پایان نامه بررسی فرهنگ سازمانی و رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل

تعداد صفحات: 133 فرمت فایل: word کد فایل: 1000742
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۹,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی فرهنگ سازمانی و رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل

    پروژه تحقیقاتی برای دریافت درجه کارشناسی مدیریت دولتی

    مقدمه:

    در جهان امروز بسیاری از فعالیتهای اساسی و حیاتی مورد نیاز جامعه به وسیله سازمانهای گوناگون انجام می شود یعنی پیشرفت و بقای جامعه تابع عملکرد موثر سازمانهاست. بنابراین می توانیم جامعه امروز را جامعه سازمانی بنامیم، مهمترین وسایل پیشرفت و ترقی جامعه ، سازمان هایی هستند که بتوانند با کارآیی و اثربخشی از عهده وظایف خود برآیند که در این میان کارکنان سازمان نقش اساسی در ایفای رسالت و موفقیت سازمان به عهده دارند.(علاقه بند، مدیریت آموزشی، 1370).

    موفقیت سازمان در گرو مساعد ساختن محیط و مرهون ایجاد شرایطی است که عضو سازمان را دلگرم کند ودر حمایت از او برای عملکرد بهتر و بهره وری بیشتر موثر باشد. در علم مدیریت و رفتار سازمانی امروز راهبردهای نوین و کارآمد برای ایجاد انگیزه رفتارهای مطلوب برای دست یابی به اهداف سازمان و افزایش بهره وری مورد نظر و استفاده مدیران سازمان قرار گیرد. یکی از این راهبردها ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب است. در واقع نگرش سازمان به فرهنگ، اندیشه نسبتاً جدیدی است. فرهنگ را روح سازمان و انرژی اجتماعی تعریف می کنند که می تواند سازمان را به جلو راند یا از حرکت باز دارد و این توان بالقوه به خاطر تاثیری است که فرهنگ بر رفتار کارکنان دارد. با این همه فرهنگ سازمانی تازه ترین و شاید جدال آمیزترین مباحث نظری سازمان باشد. فرهنگ سازمانی ریشه در باورها، ارزشها، و هنجارها دارد، بنابراین مطالعه درباره آن زمان بر و نیازمند ژرف نگری بسیار است. نظریه پردازان در دهه های اخیر با تصدیق اینکه فرهنگ نقش مهمی در زندگی اعضای سازمان دارد، به این امر توجه کرده اند، آنان نخست فرهنگ را تعیین کننده مرز سازمانی دانسته دوم نوعی احساس هویت در وجود اعضای سازمان تزریق می کند و سوم اینکه فرهنگ باعث می شود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی به وجود آید که آن چیز بیشتر از منافع شخصی فرد است. فرهنگ می تواند از طریق ارائه استانداردهای مناسب سازمان را به هم متصل کند، به عنوان یک عامل کنترل به حساب آید که موجب بوجود آمدن رفتارها و نگرش کارکنان می شود، به طور خلاصه فرهنگ بر تمام جنبه های سازمان تاثیر می گذارد و در سازمان پدیده ای به دور از نقش فرهنگ وجود ندارد. از جمله عواملی که پذیرای بیشترین تاثیر از فرهنگ سازمانی است می توان به عملکرد شغلی، انگیزش و به ویژه رضایت شغلی اشاره کرد، افزایش اثربخشی، کارایی در سازمانها نیازمند تامین شرایط متعددی است که مهمترین آن معطوف به عامل انسانی است. نیروی انسانی انگیخته شده برای اجرای وظایف، موثرترین عامل در محقق ساختن اهداف سازمانی است که این مهم بدون شک ریشه در خشنودی و رضایت مندی شغلی کارکنان دارد.(اسلامی ندوشن،1354).

    لذا در این پژوهش سعی شده  پس از بررسی فرهنگ سازمانی ، رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان فرودگاه اردبیل براساس نظر کارکنان فرودگاههای استان مورد ارزیابی قرار گیرد.

     

    بیان مسئله:

    وجود تنش و عدم رضایت شغلی اعضای سازمان, تهدید کننده سلامت جسم, روان و کیفیت زندگی اعضاء و مانع بزرگ در بهره وری و دستیابی به اهداف، توسعه فردی و اجتماعی و موفقیت در اهداف سازمانی است و با توجه به اینکه فرهنگ سازمانی نظام ارزشها و آداب و رسوم مشترک در بین اعضای سازمان است و تعاملات قسمتهای مختلف را برقرار می کند به عنوان یک ابزار موثر در ایجاد رضایت شغلی در کارکنان سازمان جهت عملکرد بهتر آنها تلقی می شود.

    در واقع فرهنگ سازمانی به مثابه کلیدی در جهت ایجاد رضایت شغلی است که این رضایت در ایجاد انگیزه برای عملکرد بهتر نقش دارد که پی آمد این نیز موفقیت سازمان در اجرای رسالت خود می باشد.

    در واقع شناخت فرهنگ سازمانی موجود و ارتباط آن با رضایت شغلی اعضا از ضرورتهایی است که می تواند مدیران را در سطوح بالا در ایجاد محیطی پرشور و مفید در جهت ایجاد انگیزه و رضایت کاری اعضاء سازمان کمک کننده باشد با توجه به اهمیت این موضوع در تحقیق حاضر سعی شده ضمن  بررسی فرهنگ سازمانی ، رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان فرودگاه اردبیل مورد ارزیابی قرار گیرد . برای این منظور با استفاده از مدل شش بعدی وایزبورد که عبارتند از 1- هدف 2- ساختار 3- رهبری 4- ارتباطات 5-پاداشها 6-مکانیزمهای مفید ، فرهنگ سازمانی حاکم در فرودگاههای استان اردبیل شناسایی وبه نقاط قوت وضعف آن پی برده ورابطه آن با رضایت شغلی کارکنان با استفاده از چهار عامل مهم برزضایت شغلی 1- عوامل انسانی 2- ماهیت کار 3- محیط کار 4- عوامل فردی تعریف و از منظر کارکنان فرودگاههای استان اردبیل مورد بررسی قرار گیرد (مقیمی،1390،188،384)

     بطور کلی تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به سئوال زیر است :

    آیا بین فرهنگ سازمانی موجود و رضایت شغلی کارکنان فرودگاههای استان اردبیل رابطه معنی داری  وجود دارد؟

    سئوالات پژوهش :

    سئوال کلی:

    آیا بین فرهنگ سازمانی موجود و رضایت شغلی کارکنان فرودگاه اردبیل رابطه معنی داری  وجود دارد؟

    -آیا در بین کارکنان فرودگاههای استان نگرشها بطرف تغییر سازمانی جهت رضایت شغلی تمایلی وجود دارد؟

    سئوالات ویژه:

    -آیا بین اهداف سازمانی و رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    -آیا بین ساختار سازمانی و رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    -آیا بین رهبری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    -آیا بین ارتباطات سازمانی و رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    -آیا بین پاداشهای سازمانی و رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    -آیا بین مکانیزمهای مفید سازمانی و رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش:

    فرهنگ سازمانی به عنوان عاملی مهم در افزایش بهره وری کارکنان، ارتقاء کیفیت خدمات و در نهایت پیشرفت و موفقیت سازمان می باشد، با توجه به پیچیدگی و گستردگی سازمان امروز و مشکلات آنها، فرهنگ سازمانی می تواند با ایجاد محیط سالم و مطلوب بر روابط حرفه ای کارکنان اثر مثبت داشته و باعث ایجاد انگیزه بیشتر و تقویت روحیه همکاری و تعاون در کارکنان شود. فرهنگ قوی مشخص کننده ی توافق در میان اعضای یک سازمان در رابطه با اهمیت باورها و ارزشهای فرهنگ است وهمچنین باعث مقبولیت ارزشهای کلیدی سازمان شده و منجر به افزایش رضایت شغلی کارکنان می شود واحتمال اینکه آنها کارشان را ترک کنند کاهش می یابد.

    فرهنگ سازمانی ثبات رفتاری را افزایش می دهد و راهنمایی می شود برای نوع رفتار در سازمان و ابزار قدرتمندی است برای رسمی سازی قوانین و مقررات به طوری که حتی می تواند نافذتر از کنترل رسمی سازمان عمل کند. زیرا فرهنگ ذهن و روح را مانند بدن کنترل می کند و باعث می شود که افراد در سازمان احساس بهتری نسبت به کاری که انجام می دهند پیدا کند و این خود باعث عملکرد و بهره وری بیشتر می شود که این افزایش بهره وری نیز به بهبود سطح زندگی و کیفیت بهتر زندگی و افزایش رفاه و در عین حال باعث رشد فکری و افزایش توان اندیشه ای و کاری انسان می شود. مطالعات نشان داده که فرهنگ سازمانی بر تدوین اهداف، استراتژیها، رفتار فردی، انگیزش، رضایت شغلی، تعهد و مانند اینها تاثیر می گذارد.امروزه مدیران به خوبی به نقش و اهمیت فرهنگ سازمانی واقفند.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی فرهنگ سازمانی و رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان فرودگاه های اردبیل

    فهرست:

    فصل اول کلیات

    مقدمه: 4

    بیان مسئله پژوهش: 5

    سئوالات پژوهش : 6

    ضرورت و اهمیت پژوهش: 7

    اهداف پژوهش: 9

    چارچوب نظری:................................................................................................................................10

    مدل تحلیلی تحقیق: ..........................................................................................................................10

    مدل عملیاتی تحقیق: .........................................................................................................................11

    فرضیه  کلی: 11

    فرضیه های ویژه: 11

    قلمرو تحقیق: ....................................................................................................................................12

    تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 12

    فصل دوم ادبیات پژوهش

    بخش اول

    1- فرهنگ سازمانی:

    تعریف فرهنگ: 14

    مفهوم فرهنگ : 14

    ویژگی های فرهنگ: 15

    تعریف سازمان: 17

    تعاریف فرهنگ سازمانی: 18

    مفهوم فرهنگ سازمانی: 21

    ویژگی های فرهنگ سازمانی: 21

    منشاء و شکل گیری فرهنگ سازمانی: 23

    عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی: 23

    نقش فرهنگ سازمانی: 25

    انواع فرهنگ سازمان: 26

    قدرت فرهنگ: 28

    مشخصات فرهنگ قوی و فرهنگ ضعیف: 29

    فرایندهای تغییر فرهنگ سازمانی: 31

    شرایط تغییر فرهنگ سازمانی: 32

    نقش مدیریت در جهت کاهش مقاومت افراد هنگام تغییر فرهنگ سازمانی: 33

    2- رضایت شغلی:

    تعریف شغل: 34

    عوامل انتخاب شغل: 34

    تعریف رضایت شغلی: 35

    عوامل سازنده رضایت شغلی: 36

    پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی: 41

    انگیزش: ...........................................................................................................................................42

    ضرورت ایجاد انگیزش شغلی درکارکنان: ........................................................................................43

    عومل موثر برانگیزش شغلی درسازمانها .............................................................................................44

    انگیزش و رضایت شغلی: 48

    رضایت شغلی و بهره وری: 49

    رضایت شغلی و عملکرد: 50

    رابطه عدالت سازمانی و رضایت شغلی: 50

    بخش دوم

    پیشینیه تحقیق: 51

    تحقیقات انجام شده در داخل کشور: .................................................................................................51

    فصل سوم – روش شناسی

    روش تحقیق....................................................................................................................................54

    جامعه آماری..................................................................................................................................54

    ابزار گردآوری و سنجش اطلاعات .............................................................................................54

    پایایی و روایی تحقیق: ........................................................................................................55

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.....................................................................................................56

    فصل چهارم-تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

    مقدمه: ...............................................................................................................................58

    بخش- اول

    توصیف آماری سوالات پرسشنامه: ..........................................................................................59

    بخش - دوم

    توصیف آماری متغییرهای تحقیق:  ..........................................................................................98

     

    بخش – سوم

    تجزیه تحلیل استنباطی داده های آماری: .........................................................................................101

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات                    

    نتیجه گیری.....................................................................................................................................108

    پیشنهادات........................................................................................................................111

    منابع.................................................................................................................................115

    پیوست ها: ................................................................................................................................117

    .

    منبع:

    - استانلی دیویس ،مدیریت فرهنگسازان، ترجمه ناصر میرسپاسی و پریچهر معتمد گرجی، چاپ دوم،‌تهران: انتشارات مروارید، 1376.

    2- اسلامی ندوشن، محمدعلی، فرهنگ و شبکه فرهنگ،‌تهران،‌انتشارات توس1354.

    3- اشنایدر،وبارسو، مدیریت در پهنه فرهنگها، ترجمه: محمد اعرابی و داوود یزدانی، چاپ دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی1382.

    4- بررسی فرهنگ سازمانی در سازمانها و عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی کارکنان در سازمانها. سایت google و(سایت jobran.com ).

     5- پال هرسی و کنت بلانچارد، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی علاقه بند، چاپ سی و یکم،‌ تهران،‌انتشارات امیرکبیر، 1389.

    6-رابینز، استیفن ، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه محمد اعرابی و علی پارسیان،‌تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی 1374.

    7-سلطانی، ایرج،‌بهره وری منابع انسانی، اصفهان،‌انتشارات ارکان، 1384.

    8-‌شاکری، نیا ایرج ،‌امنیت و رضایت شغلی و بهداشت روانی،  1376.

    9-شاین، ادگار ، مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری، ترجمه برزوفرهی بوزجانی، شمس الدین نوری نجفی، 1383 .

    10- علاقه بند، علی، مدیریت عمومی، نشر روان، تهران، 1389.

    11- کیا، منوچهر، نقش فرهنگ سازمانی در نظریه پردازی مدیریت،‌1370.

    12- مقیمی، سازمان و مدیریت رویکردهای پژوهشی، تهران، نشر ترمه 1386.

    13- هومن، حیدرعلی، تهیه و استاندارد و مقیاس سنجش رضایت شغلی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1381.

    14- قبادی، فرهنگ سازمانی و عملکرد سازمانها، 1389.

    15- علی رضائیان،مبانی رفتار سازمانی،تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها،1387

    منابع انگلیسی:

     

    1-khanka, s.s(2002), organizational behavior, new dehli,aniso 9002 company.

    2-kupernas, john A, Implementation and performance of a matrix organizational structur, Internal journal of project management,21,2003, p. 51-62

    3-Richerson, peter J &Boyd, Robert &Paciotti, Brian, An evolutionary Theory of common management, National Research council, 2001

    4-Robins, Stephen P(2003), Organazational Behavior, Mc Grow hill.

    5-Sweeney, Paul D & Mc Farlin, Dean B(2003),Organizational behavior, soloution for management, Mc graw h

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت