پایان نامه بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر رفتار های انحرافی پرسنل سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی

تعداد صفحات: 154 فرمت فایل: word کد فایل: 10002527
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۲۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر رفتار های انحرافی پرسنل سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی

    پایان­ نامه کارشناسی ­ارشد

    مدیریت اجرایی ( گرایش استراتژیک (

    چکیده

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر معنویت سازمانی  بر رفتارهای انحرافی کارکنان  شرکت اقتصادی پارس جنوبی در سال 1391 در محیط کار می‌باشد. روش پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی، پیمایشی و همبستگی است. دوره زمانی تحقیق حدودا یک دوره ده ماهه بوده که از اواسط فروردین ماه  سال 91 تا اواسط بهمن ماه سال 91 بطول انجامید. زمان جمع‌آوری داده‌های پرسش‌نامه در ما‌ه‌های شهریور و مهر صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی تشکیل می‌دهد. روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری تصادفی ساده است. اندازه‌ی نمونه آماری با استفاده از جدول کوکران محاسبه شد که از این تعداد 325 پرسش‌نامه آماده تجزیه و تحلیل بود. برای تعیین پایایی پرسش‌نامه از آلفای کرونباخ یک بار برای 30 پرسش‌نامه و یک بار برای 325 پرسش‌نامه استفاده شده که پایایی برای 300 پرسش‌نامه 819/0 و برای 325 پرسش‌نامه 704/0 بدست آمد و برای تعیین روایی پرسش‌نامه از روش س‌اچ‌لاوشه اعتبار محتوایی روایی ابزار پژوهش تایید گردید.

    همچنین فرضیات پژوهش بر اساس مدل‌ ارائه‌ شده، از طریق آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با آمار توصیفی برای توصیف ویژگی‌های متغیرها و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیه‌ها و بطور مشخص از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری برای تعیین رگرسیون، همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. نرم‌افزارهای مورد استفاده در این پژوهش نیز اس‌پی‌اس‌اس و لیزرل می‌باشد. و در نهایت نسبت به معنی دار بودن مدل و هر یک ازمتغیرهای مستقل تصمیم‌گیری شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده تمامی فرضیه‌های تحقیق به تائید رسیدند نشان می‌دادند که کار بامعنا، احساس همبستگی و همسویی ارزش‌ها بر رفتار انحرافی کارکنان تاثیر معک.سی می‌گذارند.و در نهایت پیشنهادهایی در مورد هر کدام از فرضیات پژوهش و همچنین پیشنهاداتی در مورد پژوهش‌های آینده در این زمینه داده می‌شود.

    کلمات کلیدی: کار بامعنا، احساس همبستگی، همسویی ارزش‌ها و رفتار انحرافی

    1-1 مقدمه

    مقدمه سخن را با قولی از اقبال لاهوری آغاز می‌کنیم: ( تجربه نشان می‏دهد که حقیقتی که از راه عقل محض به دست می‏آید نمی‏تواند، آن حرارت اعتقاد زنده‏ای را داشته باشد که تنها به الهام شخصی‏ حاصل می‌شود، به همین دلیل است که عقل محض چندان تأثیری بر نوع بشر نگذاشته، در صورتی که دین پیوسته مایه ارتقای افراد و تغییر شکل جوامع‏ بشری بوده است). پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران، حماسه هشت سال دفاع مقدس و مقاومت شگفت انگیز ۳۳ روزه و پیروزی حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی با هیچ یک از معادلات مادی قابل محاسبه نیستند و از مصادیق بارز و آشکار کارآیی و بازدهی معنویت در صحنه عمل و میدان رویارویی حق و باطل در دوران معاصر به شمار می‌آیند ( سعیدی،  1386، ص 4 ). امروزه با گسترش فعالیتهای دولت در اداره امور جوامع و نقش آفرینی اخلاقیات در زندگی بشر محدود گردیده و احساسات و ارزشهای وفادارانه نسبت به اختیاراتی که به افراد تفویض می‌شود، کمرنگ شده است. مقوله دین، اخلاق و فساد اداری بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرارگرفته است. به ویژه اینکه دولتها به منظور ادامه حیات و حفظ مشروعیت خود به ناچار توجه بیشتری نسبت به این بیماری مزمن ( فساد اداری ) نموده اند. رفتارهای کاری انحرافی را می‌توان نوعی از فساد اداری دانست که جنبه رفتاری به طور ویژه در آن لحاظ شده است. معنویت سازمانی و رفتارهای انحرافی پرسنل از مباحثی است که در سال‌های اخیر در جهان به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه این فصل ابتدا بیان مساله و ضرورت انجام تحقیق نوشته شده سپس اهداف و سوالات تحقیق و تعریف نظری و عملیاتی متغیرها و اصطلاحات تحقیق آمده است.

     

    1-2 بیان مسئاله

    انسانها وارد دوران جدید و بی سابقه ای درزندگی خودشده اند ؛ دورانی که درآن، دنیا بشدت درحال تغییر و تحول است. طی چهارصد سال گذشته، غرب بین دنیای بیرونی و دنیای درونی تفاوت قائل شده است و فعالیتهای دنیوی را از اموری مثل مذهب، معنویت وعرفان به کلی جدا کرده است. این جدایی از یک سو سبب خرافات زدایی و نفی تسلط کلیسا بر انسان غربی، تحت تسلط درآوردن طبیعت و پیشرفت علوم و فناوری های مختلف، افزایش فوق العاده رفاه زندگی، ظهور دموکراسیها و حاکمیت قانون و... شده است. به بیان ساده تر سبب حاکمیت پارادایم عقلایی و مدرنیته در اکثرنقاط جهان شده است. با وجود این، این جدایی از سوی دیگر بشر را از جهات بسیاری از  والاترین جنبه های وجود انسانی اش جدا کرده است ( فرهنگی و همکاران، 1385، ص6 ). درحقیقت، در پارادایم مدرن، به سهم روح و نیازهای درونی انسانها توجه نشده است. پارادایم مدرن، صرفا به چارچوب حقوقی، سیاسی و اقتصادی انسان می‌پردازد و جنبه های درونی حیات را امور خصوصی تلقی می‌کند که هرکس باید مطابق سلیقه خود به آنها بپردازد. به دیگر سخن: پارادایم مدرن، که به کل عالم گسترش یافته و تأمین رفاه انسان را به عهده گرفته است، مناطق وسیعی از قلمرو حساسیت بشری را متروک گذاشته و زمینه ای را فراهم کرده است تا انسانها و بخصوص انسانهای غربی نوعی احساس نارضایتی و بیقراری داشته باشند. به همین دلیل است که آنها برای پرکردن خلأ معنوی خود گرایش زیادی به سمت معنویت، مذهب و آیینهای معنوی، بویژه آیینهای شرق آسیا نشان میدهند. از اواخر قرن گذشته، در دهه نود قرن بیستم نوعی یکپارچگی مجدد بین زندگی بیرونی و درونی در حال شکل گیری بوده است. یکی از حوزه هایی که این یکپارچگی در آن مطرح شده است، محیط کسب و کار سازمانها می‌باشد. بسیاری از امور که قبلا درحیطه قلمرو خصوصی طبقه بندی می‌شدند، اکنون در قلمرو عمومی‌میباشند: مفاهیمی‌همچون اخلاق، حقیقت، باور به خدا یا نیرویی برتر، درستکاری، وجدان، رادمردی و گذشت، اعتماد، بخشش، مهربانی، احساسات، ملاحظه، معنا جویی درکار، همبستگی با همکاران، تشویق همکاران، احساس صلح و هماهنگی، نوع دوستی و...

    پژوهش ها و اقدامات مدیریتی و کسب و کار حکایت از ظهور پارادایم جدیدی دارند. به عقیده بسیاری از محققان، این پارادایم جدید محیط کار، که برگرفته از فیزیک کوانتوم، علوم سایبرنتیک، نظریه آشوب، علوم شناختی، مذاهب و آیینهای شرقی و غربی می‌باشد و در واقع عکس العملی به ؛ پارادایم خشک و مکانیستی مدرن است ؛ پارادایم معنویت می‌باشد. حتی وانگر مارش وکونلی[1] با قطعیت پیش بینی کرده اند که این پارادایم جدید ادامه موج سوم مطرح شده از سوی آلوین تافلر[2]، موج چهارم خواهد بود ( همان منبع، 1385، ص 7 ).

    ازابتدای سال 1992 حجم مقالات، کتابها،کنفرانس ها و کارگاه های معنویت درمحیط کار افزایشی فوق العاده داشته است ( نیل و بایبرمن، 2003، ص363 ). این موضوع به روی جلد مجلاتی همچون بیزینس ویک[3] در سال 1999 و کالین[4] در سال  2001 راه یافته است. یکی ازمحققان پیشبینی کرده است که معنویت در محیط کار از اصلی ترین روندها در قرن بیست و یکم خواهد بود ( شلنبرگر[5]، 2000، ص1 ). علاوه براین، درسال 1999 نیز آکادمی‌مدیریت که یکی ازمعتبرترین مراجع مدیریت در دنیا می‌باشد، آخرین گروه تخصصی خود را تحت عنوان » مدیریت، معنویت و دین « تشکیل داد و با این کار در واقع مشروعیت و پشتیبانی لازم را برای تحقیقات و تدریس در این زمینه جدید فراهم کرد و همزمان مجلات معتبری از جمله مجله علم یوزین » ژورنال مدیریت تغییر سازمانی[6] « ویژه نامه هایی را به این موضوع اختصاص دادند ( نیل و بایبرمن[7]، 2004، ص 7 ). مراکز علمی پژوهشی نیز تاثیرات معنویت بر کسب و کار را دغدغه تحقیقات خود قرارداده اند اما با وجود این روند رو به رشد از ادبیات موضوع، کمبود تحقیقات و نظریات قوی در این زمینه احساس میشود تا حدی که یکی از محققان برجسته این عرصه اذعان میدارد: بیشتر مقاله ها و کتابهای ناظر به معنویت و مدیریت، عامیانه، غیرتئوریک و به دور از آزمون اند ( مک کورمیکس[8]، 1994، ص 6 ). حتی دانشمندان مدیریت نیز رویکرد کمی ( آزمون پذیر ) به موضوع معنویت نداشتند و مقالاتی که معنویت سازمانی را به صورت کمی سنجیده اند، انگشت شمارند. با دقت در همین مقالات معدود متوجه می شویم که نویسندگان آنها به هیچ وجه از مدل مفهومی یکسان یا حتی مشابهی استفاده نکرده اند و هریک معنویت را متفاوت از دیگران دیده اند تا آنجا که نویسنده ای، سه کالج متفاوت در کالیفرنیای شمالی را مقایسه کرده و سه الگوی معنویت ورزی متفاوت برای هرکدام از آنها ارائه نموده است ( بریدلی و کینگ[9]، 2003، ص 452 ). شایان ذکر است بر مبنای مشاهدات نگارندگان، اکثر پژوهشها پیرامون معنویت به صورت کاملاً گذرا به اثر معنویت بر تقویت شهود و خلاقیت اشاره کرده اند و تقریباً هیچ یک از آنها به نتایج پیمایشهای علمی در این زمینه استناد ننموده اند، لذا بررسی رابطه بین معنویت و رفتار کاری منحرفانه کاملاً بدیع به نظر میرسد. از سوی دیگر در سالیان اخیر، شاهد آثار متنوعی از اساتید حوزه و دانشگاه برای انطباق آموزههای مدیریت نوین با اسلام هستیم. ولی مع الاسف درجهت تشریحِ طرُق بهره گیری از معنویت اسلامی درسازمانها، حرکت شایسته ای صورت نگرفته است و راه درازی تا تبیین الگوی ملی و دینی معنویت ورزی در زندگی شخصی افراد و از آن مهمتر درسازمانها پیشرو است و این همه در حالی است که با توجه به فرهنگ و محتوای ارزشی کارکنان ایرانی  به نظر میرسد، آمادگی معنویت درآنها ازحد میانگین بالاتر باشد ( سید جوادین و ناصرزاده، 1384، ص327 ).

     با توجه به جمیع مقدمات فوق الذکر با نگرشی نو به بررسی معنویت سازمانی بر مبنای فرهنگ اسلامی پرداخته می‌شود و به کمک چارچوبی کمی و بومی سازی شده به بررسی رابطه متغیر معنویت کارکنان ایرانی بر رفتار انحرافی آنها صورت خواهد گرفت.

    1-3  اهمیت و ضرورت تحقیق

    امروزه به موازات گسترش فعالیتهای دولت در اداره امور جوامع و ازطرفی محدود شدن نقش آفرینی اخلاقیات در زندگی بشر و به دنبال آن کمرنگ شدن احساسات و ارزشهای وفادارانه نسبت به اختیاراتی که به افراد تفویض می‌شود، مقوله دین، اخلاق و فساد اداری بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرارگرفته است. به ویژه اینکه دولتها به منظور ادامه حیات و حفظ مشروعیت خود به ناچار توجه بیشتری نسبت به این بیماری مزمن ( فساد اداری ) نموده اند. مخصوصاً درجامعه ما که اساس نظام بر محور ارزشها و باورهای مذهبی ملت پی ریزی شده است، این پدیده از حساسیت ویژهای برخورداراست، لذا در باب اهمیت موضوع تحقیق ذکر این نکته کفایت می‌کند که بزرگترین دغدغه رهبران جامعه امروز ما در دوران کنونی، رفع مظاهر مختلف فساد از جمله فساد اداری است. در این تحقیق به بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر رفتارهای کاری انحرافی پرداخته می‌شود. رفتارهای کاری انحرافی را می‌توان نوعی از فساد اداری دانست که جنبه رفتاری به طور ویژه در آن لحاظ شده است. معنویت سازمانی و رفتارهای انحرافی پرسنل از مباحثی است که در 25 سال اخیر در جهان به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته است ولی در ایران هنوز مطالعات کامل و میدانی در این زمینه انجام نشده است. لذا در این تحقیق سعی میگردد که باتوجه به مطالب جهانی مطرح شده در این زمینه به خصوص در حوزه تخصصی سازمان و مدیریت و بررسی آن در یک سازمان، تا حدودی از این منابع در شناسایی این رفتارها بهره برده شود. همچنین شناسایی و عواملی که سبب رفتارهای انحرافی کارکنان می‌شود اهمیت بسزایی در کاهش و کنترل آن می‌شود. بنابراین با نتایج این تحقیق می‌توان تا حدودی از این منظر به افزایش بهره‌وری و غنی‌سازی کار در سازمان دست یافت.

    1-4  اهداف تحقیق

    1-4-1 هدف اصلی

    بررسی تاثیر معنویت سازمانی  بر رفتارهای انحرافی کارکنان  شرکت اقتصادی پارس جنوبی در سال 1391 در محیط کار.

    1-4-2 اهداف فرعی

    1: بررسی تاثیر کار  بامعنا بر رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار.

    2: بررسی تاثیر احساس همبستگی بر رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار.

    3: بررسی تاثیر همسویی ارزشها بر رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار.

     

    1-5  فرضیه های تحقیق

    فرضیه اول: کار  بامعنا بر رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار تاثیر دارد.

    فرضیه دوم: احساس همبستگی بر رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار تاثیر دارد.

    فرضیه سوم: همسویی ارزشها بر رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار تاثیر دارد.

    1-6 تعریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق

    1-6-1 معنویت در محیط کاری

    معنویت تلاش درجهت ایجاد حساسیت نسبت به خویشتن، دیگران، نیروی برتر ( خدا ) کندوکاو در جهت آنچه برای انسان شدن مورد نیازاست و جستجو برای رسیدن به انسانی کامل است ( کینجرسکی و اسریپنک[10]، 2004، ص  31 ). مورگان معتقد است که معنویت در محیط کاری دارای سه سطح فردی، گروهی و سازمانی است. بدین منظور مولفه‌های آن به ترتیب سطوح عبارتند از کار بامعنا، احساس همبستگی و هموسویی ارزش‌ها ( مقیمی‌و رهبر،  1387، ص 105 ).

    در سطح فردی کار با معنا: یک جنبه اساسی معنویت در کار شامل یک حس عمیق معنا و مقصود در کار است. این بعد از معنویت در محیط کار، مشخص می‌کند که چگونه کارکنان در کار روزمره شان در سطح فردی تعامل دارند. بیان معنویت در کار شامل این فرض است که هر فردی انگیزش درونی، تمایل و علایقی برای مبادرت به انجام فعالیتهایی دارد که معنای بیشتری به زندگی خودش و دیگران می‌بخشد ( هرمان و جیویا[11]، 1999، ص 13 ).

    در سطح گروهی: این بعد از معنویت در محیط کار در سطح گروهی از رفتار انسانی رخ میدهد و بر تعاملات بین کارکنان و همکاران دلالت دارد. همبستگی در محیط کار مبتنی بر این باور است که افراد یکدیگر را در پیوند با هم میدانند و اینکه بین خود درونی هر فرد با خود درونی دیگران رابطه وجود دارد ( میلیمن[12] و دیگران، 2003، ص 429 ).

    در سطح سازمانی: همسویی با ارزشهای سازمان به این معناست که افراد باور دارند که مدیران و کارکنان در سازمان دارای ارزشهای مرتبط و یک نوع وجدان قوی هستند و سازمان نسبت به رفاه کارکنان و همبستگی آنان توجه دارد ( اشموس و دوچون[13]، 2000، ص 144 ).

    1-6-2 رفتار انحرافی

    رفتار انحرافی کاری عبارتست از رفتار ارادی که هنجارهای سازمانی را نقض کرده و سلامتی سازمان، کارکنانش و یا هر دو را تهدید می‌کند. با توجه به تعریف، انحراف کاری، ارادی است زیرا کارکنان انگیزه ای برای تطبیق با انتظارات هنجاری ندارند و یا برای نقض این انتظارات بر انگیخته میشوند. منظور از هنجارهای سازمانی در تعریف، هنجارهایی هستند که سیاستهای سازمانی، قوانین و رویه ها آنها را تعریف کرده و به عنوان استانداردهای کاری مطرح میشوند (کلبرت[14] و همکاران، 2004، ص 604 ).

    1-7- تعریف عملیاتی متغیر ها و اصطلاحات تحقیق

    1-7-1 معنویت در محیط کاری

    معنویت کارکنان سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی در سطح فردی از طریق شاخص کار با معنا، سطح گروهی از طریق احساس همبستگی و در سطح سازمانی از طریق شاخص همسویی ارزش ها بصورت زیر اندازه‌گیری می‌شود.

    در سطح فردی کار با معنا عبارت است از اینکه کارکنان سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی درباره معنا داری و مقصود کاری که در سازمان انجام می‌دهند، چه اعتقادی دارند و اهمیتی که کار در زندگی و لذت بردن ایجاد می‌کند، اطلاق می‌شود.

    در سطح گروهی احساس همبستگی عبارت است از رفتار و اعتقادی که کارکنان سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی کار با دیگران و همکاری  را با ارزش می‌دانند و در مسائل گوناگون یکدیگر را حمایت می‌کنند و خود را بخشی از سازمان و سازمان را بخشی از خانواده خود می‌پندارند.

    در سطح سازمانی همسویی ارزشها عبارت است از اینکه کارکنان سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی در باره ارزشها، رسالت و آرمانهای سازمان با سایر کارکنان دارای وجه مشترک اند و اینکه از طرف سازمان مذکور در مسائل گوناگون مورد حمایت سازمان می‌باشند و درنتیجه برای سازمان با اهمیت تلقی می‌شوند.

     

    پروپوزال مربوط به این پایان نامه در سایت موجود است

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر رفتار های انحرافی پرسنل سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول کلیات تحقیق. 2

    1-1 مقدمه. 3

    1-2 بیان مسئاله. 4

    1-3  اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

    1-4  اهداف تحقیق. 8

    1-5  فرضیه های تحقیق. 9

    1-6 تعریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق. 9

    1-7- تعریف عملیاتی متغیر ها و اصطلاحات تحقیق. 11

    فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق. 13

    2-1  مقدمه. 14

    2-2 مبانی نظری تحقیق. 14

    2- 2-1 معنویت در سازمان. 14

    2-2-1-3 متغیر های معنویت در سازمان. 20

    2-2-1-3-1 معنادار بودن کار. 20

    2-2-1-3-2 احساس مشترک ( همبستگی ) 21

    2-2-1-3-3 همسویی(سازگاری) با ارزش‌های سازمانی.. 22

    2-2-1-6 ضرورت معنویت در زندگی فردی، کاری و سازمانی.. 26

    2-2-1-9  سطوح معنویت در سازمان. 39

    2-2-1-10 مزایای معنویت در سازمان. 43

    2-2-2 رفتاری انحرافی پرسنل. 49

    2-3 پیشینه تحقیق. 65

    2-3-1 تحقیقات داخلی.. 65

    2-3-2: تحقیقات خارجی.. 68

    2-4 مدل مفهومی تحقیق. 75

    فصل سوم روش تحقیق. 76

    3-1 مقدمه. 77

    3-2- روش پژوهش... 77

    3-2-1- طبقه‌ بندی بر اساس روش.. 77

    3-3- قلمرو پژوهش... 77

    3-4- جامعه‌ی آماری و روش نمونه‌گیری و تعیین اندازه نمونه. 78

    3-4-1 روش نمونه‌گیری و تعیین اندازه‌ی نمونه. 78

    3-5- روش و ابزار گرد اوری اطلاعات.. 79

    3-5-1  اعتبار و پایایی ابزار اندازه‌گیری پژوهش... 81

    3-5-2 پایایی ابزار اندازه‌گیری پژوهش... 83

    3-6  روش تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها 84

    فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده‌ها و یافته‌های تحقیق. 85

    4-1 مقدمه. 86

    4-2 آمار توصیفی.. 86

    4-3- میانگین نمرات متغیرهای پژوهش... 90

    4-4 مفرضات انجام تحلیل عاملی.. 91

    4-5 ماتریس کواریانس بین متغیرهای پنهان پژوهش... 92

    4-6 تحلیل عاملی تأییدی (مدل اندازه‌گیری) 93

    4-7 تخمین مدل. 99

    4-8 شاخصهای برازش مدل. 101

    4-8-1 شاخص مجذور خی دو بر درجه آزادی(کای دو بر درجه آزادی) 102

    4-8-2 جذر برآورد واریانس خطای تقریب (RMSEA) 102

    4-8-3 ریشه استاندارد میانگین مجذور پس ماندها (SRMR) 103

    4-8-4 شاخص تاکر-لویز یا شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI) 103

    4-8-5 شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) 103

    4-8-6- شاخص برازندگی (GFI) 104

    4-11 نتایج حاصل از آزمون فرضیات.. 105

    4-12 ضریب تعیین متغیر درونزای پژوهش... 108

    4-13 خلاصه نتایج آزمون فرضیه‌ها 109

    4-14 بررسی رابطه متغیرهای جمعیت شناختی با رفتار انحرافی کارکنان. 111

    فصل پنجم نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات.. 115

    5-1- مقدمه. 116

    5-2 بررسی ویژگی‌های جمعیت شناختی گروه نمونه. 116

    5-3- نتایج بررسی فرضیات پژوهش... 116

    5-4 مقایسه با تحقیقات پیشین. 118

    5-5- محدودیتهای پژوهش... 119

    5-6- پیشنهادات پژوهش... 119

    فهرست منابع و پیوست‌ها 122

    فهرست منابع داخلی.. 123

    فهرست منابع لاتین. 126

    پیوست ها 128

    منبع:

    فهرست منابع داخلی

    آزمندیان، علیرضا. (۱۳۸۵). تکنولوژی فکر۲ (زندگی در مسیر کمال). موسسه پدیده فکر، تهران، چاپ پنجم، اردیبهشت.

    بامنی‌مقدم، محمد. (1390). تحلیل آماری. انتشارات شرح، تهران، چاپ اول.

    جعفری، حسن.، عابدی، رستکار. (1390). ظهور معنویت در سازمان. فصلنامه علوم مدیریت، سال دوم، شماره 5، ص 99-121.

    خاکی، غلامرضا. (1387). روش پژوهش با رویکردی به پایان نامه نویسی. انتشارات مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، چاپ اول.

    رستگار، عباسعلی. (1385). مدل انگیزشی معنویت: مطالعه موردی دانشگاه تهران. پایان نامه دکتری. تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    سلمانی، داود. رادمند، محبوبه. (1388). بررسی نقش سازمان و مدیریت در بروز رفتارهای کاری منحرفانه. نشریه مدیریت دولتی، شماره 3، ص 51-68.

    سید جوادین سیدرضا، ناصر زاده سیدمحمد رضا. (1384). بررسی تأثیر معنویت کارکنان بر رضایت شغلی آن‌ها. مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین المللی مدیریت. تهران، ص 319-335.

    طیری، مجتبی و کابلی، امیر. (1389). مدیریت  مجازی سازمان های معنوی. مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران، ص 247-261.

    عابدی، جعفر و رستگار، عباسعلی. (1386). ظهور معنویت در سازمان(تعاریف، مفاهیم، مدل مفهومی و فرضیات). فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم،  شماره 5،  ص99-121.

    غفوری، امیر. (1360). معنویت در سازمان ها. فصلنامه مدیریت، شماره 11، تابستان، ص 121-137.

    غلامعلی، مسعود. کیوان زاده، محمد و ارجمند، ندا. (1391). معنویت، استرس شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پرستاران شهر تهران. مجله روانشناسی معاصر، دوره سوم، شماره 2، ص61-74.

    فرهنگی، علی اکبر. فتاحی، مهدی و واثق، بهاره. (1385). معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی. مجله فرهنگ مدیریت ، سال چهارم، شماره سیزدهم، ص 36-5.

    کلانتری، خلیل. (1388). مدل‌سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی(با برنامه LISREL و SIMPLIS). نشر فرهنگ صبا، چاپ اول، 1388.

    گل پرور، محسن. نیری، شیرین و مهداد، علی. (1389). الگوی پیشگیری از استرس شغلی، فرسودگی هیجانی و رفتارهای انحراف از طریق مدیریت، رهبری و ارزشهای اخلاقی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 4، شماره 1، ص7-25.

    مطهری، مرتضی. (۱۳۶۸). جاذبه و دافعه علی علیه‏السلام. انتشارات صدرا، چاپ نهم، تابستان.

    مقیمی، سید محمد. رهبر، امیر حسن و اسلامی، حسن. (1386). معنویت سازمانی و تاثیر آن بر خلاقیت کارکنان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 4، ص 89-99.

    مقیمی، محمد و رهبر، امیر حسین. (1387). معنویت سازمانی با نیم نگاهی به سازمان رزم. فصلنامه مدیریت، شماره 68، صفحه 93- 128.

    میرزایی، خلیل. (1388). پژوهش، پژوهش گری و پژوهش نامه نویسی. انتشارات جامعه شناسان، تهران.

    هنری، حبیب. (1390). طراحی مدل معادلات ساختاری سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در سازمان‌های ورزشی. پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، شماره 1، تابستان، 85-105.

    هومن، حیدرعلی. (1388). مدل‌سازی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. انتشارات سمت، تهران، 1388.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست منابع لاتین

    Ashmos , D.P. and Duchon , D. (2000). Spirituality at work: a conceptualization and measure. Journal of Management Inquiry, Vol. 9 No. 2, pp. 134-145.

    Bradley, J. and Kauanui, S.K. (2009). Comparing spirituality on three southern California college campuses. Journal of Organizational Change Management, Vol. 16 No.4, pp. 448-462.

    Colbert, Amy E.; Mount, Michael K.; Harter, James K.; Witt, L.A.; Barrick, Murray R. (2004). Interactive Effects of Personality and Perception of the Work Situation on Workplace Deviance. Journal of Applied Psychology, Vol.89, No4, pp. 599-609.

    Everton, Wendi J.; Jolton, Jeffrey A.; Mastrangelo, Paul M. (2007). Be Nice and Fair or Else: Understanding Reasons for Employees’ Deviant Behaviors. Journal of Management Development. 26/2, pp. 117-131.

    Galperin, Bella L.; Burke, Ronald J. (2006). Uncovering the Relationship between Workaholism and Workplace Destructive and Constructive Deviance: an Exploratory Study. International Journal of Human Resource Management. 17/2, pp. 331-334.

    Herman , R.E. and Gioia, J.L. (1999). Making work meaningful: secrets of the future-focused corporation. Journal of The Futurist, Vol.32, No.9, pp. 24-38.

    Kale, S.H. and Shrivastava, S. (2003). The Enneagram System for enhancing Workplace Spirituality. Journal of Management Development, Vol. 22 No. 4, pp. 309-327.

    Kinjerski, V.M. and Skrypnek, B.J. (2004). Defining spirit at work: finding common ground. Journal of Organizational Change Management, Vol. 17  No.1, pp.26-42.

    Krishnakumar, S. and Neck, C.P. (2002). The " what ", " why " and " how " of spirituality in the workplace. Journal of Managerial Psychology, Vol. 17 No.3, pp.153-164.

    Lara, P.Z. (2008). Fairness, teachers’ non-task behavior and alumni satisfaction The influence of group commitment. Journal of Educational Administration, Vol. 46 No. 4, pp. 514-538.

    McCormicx D. (1994). Spirituality and Management. Journa of Managerial Psychology Vol 9. No 6, pp .5-8.

    Milliman, J., Czaplewski, A.J. and Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes An exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, Vol. 16 No. 4, pp. 426-447.

    Mitroff, I. and Denton, E. (1999). A Spiritual Audit of Corporate America: A Hard Look at Spirituality Religion  and Values in the Workplace. Jossey-Bass, San Francisco, CA. Journal of Managerial Psychology, Vol. 28 No 2, pp 230-247.

    Neal, J.A. (2007). Spirituality in management education: a guide to resources. Journal of Management Education, Vol. 21 No. 1, pp. 121-39.

    Olson Bradly J., Nelson Debra L. and Parayitam Satyana R. (2006). Managing Aggression in Organizations: What Leaders Must Know. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 27 No.5, pp. 384-398.

    Paragament, K. (2009). The Psychology of Religions and Spirituality? Yes and No. The International Journal for the Psychology of Religion, Vol. 9, No. 1, pp. 3-16.

    Robinson Sandra L. and Bennett Rebecca J. (2005). A Typology of Deviant Workplace Behaviors: a Multidimensional Scaling Study. Academy of Management Journal, Vol. 38 No.2, pp. 555-572.

    Shellenbarger, S. (2000). More relaxed boomers, fewer workplace frills and other job trends. Wall Street Journal, December 27, pp. 1-13.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت