روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین فرهنگی و غیر فرهنگی متوسطه در شهرستان ایذه

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 10003418
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین فرهنگی و غیر فرهنگی متوسطه در شهرستان ایذه

    چکیده

    موضوعی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته عبارست است از مقایسه عملکرد  تحصیلی دانش آموزان دارای والدین فرهنگی و غیر فرهنگی متوسطه در شهرستان ایذه .

    در این رابطه فرضیه های مورد نظر عبارتند از اینکه بین دانش آموزان دختر دارای والدین ( پدر و مادر ) شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد . و فرضیه دوم عبارت است از اینکه بین دانش آموزان پسر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    فرضیه سوم : بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    فرضیه چهارم : بین دانش آموزان پسر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    فرضیه پنجم: بین دانش آموزان دختر دارای پدران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    فرضیه ششم : بین دانش آموزان پسر دارای پدران شاغل فرهنگی و غیرفرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    جامعه آماری در این تحقیق 12812 نفر بوده که تعداد 200 نفر بعنوان نمونه ای انتخاب شده ا ند .

    100 نفر دانش آموز دختر ، که از این تعداد 50 نفر با والدین فرهنگی و 50 نفر با والدین غیر فرهنگی مورد مطالعه قرار گرفتند .

    ملاک در این تحقیق معدل دانش آموزان بوده است .

    برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تجزیه و تحلیل واریانس دو راهه و استفاده از آزمونهای پسین با مقایسه های چند گانه استفاده شده است .

    نتیجه بدست آمده از این تحقیق این است که بین اشتغال والدین در آموزش و پرورش و عملکرد تحصیلی فرزندان رابطه معنا دار وجود دارد .

    لازم به ذکر است فرضیه ششم که عبارت است از بین دانش آموزان پسر دارای پدران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد . این فرضیه تأیید نشده است

    چون تحقیق انجام شده در مقطع متوسطه بوده لذا برای رسیدن به نتایج مشابه یا غیر آن پیشنهاد می شود که علاقمندان به این موضوع تحقیق را در مقاطع پایین تر مورد بررسی قرار دهند .

    واژگان کلیدی:

    بیان مسئله

    در این تحقیق ، محقق در صدد است که مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی مقطع متوسطه در مدارس محدوده شهرستان ایذه از طریق پرسش شوندگان مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار دهد و از روش اسناد ومدارک موجود مشخص نماید که بین دانش آموزان دختر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان پسر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان پسر دارای مادران شاغل فرهنگی  و غیر فرهنگی  از لحاظ  عملکرد  تحصیلی  تفاوت  وجوددارد .

    بین دانش آموزان دختردارای پدر فرهنگی وغیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    بین دانش آموزان پسر دارای پدر فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد

    اهمیت مسئله

    این تحقیق صرفاً در رابطه با مسائل آموزش و پرورش و نظام آموزش و پرورش کشور می باشد  و با توجه به بررسیها وتحقیقاتی که در این زمینه می شود می توان   مشخص نمود که چه عواملی  می توانند در نظام آموزش و پرورش دخیل باشند و از این عوامل چه عواملی  مضر و چه عوملی  می توانند مفید باشند .

    بررسی نمودن این عوامل  و تحقیق و کار کردن  بر روی آنها  می توان علل پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان  مشخص نمود .

    و از آنجائیکه تعلیم و تربیت  امریست پیوسته  ،مستمر و همه  جانبه  ، تاثیر فاکتورهای چون  شراط خانواده و میزان تحصیلات و آگاهی اولیاء  شرایط فرهنگی و اقتصادی   و مجموعه شرایط  محیط آموزش  بر یکدیگرو نتیجتاًدر تعلیم و تربیت امری است اجتناب ناپذیر ، لذا مطالعه هر یک  بدون در نظر گرفتن  تاثیر و تاثر  شرایط دیگر امریست دشوار  با این پیش فرض  ما برای تاثیر میزان  تحصیلات  و آگاهی  اولیاء و دانش آموزان   در عملکرد  تحصیلی  فرزندانشان  را مورد بررسی قرار داده ایم .

    از مجموعه نظرات روان شناسی  اجتماعی ، روان شناسی تربیتی  در روانشناسی رشد  چنین بر

     می آید که کودکان همه مهارتهای و ارزشها  را از محیط خود کسب می کنند و اولین محیط اجتماعی  مهم خانواده است کودکان چه آگاهانه و چه ناآگاهانه ، چه مستقیم و چه  غیر مستقیم تحت تاثیر  پدر و مادر خود قرار می گیرند  و به دست آنها تربیت  می شوند .

    جریان تربیت کودکان در خانواده یک امر لحظه ای و منقطع  نیست . بلکه جریانی است دائمی و مستمر و بالطبع والدین  تحصیل کرده  در امر تربیت و تعلیم فرزندانشان در پیشبرد  اهداف اموزشی نقش بسزائی  خواهند داشت .

    اهداف تحقیق:

    هدف کلی تحقیق: مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی مقطع متوسطه در شهرستان ایذه بوده است.

    اهداف ویژه تحقیق:

    - بین دانش آموزان دختر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان پسر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیرفرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان دختر دارای پدران شاغل فرهنگی و غیرفرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان پسر دارای پدران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    محدودیت های تحقیق:

    محدودیت های تحقیق به دو دسته تقسیم می شوند: 1. محدودیت هایی که کنترل آنها از عهده محقق خارج است. 2. محدودیت هایی که کنترل آنها بر عهده محقق است.

    در مورد نخست پراکندگی گسترده دانش آموزان با والدین فرهنگی در مقاطع تحصیلی مختلف و دبیرستانهای مختلف.

    و در مورد دوم. عدم نوشتن شغل مادر در پرونده های دانش آموزان که باعث شد با معاونین دبیرستانها به سر کلاس دانش آموزان رفته و راجع به شغل مادران از آنها سؤال شود.

    تعریف اصطلاحات مهم:

    1. عملکرد: در اینجا عملکرد تحصیلی مدنظر است، از نظر اصطلاحی و کاربردی عملکرد میزان تغییر دانش آموزان در طول یک ثلث یا یک سال تحصیلی بوسیله آزمونهای معلم ساخته، میزان تحصیل و پیشرفت یا افت دانش آموزان اندازه گیری   می شود.

    عملکرد در فرهنگ لغت عمید به معنای کارکرد، حاصل و نتیجه کار و در فرهنگ لغت معین به معنای حاصل و نتیجه کار ، میزان کار.

    2. تحصیل: تحصیل یعنی درس خواندن دانش آموزان در مدارس و درس خواندن دانشجویان در دانشگاه ها.

    تحصیل در فرهنگ عمید به معنای حاصل کردن، فراهم کردن، بدست آوردن، درس خواندن و دانش آموختن و در فرهنگ معین به معنای بدست آوردن، حاصل کردن، کسب کردن، اندوختن، آموختن، علم آموختن، دانشجویی، دانش آموزی.

    3. والدین: زن و شوهری که دارای فرزند می باشند به آنها والدین اطلاق می شود.

    والدین در فرهنگ عمیه به معنای والدان، تثنیه والد، پدر و مادر و در فرهنگ معین تثنیه والد و به معنای پدر و مادر.

    4. شاغل: به کسی که ساعاتی از روز را خارج از منزل به کار می پردازد شاغل گفته می شود.

    شاغل در فرهنگ عمید به معنای در کار دارنده، به کار وا دارنده، بازدارنده، مانع، کار و پیشه ای که شخص را مشغول سازد.

    5. فرهنگی: کسی در اداره   آموزش و پرورش مشغول به کار می باشد.

    فرهنگی در فرهنگ عمید منصوب به فرهنگ، با فرهنگ، با ادب، مؤدب، معلم، مدرس، کارمند وزارت فرهنگ و در فرهنگ معین منسوب و مربوط به فرهنگ، معلم   و مربی، شخصی با فرهنگ و با ادب.

    پیشینه تحقیق:

    در زمینه مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی تحقیقی صورت گرفته است. یک مورد رساله تحصیلی جهت اخذ دانشنامه لیسانس در رشته مشاوره از دانشگاه شهید چمران اهواز- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی توسط خانم ها ملکه شریف زاده و پروین عصاره، سال تحصیلی 72-71 صورت گرفت که به بررسی رابطه بین اشتغال والدین در آموزش و پرورش با پیشرفت تحصیلی فرزندان می پردازد.

    که در این پژوهش رابطه معناداری بین پیشرفت تحصیلی فرزندان و اشتغال والدین در آموزش و پرورش وجود نداشته است.

    دوگلاس1 دریافت که علاقه والدین تشویق آنان در جریان رشد سن کودکان به طور فزاینده ای در کسب موفقیت تحصیلی اهمیت می یابد. وی همچنین برای سالهای اولیه تحصیلی کودک اهمیت قائل است زیرا در بسیاری موارد عملکرد سالهای نخستین تحصیل در سراسر دوره دبیرستان منعکس می شود. کودکان طبقه متوسط هنگام اجتماعی شدن اولیه توجه و تحرک بیشتری از سوی والدین دریافت می دارند، این عمل پایه ای برای کسب موفقیت بیشتر در نظام تحصیلی بنا می کنند. نتیجه اینکه بسیاری از تفاوتهای عمده در عملکرد را به اثرات محیطی سالهای قبل از دبستان نسبت می دهد

    هندرسون2 اظهار داشته است: امروزه شواهد موجود فراتر از آن است که جایی برای بحث و منازعه وجود داشته باشد. هنگامی که مدرسه ها و خانواده ها در حمایت از یادگیری، همکاری می کنند، کودکان نه تنها در مدرسه بلکه در طول زندگی موفق خواهند شد.

    استاینبرگ و همکاران1 او پی بردند هنگامی که والدین ساعاتی از وقت خود را صرف می کنند تا در فعالیتهای مدرسه شرکت کنند، این اقدام آنان پیام مهمی در مورد اهمیت مدرسه برای والدین از طریق تعمیم برای کودکان آنان در بردارد.

    هیوالاگو و همکاران 2 او 9 گزارش مطالعاتی را خلاصه کردند و نشان دادند که مشارکت عملی خانواده ها در تعلیم و تربیت کودکان نقش مهمتری در موفقیت  دانش آموزان در مدرسه دارد و به طور کلی نقش این گونه مشارکت ها بیش تر از تأثیر ساختار  خانواده وضع اقتصادی یا ویژگی هایی چون نژاد، تحصیلات والدین، تعداد اعضای خانواده و سن کودک است. آنان همچنین نتیجه گیری کردند هنگامی که در مدرسه برنامه های مشارکتی خود را تدوین و اجرا می کنند خانواده ها از مسئولین مدرسه ها تعذیر می کنند، خانواده های بیش تری به مشارکت روی می آورندو پیشرفت تحصیلی، طرز نگرش و رفتار تعداد زیادتری از دانش آموزان ارتقاء می یابد.[1]

    روش تحقیق:

    در این پژوهش روش تحقیق به صورت توصیفی پیمایشی  بوده که جهت جمع آوری اطلاعات از روش داده های از پیش آماده شده استفاده گردید، بدین صورت که با مراجعه به مدارس نمونه معدل دانش آموزان از دفتر کارنامه دبیرستان استخراج شد

  • فهرست و منابع روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین فرهنگی و غیر فرهنگی متوسطه در شهرستان ایذه

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    . برادلی ،  خانواده+ آموزش= موفقیت، ترجمه نازنین رادمنش

    ماهنامه رشد معلم- سال بیست و دوم- اسفند 1382- شماره 180

    2. دلاور، دکتر علی، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی .انتشارات رشد، تهران- 1375

    3. دلاور، دکتر علی، روش های تحقیق در روان شناس و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور- تهران سال 1376.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت