پایان نامه بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران با اثربخشی ارتباطات سازمانی درسازمان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 135 فرمت فایل: word کد فایل: 10002477
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۲۰,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران با اثربخشی ارتباطات سازمانی درسازمان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

    چکیده

    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی می‌پردازد. هدف،‌ بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب رده‌بندی فرنچ و راون،‌ شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان می‌باشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق پیمایشی است و در تقسیمات تحقیقات  توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری می‌باشد.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات دوگانه آموزش و پرورششهرستان اردبیل و همچنین کلیه کارکنان این دوایر می‌باشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 15 نفر و کارکنان،  تعداد 191 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران  (1379) » می‌باشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه‌ها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ  استفاده شده است تمامی تحلیل‌های انجام شده با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.بررسی و تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها مشخص شد بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. بین‌منابع قدرت مدیران با سنوات‌خدمت ونیزسابقه مدیریت‌آنان‌ارتباط معنادار وجود دارد.  بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.

     

     

     

    کلمات کلیدی:منابع قدرت،اثر بخشی ارتباطات سازمانی

     

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1-مقدمه

    دنیایی را تصور کنید که در آن «ارتباط» وجود ندارد؛ در این دنیا انسان،تنها و انفرادی زندگی می کند و هرگز مشارکتی در تجربه اندوزی و علم ورزی ندارد! هرگز نمی تواند برای فائق آمدن بر مشکلات و محدودیتهای شخصی،از اتحاد و یکپارچگی برخوردار شود! هرگز سهمی در اختراعات نداشته و از شانس و فرصت زیادی بهره مند نخواهد شد! در چنین جهانی انسان نمی تواند از دیگران تاثیر بپذیرد و به گونه ای متقابل بر آنان تاثیر بگذارد. در یک کلام:تصور چنین جهانی اگر ناممکن نباشد،دشوار است.

    این تصور بسیار مشکل است؛ زیرا ارتباط طرح چنین سوالی را درزندگی بشری از میان برده و غیر قابل بحث نموده است. دنیایی که ما در آن بسر می بریم بسیار مبهم و پیچیده است. در جهانی بدون وجود ارتباط، تمدن- به مفهومی که امروز می شناسیم- امکان وجود و ظهور نداشته است. ما به وسیله ارتباط،موفق شده ایم علوم و آموخته ها و تلاشهایمان راتجزیه و ترکیب کنیم. تواناییها و تلاشها و آموخته های علمی ما را قادر ساخته است تا ظرفیت علمی،تکنولوژی و فرهنگی مان توسعه یافته و رو به تکامل و تعالی بروند. بدون وجود یک زمینه مناسب برای ایجاد ارتباط با یکدیگر در سطحی قابل قبول انسان هرگز نمی‌توانست موقعیت ما قبل تاریخ را پشت سر گذاشته و به پیشرفتهای کنونی دست یابد.

    ارتباط از این جهت مهم است که سازماندهی را امکان پذیر می سازد و سازمانها نیز به نوبه خود افراد را قادر می سازند تا در روش زندگی به سیستمهای سازمان یافته موجود، دسترسی پیدا کنند. در هر حال اهمیت و مفهوم واقعی یک ارتباط خوب می تواند از دیدگاه‌ها و جنبه های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

    بنا به تعریف، سازمانها برای بقای خود به کنش و واکنش متقابل و یا ارتباط نیاز دارند. بنابراین منطقی است اگر بگوئیم درک و شناخت بهتری از ارتباط موجب ارتقای سازمانها می شود.

    از طرف دیگر قدرت به عنوان یک عامل و عنصر بسیار مهم در اداره امور جوامع و سازمانها همواره دلمشغولی دولتمردان و مدیران بوده است. مدیران،قدرت را به عنوان جزئی بسیار سازنده در ساختار سازمان و وسیله اجرای تعهدات آن می دانند.

    قدرت به عنوان مهمترین و نافذترین پدیده اجتماعی جوامع انسانی شناخته شده است. نتایج نفوذ قدرت در کلیه سطوح سازمانهای اجتماعی تجربه شده است. چون قدرت بخشی مهم و تاثیر گذار در حیات سازمانی می‌باشد،محققین تلاش زیادی برای توضیح مسائل سازمانی در اصطلاح «روابط قدرت» مطرح کرده اند، اول اینکه، واحدهای تابعه سازمان را متاثر می‌سازد،و دوم، در سطوح سازمانی و روابط بین افراد سازمان تاثیر قابل توجه می گذارد. (فخیمی،1389). ارتباط فرآیندی دو طرفه است. به بیان ساده ارتباط وقتی پدید می‌آید که شخصی پیامی را به شخص دیگری انتقال می‌دهد. هنگامی ارتباط موفقیت‌امیز است که پیام فرستاده شده همان پیام دریافت شده باشد. به هر حال شکست وقتی حادث می‌شود که اطلاعات فرستاده شده با دریافت شده متفاوت باشد . برای به حداقل رساندن مشکلات ذاتی ارتباط و سهولت انتقال اثربخش اطلاعات، شناخت اجزای مختلف تشکیل دهنده‌ی این فرآیند لازم است. ارتباط شامل فرستنده یا منبع پیام، رمزگذاری، وسیله، رمزگشایی، گیرنده یا پاسخ دهنده و فرآیند بازخورد است.در این فص به بررسی مسئله پژوهش و همچنین بیان فرضیات و سوالات پژوهشی پرداخته شده است و در نهایت به ارائه مدل پژوهشی و تعاریف عملیاتی و نظری متغر های پژوهش پرداخته شده است.

    1-2-بیان مسئله

     

    فرایند ارتباطات یکی از فرایندهای مهمی است که بر روی اثر بخشی سازمانها و موفقیت مدیر نقشی اساسی ایفا می کند. تحقیق وبررسی در محیط سازمانها و حیات کاری نشان می دهد که بطور متوسط مدیران سطوح مختلف بین 75%تا95%ازاوقات خودراصرفارتباطاتوپیامرسانی می کنند.

    مکالمات تلفنی،جلسات،بررسی گزارشها،دادن دستور و تعلیمات، نوشتن نامه، بررسی اطلاعاتفاکس  و تلکس، و فعالیتهایی از این قبیل مثالهایی بر فرایند ارتباطات می باشد. سیستم گردش خون در اعضای بدن چه نقش مهمی را ایفا می کند،ارتباطات نیز در سازمانهاهمان نقش را ایفا می کند(امیر کبیری،1387).

    ارتباطات به عنوان یکی از مهمترین عناصر فرایند مدیریتی محسوب می شود. وجود ارتباطات موثر و صحیح در سازمان همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است. به تجربه ثابت شده است که، اگر ارتباطات صحیحی در سازمان بر قرار نباشد،گردش امور مختل شده وکارهاآشفته می شوند.هماهنگی،برنامه ریزی، سازماندهی،کنترلوسایروظایف بدون وجودسیستمارتباطی موثردرسازمان قابل تحقق نبوده وامکاناداره سازمان مهیا نخواهد بود.(میرابی،1386).طی مطالعاتی که گری بینسونتوسط سوالاتی که برای 175 نفر از مدیران شرکتهای بزرگایالتهای غربی آمریکا فرستاد، روشن ساخت که مهارتهای ارتباطی چه شفاهی [1]و چه کتبی [2]نه تنها در احراز شغل بلکه در انجام موثر امور محوله تاثیر بسزایی دارد. سوالات مطروحه در زمینه فاکتورها و مهارتهای مهم و حیاتی که در استخدام دانشجویان فارغ التحصیل موثر بوده، می‌باشد در این بررسی و تحقیق به عمل آمده، مشخص گردید که ارتباطات شفاهیبه عنوان اولین و مهمترین مهارت و ارتباط کتبی دومین مهارت محسوب می گردند(امیر کبیری،1387).

    با توجه به  اندازه یا بزرگی سازمان، تکنولوژی پیچیده، میزان پیچیدگی و رسمی بودن امور، ساختار طرح ریزی می شود و بر این اساس سیستم اطلاعاتی به وجود می آید. تعیین ساختار سازمانی خود نشانه ای از مسیر خاصی است که تعیین کننده نوع ارتباط در سازمان است. قدرت، رهبری و تصمیم گیری (علنی و یا غیر علنی) به فرایند ارتباطات وابسته اند، زیرا بدون وجود اطلاعات این فرایندها بی معنی خواهند شد.

    تحلیلگران سازمانی درجات متفاوتیازاهمیت برایفرایندارتباطات قائلشدهاندبرای مثال بارناردچنین ابراز میکند:در تئوری فراگیر سازمان،ارتباطات در کانون یا مرکز قرار می گیرد، زیرا ساختار،گستره و حدود سازمان تقریبا به وسیله شیوه های ارتباطی تعیین می شوند. از این دیدگاه که به موضوع نگاه کنیم، ارتباطات در قلب سازمان جای می گیرد. دو پژوهشگر دیگر به نامهای کتزوکانچنین می‌گویند: ارتباطات- مبادله اطلاعات و انتقال مقصود- روح و اساس سیستم اجتماعی سازمان را تشکیل می دهد. به تازگی نویسنده ای به ناماستینچ‌کامب نیز در بررسی سازمانها،ارتباطات را در کانون یا مرکز سازمان قرار داد. به هر حال سایر نظریه پردازان به اندازه های متفاوت به این موضوع توجه کردهاند.(پارسائیانواعرابی،1386) .

    از طرف دیگر، قدرت ویژگی اساسی نقش یک مدیر بوده و زمینه اثر بخشی او را در سازمان فراهم می سازد. در واقع یک پدیده اجتناب ناپذیر در سازمان است که البته در سازمانها مدیران به آن به عنوان یک پدیده منفی می نگرند. ولی حقیقت این است که این جریان ذاتا یک پدیده منفی نیست، بلکه منفی و مثبت بودن آن بستگی به قضاوت و نوع کاربرد آن دارد. یقینا اگر هدف از قدرت،اهداف سازمانی باشد می تواند پدیده ای مثبت و کارکردی محسوب گردد و باعث پویایی سیستم و سازمان شود، اما اگر هدف از آن دستیابی به اهداف شخصی و فردی باشد، مطمئنا یک پدیده منفی وناپسند خواهد بود.(پارسائیانواعرابی،1385).

    دیوید مک کللند[3]دو روی سکه قدرت را نشان داده است. یک رویه را روی مثبت و طرف دیگر را روی منفی نامیده است. طرف منفی را معمولا با جملات،  کلمات و عبارتهایی که بیانگر رییس و مرئوسی،فرماندهی و فرمانبری،دستور دادن و تسلیم بودن است،بیان می‌کند. یعنی اگر من ببرم،شما باید ببازید. آن نوع رهبری که بر پایه و اساس جنبه های منفی قرار گرفته باشد،افراد را چیزی بیش از بازیچه یا آلت دست خود نمی داند و به هنگامی که ایجاب کند آنها را استثمار یا فدای مقاصد خود می نماید.

    روی دیگر سکه یا جنبه مثبت قدرت را می توان در توجهی که به هدفهای گروه می شود، توجیه کرد. زیرا،با استفاده از قدرت فرد،درصدد تعیین هدف و تامین آن بر می آید. چون از این دیدگاه به قدرت نگاه کنیم،دارای مفهوم متفاوتی می گردد،یعنی اعمال قدرت از جانب دیگران و نه آنان. مدیرانی که می خواهند قدرت خود را به صورت مثبت اعمال کنند، اعضای گروه را تشویق و تقویت می نمایند تا بر صلاحیت و شایستگی خود بیفزایند تا در نتیجه بتوانند به عنوان فرد و عضو سازمان، در کارها موفق گردند.(پارسائیان و اعرابی،1385).

    دو پژوهشگر به نامهای  مک کللند و دیوید برن هام[4] بر این باورند،مدیران موفق کسانی هستند که به نفع سازمان،(ونه برای فخر فروشی)،بر دیگران اعمال نفوذ نمایند وقدرت خود را در آن راه به کار برند. آنان که با تسلط کامل بر نفس سرکش خویش (تنها جهت تامین منافع سازمان)بر دیگران اعمال قدرت می نمایند (در مقایسه با آنان که از قدرت برای تامین منافع شخصی سوء استفاده می کنند یا می کوشند تا با تکیه بر آن محبوب القلوب شوند)موثرتر و موفق تر خواهند بود. مک کللند چنین نتیجه گرفت که مدیران قدرتمند و توانا در اوج قدرت خویشتن دار هستند. چنین مدیرانی روح همکاری را تقویت می کنند،زیر دستان را تایید می نمایند و پاداش می دهند،بدین وسیله باعث بهبود روحیه افراد در سازمان می گردند. جان کاتر چنین استدلال می کند که مدیران موفق از روشها و فنون ثابت شده و معینی استفاده میکنند و قدرت خود را در راه بهبود بهره وری اعمال می کنند. رزابت کنتر[5] چنین استدلال کرده است که قدرت می تواند به راحتی جنبه نهادی به خود بگیرد کسانی که دیگران به قدرتشان ایمان و اعتقاد دارند و پذیرفته اند که آنان دارای قدرت هستند راحت تر می توانند بر مردم اطراف خود اعمال نفوذ نمایند وبدین طریق صاحب قدرت اصیلتری می گردند. از همین دیدگاه کنتر استدلال می کند که «فقدان قدرت،از جمله شرایطی است که به زحمت می توان بر آن فائق آمد(اعرابی،1385).

    ما در تحقیق حاضر قصد داریم بر اساس یافته های تحقیق،به این مسئله میپردازیم:  که بین منابع مختلف قدرت مدیران بر اساس تقسیم بندی جان فرنچو برت رام و راون شامل:قدرت مبتنیبر پاداش،قدرت مبتنی بر زور،قدرت قانونی، قدرت مرجع،قدرت تخصصی،با اثر بخشی ارتباطات سازمانیرابطه وجود دارد.

     

     

    1-3-اهمیت و ضروت تحقیق

     

    اگر تمدن را تسلط بر طبیعت تعریف کنیم،تغییراتی را که تکنولوژی ارتباطات در شئون مختلف زندگی بشر پدید می آورد، میتوان موجد تحولی عظیم در مسیر تمدن و انقلابی در «ارتباطات» به شمار آورد.

    یکی از مسائل مهم اداری،ارتباطات و چگونگی تاثیرآن در روند پیشرفت و توسعه و ترقی سازمان می باشد وبه این دلیل است که دانشمندان و محققان علوم اداری،ارتباطات را به منزله سلسله اعصاب سازمان و از ارکان مهم و اساسی آن شمرده اند. به عقیده ایشان،همانگونه که انسان بدون صحبت کردن و به کار گرفتن حرکات و اشارات چشم،دست ویا سایر اندام ها نمی تواند با محیط خارج و افراد ارتباط بر قرار نموده و به عبارتی دیگر پیامی را منتقل کند و یا دریافت نماید،سازمان نیز بدون استقرار ارتباط درون و برون سازمانی نمی تواند ماموریت و تکالیف محول را به انجام برساند. در واقع تعامل انسان و سازمان با محیط پیرامون خود از طریق اعمال و حرکاتی که آن را ارتباطات می‌نامند، شکل می‌گیرد. به بیانی دیگر ارتباطات مبین نحوه و چگونگی توزیع وتبادل عقاید،افکار و اطلاعات از طریق کتبی،شفاهی،علامات و حرکات به منظور راهنمایی و هدایت رفتار کارکنان سازمان در مبادله پیام می‌باشد. ارتباطات در سازمان موجد قدرت و وسیله ای برای به کار گرفتن بهینه اختیارات قانونی و اداری و اعمال آن در طول سلسله مراتب سازمانی می‌باشد.ارتباطات اغلب به صورت موازی در کنار مجاری اختیارات رسمی قرار دارد و عامل تسهیل جریان کار در سازمان می باشد وادامه فعالیتها به گونه ای  مثبت ومفید،بدون وجود شبکه های ارتباطی کارآمد امکان چندانی ندارد. همچنین به عنوان ضروری ترین نیاز جریان امور اداری،بدون داشتن سیستم ارتباطات کارآمد،چرخ های اجرایی سازمان به گردش در نمی آیند و فعالیتها راکد و در صورت حرکت به گونه ای ناقص اجرا شده،و فاقد کیفیت و بازدهی لازم خواهند بود (فخیمی،1389).

    ارتباطات در سازمان به عنوان «وسیله» اعمال قدرت ومجاری شبکه های سازمانی و قوانین مربوط، مسیری برای جریان آن می باشند.قدرت در سازمان از مجاری ارتباطی حرکت کرده و از طریق موقعیتهای فراهم شده ناشی از جریانات ارتباطی،بدوا اعمال شده،سپس گسترش یافته و نهایتا به متن سازمان اضافه و حفظ می شود. ارتباطات موجب پیوستگی واحدهای مختلف سازمان و همبستگی مثبت1 افراد آن شده عامل تقویت روحیه و مسئولیت‌پذیری و وفاداری آنها به سازمان می باشد که کلیه شبکه های سازمانی را پوشش می‌دهد. (همان منبع)

    از سوی دیگر،قدرت به عنوان یک عامل و عنصر بسیار مهم در اداره امور جوامع و سازمان‌ها همواره دلمشغولی دولتمردان ومدیران بوده است. قدرت به عنوان مهم ترین و نافذترین پدیده اجتماعی جوامع انسانی شناخته شده است. نتایج نفوذ قدرت در کلیه سطوح سازمان های اجتماعی تجربه شده ولی بیشتر و در وسعت گسترده تر در نوع سازمان رسمی و سلسله مراتب سازمانی تجربه شده است. چون قدرت بخشی مهم وتاثیر گذار در حیات سازمانی می باشد،محققین تلاش زیادی برای توضیح مسائل سازمانی در اصطلاح «روابط قدرت» مطرح کرده اند، اول اینکه،واحدهای تابعه سازمان را متاثر می سازد،و دوم؛در سطوح سازمانی و روابط بین افراد سازمان تاثیر قابل توجه می گذارد. قدرت تنها در رابطه بین دو نفر یا تعداد بیشتری از افراد وجود دارد و می‌تواند در جهت های عمودی یا افقی اعمال شود. اغلب منبع قدرت در آن پست سازمانی وجود دارد که صاحب منابع کمیاب یا ارزشمند است، و سایر دوایر سازمانی، از این جهت،به آن وابسته اند. هنگامی که یک نفر به شخص دیگری وابسته باشد قدرت در رابطه ای پایدار می گردد که شخص صاحب، آن را داراست و از این رو دارای قدرت بیشتری خواهد بود. هنگامی که قدرت وجود داشته باشد (یعنی چنین رابطه ای بین دو نفر بوجود آید)،صاحب قدرت می‌تواند خواسته های خود را بر دیگری تحمیل کند. از این رو ضروری است به بررسی منابع قدرت مدیران و  اثر بخشی ارتباط سازمانی پرداخته شود.

    ‌1-4- اهداف پژوهش

    الف- هدف اصلی:تعیین رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منبع قدرت مدیران.

    ب:اهداف فرعی

    تعیین رابطه بین منبع قدرت پاداش مدیران و اثربخشیارتباطاتسازمانی.

    تعیین رابطه بین منبع قدرت اجبار مدیران و اثربخشیارتباطاتسازمانی.

    تعیین رابطه بین منبع قدرت مرجعیت مدیران واثربخشیارتباطاتسازمانی.

    تعیین رابطه بین منبع قدرت تخصص مدیران و اثربخشیارتباطاتسازمانی.

     

     

    1-5-فرضیه های تحقیق

     

    فرضیه اصلی:

    بین  منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی‌ رابطه ‌وجوددارد.

    فرضیه های فرعی:

    بین  منبع قدرت پاداش مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانیرابطه وجود دارد.

    بین منبع قدرت اجبار مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد.

    بین منبع قدرت مرجعیت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد.

    بین منبع قدرت تخصص مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد.

    1-6-متغیرهای تحقیق

    متغیرها:

    متغیر های مورد در این پژوهش منابع قدرت به عنوان متغیر مستقل و اثر بخشی به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است.  

    متغیر پیش بین:منابع قدرت مدیران شامل:قدرت پاداش،قدرت اجبار،قدرت مرجعیت،قدرت تخصص؛و قدرت قانونی.( براساس تقسیم بندی فرنچ و راون)

    متغیر ملاک: اثر بخشی ارتباطات سازمانی،‌ سابقه مدیریت‌، سنوات خدمت.

    متغیر تعدیل کننده: رضایت شغلی،جذابیت و گیرایی مدیر،قوانین و مقررات.

    متغیر کنترل:پست سازمانی (مدیران)،‌ تقسیمات منابع قدرت،حوزه تحقیق.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران با اثربخشی ارتباطات سازمانی درسازمان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل

    فهرست:

    فهرست مطالب.. 4

    فصل اول: 10

    1-1-مقدمه. 11

    1-2-بیان مسئله. 12

    1-3-اهمیت و ضروت تحقیق.. 15

    ‌1-4- اهداف پژوهش... 16

    1-5-فرضیه های تحقیق.. 17

    1-6-متغیرهای تحقیق.. 17

    1-8-مدل تحلیلی تحقیق: 18

    براساس  مدل اچیو (چن، سیلورثورن وهانگ (2005)) 18

    1-10-تعاریف مفهومی متغیرها 19

    فصل دوم: 24

    ادبیات پژوهش... 24

    2-1-مقدمه. 25

    2-2- بررسی نظریه‌ها 26

    2-2-1ارتباطات.. 26

    2-2-1-1اهمیت ارتباطات.. 26

    2-3-تعاریف ارتباطات.. 28

    2-4-فرآیند ارتباط.. 31

    2-5-منبع. 31

    2-6-رمزگذاری.. 31

    2-7-وسیله. 31

    2-8-رمزگشایی.. 32

    2-9-دریافت کننده 32

    2-10-بازخورد. 33

    2-11-مسیر ارتباطات.. 33

    2-12-ارتباطات عمودی.. 33

    2-13ارتباطات در سطح افقی.. 34

    2-14-اصول ارتباطات.. 35

    2-15- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت.. 36

    2-16- دیدگاه کلاسیک‌ها در مورد ارتباطات.. 37

    2-17-نظریه نئوکلاسیک‌ها و ارتباطات.. 38

    2-18-دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات.. 38

    2-19-دیدگاه اقتضایی و ارتباطات.. 39

    2-20-دیدگاه مراوده‌ای یا تعاملی در مورد ارتباطات.. 39

    2-21-اثربخشی در ارتباطات میان فردی.. 39

    2-22-ویژگی‌های اثربخشی.. 40

    2-23-گشودگی.. 40

    2-24-همدلی.. 41

    2-25-حمایتگری.. 42

    2-26-مثبت گرایی.. 42

    2-27-تساوی.. 43

    2-28-همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم» 43

    2-29-موانع ارتباطی.. 44

    2-30-زمان نامناسب.. 44

    2-31-مجاری نامناسب.. 45

    2-32-اطلاعات غیر کافی و نامناسب.. 45

    2-33-مزاحمت‌های فیزیکی 45

    2-34-حجم زیاد اطلاعات.. 46

    2-35-سرند کردن 46

    2-36-موانع مربوط به معانی و کلمات و عبارات.. 46

    2-37-تنوع فرهنگی متفاوت 47

    2-38-اعتبار فرستنده پیام. 47

    2-39-احساسات 47

    2-40-موانع بازخور. 47

    2-41-قدرت.. 52

    2-41-1اهمیت قدرت.. 52

    2-41-2-تعاریف قدرت.. 53

    2-41-3-قدرت در سطوح مختلف سازمان. 55

    2-41-4-قدرت در سطح عمودی.. 56

    2-41-5-منابع قدرت مدیران رده‌ی عالی سازمان. 56

    1) پست یا مقام رسمی.. 56

    2) منابع. 57

    3) شیوه کنترل اطلاعات و تعیین محدوده‌ی تصمیم‌گیری.. 57

    4) قرار گرفتن در کانون شبکه. 57

    2-42-منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان. 58

    2-43-منابع قدرت مدیران رده‌ی پایین سازمان. 58

    2-44-قدرت در سطح افقی.. 60

    2-45-روابط قدرت.. 60

    2-46-رابطه صف و ستاد. 61

    2-47-تشکیل دسته‌ها و ائتلاف.. 62

    2-48-منابع قدرت بر اساس پژوهش‌های فرنچ و راون. 63

    2-49-انواع رویکردها به قدرت.. 64

    2-50-راسل و قدرت.. 64

    2-51-هیکس، گولت و قدرت.. 65

    2-52-گالبرایت و قدرت.. 67

    2-53-اتزیونی و قدرت.. 68

    2-53-1-پیشینه پژوهشهای انجام شده 69

    2-53-2پژوهش‌های پیرامون ارتباطات سازمانی.. 69

    2-53-3پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور. 72

    ارتباطات با مشتریان. 73

    2-53-4-پژوهشهای پیرامون منابع قدرت.. 78

    پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور. 78

    فصل سوم: 93

    روش تحقیق.. 93

    3-1-مقدمه. 94

    3-3-جامعه آماری.. 94

    3-4-گروه نمونه. 95

    3-5-ابزار گردآوری داده‌ها 95

    3-6-پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی.. 95

    3-7-پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین» 96

    3-8-تعیین روایی وپایایی  پرسشنامه. 97

    3-9-روش گردآوری داده‌ها 97

    فصل چهارم: 99

    تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات.. 99

    4-1-مقدمه. 100

    نتایج آمارتوصیفی سؤالات پرسشنامه. 101

    سطح تحصیلات.. 102

    سابقه خدمت.. 103

    سن.. 104

    4-3- نتایج آمار استنباطی اطلاعات.. 105

    4-4-آزمون فرضیات: 106

    فصل پنجم: 111

    نتیجه گیری و پیشنهادها 111

    5-1-مقدمه. 112

    5-2-تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش... 112

    5-3-بررسی همسویی و عدم همسویی نتایج پژوهش... 113

    پیشنهادات.. 117

    الف)پیشنهاد به برنامه‌ریزان. 117

    ب)پیشنهاد به پژوهشگران. 117

    محدودیت‌های پژوهش... 118

     

     

    منبع:

    اتواتر، لین ای و رایت ،‌وندی جی (1376). قدرت و رهبری تغییرپذیر و تبادلی در سازمانهای عمومی و خصوصی. (نصرا... خازنی، مترجم). مجله تحول اداری. شماره 15، ص 14.

    ارجمندی فر، فاطمه . بررسی رابطه بین میزان بکارگیری انواع قدرت توسط مدارس ابتدایی دخترانه دولتی شهر تهران با جو سازمانی. چکیده پایان‌نامه‌های ایران، دوره 11، شماره 2 . تابستان 1382.

    استونر، جیمز و فریمن (1385). مدیریت «رهبری و کنترل» (جلد سوم). (علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، مترجم). تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

     

    استونر ، جیمز ای . اف و فری من ، آر . ادوارد و گیلبرت، دانیل آر (1389). مدیریت
     (جلد دوم) . (علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجم) . تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    اسماعیل‌پور، ناصر (1384) . نقش ارتباطات اثربخشی در افزایش بهره‌وری سازمان بورس اوراق بهادار. پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران. به راهنمایی :  علی رضائیان .

    امیر کبیری، علیرضا (1387) . سازمان و مدیریت. تهران، نشر ملک .

    بابایی، محمد علی. چگونگی تبدیل قدرت به نفوذ. تدبیر، شماره 103 . سال یازدهم . تیرماه 1389.

    بطحائی . م (1384). تأثیر استفاده از منابع قدرت در مدیریتهای آموزشی و اداری موسسات آموزش عالی شهر تهران. پایان نامه (کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی . تهران. به راهنمایی :‌ زهرا صباغیان.

    پناهی ، حبیب (1385) بررسی انواع قدرت رهبری و همبستگی آن با عملکرد مدیران مدارس نمونه دولتی . پایان‌نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی تهران. به راهنمایی: محمد میر کمالی.

    تریولا، ماریو (1387). آمار کاربردی (همراه با برنامه‌های کامپیوتری). (محمدصادق تهرانیان و ابوالقاسم بزرگ نیا، مترجمین). چاپ دوم، مشهد:‌ انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1992).

    جمعی از اساتید مدیریت (1378) . ارتباطات سازمانی . تهران :‌ انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    چهارسوقی امین،‌ حامد (1389) . مطالعه کارکردهای مهارتهای ارتباطی به کمک آموزش کارگاهی در بین کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان فارس. پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز. دانشکده تحصیلات تکمیلی. به راهنمایی منصوره شاه ولی.

    حقیقی ، محمد علی ؛ برهانی ، بهاءالدین؛ ‌مشعوف، سحر و کردرستمی ، مجید (1380) . مدیریت رفتار سازمانی . انتشارات ترمه.

    خلیلی ، ناصر و دانشوری، ابراهیم (1378). روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت. چاپ اول، نشر آروین.

    دفت ،‌ریچارد ال (1387) . تئوری و طراحی سازمان. (علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجم) . تهران :‌دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    دفت، ریچارد ال. (1378) ، مبانی تئوری و طراحی سازمان. (علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، مترجمین). چاپ اول، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1998).

    دلاور، علی (1380). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی . چاپ نهم نشر ویرایش.

    رابینز ، استیفن پی و سنزو، دیوید ای . دی (1389) . مبانی مدیریت (سید محمد اعرابی، محمد علی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد، مترجم) . تهران :‌دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    رابینز ،‌ استیفن پی‌(1378) مدیریت رفتار سازمانی جلد 2: رفتار گروهی . (علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، مترجم) . انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی

    رابینز،‌استیفن (1376) . تئوری سازمان (ساختار، طراحی و کاربردها). (سید مهدی الوانی و حسن دانائی فر، مترجم) . چاپ اول ، انتشارات صفار.

    رابینز، استیفن پی (1376) مبانی رفتار سازمانی. (علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجم) تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    رئوفی ، محمد حسین (1381) . مدیریت عمومی و آموزشی. مشهد :‌رواق مهر.

    رضائیان ، علی و پور عزت ، علی اصغر (1389) . مبانی سازمان و مدیریت . چاپ اول، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

    سکاران، اوما (1381). روشهای تحقیق در مدیریت. (محمد صائبی و محمود شیرازی، مترجمین) . چاپ دوم، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی .

    سنجابی، سهیلا (1378) . بررسی رابطه بین  منابع قدرت مورد استفاده مدیران و فشار روانی دبیران. پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی . به راهنمایی : محمد حسن پرداختچی.

    سیف، علی اکبر (1385) . روش تهیه پژوهشنامه. چاپ اول، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. واحد رودهن.

    سینجر ، مارک ج (1378) . مدیریت منابع انسانی. (فریده ال آقا، مترجم). چاپ اول، تهران : انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    شریعتی ، جمشید (1381). بررسی رابطه بین استفاده مدیر از انواع قدرت و فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه شهر شیراز . پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی . به راهنمایی: عبدالرحیم نوه ابراهیم.

    صائمیان،‌ صدیقه . ارتباطات انسانی. تدبیر، شماره 87، سال نهم. آبان ماه 1387.

    طبائیان، احمد (1381) بررسی رابطه بین پایگاههای قدرت با اثربخشی و عملکرد روسای دانشکده‌ها و مدیران گروههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور. پایان‌نامه  (دکتری) . دانشگاه تربیت معلم ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی . به راهنمایی : امیر احمدی مظفری.

    عباس زادگان، سید محمد. تفویض اختیار و عدم تمرکز. مدیریت، شماره 39. سال نهم . آبان و آذر 1378.

    علیخانی، حمید (1384) . بررسی میزان تاثیر ارتباطات سازمانی بر بهره‌وری نیروی انسانی در صنعت اتومبیل سازی . پایان نامه (کارشناسی ارشد) . دانشگاه علامه طباطبایی . به راهنمایی : داود محب علی.

    غلامی‌،‌مفید (1378) . بررسی نظام ارتباطات سازمانی و تأثیر آن بر رضایت کارکنان در شرکت توزیع نیروی  برق مازندران . پایان نامه (کارشناسی ارشد) . دانشگاه تهران . به راهنمایی. ابوالحسن فقیهی.

    فانی بنادکی ، علی (1385) . بررسی انگیزه موفقیت و قدرت در مدیران مدارس غیرانتفاعی و دولتی شهر شیراز . پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز به راهنمایی. اکبر مسعودی .

    فلاحتی،‌منیژه. بررسی موانع ارتباطات در سازمان راه آهن از دیدگاه مدیران و کارکنان . چکیده‌ پایان‌نامه‌های ایران، دوره 13، شماره 3. پاییز 1384.

    فخیمی ، فرزاد (1389) . سازمان و مدیریت . تهران : نشر هوای تازه .

    فرهنگی ، علی اکبر (1380) . ارتباطات انسانی (مبانی) جلد اول . چاپ پنجم ، ناشر: موسسه خدماتی فرهنگی رسا.

    کرمی، مرتضی و گودرزی، احمد. مدیریت پاداش. تدبیر، شماره 138. آبان 1382.

    کونتز، هرولد؛ ‌اودانل، سیریل، و ویهریخ،  هاینز (1378) . اصول مدیریت (جلد دوم). (محمد علی طوسی، سید امین ا... علوی ، علی اکبر فرهنگی و اکبر مهدویان ، مترجم). چاپ چهارم، تهران :‌انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    کونتز، هرولد و اودانل، سیدیل و ویهرخ ، هاینز (1387). اصول مدیریت (جلد اول). (محمد علی طوسی، مترجم). تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی

    مسعود فر، فاطمه (1378) . بررسی رابطه ارتباطات سازمانی با رضایت شغلی کارکنان بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان. ‌پایان نامه (کارشناسی ارشد)‌. دانشگاه آزاد اسلامی (واحد کرمان) . دانشکده ادبیات و علوم انسانی . به راهنمایی :‌محمد علی حقیقی.

    مشبکی ، اصغر (1387) . مدیریت رفتار سازمانی «تحلیل کاربردی،‌ارزشی از رفتار انسانی». نشر ترمه.

    موزر، س. ک و کالتون. ج (1371) . روش تحقیق . (کاظم ایزدی، مترجم). چاپ سوم ، سازمان انتشارات کیهان.

    میچل ، ترنس (1376) . مدیریت در سازمانها :‌مقدمه‌ای بر رفتار کارکنان در سازمان. (محمد حسین نظری‌نژاد : مترجم) . مشهد ،‌ آستان قدس رضوی،‌موسسه چاپ و انتشارات.

    میمندی نژاد، مریم (1378) . رابطه بین منبع اقتدار مورد استفاده مدیران مراکز آموزش استثنایی شهر مشهد ور ضایت شغلی معلمین آنان. پایان نامه (کارشناسی ارشد) . مرکز آموزش مدیریت دولتی خراسان. به راهنمایی: محمد حسن پرداختچی.

    نبوی رضوی، سکینه (1389) . بررسی رابطه اثربخشی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با انواع قدرت از دیدگاه دبیران . پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . به راهنمایی: ولی ا.... فرزاد.

    هادیزاده مقدم، اکرم (1378) . مدلهای دوگانه‌ی تجزیه و تحلیل قدرت و سیاست سازمانی . مطالعات مدیریت شماره 24 و 23 . پاییز و زمستان 1378.

    هومن حیدر علی (1387) . اندازه‌گیریهای روانی و تربیتی و فن تهیه تست (با تجدید نظر کلی). چاپ دهم ، نشر پارسا.

    Dessler, Gary (2001) Management "leading people and organizations in the 21ST century" . prentice Hall.

    Greenberg, Jerald and Baron, Robert A (2000), Behavior in Organizations. Prentice – Hall, Inc.

    Hodgetts,Richard M and Luthans fred (1997). International Management. Published by the McGraw- Hill International Editions.

    Ivancevich, John M  and  Matteson, Michael T (2002). Organizational Behavior and Management. Published .By: Mc Graw. Hill Irwin.

    Luthans, Fred (1989). Organizational Behavior. Mc Graw- Hill In ternational Editions

    Old corn, Roger (1996). Management. Published by Mac Millan press LTD.

    Pettinger, Richard (2002). Introduction to Management. Published by Palgrave.

    Plunkett, warren R and Attner Raymond F (1997). Management. Published by south-western college.

    Politis, John D (2003). The effect of Managerial Power and Relational Trust on the Skills and Traits of Knowledge Acquisition: Evidence from the United Arab Emirates. www.ejkm.com

    Pubin, Irwin M and Berlew, David E (1984). The power Failure in Oraganizations. Training and Pecelopment Journal.

    Ramaseshan, B and Yip, Leslie S.C.and Pae, Jae H (2006). Power, Satisfaction, and relationship Commitment in Chinese Store-tenant relationship and their impact on performance. Journal of Retailing

    Rollin son, Derek and Edwards, David and Broad field, Aysen (1998). Organizational Behavior and analysis. Published by: Addison-wesley.

    Salem Da, Reischi TM, Gallacher F, Randall KW (2000). The role of referent and Expert Power in mutval help. www.pubmed.gov.

    Schermer horn, John R and Hunt, James G and Osborn, Richard N (1997). Organizational Behavior Published by: John wiley and sons. INC.

    Stoner, James . A.F and Freeman,, R.Edward (1992). Management. Prentice- Hall International Editions

     

    www.pubmed.gov

    www.UMI.com

    http://changingminds.org/enplanations/power

    http://en..wikipedia.org/wiki/communication-planning

    http://irandoc .ac.ir

    http://www.eskimo.com/mighetto/Ispower.htm

    http://www.tpub.com/content/advancement

    http: //en. Wikipedia.org/wiki/ organizational communication

    http://irandoc.ac.ir.

    www.ejkm.com.

     

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت