پایان نامه بررسی تاثیر معنویت سازمانی و جهت گیری مذهبی بر شایستگی کارکنان (مطالعه موردی کارکنان کشت و صنعت دامپروری مغان)

تعداد صفحات: 85 فرمت فایل: word کد فایل: 10002619
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر معنویت سازمانی و جهت گیری مذهبی بر شایستگی کارکنان (مطالعه موردی کارکنان کشت و صنعت دامپروری مغان)

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    بیان مسئله

    روانشناسان شایستگی را محرک، ویژگی یا مهارت برجسته تعریف کرده اند که منجر به عملکرد شغلی بهتر می شود. مرابیل و ریچارد(1997) می گویند که در انتخاب هایشان ها باید به توانایی ها،شاخص های رفتاری ،باورها،ویژگی های شخصیتی ، نگرشها و مهارت های افراد توجه شود(عریضی،1384). طبق تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی عملکرد(ISPI) مجموعه دانش، مهارت و نگرش هایی که کارکنان را قادر می سازد به صورتی اثر بخش فعالیت های مربوط به شغل یا عملکرد شغلی را طبق استاندارد های مورد انتظار انجام دهند شایستگی نامیده می شود. طبق نظر اسپنسرو اسپنسر(1993) شایستگی، ویژگی زیر بنای فرد است که به طور کلی عملکرد اثر بخش ملاک مدار و یا عملکرد برتر در یک شغل یا وضعیت، رابطه دارد. از نظر بواتزیس(2008) شایستگی به طور کلی بر روی صفات و ویژگی های اساسی یک شخص تاکید دارد. این صفات می تواند انگیزش، رفتار، مهارت و تصور فرد از نقش اجتماعی و یا مجموعه ای از دانش باشد، که فرد در انجام کار ها و فعالیت ها، از آنها استفاده می کند. این رویکرد با رویکرد براتسون،کالینان و بارترام(2003) در تقابل است که شایستگی مجموعه ای از رفتارهایی است که به عنوان وسیله برای رسیدن به نتایج و یا پیامد های مطلوب به کار میرود. رویکرد نخست که در تعریف اسپنسر و اسپنسر(1993) و دیگران نیز دیده می شود رویکرد صفت مدار و رویکرد دوم رویکرد رفتار مدار نامیده می شود به عبارت دیگر در رویکرد نخست شایستگی معادل ویژگی های اساسی و در دومی، مجموعه ای از رفتار هاست. وار و کونور(1992) این تقابل دو دیدگاه را تقابل دو دیدگاه سنتی الگوی ارزیابی ویژگی های شخصی (بویاتزیس،2005) و دیدگاه جدیدتر الگوی موقعیت شغلی (رابرتسون،کالینان و بارترام،2002) می دانند. یکی از ابعاد شایستگی نگرش و تصویر ذهنی انسان از دنیا و پیرامون آن است تصویر ذهنی انسان چهار چوبی است که میدان اندیشه و عمل وی را تعیین کرده، شکل می دهد این تصویر می تواند توسط مذهب و جهت گیری مذهبی فرد نیز متاثر باشد(فتحی و شعبانی،1386). آلپورت (1968) برحسب جهت گیری دینی افراد، آنها را به دو جهت گیری بیرونی و درونی تقسیم بندی کرده است. افراد دارای جهت گیری درونی با درونی کردن ارزش های دینی، مذهب را به مثابه هدف در نظر می گیرند. در مقابل افراد دارای جهت گیری بیرونی به لحاظ نظری دارای باورهای دینی هستند که فقط اهدافی ابزاری دارند و دین را فقط وسیله ای برای نیل به اهداف دیگر در نظر می گیرند آلپورت(1968). برخی پژوهش ها رابطه جهت گیری مذهبی با عملکرد شغلی را بررسی کرده اند. ابوشی(1990) دریافت که کارکنان عرب با گرایش های مذهبی بالا، فعالیت کاری و دلبستگی شغلی بیشتر و در نتیجه عملکرد شغلی بهتری دارند. فودور(1990) و راندال و کوت(1991) دریافتند اخلاق کاری سبب می شود تا کارکنان به میزان بالایی به شغل خویش دلبسته گردند. همچنین علی(2008) و علی و الشخیص(2009) نشان دادند که مدیران عرب دارای تعهد، اخلاق  کاری و دلبستگی شغلی بالایی بودند ارشدی(1387) .کانگلتون(2009) نشان داد که اخلاق کاری، از طریق ایفای نقش در جهت گیری های عملکردی افراد ، توسعه اقتصادی را تسهیل می کند. علی(2009) بین اخلاق کاری اسلامی که جهت گیری مذهبی درونی در آن مورد تأکید است و عملکردی فردی رابطه مثبت معناداری به دست آورد.یکی از متغیر هایی که از جهت گیری مذهبی کارکنان تاثیر می پذیرد معنویت سازمانی است(کریشنا،2002).

    معنویت درکار ، نوعی اتصال دینی است در حالی که برای دیگران این معنی را نمی دهد. رابینز می گوید معنویت در محل کار به معنای انجام سازماندهی شده شعائر مذهبی نبوده و به همین ترتیب در مورد خدا یا الهیات نیست(رابینز،2003) محقق دیگری می گوید معنویت زمانی جنبه ای از دین بود، اما هم اینک به دین به عنوان یکی از راههای معنوی ممکن نگریسته می شود. زمانی معنویت راهی به سوی پیوند عمیق با خدا بود، اما اکنون برای بسیاری، خداوند دیگر تنها هدف جستجوی معنوی آنان نیست، بلکه یکی از راههای جستجوی معنوی و راهی برای پیوند با بسیاری از مفاهیم متعالی دیگر است. تحقیقات نشان میدهد که شرکتهای معنوی تر 400 تا 500 درصد از دیگر شرکتهای مشابه در افزایش درآمد خالص، بهبود نرخ بازگشت سرمایه و افزایش ارزش سهام  سهامداران بهترند(تامپسون،2000). مطالعه دیگری نشان میدهد معنویت در سازمان ارتباط مثبتی با خلاقیت، رضایت شغلی، عملکرد تیمی و تعهد سازمانی دارد(بهاری نژاد،1383). بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش معنویت سازمانی و رابطه آن با سوگیری یا جهت گیری مذهبی و شایستگی کارکنان مورد مطالعه کشت و صنعت مغان می باشد.

     

    اهمیت وضرورت  پژوهش

    معنویت در محیط کار موضوع بسیاری از مجلات مدیریتی، همچون فورچون و بیزینس ویک بوده (کونلین،1999) و همچنین کتابهای متعددی در این زمینه نگاشته شده است. مراکز علمی پژوهشی نیز تاثیرات معنویت برکسب و کار را دغدغه تحقیقات خود قرار داده اند اما با وجود این روند رو به رشد از ادبیات موضوع، کمبود تحقیقات و نظریات قوی در این زمینه احساس می شود(کرانکل،2003) تا حدی که یکی از محققان برجسته این عرصه اذعان می دارد: بیشتر مقاله ها و کتاب های ناظر به معنویت و مدیریت، عامیانه، غیرتئوریک و به دور از آزمون اند(ام سی کامیکس،1994) حتی دانشمندان مدیریت نیز رویکرد کمی (آزمون پذیر) به موضوع معنویت نداشتند و مقالاتی که معنویت سازمانی را به صورت کمی سنجیده اند، انگشت شمار هستند .با دقّت در همین مقالات معدود متوجه می شویم که نویسندگان آنها به هیچ وجه از مدل مفهومی یکسان یا حتی مشابهی استفاده نکرده اند و هر یک معنویت را متفاوت از دیگران دیده اند تا آنجا که نویسنده ای، سه کالج متفاوت در کالیفرنیای شمالی را مقایسه کرده و سه الگوی معنویت ورزی تفاوت برای هرکدام از آنها ارائه  نموده است(بردلی،2003).

    از سوی دیگر در سالیان اخیر، شاهد آثار متنوعی از اساتید حوزه و دانشگاه برای انطباق آموزه های مدیریت نوین با اسلام هستیم. ولی مع الاسف در جهت تشریحِ طرُق بهره گیری از معنویت اسلامی در سازمانها، حرکت شایسته ای صورت نگرفته است و راه درازی تا تبیین الگوی ملی و دینی معنویت ورزی در زندگی شخصی افراد و از آن مهمتر در سازمانها پیش رو است و این همه در حالی است که با توجه به فرهنگ و محتوای ارزشی کارکنان ایرانی ، به نظر می رسد آمادگی معنویت در آنها از حد میانگین بالاتر باشد(سید جوادالدین،1384). لذا بحث در مورد معنویت سازمانی و همچنین جهت گیری مذهبی کارکنان و باتبع شایستگی کارکنان امری ضروری و مبرهم به نظر می رسد.

    اهداف پژوهش

    اهدف کلی

    بررسی نقش جهت گیری مذهبی بر شایستگی کارکنان کشت و صنعت دامپروری مغان.

    بررسی نقش معنویت سازمانی برشایستگی کارکنان کشت و صنعت دامپروری مغان.

    بررسی نقش معنویت سازمانی بر جهت گیری مذهبی کارکنان کشت و صنعت دامپروری مغان.

    اهداف جزئی

    بررسی تاثیر جهت گیری مذهبی درونی بر شایستگی کارکنان

    بررسی تاثیر  جهت گیری مذهبی بیرونی بر شایستگی کارکنان

    بررسی نقش معنویت سازمانی در سطح فردی بر شایستگی کارکنان

    بررسی نقش معنویت سازمانی در سطح گروهی بر شایستگی کارکنان

    بررسی نقش معنویت سازمانی در سطح ارزش های سازمان بر شایستگی کارکنان

    بررسی نقش معنویت سازمانی بر جهت گیری مذهبی درونی.

    بررسی نقش معنویت سازمانی بر جهت پیری مذهبی بیرونی.

    فرضیه­ها

    فرضیه کلی :

    جهت گیری مذهبی بر شایستگی کارکنان تاثیر معنی داری دارد.

    معنویت سازمانی بر شایستگی کارکنان تاثیر معنی داری دارد.

    معنویت سازمانی بر جهت گیری مذهبی تاثیر معنی داری دارد.

    فرضیات جزیی:

    جهت گیری مذهبی بر شایستگی کارکنان تاثیر معنی داری دارد.

    جهت گیری مذهبی بیرونی بر شایستگی کارکنان تاثیر معنی داری دارد.

    2-1-   معنویت سازمانی در سطح فردی بر شایستگی کارکنان تاثیر معنی داری دارد.

    2-2-   معنویت سازمانی در سطح گروهی بر شایستگی کارکنان تاثیر معنی داری دارد.

    2-3-   معنویت سازمانی در سطح ارزش های سازمان بر شایستگی کارکنان تاثیر معنی داری دارد.

    3-1-   معنویت سازمانی بر جهت گیری مذهبی درونی تاثیر معنی داری دارد.

    معنویت سازمانی بر جهت گیری مذهبی درونی تاثیر معنی داری دارد.

    تعریف نظری وعملیاتی متغیرها

     

    معنویت سازمانی

    تعریف مفهومی: پروفسور متیروف، معنویت را تمایل به جست و جوی هدف نهایی در زندگی و زیستن براساس این هدف تعریف می کند. سایرین معنویت را نوعی معنا و نوعی آگاهی در زندگی و.. تعریف می کنند بعضی دیگر مصرانه بر مفاهیم مذاهب و آیین های شرقی همچون نئوئیسم ، بودایسم ونیز اسلام تاکید دارند. چنین محققانی به درستی ادعا می کنند که این جوامع غربی بسیار بهتر میان زندگی شخصی، کار، تنوع، عبادت، و دیگر جنبه های زندگی یکپارچگی ایجاد نموده اند.

    تعریف عملیاتی: در این پژوهش منظور از معنویت سازمانی نمره ای است که فرد در آزمون بدست می آورد.

    جهت گیری مذهبی

    تعریف مفهومی: جهت‌گیری مذهبی روی‌آورد کلی شخص به ارتباط با موجود متعالی است و به عنوان مجموعه‌ای از اعتقادات، اعمال و تشریفات خاص برای ارتباط با آن موجود متعالی، تعریف می شود. افراد دارای جهت‌گیری مذهبی براساس مذهب خود، دارای اعتقادات و باورهایی هستند که بر نگرش و رفتارهای آنان تأثیر گذاشته و در نتیجه سبک زندگی و رفتار آنان، متأثر از دین‌ورزی و جهت‌گیری مذهبی آنان است (آذربایجانی، 2009).

    جهت گیری مذهبی دارای دو مولفه جهت گیری درونی و جهت گیری برونی می باشد. شخصی که جهت گیری مذهبی درونی دارد، انگیزه هایش را در خود مذهب، می یابد. چنین اشخاصی، مذهب و شخصیت شان یکی می شود. در حالی که اشخاصی که جهت گیری مذهبی برونی دارند، برای رسیدن به اهدافی دیگر به سمت مذهب می روند. به  عبارت دیگر به سمت خداوند می روند، بدون این که از خود روی بگردانند (آذربایجانی، 2009).

    تعریف عملیاتی: منظور از جهت گیری مذهبی در این پژوهش، نمره ای  است که افراد در مقیاس جهت گیری مذهب آلپورت کسب می کنند. مقیاس انداره گیری این متغیر فاصله ای است.

    شایستگی کارکنان

    تعریف مفهومی: شایستگی را به دو مقوله فنی و رفتاری تقسیم می‌کنند. شایستگی فنی بیشتر با دانش فنی انجام کار ارتباط داشته و به عبارت دیگر به چه بودن کار می‌پردازد. از این رو فهرست شایستگی‌های فنی بسیار طولانی بوده و در شغل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت فراوانی دارند. به عکس، شایستگی‌های رفتاری به چگونگی انجام کار نظر دارند و در شغل‌های متفاوت تا حد زیادی مشابه هستند. به عنوان مثال، مشتری‌مداری نوعی رفتار است که در شغل‌های متفاوت می‌تواند تعریفی یکسان داشته باشد. به همین دلیل فهرست شایستگی‌های رفتاری کوتاه‌تر می‌باشد.

    تعریف عملیاتی: در این پژوهش منظور از شایستگی کارکنان نمره ای است که فرد در آزمون بدست می آورد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر معنویت سازمانی و جهت گیری مذهبی بر شایستگی کارکنان (مطالعه موردی کارکنان کشت و صنعت دامپروری مغان)

    فهرست:

    بیان مسئله. 1

    اهمیت وضرورت  پژوهش.... 3

    اهداف پژوهش.... 4

    اهدف کلی.. 4

    اهداف جزئی.. 4

    فرضیه ها 4

    تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 5

    فصل دوم

    ادبیات و پیشینه پژوهش.... 7

    مقدمه. 8

    تاریخچه مذهب و سیر تحولات مذهبی.. 8

    تعاریف مذهب (دین) ودینداری.. 9

    مفهوم پرورش مذهب... 10

    مذهب و درک عاطفی.. 11

    انگیزش مذهبی.. 12

    صفات مذهبی.. 12

    اعتقادات مذهبی.. 13

    مذهب عاملی برای حرکت عملی.. 13

    مذهب عاملی برای تعذیه عواطف انسانی.. 14

    مذهب یک عامل ثبات در برابر شوائد. 14

    مذهب عاملی برای احیای روح وظیفه شناسی.. 15

    عوامل دلهره. 15

    شخصیت مذهبی.. 16

    نشانه هایی از انسان دارای مذهب... 17

    مذهب حس چهارم روح انسان. 18

    ارزش دین.. 18

    انگیزه گرایش مذهب... 19

    جهتگیری مذهبی.. 19

    باورهای مذهبی ناکارآمد. 23

    جهتگیری مذهبی.. 24

    عوامل موثر بر دیندار بودن فرد. 27

    عوامل اجتماعی.. 28

    عوامل فردی.. 28

    معنویت سازمانی.. 29

    تعریف معنویت... 30

    رابطه میان دین و معنویت... 31

    معنویت در کار. 32

    جنبه های معنویت... 33

    جنبه های درونی.. 33

    جنبه های تلفیقی.. 34

    جنبه های بیرونی.. 34

    تبدیل محیط کار به یک محیط کار معنوی.. 35

    شایستگی کارکنان. 37

    شایستگی‌ها، تعاریف و مفاهیم؛ 37

    اهمیت شایستگی.. 40

    سطوح شایستگی.. 41

    نقش مدیران در تدوین مدل شایستگی.. 41

    کاربردهای ابتکاری شایستگی ها1. 42

    مراحل تعریف شایستگی ها 43

    مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور. 48

    فصل سوم

    روش پژوهش.... 51

    جامعه آماری.. 52

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 52

    روش گرد آوری اطلاعات... 52

    ابزارگرد آوری اطلاعات... 53

    الف) مقیاس جهت گیری مذهب آلپورت: 53

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 53

    فصل چهارم

    ب)بخش توصیفی.. 57

    ج) بخش سوم آمار استنباطی.. 58

    فصل پنجم

    مقدمه. 69

    بحث و نتیجه گیری.. 69

    پیشنهادات پژوهشی.. 71

    محدودیت های تحقیق.. 72

     

     

    منبع:

     

    اسداللهی، قربانعلی. (1388). مقایسه روش مشاوره مذهبی با رفتاردرمانی مبتلایان به اختلال وسواس فکری - عملی با محتوای مذهبی. مجله روانشناسی و دین؛ شماره اول، ص 45- 52.

    آذربایجانی، مسعود. (1387). تهیه و ساخت آزمون جهتگیری مذهبی با تکیه بر اسلام ، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

    بهرامی احسان، هادی؛ تمنایی فر، شیماو نشریه، زینب. (1384). رابطه بین ابعاد جهت گیری مذهبی یا سلامت روانی و اختلالهای روانشناختی. روان‌شناسی و علوم تربیتی، روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). شماره 5؛ ص 35 -42.

    رستگار ، علی ،1384 ،معنویت درسازمان، رساله دکترا، دانشگاه تهران

    شریفی، طیبه. (1381). بررسی رابطه نگرش دینی با سلامت عمومی افسردگی و اضطراب در دانشجویان .پایان-نامه کارشناسی ارشد، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی.

    شیخی نژاد ، فاطمه 1384 ، مدیریت درپرتو معنویت ، مجله تدبیر ، شماره 202 ،ص 3-5

    علی، محمدزاده و محمود نجفی. (1382). پیش بینی وسواس مرگ بر اساس سوگیرهای مذهبی : بررسی نقش جنسیت. روان شناسی بالینی، ش 2، ص 66 .رفیعی¬هنر، حمید و بزرگی، مسعود. (1386). رابطه جهت گیری مذهبی و خود مهارگری روان شناسی ودین. ش 3. ص 32.

    فتاحی ، مهدی ، 1385 ، معنویت درکار ، نشریه فرهنگ مدیریت ، شماره سیزدهم ، سال چهارم ، تابستان 1385 ، ص 19- 25

    فرهنگی ، علی اکبر ، 1385 ، معنویت درمحیط کار ونقش آن دربهبود رفتار شهروندی سازمانی ، نشریه فرهنگ مدیریت ، شماره سیزدهم ، سال چهارم ، تابستان 1385 ، ص 9- 17

    فیضی،اسماعیل. (1379). بررسی رابطه اعتقادات مذهبی و برخی رفتارهای بیماران وسواسی. پایان نامه برای دریافت درجه دکترای پزشکی: دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران.

    کاظمی ، خدیجه ، 1383 ، مدیریت ، تکیه برمعنویت ، مجله تدبیر ، شماره 149 ، ص 79-80

    مختاری، عباس؛ عباسعلی، الهیاری و رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم. (1380). رابطه جهت گیری مذهبی با میزان تنیدگی. فصلنامه روانشناسی، دوره 5، سال اول، ص 56- 67.

    نظیری، قاسم؛ دادفر، محبوبه و کریمی کیسمی، عیسی. (1388). نقش پایبندی های مذهبی، باورهای ناکارآمد مذهبی، احساس گناه و باورهای ناکارآمد شناختی در شدت علایم وسواسی- اجباری. مجله روانشناسی و دین؛ سال دوم، ص 76- 81.

     

    Abedi H, Rastgar A. The emergence of spirituality in organizations. J Manage Sci Iran. 2007;2:99-121 [Persian].

    Allport, G. W. (1963). Behavioral science, religion, and mental health., Journal of Religion and Health. 2(3): 187-197.

    Allport, G. W. Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology. 5(4): 432-443.(what)

    Ashmos D, Duchon D. Spirituality at work. J manage inquiry. 2000;9(2):134-45.

    Azarbaijani, M. (2009). Religious measurent scale. Qom: Houzeh and andisheh pajoheshgah. (2): 101-109.

    Bradley J, King Kauanui S (2003) Comparing spirituality on three southern California, College campuses. Journal of Organizational Change Management 16(4):448-462.

    Cavanagh G (1999) Spirituality for managers: context & critique. Journal of organizational change management 12(3): 186-199.

    Claude, J. Workplace Spirituality and Organizational Performance. J Public Administration Review. 2003;63(3):355- 64.

    Conlin M (1999) Religion in the workplace: the growing presence of spirituality in corporate America. Business week 11: 151-158.

    Dennis duchon and donde ashmos plowman ,(2005), " nurturing the spirit at work :impact on work unit performance " , department of management , available online at www. Sciencedirect .com , pp  809- 811

    Francis LJ, Robbins M, Lewis CA, Quigley CF, Wheeler C. Religiosity and general health among undergraduate students: a response to. Personality and Individual Differences. 2004;37(3):485-94.

    Greenberg, D., Witztum, E., & Pisante, J. (1987). Scrupulosity: Religious attitudes and clinical presentation. British Journal of Medical Psychology, 60, 29- 37.

    Howard S (2002) A spiritual perspective on Learning in the workplace. Journal of Managerial psychology 17(3):230-  242.

    Jacqueline, M., & Stolley, H. (1997). Coenig, Religion/ spirituality and health among elderly African American and Hispanics. Journal of psychosoc Nuroscience. 35 (11): 32-37.

    Kenneth, S., & et al. (2003). Dimensions of religiosity and their relationship to lifetime Koizer Barbara et al. Fundamental of nursing 6th ed. New Jersey: tall.

    Koing, H.G. (2001). Religion and mental health International Review of psychiatry. 13: 46-60.

    Krahnke K, Giacalone R, Jurkiewicz C (2003) Measuring workplace spirituality. Journal of organizational change management 16(4):396-405.

    Krishna Kumar S, Neak Ch (2002) The “What”, “Why”, and “How” of spirituality in the workplace. Journal of managerial psychology 17(3):153-164

    Lavasani M, Keyvanzade M, Arjmand N. Spirituality, job stress, organizational commitment, and job satisfaction among nurses in Tehran. J Contemporary Psychology. 2008;3(2): 61-73.[Persian].

    luis Daniel jose , (2010) , " the effect of workplace  spirituality on  team effectiveness " , journal of management development , available at www. Emeraldinsight.com , pp 443-452

    Maltby J, Day L. Depressive symptoms and religious orientation: Examining the relationship between religiosity and depression within the context of other correlates of depression. Pers Individual Differences. 2000;28(2):383-93.

    McCormicx D (1994) Spirituality and Management. Journal of Managerial Psychology 9(6):5-8.

    Milliman J, Czaplewski AJ, Ferguson J. Workplace spirituality and employee work attitudes: An exploratory empirical assessment. J organ change manage. 2003;16(4):426-47.

    Neal J, Biberman J (2003) Introduction: the leading edge in research on spirituality & organizations. Journal of organizational change management 16(4): 363-366

    Neck C, Milliman J (1994) Thought self-leadership: finding spiritual fulfillment in organizational life. Journal of managerial psychology 9(6): 9-16.

    pio Edwina  , (2010), " spirituality and ethnic entrepreneurship in Sweden " , aut university , auck land ,new Zealand , available  online at www. Emeraldinsight.com , vol.29 No.1,2010 , pp 114 – 116

    Robbins S (2003) Essentials of organization behavior. 7thed. Printis Hall. New Jersey.

    Shahbazi, A. (1998). Evaluation of relation between religious & mental health. Thesis for received MS in medical psychology from Islamic republic Azad University Branch Rode Hen.

    Stekette, G.S., White, K., Quay, S., Dam, C.V. & Ianssens, J.M. (2004). Religion and guilt in OCD patients. Journal of Anxiety Disorders. 5: 359-367.

    Theodore, F. Witzig, J.R. & Alecpollard, C. (2013). Obsessional beliefs, religious beliefs, and scrupulosity among fundamental Protestant Christians. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders. 21(5): 217-293.

    Thompson W (2000) Can you train people to be spiritual? Training & development 54(12): 273-279.

    Tiliopoulos, N. & et al. (1967). The means and ends of religiosity: A fresh look at Gordon Allport's religious orientation dimensions. Journal of Personality and Individual Differences. 42 (8): 1609-1620.

    Timothy, B., Smith. M. E., & McCullough, J. P. (2003). Religiousness and Depression. Evidence for a main Effect and the Moderating Influence of Stressful Life Events. Journal of Psychol Bulletin. 129(4): 614- 636.

    Yaxin L. B. S. (2009). Religiosity and Chinese immigrants’ marriage. Unpublished master thesis, Louisiana state university. http://etd.lsu.edu/docs.

    Yossifova, M. & Morizot, J. (2009). Religion and judgment of obsessionality. Mental Health. Journal of Religion and Culture. 2: 145-151.

    Yossifova, M., & Loewenthal, K.M. (1999). Religion and judgement of obsessionality. Mental Health, Religion and Culture, 2, 145-151.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت