پایان نامه بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی

تعداد صفحات: 63 فرمت فایل: word کد فایل: 10002672
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی

    فصل اول

    بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی

    دیباچه

    «نیروی انسانی بزرگترین سرمایه کشور است».

    این قولی است که جملگی برآنند و از دیر زمان تا کنون مهمترین عامل پیشرفت یک کشور را نیروی انسانی آن بشمار می‌آورند. برای اثبات مطلب به بازکاوی گذشته نیازی نیست. چرا که نگاهی به تاریخ قرن اخیر، به ویژه پس از جنگ جهانی دوّم، نشان می‌دهد بسیاری از کشور‌‌های پیشرفته کنونی در آن زمان در وضع بسیار نابسامانی به سر می‌برند آنان به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر بزرگترین جنگ تاریخ بودند و برخی از آن‌ها هست و نیز خود را در این جنگ باختند. اما طولی نکشید که دوباره قد برافراشتند و اینک در شمار غول‌‌ها و بزرگان علم و تکنولوژی جهان هستند.

    بی‌شک این شکوفایی و نوزایی دوباره دلایل بسیاری دارد که از این میان نقش نیروی انسانی از مهمترین آن‌‌ها است. مدیران ارشد و تصمیم گیران رده بالای آن‌ها به خوبی دریافتند که پرورش نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی راه میان بری است که می‌تواند آن‌ها را به سر منزل مقصود برساند و به همین دلیل در برنامه ریزی خود برای مدیریت نیروی انسانی اهمیت ویژه‌ای قایل هستند.

    نیروی انسانی ماهر و کارآمد پر بهاترین و ارزنده ترین ثروت و دارائی هر کشور است. بسیاری از جوامع با وجود برخورداری از منابع طبیعی سرشار، به دلیل فقدان نیروی انسانی شایسته و لایق توان استفاده از این مواهب الهی را ندارند و روزگار به سختی و مشقت می‌گذرانند. دیگر ملت‌ها به رغم کمبود منابع طبیعی، در نتیجه داشتن نیروی انسانی کارآزموده ومناسب به آسایش و رفاه رسیده اند و با گام‌‌های بلند و استوار مسیر پیشرفت و ترّقی را طی می‌کنند.

    یکی از شاخه‌‌‌‌های جدید علم و معرفت که مسأله نیرو‌‌های انسانی و دیگر جنبه‌‌‌‌های مربوط به دنیای کار را در کانون توجه خود دارد، روانشناسی صنعتی و سازمانی است. این شاخه از دانش مطالعۀ علمی رابطه میان انسان و دنیای کار را وجهۀ همت خود قرار داده است و سازگاری مردم را در جریان امرار معاش خود با خصوصیات و ویژگی‌‌های محل کار، با افرادی که در محل کار با آنان سروکار پیدا می‌کنند، و با کار‌ها و مشاغلی که انجام می‌دهند، مورد مطالعه قرار می‌دهد. روانشناسی صنعتی و سازمانی، در واقع، کاربرد و بسط گسترش اصول روانشناسی است به مسائلی که انسان در تجارت و صناعت با آن‌ها دست به گریبان است.

    روانشناسی صنعتی و سازمانی اینک آمیزه‌ای است از علم و عمل که زمینه‌‌‌‌های تخصصّی متعدد و گسترده‌ای از قبیل روانشناسی امور استخدامی، رفتار سازمانی، روانشناسی مهندسی، مشاور حرفه‌ای، روابط صنعتی، روانشناسی مدیریت، روانشناسی مصرف‌کننده و جز این‌ها را با مباحث فرعی متنّوع در بر می‌گیرد. از لحاظ علمی در پی بسط و گسترش علم و معرفت در خصوص مردم در دنیای کار است.

    همانند دیگر زمینه‌‌‌‌های علمی، پژوهشگران این شاخه از دانش به منظور هدایت پژوهش‌‌‌‌های خود پرسش‌‌‌‌های مطرح می‌کنند و در دستیابی به پاسخ‌‌‌‌های مربوط از روش‌‌های علمی سود می‌جویند. تلاش آنان بر این است که نتایج مطالعات خود را به صورتی منظّم تدوین کنند تا در تبیین رفتار کار ساز افتد و یافته‌‌‌‌های حاصل قابل تکرار و تعمیم پذیر باشند. از لحاظ علمی بر کاربرد علم و دانش در حل مسائل و معظلات مبتلا به دنیای کار تأکید می‌ورزد.

    یافته‌‌‌‌های پژوهشی روانشناسی صنعتی و سازمانی را می‌توان در جهت استخدام کارکنان کارآمد تر، افزایش عملکرد و خشنودی کارکنان، کاهش غیب و ترک شغل، بهبود روابط و ارتباطات وحل ورفع مسائل بیشمار دیگر به کار ببرد.

     

    اما در حیطۀ این رشته دو مطلب بسیار مّهم که موضوع مورد بحث در این تحقیق
    می باشد، رضایت شغلی و عملکرد، که مطالبی را در این خصوص می‌توان عنوان کرد.

     

    همۀ افراد در زندگی روزمره خود به مسائلی برخورد می‌کنند که بر ایشان مطلوب یا غیرمطلوب است و از برخورد یا انجام آن احساس رضایت می‌کنند یا نمی‌کنند. محیط کار و فعالیت آدمی نیز احساس‌‌های متفاوتی را درآدمی بوجود می‌آورد یکی از مهمترین نشان همان احساس رضایت و عدم رضایتی است که در شخص ظاهر می‌شود.

    در اهمیت این مسئله همین بس که از آغاز مطالعات وسترن الکتریک حدود 5000 مطالعه در زمینه‌‌‌‌های روحیه و رضایت شغلی انجام گرفته است.

    وودوله بولد اعلام می‌دارد که رضایت شغلی ابعاد گوناگونی دارد. ولی هر چه باشد رضایت و عدم رضایت مربوط به احساس است و این مردم هستند که مسئله‌ای را این چنین یا آنچنان احساس می‌کنند و با توجه به تجارب ذهنی قبلی و موقعیت فعلی احساس رضایت یا عدم رضایت می‌کنند.

    مدیران آگاه در سازمان می‌دانند که کمیت و کیفیت کار افراد در سازمان، که بیانگر میزان بهره وری آنهاست، تحت تأثیر روحیۀ این افراد است، روحیه به عنوان «مجموعه کلی و کیفی هاله‌‌‌‌های پدیده‌ای احساسات، عواطف و اشتیاق فردی ویا گروهی انسانی برای کار بهتر» به شدت تحت تأثیر چگونگی روباط مدیر- کارکنانو کارکنان با یکدیگر است. هر چه چند و چون این روابط مطلوبتر باشد، جو سازمانی بهتری فراهم خواهد آمد که در آن افراد روحیۀ جمعی قوی‌تری خواهند داشت. و در نهایت کیفیت وکمیت مناسب‌تری را از خود در تولید یک کالا یا ارائه خدمات نشان خواهند داد.

    انسان، به عنوان موجودی اجتماعی، در حالت معمولی از نظر جسمی و روحی به رفتار انسان‌‌‌‌های محیط خود وابسته است و چند و چون حالات جسمی و روحی او تابع چگونگی دیگران است و تحت تاثیر آن‌ها قرار دارد. لذا چنانچه در محیطی قرار گیرد که در آن فضایی حاکی از اعتماد باشد، احساس اطمینان روانی بالاتری خواهد داشت و نیاز او به امنیت از بعد روانی بیشتر ارضا می‌گردد. همین امر باعث می‌شود که احساسات و عواطف و اشتیاق بیشتری داشته و در حوزه فعالیتهایی که به عهده اش است، خلاقانه تر و فعال تر وارد شود و کمیت و کیفیت بالاتر و مطلوبتری از خود به نمایش بگذارد.

    در سال 1955 برای فیلد و کروکت وجود رابطه بین رضایت شغلی و انجام کار را اعلام کردند. تا مدتی روانشناسان تصور می‌کردند که رضایت موجب انجام کار است. ولی در حال حاضر نمی‌توان گفت: که تن‌ها رضایت موجب انجام کار می‌شود. ولی می‌توان اضافه کرد که غیبت و کم‌کاری از جمله مسائلی است که با رضایت شغلی در رابطه است و هر چقدر فرد از کارش راضی تر باشد از میزان غیبت‌ها کاسته می‌شود. از جهتی دیگر می‌توان گفت که رضایت از یکسوی انگیزه انجام کار است و از سوی دیگر نتیجه کار.

    با توجه به موارد فوق این سوال مطرح می‌شود که آیا بین رضایت شغلی و عملکرد شغلی رابطه وجود دارد؟

    در این پژوهش قصد ما پاسخ دادن به این سوال است.

    موضوع تحقیق:

    بررسی رابطۀ رضایت شغلی و عملکرد شغلی

     

    فایده و اهمیت تحقیق

     

    در بلندای اندیشه و تفکر انسان‌ها در رسیدن به کمال مطلوب، همواره سعی شده از تمامی امکانات بهره گرفته شود، طبعاً نگرش والای فردی که منبعث از فرهنگ، عرق ملی، انظباط شخصی و سطح معلومات ویژه بوده، در قالب سازمان یافته و منسجمی در برخورد با مسائل مختلف تأثیر بسزائی داشته، نقش آفرین بوده، شکل گیی و هدفدار شدن مقوله کاری را فراهم آورده و نهایتاً پیشرفت و توسعه را بهمراه
    می آورد. چنانچه این تصورات به طور عینی در لحظه به لحظه کار ملموس باشد،
    می توان دورنمای ارزنده‌ای را از نحوه ارائه کار عالی در ذهن ترسیم نمود و بدین تریبت تحولی که اندیشمندان آرزوی آن را داشته و در یک کشور در حال توسعه اساس کار را تشکیل داده در شرف تکوین دید. اینامر البته موقعی تحقق می‌یابد که علاوه بر این معیار‌ها خلاقیت و نوآوری و در کنار آن‌ها امنیت شغلی وجود داشته باشد، طبیعتاً تمام کوشش‌ها باید در جهت ایجاد رضایتمندی شغلی اعمال گردد تا بالطبع انگیزش و همراه با آن کار مفید و سودمند پدید آید.

     

     

    درجهان امروز که پیشبرد اهداف بدون تحقیق امکانپذیر نمی‌باشد و پژوهش از ارکان اصل و زیر بنائی توسعه بحساب آمده و در ابعاد گسترده آن راه گشا بوده وبدون آن هیچ نوع ترقی معنی و مفهومی ندارد، شناخت از وضعیت شغلی، فردی و سایر ویژگی‌‌های محیط کار که صرفاً در قالب تعمق و تحقیق حاصل می‌گردد،
    روزنه‌ای به سوی فردایی درخشان باز نموده و شکوفایی صنعتی، اداری و اجتماعی را محسوس می‌نماید.

     

    هدف تحقیق

    در این پژوهش قصد آن بوده تا با بررسی روحیه و رضایت شغلی کارکنان قدمی هر چند ناچیز در زمینه شناسایی یکی از عوامل مؤثر در عملکرد و کارائی افراد برداشته شود.

    امید است این بررسی‌ها در وحلۀ اول بتواند به عنوان ابزاری مناسب جهت هدایت عملیات دستگاه در جهت نیل به هدف‌‌های سازمان مورد استفاده مدیران عالیه این دستگاه قرار گرفته و در ثانی مقدماتی را برای انجام تحقیقات بعدی در این زمینه فراهم نماید.

    فرضیه تحقیق

    بین رضایت شغلی و عملکرد شغلی رابطه موجود است.

    بمنظور امکان استفاده هر چه بیشتر خوانندگان گزارش از مسائل مطروحه و نتایج حاصله از پژوهش لازم است که واژه‌‌‌‌های کیفی حتی الامکان به واژه‌‌‌‌های کمی و قابل تجزیه و تحلیل آماری تبدیل گردند. بنابراین در زیر واژه‌‌‌‌های بکار رفته در موضوع پژوهش تعریف شده است.

    بررسی: در فرهنگ معین بررسی، به طور کلی به معنی رسیدگی کردن و تحقیق کردن آمده است. منظور از بررسی در این گزار ش پژوهش علمی و میدانی می‌باشد.

    رضایت شغلی: تمایل کارکنان به ادامه خدمت با وضع موجود در سازمان مورد بررسی، می‌باشد.

     

    تعریف عملیاتی: در این تحقیق رضایت شغلی با پرسشنامۀ محقق ساخته سنجیده
    می شود.

     

    عملکرد شغلی یا کار: مجموعه‌ای فعالیت‌‌ های جسمانی و فکری برای رسیدن به هدف است. یا به معنی تلاش است که انسان‌ها جهت تولید کالا یا ارائه خدمتی انجام می‌دهند و از این راه یک و یا تعدادی از خواسته‌‌‌‌های انسان‌ها را ارضاء گرده و خود نیز به لحاظ مادی و ارضاء شوند.

    تعریف عملیاتی: در این تحقیقات عملکرد شغلی با پرسشنامه‌ای که از روی شرح وظایف تدوین شده ساخته، سنجیده می‌شود. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی

    فهرست:

    فصل اول

    دیباچه ..............................................................................................................

    موضوع تحقیق..................................................................................................

    اهمیت و فایده تحقیق.........................................................................................

    هدف تحقیق.......................................................................................................

    فرضیه تحقیق....................................................................................................

    تعاریف اصطلاحات...........................................................................................

    فصل دوم

    بررسی تاریخی.................................................................................................

    خشنودی شغلی چیست؟...................................................................................

    ریشه و سرچشمه خشنودی چیست؟...............................................................

    رضایت شغلی به عنوان یک متغیر وابسته ......................................................

    رضایت شغلی به عنوان یک متغیر مستقل........................................................

    همبسته‌‌‌‌های خشنودی شغلی.............................................................................

    اهمیت خشنودی شغلی......................................................................................

    نظریه‌‌‌‌های در ارتباط با خشنودی شغلی...........................................................

    خشنودی شغلی و کارکرد................................................................................

    بررسی خشنودی شغلی....................................................................................

    ناخشنودی شغلی و پیامدها..............................................................................

    نقش ارزش‌ها و انتظارات شغلی کارمند ..........................................................

    پیشنهادات.........................................................................................................

    منابع ................................................................................................................

     

    منبع:

    - ابطحی، سید حسین، (1373)، مدیریت منابع انسانی، تهران، دانشگاه پیام نور.

    2- طوسی، محمد علی، (1370)،رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی)، تهران، مرکز آموزش، مدیریت دولتی.

    3- کریمی، یوسف،(1374)، روانشناسی شخصیت، تهران، مؤسسه نشر ویرایش.

    4- شهنازیان، مسعود، (1374)، اهمیت رضایت شغلی، مجلۀ صنعت و ایمنی، 45، ص 30.

    با تشکر از دوست بسیار خوبم پویا شکری که در تمامی لحظات این تحقیقات یارومددکار من بود .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت