پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر رضایت شغلی پرسنل بیمارستان قائم اردبیل)

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 10003113
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر رضایت شغلی پرسنل بیمارستان قائم اردبیل)

    مقدمه

    امروزه سازمانی که از رویکردهای منابع انسانی بهره می برد میتواند راه پیشرفت و موفقیت خود را بهتر و مطمئن تر پیموده و مسیر دستیابی به توسعه خود را تضمین نماید.در بحث رقابت بین المللی سازمانهایی پیشتاز هستند که توسعه منابع انسانی در آنها به عنوان یک بحث اصلی مطرح می باشد. در این راه یکی از رویکردهای توسعه منابع انسانی توانمندسازی کارکنان است. در جهان کنونی توانمندسازی نیروی انسانی عنصر مهم و اصلی است که بواسطه آن می توان در جهت پویایی سازمان و سنت گریزی گام برداشت و محیط و جوسازان را در جهت افزایش عملکرد و نیروی انسانی متحول نمود. (قاسمی، 1382).

    تاریخچه اولین تعریف از اصطلاح توانمندسازی به سال 1788 بر می گردد که در آن توانمندسازی را به عنوان تفویض اختیار در نقش سازمان خودی مخی دانستند که این اختیار بایستی به فرد اعطا یا در نقش سازمان او دیده شود. این توانمندسازی به معنی اشتیاق فرد برای پذیرش مسئولیت واژه ای بود که برای اولین بار به طور رسمی به معنی پاسخگویی تفسیر شد. (رجبی، 1391).

    با توجه به اینکه با دیگری سازمانی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در ایجاد توانمندسازی کارکنان در سازمان است (بروگساماتز، 2010، علی احمدی، احمدی، حاتمی ناغانی، 1389).

    و امروزه در سازمانها یادگیری به قلب مدیریت وجودی فعالیت ما تبدیل شده است و باید اعتراف کرد که اگر سازمانها یادگیری را نادیده می گیرند، این امر می تواند شبیه به پذیرش مرگ به آنها باشد. یادگیری سازمانها در سال های اخیر جزء توانایی های سازمان برای پاسخگویی مناسب برای تغییر در محیط خارجی شده استا. (مونتش و همکاران، 2004).

    و امروزه به این هم پی برده اند که ارتقای بارگیری سازمانی موجب افزایش رقابت شغلی، تعهد سازمانی و اثر بخشی و عملکرد سازمانی می شود. (باقری، 1391).

    یادگیری سازمانی فرآیندی است پویا که سازمان را قادر می سازد تا به سعرت با تغییرات ساختاری یابد این فرآیند شامل تولید دانش جدید، مهارت، و رفتارها می شود. بارتیری سازمانی راه اصلی ایجاد کاردانش و بهبود کارایی سازمان است پس یک سازمان موفق باید در یادگیری پویا باشد. (زاک و همکاران،2009).

    کاملترین تعریف برای یادگیری سازمان را متعلق به سرات دانست، از نظر او یادگیری سازمان توانایی سازمان برای آموختن از تجربیات از طریق تجربه اندوزی، مشاهده، تحلیل و تمایل به بررسی موفقیت و شکست ها می باشد .(ساکل،2008)

    اما جدیدترین ابعاد یادگیری سازمانی از نظرف تیف 2001 مطرح شده است که عبارتند از: چشم انداز مشترک فرهنگ سازمانی کار و یادگیری سازمان اشتراک دانش تفکر سیستمی رهبری مشارکت و توسعه شایستگی کارکنان (تیف، 2001)، (خانعلیزاده و همکاران، 1389).

    یکی از مسائل تاثیر پذیر از یادگیری سازمانی رضایت شغلی است . رضایت شغلی عبارت است از گرایش کلی فرد به شغلش، کسی که رضایت شغلی او در سطح بالا است گرایش مثبتی به آن شغل دارد اما کسی که از شغلش ناراضی است به کار خویش گرایش منفی دارد(عباس زاده، 1381).

    به عبارت دیگر خشنودی شغل مجموعه ای از احساسهای سازگار و ناسازگار است که کارکنان با آن احساسها به کار خود می نگرند. خشنودی شغلی یک احساس خوشی یا درد است(شیمون ال دولا، 1375).

    همه افراد در زندگی روزمره خود به مسائلی برخورد می کنند که برایشان مطلوب یا نامطلوب است و از برخورد یا انجام آن احساس رضایت و خرسندی می کنند و یا اینکه ناراضی و ناخرسند می شوند. محیط کار و فعالیت آدمی نیز احساسهای متفاوتی را در آدمی به وجود می آورد که مهمترین شان احساس رضایت و یا عدم رضایت است که در شغلی ظاهر می شود.

    شواهد نشان می دهد که عوامل مهمتری که به رضایت شغلی منجر می شوند عبارت اند از کارهای چالشی ذهنی، پاداشهای برابر، شرایط کاری حمایت بخش و همکاران حمایت کننده(رابینز ، 1376).

    یکی از مطمئن ترین نشانه های اوضاع نابسامان یک سازمان خشنودی شغلی پایین آن است در شومترین مشکل های خود، خشنودی شغلی اندک سرچشمه گروههای غیر رسمی، غیبت ها، پایین آمدن آهنگ کار و جایگزینی کارکنان است. ناخشنودی شغلی می تواند بخشی از شکایتها، کارکرد ناچیز، دزدی کارکنان در سازمان،دشواری های انضباطی و دیگر مشکلات باشد.هزینه های ناخشنودی شغلی به گونه ای قابل تعجب و حیرت انگیز است(عبدالملکی، 1382).

     سازمانها در قرن بیست یکم بی وقفه با تغییرات مواجه اند. برای اینکه آنها را به رقابت موثر در بازه های رقابتی توانمند سازیم نکته کلیدی این است که چگونه باید یاد بگیرند و دانایی جدید تولید کنند. (مانگ و همکاران، 2010). یادگیری سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمانی مطرح است. تغییرات روزافزون علم، فناوری و تغییرات محیطو  پیچیدگی های آن که هر لحظه حیات سازمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد ضرورت توجه به یادگیری سازمان و ارتقای فنون و مهارت های کارکنان را پیش از پیش مشخص ساخته و ضرورت استفاده از تجربیات گذشته سازمان را در پرتو نگاه به آینده تبیین می کند. (مارکوارت، 1385).بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا یادگیری سازمانی در رضایت شغلی پرسنل بیمارستان قایم تاثیر گذار است؟

    روش شناسی

    این تحقیق براساس هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی و انواع همبستگی است زیرا تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی است که در آن سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کشف یا تعیین می شود که در این تحقیق رابطه بین یادگیری سازمانی و رضایت شغلی مورد مطالعه قرار می گیرد.

    و روش گردآوری این پژوهش به دو صورت کتابخانه ای و روش میدانی است. برای گردآوری اصطلاحات مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شد. و در روش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه برای گردآوری نظرات پرسنل بیمارستان استفاده شده است و از 2 سه پرسش نامه مجزا که عبارتند از  پرسش نامه یادگیری تمپلتون و همکاران و پرسش نامه رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده شده است. پرسشنامه تمپلتون و همکاران (2002) مبتنی بر ابعاد آگاهی،ارتباطات،ارزیابی عملکرد، دانش افزایی، تطبیق محیطی، یادگیری اجتماعی، مدیریت سرمایه فکری می باشد.نحوه تکمیل و امتیازبندی: از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و پرسنل بیمارستان قائم بود . در تحقیقات همبستگی تعداد نمونه باید 15 نفر باشد که به منظور افزایش اعتبار این پژوهش تعداد 100 نفر به عنوان نمونه پژوهشی مورد استفاده قرار گرفت.روش نمونه گیری این پژوهش بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است .در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های توصیفی و رگرسیون برای بررسی هدف اصلی پژوهش استفاده شده است .

     

     

    یافته های پژوهش

    در پژوهش حاضر با توجه به بررسی های پاسخ نامه های پژوهش تعداد 34 نفر(34درصد) در بازه سنی 20 تا 30 سال،تعداد 53 نفر(53 درصد) در بازه سنی 30 تا 40 سال ، تعداد 9 نفر(9 درصد) در بازه سنی40 تا 50 سال و تعداد 4 نفر (4درصد) در بازه سنی 50 سال و بالاتر بوده است  .تعداد 29 نفر مرد(29 درصد) و تعداد 71 نفر(71 درصد) بوده است.در بررسی تحصیلات نمونه مورد مطالعه تعداد افراد دارای تحصیلات فوق دیپلم 11 نفر(11 درصد)،لیسانس 55 نفر(55 درصد) و فوق لیسانس 34 نفر(34 درصد) بوده است.

    در بحث فرضیه هدف پژوهش مبنی تاثیر یادگیری سازمانی بر رضایت شغلی پرستاران و پزشکان بیمارستان قائم با تحلیل رگرسیون به شرح زیر بدست آمد 

    پایان نامه مربوط به این پروپوزال در سایت وجود ندارد

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر رضایت شغلی پرسنل بیمارستان قائم اردبیل)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    عبدالملکی، محمد «بررسی رابطه بین سبک های مدیریت با رضایت شغلی دبیران دوره متوسط شهرستان توسیرکان» 1382، استاد راهنما جناب آقای محسن عزیزیان

    رابینز، استفن، 1374، مبانی رفتار سازمانی جلد دوم, مترجمان علی پارسائیان، سید محمد اعرابی

    قلاوندی، حسن، حسنی، محمد؛ سلطانزاده، وحید، (1391). بررسی رابطه ابعاد سرمایه فکری با یادگیری سازمانی، نامه آموزش عالی، دوره جدید، سال پنجم، شماره 20 صص 99116.

    علامه، سید محمدحسن، مقدس، مهدی. (1389) «بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمان» پژوهشنامه مدیریت اجرایی سال دهم، مشاره پیاپی 38، نیمه اول. 1389.

     

    شفی، آرزو. (1385). «رابطه توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی». پایانه های کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    پایگاه مقالات علمی مدیریت، ماهنامه تدبیر سال بیستم، شماره 203

    علی احمد، علیرضا؛ احمدی، سید عبی اکبر؛ حاتمی ناغابی، فریبا. (1389). ارتباط یادگیری سازمان با توانمندسازی کارکنان صندوقهای بازنشستگی، نشریه علمی

    کینلا، دنیس (1383)، «توانمندسازی منابع انسانی»، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و معصومعلی سلیمیان، چاپ اول، تهران: نشر ایران.

    خانعلیزاده، رقیه؛ فانی، دکتر اصغر؛ کرونائیچ، دکتر اسداله؛ مشبکی، دکتر اصغر. (1389).

    باقری، مهدی، (1391) بررسی راه های ارتقای یادگیری سازمانی با توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانهای امنیتی

    مارکوارت، مایکل. ایجاد سازمان یاد گیرنده، توسعه، عناصر پنجگانه برای یادگیری سازمان، ترجمه محمدرضا زالی، دانشگاه تهران، مرکز کارآفرینی 1385.

    Salk, R. J. (2008). Organization learning in a public and management Agency An Exploration Of mechanisms and Antecedents. Published shD The sis, university of Minnesota, u sA.

    Montes, F. J. L, Moreno, A. R. and morale, r. G. (2004). Influence of suppoet Loadership and team work cobesion on organizational learning, inNoration – ande performance: an empirical examination Tecnvation, 25. Pp 1159-1172.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت