تحقیق مقاله توفیق و نمایشنامه نویسی

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 2932
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله زبان های خارجی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله توفیق و نمایشنامه نویسی

    «حسین  توفیق الحکیم» پدر نمایشنامه نویسی عرب به سال 1898م در اسکندریه زاده شد[i]. پدرش، اسماعیل از قاضیان مشهور و اهل ادب بود. توفیق بسیاری از خوی های پدرش در متانت ، صبر و تأمل را به ارث برد.مادرش نیز زنی ترک نژاد و بسیار جسور بود . او تسلط زیادی بر همسر و فرزندش داشت و مانع ارتباط فرزند با دنیای خارج و بازی با همسن و سالهایش می گشت و همین عامل ، زمینه ی گوشه گیری توفیق حکیم را فراهم ساخت.

    توفیق ، از همان کودکی به قران ، کتابهای ادبی ، داستان های هزارو یک شب و کلیله و دمنه که مادرش برایش تعریف می کرد و نیز نمایشهایی که در شهرشان توسط گروه نمایشی «شیخ سلامه حجازی»[ii] اجرا می شد بسیار علاقمند بود و همین امور بعدها در رویکرد وی به ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی بنا به گفته ی خودش بسیار تأثیر گذار بود.[iii] توفیق از دبیرستان شروع به تألیف نمایشنامه و اجرای آن توسط دوستانش کرد.

     انقلاب 1919م نیز از جمله عللی بود که وی را به نگارش هدایت کرد . انقلابی که جوانان رابه طرفی سوق داد که هر کدام جویای وسیله ای بودند تا احساسات خود را به گونه ای در قالب شعر ، سخنرانی و یا سرودهای ملی بیان دارند .

    توفیق حکیم هم به نگارش سرودهای ملی - حماسی پرداخت و گاه خودش آنها را آهنگ گذاری می کرد... ؟[iv]    هر چند اشعارش به چاپ نرسید و یا در رادیوها در میان ازدحام اشعار شوقی و امثال وی پخش نشد .

     سرودهای وی گاه در میان مردم منتشر و خوانده می شد و حال آنکه آنها نمی دانستند شاعر و آهنگ گذار آنها که بوده است .

    توفیق حکیم هم در انقلاب 1919 تأثیر گذاشت و هم از آن تأثیر پذیرفت . کتاب وی به نام «عوده الروح» نمونه ای از تأثیرپذیری ایشان می باشد چرا که داستانی کامل راجع به انقلاب است .

     او در اثنای انقلاب 1919 دستگیر و  در «القلعه » به اتهام شرکت در تظاهرات بازداشت شد.[v]

    در همان سال توفیق، اولین نمایشنامه اش به نام «الضیف الثقیل» را با الهام از پدیده ی اشغالگری و استعمار نوشت  در آن موقع اجرای آن نمایش ممکن نبود به همین خاطر آن اثر از بین رفت.[vi]

    رسالت نمایش نسبت به اوضاع اجتماعی موجود ، توفیق ،دانشجوی حقوق را بر آن داشت که دومین نمایشنامه اش به عنوان «المرأه الجدیده » را به سال 1923 بنویسد .

    او آن زمان که اشتیاق بسیار مردم نسبت به نمایش غنایی (شعری) را دید بر آن شد نمایشنامه ی «علی بابا» را بنگارد که برخی از قسمتهای آن به شکل زجل و عامیانه است .

    از این سه نمایشنامه که توفیق، بدانها کار ادبی اش را آغاز کرد پیداست که وی به طور کامل تابع تحولات هنری حاکم در روزگارش بوده است .

    توفیق حکیم همچنان به کارهای ادبی و هنری خود ادامه می داد به گونه ای که خانواده اش نگران آن شدند که مبادا اشتیاق او به ادبیات ، وی را از ادامه تحصیل در رشته ی حقوق بازدارد. به همین خاطر پدرش تصمیم گرفت حکیم را با فرستادن به فرانسه از محافل ادبی و هنری دور کند. اما بر خلاف آنچه انتظار می رفت سفر به فرانسه حکیم را وارد جریانات ادبی بسیاری کرد به گونه ای که سبب پختگی وی در ادبیات نمایشی شد. او از نزدیک با آثار مشاهیر بزرگ دنیای غرب بخصوص نمایشنامه نویسان بزرگی چون شکسپیر و مولییر آشنا شد و به تماشای نمایشنامه های  آنها می رفت. توفیق به این نکته پی برد که تئاتر اروپا از تئاتر یونانیها سرمنشأ گرفته است . به همین خاطر به بررسی نمایش یونانی ها روی آورد و تکامل آن به دست غربیان را بررسی کرد . وی در خلال تحقیقاتش پیرامون داستانهای اروپایی فهمید که چقدر اروپائیان در پی انعکاس روحیه ی ملی و نیز اوضاع اجتماعی و روانشناختی خود هستند .

    آری توفیق در فرانسه به سوی ادبیاتی سوق داده شد که بسیار برتر از سطح جلوه های سیاسی و اجتماعی و مردمی زودگذر بود تا بدان جا که به سمت ادبیات انسانی روی آورد ؛ ادبیاتی که در نمایشهای سمبلیکش که همانا نقطه شروع اوج ادبی وی به شمار می آید جلوه گر شد .

     توفیق آنقدر غرق در دنیای نمایش و نمایشنامه نویسی شد که از احراز درجه ی دکترای حقوق در فرانسه باز ماند.زمانی که والدینش فهمیدند که پسرشان در پاریس همان مسلک هنری را دنبال کرده از او خواستند که بازگردد[vii].

    او به سال 1928 با کوله باری پر از اندوخته هایش از فرهنگ ها و ادبیات ملل مختلف به مصر باز گشت[viii].

    توفیق حکیم آماده ی ایجاد یک حول عظیم در ادبیات بود اما همه چیز بر وفق مرادش صورت نگرفت. در مصر آن زمان به خاطر کشمکش های سیاسی احزاب تمام توجهات معطوف به سیاست شده بود و دیگر توجهی به ادبیات و بخصوص نمایش و نمایشنامه نمی شد .دوستان قدیمی اش همه از کارهای نمایشی دست کشیده بودند. حکیم خود را تنها یافت، بی هیچ یاوری اما مأیوس نشد. هر چند این جوّ حاکم سبب گوشه گیری وی گشت ولی او همچنان به کارهای ادبی پرداخت.

    او در نامه ای خطاب به دوست فرانسوی اش «اندریه» می نویسد : « از همه چیز و از همه کس خسته شده ام . از اینکه کشوری چون مصر در آینده ای نزدیک ، صاحب حیاتی فکری شود مأیوسم . کسی که برای فکر کردن زندگی می کند را توان زیستن در مصر نیست .[ix]

    توفیق، بارها و بارها بر روزهای خوشی که در پاریس می گذراند غبطه می خورد.

     او در مصر کارش را به عنوان دادستان کل در دادگاههای اسکندریه آغاز کرد .او از نزدیک با بسیاری از مشکلات جامعه اش آشنا شد ودر نوشته هایش از آنها الهام گرفت . وی بسیاری از ملاحظاتش در این خصوص را در دو کتاب «یومیات فی الاریاف» و«ذکریات فی الفن والعداله » جمع آوری کرد.

    او در سال 1933- آن زمان که رئیس تحقیقات وزارت آموزش و پرورش بود - نمایشنامه ی «اهل الکهف» را منتشر کرد و بدین وسیله نمایش فکری – فلسفی را وارد ادبیات عربی کرد و اعجاب ادب دوستان را برانگیخت . توفیق به سال 1943 از کارهای دولتی استعفا داد و در روزنامه ی «اخبار الیوم» به کار مشغول شد و از آن طریق به ابراز بسیاری از نظرات خود در ادب ، سیاست و فرهنگ و... می پرداخت. وی در این روزنامه نیز به چاپ سلسله ای از نمایشنامه های اجتماعی اش پرداخت.

    حکیم در سال 1946 با زنی مطلقه ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نامهای اسماعیل و زینب شد.

    او در سال 1951 دوباره به کارهای دولتی روی آورد و همزمان با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش به عنوان رئیس دارالکتب مصر منصوب گشت و در 1954 عضو مجمع زبان عربی قاهره شد.[x] وی در 1957 عضو دائمی شورای عالی نظارت بر هنرها و ادبیات و علوم اجتماعی گردید و موفق شد بالاترین نشان دولتی را در تقدیر از خدماتش به ادبیات و تفکر عربی در 1958 از دستان «جمال عبدالناصر» - رئیس جمهور وقت مصر- کسب کند.[xi]

    او همچنین توانست از سوی آکادمی هنرها با حضور «محمد انور سادات»- رئیس جمهور وقت مصر – مدرک دکترای افتخاری دریافت کند چرا که او توانسته بود تفکر و فرهنگ عرب را با بیش از پنجاه کتاب و هشتاد نمایشنامه اش غنی سازد.

    توفیق حکیم و « طه حسین[xii]» نامزد جایزه نوبل در دهه شصت بودند و بعد از فوت دکتر طه حسین ، توفیق ، تنها نامزد جایزه نوبل در جهان عرب شد.[xiii]

    توفیق حکیم در 26/7/1987 در بیمارستان « المقاولون العرب » قاهره دار فانی را وداع گفت.[xiv]   

    *****

     بیشتر آثار حکیم به زبانهای مختلف اروپایی ، آسیایی ترجمه شده برخی از نمایشنامه های وی بر صحنه های تئاتر غرب به اجرا درآمده است . او نویسنده ای بی سبک و بی اسلوب بود . به میراث و ارزشهای کهن احترام می گذاشت و از آنها در آثارش الهام می جست ، ولی از تقلید کردن بیزار بود . توفیق از اینکه هنرش را مبتنی بر مذهب و طریقه ای گرداند بیزار بود چر که معتقد بود هنر یک جستجوگر و کاشف آزاد در اسرار هستی است و این آزادی در احساس و جستجو وتفکر همان وسیله اول وی بود .[xv]  

    او بر خود واجب می دانست که از هر علم و ادب وهنری ،جرعه ای بر گیرد . چرا که معتقد بود که ادیب در زمان حاضر باید یک « دایره المعارف » باشد .[xvi]به همین خاطر می کوشید بر آثار برجسته ی نبوغ انسانها احاطه پیدا کند.

    توفیق در برخی آثارش نظیر عوده الروح» ، «عصفور من الشرق» و «یومیات نائب فی الاریاف» و «مسرح المجتمع» هدفی ملی گرایانه و اصلاح طلبانه  در پیش گرفت و در نمایشنامه هایی چون «اهل الکهف» ، «شهرزاد» ، «سلیمان الحکیم» ، «پجمالیون» و «الملک اودیب» و . . . هدفی مذهبی که متصل به سرنوشت انسان می باشد را تعقیب می نموده است . او این داستانها را بخاطر  زیبایی یک اسطوره ننوشت بلکه به گفته ی خودش این اسطوره ها و داستانها را جهت تحقق هدفی دیگر نگاشت .

     آری توفیق در پی تفسیر بود نه فقط بیان و تعبیر . او بزرگترین و والاترین رسالت ادیب ، اندیشمند و هنرمند را در توجیه نظر مردم نمی داند بلکه در خلق ایده می بیند.[xvii]

     

    1 - معجم الروائیین العرب ، سمر روحی الفیصل ، ص87 ، ناشر : جروّس پرس  ، لبنان ، الطبعه الاولی 1995 م/1415 ه . ق

    2 - شیخ سلامه حجازی:(1852-1917) از بزرگترین ترانه خوانان مصر است که گروه نمایشی تأسیس کرد و تکیه ی آنها در نمایش بر اساس ترانه و موسیقی بود.  (المنجد فی الاعلام)

    3- ر.ک حیاتی،توفیق الحکیم، صص 82-79-77 ،دار الکتاب اللبنانی، ،الطبعه الاولی1984م

    4 - همان صص 155-154

    5- مع رواد الفکر و الفن ، محمد شلبی ص 68، الهیئه المصریه العامه للکتاب 1982و معجم الروائیین العرب ص87

    6- حیاتی، توفیق الحکیم  ص 163

    7 - الادب العربی المعاصر فی مصر،شوقی ضیف ص290 دارالمعارف ،مصر الطبعه الرابعه 1971م

    8 -همان

    9-زهره العمر، توفیق الحکیم، ص50،دار الشروق،القاهره ،2004م

    10- مع رواد الفکر و الفن ، محمد شلبی ص69

    11- معجم الروائیین العرب ، سمر روحی الفیصل ، ص87

    12- طه حسین : (1973-1889)ادیب و ناقد بزرگ مصری که به «عمید الادب العربی » ملقب شد. در شهر کوچک مقاقه در مصر علیا متولد شد. در کودکی بینایی اش را از  دست داد. در الازهر و الجامعه الاهلیه و فرانسه  تحصیل نمود. دانشگاه الاسکندریه را تاسیس کرد و سرپرستی آن را به سال 1942 بر عهده گرفت. در سال 1950 وزیر معارف شد. آموزش در مصر را رایگان کرد و دانشگاه عین الشمس را تاسیس نمود. آثار زیاد و پراکنده ای در روزنامه ها ، کتابها  و سخنرانیها از خود بر جای گذاشت. از آثارش :"ذکری ابی العلا" ، "ابن خلدون"، " فی الادب الجاهلی"،" حدیث الاربعاء"، "مع المتنبی"،" الایام"و... است. (المنجد فی الاعلام)

     

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله توفیق و نمایشنامه نویسی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1 - معجم الروائیین العرب ، سمر روحی الفیصل ، ص87 ، ناشر : جروّس پرس  ، لبنان ، الطبعه الاولی 1995 م/1415 ه . ق

    2 - شیخ سلامه حجازی:(1852-1917) از بزرگترین ترانه خوانان مصر است که گروه نمایشی تأسیس کرد و تکیه ی آنها در نمایش بر اساس ترانه و موسیقی بود.  (المنجد فی الاعلام)

    3- ر.ک حیاتی،توفیق الحکیم، صص 82-79-77 ،دار الکتاب اللبنانی، ،الطبعه الاولی1984م

    4 - همان صص 155-154

    5- مع رواد الفکر و الفن ، محمد شلبی ص 68، الهیئه المصریه العامه للکتاب 1982و معجم الروائیین العرب ص87

    6- حیاتی، توفیق الحکیم  ص 163

    7 - الادب العربی المعاصر فی مصر،شوقی ضیف ص290 دارالمعارف ،مصر الطبعه الرابعه 1971م

    8 -همان

    9-زهره العمر، توفیق الحکیم، ص50،دار الشروق،القاهره ،2004م

    10- مع رواد الفکر و الفن ، محمد شلبی ص69

    11- معجم الروائیین العرب ، سمر روحی الفیصل ، ص87

    12- طه حسین : (1973-1889)ادیب و ناقد بزرگ مصری که به «عمید الادب العربی » ملقب شد. در شهر کوچک مقاقه در مصر علیا متولد شد. در کودکی بینایی اش را از  دست داد. در الازهر و الجامعه الاهلیه و فرانسه  تحصیل نمود. دانشگاه الاسکندریه را تاسیس کرد و سرپرستی آن را به سال 1942 بر عهده گرفت. در سال 1950 وزیر معارف شد. آموزش در مصر را رایگان کرد و دانشگاه عین الشمس را تاسیس نمود. آثار زیاد و پراکنده ای در روزنامه ها ، کتابها  و سخنرانیها از خود بر جای گذاشت. از آثارش :"ذکری ابی العلا" ، "ابن خلدون"، " فی الادب الجاهلی"،" حدیث الاربعاء"، "مع المتنبی"،" الایام"و... است. (المنجد فی الاعلام)

     

    13- مع رواد الفکر و الفن ، محمد شلبی ص48

    14 - معجم الروائیین العرب ، سمر روحی الفیصل ، ص87 و ادباء من مصر،رشید الذوادی ص39 – مکتبه مدبولی-القاهره -الطبعه الاولی1995م

    15-التعادلیه ،توفیق الحکیم ،صص7- 6،مکتبه الآداب بالجمامیز ، المطبعه النموذجیه

    16- زهره العمر، توفیق الحکیم،ص99

    17-ر.ک عصا الحکیم،توفیق الحکیم،صص45-44 ، مکتبه الآداب بالجمامیز ، المطبعه النموذجیه

    18-فی الوقت الضائع ،توفیق الحکیم صص215-213 دارالشروق ، القاهره   2004 م

    19- زهره العمر، توفیق الحکیم،ص53

    20- التعادلیه ،توفیق الحکیم ،صص21

    21- ایبسن(Henrik Ibsen):بزرگترین درام نویس و شاعر نروژی است . در ایتالیا و آلمان یک سلسله پیس های تئاتر نوشت که تقریبا همه ی آنها از عالی ترین آثار دراماتیک قرن 19 به شمار می رود که نیمی از آنها جنبه ی رومانتیک و شاعرانه و نیمی جنبه ی رئالیست دارند. مهمترین درامهای او "کاتیلینا"، " جنگجویان در هلگاند"، " حافظین جامعه " ، " اردک وحشی "، "وقتی ما مرده ها بیدار می شویم" و ...می باشد. این هنرمند در سال 1828 متولد و در سال 1906 بدرود حیات گفت. .(مشاهیر جهان- خسرو کریمی،صص62-63، [به اختصار] انتشارات پدیده)

    22- جرج برنارد شاو( :(Gorge Bernard Shawدر سال 1856 متولد شد. در بیست سالگی ادبیات را حرفه ی خودش  ساخت. اولین نمایشنامه اش که در آمریکا شهرت یافت "سلاحها و انسان"بود.... از آثار معروف او "کار و پیشه ی خانم وارن- میجر باربارا-هارت برک هوز- سنت جان و... می باشد. این نویسنده ی بذله گو در دوم نوامبر 1950در گذشت . او را در نمایشنامه نویسی و انتقاد می توان از نوابغ عالم به شمار آورد .(مشاهیر جهان، خسرو کریمی،ص290، [به اختصار] انتشارات پدیده)

    23-ر.ک پجمالیون،توفیق الحکیم ،ص9 مکتبه الآداب و مطبعتها بالجمامیز ، بی جا

    24- به نقل از فن الادب، توفیق الحکیم ، صص323-322

    25-برای آگاهی بیشتر ر.ک مسرح الحکیم ،محمد مندور ،ص37

    26 - به نقل از  اینترنت مقاله رواد المسرح – أحمد بن سلیمان الجلندانی

    27-حیاتی ، توفیق الحکیم ،ص214

    28- سجن العمر ،توفیق الحکیم ،  ص 254

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت