تحقیق مقاله تعیین رابطه ی سواد والدین و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 6469
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تعیین رابطه ی سواد والدین و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

    تاریخچه :

         بی سوادی عاملی است که مبارزه علیه فقر٬ نابرابری ها و ناهنجاری ها را محکوم به شکست می کند. بی سوادی هر چند که خود معلول نارسایی های اقتصادی و اجتماعی و تربیتی است٬ ولی در اینجا نقش تشدید و تعیین کننده ای دارد.

    درصد مردودی و ضعف تحصیلی دربین کودکانی که بدون صبحانه به مدرسه می روند٬ بیشتر از کودکانی است که مسﺌله سوء تغذیه دارند. در محیط های فقیر٬ کودکانی که با شکم گرسنه به مدرسه می روند. وضعیت مدارس نیزچندان تعریفی ندارد. در خانواده های سطح پایین ٬ چون والدین نیز معمولا ً از سطح تحصیلات پایینی برخوردارند٬ دررسیدن به درس و مشق وتربیت فرزندان٬ با مشکل روبرو می شوند. بی سوادی ٬ ریشه و اساس بسیاری از مساﺌل اقتصادی ٬ سیاسی ٬ اجتماعی و فرهنگی و بی نظمی ها و آسیب های مادی و روحی و روانی در اکثر کشورهای جهان سوم است. بررسی ها بیانگر این واقعیت تلخ هستند که بی سوادی و کم سوادی گر چه مسﺌله ی حاد کشورهای جهان سوم است ٬ ولی مشکل جدید کشورهای پیشرفته صنعتی نیز هست.www.bazyab.ir )        18/1/89)

        مشاغل و گرفتاری های روزمره ی پدران و سواد و تحصیلات اندک٬ پر جمعیت بودن خانواده ها٬ اختلافات خانوادگی٬ دوستان ناباب و فقر اقتصادی ٬با انحرافات از رفتار به هنجار رابطه ی قابل ملاحظه ای دارد.www.bazyab.ir)             18/9/89)

        اگر چه تحصیلات پدران ومادران در رفتار به هنجار فرزندان تاثیر انکار ناپذیر دارد٬ اما در بررسی های انجام شده ٬ نقش مادران چشم گیرتر می نماید. دور بودن پدران از منزل به دلیل اشتغال ٬ باعث می شود که فرزندان ٬ بیشتر ساعات بیداری را با مادران خود بگذرانند. از این رو سطح سواد و تحصیلات مادران می تواند در هدایت تحصیلی و شغلی فرزندان تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد(www. Bazyab.ir) 18/1/89

        اندیشه ی بشر همواره نعمتی گرانقدر بوده است. این وجه افتراق با سایر موجودات سبب شده است٬ تا انسان در رهگذر تاریخ و درطول زمان به تکامل رهنمون شود. آدمی ٬ از آغاز پا نهادن به این کره ی خاکی با مشاهده ی پدیده ها ٬ مفاهیم و تصورات اولیه ی در ذهن خویش یافت سپس در پی مفاهیم اسباب و علل پیدایش پدیده ها و رویدادها و تحولات ٬ به تفکر و تجربه روی آورد و در هر مرحله گامی پیشتر فرا نهاد.(www. bazyab. ir)

        خط و زبان از ابداعات مهمی است که بعد ها توسط بشر پدید آمد و انتقال تجربه ها و تفکرات افراد به یکدیگر را میسر ساخت. بدین ترتیب ٬ دانش نا چیز بشر در دوران اولیه به دوران بعد لبریز شده ودر مسیر تکاملی خود پیچیده تر و جامع تر گشت . اکنون گنجینه ی گران بهای بشر٬ علم و دانش که دستاورد قرن ها مرارت و تلاش خستگی ناپذیر بشری است ٬ در قالب کتاب ها ٬ نشریه ها و نوشته های گوناگون در آمده است.

    www.bazyab,ir)               )

        برای ورود به این حوزه و دستیابی به این ذخایر نیز٬ کلیدی جزء درک و فهم و توانایی خواندن و نوشتن و تحصیلات ٬ شناخته نشده است٬ و اگر چه کسب مهارت های خواندن و نوشتن ٬ خود به معنای شعور و آگاهی نیست ٬ لیکن ابزارهایی موثر در راه رشد و تعالی انسان خواهد شد. بی سوادی با فقر و ناهنجاری٬ پیوند مستقیم دارد و در محروم ترین مناطق کشورهایی که دچار کمبود منابع طبیعی هستند٬ در بین فراموش شده ترین گروه های انسانی و کسانی که از نارسایی ها و کمبودهای مهم و اساسی مانند: غذا٬ بهداشت ٬ مسکن٬ بیکاری و... رنج می برند به گسترده ترین شکل ممکن وجود دارد.www,bazyab. ir))

        تداوم بی سوادی سدی عظیم در راه توسعه است و مانع از آن می شود که میلیون ها نفر مرد و زن٬ عنان زندگی خود را دردست بگیرند.      ( www.bazyab .ir )   18/1/89

        زندگی متعارف و متعادل می تواند زمینه ی بسیارمناسبی برای رشد و پرورش کودکان باشد. در محیط های بسیار فقیر امکان رشد متعادل فرزندان نیست و یا اندک است و به فرموده امام امیرالمومنین (ع ) : فقر آدمی را از محبت و بیان باز می دارد و هوش را از کار می اندازد (قاﺌمی ٬ چاپ چهارم ٬ 1383 ٬ ص 153 )

        برخی از والدین فرزندانی دارند که از نظر درسی متوسط و یا اندکی ضعیفند. اگر تلاش و کوشش مستمر ولی اندکی درباره شان بعمل آید خواهند توانست خود را هم سطح دیگر شاگردان کنند. ولی متاسفانه به علت بی سوادی والدین یا پاایین بودن سطح تحصیلات و اطلاعات ٬ آنها قادر نیستند به فرزندان خویش کمک کنند و همچنین برای اینگونه والدین بسی دشوار است که فرزندان خود را از نظر درسی کنترل نمایند .اغلب آنها به خود واگذاشته شده و یا در برخی موارد با حیله هایی والین خود را در نادانی نسبت به وضع خود نگه می دارند . بر این اساس سطح فرهنگی والدین و استعداد و امکان آنها به پرداختن نسبت به کودک وکنترل سر بهوایی آنان در عقب ماندگی درسی موثر است .

    ( قاﺌمی ٬ چاپ چهارم ٬ 1383 ٬ 155 )

        کودکانی را می شناسیم که در یادگیری اختلالاتی دارند ٬ دچار مشکلات نارسا خوانی هستند٬ اشکالی در دریافت مطالب دارند ٬ نارسا نویسی دارند ٬ برای آنها مشکل تشخیص کلمات وجود دارد و این در عقب ماندگی شان اثر گذاشته است.( قاﺌمی ٬ چاپ چهارم ٬ 1383 ٬ ص 156 )

        در یادگیری عواملی مانند نفرت از معلم و عدم اعتماد به او بحر هر علمی که پدید آمده باشد . تاخیرهای مکرر کودک در ورود به مدرسه و یا غیبت های مکرر او را از مدرسه بهر علت و انگیزه امرو نهی مکرر والدین در امر تحصیل که کودک را به موضعگیری علیه آنان وا می دارد.

    (قاﺌمی ٬ چاپ چهارم ٬ 1383 ٬ ص 156 )

        به رخ کشیدن ها در زمینه ی موقیت کودک و مقایسه او با دیگران که زمینه ساز یٲسی و نگرانی است . انتظارات و توقعات بسیار خانواده که زمینه را برای موقیت های اضطراب آمیز فراهم می کند. وگاهی منجر به این می گردد که کودک عصبی گردد و قادر به تمرکز قوای فکری نباشد .

    ( قاﺌمی ٬ چاپ چهارم ٬ 1383 ٬ ص 211 )

        بچه ها با همه تیز هوشی و نبوغی که دارند شکست شان در تحصیل امری شگفت آور نیست . برخی از اینان در موقعیت بسیار تٲثیر انگیزی قرار می گیرند و در علم افت می کنند . بر اساس تحقیقات رالف ٬ پاسور و گلدبرگ ؛ از 4900 نوجوان تیز هوش ٬ حدود 54 درصد از پسران و 23 در صد از دختران نمره های بسیار بدی گرفتند و نتوانستند در دانشگاه قبول شوند

    ( قاﺌمی ٬ چاپ چهارم 1383٬ ٬ ص 212 )

        در مورد شکست شان در تحصیل دلایل متعددی ذکر کرده اند : از وجود معلمان ناشی ٬ بی سوادی والدین ٬ عدم سازگاری با دیگران ٬ علاقه مندی به کارهای فوق برنامه ٬ بی اعتنایی به محتوای درسی ٬ کوچک وناچیز دانستن کار ٬ عدم انگیزه کافی در تحصیل و کسب کار را در این جنبه ذکر کرده اند. از موارد دیگر در این جنبه عدم تناسب روش های تدریس با ذوق و سلیقه آنها ٬ وجود آرزوهای پر دامنه و شگفت آور ٬ ناتوانی معلم در درک آنها و غیر قابل ذکرند

     ( قاﺌمی ٬ چاپ چهارم ٬ 1383 ٬ ص 212 )

        کودکان به هنگامی که به سن تغییر رسیدند ٬ به وضع زندگی خانوادگی ٬ در آمد خانواده ٬ فقر و محرومیت والدین آشنا می شوند و این سبب می شود که اشتغال فکری پیدا کنند . حتی برخی از کودکان در عین خردسالی همه همّ و غمشان متوجه کسب در آمد می شود که

    چگونه برای خانواده پول و در آمد پیدا کنند و یا از هزینه شان بکاهند و این منشٲ بسیاری از ابتلاآت ازجمله تنبلی و تن پروری است .احساس محرومیت از امکانات ٬ نداشتن وسایل و ابزار لازم برای کار و تلاش ٬ نداشتن مکانی مناسب برای کار و اختیار ٬ محرومیت از نور و روشنایی کافی ٬ احساس ناداری و نگرانی از اوضاع پریشانی و در این زمینه تنبلی ره آورد آن احساس خواهد بود .

    ( قاﺌمی ٬ چاپ چهارم ٬ 1383 ٬ ص 237 )

        رشد زبان کودک با میزان سخن گویی پدر و مادر با کودک رابطه دارد : عوامل محیطی گوناگون در سخن گویی و قدرت بیان کودک تاثیر دارد . کودکان خانواده های تحصیل کرده و تربیت شده با واژه های درست و سخنان شایسته سرو کار دارند و با آنها که از این نعمت محرومند تفاوت دارند.

     ( پارسا ٬ بهار1374 ٬ ص 59 )

        مفید بودن کمک والدین به پیشرفت تحصیلی فرزندان ضعیف خود از نظر درس : برخی از والدین فرزندانی دارند که از نظر درسی متوسط و یا اندکی ضعیف هستند اگر تلاش و کوشش مستمر ولی اندک درباره ایشان به عمل آید خواهد توانست خود را هم سطح دیگر شاگردان کنند ولی به علت بی سوادی والدین و یا پایین بودن سطح تحصیلات و اطلاعات آنها قادر نیستند به فرزندان خویش کمک کنند ٬ همچنین برای اینگونه والدین بسی دشوار است که فرزندان خود را از نظر درسی کنترل کنند . اغلب آنها به خود واگذاشته شده ویا در برخی از موارد با حیله های والدین خود را در نادانی نسبت به وضع خود نگه می دارند. بر این اساس سطح فرهنگی والدین و استعداد و امکان آنها به پرداخت نسبت به کودک وکنترل سر به هوایی آنان در عقب ماندگی درسی مٶثر است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تعیین رابطه ی سواد والدین و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت