پروپوزال بررسی والدین شاغل و غیر شاغل دانش آموزان

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 10003370
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی والدین شاغل و غیر شاغل دانش آموزان

    بیان مسئله

    در این تحقیق ، محقق در صدد است که مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی مقطع متوسطه در مدارس محدوده شهرستان ایذه از طریق پرسش شوندگان مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار دهد و از روش اسناد ومدارک موجود مشخص نماید که بین دانش آموزان دختر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان پسر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان پسر دارای مادران شاغل فرهنگی  و غیر فرهنگی  از لحاظ  عملکرد  تحصیلی  تفاوت  وجوددارد .

    بین دانش آموزان دختردارای پدر فرهنگی وغیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

     

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    این تحقیق صرفاً در رابطه با مسائل آموزش و پرورش و نظام آموزش و پرورش کشور می باشد  و با توجه به بررسیها وتحقیقاتی که در این زمینه می شود می توان   مشخص نمود که چه عواملی  می توانند در نظام آموزش و پرورش دخیل باشند و از این عوامل چه عواملی  مضر و چه عوملی  می توانند مفید باشند .

    بررسی نمودن این عوامل  و تحقیق و کار کردن  بر روی آنها  می توان علل پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان  مشخص نمود .

    و از آنجائیکه تعلیم و تربیت  امریست پیوسته  ،مستمر و همه  جانبه  ، تاثیر فاکتورهای چون  شراط خانواده و میزان تحصیلات و آگاهی اولیاء  شرایط فرهنگی و اقتصادی   و مجموعه شرایط  محیط آموزش  بر یکدیگرو نتیجتاًدر تعلیم و تربیت امری است اجتناب ناپذیر ، لذا مطالعه هر یک  بدون در نظر گرفتن  تاثیر و تاثر  شرایط دیگر امریست دشوار  با این پیش فرض  ما برای تاثیر میزان  تحصیلات  و آگاهی  اولیاء و دانش آموزان   در عملکرد  تحصیلی  فرزندانشان  را مورد بررسی قرار داده ایم .

    اهداف تحقیق:

    هدف کلی تحقیق: مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی مقطع متوسطه در شهرستان ایذه بوده است.

    اهداف ویژه تحقیق:

    - بین دانش آموزان دختر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان پسر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیرفرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان دختر دارای پدران شاغل فرهنگی و غیرفرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان پسر دارای پدران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    و در مورد دوم. عدم نوشتن شغل مادر در پرونده های دانش آموزان که باعث شد با معاونین دبیرستانها به سر کلاس دانش آموزان رفته و راجع به شغل مادران از آنها سؤال شود.

    متغیر های تحقیق :

    در این موضوع وضعیت تحصیلی و اقتصادی  و اجتمایی دو قشر دانش آموز وارای والدین با سواد و شاغل و دانش آموزان والدین غیر شاغل است .

     

     

    فرضیه های تحقیق:

    فرضیه اول:( بین دانش آموزان دختر دارای والدین ( پدر و مادر) شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد).در این فرضیه تفاوت بین دختران دارای پدر و مادر فرهنگی با دختران دارای پدر  و مادر غیر فرهنگی برابر 619/3 است یعنی با توجه به درجه آزادی و 5/0=  و t بحرانی در جدول، فرض صفر رد و فرض مقابل تأئید می شود. 619/3 =t مشاهده شده 2=t بحرانی  58= 2- 50+10=df               

                                         2> 619/3

    فرضیه دوم: (بین دانش آموزان پسر دارای والدین شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد). 2> 9/6/3=t م 2=t ب  58=2-50+10= df

    2> 619/3

    در این فرضیه تفاوت بین پسران دارای والدین فرهنگی با پسران دارای والدین  غیر فرهنگی برابر 619/3 است که با توجه به درجه آزادی و 5/0 =  و t بحرانی درجه اول، فرض صفر رد و فرض مقابل تأئید می شود.

    فرضیه سوم: (بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل فرهنگی و غیر فرهنگی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد). 2= بt 525/3 = مt 63=2-50+15=df

    پیشینه تحقیق :

    ­آنها در مسیر رشدوتکامل خود بعد از گذر از دوران کودکی،دوران های مختلفی را تجربه می کنند و نسلهای آینده در دامن آن­ها رشد می­کنند،بنابراین مادران سالم هستند که با پرورش نسل­های سالم،جامعه توسعه یافته را پایه گذاری می­کنند(اوجی،1382). اما هنوز هم در برخی از جوامع دخترها قربانی انبوهی از سنتهای غلط حاکم برخانواده خود هستند.­به طوری که به بهداشت،تغذیه و آموزش آنها در مقایسه با پسرها توجه کمتری می­شود.­بدیهی است این امرتهدیدی جدی در جهت سلامت مادران آینده بشمار می­آید(نیکو بخت،1380).

         آمادگی­جسمانی وفعالیت بدنی،رکن مهمی از روش زندگی متکی بر سلامتی وبهداشت است.­در نظربسیاری از مردم،آمادگی­جسمانی از معانی گوناگونی برخوردار است.­در حالی که گروه کثیری آمادگی جسمانی را به معنای بودن یک وضعیت بهداشتی خوب می­دانند،دیگران آن را سطوحی از قابلیت توانی وحرکتی معنی می­کنند که در هرجامعه­ایی با توجه به گسترش روز افزون ابزارهای رسانه­ایی مفهومی نامانوس وناشناخته نیست در واقع حالتی نسبی از آمادگی جسمانی به فرد،امکان انجام کارهای مختلف را داده تا بتواند وظایف خود را به نحو مطلوب به انجام رسانده و در عین حال مازاد انرژی را در اوقات فراغت بکار گیرد (گائینی،1383). آمادگی جسمانی با بسیاری از مفاهیم اجتماعی پیوند می­خورد و تا زمانی که به تغییراجتماعی ،رشدوتکامل و رفاه نسبی انسان چشم دوخته­ایم،آمادگی جسمانی یک نیاز اساسی برای افراد تلقی می شود،زیرا این امر،­برای بهداشت عمومی،در زمینه کار،بهره برداری از اوقات فراغت ولذت بردن از آن و... نقش مهمی ایفا می کند(شیخی،1381).

    روش تحقیق :

    در این پژوهش روش تحقیق به صورت توصیفی پیمایشی  بوده که جهت جمع آوری اطلاعات از روش داده های از پیش آماده شده استفاده گردید، بدین صورت که با مراجعه به مدارس نمونه معدل دانش آموزان از دفتر کارنامه دبیرستان استخراج شد.

    برای تجزیه و تحلیل  داده ها از برنامه آماری SPSS استفاده شده است که در این برنامه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات داده شده روش تجزیه و تحلیل واریانس دو راهه  و استفاده از آزمونهای تعقیبی با مقایسه چندگانه به کاربرده شده است.

    در این پژوهش جامعه آماری 12812 نفر بوده که از این تعداد 200 نفر برای نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است.

    ابزار گردآوری داده ها :

    در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است:

    1- روش های آمار توصیفی شامل : فراوانی، میانگین و انحراف معیار

    2- روش آمار استنباطی : تجزیه و تحلیل واریانس دو راهه و استفاده از آزمونهای تعقیبی( پسین) با مقایسه های چندگانه. که فرضیه ها با توجه با تفاوت معنی دار، درجه آزادی،     و t بحرانی در جدول رد یا تأئید شده اند.

    فن تحقیق :

    جهت جمع آوری اطلاعات از روش داده هایی از پیش آماده شده استفاده گردید، بدین صورت که با مراجعه به مدارس نمونه معدل دانش آموزان از پرونده های آنان و دفتر کارنامه دبیرستان استخراج شده برای پیشینه نظری و تجربی و طراحی فرضیات در این پژوهش از مطالعات کتابخانه ای، مجلات رشد و پیوند و فصلنامه تعلیم و تربیت و نشریه علوم تربیتی و پایان نامه های دانشجویان پیام نور رامهرمز و شهید چمران اهواز استفاده شده است.

    نمونه آماری

    نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه، ( انتخاب درصدی از یک جامعه به عنوان نماینده آن جامعه)

    نمونه گیری تصادفی ساده: در نمونه گیری تصادفی ساده هر یک از اعضای جامعه تعریف شده شانس برابر و مستقلی جهت بودن عضوی از اعضای نمونه را دارد. منظور از مستقل این است که انتخاب یک عضو به هیچ شکلی در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیر نداشته باشد1. در این پژوهشی نمونه آماری 200 نفر بوده که شامل 100 نفر دختر و 100 نفر پسر می باشد. از این 100 نفر 50 نفر با والدین فرهنگی و 50 نفر با والدین غیر فرهنگی می باشند.

    از بین 50 نفر با والدین 250 فرهنگی 25 نفر دارای پدر فرهنگی ، 15 نفر دارای مادر فرهنگی و 10 نفر دارای پدر و مادر فرهنگی می باشند.( برای هر دو جنس اطلاعات یکسانی  می باشد.)

    جامعه آماری:

    جامعه آماری عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم  یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم.1

    در این پژوهش جامعه آماری تمام دبیرستانهای دختر و پسر شهرستان ایذه بوده است که شامل 12812 دانش آموز می باشد.

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی والدین شاغل و غیر شاغل دانش آموزان

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    . برادلی ،  خانواده+ آموزش= موفقیت، ترجمه نازنین رادمنش

    ماهنامه رشد معلم- چاپ بیست و دوم- اسفند 1382- شماره 180

    2. دلاور، دکتر علی، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی .انتشارات رشد، تهران- 1375

    3. دلاور، دکتر علی، روش های تحقیق در روان شناس و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور- تهران سال 1376.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت