روش تحقیق بررسی رابطه بین سبک های مدیران و رضایت شغلی کارکنان مدرسه

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 10002668
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه بین سبک های مدیران و رضایت شغلی کارکنان مدرسه

    مدیریت و برنامه ریزی آموزشی 

    چکیده:

    این پژوهش به منظور بررسی سبک های مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان انجام گرفت برای انجام این پژوهش مدیران و کارکنان مدارس منطقه 7 بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه، پرسشنامه سبک سنج لوتانزکه پایایی آن را با روش آلفای کرانباخ 89/0 و پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور با آلفای کرانباخ 90/0 استفاده شد این پرسشنامه ها بین 252 نفر از کارکنان و مدیران منطقه 7 توزیع شد حاصل تجزیه و تحلیل سوالات با استفاده از نرم افزار SPSS نشان می دهد که بین سبکهای مدیریتی رابطه مداری( 042/3= t با سطح معنی داری 001/0)، ضابطه مداری (226/35= t با سطح معنی داری 001/0) رابطه معنی دار وجود دارد.

     

    مقدمه

    با توجه به اینکه در عصر حاضر مدیریت به شدت زیادتری مورد تاکید است این حقیقت روز به روز نمایانتر می گردد که موفقیت سازمانها بستگی کامل به استفاده صحیح و کاربرد موثر نیروی انسانی بر پایه علوم رفتاری دارد (علاقه بند ، 1365- ص 81)

    در جامعه ایران نیز مانند سایر نقاط جهان هر مدیر برای اداره سازمان خود از روش یا روشهای خاص استفاده می کند که اگر به صورت کلی به این روشها نگاه کنیم از آنها با اصطلاح سبکهای مدیریت نام می برند. برای مثال مدیریت سنتی، مدیریت روابط انسانی، مدیریت سیستمی سه نمونه از سبکهای شناخت شده مدیریت در دنیا محسوب می شود. هنگامی که مشکلات چالش برانگیز مدیریت را در سازمانهای مختلف در نظر می گیریم در می یابیم که آزمون واقعی ویژگیهای مدیران و رهبران تاچه اندازه اهمیت دارد. ازجمله این ویژگیها که بیش ازهمه موارد مطالعه پژوهشگران قرار گرفته، سبک مدیریت است. این مفهوم یکی از مهمترین عناصر موفقیت رهبری و تعیین کننده جو، فرهنگ و راهبردهای حاکم بر سازمان است.

    تقریبا بیشتر متخصصان علم مدیریت بر این نکته توافق دارند که سبک رهبری مجموعه ای از نگرشها، صفات و مهارتهای مدیران است که بر پایه چهار عامل نظام ارزش ها، اعتماد به کارمندان، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیتهای مبهم شکل می گیرد (همان منبع ص 56)

     

    سبک مدیر می تواند زمنیه های بلوغ کارکنان را فراهم سازد در واقع او می تواند با اتخاذ سبکی مناسب، زمینه های تشویق آنان به قبول مسئولیتهای بیشتر و سنگین تر را فراهم آورد در این صورت میزان تعلق آنان به سازمان بیشتر و افزون تر شده سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری خواهد کرد. واضح است یکی از مسائل مهم سازمانهای اجتماعی و آموزشی کاستن اثرات مختلف فشار روانی است محیط کار و فعالیتهای آدمی از جمله مواردی است که احساسهای متفاوتی را در انسانهای مختلف به وجود می آورد که یکی از مهمترین آنها احساس رضایت یا عدم رضایت است بنابراین رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است و یکی از عوامل مهم افزایش کارایی و احساس رضایت فردی نیز محسوب می شود. زیرا این عامل عبارت است از نوعی احساس مثبت فرد نسبت به شغل و روابط حاکم بر محیط کاری اش که البته از عوامل متعدد از جمله فرهنگی یا فرهنگ سازمانی متاثر است حال با توجه به اهمیت رضایت شغلی و تاثیر آن بر کارایی و عملکرد افراد می توان به این نتیجه رسید که این فاکتور اساسی نقش مهمی در زندگی افراد شاغل دارد. با عنایت به موارد فوق در پژوهش حاضر سعی بر این است که رابطه بین سبکهای مدیران و رضایت شغلی کارکنان مشخص گردد.

    بیان مسئله:

     

    رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است که باعث افزایش کارایی ونیز احساس رضایت فردی می گردد.اغلب گفته می شود که کارمند خوشحال یک کارمند کارا است و یک کارمند خوشحال بایستی با شغلش ارضا شود. اهمیت رضایت شغلی ازآن جاناشی می شود که بیشتر افراد تقریبا نیمی از ساعات بیسوادی خود را در محیط کاری می گذرانند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقاء کارکنان

    می شود (مقیمی، 1373: 1383)

    مدیریت براساس تحقیقاتی که بعمل آورده معتقد است که رابطه مستقیم و نزدیکی بین «بازدهی» و رضایت وجود دارد به همان اندازه که رضایت شغلی کارکنان و روحیه کاری آنها بالا می رود بازدهی و میزان تولید آنان نیز افزایش می یابد (اقتداری ، 1374: 269)

    نتایج مطالعات دانشگاه میشیگان تحت رهبری «لیکرت» و همچنین نتایج تحقیقات «وروم یتون» نشان می دهد که سبکهای رهبری مبتنی بر تفویض اختیار و مسئولیت به کارکنان و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری های سازمانی منجر به عملکرد بهتر و رضایت شغلی بالای آنان می شود (مورهد گریفن، 1376: 278)

    «بلیک» و «موتن» نیز می گویند: بهترین و موثرترین سبک رهبری آن است که کارکنان احساس استقلال شغلی در کار، احساس اشتراک در اهداف سازمانی و اعتماد متقابل بکنند. نتیجه اش عملکرد اصلاح شده، غیبت و ترک خدمت، روحیه کاری بالا و رضایت شغلی بالایی می شود (برومند، 1374: 64)

    با توجه به مواردیکه گفته شد رضایت شغلی همیشه مساله مهمی در سازمان ها بوده است پژوهشگر با داشتن این پیش فرض که بین سبکهای مختلف مدیریت و رضایت شغلی کارکنان همبستگی وجود دارد این تحقیق سعی می کند تا ارتباط این دو را مشخص نماید.

    سوال کلی: آیا سبک مدیریتی بر رضایت شغلی کارکنان مدارس تاثیر دارد؟

    سوالات جزئی:

    1. آیا بین سبک مدیریت مدیران رابطه مدار و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد؟

    2. آیا بین سبک مدیریت مدیران ضابطه مدار و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد؟

    اهمیت و ضرورت تحقیق:

    دو منبع همیشه برای سازمانها در جهت پویایی و رشد و افزایش میزان بهره وری حائز اهمیت بوده است این دو منبع عبارتنداز منابع مالی و منابع انسانی. در سالهای اخیر توجه زیادی به منابع انسانی شده است هر مدیری با سه عامل اساسی در محل کارش مواجه است این عوامل عبارتنداز:

    1. تاسیسات و ابزار کار

    2. شیوه های انجام کار و فنون تولید

    3. نیروی انسانی

    پژوهش نشان می دهد که نیروی انسانی مهمترین عامل توفیق هر سازمان است مدیریکه با مفاهیم کاربرد روان شناسی در کار آشنا نباشد اهمیت روحیه ی کارکنان و رضایت آنها را از محیط کارشان و شغل شان نمی شناسد و از شیوه هایی استفاده می کند که نتیجه آن تولید کمتر و ایجاد فضای روانی نامناسب در سازمان است (ساعتچی، 1378 ص 35)

    با توجه به اهمیتی که اخیرا علم مدیریت رفتار سازمانی به منابع انسانی داده است ضرورت و اهمیت پژوهش در این حیطه از علم روشن تر می گردد بدیهی است با انجام چنین پژوهشهایی مدیران و افرادی که در راس هرم مدیریتی یک سازمان حضور دارند می توانند از نقاط قوت و ضعف سازمان خود مطلع شده و برحسب مشکل پیش آمده نسبت به رفع موانع و مسائل موجود در سازمان اقدام نمایند.

    اهداف:

    بررسی رابطه بین سبک های مدیریتی و رضایت شغلی کارکنان است. تا بدین وسیله تاثیر سبک های مختلف را در رضایت شغلی کارکنان بسنجیم.

    فرضیه های تحقیق:

    فرضیه های پژوهش عبارتنداز:

    1. بین سبک مدیریت رابطه مدار و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

    2. بین سبک مدیریت ضابطه مدار و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

     

    تعاریف عملیاتی:

    الف) تعاریف نظری:

    1. سبک مدیریت

    ترکیبی از صفت ها، مهارتها و رفتارهایی است که مدیر برای تعامل با کارکنان خود از آن استفاده می کند سبک، الگوهای رفتاری پایدار است که مدیران هنگام کار کردن با دیگران آن را به کار می برند (طوسی، 1373 ص 52)

    2. رضایت شغلی

    مجموعه ای از احساسات سازگار و ناسازگار در ارتباط با شغل (علاقه بند 1365 ص 12)

    ب) تعاریف عملیاتی:

    1. سبک مدیریت: در این پژوهش براساس نمره ای که فرد در آزمون سبک سنج لوتانز که توسط دکتر الوانی ترجمه شده است بدست می آورد تعیین می شود.

    2. رضایت شغلی: در این پژوهش براساس نمره ای که فرد در آزمون رضایت شغلی اسپکتور بدست می آورد سنجیده می شود.

     

     

    مقدمه:

    از زمانهای بسیار دور بحث اداره امور در جوامع مطرح بوده و هست و در هر عصر و زمانی به مقتضیات و شرایط زمان جوامع و مسائل و مشکلات و مباحث دامنگیر آن جامعه، حاکمان و برنامه ریزان تصمیماتی و اقداماتی معمول می نموده اند و برای اعمال این حاکمیت از سبک ها و روشهای مختلف بهره می گرفته اند. اما از زمانی که ساختار تشکیلاتی سازمانها با سلسله مراتب عمودی و افقی شکل گرفتند و قواعد و مقررات برای ایجاد و بسط آن تشکیلات و تعیین مرزهای کاری رخ نشان دادند سبکهای مدیریت و فراهم ساختن رضایت اعضاء مجموعه با تمایلات و خواسته های گوناگون با منابع محدود کار را مشکل تر ساخت و مدیران را مجبور کرد تا با تحقیق و بررسی و استفاده از تجارب دیگران و آزمونهای کار آمدتر، شیوه های معقول و مناسبی را بیابند و براساس آنها اقدام نمایند که در این راستا قدمهای ارزشمندتری برداشته شد و دانشمندان و دانش پژوهان زیادی تلاش کردند تا بهترین سبک و راه را انتخاب نمایند تا با اعمال آنها مدیران قادر گردند از تمامی تلاش و توان افراد یک مجموعه بهره گیرند و با صرف کمترین هزینه و اتلاف کمترین زمان بهترین بازده را نصیب خویش و تشکیلات مربوط بنمایند (محمد علی طوسی 1370 ص 103)

     

    از این رو ابتدا سراغ شناختن انسان و خصوصیات روحی و نیازهای مادی و معنوی او رفتند که نتایج نسبتا مطلوبی نیز کسب شد و پس از آن نحوه ارتباط با یکدیگر و استفاده از زبان مشترک کاری مطرح گردید و در واقع ایجاد تفاهم و رضایت شغلی و محیط سالم توام با علاقه و انگیزه مورد توجه قرار گرفت در ارتباط با سبکهای مدیریت تاکنون تحقیقات متعددی صورت گرفته است که به تعدادی از آنها اشاره

    می گردد (همان منبع ص 104).

    الف) مبانی نظری پژوهش:

    براساس گفته یکی از اساتید مدیریت، علم مدیریت بعد از رنسانس تاکنون مراحل زیر را طی کرده است:

    1. بعد از رنسانس تا اواخر قرن نوزدهم میلادی ،بیشتر مدیریت نقش بازرسی و تفتیش از جریان امور سازمانها بوده است.

    2. از سال 1876 تا 1936 میلادی دوره مدیریت کلاسیک است که بیشتر تاکید و توجه روی تولید، بازده و کارایی افراد است.

    3. از سال 1936 تا 1960 میلادی دوره توجه به روابط انسانی است.

    4. از سال 1960 تا 1970 میلادی مدیریت به قابلیتها توجه داشته و مبتنی بر تئوری سیستمی است.

    5. از سال 1970 تا 1980 میلادی مدیریت مبتنی بر مطالعات و تحقیقات نظری و تجربی و استفاده و کاربرد نتایج آن است.

    6. از سال 1980 میلادی تاکنون دو مدیریت مبتنی بر رعایت و تاکید بر حقوق شخصی افراد در سازمان است (صافی 1379 ص 4 و 5)

     

    مکاتب و نظریات مدیریت:

    به علت تنوع در نظریات مدیریت پس از بررسی و مطالعه نظریات مختلف مدیریت از آغاز قرن بیستم تاکنون، سه مفهوم «سازمانی»، «انسانی» و «ادغامی» برای دسته بندی آنها انتخاب شد (بهرنگی، 1380 ص 66).

    نظریات سازمانی:

    منظور نظراتی است که بر اهداف سازمان: سازمان، تقسیم کار، تخصصی کردن وظایف، برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی بر کارکنان، هماهنگی وظایف و کنترل عملکردها، وحدت دستور، سلسله مراتب فرماندهی، عقلانی و منطقی کردن امور و همشکلی ومداومت کارها، رعایت ضوابط به جای روابط تاکید دارد.بعضی از نظریات و نظریه پردازان موثر در پیدایش این مفهوم به شرح زیر معرفی می شود (صافی 1379 ص 4 و 5).

    آدام اسمیت:

    پیشرفت مدیریت تا انقلاب صنعتی هماهنگ و محسوس نبود در سال 1776، آدام اسمیت با اطلاعاتی که از کارخانه سنجاق سازی به دست آورد محسنات تقسیم کار را اعلام کرد که خود گاهی در جهت سازماندهی و مدیریت بود (بهرنگی، 1380 ص 66).

    او بخشی از کتاب معروف خود به نام «بررسی علت و ماهیت ثروت ملل» را به تقسیم وظایف اختصاص داده است. مثلا در یک کارخانه که به تجربه وی انجام گرفت برای تولید سوزن 18 وظیفه مشخص گردید و برای هر یک از وظایف مذکور فرد مناسبی بکار گمارده شد. این عمل منجر به افزایش چشمگیر کمیت تولید در یک روز گردید یعنی تولید به علت تمرکز حرکات و دقت کارگر به انجام کار محدود به وظیفه ای خاص افزایش یافت (بهرنگی 1380 ص 66).

    مدیریت علمی:

    اما آنچه به صورت مدون در زمینه مدیریت تهیه و ارائه شد توسط فردریک تیلور (1909) انجام گرفت او در کتاب معروف خود بنام «اصول مدیریت علمی» مسئولیت مدیران را به چهار دسته زیر معرفی می کند:

    1. علمی ساختن نحوه انجام کار به مدد نتایج تحقیقات و مطالعات و گامهای لازم برای انجام آن

    2. علمی ساختن نحوه گزینش، آموزش، کار آموزی و رشد کارکنان

    3. برقراری همکاری نزدیک میان کار فرمایان و کارکنان برای اطمینان به این که کار طبق اصول علمی مدون انجام گیرد

    4. تخصیص مناسب وظیفه برنامه ریزی و اجرا میان کارفرمایان و کارگران

    تیلور طراحی دقیق شغل و وظیفه را تنها راه افزایش کارایی دانسته، پیشنهاد می کند که وظایف و فعالیتهای سازمانی به شیوه ای منظم طراحی شوند به انگیزش کارکنان و شیوه پیشینه سازی آن در قلمرو کار توجه کرده انگیزه کار را عمدتا ناشی از شوق به درآمد مالی می داند بنابراین، افزایش تولید را به پاداشها و مشوقهای پولی وابسته دانسته سیستمی برای پرداخت دستمزدپیشنهاد می کند که درآن فرد مستقیما با کمیت تولید پیوند دارد. بالاخره مدیریت علمی با اعمال اصل تخصص در حوزه مدیریت، مدیریت مبتنی بر وظیفه را بوجود آورد (علاقه بند، 1378 ص 74 و 75).

    تیلور به تفکیک وظایف قویا عقیده دارد و نظام خود را در مدیریت بر مبنای وظیفه تلقی می کند (عباس زاده، 1375 ص 35).

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه بین سبک های مدیران و رضایت شغلی کارکنان مدرسه

    فهرست:

    فصل اول (معرفی تحقیق)

    چکیده ....................................................................................................................... 1

    مقدمه ....................................................................................................................... 2

    بیان مسئله ............................................................................................................... 3

    اهمیت و ضرورت تحقیق ......................................................................................... 5

    اهداف ....................................................................................................................... 6

    فرضیه های تحقیق ................................................................................................... 6

    تعریف عملیاتی ......................................................................................................... 7

    فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)

    مقدمه ....................................................................................................................... 8

    الف) مبانی نظری پژوهش ........................................................................................ 9

    مکاتب و نظریات مدیریت ........................................................................................ 10

    نظریات سازمانی .................................................................................................... 10

    آدام اسمیت ............................................................................................................. 10

    مدیریت علمی .......................................................................................................... 11

    مدیریت اداری نظریه کلاسیک سازمان .................................................................. 12

    کاربرد تئوری کلاسیک در مدارس ........................................................................ 14

    انگیزش ................................................................................................................... 14

    ادراک ...................................................................................................................... 15

    ارتباط ..................................................................................................................... 15

    ساختار قدرت ......................................................................................................... 15

    اختیار ...................................................................................................................... 15

    روحیه ..................................................................................................................... 15

    پویایی گروه ............................................................................................................ 16

    رهبری .................................................................................................................... 16

    نظریه های رهبری .................................................................................................. 16

    نظریه پیوستگی رفتار رهبری ................................................................................. 19

    سبک مدیریت .......................................................................................................... 21

    انواع سبکهای مدیریت ............................................................................................ 23

    سبک آمرانه ............................................................................................................ 23

    سبک مشورتی ........................................................................................................ 23

    سبک مشارکتی ....................................................................................................... 24

    سبک انتقال قدرت ................................................................................................... 24

    سبکهای مدیریت لیکرت .......................................................................................... 25

    ب) نظریات مدیریت ................................................................................................. 26

    1. نظریه جایگزینهای مدیریت ................................................................................ 26

    2. نظریه مدیریت به عنوان یک اقدام نمادین .......................................................... 27

    3. نظریه مسیر- هدف در ارتباط با رفتار مدیر ..................................................... 28

    4. نظریه مدیریت عملکرد و سبک مدیریت تحول گرا ............................................. 29

    5. نظریه مدیریت دور اندیش مارشال ساشکین .................................................... 31

    ج) مروری بر رضایت شغلی و نظریات و تحقیقات مرتبط با آن ............................ 31

    انواع رضایت شغلی ................................................................................................ 33

    عوامل موثر بر رضایت شغلی ................................................................................ 33

    1. عوامل سازمانی ................................................................................................. 34

    2. عوامل محیطی .................................................................................................... 36

    3. ماهیت کار .......................................................................................................... 38

    4. عوامل فردی ...................................................................................................... 39

    ابعاد رضایت از شغل ............................................................................................. 41

    تحقیقات خارجی ...................................................................................................... 43

    مطالعات تحقیقی میشیگان ....................................................................................... 43

    تحقیقات رابینسون .................................................................................................. 44

    تحقیقات یانگ وریکی .............................................................................................. 45

    تحقیقات اینینگ وهیسانگ ........................................................................................ 46

    فصل سوم (روش اجرای تحقیق)

    روش پژوهش ......................................................................................................... 48

    جامعه آماری .......................................................................................................... 48

    نمونه آماری ........................................................................................................... 48

    روش نمونه گیری .................................................................................................. 48

    ابزار گردآوری اطلاعات ......................................................................................... 48

    پایایی ابزار گردآوری اطلاعات .............................................................................. 50

    روایی ابزار گردآوری اطلاعات .............................................................................. 50

    روش تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................. 50

    فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)

    مقدمه ...................................................................................................................... 51

    جدول شماره 1-4 .................................................................................................. 51

    توزیع فراوانی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی ................................................... 51

    جدول شماره 2-4 .................................................................................................. 52

    جدول شماره 3-4 .................................................................................................. 52

    جدول شماره 4-4 .................................................................................................. 52

    جدول شماره 5-4 .................................................................................................. 53

    جدول شماره 6-4 .................................................................................................. 53

    جدول شماره 7-4 .................................................................................................. 53

    فصل پنجم (خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهاد)

    مقدمه ...................................................................................................................... 55

    خلاصه پژوهش....................................................................................................... 55

    بحث و نتیجه گیری ................................................................................................. 56

    محدودیت های پژوهش .......................................................................................... 57

    پیشنهادها ................................................................................................................ 58

    پیشنهادات حاصل از بررسی نتایج پژوهش ........................................................... 61

    پیشنهاد به محققان و سایر پژوهشگران ................................................................ 61

    منابع و ماخذ ........................................................................................................... 62

    ضمائم .................................................................................................................... 65

    منبع:

    . اقتداری، علی محمد، سازمان و مدیریت، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی، (1374).

    2. از کمپ استوارت، روان شناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه فرهاد ماهر مشهد آستان قدس رضوی، (1377).

    3. اصلانخانی، محمد علی، توصیف سبکهای مدیریت و جو سازمانی و ارتباط آن با میزان رضایت شغلی از دیدگاه اساتید ورزش دانشگاههای منتخب کشور، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران (1375).

    4. اسد نیا، عیسی، رابطه بین سبکهای رهبری و رضایت شغلی کارکنان، پایان نامه ارشد، دانشگاه آزاد (1385).

    5. برومند، زهرا، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت، (1374).

    6. پژوهش مشترک، مقیاس سنجش سبک مدیریت مرکز آموزش مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی (1379).

    7. پورنبه خلخالی، عبداله، بررسی سبک مدیریت دبیرستانهای پسرانه در پنج منطقه آموزش و پرورش تهران بر اساس سبکهای لیکرت. پایان نامه کارشناسی ارشد (1371).

    8. دسلر، گری، مبانی مدیریت (جلد اول) ترجمه: داود مدنی، تهران: پیشرو (1361).

    9. دیویس کیت و نیو استورم جان، رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی). ترجمه: محمد علی طوسی تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی (1373).

    10. رابینز، استیفن، پی، مدیریت رفتار سازمانی (جلد اول) ترجمه: علی پارسائیان و محمد اعرابی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (1376).

    11. رابینز، استیفن پی، مدیریت رفتاری سازمانی (جلد دوم) ترجمه: علی پارسائیان و محمد اعرابی تهران دفتر پژوهش فرهنگی (1377). 

    12. ساعتچی، محمود، روان شناسی کاربردی برای مدیران در خانه، مدرسه و سازمان، تهران ویرایش (1375).

    13. شفیع آبادی، عبدالله ، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، (1367).

    14. طوسی، محمد علی (رهبری و مدیریت در سازمان) انتشارات مرکز آموزشی مدیریت دولتی (1370).

    15. علاقه بند، علی، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، (1371)، تهران، بعثت.

    16. علاقه بند، علی، مدیریت عمومی، تهران: روان (1375).

    17. مورهد، جی و گریفین، آر، دبلیو، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، انتشارات مروارید (1376).

    18. مقیمی، محمد، سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی (1377) چاپ اول، نشر ترمه.

    19. محمدزاده، عباس و مهروژان، آرمن، رفتار سازمانی تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، (1375).

    20. مندراس، هانری، مبانی جامعه شناسی ترجمه: باقر پرهام تهران: امیر کبیر (1369).

    21. منصوریان، محمد کریم، لهسائی زاده، عبدالعلی (1377) بررسی رضایت مندی شغلی در رابطه با عوامل اقتصادی و اجتماعی استان فارس، نشریه دانشکده ادبیات، شماره 30.

    22. مهدوی، مژگان، عوامل موثر در رضایت شغلی کارکنان، مجله تعاون، شماره 107، (1379).

    23. مورهد، جی و گریفین، آر، رفتار سازمانی، ترجمه: سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، مروارید (1374).

    24. هنسن مارک، مدیریت آموزشی ورفتار سازمانی، ترجمه: محمدعلی نائلی (1370).

    25. هوی وین، ک و میکسل، سیسیل، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی (جلد اول) ترجمه: میر محمد سید عباس زاده دانشگاه ارومیه (1371). 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت