پایان نامه بررسی رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 10001900
سال: 1391 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل

    بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق به صورت مستند) :

    فرایند ارتباطات یکی از فرایندهای مهمی است که بر روی اثر بخشی سازمان ها و موفقیت مدیر نقشی اساسی ایفا می کند. تحقیق وبررسی در محیط سازمانها و حیات کاری نشان می دهد که بطور متوسط مدیران سطوح مختلف بین 75%تا95%ازاوقات خودراصرفارتباطات وپیام رسانی می کنند.

    مکالمات تلفنی ، جلسات،بررسی گزارشها ، دادن دستور و تعلیمات ، نوشتن نامه ، بررسی اطلاعات فاکس  و تلکس ، و فعالیتهایی از این قبیل مثالهایی بر فرایند ارتباطات می باشد . سیستم گردش خون در اعضای بدن چه نقش مهمی را ایفا می کند،ارتباطات نیز در سازمانهاهمان نقش را ایفا می کند(امیر کبیری،1377)

    ارتباطات به عنوان یکی از مهمترین عناصر فرایند مدیریتی محسوب می شود. وجود ارتباطات موثر و صحیح در سازمان همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است . به تجربه ثابت شده است که ، اگر ارتباطات صحیحی در سازمان بر قرار نباشد ،گردش امور مختل شده و کارهاآشفته می شوند.هماهنگی،برنامه ریزی، سازماندهی،کنترل وسایروظایف بدون وجودسیستم ارتباطی موثردرسازمان قابل تحقق نبوده وامکان اداره سازمان مهیا نخواهد بود.(میرابی،1380). طی مطالعاتی که گری بینسون توسط سوالاتی که برای 175 نفر از مدیران شرکتهای بزرگ ایالتهای غربی آمریکا فرستاد، روشن ساخت که مهارتهای ارتباطی چه شفاهی و چه کتبی نه تنها در احراز شغل بلکه در انجام موثر امور محوله تاثیر بسزایی دارد. سوالات مطروحه در زمینه فاکتورها و مهارتهای مهم و حیاتی که در استخدام دانشجویان فارغ التحصیل موثر بوده، می‌باشد در این بررسی و تحقیق به عمل آمده، مشخص گردید که ارتباطات شفاهی به عنوان اولین و مهمترین مهارت و ارتباط کتبی دومین مهارت محسوب می گردند. ( همان منبع).  

      با توجه به  اندازه یا بزرگی سازمان، تکنولوژی پیچیده، میزان پیچیدگی و رسمی بودن امور، ساختار طرح ریزی می شود و بر این اساس سیستم اطلاعاتی به وجود می آید. تعیین ساختار سازمانی خود نشانه ای از مسیر خاصی است که تعیین کننده نوع ارتباط در سازمان است. قدرت، رهبری و تصمیم گیری (علنی و یا غیر علنی) به فرایند ارتباطات وابسته اند، زیرا بدون وجود اطلاعات این فرایندها بی معنی خواهند شد.

    تحلیلگران سازمانی درجات متفاوتی ازاهمیت برای فرایندارتباطات قائل شده اندبرای مثال بارنارد چنین ابراز میکند:در تئوری فراگیر سازمان،ارتباطات در کانون یا مرکز قرار می گیرد، زیرا ساختار،گستره و حدود سازمان تقریبا به وسیله شیوه های ارتباطی تعیین می شوند. از این دیدگاه که به موضوع نگاه کنیم، ارتباطات در قلب سازمان جای می گیرد. دو پژوهشگر دیگر به نامهای کتزوکانچنین می‌گویند: ارتباطات- مبادله اطلاعات و انتقال مقصود- روح و اساس سیستم اجتماعی سازمان را تشکیل می دهد. به تازگی نویسنده ای به ناماستینچ‌کامب نیز در بررسی سازمانها،ارتباطات را در کانون یا مرکز سازمان قرار داد. به هر حال سایر نظریه پردازان به اندازه های متفاوت به این موضوع توجه کرده اند.(پارسائیان واعرابی،1376) .

    از طرف دیگر، قدرت ویژگی اساسی نقش یک مدیر بوده و زمینه اثر بخشی او را در سازمان فراهم می سازد. در واقع یک پدیده اجتناب ناپذیر در سازمان است که البته در سازمانها مدیران به آن به عنوان یک پدیده منفی می نگرند. ولی حقیقت این است که این جریان ذاتا یک پدیده منفی نیست، بلکه منفی و مثبت بودن آن بستگی به قضاوت و نوع کاربرد آن دارد. یقینا اگر هدف از قدرت،اهداف سازمانی باشد می تواند پدیده ای مثبت و کارکردی محسوب گردد و باعث پویایی سیستم و سازمان شود، اما اگر هدف از آن دستیابی به اهداف شخصی و فردی باشد، مطمئنا یک پدیده منفی وناپسند خواهد بود.(پارسائیان واعرابی،1375).

    ما در تحقیق حاضر قصد داریم بر اساس یافته های تحقیق،به پاسخ سوال زیر دست یابیم:  

    "آیا بین منابع مختلف قدرت مدیران بر اساس تقسیم بندی جان فرنچ و برت رام و راون شامل:قدرت مبتنی بر پاداش،قدرت مبتنی بر زور،قدرت قانونی، قدرت مرجع ،قدرت تخصصی،با اثر بخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد"                   

     

    د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد):

     

    اگر تمدن را تسلط بر طبیعت تعریف کنیم،تغییراتی را که تکنولوژی ارتباطات در شئون مختلف زندگی بشر پدید می آورد، میتوان موجد تحولی عظیم درمسیرتمدن و انقلابی در «ارتباطات» به شمار آورد.   

    یکی از مسائل مهم اداری،ارتباطات و چگونگی تاثیرآن در روند پیشرفت و توسعه و ترقی سازمان می باشد وبه این دلیل است که دانشمندان و محققان علوم اداری ، ارتباطات را به منزله سلسله اعصاب سازمان و از ارکان مهم و اساسی آن شمرده اند. به عقیده ایشان ، همانگونه که انسان بدون صحبت کردن و به کار گرفتن حرکات و اشارات چشم،دست ویا سایر اندام ها نمی تواند با محیط خارج و افراد ارتباط بر قرار نموده و به عبارتی دیگر پیامی را منتقل کند و یا دریافت نماید،سازمان نیز بدون استقرار ارتباط درون و برون سازمانی نمی تواند ماموریت و تکالیف محول را به انجام برساند. در واقع تعامل انسان و سازمان با محیط پیرامون خود از طریق اعمال و حرکاتی که آن راارتباطات می‌نامند، شکل می‌گیرد. به بیانی دیگر ارتباطات مبین نحوه و چگونگی توزیع وتبادل عقاید، افکارواطلاعات ازطریق کتبی  ،شفاهی،علامات و حرکات به منظور راهنمایی وهدایت رفتار کارکنان سازمان در مبادله پیام می‌باشد.ارتباطات در سازمان موجد قدرت و وسیله ای برای به کار گرفتن بهینه اختیارات قانونی و اداری و اعمال آن در طول سلسله مراتب سازمانی می‌باشد.ارتباطات اغلب به صورت موازی در کنار مجاری اختیارات رسمی قرار دارد و عامل تسهیل جریان کار در سازمان می باشد وادامه فعالیتها به گونه ای  مثبت ومفید،بدون وجود شبکه های ارتباطی کارآمد امکان چندانی ندارد. همچنین به عنوان ضروری ترین نیاز جریان امور اداری ،بدون داشتن سیستم ارتباطات کارآمد،چرخ های اجرایی سازمان به گردش در نمی آیند و فعالیتها راکد و در صورت حرکت به گونه ای ناقص اجرا شده، و فاقد کیفیت و بازدهی لازم خواهند بود. (فخیمی،1379)  .

     ارتباطات در سازمان به عنوان «وسیله» اعمال قدرت ومجاری شبکه های سازمانی و قوانین مربوط، مسیری برای جریان آن می باشند.قدرت در سازمان از مجاری ارتباطی حرکت کرده و از طریق موقعیتهای فراهم شده ناشی از جریانات ارتباطی، بدوا اعمال شده،سپس گسترش یافته و نهایتا به متن سازمان اضافه و حفظ می شود. ارتباطات موجب پیوستگی واحدهای مختلف سازمان و همبستگی مثبت افراد آن شده عامل تقویت روحیه و مسئولیت‌پذیری و وفاداری آنها به سازمان می باشد که کلیه شبکه های سازمانی را پوشش می‌دهد.(همان منبع).

    از سوی دیگر،قدرت به عنوان یک عامل و عنصر بسیار   مهم در اداره امور جوامع و سازمان‌ها همواره دل  مشغولی دولتمردان ومدیران بوده است. قدرت به عنوان مهم ترین و نافذترین پدیده اجتماعی جوامع انسانی شناخته شده است. نتایج نفوذ قدرت در کلیه سطوح سازمان های اجتماعی تجربه شده ولی بیشتر و در وسعت گسترده تر در نوع سازمان رسمی و سلسله مراتب سازمانی تجربه شده است. چون قدرت بخشی مهم وتاثیر گذار در حیات سازمانی می باشد،محققین تلاش زیادی برای توضیح مسائل سازمانی در اصطلاح «روابط قدرت» مطرح کرده اند، اول اینکه،واحدهای تابعه سازمان را متاثر می سازد،و دوم؛در سطوح سازمانی و روابط بین افراد سازمان تاثیر قابل توجه می گذارد.                                                                                                             

     قدرت تنها در رابطه بین دو نفر یا تعداد بیشتری از افراد وجود دارد و می‌تواند در جهت های عمودی یا افقی اعمال شود. اغلب منبع قدرت در آن پست سازمانی وجود دارد که صاحب منابع کمیاب یا ارزشمند است، و سایر دوایر سازمانی، از این جهت،به آن وابسته اند. هنگامی که یک نفر به شخص دیگری وابسته باشد قدرت در رابطه ای پایدار می گردد که شخص صاحب، آن را داراست و از این رو دارای قدرت بیشتری خواهد بود. هنگامی که قدرت وجود داشته باشد (یعنی چنین رابطه ای بین دو نفر بوجود آید)،صاحب قدرت می‌تواند خواسته های خود را بر دیگری تحمیل کند.

     

    ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق با ارائه منابع):

    پژوهش‌‌های انجام شده در داخل کشور:

    طبق تحقیقی که در زمینه بررسی موانع ارتباطات در سازمان راه آهن از دیدگاه مدیران و کارکنان انجام گرفته است که موضوع پژوهش بررسی موانع ارتباطات سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان می‌باشد. قلمرو  موضوعی تحقیق مربوط به موانع ارتباطات است و سازمان راه آهن به عنوان قلمرو مکانی انتخاب شده است. نتایج نشان می‌دهد که :‌  بین نظر مدیران و کارکنان در مورد موانع برقراری ارتباطات تفاوت معنی‌دار وجود ندارد. پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران . مجتمع آموزش عالی قم. حسن زارعی متین 1383.

    ذبیحی (1383)در موضوعی بعنوان بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی معلمان شهرستان مانه و سملقان انجام داد و به نتایج زیر دست یافت : بین مهارت های ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی معلمان رابطه وجود ندارد .بین هر یک از مهارت های ارتباطی مدیران (کلامی،شنیداری، بازخور)و تعهد سازمانی معلمان رابطه وجود ندارد.

    بهرامزاده (1382)در تحقیقی  با عنوان بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران نتایج زیر بدست آمد : بین مهارتهای ارتباطی مدیران وتعهد سازمانی دبیران از دیدگاه دبیران رابطه مشاهده شد. بین مهارتهای کلامی ، شنود و بازخور مدیران وتعهد سازمانی دبیران ، از دیدگاه دبیران رابطه وجود داشت . همچنین بین مهارتهای ارتباطی مدیران ورشته تحصیلی آنان (مدیریت وغیر مدیریت ) از دیدگاه دبیران رابطه ای مشاهده نشد. پایان نامه کارشناسی ارشد ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان ، مدیریت آموزش و پژوهش استان ، حسینعلی بهرامزاده ،1382.

    هاشمی طاری ,سپیده,درموضوعی بعنوان بررسی رابطه بین ارتباطات اثر بخش و جو سازمانی دبیرستانهای دختراانه دولتی شهر تهران از دیدگاه دبیران در سال تحصیلی 79-78 که این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ارتباطات اثر بخش و جوسازمانی دبیرستانهای دخترانه دولتی شهر تهران ,از دیدگاه دبیران درسال تحصیلی 79-78 انجام شده است.در نهایت نتایج زیر بدست آمد:بین ارتباطات و جو سازمانی رابطه وجود دارد.

    1-اثربخشی ارتباطات در مدارس با جو باز,بیشتر از اثر بخشی ارتباطات در مدارسی است که جو بسته دارند.

    2-بین هریک از متغیرهای ارتباطات اثر بخش:شامل گشودگی,همدلی,حمایتگری,مثبت گرایی,تساوی باجو سازمانی رابطه وجود دارد.

    3-نگرش دبیران درباره ارتباطات اثربخش بر حسب و سابقه خدمت آنان تفاوت معنا داری را نشان نمی دهد.

    دادپند,قربانعلی,درموضوعی بعنوان بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهدسازمانی دبیران مدارس راهنمایی شهر شیروان_سال تحصیلی 82-81 ,که هدف از پژوهش فوق,بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی دبیران مدارس راهنمایی شیروان ، از دیدگاه دبیران می باشد . روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. .برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t  استفاده شد که نتایج حاصل عبارت بود از: بین مهارتهای ارتباطی مدیران وتعهد سازمانی دبیران از دیدگاه دبیران رابطه مشاهده شد. بین مهارتهای کلامی ، شنود و بازخور مدیران وتعهد سازمانی دبیران ، از دیدگاه دبیران رابطه وجود داشت . همچنین بین مهارتهای ارتباطی مدیران ورشته تحصیلی آنان (مدیریت وغیر مدیریت ) از دیدگاه دبیران رابطه ای مشاهده نشد . پایان نامه کارشناسی ارشد ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان ، مدیریت آموزش و پژوهش استان ،

    رنجبران,مجید، تحقیقی با عنوان «بررسی میزان اثربخشی ارتباطات در ادارات کل استان همدان در سال 1377» انجام داده است.هدف اصلی این پژوهش، بررسی دقیق وضع موجود ارتباطات سازمانی در ادارات کل دولتی استان همدان می‌باشد. سؤال تحقیق به صورت زیر مطرح گردیده است: «آیا میزان اثربخشی ارتباطات در ادارات کل دولتی همدان، متفاوت است؟»یافته‌های پژوهش، نشان می‌دهد که اثربخشی ارتباطات سازمانی در جامعه‌ی مورد بررسی، ضعیف و پایین است.

    پژوهش های انجام شده در خارج از کشور:

    جیزلاهس کارمن، از دانشگاه هاروارد تحقیقی با عنوان «توسعه و ارتباطات و تأثیرات آن در مواجهه با تقابل فرهنگی در اکوادور در سال 1994» انجام داد.یافته‌های پژوهش، نشان داد که: علت شکست پروژه‌های توسعه در کشور اکوادور، عدم توجه اجراکنندگان، به موانع ارتباطی میان فرهنگ‌ها می‌باشد.

    اسپارکس و همکاران (1999) در تحقیقی با عنوان ارتباطات اجتماعی، رفتارهای مردمی سازمانی، و میزان فروش در سازمان‌های بازاریابی چند سطحی نتایج تحقیق نشان دادند که ارتباطات اجتماعی به طوری موثر بر همکاری اعضاء اثر می‌گذارد که این نیز به نوبه خود، باعث اثرهای مستقیم و غیر مستقیمی بر روی فروش می شود.

    جان ار. اسپارکس و جوزف ای چنک (1999)در تحقیقی بعنوان«ارتباطات اجتماعی، رفتارهای مردمی سازمانی، و میزان فروش در سازمان‌های بازاریابی چند سطحی» انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ارتباطات اجتماعی به طوری موثر بر همکاری اعضاء اثر می‌گذارد که این نیز به نوبه خود، باعث اثرهای مستقیم و غیر مستقیمی بر روی فروش می شود.

    چارترز، تحقیقی با عنوان «بررسی ارتباطات در سازمان‌های آموزشی آمریکا در سال 1984» انجام داد.یافته‌های پژوهش، نشان می‌دهد که: میزان ارتباطات، در مدارس ابتدایی، بسیار بیشتر از مدارس متوسطه است. میانگین تماس‌ها، در بین اعضاء هیئت آموزشی، با افزایش تعداد آنان، کاهش می‌یابد. معلمانی که زمینه‌ی تخصصی مشترک دارند، تمایل بیشتری دارند که با یکدیگر شبکه‌های ارتباطی بادوام ایجاد کنند. مقاطع تحصیلی، تخصص و قرابت فیزیکی، بر الگوهای ارتباط افقی در مدارس، تأثیر دارند. (هاشمی‌طاری، 1378).

    و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)

    ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):

    الف- هدف کلی:

    تعیین رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منبع قدرت مدیران.

    ب:اهداف جزئی:

    تعیین رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منبع قدرت پاداش مدیران.

    تعیین رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منبع قدرت اجبار مدیران.

    تعیین رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منبع قدرت مرجعیت مدیران.

    تعیین رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منبع قدرت تخصص مدیران.

    ح – در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):

    مدیران و معلمان وکارکنان سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل

    ط-  سؤالات و فرضیه‏های تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):

    الف-اصلی:

    بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران رابطه وجود دارد.

    ب-فرعی:

    1-بین اثربخشی ارتباطات سازمانی ومنبع قدرت پاداش مدیران رابطه وجود دارد.

    2-بین اثربخشی ارتباطات سازمانی ومنبع قدرت اجبار مدیران رابطه وجود دارد.

    3-بین اثربخشی ارتباطات سازمانی ومنبع قدرت مرجعیت مدیران رابطه وجود دارد.

    4-بین اثربخشی ارتباطات سازمانی ومنبع قدرت تخصص مدیران رابطه وجوددارد.

    ی- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی):

    ارتباطات: بنا به تعریف ارائه شده در فرهنگستان جامع انگلیسی آکسفورد،ارتباطات عبارت می باشد از فرستادن،انتقال دادن و تبادل عقاید، دانش و غیره.(فخیمی،1379).

    ارتباطات سازمانی: ارتباطات در سازمان موجد قدرت و وسیله ای برای به کارگرفتن بهینه اختیارات قانونی و اداری و اعمال آن در طول سلسله مراتب سازمانی می باشد. ارتباطات اغلب به صورت موازی ودر کنار مجاری اختیارات رسمی قرار داد و عامل تسهیل جریان کار در سازمان می باشد و ادامه فعالیتها به گونه ای مثبت و مفید،بدون وجود شبکه‌های ارتباطی کارآمد، امکان چندانی ندارد. (فخیمی،1379).     

    اثر بخشی ارتباطات: اثر بخشی ارتباطات میان فردی شامل دو بعد اساسی است اول،بعد عمل گرایانه که در اینجا اثر بخشی ارتباطات متوجه دستاورد و موفقیت رسیدن به اهداف و خواسته های گیرنده یا فرستنده پیام است. دوم،بعد خشنودی شخص است که دراین مورد،اثر بخشی کنش ارتباطی، به لذت و شعفی که از آن برای دست اندر کاران ارتباط حاصل می شود، مرتبط می شود. (فرهنگی،1373).  

    قدرت: قدرت را بدین گونه تعریف کرده اند: توان «الف» در اعمال نفوذ بر رفتار«ب» ،به گونه ای که «ب» کاری را انجام دهد،که اگر چنین قدرتی اعمال نمی‌شد، آن را به گونه دیگری انجام می داد.(پارسائیان و اعرابی،1376).    

    منابع قدرت رهبری: واحدها و اعضای سازمان قدرت خود را از مجرای کنترل  پایگاه‌های قدرت  و منابع قدرت به دست می آورند. مقصود از «پایگاه قدرت» چیزی است که دارنده قدرت بدان وسیله می تواند بر رفتار دیگران اثر بگذارد.

    قدرت اجباری :قدرت اجباری یا بعبارت دیگر قدرت زور متکی بر ترس است. هر چیزی که ترس اعضای گروه را بر انگیزد یک منبع قدرت است.(امیر کبیری،1377).

    قدرت مشروع: قدرت مشروع آن نیرویی است که در یک نقش گنجانده می‌شود.حاکمان،پلیسها و مدیران همگی دارای قدرت مشروع هستند. مشروعیت ممکن است ناشی از نیروی برتریباشد که اغلب همراه با قدرت قهری است.

    قدرت پاداش: اگر یک مدیر ویا رهبر بتواند به دیگران پاداش وانعام دهد و به منابع پاداش مجهز باشد، از این کار به عنوان یک ابزار قدرت می تواند استفاده کند. پاداش به شکلهای مختلف میتواند باشد مانند افزایش دستمزد، ترفیع مقام،دادن مسئولیت بیشتر،گماردن به کار بهتر،تغییر پست وسایر پاداشها که همه نوعی منبع قدرت محسوب میشوند.(امیرکبیری،1377).

    قدرت مرجع و قدرت کاریزماتیک: این منبع قدرت مستقیما با شخصیت رهبر مربوط می باشد. اساس منبع این قدرت، شخصیت رهبر است که باید الهام بخش پیروان بوده،و بتواند آرزو و امیدهای آن ها را منظور سازد. این قدرت بیشتر مربوط به رفتارهای و ویژگیهای فردی رهبر می باشد. جاذب بودن مدیر و یا رهبر برای زیر دستان،آنان را به آسانی به حالت تاثیر پذیری از طرف رهبر در خواهد آورد. (امیرکبیری،1377).

    قدرت تخصصی: دانش و تخصص فرد و پیدا کردن راه‌حل‌های علمی برای مشکلات، منبع دیگر قدرت است. قدرت معمولاً در سازمان‌های کاملاً تخصصی مشاهده می‌شود.(بطحائی،1374).

    تعاریف عملیاتی واژه ها

    اثر بخشی ارتباطات سازمانی: نمره ای است که فرد آزمودنی از مجموع پاسخهای داده شده به کل سوالات پرسشنامه « اثر بخشی ارتباطات سازمانی (نانچیان و همکاران،‌ 1379» که  شامل سه بخش ارتباطات اثر بخش (9 سوال)،بازخور(6سوال) و تعداد کانالهای ارتباطی (10سوال) می‌باشد؛کسب می نماید.

    قدرت: در این پژوهش منظور از میزان قدرت نمره ای است که فرد  درپرسشنامه ارتباطات سازمانی ب(نقشبندی )دست می آورد     

    منابع قدرت رهبری: در این پژوهش منظور از میزان منابع قدرت رهبری نمره ای است که فرد  درپرسشنامه ارتباطات سازمانی ب(نقشبندی )دست می آورد     

    قدرت اجباری : در این پژوهش منظور از میزان قدرت اجباری نمره ای است که فرد  درپرسشنامه ارتباطات سازمانی ب(نقشبندی )دست می آورد     

    قدرت مشروع: در این پژوهش منظور از میزان قدرت مشروع نمره ای است که فرد  درپرسشنامه ارتباطات سازمانی ب(نقشبندی )دست می آورد     

    قدرت پاداش: در این پژوهش منظور از میزان قدرت پاداش نمره ای است که فرد  درپرسشنامه ارتباطات سازمانی ب(نقشبندی )دست می آورد     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -امیر کبیری، علیرضا (1377) . سازمان و مدیریت. تهران، نشر ملک.

    2-بطحائی . م (1374). تأثیر استفاده از منابع قدرت در مدیریتهای آموزشی و اداری موسسات آموزش عالی شهر تهران. پایان نامه (کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی . تهران.

    3-جمعی از اساتید مدیریت (1378) . ارتباطات سازمانی . تهران :‌ انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    4-فخیمی ، فرزاد (1379) . سازمان و مدیریت . تهران : نشر هوای تازه.

    5-فرهنگی ، علی اکبر (1380) . ارتباطات انسانی (مبانی) جلد اول . چاپ پنجم ، ناشر: موسسه خدماتی فرهنگی رسا.

    5-استونر، جیمز و فریمن (1375). مدیریت «رهبری و کنترل» (جلد سوم). (پارسائیان, علی و اعرابی, سید محمد ، مترجم). تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

    6-استونر ، جیمز ای . اف و فری من ، آر . ادوارد و گیلبرت، دانیل آر (1379). مدیریت (جلد دوم) . (پارسائیان ,علی واعرابی, سید محمد ، مترجم) . تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    7-تریولا، ماریو (1377). آمار کاربردی (همراه با برنامه‌های کامپیوتری). (تهرانیان, محمدصادق و بزرگ نیا، ابوالقاسم, مترجمین). چاپ دوم، مشهد:‌ انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1992).

    8- حقیقی ، محمد علی ؛ برهانی ، بهاءالدین؛ ‌مشعوف، سحر و کردرستمی ، مجید (1380) . مدیریت رفتار سازمانی . انتشارات ترمه

    9-خلیلی ، ناصر و دانشوری، ابراهیم (1378). روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت. چاپ اول، نشر آروین.

     

    11)Dessler, Gary (2001) Management "leading people and organizations in the 21ST century" . prentice Hall.

    12)Greenberg, Jerald and Baron, Robert A (2000), Behavior in Organizations. Prentice – Hall, Inc.

    13)Pettinger, Richard (2002). Introduction to Management. Published by Palgrave.

    14)Ivancevich, John M  and  Matteson, Michael T (2002). Organizational Behavior and Management. Published .By: Mc Graw. Hill Irwin.

    15)Luthans, Fred (1989). Organizational Behavior. Mc Graw- Hill In ternational Editions

    16)Rollin son, Derek and Edwards, David and Broad field, Aysen (1998). Organizational Behavior and analysis. Published by: Addison-wesley.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت