پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران (ICT) ارتباطات

تعداد صفحات: 183 فرمت فایل: word کد فایل: 10003489
سال: 1385 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۲۴,۹۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران (ICT) ارتباطات

    پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

    چکیده

     

    فرهنگ سازمانی، نوعی برنامه ریزی اندیشه جمعی است که در سالیان اخیر به عنوان یک تفکر غالب در عرصه سازمان های مطرح بوده است. این اندیشه جمعی، متمایز کننده اعضا از یک گونه به گونه دیگر است. هر کس به نوعی با جمع و گروههای انسانی کارکرده باشد، از وجود این پدیده مهم سازمانی آگاه است. این پژوهش به منظور بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است.

    روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری کلیه کارکنان اداری آموزش و پرورش به تعداد 2659 نفر دارای تحصیلات دیپلم تا دکتری در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای 330 نفر انتخاب گردیده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سازمانی بر مبنای ویژگیهای هفت گانه رابینز و پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای مهارتهای هفتگانه ICDL بوده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای فرهنگ سازمانی 90/0 و اعتبار پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات 86/0 تعیین گردیده است.

    برای تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه و بررسی سؤالهای علاوه بر آمار توصیفی، آزمون t با دو نمونه مستقل، آزمون خی دو و آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از سؤالات پژوهش به شرح زیر است:

    بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد.

    میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان سازمان پایین می باشد.

    بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی (نوآوری و ریسک پذیری، توجه به افراد، توجه به گروه، تهور طلبی) با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود دارد ولی بین سه ویژگی دیگر از ویژگیهای فرهنگ سازمانی (شامل توجه به جزئیات، نتیجه محوری و ثبات و حفظ وضع موجود) با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود ندارد.

    میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد یکسان می باشد.

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

     

    دوران جدید که به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد، بشر امروز جامعه­ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )[1] را تجربه می­کند که از ویژگیهای خاص خود برخوردار است. چنین جامعه­ای را جامعه اطلاعاتی می­گویند (صرافی زاده، 1383 ، ص 5).

    جامعه اطلاعاتی جامعه­ای است که در آن زندگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته است و جامعه­ای است که در آن مردم در محل کار ، منزل و حتی در اماکن تفریحی از این تکنولوژی­ حداکثر استفاده را می­برند.

     بر خلاف دوران گذشته که اطلاعات و تکنولوژی در اختیار صاحب نظران فن و صنایع قرار داشت و مشروعیت آن نیز به تایید و تصدیق آنان مرتبط بود در جامعه جدید اطلاعات تکنولوژیستها علمای اجتماعی و مردم معمولی نیز مرتبط با تکنولوژی اطلاعاتی قرار گرفته و بخشی از زندگی روزمره آنان شده است. زیرا اطلاعات و اخبار در گروه نیازهای اساسی همه مردم قرار گرفته است و تولیدات آن استفاده همه جانبه دارد. در حالی که در دوران گذشته استفاده از تکنولوژی مرتبط با قشر خاصی بود و فراگیری زیادی نداشت (آذرخش، مهراد،1383،ص 25).

    ویژگی‌دیگر جامعه اطلاعاتی کالا شدن اطلاعات است، اطلاعات کالا شده و به مدد تکنولوژی های جدید ارتباطی در دسترس هر کسی که طالب آن باشد قرار می­گیرد. در این گونه جوامع مفاهیم سنتی موجود در زمینه­هایی چون اقتصاد، آموزش ، کسب و کار، مدیریت و تجارت دچار تحول می­گردد. با گذر از عصر صنعتی و ورود به عصر اطلاعات و به گفته الوین تافلر[2] (عصر دانایی) نیاز روزافزون بشر برای آموزش متفاوت­تر با آنچه در گذشته بوده است بیشتر حس می­شود در همین راستا تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات که به طور فزاینده­ای در حال گسترش است می­تواند به نحو مطلوبی تمامی امور زندگی را تحت تاثیر قرار دهد (احمدی نژاد ، 1379 ، ص 24).

    دنیای موجود با دستاوردهای متنوع خود همواره در معرض تحولات و تغییرات غیرقابل پیش بینی است. الوین تافلر اعتقاد دارد ورود به قرن بیست و یکم به عنوان عصر فرانظریه[3] هنگامی برای انسانها جاذب خواهد بود که آدم کنونی بتواند در مقابل تغییرات آن قرن قدرت تحمل لازم را داشته باشد با شجاعت در مقابل آن ظاهر شود. تحقق این ایده­آل هنگامی میسر خواهد بود که از هم اکنون بشر امروزی بتواند خودش را برای تغییرات در دنیای آینده آماده سازد این نیز مشروط به دانش، مهارت، بینش و پویایی است.

    زندگی در دنیای جدید نیازمند شناخت کامل و کسب مهارتهای استفاده از این ابزارها و بدون داشتن چنین ابزاری رقابت و زندگی بسیار مشکل خواهد بود و مستلزم از دست دادن فرصتهای فراوانی در زندگی روزانه افراد و جوامع است.

    سازمان ها باید جهت به کار­گیری و استفاده بهینه از تکنولوژی فن­آوری اطلاعات زمینه سازی لازم و مطلوب را داشته باشند تا بتوانند در این راه گامهای مهم و صحیح را در عرصه سازمان بردارند. یکی از مهمترین عوامل موفقیت و شکست در این حرکت در "فرهنگ سازمان " است. فرهنگ سازمانی به تمام جنبه­ های سازمانی تاثیر می گذارد و بر اساس اعتقادات و ارزش­های مشترک، به سازمان‌ها قدرت می بخشد و بر نگرش رفتار فردی انگیزه و رضایت شغلی و سطح تعهد نیروی انسانی طراحی ساختار و نظام­های سازمانی، هدف­گذاری، تدوین و اجرای استراتژی­ها و .... تاثیر می­گذارد. همچنین فرهنگ سازمانی عامل موثر در ترویج خلاقیت و نوآوری است که از طریق ارزش نهادن به کار سخت و متمرکز و هدف­دار ، پشتکار  و سخت کوشی و تعهد عمل می­کند.

    نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع اصلی سازمان بااستفاده از اطلاعات، فناوری، مواد، تجهیزات و بودجه و... به تولید کالا و خدمات بپردازد  و در صورتی که درست عمل کند سازمان نیز از عملکرد خوبی برخوردار خواهد شد.

    لذا سازمان از طریق توجه به فرهنگ و شناخت فرهنگ موجود سازمان و تجزیه و تحلیل آن و خلق ارزش­های مناسب در حمایت از فرهنگ مطلوب می­تواند در راستای به کار گیری مؤثر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان نقش مهمی را ایفا نماید.

    2-1- بیان مسئله

    با توجه به اینکه فرهنگ سازمانی نظام ارزشها، باورها و آداب و رسوم مشترک در بین اعضای سازمان است و تعاملات قسمتهای مختلف را بر قرار می کند بنابراین یک ابزار مؤثر در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان تلقی  می شود.

    در سازمانهایی که فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد آثار و تبعاتی بدنبال خواهد داشت که از آن جمله می توان نارضایتی ارباب رجوع، هزینه های گزاف، طولانی بودن جریان کارهاو ... را نام برد.تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از عدم کارآیی که در یک سازمان پیش می آید ناشی از عدم بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. زیرا رشد روز افزون اطلاعات به سازمانها کمک می کند که در میدان رقابت موفق عمل کنند. یکی از موانع اساسی عدم بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات فقدان فرهنگ سازمانی بکارگیری آن می باشد.

    فرهنگ سازمانی به دلیل ماهیت اثر گذاری قوی که می تواند بر رفتار و عملکرد اعضای سازمان داشته، نقش مهمی را در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا می کند.بنابراین فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین مسائل عصر حاضر در تمام جوامع می باشد پس بکارگیری آن در سازمانها جهت هماهنگی با جامعه بین الملل لازم و ضروری به نظر می رسد ولی متأسفانه هنوز شرایط و فرهنگ مناسب جهت استفاده مؤثر به جا و ماهرانه از این فناوری در سازمانها بوجود نیامده است، لذا مسأله این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش می باشد. با این هدف که با روشن شدن رابطه فرهنگ سازمانی با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش زمینه لازم برای توجه و اقدام جدی مسئولین جهت بالابردن فرهنگ سازمانی در ادارات آموزش و پرورش فراهم آید تا از آن طریق بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات و سازمان آموزش و پرورش افزایش یابد.

     

     

    3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش

    امروزه اطلاعات شاخص قدرت است. آنچه کشوری را در سطح اول، دوم و سوم جهان قرار می دهد. میزان اطلاعاتی است که آن کشور تولید می کند، در دسترس قرار می دهد و به کار می گیرد. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری غالب در هزاره جدید معرفی شده است. بدون هیچ شک و تردیدی در فرایند پذیرش پدیده جهانی سازی کشورهایی که زمینه و بستر لازم و مناسب را برای توسعه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بوجود نیاورده اند، در حرکت هدایت شده و شتابان جهانی سازی از وضع موجود به سوی جامعه اطلاعاتی باز خواهند ماند.

    اهمیت روز افزون علوم وابسته به اطلاعات، چنان بالا گرفته است که منتقدان و آگاهان را بر این باور رسانده که دانش اطلاعات و نقش و تاثیر آن شاخص ممتاز فعالیت های طراز اول جوامع بشری است. در حال حاضر در سازمان ها اطلاعات پس از عامل انسانی مهمترین منبع ارزشمند محسوب می شود و یک منبع حیاتی برای پیشرفت علمی و اقتصادی هر کشوری به حساب می آید. به بیان دیگر اطلاعات نیروی اصلی حرکت و شکل دهنده مردم، اجتماعات، سازمان ها و کشورهاست.

    نقش مهم اطلاعات را می توان در زمینه های وسیعی از فعالیتهای حیاتی بشر جستجو کرد. اطلاعات به ابزار مهم اطلاعاتی و ارتباطی بسیار مهمی بدل گشته که توسط آن بسیاری از امور روزمره انسانها تسریع و تسهیل شده است.

    در عصر جدید ، در انجام امور اداری به طریق سنتی ( معمول ) شاهد ظهور و گسترش مشکلات و              نارسائی های گسترده تری هستیم که از آن جمله می توان به طولانی بودن جریان کارها،اشتباهات زیاد کارکنان، صرف هزینه های گزاف و قابل ملاحظه جهت ثبت و بایگانی اسناد، اوراق و تبادل اطلاعات نوشتاری، ریسک پذیری و خطر پذیری بالا، نارضایتی ارباب رجوع و موارد بسیاری از این قبیل اشاره نمود، که البته با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد موارد کمی از این قبیل خواهیم بود .

    همچنین در عصر حاضر که دوره تغییر و تحول و بحران را در پیش روی داریم. (اگر بحرانی در دنیای امروز باشد، بیش از بحران اقتصاد و پول و نفت و نیرو ، بحران فرهنگ است) (اسلامی ندوشن ، 1354 ، ص 60).

    لزوم توجه به فرهنگ به علت تاثیری که فرهنگ سازمانی بر تمام ابعاد سازمان می گذارد، فرهنگ سازمانی می تواند سازمان را به جلو راند و یا از حرکت بازدارد و این توان بالقوه به خاطر تاثیری است که فرهنگ بر رفتار دارد. لذا اگر بخواهیم علل موفقیت و عدم موفقیت سازمانهایمان را مطالعه کنیم باید به بررسی فرهنگ بپردازیم.

    شاین ، اوچی ، پیترز و واترمن و بسیاری از علمای مدیریت دو حقیقت مهم را تبیین می کنند. اول آنکه فرهنگ سازمانی در سازمانهای مختلف متفاوت است . دوم آنکه فرهنگ سازمانی مختلف می تواند بر عملکرد ، موفقیت و اثر بخشی یک سازمان و موسسه تاثیر متفاوتی داشته باشد . با این حال اشاره به این نکته ضرورت دارد (سازمانهای موفق ) فرهنگ های ایجاد کرده اند که ارزشها و مدیریت رهبران خود را در هم آمیخته اند و به همین دلیل است که این ارزشها سالها دوام آورده اند و به نظر می رسد که نقش حقیقی مدیریت سازمانها ، اداره ارزشهای سازمان است. سازمانهای موفق به ایجاد فرهنگ مشترک میان کارکنان و ایجاد روحیه خوب بها  می دهند . چارچوبی از همبستگی ایجاد می کنند که در محدوده آن افراد پر انگیزه ، خود را با شرایط انطباق  می دهند .

    بر مبنای مطالعات متعدد ، مدیران و پژوهشگران از اوایل دهه 1980 میلادی توجه خود را به چگونگی مدیریت فرهنگ سازمانهایشان و هماهنگ نمودن آن با سایر اجزاء به بهترین وجه آغاز نموده اند . با وجود اینکه سابقه مطالعات فرهنگ سازمانی بیش از دو دهه نیست . اما تحقیقات ، تاثیر فرهنگ و جلوه های فرهنگی را بر رفتار کارکنان نشان داده اند و تعدادی ازنویسندگان این فرض رامطرح و پشتیبانی کرده اند که شرکتها وسازمانهای موفق دارای فرهنگ قوی بوده اند.

    در این پژوهش ضمن شناسایی فرهنگ سازمانی حاکم بر ادارات آموزش و پرورش میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد سنجش قرار گرفته شده است .

    استفاده کنندگان این پژوهش کلیه کارکنان کادر اداری سازمان آموزش و پرورش می باشد. که با پیاده کردن یک الگوی فرهنگی مناسب و قوی در سازمان زمینه استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین آنها فراهم می شود. و سازمانهایی که از نتایج این پژوهش می توانند بهره ببرند شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان تکفا، سازمانهای مرتبط با آموزش و پرورش، سازمان تألیف کتب درسی، سازمان آموزش عالی، ضمن خدمت فرهنگیان، سازمانهای مرتبط با تکنولوژی و ساخت ابزارهای کمک آموزشی و ....
    می باشند.

     

    4-1- انگیزه پژوهشگر

    اگر چه استفاده از رایانه از سال های دهه 50 میلادی در سازمان های بزرگ کشورهای صنعتی و توسعه یافته رایج بوده است ولی در نوع فناوری اطلاعات حتی تا دهه 80 میلادی کمتر در سازمانهای آموزشی مشاهده می شود .

    فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین مسائل عصر حاضر در تمام جوانب می باشد پس به کارگیری آن در سازمانها جهت هماهنگی با جامعه بین الملل لازم و ضروری به نظر می رسد ولی متاسفانه هنوز شرایط و فرهنگ مناسب جهت استفاده موثر و به جا و ماهرانه از این فناوری در سازمانها بوجود نیامده است .

    بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش انگیزه ای پژوهشگر برای انجام این پژوهش شده است.

     

    5-1- هدف پژوهش

    1-5-1- هدف کلی

    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران می­باشد.

     

    2-5-2- اهداف فرعی

    با توجه به اهمیت نقش فرهنگ سازمانی در میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط کارکنان این تحقیق بر آن است تا با بررسی فرهنگ سازمانی در ادارات آموزش و پرورش به اهداف ذیل دست یابد:

    تعیین میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران.

    تعیین میزان رابطه هفت ویژگی فرهنگ سازمانی با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT). در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران.

    تعیین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران.

     

    6-1- سوالات پژوهش

    1-6-1- سؤال اصلی

    آیا بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران رابطه وجود دارد؟

     

    2-6-1- سوالات فرعی

    1- میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان ادارات آموزش و پروش شهر تهران چگونه است؟

    آیا بین هفت ویژگی فرهنگ سازمانی با فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران رابطه وجود دارد؟

    آیا میزان به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران متفاوت است؟

    Summary

     

    The effect of organizational culture in the educational office on using information  communication and technology (ICT) in 2006-2007

     

    Organizational culture is a kind of planning based on collective thought which during necent years have been considere us a superior thought in organizations. This collective thought mulees difference the members of a kind from another ene . Every one who has worked with groups of people in some way is informed of this important subject. And this research has been done in purpose of examining the relation between Organizational culture and applying information communication and technology (ICT) in the offices of education of Tehran

    This research manner is descriptive based on Correlation statistical population include all of the employees in official department of education involving 2659 people with educational degree from diploma to Ph.D. and 330 people have been chosen as sample numbers in classification accidental manner . the research has been done by:

    Two organizational culture questionnaires mode by researcher based on Rabin`s septimal specialities

    questionnaire of information communication  and technology based on septimal skils (ICDL)

    The credibility of questionnaire using keronbach`s coefficient of Alpha for organizational culture is 0/90 and the credibility of questionnaire of information communication and technology is 0/86

    In order to analiyse the questions of questionnaires and examining them , descriptive statistic , t test with two independent samples , chi square test and pierson`s coefficicent of correlation test have been . used the following results from questions have been gained:

    There is a relation between organizational culture and application of information  communication and technology

    The empolyess use in information  communication and technology in a low dgree

    There is a significant relation between the specialities of organizational culture ( creative and risleability , paying attention to people , paying attention to group , bravery) and application of information  communication and technology  but there is no significant relation between the three other specialities of organizational culture (including paying attention to details , considering the result as base , and continuity of present conditions )with using information  communication and technology .

    Men and women use information  communication and technology equally. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران (ICT) ارتباطات

    فهرست:

    چکیده                                                                                         1

    فصل اول: کلیات پژوهش                  

    1-1- مقدمه                                                                                                     4

    2-1- بیان مسئله                                                                                                6

    3-1- اهمیت ضرورت پژوهش                                                                               7

    4-1- انگیزه پژوهش                                                                                           9

    5-1- هدف پژوهش                                                                                            9

    6-1- سوال پژوهش                                                                                            10

    7-1- تعاریف عملیاتی                                                                                         11

     

    فصل دوم:  ادبیات و پیشینه پژوهش

    1-2- مبانی نظری پژوهش                                                                                    

    1-1-2- فرهنگ سازمانی                                                                                      14

    2-1-2- تعاریف فرهنگ سازمانی                                                                                      15

    3-1-2- اهمیت فرهنگ سازمانی                                                                              17

    4-1-2- خصوصیات فرهنگ سازمانی                                                                        20

    5-1-2- منابع فرهنگ                                                                                          22

    6-1-2- شیوه پیدایش فرهنگ                                                                                 22

    7-1-2- انواع فرهنگ سازمان                                                                                 23

    8-1-2- رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی                                                           28

    9-1-2- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان                                                                     28

    10-1-2- فرهنگ سازمانی و توسعه                                                                          29

    11-1-2- نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش                                                                   29

    12-1-2- رابطه فناوری و فرهنگ                                                                                      30

    13-1-2- رابطه فرهنگ و مدیریت                                                                           31

    14-1-2- رابطه فرهنگ و رفتار سازمانی                                                                     31

    15-1-2- کارکرد فرهنگ سازمان                                                                             31

    16-1-2- زنده نگه داشتن فرهنگ                                                                             32

    17-1-2- عوامل موثر در تغییر فرهنگ سازمانی                                                            33

    18-1-2- تغییر فرهنگ سازمانی                                                                              34

    19-1-2- فرهنگ سازمانی سالم و فرهنگ سازمانی بیمار                                                  35

    20-1-2- الگوی اساسی برای تبیین و تشریح فرهنگ سازمانی                                            35

    1-20-1-2- الگوی آجیل پارسونز                                                                             35

    2-20-1-2- الگوی اوچی                                                                                     36

    3-20-1-2- الگوی پیترز و واترمن                                                                           37

    4-20-1-2- الگوی لیت وین و اترینگر                                                                      39

    5-20-1-2- الگوی کرت لوین                                                                                40

    6-20-1-2- الگوی منوچهر کیا                                                                               40

    2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات

    1-2-2- تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                            42

    2-2-2- مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                                 43

    3-2-2- چیستی فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                               46

    4-2-2- کشورهای جهان از نظر زیر ساخت های لازم اداره مدیران آنها از جهت دستیابی             49

    به فناوری اطلاعات و ارتباطات و...                                                                

    5-2-2- کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

    1-5-2-2- پول الکترونیک                                                                                     50

    2-5-2-2- تجارت الکترونیک                                                                                51

    3-5-2-2- دولت الکترونیک                                                                                  53

    4-5-2-2- نشر الکترونیک                                                                                    54

    5-5-2-2- پارک های فناوری                                                                                 54

    6-5-2-2- شهر اینترنتی                                                                                       56

    7-5-2-2- دهکده جهانی                                                                                      56

    6-2-2- شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات                                             

    1-6-2-2- مفاهیم اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                    57

    2-6-2-2- استفاده رایانه و مدیریت فایل Windows                                                     58

    3-6-2-2- واژه پردازها Word                                                                              58

    4-6-2-2- صفحه گسترها Excel                                                                            59

    5-6-2-2- بانک اطلاعاتی Access                                                                          59

    6-6-2-2- ارائه مطلب Power point                                                                     60

    7-6-2-2- اینترنت Internet                                                                                60

    7-2-2- ظهور اینترنت                                                                                         62

    8-2-2- اینترنت چیست                                                                                       62

    9-2-2- شبکه عنکبوتی جهانی                                                                                63

    10-2-2- موتورهای جستجو و بازاریابی اطلاعات                                                          63

    11-2-2- فناوری پوش                                                                                        64

    12-2-2- ارتباطات شبکه ای                                                                                  64

    13-2-2- راهکارهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات                                             66

    14-2-2- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                                66

    15-2-2- ارزش فنا وری اطلاعات و ارتباطات                                                             67

    16-2-2- توانایی های فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                        69

    17-2-2- راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                         70

    18-2-2- گروه بندی فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                         70

    19-2-2- محدوده فعالیت های اطلاعاتی و ارتباطی                                                        72

    20-2-2- نظام های اطلاعاتی و ارتباطی                                                                     72

    21-2-2- نظامهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از طریق محمل هایی اطلاعات رابه طور                      74

    سریع و روز آمد در اختیار استفاده کنندها قرار می دهد...

    22-2-2- تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات                                                              77

    23-2-2- نظم نوین اطلاعات و ارتباطات                                                                    79

    24-2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی آینده                                                    80

    25-2-2- مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات                            81

    26-2-2- نحوه تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان                                                   84

    27-2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر تحولات ساختار جامعه                                     85

    28-2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیاز امروز مدیران فردا                                            86

    29-2-2- مدیریت فناوری اطلاعات IT                                                                      87

    3-2- پیشینه پژوهش                                                                                            88

    1-3-2- پژوهش های داخل کشور                                                                            88

    2-3-2- پژوهش های خارج کشور                                                                            92

     

    فصل سوم: فرایند پژوهش

    1-3- روش پژوهش                                                                                            103

    2-3- جامعه پژوهش                                                                                            103

    3-3- نمونه و روش نمونه گیری                                                                               103    

    4-3- ابزار پژوهش                                                                                              104

    1-4-3- پرسشنامه فرهنگ سازمانی                                                                           104

    2-4-3- پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات                                                             104

    5-3- چگونگی تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش                                                         105

    6-3- روش جمع آوری اطلاعات                                                                            105

    7-3- روشهای تجزیه و تحلیل آماری                                                                         106

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری

    1-4- مقدمه                                                                                                     108

    2-4- اطلاعات عمومی                                                                                         109

    3-4- توصیف داده ها                                                                                           112

    4-4- تحلیل داده ها                                                                                             130

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    1-5- بحث و نتیجه گیری                                                                                      152

    1-1-5- تفسیر سوال اصلی پژوهش                                                                          152

    2-1-5- تفسیر سوالات فرعی پژوهش

    1-2-1-5- تفسیر سوال فرعی اول پژوهش                                                                  153

    2-2-1-5- تفسیر سوال فرعی دوم پژوهش                                                                  154

    3-2-1-5- تفسیر سوال فرعی سوم پژوهش                                                                  155

    2-5-  نتیجه کلی                                                                                                156

    3-5- محدودیتها و مشکلات پژوهش                                                                        157

    4-5- پیشنهادهای پژوهش                                                                                     157

    5-5- خلاصه پژوهش                                                                                          159

     

    منابع و مآخذ

    فهرست منابع فارسی                                                                                            163

    فهرست منابع لاتین                                                                                             169

     

    ضمایم

    پرسشنامه فرهنگ سازمانی

    پرسشنامه فناوری اطلاعات

     

    منبع:

    فهرست منابع فارسی:

    آذرنگ، عبدالحسین، 1370، سیاست اطلاع رسانی و تکنولوژی اطلاعاتی، اطلاعات و ارتباطات، انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد، ص110.

    آقاجانی، حسینعلی، کجوری، داوود، 1383، مدیریت رفتار سازمانی، مفاهیم نظریات و کاربردها، چالوس، دانشگاه آزاد ص 154- 153.

    ادراکی، محبوبه، 1384، خلاقیت همراه با مدیریت تغییر، نشریه تدبیر، شماره 163، ص82.

    اسدی، علی 1371، «تکنولوژی و نظامهای اطلاعاتی»، مجموعه مقالات کنفرانس تکنولوژی و اطلاعات، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، ص22.

    اسلامی ندوشن، محمد علی، 1354، فرهنگ و شبکه فرهنگ، تهران، انتشارات توس، ص65.

    الی، ابل و دیگران، 1369، یک جهان چندین صدا، ترجمه ایرج پاد، انتشارات سروش ، ص86.

    باقری زاده، سید محمد، 1375، «فرهنگ سازمان در قلمرو و بالندگی سازمان» نشریه تدبیر شماره 63، ص28.

    برزگر، محمد، 1380، اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات ، انتشارات بهینه، چاپ سوم، ص19.

    بوداغیان، مصطفی، 1384، «فرهنگهای سازمانی سالم و فرهنگ های سازمانی بیمار» نشریه مدیریت دانش، شماره9، ص11.

    تهرانی نیک بخش، صابری علیرضا، 1380، آشنایی با تجارت الکترونیک و زیر ساختهای آن، انتشارات انیستیتو ایز ایران.

    تدین، شبنم، تهرانی ، مهدی، 1380، مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص 532- 521.

    جهان کیت، هولمز دیانا، 1383، آشنایی با تکنولوژی اطلاعاتی، ترجمه مجید آذرخش، جعفر مهرداد، تهران انتشارات سمت چاپ سوم، ص46.

    جان، ای، آر، بی، 1356، به سوی سیاستهای ارتباطی واقع بینانه: بررسی تحلیلی از گرایشها و اندیشه های نوین در زمینه ارتباطات، ترجمه، خسرو جهانداری، انتشارات، سروش، ص79-78.

    حاضری، بغداد افسانه صراف زاده، مریم،1384، مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانه ها، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره 4،  ص6-5.

    حسینی، علی، 1384، «مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات» مجله تدبیر، شماره 158 ص25.

    هری، عباس، 1372، «کتابداری مدیریت جدید» مروری بر اطلاعات و اطلاع رسانی، ص250.

    خوارزمی، شهدخت، 1383، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتباس از سایت آینده نگر.

    خوارزمی، شهیدخت، 1374، فرهنگ سازمانی، نشریه تدبیر، شماره22، ص20-16.

    دپویی، گزاویه، یونسکو، 1374، فرهنگ و توسعه، ترجمه فاطمه فراهانی و عبدالحمید زرین قلم، تهران، انتشارات کمسیون ملی یونسکو در ایران، ص43.

    دسلر، گری، 1371، مبانی در مدیریت، جلد دوم، ترجمه داوود مدنی، چاپ دوم، انتشارات آرین.

    دهخدا، علی اکبر، 1341، لغت نامه دهخدا، زیر نظر دکتر معین، 50 جلدی، جلد 37، حرف ف، تهران، انتشارات دانشکده ادبیات تهران و سازمان لغت نامه دهخدا.

    دیاناسی، فیزی، 1384، مدیریت اقتضایی متناسب با فرهنگهای سازمانی انواع و تغییر فرهنگ، ترجمه ناصر میر سپاسی، ص 4و 5.

    دیوس، استانلی، 1373، مدیریت فرهنگ سازمان، ترجمه ناصر میر سپاسی، پریچهر معتمد گرجی، چاپ اول، انتشارات مروارید.

    رابینز، استیفن، 1382، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی چاپششم، ص372.

    رادینگ، الن، 1383، مدیریت دانش، ترجمه لطیفی، حسین، انتشارات سمت ، چاپ سوم، ص 69.

    رضائی، علی،1384 ،«فن آوری اطلاعات و ارتباطات» مجله جهان اقتصاد، شماره 154، ص35 .

    روح الامینی، محمود، 1374،«زمینه فرهنگ شناسی» انتشارات عطار، چاپ دوم، ص73.

    روشن، داریوش، 1383، تغییر فرهنگ سازمانی، نشریه تدبیر، شماره 146، ص83-82.

    رولی، جنیفر، 1380، مبانی سیستم های اطلاعاتی، ترجمه سیف کاشانی، زهرا، انتشارات سمت چاپ سوم.

    زارعی، متین، 1374، تبیین الگوی فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش های اسلامی در محیط کار و نقش آن بر رضایت شغلی، پایان نامه، رساله دکتری در دانشگاه مشهد.

    سپهری، مدرن، 1381، مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی مجله تدبیر شماره 122، ص21.

    شاین، ادگار، 1383، مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری، ترجمه برزو فرهی بوزجانی، شمس الدین نوری نجفی، تهران، سیمای جوان چاپ اول.

    شریفی، اصغر، 1380، «ارائه چارچوبی برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات» رساله دکتری، دانشکده علوم تحقیقات، ص 45.

    شریف نواز، فتاح، 1375، مدیریت انتقال تکنولوژی، انتشارات برنامه و بودجه، چاپ سوم، ص 40.

    شکاری، غلامعباس، 1381، «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اثر بخشی کسب رهبری استان خراسان» رساله دکتری.

    صرافی زاده، اصغر، 1383، فناوری اطلاعات در سازمان IT ، انتشارات میر،چاپ اول.

    صفائی، محمد رضا، 1383، مجله تکنولوژی آموزشی، شماره 146، ص40-41.

    طاهری، مسعود، 1377، مدیریت تغییر و تحول سازمانی،انتشارات درخشش،چاپ اول ص63.

    علی احمدی، حسین، 1384، به سوی جامعه اطلاعاتی، مجله تدبیر، شماره 153، ص38.

    علی احمدی، علیرضا، 1384، شناخت فرهنگ، «فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن»، تهران، تولید دانش.

    فاتحی، کمال، 1379، اثر فرهنگ و ارزش های اجتماعی بر استراتژیک مدیریت، نشریه تدبیر، شماره 69.

    فرهنگی، علی اکبر ، 1370، رسانه ها در جامعه اطلاعاتی امروز، فصل نامه اطلاع رسانی، شماره 2، ص6.

    فولتن، جنیفر، 1378، آموزش و راهنمای سریع ویندوز، ترجمه داریوش فرسایی، انتشارات زند، چاپ دوم.

    عباس، فرخ زاد، 1381، رابطه اطلاعات و ارتباطات، فصل نامه اطلاع رسانی شماره 3، ص43.

    کاسکل، پارل، هارت، مایکل، 1377، آموزش همزمان ویندوز 95-98، ترجمه داریوش فرسایی،چاپ دوم، نشریه فرهنگی زند.

    کیا، منوچهر، 1370، نقش فرهنگ سازمانی در نظریه پردازی مدیریت، نشریه مدیریت دولتی، شماره 13، ص 47-24

    گودرزی، اکرم، 1381، اصول و مبانی و نظریه ها جو و فرهنگ سازمانی، جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، ص 34.

      محمودی، مهدی، 1384، نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری، نشریه تدبیر، شماره 160، ص 29.

    مشبکی، اصغر، 1377، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات ترمه، ص 48.

    ممی زاده، جعفر، 1377، فرهنگ شالوده سازمان، نشریه تدبیر، شماره 68.

    معتمدنژاد، کاظم، جهای سوم در راه استقرار نظم بین المللی نوین اطلاعات و ارتباطات، انتشارات سروش، چاپ دوم، ص 11.

    منوریان، عباس، شیرین ، علی، 1382، رابطه فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی.

    مومنی، هوشنگ، 1380، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتشارات نشریه مدیریت و توسعه، شماره 59، ص 46.

    مهربان،شیرین،1383،فرهنگ سازمانی و توسعه،نشریه تدبیر، شماره 148، ص 45،43.

    مهدوی، محمد تقی، 1382، نیازهای اطلاعات تکنولوژی، سازمانی پژوهشهای علمی و صنعتی.

    مهدوید، محمد تقی، 1373، بانکهای اطلاعاتی جهان، تهران، سازمانی پژوهشهای علمی و صنعت ایران، ص 2 و 1.

    مهدوی عرب، مهدی، 1378، آشنایی با کامپیوتر، انتشارات بهینه، چاپ سوم.

    میر سپاسی، ناصر، 1377، مدیریت منابع انسانی و روابط کار، چاپ پنجم، تهران، ناشر مولف، ص 49.

    نواب زاده، امین، 1380، «فناوری اطلاعات IT  فصلنامه آموزش جهاد دانشگاهی»، شماره 7، ص 35.

    وفقی، فهیمه، 1384، کلید اکسل، انتشارات سجاد، چاپ چهارم، ص 9-7.

    یونسکو، 1376، فرهنگ و توسعه، ترجمه محمد فاضلی و نعمت الله فاضل، تهران انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

     1-    AduseiU Alexander yaw, (2000).” In formation communicontion technology development in third world countries: the case of Ghana”Dissertation a bstract . PhD , the ohiostate university..

    Adkinson, stacyj , (2005). “Examining organizational culture and subculture in higher education: utilizing the competing values frame work and the three- perspective theory”. Dissertation a bstract Ed.D . Ballstate university.

    Cunningham, Michael R, (2003) .” organization culture and mergers: Management’s reflective perceptions of the relation ship between organizational culture and a merged firm’s ability to accomplish its pre- merger objectives”. Dissertation a bstract PhD. Newyork university.

    Daniels, Carolina , (1994). Information Technology the management challenge.

    Haigh, michelm , (2006). “organizational culture, identity, commitment, and citizenship behaviors: Antecedents, chang over time, interrelation ships”.

    Hollifield, Sylvia, (2005). “ An examination of teacher Job satisfaction, work- related stress and organizational culture in three school district”. Dissertation a bstract PhD wayne state university.

    Jian, Guowei, (2004). In formation and communication technology (ICT), culture, and power: To ward a “nco- socitechnical” theory of organizing. Dissertation a bstract PhD , university of colorad , at Boulder.

    Kangas, Lisamario, (2006). “An assessment of the relation ship between organizational culture and continuos knowledge management initiatives”.

    Lin, pao- cheng, (2005). “Leader ship style and organizational culture: A case study in a college of technology in Taiwn”. Dissertation a bstract PhD. University of the in carnate ward.

    Min, Johns, (2003). Productivity growth and in formation communication technology in vestments in the united states. Dissertation a bstract PhD. George mason university.

    Moorhead, Agaregor & Griffin, Rich W.(1998) organizational Behavior,.. Managing people and organization. 5 thed. Boston: Houghton Mifflinco. Pp: 94-99.

    Peters, Thomas J & waterman, Robert H. (1981), In search of Excellence: lessons from America’s Best- tun companies. Newyork: HAPPER & Row. Pub. inc.

    Ramcharitar, Anu Nadina, M. A, (2006). “Astudy of how organizational culture in fluencer the standard of customer service: A qualitative approach”. Dissertation a bstract M.A. Angelo state university.

    Smith, shawn kevin, (2005). “Arts in education and organizational culture: the impact of the arts on the culture of a school”. Dissertation a bstract EdP university of southern calfurnia.

     Stephen p. Robbins, 1997, “ Essentials of organizational Behavior” , fifth edition, Prentice Hall International. Inc. pp: 54,115.

    Thomas, charalambos Bob, MA, (2002). “Information communications technologies in education: A Foustian bargain? Dissertation a bstract M.A. MC Gill university (Canada)

    Zhang, man, (2005). “Indormation technology capability, organizational culture, and export performance”. Dissertation a bstract PhD Washington state university .

    Zuber, Julianne K, M. A, (2003). Technology traning, and development: An exploratory study of Internation In formation and communication technology (ICT) development programs. Dissertation a bstract M.A American  university.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت