پایان نامه بررسی نقش کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان اردبیل

تعداد صفحات: 33 فرمت فایل: word کد فایل: 10001858
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقش کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان اردبیل

    پایان­ نامه‌ی کارشناسی ­ارشد

    رشته و گرایش:علوم تربیتی (تحقیقات آموزشی)

    بیان مسئله

    امروزه سازمانی که از رویکردهای منابع انسانی بهره می برد میتواند راه پیشرفت و موفقیت خود را بهتر و مطمئن تر پیموده و مسیر دستیابی به توسعه خود را تضمین نماید.

    در بحث رقابت بین المللی سازمانهایی پیشتاز هستند که توسعه منابع انسانی در آنها به عنوان یک بحث اصلی مطرح می باشد. در این راه یکی از رویکردهای توسعه منابع انسانی توانمندسازی کارکنان است. در جهان کنونی توانمندسازی نیروی انسانی عنصر مهم و اصلی است که بواسطه آن می توان در جهت پویایی سازمان و سنت گریزی گام برداشت و محیط و جوسازان را در جهت افزایش عملکرد و نیروی انسانی متحول نمود. (قاسمی، 1382).

    تاریخچه اولین تعریف از اصطلاح توانمندسازی به سال 1788 بر می گردد که در آن توانمندسازی را به عنوان تفویض اختیار در نقش سازمان خودی مخی دانستند که این اختیار بایستی به فرد اعطا یا در نقش سازمان او دیده شود. این توانمندسازی به معنی اشتیاق فرد برای پذیرش مسئولیت واژه ای بود که برای اولین بار به طور رسمی به معنی پاسخگویی تفسیر شد. (رجبی، 1391).

    واژه توانمندسازی در فرهنگ فشرده آکسفورد (قدرتمند شدن) (مجوز دادن) (ارائه قدرت) معنی شده است و در معنای خارجی قدرت بخشیدن و دادن آزادی عمل به افراد برای اداره خود (ابطحی و عباسی، 1386).

    توانمندسازی کارکنان یکی از تکنیک های موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و تواناییهای فردی و گروهی در راستای هدفهای سازمان است. (2001، Klater , Ruble).

    از نظر ERstad سه عنصری که زمینه ساز توانمند سازی را در محیط کار به وجود می آورد عبارتند از نگرشها رابطه و ساختار سازمانی که هر یک از این عناصر سازمانی باید تغییر کند تا کارکنان توانمند را بوجود آورد، در غیر این صورت تمدن به مرور خواهد رفت. (1997، ERstad).

    در ییک از بهترین مطالعات تجربی انجام شده در مورد توانمندسازی تا به امروز، اسیریتزر (1992) چهار بعد را برای توانمندسازی روانشناختی کارکنان شناسایی کرده است، و تن و کرون بر مبنای پژوهش میشرایک بعد به حل اضافه کرده اند و معتقدند برای آنکه مدیران بتواند دیگران را با موفقیت توانمند سازند، باید پنج ویژگی را در آن ایجاد کنند این ویژگی ها عبارتند از:

    1 احساس شایستگی

    2 احساس خودمختاری یا استقلال

    3 احساس موثر بودن

    4 احساس معنادار بودن

    5 احساس داشتن اعتماد به دیگران (اسیریتزر، 1992).

    از آنجا که یکی از مفاهیم تاثیرگذار به توانمندسازی که در اسل اخیر در مباحث توسعه و بهره وری و کیفیت زندگی بسیار مطرح شده، سرمایه اجتماعی است (عمومی، 1384).

    امروزه این امر مهم است که رسیدن به توسعه، جامعه مدنیس، معیارهای جهانی تمدن و بستر مناسب زیست محیطی و حتی توانمند سازی کارکنان که یکی از ارکان مهم موفقیت سازمانی امروزی است با وجود سرمایه اجتماعی شکل می گیرد. (فوکویاما، 1999).

    توانمندسازی منابع انسانی براساس سرمایه اجتماعی یک راه جدید اداره کردن سازمان مستعد با آینده پیچیده تر و رقابتی است، سرمایه اجتماعی در سازمانها و جوامع نقش به مراتب مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی را ایفا می کند به گونه ای که در نبود سرمایه اجتماعی، اثر بخشی سایر سرمایه ها در سازمانها کاهش می یابد و بدون سرمایه اجتماعی پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار می شوند.

    در دیدگاه سنتی مدیریت توسعه سرمایه های اقتصادی، فیزیکی و نیروی انسانی مهمترین نقش را ایفا می کرده اند اما در حال حاضر گفته می شود برای توسعه به سرمایه اجتماعی نیازمندیم زیرا بدون سرمایه اجتماعی استفاده از دیگر سرمایه ها به گونه ای بهینه انجام نخواهد شد. (ماهنامه تدبیر، پایگاه مساعدت علمی مدیریت).

    سرمایه اجتماعی مجموعه سمینارهای موجود در سیستم اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری عضای آن جامعه شده و موجب پائین آمدن سطح هزینه های تبادلها و ارتباط می شود. (فوکویاما، 1999).

    در واقع سرمایه اجتماعی به نوعی سرمایه گذاری در روابط افراد و گروه ها می باشد تا از روابط معینی بر اعتماد و همکاری ان در سازمان نتایج لازم را به دست آورده و قابلیت هایی را بر رشد و پیشرفت سازمان به ارمغان آورد (2002، Michael. Et . al).

    و توانمندسازی کارکنان براساس تقویت و افزایش در سازمانها، استفاده از ظرفیت های بالقوه در کارکنان است که در زمان حال از آن استفاده کل نمی شود. (نیازی و سفرآبادی، 1388).

    از مطالعه های سرمایه اجتماعی در سازمان ها عبارتند از:

    1 اعتماد

    2 مشارکت

    3 انسجام و همبستگی

    4 آگاهی (1999، Krichn fshrader)

    ابعاد سرمایه اجتماعی از نظر ناهاپیت وقشای (1998) عبارتند از: بعد ساختاری شناختی، رابطه ای که بعد ساختاری سرمایه اجتماعی اشاره به الگوی کلی تماس های بین افراد دارد بدین معنی که فرد به چه کسانی و چگونه دسترسی دارد.

    و مهمترین جنبه های آن عبارتند از روابط شبکه ای بین افراد پیکربندی روابط و سازمان مناسب (عبدالباقی و دلوی، 1386).

    بعد شناختی سمرایه اجتماعی اشاره به میزانی که کارکنان در یک شبکه اجتماعی ضم با دیدگاه مشترک با هم دارند مربوط می شود. و مهمترین شاخص های این بعد هم عبارتند از زبان و کدهای مشترک و حکایت مشتریک.

    بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی توصیف کننده نوعی روابط شخصی است که افراد با یکدیگر به خاطر سابقه تعاملاتشان بر4قرار می کنند و این بعد به ماهیت بستگی بین افراد در یک سازمان مربوط می شود.

    و مهمترین جنبه های آن هم عبارتند از: اعتماد، میخارها، الزامات و انتظارات، هویت (ناماپیت وقشال، 1998).

    و با توجه به اینکه با دیگری سازمانی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در ایجاد توانمندسازی کارکنان در سازمان است (بروگساماتز، 2010، علی احمدی، احمدی، حاتمی ناغانی، 1389).

    و امروزه در سازمانها یادگیری به قلب مدیریت وجودی فعالیت ما تبدیل شده است و باید اعتراف کرد که اگر سازمانها یادگیری را نادیده می گیرند، این امر می تواند شبیه به پذیرش مرگ به آنها باشد. یادگیری سازمانها در سال های اخیر جزء توانایی های سازمان برای پاسخگویی مناسب برای تغییر در محیط خارجی شده استا. (مونتش و همکاران، 2004).

    و امروزه به این هم پی برده اند که ارتقای بارگیری سازمانی موجب افزایش رقابت شغلی، تعهد سازمانی و اثر بخشی و عملکرد سازمانی می شود. (باقری، 1391).

    یادگیری سازمانی فرآیندی است پویا که سازمان را قادر می سازد تا به سعرت با تغییرات ساختاری یابد این فرآیند شامل تولید دانش جدید، مهارت، و رفتارها می شود. بارتیری سازمانی راه اصلی ایجاد کاردانش و بهبود کارایی سازمان است پس یک سازمان موفق باید در یادگیری پویا باشد. (2009، Zhaag. Et. Al).

    کاملترین تعریف برای یادگیری سازمان را متعلق به سرات دانست، از نظر او یادگیری سازمان توانایی سازمان برای آموختن از تجربیات از طریق تجربه اندوزی، مشاهده، تحلیل و تمایل به بررسی موفقیت و شکست ها می باشد .(2008، Salk)

    یادگیری سازمانی را می توان فرآیند پویا از خلق، کسب و جمع آوری دانش به منظور توسعه منابع و ظرفیت که به عملکرد بهتر سازمان منجر می شود. (علامه و مکرمی، 1389).

    ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه سنگه عبارتند از:

    1 دورنمای مشترک

    2 تسلط فردی

    3 الگوی ذهنی

    4 یادگیری تیمی

    5 تفکر سیستمی (1990، Saage)

    اما جدیدترین ابعاد یادگیری سازمانی از نظرف تیف 2001 مطرح شده است که عبارتند از: چشم انداز مشترک فرهنگ سازمانی کار و یادگیری سازمان اشتراک دانش تفکر سیستمی رهبری مشارکت و توسعه شایستگی کارکنان (تیف، 2001)، (خانعلیزاده و همکاران، 1389).

    این پزوهش با توجه به اهمیت توانمندسازی کارکنان در سازمانها در دست یافتن به شناخت بیشتر بر عوامل موثر در اجرای موثر این راهبرد است در این راستا با توجه به تعاریف و ابعاد توانمندسازی و سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی که هر سه برای موفقیت یک سازمان تاکید دارند و محقق تلاش کرده است تا با بررسی نقش کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی را با توانمندسازی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان اردبیل را مورد سنجش قرار داده و بررسی کند که آیا یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان می تواند در توانمندسازی کارکنان یک سازمان اثرگذار باشد یا نه؟

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    یکی از مهمترین چالش های مدیران عصر حاضر و سازمانها عدم استفاده کافی از منابع فکری توان ذهنی و ظرفیت های بالقوه منابع انسانی است. در اغلب سازمانها از توانایی کارکنان استفاده بهینه نمی شود و مدیران قادر نیستند ظرفیت های بالقوه آنان را به کار گیرند به عبارت دیگر با این که افراد توان بروز خلاقیت و ابتکار و انجام مناسبت بیشتری دارند، اما در محیط سازمان به دلایل از این قابلیت ها به طور مطلوب بهره برداری نمی شود (کنیلاودنیس، 1383).

    کوئین و اسپریتزر معتقدند با وجود اینکه توانمندسازی می تواند به سازمان مزیت رقابتی بدهد و به زعم اینکه بسیاری از مدیران این واقعیت را قبول دارند که توانمندسازی مطلوب است، اغلب سازمان ها در اجرای آن دچار مشکل شده اند، (1997، G. uinn Sspesritrze).

    کیفیت و توانمندسازی نیروی انسانی از عوامل مهم و بقا در حیات سازمانها می باشد. به عبارت دیگر اهمیت منابع انسانی به مراتب از فقناوری جدید، منابع مالی، مادی بیشتر است و نیروی انسانی به عنوان مهمترین و توانمندترین و با ارزش ترین سرمایه یک سازمان محسوب می وشد و نیروی انسانی توانمند سازمان توانمند را به وجود می آورد. (قاسمی، 1382).

    سرمایه اجتماعی اگر به مفهومی نوین و نو یا در عرصه مطالعات اجتمعی است. اما این مفهوم ریشه در روابط اجتماعی نوع بشر دارد. و از آنجا که تغییرات در دنیا به صورت بی سابقه افزایش یافته است و بیشتر مدیران و سازمانهای کشوریث با آن دست و پنجه نرم می کنند، بقا و رشد سازمانها در دنیای پر تغییر کنونی مستلزم توانایی هایی برای واکنش به موقع و مناسب در برابر تغییرات پی در پی محیطی است و فقط سازمانهایی می توانهند در صدد بهره جستن از صحنه رقابت باشند که با به کارگیری استراتژی برتر ایجاد روابط نوین با کارکنان که در بر گیرنده مفهوم سرمایه اجتماعی است، مسئولیتهای سازمانی را افزایش، استعدادهای خلاق و نوآوری را پرورش و توانمندسازی منابع انسانی را گسترش دهند. (جرب بیگی و همکاران، 1391).

    و اینکه سازمانها در قرن بیست یکم بی وقفه با تغییرات مواجه اند. برای اینکه آنها را به رقابت موثر در بازه های رقابتی توانمند سازیم نکته کلیدی این است که چگونه باید یاد بگیرند و دانایی جدید تولید کنند. (مانگ و همکاران، 2010). یادگیری سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمانی مطرح است. تغییرات روزافزون علم، فناوری و تغییرات محیطو  پیچیدگی های آن که هر لحظه حیات سازمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد ضرورت توجه به یادگیری سازمان و ارتقای فنون و مهارت های کارکنان را پیش از پیش مشخص ساخته و ضرورت استفاده از تجربیات گذشته سازمان را در پرتو نگاه به آینده تبیین می کند. (مارکوارت، 1385).

    و همچنین که به این دلیل که آموزش و پرورش یکی از زیرساخت های فرهنگ جوامع دارد، مصالح در مورد عملکرد کارهای این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا آموزش و پرورش نمادی فردگیر، پویا و تاثیرگذار بر رفتارها و هنجارهای آشکار و نهان دو جانبه اخلاقی بسیاری اقتصادی، دینی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، آحاد جامعه است و ماهیت فعالیت ها و اهداف آن، ارتقای روحیه خلاقیت، شکوفایی و بروز استعداد، بالا بردن سطح آگاهی های عمومی و تخصصی و تعیین راهبرد در دست یابی به تمامی توسعه، مهارت و رشد است.

    اما مطالعات صورت گرفته در کشور نشان می دهد که در حال حاضر، نظام مدیریت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش فاقد چارچوبی مناسب برای توانمند سازی کارکنان خویش است (سند و منشور اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور، 1382).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1.    ابطحی، سیدحسین، سعید عباسی. (1386) «توانمندسازی کارکنان»، کرج: نشر موسسه تحقیقات و آموزش وابسته به وزارت نیرو. چاپ اول
    2.    قلاوندی، حسن، حسنی، محمد؛ سلطانزاده، وحید، (1391). بررسی رابطه ابعاد سرمایه فکری با یادگیری سازمانی، نامه آموزش عالی، دوره جدید، سال پنجم، شماره 20 صص 99116.
    3.    کاووسی، اسماعیل؛ احمدی تیمور لویی، سیداحمدی: (1388) نشریه پزوهشنامه، بررسی موانع یادگیری سازمانی.
    4.    علامه، سید محمدحسن، مقدس، مهدی. (1389) «بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمان» پژوهشنامه مدیریت اجرایی سال دهم، مشاره پیاپی 38، نیمه اول. 1389.
    5.    نوروزی، مجتبی، (1384). بررسی ارتباط میان عوامل روان شناختی توانمندسازی کارکنان با عملکرد سازمان در شعب بانک ملت شهرستان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
    6.    شفی، آرزو. (1385). «رابطه توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی». پایانه های کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
    7.    حافظ نیا، 1377. «روش تحقیق در علوم انسانی» تهران، انتشارات سمت
    8.    اختر محقق، مهری،؛ (1385)؛ «سرمایه اجتماعی»، نشر اختر، تهران
    9.    فیلدجان: (1386)، «سرمایه اجتماعی»، ترجمه غلامرضا غفاری، حسین رمضانی، انتشارات کویر.
    10.    وفن، دیوید. ای، کمرون. کیم. اس. (1381) «توانمندسازی و تفویض اختیار»؛ ترجمه: بدرالدین اورلی یزدی، تهران، انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول
    11.    فوکویاما، فرانسیس (1379). پایان نظم سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه. غلامعلی س توسلی، تهران، نشر جامعه ایرانیان
    12.    پایگاه مقالات علمی مدیریت، ماهنامه تدبیر سال بیستم، شماره 203
    13.    خامسی، جعفر، (1382). توانمندسازی در سازمانها، ماهنامه تدبیر، شماره 123 ص ص 3443
    14.    علی احمد، علیرضا؛ احمدی، سید عبی اکبر؛ حاتمی ناغابی، فریبا. (1389). ارتباط یادگیری سازمان با توانمندسازی کارکنان صندوقهای بازنشستگی، نشریه علمی |زوهشی مدیریت
    15.    فناکار بحری،م اندانا (1387)، بررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی با عملکرد منابع انسانی رفاهی: (سازمان تامین اجتماعی)، دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
    16.    نیازی، محسن و کارکنان سفرآبادی، محمد (1388) توانمندسازی براساس راهبرد سرمایه اجتماعی، ماهنامه تدبیر شماره 203.
    17.    علوی، سید بابک، (1384)، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه، ماهنامه تدبیر، شماره 16.
    18.    سند و منشور اصلاح نظام آموزش و پرورش (1382)، چاپ اول، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت ، وزارت آموزش و پرورش.
    19.    کینلا، دنیس (1383)، «توانمندسازی منابع انسانی»، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و معصومعلی سلیمیان، چاپ اول، تهران: نشر ایران.
    20.    ساجدی، فضل اله؛ امیدواری، اعظم, (1386) کارکنان توانمند و سازمانهای امروزفل ماهنامه تدبیر، شماره 181، صص 5259
    21.    خانعلیزاده، رقیه؛ فانی، دکتر اصغر؛ کرونائیچ، دکتر اسداله؛ مشبکی، دکتر اصغر. (1389). رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمان، پژوهش نامه مدیریت تحول؛ سال دوم، شماره 3، نیمه اول.
    22.    کشاورزی، علی حسینی؛ حسینی، سیداحمد؛ حیدری نسب، لیلا؛ آمره، علی اصغر. (1391). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و توانمندسازی روان شناختی کارکنان (مسئله موردی: استانداری قم)
    23.    میرک زاده، علی اصغر؛ شیری، نعمت اله؛ اله و بیس، محمد ادریس؛ کرمی دارالبخانی، رویا. (1390). نقش سمرایه اجتماعی در یادگیری سازمان کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران 2 43 و شماره 2، 1391. (447459).
    24.    عبدالباقی، عبدالمجید، دلوی، محمدرضا. (1386). اعتماد کلید ثروتهای نامرئی، ماهنامه تدبیر شماره 190 صص 3341.
    25.    سنگه، پیتر (1377) پنجمین فرمان خلق سازمان فرآیند، ترجمه کمال هدایت، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
    26.    باقری، مهدی، (1391) بررسی راه های ارتقای یادگیری سازمانی با توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانهای امنیتی
    27.    مارکوارت، مایکل. ایجاد سازمان یاد گیرنده، توسعه، عناصر پنجگانه برای یادگیری سازمان، ترجمه محمدرضا زالی، دانشگاه تهران، مرکز کارآفرینی 1385.
    28.    رجب بیگی، مجتی؛ احمدی، سید علی اکبر؛ حسینی، سیده الهام. (1391). بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مطالعه موردی: ادارات آموزش و پرورش شهرستان تنکابن و رامسر، کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی، سرمایه گذاری، دانشگاه جامع علمی کاربردی گلستان.
    29.    رجبی، تقی، (1301). راهکارهای توانمندسازی کارکنان و روشهای اجرای آن، نشریه تعاون و روستا، سال 4، شماره 12 و 13، ص ص 25 تا 42.

    1.    The mas, m. w. and Velthouse. B. A, (1990). Cognitive element of empovermen: an interpretive modle of intrinsic task motivation Academy of mahogement Review 15: 666-681.
    2.    Zhang. Li, Tiah. Yenhuang. Zhangging Qi. A, (2009). Aconcept – almodel of organizational learning hased on knowledge sharing, school of management, Harbin Institute of Technology, china.
    3.    Cross, R.8 Levin. D. (2009). The strength of wweak tiesyoucan tvnst: The mediating vole of trustin eff ective knowledge transfer, management science, do (11). 1477-19go.
    4.    Farhangh. A., syadat. S., LAO veida. R. F molavi. H. (2, 11). Invests gation of simple and multiple Relation shiy Between Organizational learning and social trustin Organization with development of stuff inpublic univevsities in sowth east of Iran, Quartefly of applied sociology, 41 (1): 159-182. (In faris)
    5.    Neefec. Diane osterhause, (2001). “comparing levels of organization L learning nativity of colleges and universities participating trade fional an non – traditional (academic guality improvement proiect) accreditation processes”.
    6.    Senge. Petev. (1990). The fifth Discipline: the art and practice of learning organization. Doubleday Dell: New your.
    7.    Q, uinn, R.E., and Gretchen mis. (997), “The poad to Emporerment: seven Questions Every leader should consider”, ongan: zational Dynamic, vel. T, No, 2, pp. 37-51.
    8.    Spreitzer, G. m. (1995). “Psychological Empowerment in the work place: Dimensions. Measure ement and validation”, The Academy of management Journal vol. 38, No. 5, pp. 1442-1465.
    9.    Samad, s, (2007). Social structure characteris ticsand psychological Empowerment: Exploring she of openness personality. Journal Academy of Business. Vol 12, No1, pp: 70-76.
    10.    Hoffman, J. J; Hoelscher, M. L. and sheriff, K. )2005). Social, Knowledge management. Ahd snstained snperieor performance. Journalof knowledge management, vo 1. 9, No. 3. Pp: 93-100.
    11.    Chan, y. H., Taglov, R. and markham, s. (2008). The role of subordinates trust In social eychange drivenpsy chological empowerment process. Journal of management Issues, Vol, 20, No. 4, pp: 444-467.
    12.    Spretzer. 6. M., )1992), when organization dare. The dynamics Of Individual Empower ment in the wokplace, ph. D Dissertation, university of Michigan.
    13.    Real, J. C, Leal, A; Roldan, J. L. (2006): Information technology as a determinante of organizational learning and technology distinctive competecneies:. Industvial make ting management, 35: pp: 505-521.
    14.    Babaei. Id anidrezal & Ahmad, No bava., &s. Gill, sargit (2012), Bonding, Bridging and lin king social cppital and Psychological Empowerment Amony squatter settlement in Tehran., Iran, Journal of Basic and Applied scientific pesearch, 2 (3), pp: 2545-2639.
    15.    Michael. A. H. and Ireland, R. D. (2002). The essence of strategic leader strip: managing haman and social capital. Journal of leader ship & organizational stvidies, vol, N. O1, pp. 3-14.
    16.    Nahapiet, J, and Ghoshal, S, )1998). Social @pital, intellectual capita and organizational a dvantage. Academy of management periew. No. 232, pp: 242-266.
    17.    Fukuyama, francis. (1999), “Social capital and cide society”. Conference on second Generation Reform.
    18.    Srstad Margaret (1997), Empowerment and organizational change internalional Journal ot conterm povary Itospitality management.
    19.    Salk, R. J. (2008). Organization learning in a public and management Agency An Exploration Of mechanisms and Antecedents. Published shD The sis, university of Minnesota, u sA.
    20.    Hong, R. Y. Y, Yang, B, Lien. B. Y. mClean, G. N. and kno, y, (2010). Dynamic eapability: Impact of process alignment and organizational leaning culture on performance. Journal of the worl Business, 45, BP. 258-204.
    21.    Montes, F. J. L, Moreno, A. R. and morale, r. G. (2004). Influence of suppoet Loadership and team work cobesion on organizational learning, inNoration – ande performance: an empirical examination Tecnvation, 25. Pp 1159-1172.
    22.    Bowen, G. G R$ose, R. A. ande ware W. B (2006) “The reliablitity and validity of The school sncess profile lerning organization measurell Evaluation and progrom planning, doi: 10, 104 / j evalproglan, 2005. 08, 005.
    23.    Fukuyama, Froncis. (1999). “Social Capital and Ciril Society”. Prepared for delivery at the sm. 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت