روش تحقیق شناخت علل مهاجرت به شهر ها

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: word کد فایل: 10003796
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق شناخت علل مهاجرت به شهر ها

    مقدمه :

    مسأله مهاجرت و همچنین فرار مغز ها برای کشورهای توسعه یافته چندان بحرانی نیست زیرا چنانچه این کشورها نخبگانی را از دست بدهند، توانایی جذب نیروهای متخصص دیگری را دارندو به اصطلاح مبادله مغزها صورت خواهد گرفت. در صورتی که کشورهای در حال توسعه نه توان حفظ نخبگان  خود را دارند و نه قدرت جذب نخبگان و متخصصان جدید، بنابراین در اصل، فرار مغزها زمانی محسوس است که جریان خروجی متخصصان و تحصیل کردگان ثابت باشد و با جریان ورودی مشابهی از سایر کشورها جایگزین نگردد. این مسأله صدمات جبران ناپذیری به کشورهای کوچک و کم جمعیت در حال توسعه وارد می کند.

    به دلیل ماهیت مهاجرت و اینکه پدیده ای بین رشته ای است، صاحب نظران مختلف بنا به حوزه تخصصی و زمینه کاری خود، تعاریف متعددی از آن عرضه کرده اند. امانی و دیگران در لغت نامه جمعیت شناسی، در تعریف مهاجرت آورده اند که : «مهاجرت شکلی از تحریک جغرافیایی یا مکانی است که بین دو واحد جغرافیایی صورت می گیرد. این تحرک جغرافیایی، تغییر اقامتگاه از مبدأ یا محل سکونت به مقصد یا محل ورود است که به این نوع مهاجرت، مهاجرت دائم گویند که باید آن را از اشکال دیگر حرکت که متضمن تغییر دائمی محل اقامت نیست تفکیک کرد» (امانی و دیگران، 1354: 71). در تحقیق حاضر، به تحرک جغرافیایی از مبدأ روستایی به مقصد شهری و نیز علل موجد این تحرک، توجه شده است.

    مهاجرت روستایی برای اولین بار در سال 1892 میلادی توسط گراهام انگلیسی به کار برده شد. معادل های این عبارت که در منابع گوناگون ذکر می گردند عبارت اند از: کوچ داخلی، برون کوچی روستایی، ترک روستا ها ،  روستا گریزی، خالی شدن روستاها، برون کوچی روستا به شهر و در نهایت ترک سرزمین (پیتیه، 1369 : 1).

    علل مهاجرت، وابسته به ویژگی های مختلف شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی افراد متفاوت است. هدف عده ای از مهاجرت، اشتغال است و قصد عده ای دیگر تحصیل، ازدواج و... که قطعاً نتایج متفاوتی دارد. تحقیق حاضر از طریق بررسی آن بخش از پایان نامه های دانشجویان دانشگاه تهران که در زمینه مهاجرت است، علل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها در ایارن را تبیین کرده است. این علل از سطوح مختلف تحلیلی (فرد، خانوار، دهستان و غیره) و رشته ها (علوم اجتماعی، جغرافیا و اقتصاد) و مقاطع تحصیلی (دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی) با روش های متفاوت بررسی (پیمایش ، تحلیل ثانوی داده ها و کتابخانه ای) به دست آمده است.

    امید است از نتایج این تحقیق در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی به ویژه در زمینه برنامه ریزی روستایی استفاده شود و تا حدودی راهگشای محدودیت های اطلاعاتی در این زمینه گردد.

    بیان مساله

    نتیجه نهایی مهاجرت از روستا به شهر نابودی کامل شکوفایی ملی و از دست دادن آزادی است چرا که انحطاط روستا به مثابه انحطاط تمدن است، تمدنی که ضامن قانون شهروند و حفظ حرمت آزادی انسان است (رولان ماسپتیول به نقل از پیتیه ، 1369، 44) .

    در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، مهاجرت از روستا به شهر در زمره مهمترین مسائل اجتماعی و اقتصادی به شمار می آید. این مهاجران هم در مبدأ و هم در مقصد مسائل و مشکلاتی از جمله؛ بروز نابسامانی های متعدد ناشی از فشار بر منابع و امکانات محدود جوامع شهری ،  بیکاری و کم کاری ، کمبود فضای زیستی و آموزشی ، آلودگی هوا و محیط زیست، سالخوردگی و زنانه شدن نیروی کار کشاورزی ، تخلیه روستاها و غیره را به وجود می آورند.

    طبق نظریه گزینشی بودن مهاجرت، در اولین فرصت ، بعضی از افراد مهاجرت را بر می گزینند و بعضی ماندن را، این امر بر حسب تصادف نیست. معمولاً مهاجر ویژگی هایی دارد که موجب می شود زمینه های رفتن یا ماندن را در مقایسه با آنهایی که می مانند، متفاوت ارزیابی کند (اوبرای، 1370: 82) . بررسی های داخلی و خارجی که درباره مهاجرت به خصوص مهاجرت از روستا به شهر انجام شده، توافق دارند که تمایل و تصمیم گیری برای مهاجرت به سن و جنس و تحصیلات بستگی دارد. افراد 15 تا 30 ساله در جریان مهاجرت سهم عمده را دارند.

    مهاجرت افراد جوان از روستا باعث کاهش رشد جمعیت (و در مواردی خالی از سکنه شدن)،  افزایش نسبت سالخوردگی و افزایش نسبت وابستگی در روستا می گردد. طبق بررسی های وزرات اقتصاد در روستاها و شهرهای کوچک، نرخ رشد جمعیت پایین تر از نرخ طبیعی می باشد(وزارت اقتصاد، 1375: 25). رمضانیان در تحقیقی تحت عنوان «ساخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ایران ، دلایل و پیامدها» مهم ترین عامل موثر بر سالخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی  را مهاجرت دانسته است . از آنجا که اکثر مهاجران را جوانان جویای کار تشکیل می دهند، در نتیجه نوعی عدم تعادل (از نظر ساختار سنی) بین جمعیت شاغل در مناطق شهری (قطب مشاغل صنعتی و خدماتی) و مناطق روستایی (قطب مشاغل کشاورزی) پدید آمده است . این عدم تعادل به صورت سالخورده تر شدن جمعیت کشاورز و جوان تر شدن جمعیت شاغل در بخش های صنعت و خدمات جلوه گر می شود (رمضانیان، 1380)

     

     

    اهمیت و ضرورت

    مهاجرت بی رویه به شهرستان لامرد علاوه بر اینکه این شهرستان را معرض تنوع و چند گانگی قرار داده است که تشخیص فرهنگ اصیل آنرا دستخوش تغییرات داده است و مشکلاتی از قبیل مسکن ، اشتغال ، هزینه بالای زندگی بخشی از جمعیت دارای درآمد پایین را ناچار به زندگی شهرک های حاشیه شهری ساخته است که این امر نگارنده را بر این داشت که یک پژوهش عملی به اهمیت موضوع پرداخته تا مسئولین امر و فهیم گیرندگان را به این فکر وا می دارد و تهمیدات صحیح می تواند زمینه دسترسی را آماده کنند که مشکلات برآمده از این مهاجرت را به نحو مطلوبی حل و فصل نمایند .

    اهداف تحقیق

    هدف کلی پژوهش، شناخت علل مهاجرت (ابعاد اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی، جمعیت شناسی و طبیعی – کشاورزی) روستاییان به شهرهاست. اهداف دیگر تحقیق عبارت اند از:

    شناخت عوامل تشکیل دهنده ابعاد علی مهاجرت از روستا به شهر

    شناخت سهم هر یک از عوامل در علل مهاجرت از روستا به شهر

    شناخت روش های بررسی و واحد تحلیل کارهای انجام شده در این زمینه

    شناخت سهم هر یک از عوامل جاذبه، دافعه، تبعی و شخصی در علل چهار گانه مهاجرت از روستا به شهر

    فرضیات تحقیق

    1- چنین به نظر می رسد بین فقر اقتصادی و مهاجرت رابطه معناداری وجود دارد ؟

    2- چنین به نظر می رسد که کمبود امکانات در روستا باعث افزایش مهاجرت می شود .

    3- چنین به نظر می رسد که کمبود شدن در روستا باعث افزایش مهاجرت می شود .

    4- چنین به نظر می رسد که بی توجهی به زیر ساختهای کشاورزی باعث به وجود آمدن پدیده مهاجرت می شود .

    تعاریف نظری وعلمی مفاهیم (متغیرها )و سطوح سنجش :

    در آزمون فرضیات ونظریه ها ، خصوصآ در مطالعات پیمایشی ،تعاریف عملی ونظری مفاهیم ومتغیرهایی که در تحقیق به کار رفته اند وتعیین سطوحبخش آنها بسیار ضروری است .زیرا در مطالعات عملی و بویژه در علومانسانی ،معمولا از نتایج تحقیقات استفاده های وسیعی می شود .این در حالی است که اگر مفاهیم ومتغیرهای بکار رفته در این چنین تحقیقاتی ، تصای مفهومی ومعنایی یکسانی نداشته باشند ، قابلت استفاده بوسیله افراد دیگر را از دست می دهند بنابراین چجهت مشخص کردن قصای مفهومی متغرها ، ویژگی ها وصفای در مورد هر یک از متغیرها مشخص وانتخاب می شوند .که بدینوسیله می توانیم برای مفاهیم ومتغیرهای مورد استفاده در تحقیق ،تعاریف نظری مناسبی را ادامه می دهیم .

    برای تعریف نظری متغیرها در هر تحقیق توجه به دونکته جاز اهمیت زادی است .اول اینکه قصای مفهومی واژه ها باید به طور پایدار تثبیت شود .تا همه افراد تحت آن واژه ،یک مفهوم را درک کنند .وامکان تغییر مفهوم و تعابیر گوناگون از آن وجود نداشته باشد .دیگر اینکه تعریف بادی به گونه ای دقق باشد که بتوان آن واژه را به سادگی بررسی نمود .بعضی صفات و اصطلاحاتی که برای تعریف واژها به کار گرفته می شوند باید دقیقآ تعریف شده و دارای قصای مفهومی مشخص و صریح باشند تا امکان بررسی تجربی فراهم گردد .

    در مرحله بعد ،از مفاهیم و متغیرهای مورد استفاده در تحقیق ، تعریف عملیاتی می شود .این کار از آن جهت صورت می گرد که معمولا بیشتر بیشتر مفاهیمی که در تحقیقات علوم اجتماعی به کار می روند،عام ، اتزاعی و یا کیف هستند که باید به حالت خاص ،عینی ،کمی ،و به مفاه قابل بررسی و مطالعه برگردانده می شوند .علاوه بر این در تحقیقات تجربی – اجتماعی جهت محاسبات آماری و استفاده از تکنیکهای آماری مناسب و کمی ساختن جنبه های کیفی رفتار و همچنین جهت آزمون تجربی نظریه ها و فرضیات لازم است که سطوح سنجش متغیرها مشخص شونددر ادامه سعی خواهد شد که مفاهیم و متغیرهای عمده در تحقیق حاضر ،به صورت عملی ونظری تعریف شده و سطوح سنجش هر یک از آنها مشخص گردد .

    متغیر وابسته :

    مهاجرت بطور کلی یک حرکت ساده شامل یک فرد یا یک گروه مهاجر است که یک مکان جغرافیایی (مبدآ ) را ترک گفته و به مکان دیگری « مقصد » نقل مکان می کنند .این فراند یکجریان مهاجرتی ساده را بیان می کند که دارای پنجمفهوم قصایی اساسی :نقاط ، مسافت ،جهت ، اتصال و زمان می باشد .

    در تعاریف متعددی که پیرامون چگونگی مکانزم مهاجرت ارایه گردده ، غالبآ به تعبیر سکونتگاه و عبور از مرزهای خاص داخلی و بین المللی توجه شده است و لی بعضی از این تعاریف تاکید شان بر تحول در نظام کنش متقابل اجتماعی مهاجر است .و عدهای دگر بر روی تعبیر سکونتگاه بدون در نظر گرفتن مدت اقامت مهاجرین و برخی دیگر بر تعییرات مداوم در مکاتهای تضایی و اجتماعی تاکید می نمایند . اما آنچه که در این تحقیق از مهاجرت در نظر است به شرح زیر است :

    منظور از فرد مهاجر چه کسی است که از روستا به شهر و شهرهای بزرگتر مهاجرت می کند .

    متغر مستقل :

    متغرهای مستقل در این پژوهش عبارتند از :

    سن مهاجر

    2-جنس مهاجر

    3- میزان درآمد خانواده

    4- شغل

    5- میزان تحصیلات

    6-میزان درآمد

    7- امکانات رفاهی

    8- امکانات وآموزشها

    10 -کاهش بهره وری کشاورزی

    11-عوامل فردی

    12- سغبت از خویشان

    3-9- تعریف متغیرهای مستقل :

    1-جنس :منظور از زن یا مرد بودن می باشد 

  • فهرست و منابع روش تحقیق شناخت علل مهاجرت به شهر ها

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    احمدی ، وکیل (1383)، بررسی گرایش به مهاجرت از روستا به شهر و عوامل مؤثر بر آن. پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی ، تهران : دانشگاه تهران.

    امانی، مهدی و دیگران (1354)، لغت نامه جمعیت شناسی . تهران: دانشگاه تهران.

    امیری، فرزاد (1376)، بررسی مهاجرت های روستایی به شهر نورآباد ممسنی طی دهه های 65و55و 1345 . پایان نامه کارشناسی، تهران : دانشگاه تهران.

    اوبرای ، ا.س . (1370)، مهاجرت، شهرنشینی و توسعه. ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: مؤسسه کار و تأمین اجتماعی .

    ایرانی ، یوسف (1376)، بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت روستاییان از دهستان های استان قم ، طی پنج ساله 70- 1365. پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، تهران : دانشگاه تهران.

    پیتیه، ژان(1369)، مهاجرت روستاییان . ترجمه محمد مؤمنی کاشی، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی .

    پیری، علی حسن (1378)، بررسی مهاجرت های روستایی و تأثیرات آن بر چشم اندازهای شهری در بخش مرکزی شهرستان کامیاران . پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای انسانی، تهران : دانشگاه تهران.

    تودارو، مایکل (1367)، مهاجرت داخلی در کشورهای در حال توسعه. ترجمه مصطفی سرمدی و پروین رئیسی فرد، تهران: مؤسسه کار و تأمین اجتماعی .

    حسین نسب، حمید(1382)، بررسی علل اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر مهاجرت در شهرسان های استان مازندران طی سال های 75- 1365. پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، تهران : دانشگاه تهران.

    حسینی، منصور (1375)، علل و انگیزه های مهاجرت روستاییان به شهر بیجار. پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی ، تهران: دانشگاه تهران.

    خدامیان، غلامعباس (1373)، مهاجرت در کهگیلویه و بویر احمد. پایان نامه کارشناسی جغرافیا، تهران: دانشگاه تهران.

    رمضانیان، محمد (1380)، «سالخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ایران، دلایل پیامدها». فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه . ش 36، صص 235-207.

    زنجانی، حبیب الله (1371)، جمعیت و توسعه . تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.

    زنجانی ، حبیب الله (1380) ، مهاجرت. تهران : سمت .

    شاهمرادی ، مسعود (1375)، بررسی علل و انگیزه های مهاجرت روستای ویسمرید در شهرستان بیجار. پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی ، تهران: دانشگاه تهران.

    شکوئی ، حسین (1373)، دیدگاه های نو در جغرافیای شهری، جلد اول ، تهران: انتشارات سمت .

    صادقی ، منیره (1359) علل مهاجرت روستاییان گیوی به تهران. پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی، تهران : دانشگاه تهران.

    صدیق، رحمت الله (1379)، «فراتحلیل مطالعات انجام شده در حوزه آسیب شناسی اجتماعی در ایران». نامه علوم اجتماعی .ش 15، صص 103- 67.

    صفری ، حسین (1383)، فرا تحلیل روش شناختی تحقیقات پیمایشی – اجتماعی موجود در وزارت کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی ، تهران: دانشگاه تهران .

    فیروزان ، توحید(1380)، بررسی مهاجرت روستاییان به شهرها در ایران: یک مدل همزمان (1365تا 1375) . پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه، تهران : دانشگاه تهران.

    قاسمی ، یار محمد (1372)، بررسی انگیزه های مهاجرت روستاییان و عشایر به شهر ایلام . پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، تهران: دانشگاه تهران.

    کاظمی پور، شهلا (1374) ، تحرک اجتماعی و مهاجرت در شهر تهران . رساله دکترای جامعه شناسی . تهران : دانشگاه تهران.

    کلاته ، محمد (1378) ،توسعه نابرابر و مهاجرت. پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، تهران : دانشگاه تهران.

    کولائی نژاد، نسرین (1359) ، بررسی علل مهاجرت روستاییان شهراب به تهران و تأثیر شهرنشینی در ساخت و کارکرد خانواده . پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی ، تهران : دانشگاه تهران.

    گنجیان، مهدی (1371)، بررسی علل مهاجرت از مناطق روستایی استان تهران در دهه 65-1355 . پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی ، تهران : دانشگاه تهران.

    لهسائی زاده، عبدالعلی (1368)،  نظریات مهاجرت . شیراز : انتشارات نوید شیراز .

    محمد زاده، علیرضا (1371)،  ارزیابی اثر سرمایه گذاری های صنعتی دولت بر مهاجرت داخلی . پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، تهران: دانشگاه تهران.

    محمدی یگانه، بهروز (1383)، نگرش ساختاری به مهاجرت ها و ناپایداری روستاها (مطالعه موردی استان زنجان 75- 1355)، پایان نامه دکترای جغرافیای انسانی ، تهران : دانشگاه تهران.

    مرکز آمار ایران (1375)، نتایج تفصیلی سرشمار عمومی نفوس و مسکن ، تهران: مرکز آمار ایران.

    مستعان، محبوبه (1371)، مهاجرت در روستاهای شهرستان گرمسار. پایان نامه کارشناسی جغرافیای طبیعی، تهران: دانشگاه تهران.

    مشفق، محمود (1380) ، توسعه روستایی و مها جرت : بررسی شاخص های توسعه اقتصادی – اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر مهاجرت از مناطق روستایی استان های ایران در دهه 75-1365 . پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی ، تهران : دانشگاه تهران.

    مؤذن ، مولود (1375) ، علل مهاجرت از روستا به شهر. پایان نامه کارشناسی پژوهشگری ، تهران : دانشگاه تهران.

    موسوی، میریونس (1372)، علل مهاجرت از روستا به شهر : روستای ینگجه از توابع اردبیل. پایان نامه کارشناسی پژوهشگری ، تهران : دانشگاه تهران.

    وزارت اقتصاد (1375) ، تأثیر برخی از علل مهاجرت نیروی کار در ایران. تهران : وزارت اقتصاد، دفتر انتشارات و اطلاع رسانی .

    یزدانی، نسرین (1362)، علل مهاجرت از روستا به شهر و امکان بازگشت به روستا . پایان نامه کارشناسی توسعه و رفاه ، تهران : دانشگاه تهران.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت