاومت شاخص­هایی را ترسیم نموده مثل:

    1 ترسیم چهره رنج کشیده و مظلوم مردم

    ‏2-بیان جنایت ها و بیدادگری ها

         3- توصیف و ستایش جان‌باختگان و شهیدان

    4- القای امید به آینده و پیروزی موعود‏

    5 ستایش آزادی و آزادگی

    6- ستایش سرزمین خود

    7- طرح بی‌هویّتی جامعه و تبعیدیان

    (ر. ک،سنگری،1380:ج1)

     

    خلاصه کلام

    شعر جنگ به لحاظ زمانی حدّ فاصل بین شروع تجاوز دشمن تا­ پذیرش قطعنامه ۵۹۸  را  در بر می گیرد. (حسینی، ‌1389: ۱۲ )

    شعر جنگ محدود به شاعران برجسته نمی شد؛ از هر قشری و هر کسی که دارای احساسات درونی قوی بوده، سروده­هایی بر جای مانده و این آثار منظوم شامل زمان نبرد و بعد­از نبرد و زمان صلح می باشد.

    نبرد و دفاع مردم ایران در برابر دشمن متجاوز بسیار ارزشمند است و هر بیت از این اشعار مانند گنجینه و طلسمی می تواند خاطرات مربوط به آن برهه از زمان را حفظ و صیانت کند تا هم چون امانتی به آیندگان بسپارد.

     

    زندگی و آثار شاعران منتخب

    قیصر امین پور

    قیصر امین‏ پور متولّد دوّم اردیبهشت 1338 دزفول است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسّطه خود را در گتوند و دزفول به پایان برد. وی ابتدا در رشته دامپزشکی پذیرفته شد امّا از آن انصراف داد. سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیّات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376 اخذ کرد. وی فعّالیّت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد. در سال 1367 سردبیر مجلّه سروش نوجوان شد و از همین سال تا اواخر عمرش در دانشگاه الزّهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت.

    در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. اوّلین مجموعه شعرش را با عنوان «تنفّس صبح» که بخش عمده آن غزل بود وحدود بیست قطعه شعر آزاد، از سوى انتشارات حوزه هنرى در سال 1363 منتشر کرد و در همین سال دوّمین مجموعه شعرش «در کوچه آفتاب» را در قطع پالتویى توسّط انتشارات حوزه  هنرى وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى به بازار فرستاد.

    در سال 1365 «منظومه ظهر روز دهم» توسّط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به بازار مى‏آید که شاعر در این منظومه 28 صفحه‏اى ظهر عاشورا، غوغاى کربلا و تنهایى عشق را به عنوان جوهره سروده ‌ بلندش در نظر مى‏گیرد. سال 1369 برگزیده دو دفتر «تنفّس صبح» و «در کوچه آفتاب» با عنوان «گزیده دو دفتر شعر» از سوى انتشارات سروش از وى منتشر مى‏شود.

    «آینه ‏هاى ناگهان» تحوّل کیفى و کمّى امین‏پور را بازتاب مى‏دهد؛ در این مرحله امین‏پور به درک روشن‏ترى از شعر و ادبیّات مى‏رسد. اشعار این دفتر نشان از تفکّر و اندیشه‏اى مى‏دهد که در ساختارى نو عرضه مى‏شود. «آینه ‏هاى ناگهان»، امین‏پور را به عنوان شاعرى تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت مى‏کند و از آن سو نیز موجودیّت شاعرى از نسل جدید به رسمیّت شناخته مى‏شود.

    در اواسط دهه هفتاد، دوّمین دفتر از اشعار امین‏پور با عنوان «آینه ‏هاى ناگهان 2» منتشر مى‏شود که حاوى اشعارى است که بعدها در کتاب‏هاى درسى به عنوان نمونه‏هایى از شعرهاى موفّق نسل انقلاب در آمد.

    در همین دوران است که برخى از اشعار وى همراه با موسیقى تبدیل به ترانه ‏هایى مى‏شود که زمزمه لب‏هاى پیر و جوان مى‏گردد. پس از تثبیت و اشتهار، ناشران معتبر بخش خصوصى علاقه خود را به چاپ اشعار امین‏پور نشان مى‏دهند و در اوّلین گام، انتشارات مروارید گزیده اشعار او را در کنار گزیده اشعار شاملو، فروغ، نیما و. . . به دست چاپ مى‏سپارد که در سال 1378 به بازار مى‏آید. «گل‏ها همه آفتابگردانند» جدیدترین کتاب امین‏پور نیز در سال 1381 از سوى انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ‏هاى متعدد رسید و با استقبال خوبى روبه‏رو شد.

     

    ویژگی سخن

    قیصر امین پور پیش از آن که به عنوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعریش شناخته شده است و شعرهای عمومیش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبان­هاست. از نیمه دوّم دهه شصت بود که قیصر امین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیّات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می داند. دو دفتر «به قول پرستو» و «مثل چشمه- مثل رود» آوازه خوبی دارند.

    در طلیعه دفتر «به قول پرستو» شاعر با طرح چند پرسش ارتباط خود را با مخاطب آغاز می کند:

    چرا مردم قفس را آفریدند؟               چرا پروانه را از شاخه چیدند؟

    چرا پروازها را پر شکستند؟              چرا آوازها را سر بریدند؟

    قالب های مورد علاقه امین پور عبارتند از: چهارپاره – غزل – دو بیتی- قالب نیمایی- مثنوی.

     

    شاخص های شعری

    1. مضمون بکر

    هوشیاری ودقّت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیّت­ها دور ساخته و نازک اندیشی های معمّا­گونه را به ذهن و زبانش راه دهد. (مثل شاعران سبک هندی)

    ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است. مثلاً شعرهای لحظه سبز دعا- حضور لاله ها- لحظه شعر گفتن.

    2. اندیشه های نو

    یک تفکّر سنّتی در این مورد بر این باور است که هر چه بوده، گذشتگان و دیگران سروده و نوشته­اند. پس آنچه سروده و نوشته می شود، تازگی و طراوت ندارد و دست کم تفسیری از آثار آنان است. امّا پاسخی دیگر هست که می گوید: همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز به خلق و کشف مدام هنری باور دارند.

    قیصر یکی از شاعرانی است که در این زمینه تلاش خوبی را صورت داده است. در قطعه «راه بالا رفتن» این نوگرایی در مضمون و اندیشه دیده می شود.

    3. زبان امروزی

    امین پور در شعرهایش می­کوشد از زبان امروزی در نهایت سلاست و روانی استفاده کند و رعایت کامل قوانین، به کار گرفتن فرهنگ کنایات و اصلاحات به جامعیّت زبان او کمک می کند. او در شعر «بال های کودکی» بیش از هر شعری فرهنگ زبانی توده مردم را وارد کرده است.

    4. گوناگونی موضوعات

    موضوعات برگزیده او، عامّ و متعلّق به نوجوانان و مردم است و تازگی و طراوت خوبی دارند و این فعّالیّت و حجم ذهنیّت او را نشان می دهد.

     

     

    5. وزن

    یکی از راه های ارتباط با کودکان و نوجوانان درشعر استفاده از وزن ریتمیک و واژه های موزون و خوش­آهنگ است و امین پور از این اوزان و نیز دیگر اوزان برای عامّ در شعرهایش به تنوّع استفاده کرده است.

     

    مجموعه آثار:

    1-تنفّس صبح. . . . . . شعر2-در کوچه آفتاب. . . . . شعر3-مثل چشمه، مثل رود. . . . . شعر برای نوجوانان4-ظهر روز دهم. . . . . . . شعربرای نوجوانان 5-آینه‏های ناگهان. . . . . . شعر6-گل‏ها همه آفتاب گردانند. . . . . . شعر7-گزیده اشعار. . . . . . . انتشارات مروارید8-بی بال پریدن. . . . . نثر ادبی برای نوجوانان9-طوفان در پرانتز. . . . . . نثر­ادبی10-به قول پرستو. . . . . . شعر برای نوجوانان11-سنّت و نو آوری در شعر معاصر. . . . . . . . . پایان نامه دکترا (منبع،www. persian-man-ir)

    علیرضا قزوه

    «علیرضا قزوه» در بهمن 1342 درگرمسار به دنیا آمد. تحصیلات مقدّماتی را در زادگاهش به پایان رساند. قزوه از سال 65-1364 به سمت ادبیّات عرب کشیده شد. و رساله فوق لیسانس او در زمینه ادبیّات و شعر معاصر تاجیکستان می باشد. قزوه در 1377 به عنوان رایزن فرهنگی تاجیکستان انتخاب شد.

    قزوه یکی از ارکان مهمّ موج سوّم (شعر انقلاب و دفاع مقدّس) شمرده می شود و تا کنون از وی چه در قالب شعر سپید و چه در قالب غزل، اشعار زیبا،  محکم و دلنشینی منتشر شده است.  قزوه با  مجموعه ( مولا ویلا نداشت ) به عنوان شاعری فعّال و متعهّد شناخته شد.

    قزوه همچنین در نویسندگی و تألیف نیز دستی توانا دارد. قزوه ازشاعران مطرح و تاثیرگذار در دودهه ­اخیر­ به ­شمار می­آید و اشعار فراوانی از وی­ در زمینه جنگ، دفاع مقدّس و فلسطین در مطبوعات به چاپ رسیده است؛  به همین خاطر به وی لقب «شاعراعتراض» داده اند.

    استقلال زبان، طرح مضامینی مذهبی با بیانی تازه و تصاویر بدیع از خصوصیّات اشعار اوست. قزوه علاوه بر شاعری، در گسترش شعر امروز نیز بسیار کوشیده است. و در صفحه «بشنو از نی» در  روزنامه اطّلاعات در دهه گذشته، نقش به سزایی در معرّفی آثار شاعران مطرح پس از انقلاب ایفا کرده است .

    قزوه تا کنون در مسئولیّت های مختلفی چون: واحد ادبیّات (شعر) حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مسئولیّت صفحه ادبی روزنامه اطّلاعات (بشنو از نی)، همکاری با رایزنی فرهنگی ایران در کشور تاجیکستان، دبیر کنگره سراسری شعر­ دفاع مقدّس در استان کرمانشاه و . . . را برعهده داشته است .

    نام علیرضا قزوه در عرصه شعر جنگ و بیشتر از آن شعر بعد از جنگ نامی آشناست. بیشتر مخاطبان جدّی شعر پس از انقلاب مجموعه از نخلستان تا خیابان را دیده و خوانده اند. مجموعه ای که در فضای شعر اعتراض بسیاری از ناگفته های سال های بعد از اتمام جنگ را بیان کرده بود. هرچند خیلی ها معتقدند قزوه در این مجموعه بیشتر از آن که شعر سروده باشد شعار ساخته، یا این که برخی بر این باورند که قزوه در سرودن شعر سپید اعتراض پیشگام نبود و پا جای پای شاعرانی چون طاهره صفّارزاده و سلمان هراتی گذاشته است؛ امّا هرچه هست از نخلستان تا خیابان توانست با صراحت­ و­­­جرأتمندی شاعرش در ذهن و روح مخاطبان شعر اثر گذار باشد. موفّقیّتی که             مجموعه­های بعدی قزوه یعنی «شبلی و آتش» و «عشق علیه السّلام» قادر به تکرارش نشدند.                                                                 ( سایت علیرضا قزوه )

    شعر آسمان مردان خاکی پوش یک شعر نیمایی است. مرثیه ای است برای مردانی که رفتند. مردانی که شاعر تمنّای بازگشتشان را دارد و مؤمنان وعده ‍ بازگشتشان را به خواننده می دهند.

    آسمان مردان خاکی پوش

    ناگهان در ناگهانی از گل و لبخند

    باز می گردند

    نقش پرچم هایشان خورشید

    در خیابان

    رودی از رنگین کمان آواز می خواند

    آسمان دف می زند

    با هفت دست سبز و پنهان

    مردگان و زندگانش گرم هم خوانی

    کاش برگردند یک شب آسمان مردان خاکی پوش

    صبح رویانی که در باران آتش چهره

    می شستند

    کاش برگردند

    دستمال خونشان را

    روی فرق چاک چاک خاک بگذارند

    ناگهان در ناگهانی از گل و لبخند

    باز می گردند

    زخم های بی صدا گل می دهد

    تن های بی سر گل

    دست ها گل می دهد

    پای برادر گل       

    ناگهان در ناگهانی از گل و لبخند

    باز می گردند

    بچه های «کاروان کربلا» در صبح بیداری

    بچه های «تنگه چزّابه»، «خطّ شیر»

    بچه های گریه های نیمه شب در رود «بهمن شیر»

    بچه های بی ریای «هور»

    بچه های غرب غربت در شب «پاوه»

    بچه های گریه در جشن حنابندان

    بچه های «آه مادر، کاش وقت نامه خواندن بود»

    بچه های «همسرم بدرود»

    بچه های«کاش بودی، کاش می دیدی»

    بچه های «تا قیامت بر نمی گردیم»

    انتهای جاده ی ایثار

    بچه های «کربلای چار»

    این زمان امّا. . .

    دست بر زخم دلم مگذار

    زخم ها جانی بگیرد کاش

    کاش توفانی بگیرد

    کاش. . .                             

                                             (همان)

     

    مجموعه آثار:

     « غزل معاصر ایران » 1375 -1376 - «مولا ویلا نداشت »- « از نخلستان تا خیابان»  . مجموعه شعر / 1368- « شبلی و آتش » . مجموعه شعر / 1373- « پرستو در قاف » . سفر نامه حج / 1375- « غزل معاصر ایران » . گزینش و جمع آوری / 1379- « دو رکعت عشق » /1375- « چه عطر شگفتی » . یادواره احمد زارعی / 1373-« قطار اندیمشک و ترانه های جنگ »/ 1384- «خورشید های گمشده » . گزیده اشعار امروز تاجیکستان . /1376-« قدم زدن در کلمات ». مجموعه گفتگو با شاعران معاصر . /1379 - « عشق علیه السّلام » / 1381 - « با کاروان نیزه » - « من می گویم،  شما بگریید » - «گزیده ادبیات معاصر» . مجموعه شعر / 1378 - «کسی هنوز عیار تو را نسنجیده است » . جشن نامه محمد علی بهمنی /1383

     

    برخی از اشعار:

    دلم تنگ است ودلتنگند دلتنگان ودل ریشان

    شب قدر است، لبخندی بزن، مولای درویشان!

    اگر همسو  نمی گردند با فریادهای تو

    نمی گریند دل ریشان، نمی چرخند درویشان

    هنوز آن سوی دنیا قدر خوبی را نمی فهمند

    فراوان اند بدخواهان و بسیارند بدکیشان

    رها ازخود شدم آن قدراین شب هاکه پنداری

    نه با بیگانگانم نسبتی باشد نه با خویشان

    به مرگ زندگی!. . من مرگ را هم زندگی کردم

    جدا از زندگانی کردن این مرگ اندیشان

    شب قدر است لبخندی بزن تا عید فطر من

    تبسم عیدی من باد، بادا عیدی ایشان

    این غزل به حسین منزوی تقدیم شده است.

    در این هزاره سوّم از این  هزار یکی کم

    قطار راه می افتد، از این قطار یکی کم

    پیمبران همه شاعر، پیمبران همه عاشق

    ز­شاعران اولوالعزم روزگار یکی کم

    هزار و سیصدوبیست و چهار روز و یکی شب

    هزار و سیصد و هشتاد و سه بهار . . . یکی کم

    توکم نمی شوی ای کهکشان هرچه ستاره

    چگونه کم کنم از نور بی شمار یکی کم

    زجمع این همه سرمست سربلند، یکی تو. . .

    زجمع این همه منصور سر به دار یکی کم. .      (همان)

     

    سلمان هراتی

    سلمان هراتی در سال 1338 در تنکابن متولّد شد و در سال 1365 هنگامی که 27 سال بیشتر نداشت طیّ یک حادثه رانندگی در تهران درگذشت.

    سلمان اگرچه بیشتر قالب­ها شعری را آزمود، امّا برجستگی اشعار آزادش بسیار بیشتر از اشعار موزونش بود.

    سلمان سخنگوی توده های مردمی و پابرهنگان- صاحبان اصلی انقلاب، به تعبیر حضرت روح الله – است. در عین حال مطلوب اصلی سلمان در شعرهایش «عدالت و معنویّت توأمان» است.

    «از بی خطّی تا خطّ مقدّم» شعر بلندی است که شاعر در آن دو نحوه زیستن را در تقابل با هم تصویر می­کند. زیستن عافیت طلبانه و «خوشبختانه»؛ و زیستن آرمان خواهانه، مؤمنانه و هدفمند. زندگی در «بی خطّی» و زندگی در «خطّ مقدم». یکی در «سراشیبی دلهره ها» و «بیشه های نگرانی»، و دیگری در «معیّت آفتاب» و «زیر کسای توحید». خطّ مقدّم در این شعر نه فقط یک اصطلاح نظامی، که یک تمثیل گویا و رسا برای ساحتی از زندگی است. اینجا خطّ مقدّم، خطّ مقدّم حیات است. نحوه ای از زندگی است، رویارو با شهادت و در آستانه جهان دیگر. مدلی از زندگی که «مردان آرشیتکت» که «در صف کراوات چرت می زنند» توان تحمّل آن را ندارند. . .

    ایمان در شعر سلمان با عمل پیوندی جاودانه دارد. ایمان به جهان دیگر، ناچار باید به زندگی در سایه مرگ، یعنی زندگی در «خطّ مقدّم» منجر شود. و فراموش نباید کرد که زندگی در خطّ مقدّم کاری سهل و ساده نیست. اتّفاقاً بسیار صعب است و اضطراب انگیز؛ امّا نه اضطرابی فرساینده، که اضطرابی سازنده، «اضطرابی قشنگ».

    سلمان دراین شعرمخاطب خود را با کاروان راهیان عشق همراه می کند. کاروانی که به «زیارت آفتاب» می رود، و «به نیّت برنگشتن». انگار پس از گذشت بیش از بیست سال کلمات شعر سلمان هنوز زنده اند و با ما  _ راهیان زمان حال _ سخن می گویند. چراکه این دو نحوه از زندگی، تا همیشه در تقابل و تضادّ با هم حضور دارند، و ما هم باید بین این دو یکی را انتخاب کنیم. زندگی برای ماندن؛ یا زندگی برای رفتن؟

    سلمان هراتی شاعر انقلابی مازندران در فصل تولّد گل‌ها یعنی اوّل فروردین 1338 در روستای   مرزدشت تنکابن یکی از شهرهای شمالی ایران در خانواده مذهبی متولّد شد. درس‌های ابتدایی تا پایان دوره متوسّطه را در زادگاهش خواند سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشته هنر مدرک فوق دیپلم را اخذ کرد و پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد. تخلّص او در اشعارش «آذرباد» بود و در شعرهایش از سهراب سپهری و فروغ فرّخزاد تاثیر می‌گرفت و یکی از شعرهایش را به سهراب سپهری تقدیم کرد. وی از دوستان نزدیک سیّد حسن حسینی و قیصر امین پور بود، سیّد حسن حسینی بعد از مرگ سلمان یکی از بهترین آثار ادبیش یعنی کتاب بیدل، سپهری و سبک هندی را تقدیم او کرد و قیصر امین پور هم کلّیّات او را منتشر کرد. 

    Abstract

    The current   research   tries to represent some ideas to acquaint people, specifically literature lovers, with epics about The Holy Defense and poets’ viewpoints on martyrs and martyrdom, that have been obtained from contemporary reputable poets.

    From Dr.Shafi-ie Kaadkani’s point of view ,’’poet is nothing but music meeting speech”. Also, ‘’poet is a tie between affection and fantasy that forms in musical speech”.

    The Holy Defense’s epic include poet’s feelings about martyr, martyrdom , martyr’s family, poisoned in action and their wives  and children , the Islamic  Revolution’s  issues and the Holy Defense which have been composed as modern poetry or in a traditional way.

    The most popular poets in this field are such as Hamid Sabzevary, Sepideh Kashany ,Tahereh Safarzadeh ,Alireza Ghazve , Ali Mo-alem , Salman Haraty,  Gheisar Aminpour , Dr. Gholamreza Rahmdel and many other poets who were not named in this research although they are of high respect and their epics are of magnificent  quality .

    This research is a response to those questions which have crossed   our curious minds. Epics of 1360s underwent big changes because of previously mentioned factors.

    Epics are not limited to the inside of Iran’s borders.

    Even Iranian can compose epics about war between Arab countries.

    The current article has been prepared in four chapters on the impact of the Imposed War on 1360s’ epics.

    The preface and poets’ biography are placed before chapters.

    First chapter contains generalities which include the goals, necessity, method and history of the research.

    Second chapter include theoretical basics of the research which encompasses the Islamic Revolution of Iran   and the imposed

    War. Chapter three is in six sections which include the Holy Defense’s epics, analysis, War’s impact on theme of poetry , War’s impact on fantastical elements , semantic analysis of the Holy Defense’s epics and finally a selection of the Holy defense’s epics .Chapter four include conclusion, suggestion, index and research resources .Also, the method is library.

     

    Key words: the Imposed War - Epic - Poets – the Holy Defense- 1360s - Martyr.

  • فهرست و منابع پایان نامه تأثیر جنگ تحمیلی بر شعر دهه شصت

    فهرست:

    چکیده ....................................................................................................................................       1

    مقدّمه ......................................................................................................................................       2

    خلاصه کلام ...........................................................................................................................      3   

    زندگی و آثار شاعران منتخب ...........................................................................................      4

    فصل اوّل : کلّیّات

          1-1-اهداف و ضرورت تحقیق  .............................................................................      34

     1-2-پیشینه تحقیق ....................................................................................................      36

     1-3-روش کار تحقیق ............................................................................................      44

     فصل دوّم : مبانی نظری تحقیق

          2-1- انقلاب اسلامی ایران ................................................................      46

             2-1-1-واژه انقلاب ......................................................................     46

             2-1-2-علل وقوع انقلاب ها ..........................................................     47

             2-1-3-مفهوم انقلاب اسلامی..........................................................     49

                2-1-3-1- مذهبی بودن.............................................................     51

                2-1-3-2- قدرت رهبرى و نفوذ معنوى آن ................................      52

                2-1-3-3- فراگیری قشری ......................................................      52

                2-1-3-4- استقلال و عدم اتّکا به قدرت خارجی ......................      53

                2-1-3-5- عقیده و ایمان .........................................................    53

                2-1-3-6- اسلامى بودن انقلاب ................................................    53

                2-1-3-7- معنویّت انقلاب اسلامى .............................................   54

                2-1-3-8- ظلم زدایى ...............................................................  54

            2-1-4-تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها ......................    54

          2-2- جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس ....................................................    57

              2-2-1-دفاع مشروع ...................................................................    58

              2-2-2-جهاد  مقدّس ..................................................................    59

              2-2-3-واژه جنگ ......................................................................   60

              2-2-4-تفاوت جنگ با دفاع مقدّس ...............................................   61

              2-2-5-علل شکل گیری جنگ تحمیلی  ........................................    62

              2-2-6-اوضاع اقتصادی ایران ........................................................   64

              2-2-7-اوضاع نظامی ایران  ..........................................................   65

              2-2-8-شیطنت های سیاسی در مسیر ادامه جنگ .............................   66

              2-2-9-حمایت های آمریکا از عراق .............................................   67

             2-2-10-رژیم تجاوزگر عراق ......................................................     67

             2-2-11-آغاز جنگ تحمیلی ........................................................     68

             2-2-12-اهداف پلید رژیم بعثی عراق ..........................................      69

             2-2-13-واکنش رهبر انقلاب به تجاوز دشمن ..............................      70

             2-2-14-موضع گیری نهادهای بین المللی ....................................      72

             2-2-15-نقش راهبردی امام (ره) درجنگ تحمیلی ..........................     73

             2-2-16-نقش نیروهای مردمی .....................................................     74

             2-2-17-سلاح های شیمیایی دشمن ............................................     75

          2-3-شعر دفاع مقدّس.......................................................................     78    

             2-3-1-مقدّمه..............................................................................    78

             2-3-2-تعریف شعر دفاع مقدّس......................................................   80

             2-3-3-ﺗﻌﺮﻳﻒ ادﺑﻴّﺎت ﭘﺎﻳﺪاری.......................................................    81

            2-3-4-ویژگی های شعر دفاع مقدّس.............................................     81

    2-3-5-شاخص های ادبیّات مقاومت .............................................     84

    2-3-6-زمینه‌ها، عوامل پیدایی و رواج ادب مقاومت ........................     92

    2-3-7-ادب پایداری در عصر مشروطه و معاصر ..............................    93

    2-3-8-ادبیّات پایداری در عصر انقلاب اسلامی ...............................    95

    2-3-9-مراحل تکاملی شعر آئینی انقلاب .........................................    96

    فصل سوّم : بحث و تحلیل

    3-1-بحث و تحلیل ..........................................................................    99

    3-1-1-محتوای شعر دفاع .............................................................    99

    3-1-2-سوگ سروده ها ................................................................    107

    3-1-3-تأثیر سازنده شهید بر فرهنگ اجتماعی  ................................    111 

    3-1-4-شعر انقلاب و اعتراض به ضدّ ارزش ها ...............................    112

    3-1-5-تجلیل از حضرت امام (ره) ...............................................     116

    3-2-تأثیر جنگ بر قالب .....................................................................   120

    3-2-1-تاثیر جنگ بر قالب های شعری .............................................  120

    3-2-2-قالب های شعر جنگ .........................................................   121

    3-3-عناصر خیال .............................................................................    137

    3-3-1عناصرخیال ........................................................................    137

    3-3-2-صورخیال در شعر قزوه .............................................     146

    3-3-3صورخیال در شعرامین پور ........................................     146       

    3-4-تحلیل معنایی اشعار دفاع مقدّس ...............................................      148

             3-4-1-راه ناتمام-قیصر امین پور ...............................................      148

    3-4-2-سؤال – وحید امیری ........................................................     150

    3-4-3-صبرو خشم -  سهیل محمودی  .........................................     152

    3-4-4-زخم صنوبرها- مصطفی علی پور ......................................     154

    3-4-5-مردان سبز - محمد رضا عبدالملکیان .................................     158

    3-4-6-محکومیت عشق!-  عباس خوش عمل ...............................      163

    3-4-7-کبوترها - فاطمه راکعی ....................................................     169

    3-4-8-انتظار - محمّدرضا مهدی زاده ...........................................     171 

    3-4-9-آفتابی ازشهادت-شیرین علی گل مرادی ..............................     173

    3-4-10-کجا می برد؟محمدعلی بهمنی ..........................................    175

    3-4-11-سال های خاکستری-غلام رضا بکتاش ...............................    177

    3-4-12-خرّمشهر- علی موسوی گرمارودی ......................................   178

    3-4-13-این صنوبران- سلمان هراتی ..............................................   183

    3-4-14-به خون شستیم  خونت ای برادر- سپیده کاشانی ..................   187

    3-4-15-آشنای عشق - زنده یاد احمد زارعی .................................   190

    3-4-16-رفتن، رسیدن است - قیصر امین پور .................................    195

    3-5-سرود ه های دفاع مقدّس .............................................................   198

    3-5-1-اشعار فرزانه یزدان شناس ...................................................    199

    3-5-2-اشعار حسین اسرافیلی ........................................................    208

    3-5-3-اشعار حمیدسبزواری ..........................................................    209

    فصل چهارم : نتیجه­گیری و پیشنهادات

    4-1-نتیجه­گیری .................................................................................   216

    4-2پیشنهادات ....................................................................................  218

    فهرست منابع ......................................................................................  220

    چکیده انگلیسی ..................................................................................  .

    منبع:

    1. قرآن کریم

    2. آیتی، م.،  1359، تاریخ پیامبر اسلام،، نشر دانشگاه،  تهران

    3. آیینه‌وند، ص.،   1372، تاریخ پیامبر اسلام،،  مؤسسه اطلاعات، تهران

    4. ابو ترابی سید ض.،   1375، شقایق های اروند، به کوشش عبدالجبار کاکایی،  انتشارات بنیاد و

     حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس،  تهران.

    5. احمد بن علی-اعئم کوفی، 1372، الفتوح، ترجمه ی محمدبن احمد مستوفی هروی، به

    تصحیح غلامرضا طباطبایی مجد، نشر و آموزش انقلاب اسلامی.

    6. احمدی،  1384، پگاه،  شعر زن از آغاز تا امروز،  نشر چشمه،  تهران.

    7. اطلاعات، 11/12/1371، ش 19855، صفحه ی «بشنو از نی».

    8. اخلاقی،ز.،  1378،تبسم های شرقی،  نشرحوزه هنری سازمان تبلغات اسلامی، تهران.

    9. اسرافیلی،ح.، 1390،از مشرق بیداری، نشر روایت فتح، تهران.

    10. --------، 1389، ازگلستان ابراهیم،نشرروایت فتح،تهران.

    11. --------، 1375،تیغ آفتاب،نشر نمایندگی ولایت فقیه در نیروی زمینی سپاه،تهران.

    12. اسماعیلی، ر.،  1384،عاشقانه های سرخ، نشرشاهد، تهران.

    13. اکبری، م.،  1377،سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران.

    14. اکبرزاده، ا.،  1386،مجموعه ی غزل دفاع مقدس،  نام کوچک ستاره ها،  نشر شاهد،  تهران.

    15. اکرامی،  م.،  1374، نامه اهل خراسان،  به کوشش : اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان،

     مشهد.

    16. - اطلاعات، 28/9/1374، ش 20657، «شعرهای معاصر جهان».

    17- اطلاعات، 20/3/1376، ش 21070.

    18. اطلاعات، 28/9/1374، ش 20657، «شعرهای معاصر جهان».

    19. امینی [علامه]، م.،  1362، الغدیر، ترجمه ی محمدتقی واحدی، انتشارات کتابخانه بزرگ

    اسلامی، ج 3،.

    20. امام خمینی، 1362، صحیفه نور،  مجموعه رهنمود های (ره)، ج13، تهران.

    21. ---------1385.،  صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،  ج 3، تهران.

    22. امیری اسفندقه، م. 1379،گزیده یادبیات معاصر،شماره 34،نشر نیستان، تهران.

    23. امینپور، ق، 1380،آینه های ناگهان،نشر افق، تهران.

    24. ----------، 1390،قاف مجموعه ی کامل اشعار قیصر امین پور،  نشرمروارید تهران.

    25. --------- آینه های ناگهان، نشر افق،  تهران.   

    26. ---------، 1390،ازواژه تافریاد،، نشر روایت فتح، تهران.

    27. ---------، 1390، از پرواز تا پایداری، نشرروایت فتح،باشمارگان،  تهران.

    28. اوستا، م.،  1369 امام حماسه ای دیگر،  تهران.

    29. باقری، ع.، 1390،بهترین عکس،، نشر فصل پنجم، تهران.

    30. باقری، س.،  1366، نجوای جنون، نشر برگ، ،  تهران.

    31. باقری، س.،   و محمدی، م.، 1372،نیکو، شعر امروز، تهران. .

    32. بدوی، م.، 1369،گزیده‌ای از شعر عربی معاصر،،  ترجمه ی غلامحسین یوسفی و یوسف بکار،    

      نشر اسپرک،

    33. بخشوده، ح.، 1386،چیزی شبیه ابر،دفتر شعر،نشرشاهد، تهران.

    34. بهبهانی، س.،  1382،مجموعه ی اشعار،نشرنگاه،  تهران.

    35. برقعی ،  ز.، 1387،اشارات،  شماره 117.

     

    36. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، 1386، ما ایستاده ایم - مجموعه

    شعر جنگ.

    37. بیدج، م.،  1389،سایت سازمان تبلیغات اسلامی .

    38. بیاتیان،م.، 1387،آیینه های تشنه،مجموعه ی شعری،  نشرشاهد، تهران.

    39. . بیگی حبیب آبادی،  پ.،  1382، حماسه های  همیشه، نشرفرهنگ گستر، تهران.

    40.  پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقد ّس،  1387، آشنایی با دفاع مقدّس،  

    نشر خادم الرضا (ع).

    41. ترابی، ض.، 1375، پیرامون شعر، نشر سوره، تهران.

    42. ثروتیان، ب.،  1369، بیان در شعر فارسی، انتشارات برگ، تهران.

    43. جمعی ازنویسندگان، 1368،انقلاب اسلامی و چرایی وچگونگی رخداد آن،  نشر معارف.

    44. جمیل، ج.،   1370،سانسورشده‌ها،،  ترجمه ی صابر امامی، نشر حوزه هنری، تهران.

    45. جوادی آملی،  شریعت در آیینه معرفت.

    46. جهانگیریان،  ا.،  1389،روزنامه کیهان، شماره 19648.   

    47. چشامی،ع.،  1379،یادواره سیزدهمین کنگره ی سراسری شعرعاشورا،نشر امیدواران،شیراز.

    48. حسینی، ح،  1364،هم صدا با حلق اسماعیل،  نشر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی،  تهران.

    49. ---------، 1368،رباعی،تألیف  محمد رضا عبدالملکیان،نشربرگ، تهران.

    50. ---------،  1381، گزیده شعر جنگ ودفاع مقدّس،  سازمان تبلیغات اسلامی،

    نشر سوره مهر، تهران.

    51. حاتمی، ک.،  1380،کوکب سوخته،  نشر شاهد،  تهران

    52. حسینی ا.،   1382،اصل منع توسل به زور، دفتر نشر معارف، قم.

    53. خسرو شاهی، ج.،  1389،برستیغ جبال فتح ،  چاپ دوّم، نشرروایت فتح، تهران.

    54. حسن زاده ، م.،  1380،ادبیات منظوم دفاع مقدس،تالیف دکتر محمد رضا سنگری،

     نشرپاییزان،  تهران.

    55. دمنیک،ک.،  1375، حقوق بین‌الملل، ترجمه‌ی مصطفی تقی‌زاده انصاری،‌نشر طوس، تهران.

    56.درفکی، ح.،  1363،شعرهای ممنوعه ی آمریکای لاتین، (گردآورندگان و مترجم)، نشر امروز.

    57. دستغیب،  ع.،   شماره 3809 .

    58.ذبیحی، ب.،  1384، منشور رسالت، ش 27.

    59. رحمتی، ع.،  1379، مجموعه ی شعر آن روزها رفتند، نشر شاهد، تهران.

    60. ---------،  1385،آن روزها رفتند ،  نشرشاهد،  تهران.

    61. --------- 1387،نسل عشق نام دیگر شماست، نشر شاهد،تهران.

    62. رستم پور، م.،  1386زخم هایی که نشمرده ایم،  نشرشاهد، تهران

    63. روزنامه رسالت،1390، شماره 7369.   

    64. روزنامه ایران،1387، شماره 3937، ادب و فرهنگ پایداری نویسنده   رضا محمدی.

    65. رزمجو،  ح.،  1370،انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی، نشر آستان قدس رضوی، مشهد.

    66. رفیعی،  م.،  1386،  بیدارگری در علم و هنر، شناختنامه طاهره صفارزاد،

    نشرهنر بیداری،تهران.

    67. روسو،ش،1370،حقوق مخاصمات مسلحانه ،نشر خدمات حقوق بین المل ایران، تهران.

    68. ری شهری،  خاطره ها،  جلد اول، چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

    69. زرﻳﻦ ﻛﻮب، ع.،  1369، ج 1.

     70. زیباکلام، ص.،  1378، مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی، نشر روزنه، تهران

    71. سامی النشار، ع.،   1375،زندگی‌نامه ی شهیدان صدر اسلام،،  ترجمه ی سید باقر ابطحی،

    دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    72. سایت نوید شاهد

    73. سایت صبح 

    74. سایت علیرضا قزوه

    75. سبزواری، ح.،  1387،توعاشقانه سفر کن(گزیده ی اشعار، نشر تکا(توسعه ی کتاب ایران)

    تهران.

    76. --------1368، سرود  سپیده، نشر کیهان، تهران.

    77. ستاد برگزاری سالگرد جنگ تحمیلی امام و جنگ، 1360، تهران

    78. سپاهی لایین، ع.،  1379،گزیده ادبیات معاصر،نشر نیستان، ،شماره 76،تهران.   

    79. سپهر،ا.، ، 1390،اتل متل عشق سرخ،  ناشر یازهرا(س)، تهران.

    80. ---------،  1383، منظومه ی دفتر آبی ، فرهنگسرای پایداری، نشر، تهران.

    81. سعیدی کیاسری، ه.، 1372،نامی که گم شده است،نشر حوزه ی هنری سازمان تبلیغات

    اسلامی، تهران.  

    82. سنگری،  م.،  1380، نقد وبررسی ادبیات منظوم دفاع مقدّس،نشرپالیزان، تهران

    83. ----------- پایگاه نشر سوره مهر،   ادبیات پایداری، مجلات شعر،  شماره 39

    84. ----------- 1378، نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس، تحلیل سبک شناسانه،

    بررسی قالب ها و گزینش نمونه ها،  پالیزان،تهران

    85. سهرابی نژاد، م.،  1369،اشارات اشک،نشر برگ،تهران.

    86. شفیعی کد کنی، م.،  1352،  تلقی قدما از وطن، نشرالفبا، ج 2، تهران.

    87. ----------- 1350، در کوچه باغ های نیشابور، نشر رز، تهران.

    88. ----------- 1386، صور خیال در شعر فارسی،نشرآگاه،  تهران.

    89. شفیعی،ا.،  انقلاب اسلامی از منظر رهبرمعظّم انقلاب اسلامی.

    90. شکری، غ.،   1366،ادب مقاومت،،  ترجمه ی محمدحسین روحانی، نشر نو، تهران.

    91. شورای شعر کنگره ی سرداران شهید سپاه استان تهران (گردآوری)، 1377،از رزم از پرواز،

    گزیده ای از اشعار دفاع مقدس، ،  کنگره بزرگداشت سرداران شهید سپاه استان تهران، کمیته

    نشر، تهران.

     92. صالح شاعر مشهور سوری، بخشی از شعر «شیپور شهیدان» از سن‍ّیه، در کتاب خاکستر

     تمدن ها.

    93. صفار زاده،  ط.، 1384، دیدار صبح، نشر پارس کتاب،  تهران.

    94. -------------1384،  روشنگران راه، ناشر برگ زیتون، تهران.

    95. ------------  1386،  سد و بازوان، نشرهنر بیداری، تهران.

    96. ------------1386،  بیعت با بیدار، نشر هنر بیداری،  تهران.

    97. ----------- 1371، ماه و نخل،  به کوشش : محمد قاسم فروغی جهرمی،  نشر معاونت

    تبلغات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  تهران.

    98. . ضیایی بیگدلی،  م.،  1370، مشروعیت جنگ و توسل به زور از دید حقوق بین‌الملل،

    مجله‌ی سیاست خارجی، ش2.

    99. طارق، ع.،  ١٣٥٩،روابط ایران و عراق، تهران .

    100. طهماسبی، ق (فرید).، 1379،گزیده ادبیات معاصر،،  نشر نیستان،  ش4122، تهران.

    101. ظفری، و.،  1364،حبسی‍ّه در ادب فارسی، نشر امیرکبیر.

    102. عاملی،ح.،  1384،وسایل الشیعه، تصحیح ربانی شیرازی، نشر مکتبۀ الاسلامیه ی، ج12،

    تهران.

    103. عبدالملکیان، م.،  1366، ریشه در ابر، نشربرگ،  تهران.

    104. عزیزی، اح.، 1367،کفش های مکاشفه، نشر شقایق، تهران.

    105عسگری،ن.، 1386، مجموعه ی شعرفردا برای عاشقی دیر است،نشر شاهد، تهران

    106. علائی، ح.،  1367، جنگ شیمیایی و تهدید فزاینده، نشر اطلاعات،  تهران.

    107. علی معلم، م.،  1385، رجعت سرخ ستاره،نشر سوره مهر،تهران.

    108. عمید زنجانی، ع.،  1368، فقه سیاسی (حقوق بین‌الملل اسلامی)،نشر امیرکبیر، تهران.

    109. . فرغانی،س.،  1374،  دیوان تصحیح ذبیح صفا، نشر فردوس، تهران.

    110. قبادی، ح.،  1379 «تبیین تحولات شعر فارسی پس از انقلاب اسلامی، فصلنامه ی پژوهش،

     ش2.

    111. قزوینی گیلانی، ا.،   1371،کلیات جاودانه ی نسیم شمال، به کوشش حسین نمینی، نشر

    اساطیر.

    112. قزوه، ع.،  1384،قطار اندیمشک، نشرلوح زرین، تهران.

    113. ----------- 1373، از نخلستان تا خیابان، نشر همراه،  تهران.

    114. -----------1374،  شبلی و آتش،  نشراهل قلم،  تهران.

    115. کاظمی،ر.، 1386،شعروقطعهءادبی،  پابرهنه تاماه، نشر شاهد، تهران

    116. ---------، 1384، ماه در حوض بی ماهی، نشرشاهد،تهران.

    117.کاظمی،  م.،  1378،گزیده ادبیات معاصر،، نشر نیستان،  ش49، تهران.

    118. -----------1375،پیاده آمده بودم،نتشر حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تهران.

    119. کاکائی، ع.، 1369، مرثیه روح،انتشارات حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی،تهران.

    120. کاکایی، عبدالجبار (1376) آوازهای نسل سرخ، نشرعروج،  تهران.

    121. ------------ 1369، آرزوهای واپسین،  نشر همراه،  تهران.

    122. کدی،آر. نیکی،1376،«انقلاب ایران درچشم انداز طبیقی»، ترجمه حسینعلی نوذری؛ در

    کتاب: فراتی، عبدالوهاب؛  درآمدی بر ربشه های انقلاب اسلامی، قم،نشرمعارف،،  

    123. کرم زاده،  س.،  1382،تروریزم و دفاع مشروع در حقوق بین‌الملل، مدرس، دوره7‌، ش‌10.

    124. لدین،م.،  و ویلیام، ل.،  1362، هزیمت یا شکست رسوایی آمریکا،ترجمه احمد سمیعی، نشر

    ناشر . قم

    125. مالکی، ع.،  1389،جهان بی چشم های من، نشرشاهد، تهران.

    126. -----------1389، منظومه ی جهان بی چشم های من، نشرشاهد، تهران.

    127. مجلسی، م.،  1403 ه، بحارالانوار،  نشر بیروت، ج 45، بیروت.

    128. محدّثی خراسانی،ز.،  1388، شعر آیینی وتأثیر انقلاب اسلامی برآن، نشرمجتمع فرهنگی

    عاشورا ، تهران

    129. محدّثی، ج.،  1380، برگ وبار،  نشر بوستان کتاب قم، قم.

     130. محمّدی، م. (م.  ریحان)، 1386، آواز آتش، ناشر بنیاد حفظ  آثار وارزش های دفاع مقدّس،  

    تهران.

    131. محمّدی، م.،  1382، انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه، نشر معارف،

    قم.

    132. المختار، ح.،   1371،  بخشی از شعر،  ترجمه ی محمدرضا ترکی، اطلاعات.

    133. مردانی، ن،1360، قیام نور،نشر حوزه ی  اندیشه و هنر اسلامی، تهران.

    134. مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه،١٣٧٣، ( خلاصه روزشمار جنگ ایران و عراق.

    135. مشفق، ک.،  1365،مجموعه شعر آذرخش،  نشر کیهان،  تهران.

    136. مطهری،  م.،   1387،آینده انقلاب اسلامی، نشرصدرا،  تهران.

    137. -----------،1368، به کوشش رضا اسماعیلی،خلوت انس، نشر اطلاعات، ج اول،  تهران.

    138. مکارمی نیا، ع.، 1383،   بررسی شعر دفاع مقدّس، تهران.

    139. ----------- 68 13،پیرامون انقلاب اسلامی، نشرصدرا، تهران.

    140. ---------- 1374، قیام و انقلاب مهدی(عج)، نشر صدرا، تهران.

    141. منصوری لاریجانی،  ا.،  1380، تاریخ دفاع مقدس،  نشر اسلیمی،  تهران.

    142. ---------- 1380، انقلاب اسلامی؛ زمینه ها و پیامدها،نشر معارف، قم.

    143. منطقی،  م.،  1372،  نگاهی به هشت سال جنگ تبلیغی، نشر جهاد دانشگاهی،تهران.

    144. ----------، 1378، گزیده ی ادبیات معاصر،  نشرنیستان،  ش  11،  تهران

    145. موسوی،  م.،  1391، حتی پلاک خانه را. . .،  نشر فصل  پنجم،  تهران.

    146. موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1386، شکفتن طوفان،  مجموعه شعر، تهران.

    147----------------- 1378 ( کنگره امام خمینی(ره) و اندیشه حکومت اسلامی؛ امام

    خمینی و حکومت اسلامی (مجموعه آثار)، چ اول، تهران.

    148. مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1384 (جمعی از نویسندگان؛ ایران معاصر و غرب

    جدید (مجموعه مقالات)، چ اول، تهران.

    149. مهدی نژاد، ا.، 1388،پیش ازاقیانوس(مجموعه ی شعرمقاومت)،نشر بنیاد  حفظ آثار ونشر

    ارزش های   دفاع مقدّس، تهران

    150. میرجعفری، ا.، 1376، حرفی از جنس زمان، نشر قو، تهران.

    151. مغیث ا، طاهری ع.،  1390، مقاله جلوه های عاشورا در شعر دفاع مقدّس2، نشریّه کنگره

    امام حسین (ع)و مقاومت، جلد 3، تهران.

    152. نخجوان، ا.،  جنگ،  چاپخانه فردین و برادر، نشر بی تا، تهران.

    153. نشر فرهنگ و اطّلاعات عراق، 1980، لماذالغیب اتّفاقیه الجزائر بین العراق و ایران.

    154. نمینی، ح.،  1385،کلیات جاودانه نسیم شمال، نشر اساطیر،  تهران.

    155. نوین، ح.،  1384، بررسی وتحلیل مبانی فکری وبیانی ادبیات شهید(شهیدان شاعر)، طرح

    پژوهشی، دانشگاه محقّّق اردبیلی.

    156. هراتی، س.،  1361،درسی به خانه ی خورشید،  نشر سروش،  تهران.

    157------------- 1384، از آسمان سبز، نشر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رشت.

    158. یزدان شناس ف.،1389،(مجموعه ی شعر)،  شبیه توبی نشان،  نشرشاهد،تهران.

    159. یزدی‌نژاد، ز.،  1374، خاکستر تمدن ها، ترجمه ی، نشرنون و القلم.

    160. www. persian-man-ir

    161. http://farsi. khamenei. ir/ndata/news/12762/smpl. jpg 

    162. www. resalat-news. Com

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت