پایان نامه مقایسه تطبیقی نحوه محاسبه بهای تمام شده دام و شیر توسط سیستم های موجود در استان تهران با استاندارد بین المللی شماره 41

تعداد صفحات: 128 فرمت فایل: word کد فایل: 10002326
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۹,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه تطبیقی نحوه محاسبه بهای تمام شده دام و شیر توسط سیستم های موجود در استان تهران با استاندارد بین المللی شماره 41

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

     هدف تحقیق حاضر، بررسی رویه های حسابداری دامپروری پیشنهاد شده در استاندارد بین المللی شماره 41[1] و سیستمهای هزینه یابی گاو و شیر در ایران در بخش های دولتی و خصوصی می باشد. نهایتاً میزان تطابق رویه های پیشنهاد شده در استاندارد بین المللی 41 با سیستمهای موجود در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

     به این ترتیب بخش کتابخانه ای پژوهش حاضر با صلاحدید اساتید محترم راهنما و مشاور و با استفاده از متون و ادبیات حسابداری استخراج گردید و مبنای طراحی سئوالات پرسشنامه به عنوان ابزار سنجش تحقیق قرار گرفت. در بخش میدانی تحقیق، اطلاعات لازم برای تحقق بخشیدن به اهداف تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. جامعه آماری مورد بررسی شامل گاوداری های استان تهران بوده است.

    این تحقیق شامل پنج فرضیه می باشد. فرضیه اول، فعال بودن بازار استان تهران را مورد بررسی قرار داده و به دو فرضیه فرعی قابل تقسیم است. فرضیه فرعی اول فعال بودن بازار شیر استان تهران و فرضیه فرعی دوم فعال بودن باز گاو استان تهران را مطرح می نماید. نتایج فرضیه های فوق با استفاده از روش t-Test در سطح معنی داری 05/0 انجام شده و نشان می دهد که این فرضیه مورد پذیرش قرار می گیرد.

    فرضیه دوم در ارتباط با این مسئله مطرح شده است که اثر تغییرات در ارزش منصفانه بازار گاو و شیر قادر است تغییرات در این دارایی ها را به نحو مناسب تری نشان دهد. این فرضیه نیز با روش t-Test در سطح معنی داری 05/0 مورد آزمون قرار گرفته و پذیرفته شده است.

    فرضیه سوم عدم امکان تعیین ارزش منصفانه را برای تعیین بهای تمام شده شیر و فرضیه چهارم امکان تعیین ارزش منصفانه را برای تعیین بهای تمام شده گاو در استان تهران مطرح می نماید. این فرضیه ها به همان روش و در سطح معنی داری 05/0 مورد آزمون قرار گرفته و قبول شده اند.

     فرضیه پنجم در ارتباط با عدم پذیرش تغییر روش هزینه یابی گاو و شیر و پیروی از روش پیشنهاد شده در استاندارد 41، توسط دامداری های استان تهران می باشد. این فرضیه نیز به روش t-Test در سطح معنی داری 05/0 آزمون شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.

    در پایان نیز نظرات و پیشنهادات محقق درباره پژوهش حاضر، همراه با محدودیت هایی که حین انجام تحقیق به وجود آمده اند عنوان شده است.

    مقدمه:

    دامداری در ایران دارای سابقه طولانی است که تا چند دهه قبل صرفاً برای رفع نیاز خانوادگی مورد بهره برداری قرار می گرفت و تنها مازاد نیازهای شخصی به بازار عرضه می شد. در آن زمان دامپروری به عنوان یک صنعت مطرح نبود و تا آن زمان ضرورتی هم برای نگهداری حساب و تعیین قیمت تمام شده دام و محصولات دامی و اطلاع از سود و زیان عملیات تولیدی ضروری به نظر نمی رسید. با افزایش جمعیت از یک سو و محدودیت منابع طبیعی لازم برای دامپروری به روش سنتی و پیشرفت تکنولوژی در تولید صنعتی دامپروری از سوی دیگر، سرمایه گذاری بخشهای دولتی و خصوصی در جهت توسعه بخش دامپروری برای تامین نیازهای جامعه اجتناب ناپذیر شد.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    دامداری در ایران دارای سابقه طولانی است که تا چند دهه قبل صرفاً برای رفع نیاز خانوادگی مورد بهره برداری قرار می گرفت و تنها مازاد نیازهای شخصی به بازار عرضه می شد. در آن زمان دامپروری به عنوان یک صنعت مطرح نبود و تا آن زمان ضرورتی هم برای نگهداری حساب و تعیین قیمت تمام شده دام و محصولات دامی و اطلاع از سود و زیان عملیات تولیدی ضروری به نظر نمی رسید. با افزایش جمعیت از یک سو و محدودیت منابع طبیعی لازم برای دامپروری به روش سنتی و پیشرفت تکنولوژی در تولید صنعتی دامپروری از سوی دیگر، سرمایه گذاری بخشهای دولتی و خصوصی در جهت توسعه بخش دامپروری برای تامین نیازهای جامعه اجتناب ناپذیر شد.

    با گسترش واحدهای اقتصادی صاحبان و مدیران صنایع دامپروری بر خلاف دامداران سنتی نیازمند اطلاعاتی جهت اداره واحد اقتصادی، قیمت گذاری محصولات، کنترل هزینه ها، تخصیص بهینه منابع و دستیابی به حداکثر بهره وری از سرمایه گذاریهای انجام شده خود بودند، که بخش اساسی این اطلاعات از سیستم های حسابداری بدست می آید. از سوی دیگر استفاده کنندگان برون سازمانی نیز به اطلاعاتی در مورد این واحدها نیاز دارند که در حال حاضر صورتهای مالی به عنوان منبع تغذیه اطلاعاتی این افراد شناخته شده است.

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    به طور کلی بحث حسابداری محصولات دامی و کشاورزی در ایران موضوع نسبتاً جدیدی است و کتب، مقالات و تحقیقات پیرامون آن تقریباً کم است. ذیلاً برخی از تحقیقات به عمل آمده درباره موضوعات مشابه ارائه می شود. بررسی چگونگی اعمال مدیریت در دامداریهای استان تهران (محقق محمدمهدی کاشیان) بررسی سیستم حسابداری در دامداریهای ایران (محقق سید حسن صالحی نژاد) فرضیه در این پژوهش بدین شرح است که سیستم های حسابداری موجود، جهت تامین اهداف مدیریت و اهداف گزارشگری مناسب نمی باشند. در این تحقیق بیشتر گردش عملیات و فرمهای مورد استفاده مدنظر قرار گرفته است.

    بررسی سیستمهای حسابداری در گاوداریها، محقق سید رضا گلستانی که فرضیه اساسی در این تحقیق بدین گونه است که سیستم حسابداری مناسبی جهت تعیین بهای تمام شده محصولات کشاورزی و دامی در ایران وجود ندارد.

    در بین مقالات و نشریات خارجی مطالب نسبتاً زیادتری وجود دارد که نشاندهنده این مطلب است که در آن کشورها نیز استاندارد خاصی وجود ندارد و روشهای پیشنهاد شده بر اساس راهنمایی های ارائه شده توسط AICPA می باشد. همچنین در بعضی موارد بر اساس راهنمایی مالی این موسسات کشاورزی که از سوی سازمان های متفرقه و یا راهنمایی مالیاتی تهیه گردیده است. مطالبی جهت نحوه نگهداری حساب دارایی ها و ارائه آنها عنوان گردیده است که همه حاکی از عدم وجود یکنواختی در این دستورالعمل می باشد. در سال 1977 کمیته استاندارهای مالی کشاورزی آمریکا[2]  که با هدف توسعه و یکسان سازی گزارشگری صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل های مالی در محصولات کشاورزی تاسیس شده بود مجموعه ای از دستورالعمل ها برای تهیه گزارشات و تجزیه و تحلیل های مالی ارائه داد که تحت عنوان FGAP  نامیده می شد. این دستورالعمل ها در بعضی موارد کلاً با GAAP متفاوت بود. هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی در استاندارد شماره41 خود که در ارتباط با محصولات کشاورزی می باشد در قسمت هایی استاندارهایی را نیز در مورد دام مشخص نموده است.

    این هیئت در سال 1994 تصمیم به تدوین یک استاندارد بین المللی برای کشاورزی گرفت کمیته ای را برای این منظور تعیین کرد. در سال 1994 این کمیته یک طرح اولیه بیانیه اصول[3] تهیه تهیه نمود و آنرا برای اظهار نظرات عمومی فرستاد. در نهایت 42 نامه تفسیر و تعابیر دریافت شد. که کمیته بر اساس آن بعضی توصیه های خود را تعدیل نمود.

    در ژوئیه سال 1999 پیش نویس استاندارد شماره 65 توسط هیئت استاندارد تصویب شد که پس از ارسال آن مجدداً نامه های گوناگونی برای تبدیل و تفسیر دریافت نمود و نهایتاً پس از جمع آوری نتایج حاصل از پرسشنامه این دریافت نهایی شد و از اول ژانویه 2003 لازم الاجرا شد.

    هدف اصلی LASC از تدوین این استاندارد این بود که همانطور که برای بعضی موارد خاص مانند بانکها خدمات اعتباری استاندارد خاص وجود دارد برای کشاورز نیز بطور خاص استانداردی تهیه گردد.

    3-1بیان مسئله

    دستیابی به اطلاعات قابل اتکا برای استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی مستلزم استقرار سیستم های مالی و صنعتی(قیمت تمام شده) بود. از این رو در چند سال اخیر واحدهای دامپروری هر یک با توجه به نیازها و امکانات خود اقدام به تدوین سیستم های حسابداری نمودند، که برای شروع قدمی بسیار مناسب، ولی کافی نبوده است. تنوع در سیستم های بکار گرفته شده به گزارشات حسابرسی متفاوت منجر شده است که به علت فقدان یک استاندارد مشخص و یک دستور العمل واحد طبیعی به نظر می رسد. لذا در این تحقیق بر آن شدیم مروری بر این سیستم داشته باشیم و با شناسایی نحوه محاسبه های تمام شده دام و شیر در این سیستم آنها را با استاندارد بین المللی و اصول متداول حسابداری مطابقت دهیم سپس نقاط اشتراک و افتراق آنها را با استاندارد شناسایی نماییم و تا حد امکان درصدد شناسایی موانع برای اجرا و بکارگیری نقطه نظرات ارائه شده در استاندارد بین المللی حسابداری بر آنیم.

    در واقع در بخش دامپروری یک فاصله ای بین رویه حسابداری و سطح بسیار ضعیف دفتر داری وجود دارد. دلیل این فاصله این است که قوانین جاری حسابداری عمومی با موارد خاص کشاورزی و دامداری کاملاً تطبیق نمی کند و اجرای آن بسیار مشکل است، بنابراین به نظر می رسد که استاندارد بین المللی شماره 41 بتواند عنصری کلیدی برای توسعه استفاده از حسابداری در دامپروری ها باشد.

    در این رساله سعی می شود با بررسی محدودیت های بخش دامپروری سهم اصلی ابزارهای پیشنهادی در استاندارد را در عمل بررسی نمائیم. در واقع سعی در تطبیق استاندارد شماره 41 با سیستم تدوین شده و شناسائی نقاط غیر عملی در بکارگیری استاندارد داریم.

    4-1اهداف تحقیق و ضرورت آن

    هدف این تحقیق در مرحله اول بررسی و تشریع دقیق نحوه محاسبه بهای تمام شده شیر ودام در ایران و در مرحله دوم تطبیق این محاسبات با اصول پذیرفته شده حسابداری و استانداردهای موجود می باشد. در نهایت پس از تطبیق روش های بکار گرفته شده در این دام داریها با استانداردهای موجود نقاط اشتراک و افتراق آنها مشخص شده، موانع احتمالی جهت تطبیق موارد افتراق یا استاندارد شناسایی می شود.

        با توجه به تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور طی سالهای اخیر و توجه مسئولین کشوری به بخش کشاورزی ودامپروری و همچنین حذف تدریجی سوبسید شیر و فرآورده های آن ضرورت ارائه یک سیستم حسابداری صحیح که اطلاعات مربوط به بهای تمام شده دام و شیر را از جهات کنترلی و تعیین قیمت فروش در اختیار مدیران قرار می دهد بیش از پیش احساس می شود.

    5-1چهار چوب نظری تحقیق

    مبانی نظری تحقیق حاضر بدین صورت می باشد که پس از بررسی ویژگی های صنعت گاوداری و رهنمودهای مالی ارائه شده در زمینه محاسبه بهای تمام شده گاو و شیر در برخی کشورهای جهان و رهنمودهای مالی ارائه شده در ارتباط با ارزشگذاری گاو و شیر طبق استاندارد بین المللی شماره 41 و رهنمود های مالی ارائه شده در ارتباط با ارزشگذاری گاو و شیر در ایران ، نقاط اشتراک و افتراق رهنمودهای فوق را بررسی نموده و با مطرح نمودن سوالاتی در قالب پرسشنامه نسبت به تطبیق استاندارد بین المللی حسابداری 41 با رهنمودهای مالی ارائه شده در ایران اقدام نمائیم .

     

    6-1فرضیات تحقیق

    در پژوهش حاضر، پرسشنامه تنظیم شده با توجه به فرضیات و ادبیات تحقیق حاوی سئوالاتی است که پاسخ های آنها برای آزمون این فرضیات مورد استفاده قرار می گیرد.

    فرضیه اول: بازار استان تهران یک بازار فعال می باشد.

    این فرضیه اصلی به دو فرضیه اخص شکسته شده است. در فرضیه فرعی اول، فعال بودن بازار دام استان تهران مورد آزمون قرار گرفته و در فرضیه دوم فعال بودن بازار شیر این استان مورد بررسی قرار می گیرد.

    فرضیه دوم: اثر تغییرات ایجاد شده برای دامها از طریق تغییرات در Fair Value بهتر نشان داده می شود.

    فرضیه سوم: امکان تعیین Fair Valueبرای تعیین بهای تمام شده شیر وجود ندارد.

    فرضیه چهارم: امکان تعیینFair Value برای تعیین بهای تمام شده گاو وجود ندارد.

    فرضیه پنجم: پذیرش کافی از جانب گاوداری ها جهت تغییر روش مطابق استاندارد بین المللی41 وجود ندارد.

     

    7-1 حدود مطالعاتی

    همان گونه که عنوان شد، قلمرو جغرافیائی پژوهش حاضر، استان تهران و شهرستان های اطراف آن می باشد. در واقع بررسی های انجام شده در مورد گاوداری های وسیع این استان که دارای سیستم ثبت حسابداری می باشند انجام شده است. به این ترتیب چندین شهرستان بزرگ این استان مورد مطالعه قرار گرفته است.

    در تحقیق حاضر، جامعه آماری مورد بررسی کلیه واحدهای گاوداری شیری دارای مجوز استان تهران می باشد. در بیشتر این واحدها، گاوهای پرواری مجزا نبوده و گاوداری مخصوص گاوهای پرواری وجود ندارد. بلکه گاوهای نر پرواری در کنار گاوهای شیری نگهداری می شوند. با توجه به اطلاعاتی که از طریق سازمان جهاد کشاورزی تهران بدست آمد مشخص شد بسیاری از این گاوداریها فاقد سیستم حسابداری هستند لذا محقق تعداد 56 واحد از گاوداریهائی که دارای سیستم حسابداری قابل اتکائی بودند را بعنوان بخشی از جامعه آماری انتخاب نمود.

    تعداد واحدهای گاوداری صنعتی شیری دارای سیستم حسابداری موجود در هر یک از شهرستان های این استان در سال 88 در جدول 3-1 نشان داده شده است.

    Abstract:

    The purpose of this study to investigate the accounting practices in animal husbandry proposed standard No. 41 (IAS41) and the systems cost of beef and milk in public and private sectors are. Finally, compliance procedures of the proposed standard of 41 with existing systems has been investigated.
    Thus a library part study guide and adviser discretion respected teachers using textbooks and accounting literature were extracted and questionnaires as basis for design assessment questions were investigated. In field research, information necessary to realize the objectives of the study was collected using questionnaires. Population included all farms were in Tehran province.

    This research hypothesis is five. First hypothesis, the active market in Tehran province and studied can be divided into two sub-hypotheses. The first sub market hypothesis enabled milk Tehran province and the second sub-hypothesis is active again raised cattle shall Tehran province. The results of the above hypotheses using t-Test significance level of 05 / 0 done and shows that this hypothesis should be accepted.
    The second hypothesis regarding this issue has been raised that changes in fair value of the market is able to milk cows and changes in assets to more appropriately show. Of this hypothesis using t-Test significance level of 05 / 0 tested and accepted.

    The third hypothesis is impossible to determine the fair value cost of milk and four possible hypotheses to determine the fair value of cattle to determine the cost to be raised in Tehran province. The hypotheses in the same way as the significant level of 05 / 0 tested and have been accepted.
    Fifth hypothesis regarding denial of switch cost and milk cows and follow the method suggested in the standard 41 by livestock is of Tehran province. This hypothesis using the t-Test significance level of 05 / 0 test and has been accepted.

    Finally, researcher comments and suggestions about the study, along with the limitations during the study as there have been

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه تطبیقی نحوه محاسبه بهای تمام شده دام و شیر توسط سیستم های موجود در استان تهران با استاندارد بین المللی شماره 41

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 3

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 5

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1بیان مسئله 7

    4-1اهداف تحقیق و ضرورت آن. 7

    5-1چهار چوب نظری تحقیق. 8

    6-1فرضیات تحقیق. 8

    7-1 حدود مطالعاتی. 9

    8-1تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 9

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 13

    2-2- رهنمودهای مالی ارائه شده در ارتباط با ارزشگذاری گاو و شیر در سراسر دنیا 14

    1-2-2 ایالات متحده آمریکا 14

    1-1-2-2 موارد عدول از GAAP. 17

    2-1-2-2 دام های مادر تولید مثلی که در خود واحد پرورش داده شده اند: 18

    3-1-2-2 مالیاتهای معوق. 18

    4-1-2-2 حسابداری موجودی بذر و دام 18

    5-1-2-2 اقلام موجودی آماده فروش مجدد: 18

    6-1-2-2 نحوه برخورد با اقلام موجودی (غیر از دام تولید مثلی) 19

    7-1-2-2 نحوه برخورد با دام تولید مثلی (داشتی) که در دامداری یا مزرعه پرورش داده شده باشند: 21

    8-1-2-2 روش هزینه یابی جذبی کامل: 23

    9-1-2-2 نحوه برخورد با موجودی دامهای تولید مثلی خریداری شده: 24

    10-1-2-2 شناسائی درآمد فروش موجودی دامهای تولید مثلی: 25

    11-1-2-2 روشهای ارزشگذاری: 25

    2-2-2 اروپا 26

    1-2-2-2 شبکه داده پردازی حسابدری کشاورزی یا دامداریها 27

    2-2-2-2  متدولوژی حسابداری FADN: 29

    3-2-2 کانادا 33

    4-2-2 انگلستان. 35

    5-2-2 استرالیا 35

    6-2-2 نیوزلند 36

    7-2-2 هنگ کنگ... 38

    8-2-2 آفریقای جنوبی. 38

    3-2 بخش دوم – رهنمودهای مالی ارائه شده در ارتباط با ارزشگذاری گاو وشیر طبق استاندارد بین المللی شماره 41  41

    4-2 بخش سوم – رهنمودهای مالی ارائه شده در ارتباط با ارزشگذاری گاو و شیر در ایران. 44

    1-4-2 شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی. 45

    2-4-2 بنیاد مستضعفان: 48

    1-2-4-2 نحوه محاسبات قیمت تمام شده تولیدات دامداری: 50

    2-2-4-2 بازیافت هزینه خوراک مصرفی از طریق کود تولیدی دامداری. 56

    3-4-2  بهای تمام شده در گاوداریهای خصوصی. 57

    1-3-4-2 نحوه تفکیک و نگهداری دامها: 58

    2-3-4-2  طبقه بندی دامها در صورتهای مالی. 60

    3-3-4-2 نحوه تخصیص هزینه استهلاک دامهای شیری. 61

    4-3-4-2 نحوه محاسبه بهای تمام شده جنین. 61

    5-3-4-2 نحوه برخورد با گوساله های مرده زا (پس از 5/6 ماهگی) 61

    6-3-4-2 وجوه افتراق و اشتراک با استاندارد بین المللی شماره41. 64

    5-2 سوابق تحقیق و سیستمهای پیشنهادی. 67

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 72

    2-3 روش تحقیق. 73

    3-3 جامعه آماری. 73

    4-3 نمونه آماری. 74

    5-3 آزمون کفایت تعداد پاسخ دهندگان. 76

    6-3 متدولوژی تحقیق: 76

    7-3 روش آماری. 77

    8-3 روش جمع اواری اطلاعات.. 78

    9-3مدل تحلیلی تحقیق. 79

    10-3 روایی و پایایی پیاین نامه 79

    1-10-3 قابلیت اعتبار (روائی) 79

    2-10-3 قابلیت اطمینان (پایایی) 81

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 83

    2-4 یافته های تحقیق کتابخانه ای. 83

    3-4 تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق میدانی. 84

    4-4 آزمون فرضیات.. 86

    1-4-4 آزمون فرضیه اول: بازار استان تهران یک بازار فعال است. 86

    1-1-4-4 فرضیه فرعی اول: 86

    2-1-4-4 فرضیه فرعی دوم: 87

    2-4-4 آزمون فرضیه دوم: 88

    3-4-4  آزمون فرضیه سوم: 89

    4-4-4  آزمون فرضیه چهارم: 90

    5-4-4  آزمون فرضیه پنجم: 91

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 94

    2-5 نتایج حاصل از تحقیق: 94

    3-5 پیشنهادات: 96

    4-5 محدودیتهای تحقیق: 96

    پیوست ها

    پیوست الف) پرسشنامه 100

    پیوست ب) جداول و نتایج آماری. 103

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 117

    منابع لاتین: 118

    چکیده لاتین. 120

     

     

    جدول12: روش ارزشگذاری گاو و شیر در ایالت متحده آمریکا طبق پیشنهادات FFSC.. 26

    جدول 2-2 تقسیم بندی کمیته  در مورد دارائیهای مولد 34

    جدول 3-2 روش ارزش گذاری گاو و شیر در سایر کشورهای دنیا 40

    جدول 4-2 انواع داراییهای زیستی. 43

    جدول 5-2 نحوه برخورد حسابداری با گاو شیر. 65

    جدول 1-3  تعداد واحدهای دارای سیستم حسابداری موجود در هر شهرستان. 74

    جدول 2-3 تعداد واحدهای پاسخگو در هر شهرستان. 75

    منبع:

    منابع فارسی:

    امینی پاکباز ،ح ،1351 ، " واژه ها و اصطلاحات دامپروری " ، تهران، چاپ پگاه.

    رادمهر، ب ،1375، " واژگان دامپزشکی " ، تهران، چاپ دوم، انتشارات نصر.

    رحیمیان ، ن. و محمد علی قوامی،1381،" شناخت و اندازه گیری دارایی های زنده  و محصولات کشاورزی" ، حسابرس شماره 17 ، ص ص 22-28 .

    سرمد ، ع و همکاران، 1387،"روشهای تحقیق در علوم رفتاری" ، چاپ آگاه .

    سفید بخت، ر،1382،" فرهنگ علوم دامی " ، تهران، چاپ اول، انتشارات فدک .

    سلامی ، غ ،1366، "مسائل خاص در حسابداری بخش کشاورزی"، حسابدار شماره 12 ، ص 24 .

    شورای مدیریت واحدهای کشاورزی کانادا و انجمن حسابداران خبره کانادا، ترجمه نظام الدین ملک آرایی و علی فرزین ،1382، "حسابداری برای مدیریت موفق مزرعه – گاوداری شیری" ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ، فروردین 1382 .

    صدوقیان زاده ، ب ،1376، "بررسی کارایی حسابداری بهای تمام شده گوساله و شیر در واحدهای دامپروری ایران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، 1376 .

    طباطبائی ، س.ع،1369، "پرورش گاو اصیل شیری" ، چاپ سوم ، مرکز نشر سپهر ، تهران 1369 ، ص 55 .

    قوامی ، م.ع،1378، "حسابداری و حسابرسی واحدهای تولید کننده محصولات کشاورزی و تعاونی های کشاورزی " ، نشریه شماره 133 ، سازمان حسابرسی ، مدیریت و بررسی های فنی و حرفه ای تهران ، چاپ اول ، 1378 .

    کشانی ، ف ،1374، " سیستمهای قیمت تمام شده در واحدهای کشاورزی و دامپروری" ، حسابدار شماری 112 ، سال دهم ، ص 22-27 .

    هاشمی،م ،1369، " فرهنگ تغذیه دام " ، تهران، چاپ ققنوس .

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Argiles , Josep Maria & Eric John Slof ,(2000),”New Opportunities For Farm Accounting”.

    Ausralian Accounting Standards Board ,(1998), “ Self – Generating And Regenerating Assets ” , AASB No . 1037.AASB No.1037 .

    Cooper , Ian M,(1998), ”The U.S.Farm Financial Standards Task Force Recommendation”A Message For Australian Farm Managers” . Farm Financial Standards , pp.1-11.

    Deloitte , Touche , Tohmatsu,(2002), ”A Focus On Topical Financial Reporting And Accounting Issues”,Accounting Alert .

    Dowling , Carlin and Jayne Godfrey,(2002,)”AASB 1037 Sows The Seeds Of Change , A Survey Of SGARA Measurement Methods” Australian Accounting Review ,pp.45-51. Exposure Draft No.90,Agriculture.

    Farm Financial Standards Council ,(1997), “ Financial Guidelines For Agricultural Producers”,FFSC,Revised Edition.

    Hill , Jack ,(1975), “ Livestock Accounting, Management Accounting”, pp.43-46

    “International Accounting Standards Committee”, )2001(, No.41

    Loughlin , John F. (1974), “Cattle Accounting , Management Accounting”, pp.29-35

    Mc. Grann , James ,(2002),“ using Financial Information To Improve  Ranch Performance Efficiency “,pp.1-5

    Slof , E . J . and Argiles , J.M,(1998),”An Analysis Of The Accounting Principles Applied By The European Farm Accounting Data Network”.

    “Statement Of Standard Accounting Practice”, (2002)No.2-136 , Agriculture, pp.1-18.

    Wheeling , Barbara ,(1997), “ Agricultural Accounting : A Case On Asset Valuation”.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت