پایان نامه بررسی کارایی مدل های اسپرینگیت، زیمسکی واهلسون در امکان پیش بینی ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 181 فرمت فایل: word کد فایل: 10002308
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۴,۷۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی کارایی مدل های اسپرینگیت، زیمسکی واهلسون در امکان پیش بینی ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    ورشکستگی های اخیر شرکتهای بزرگ در سطح بین الملل و نوسانهای بورس اوراق بهادار ایران نیاز به وجود ابزارهایی برای ارزیابی توان مالی شرکتها را نشان می دهد یکی از این ابزارها استفاده از الگوهای پیش بینی ورشکستگی می باشد. با توجه به این ضرورت هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کارایی مدلهای اسپرینگیت، زیمسکی و اهلسون در پیش بینی وضعیت ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه نتایج مدلها می باشد، که در راستای تحقق این هدف دو فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گردیده است. جامعه آماری و نمونه آماری این پژوهش شامل 13 شرکت ورشکسته و 28 شرکت غیرورشکسته از شرکتهای نساجی و دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 79 تا 87 می باشد که به منظور دسته بندی شرکتها به دو گروه ورشکسته و غیر ورشکسته از پیش فرض ماده 141 قانون تجارت استفاده شده است. در این پژوهش برای آزمون فرضیه اصلی اول و گروه فرضیات فرعی ازروش آماری رگرسیون لوجستیک  استفاده و ضرایب موثر با توجه به شرایط مالی و اقتصادی ایران با استفاده از آماره آزمون والد متد ENTER استخراج گردیده است، همچنین برای آزمون فرضیه اصلی دوم ازروش مقایسه میانگین ناپارامتری کروسکال والیس استفاده شده است. نهایتا پس از آزمون، کلیه فرضیات تحقیق در سطح اطمینان 95/0 مورد تایید قرار گرفتند و نتایج نشان داد که " در سه سال مورد بررسی برای پیش بینی ورشکستگی شرکتها مدل اسپرینگیت نسبت به مدلهای زیمسکی و اهلسون نتایج بهتری را نشان می دهد".   

    مقدمه:

    پیشرفت سریع فناوری و تغییرات محیطی وسیع، رشد فزاینده ای به اقتصاد بخشیده است. رقابت روز افزون بنگاههای اقتصادی دستیابی به سود را محدود و احتمال ورشکستگی را افزایش داده است، بدین ترتیب تصمیم گیری مالی نسبت به گذشته راهبردی تر شده است. تصمیم گیری در مسائل مالی همواره با ریسک و عدم اطمینان همراه بوده است. به همین خاطر سرمایه گذاران همواره می خواهند با پیش بینی امکان ورشکستگی یک شرکت از سوخت شدن اصل و فرع سرمایه خود جلوگیری کنند. از این رو آنها در پی روشهایی هستند که بتوانند به وسیله آن ورشکستگی مالی شرکتها را تخمین بزنند، زیرا در صورت ورشکستگی سرمایه آنها از بین خواهد رفت. یکی از راههای کمک به سرمایه گذاران ارائه الگوی پیش بینی  درباره دورنمای کلی شرکت است هرچه پیش بینی ها به واقعیت نزدیکتر باشند مبنای تصمیم گیری صحیح تر قرار خواهند گرفت. بیور معتقد است " پیش بینی بدون اخذ تصمیم امکانپذیر است ولی کوچکترین تصمیم گیری را نمی توان بدون پیش بینی انجام داد". مهمترین ویژگی الگوهای پیش بینی ورشکستگی دقت آنها در تعیین روابط می باشد لذا در نظر تحلیل گران مالی بسیار با اهمیت هستند. الگوهای ورشکستگی هرکدام دارای نقاط قوت و ضعف خاص  خود می باشند و گزینش یک الگو به ویژه برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی و متناسب با نیازهای آنها و شرایط محیطی امری پیچیده است، به همین خاطر استفاده از مدلهای پیش بینی ورشکستگی تعدیل شده در ایران می تواند به استفاده کنندگان برای آگاهی از وضعیت مالی آتی شرکتها کمک کنند

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه :

    بیور معتقد است:

    "پیش بینی بدون اخذ تصمیم امکان پذیر است ولی کوچک ترین تصمیم گیری را نمیتوان بدون پیش بینی انجام داد"

    رشد سریع وفزاینده علوم وتکنولوژی درعصرحاضرسبب پیچیدگی روابط انسانها بویژه روابط اقتصادی و تجاری نسبت به گذشته گردیده است. پیشرفت علم وتکنولوژی، اقتصاد وتجارت را وارد مرحله تازه ای گردانیده، بطوری که شرکتها وبنگاههای اقتصادی کوچک گذشته تبدیل به شرکتهای سهامی عام  وحتی چند ملیتی درسراسردنیا گردیده است. این تغییرشکل اقتصاد وتجارت باعث گردیده از یک سو شرکتهای کوچک ازدور رقابت خارج شوند وازسوی دیگرشرکتهای بزرگی که توان رقابت با دیگرشرکتهای هم صنعت خود را نداشتند، با مشکل توقف فعالیت یا بحران های مالی و درنهایت ورشکستگی مواجه شوند. ازطرف دیگرچرخه رقابت نیزکه خود عامل گسترش هرچه بیشترشرکت ها (از لحاظ تعداد سهامداران، گسترش حجم و وسعت) گردیده بود فاصله بین تامین کنندگان منابع مالی (سهامداران، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و وام دهندگان) ومدیریت شرکت ازلحاظ کنترل و نظارت مستقیم بر شرکت را بیشتر کرده است. عوامل مذکورمنجربه نگرانی تامین کنندگان منابع مالی شرکتها گردید، زیرا درواقع تامین کنندگان منابع مالی:

    اولا ً:خود قادربه کنترل ونظارت مستقیم برشرکت نبودند.

    ثانیا ً:نمی توانستند وضعیت مالی شرکتها را درآینده پیش بینی نمایند.

    دراین مرحله تحلیلگران مالی به یاری صاحبان سرمایه آمدند، آنان با استفاده از روشهای مختلف به ارزیابی سهام شرکتها وتجزیه وتحلیل وضعیت مالی شرکتها درآینده پرداختند. نسبتهای مالی یکی ازابزارهای مهم درپیش بینی توقف فعالیت و بحرانهای مالی شرکتها محسوب می گردند.

     برهمین اساس محققین مختلف درسالهای گذشته ازجمله بیور[1]،1966، آلتمن[2]،1968، اسپرینگیت[3]،1978، اهلسون[4]،1980، زیمسکی[5]،1984، زاوگین[6]،1985و...، با استفاده ازنسبتهای مالی گوناگون به پیش بینی وضعیت مالی آتی شرکتها پرداختند وهرکدام ازآنها نیزبه نتایجی دست یافتند. با توجه به افزایش حجم معاملات دربازار اوراق بهادارایران و لزوم بگارگیری ابزارهای مناسب درزمینه بررسی وضعیت شرکتها برای سرمایه گذاری درآنها نیازبه استفاده ازالگوهایی که بتواند وضعیت مالی شرکتها را درآینده پیش بینی نماید احساس می شود. الگوهای متفاوت از روشهای تحلیلی گوناگونی برای پیش بینی وضعیت مالی شرکتها استفاده می کنند که هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. گزینش الگوی مناسب برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی متناسب با نیازهای آنها وشرایط محیطی اقتصادی، اجتماعی امری پیچیده است. از اینرو دراین تحقیق سعی می شود با درنظرگرفتن سه مدل پیش بینی ورشکستگی (مدلهای اسپرینگیت، زیمسکی واهلسون) ومحاسبه نسبتهای مالی مورد استفاده درمدلها، نتایج حاصل ازاجرای این مدلها را با شرایط واقعی شرکتهای مورد بررسی دربورس اوراق بهادارتهران مقایسه کرده تا درنتیجه میزان قابلیت کاربرد هرمدل مشخص شود. درفصل اول پس ازبیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم وبه بیان اهمیت وضرورت تحقیق می پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را درقالب اهداف اصلی و ویژه بیان می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بیان اصلی طرح سوال و موضوع تحقیق بوده است دراین فصل آورده شده و درادامه به مدل تحلیلی و فرضیه های تحقیق نیزاشاره شده است، درپایان این فصل نیز متغیرهای عملیاتی تحقیق وتعاریف واژه ها واصطلاحات آمده است.

     

    2-1 بیان مساله

    درحال حاضربنگاههای اقتصادی درمحیطی بسیارمتغیر و رقابتی فعالیت می کنند. واکنش سریع و درست درمقابل شرایط بسیارمتغیر بازار درموقعیت بنگاه نقش بسزایی دارد. مدیریت بنگاه درتمامی جنبه های فعالیت بنگاه مانند تولید کالا، فعالیت های بازاریابی وفروش و خدمات پشتیبانی مانند آموزش کارکنان وپردازش اطلاعات درگیراست.

    برای انجام این مسئولیتها اکثربنگاهها بطورگسترده از اطلاعات وگزارشهای مالی استفاده می کنند. صورتهای مالی محصول اصلی گزارشگری مالی و ابزاراصلی انتقال اطلاعات حسابداری به افراد خارج ازسازمان است. گزارشگری مالی باید اطلاعاتی درباره منابع اقتصادی، تعهدات وحقوق صاحبان سرمایه فراهم کند. این اطلاعات به مدیران،سرمایه گذاران، اعتباردهندگان وسایراشخاص مربوط درزمینه شناسایی نقاط قوت وضعف مالی واحد تجاری، سنجش نقدینگی، توانایی پرداخت دیون وارزیابی عملکرد واحد تجاری طی دوره کمک می کند.

    نسبت های مالی یکی ازابزارهای ارزیابی شرکتها توسط سرمایه گذاران ونیزابزاری برای مدیریت واحد تجاری به منظورارزیابی وضعیت موجود وهمچنین پیش بینی وضعیت آتی واحد تجاری است.

    نسبت یا شاخص مالی معیاری است که به منظورارزیابی شرایط مالی وعملکرد یک شرکت بکار     می رود که با تجزیه وتحلیل وتفسیراین نسبتهای مختلف مالی توسط تحلیلگران زبده و با تجربه اطلاعات مفیدی ازموقعیت مالی شرکت بدست خواهد آمد، در صورتی که این اطلاعات را نمی توان از صورتهای مالی بطورمستقیم استخراج نمود. درسالهای اخیرتحلیلگران مالی به این نتیجه رسیده اند که مجموعه ای ازنسبت های مالی را می توان به منظورپیش بینی تداوم فعالیت مالی شرکت مورد استفاده قرارداد وبا کمک مدل به پیش بینی وقایع مشخص درآینده می پردازند(کدخدایی،1382، ص25)1. مدلهای پیش بینی ورشکستگی درواقع ترکیبی ازنسبتهای مالی هستند که توسط تحلیلگران با تجربه طی سالهای زیادی درنقاط مختلفی ازجهان مورد آزمون قرارگرفته و به دنیای علم ودانش عرضه شده اند. اسپرینگیت، زیمسکی واهلسون با استفاده ازروشهای علمی تجربی با ایجاد مدلهای پیش بینی ورشکستگی موفق به طراحی مدلهایی دراین زمینه شدند که به نام خود آنها معروف است. در این تحقیق پیش بینی ورشکستگی شرکتها به کمک مدلهای فوق مورد بررسی قرارگرفته است تا به این وسیله میزان اطمینان به نتایج این مدلها دربورس اوراق بهادارتهران مشخص شود و پاسخی به پرسش اصلی تحقیق داده شود که " آیا مدل اسپرینگیت نسبت به مدلهای زیمسکی واهلسون ازکارائی بیشتری برای پیش بینی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران برخورداراست؟".                          

     

    3-1 تاریخچه موضوع تحقیق

    در 35سال اخیر موضوع "پیش بینی ورشکستگی شرکت ها" به عنوان یکی ازموضوعات عمده پژوهشی درادبیات فاینانس تبدیل شده است .

    محققین درتحقیقات علمی زیادی تلاش کردند براساس اطلاعات موجود وتکنیکهای آماری بهترین مدلهای پیش بینی ورشکستگی را کشف کنند. هریک ازمحققین درتحقیقات فوق الذکربه نتایجی رسیده اند که دراینجا به نتایج حاصل ازتحقیقات عده ای از آنها به طور مختصراشاره می شود:

    آلتمن نخستین فردی است که الگوهای پیش بینی ورشکستگی چند متغیره راعرضه کرد. اوبا بکارگیری روش تحلیل تمایزی چندگانه واستفاده ازنسبتهای مالی به عنوان متغیرهای مستقل به دنبال پیش بینی ورشکستگی بنگاه ها بود. وی الگوی معروف خود را تحت عنوان الگوی رتبه z [7]  ارائه داد که به پیش بینی ورشکستگی تجاری معروف است. اوبا این روش از میان 22 نسبت مالی که به نظراو بهترین نسبتها برای پیش بینی ورشکستگی بودند 5 نسبت راگزینش کرد. آلتمن با ترکیب این 5 نسبت الگویی ارائه کرد که به زعم او بهترین عملکرد را درمیان دیگرنسبتهای مالی دارا است. درسالهای بعد انتقاداتی به الگوی z وارد شد. تحلیلگران، حسابداران وحتی مدیران معتقد بودند که الگوی z تنها برای موسسات همگانی کاربرد دارد. آلتمن درادامه مطالعات خود موفق به اصلاح و رفع اشکالات الگوشد والگویی جدیدی را ارائه داد (آلتمن، 1968،ص591)[8] .

    اسپرینگیت مطالعات آلتمن را ادامه داد و ازتجزیه وتحلیل ممیزی برای انتخاب 4نسبت مالی مناسب که شامل سرمایه درگردش به کل دارائیها، سود قبل ازبهره ومالیات به کل دارائیها، سود قبل ازمالیات به بدهی جاری، فروش به کل دارائیها بود ازمیان 19 نسبت که بهترین نسبتها برای تشخیص شرکتهای سالم و ورشکسته بودند استفاده کرد وبعد ازآزمون آن در40 شرکت الگویی ارائه داد که به 5/92 درصد پیش بینی صحیح دست یافت (اسپرینگیت، 1978،ص 128)[9].

    اهلسون برای ایجاد الگوی خود ازروش تجزیه وتحلیل لوجستیک استفاده کرد و نمونه خود را در105 شرکت ورشکسته و 2058 شرکت غیرورشکسته آزمون کرد، او درالگوی خود از9 متغیرمستقل استفاده کرد، الگوی اوبه1/85 درصدپیش بینی صحیح دست یافت(اهلسون،1980،ص121)[10].

    زیمسکی ازنسبتهای مالی نقدینگی، اهرمی وعملکرد استفاده کرد تا الگوی مناسب خود را ارائه دهد. این نسبتها برمبنای تئوریکی گزینش نشده بود بلکه بیشتربراساس تجربیات او در مطالعات قبلی اش بود. الگوی زیمسکی برمبنای نمونه ای  شامل40 شرکت ورشکسته و800 شرکت غیرورشکسته تولیدی پی ریزی شد و به 14/86 درصد پیش بینی صحیح دست یافت (زیمسکی، 1984،ص22)[11].

    شیراتا پس از بررسی مطالعات گذشته دریافت که نتایج تحقیقات گذشته در ژاپن به دلیل تعداد کم ومحدود بودن نمونه ها به شرکتهای تولیدی با سرمایه های تقریبا یکسان قابل تعمیم نیست. شیراتا برای رفع این نقاط ضعف الگویی جامع ارائه داد تا ورشکستگی را برای تمام انواع شرکتهای تولیدی، بازرگانی وخدماتی با هرمقدارسرمایه پیش بینی کند. شیراتا برای الگوی خود از روش تحلیل تمایزی چندگانه استفاده کرد. نمونه آماری او شامل 686 شرکت ورشکسته و300 شرکت غیرورشکسته در فاصله زمانی سالهای 1986 تا 1996 بود. نتایج تحقیقات نشان دادکه الگوی وی می تواند ورشکستگی را با دقت بیش از 14/86 درصد پیش بینی کند (شیراتا، 1998،ص429)[12].

    والاس در تحقیقات خود یک الگو با استفاده از روش شبکه های عصبی طراحی کرد . او درالگوی خود از نسبتهای مالی کلیدی که درمطالعات ورشکستگی گذشته بعنوان بهترین نسبتها گزارش شده بودند، استفاده کرد. الگوی والاس دارای دقت کلی 94 درصد بود و65 نسبت مالی مختلف در مطالعات گذشته را بررسی کرد (والاس، 2004،ص 724)[13].

    چارلز مروین[14] درسال 1942 مطالعه ای انجام داد که در آن نسبتهای مالی را برای شرکتهای ورشکسته و غیرورشکسته در یک  دوره  شش ساله بررسی کرد او اظهارکرد که سه نسبت سرمایه درگردش به کل دارائیها، ارزش ویژه به کل بدهی ونسبت جاری، پیش بینی کننده خوبی برای ورشکستگی می باشند. مروین به این نتیجه رسید که ازبین این نسبتها نسبت سرمایه درگردش به کل دارائیها بهترین شاخص برای پیش بینی  ورشکستگی  شرکت است (هوریگان، 1968،ص289)[15].

    برخی  از مهمترین تحقیقات انجام شده  در زمینه  ورشکستگی  در ایران  نیز بشرح  زیر است :

    سلیمانی امیری در پژوهش خود تحت عنوان بررسی شاخص های پیش بینی کننده ورشکستگی در شرایط محیطی ایران با ارائه الگویی برای پیش بینی ورشکستگی درایران پرداخت. الگوی اوشامل 15 متغیرمستقل بود که بعضی از آنها نسبتهای مالی و بعضی متغیرهای کیفی بودند. دراین الگو هرچه مقدارz به صفر نزدیکتر باشد احتمال ورشکستگی  شرکت بیشتر وهرچه مقدارz به عدد یک نزدیکتر باشد احتمال  ورشکستگی  شرکت  کمتر است (مهرانی،1384،ص110)5 .

    حسن عسگری در پژوهش خود به بررسی کارایی الگوهای اسپرینگیت، زاوگین و فولمر در پیش بینی ورشکستگی  شرکتهای  پذیرفته  شده دربورس اوراق بهادار تهران پرداخت و به این نتیجه رسید که درسطح اطمینان90درصد الگوی اسپرینگیت نسبت به الگوهای فولمر و زاوگین از دقت بیشتری برای پیش بینی  ورشکستگی  شرکتها  برخوردار است (عسگری،1387،ص1)1 . 

    احمدی کاشانی در پژوهش خود به بررسی تعدیل ضرایب الگوی آلتمن در صنعت تجهیزات و لوازم خانگی پرداخت که طی نتیجه تحقیق وی الگوی تعدیل شده آلتمن در صنعت یاد شده  با دقت7/90 درصد شرکتهای ورشکسته وغیرورشکسته را تفکیک  می کرد (احمدی کاشانی،1384،ص95)2 .

    خالد شیخی در پژوهش خود به مقایسته  توانایی مدلهای اهلسون، آلتمن و زاوگین درپیش بینی توقف فعالیت شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران پرداخت وبه این نتیجه رسید که این روشها  از توانایی کافی برای  پیش بینی ورشکستگی شرکتها برخوردارهستند (شیخی،1386،ص1)3.

     

     

    Abstract:

    Recent  international  bankruptcies  between big firms and  oscillation  of “Priced Burse” association in Iran, and represent indigently to devices for evaluating  firms financial strength, that utilizing of bankruptcy prediction models. According to main purpose of this study, which is determining of efficiency in “Springate” “Zemijiwski” and “Ohelson” models, and in prediction of bankruptcy was accepted firms of “Priced Burse of Tehran” and comparing their results which along this purpose two main hypothesis and one subsidiary hypothesis was confined. Statistic association and census samples of this study include: 13 bankruptcies firms and 28 non-bankrupt firms from weaving and medicine companies in “Priced Burse of Tehran” between the years of “1379  untill “1387” which categorizing companies into two bankrupt and non-bankrupt from default branch of rules 141 in commerce was used. In this study for the first main hypothesis test and substrate hypothesis groups, “Regression Logistic” census method was used and effective modulus based on financial Position and Economic of Iran, by using statistical test, parent method ”Enter” was explored, also for second hypothesis test, we used average comparing no-parameter “Croskal valis”.

    At last after test all the research hypothesis in certainty of 95% confirmed and results show that during 3 years of studing for prediction of bankruptcy f the firms, Springate model has more advantage than “Zemijiwski” and “Ohelson”.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی کارایی مدل های اسپرینگیت، زیمسکی واهلسون در امکان پیش بینی ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه : 4

    2-1 بیان مساله 5

    3-1 تاریخچه موضوع تحقیق. 6

    4-1 اهمیت وضرورت موضوع تحقیق. 9

    5-1 اهداف تحقیق. 11

    1-5-1 اهداف اصلی: 11

    2-5-1 اهداف فرعی (ویژه) : 11

    6-1 چارچوب نظری تحقیق. 11

    7-1 مدل  تحلیلی  تحقیق  و شیوه  اندازه گیری  متغیرها 15

    1-7-1 الگوی اسپرینگیت: 15

    2-7-1 الگوی زیمسکی: 15

    3-7-1 الگوی اهلسون: 16

    8-1 فرضیات تحقیق. 16

    9-1 متغیرهای عملیاتی تحقیق. 17

    10-1تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 17

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 گفتاراول: ورشکستگی و بررسی قانونی آن. 22

    1-1-2 مقدمه 22

    2-1-2 تعریف ورشکستگی. 22

    3-1-2 ورشکستگی ازنظرقانونی. 23

    4-1-2 ورشکستگی ازنظرحسابداری. 24

    5-1-2 ورشکستگی ازنظرحقوقی. 25

    6-1-2 بررسی قانون ورشکستگی درایران. 25

    7-1-2 بررسی قانون ورشکستگی درسایر کشورها 26

    8-1-2 ورشکستگی از نظر حقوق بین الملل. 29

    2-2 گفتار دوم: دلایل، مراحل و هزینه های ورشکستگی. 29

    1-2-2 دلایل ورشکستگی. 29

    1-1-2-2 دلایل برون سازمانی. 30

    2-1-2-2 دلایل درون سازمانی. 31

    2-2-2 ابزارهای شناسایی عوامل ورشکستگی. 34

    3-2-2 انواع شکست.. 37

    4-2-2 مراحل ورشکستگی. 37

    5-2-2 هزینه های ورشکستگی. 39

    6-2-2 تاثیرهزینه های ورشکستگی بر ساختار سرمایه 40

    7-2-2 مالیات وهزینه های ورشکستگی. 42

    8-2-2 صورت وضعیت مالی شرکت ورشکسته 44

    3-2 گفتار سوم: ارزیابی تداوم فعالیت شرکتها 46

    1-3-2 تداوم فعالیت.. 46

    2-3-2 برقرار نبودن فرض تداوم  فعالیت.. 47

    1-2-3-2 نشانه های مالی: 47

    2-2-3-2 نشانه های عملیاتی: 47

    3-2-3-2 سایر نشانه ها: 47

    3-3-2 روشهای ارزیابی تداوم  فعالیت شرکتها 48

    1-3-3-2 ارزیابی تداوم فعالیت با استفاده از مقررات قانون تجارت: 49

    2-3-3-2 ارزیابی تداوم فعالیت با استفاده ازگزارش حسابرسان: 49

    3-3-3-2 ارزیابی تداوم فعالیت با کمک نسبتهای مالی ومدلهای پیش بینی ورشکستگی: 49

    4-3-2 آئین نامه انظباتی بورس اوراق بهادارتهران درمورد توقف فعالیت.. 50

    4-2 گفتارچهارم: تعاریف پیش بینی، مدل و ساختار مدلهای پیش بینی ورشکستگی. 50

    1-4-2 پیش بینی. 50

    2-4-2 تکنیک های پیش بینی. 51

    1-2-4-2 روشهای کیفی پیش بینی: 51

    2-2-4-2 روشهای کمی پیش بینی : 52

    3-4-2 الگو(مدل) 52

    4-4-2 روش شناسی انواع  الگوهای پیش بینی ورشکستگی. 53

    1-4-4-2 الگوهای آماری. 53

    2-4-4-2 الگوهای سیستم خبره هوشمند مصنوعی. 56

    3-4-4-2 الگوهای تئوریک... 58

    5-4-2 ویژگی های یک الگوی خوب.. 60

    6-4-2 معیارهای عملکرد 61

    7-4-2 مدلهای پیش بینی ورشکستگی از نظرنقطه انقطاع. 62

    5-2 گفتار پنجم: مدلهای پیش بینی ورشکستگی. 64

    1-5-2 مدل ویلیام بیور. 64

    2-5-2 مدل آلتمن. 65

    3-5-2 مدل دی کین(1972) 68

    4-5-2 مدل اسپرینگیت.. 69

    5-5-2 مدل اهلسون. 70

    6-5-2 مدل CA-SCORE. 71

    7-5-2 مدل گریس.. 72

    8-5-2 مدل یوشیکو شیراتا 73

    9-5-2 مدل زیمسکی. 74

    10-5-2 مدل تافلر. 75

    11-5-2 مدل فولمر. 76

    12-5-2 مدل زاوگین. 77

    13-5-2 مدل فیلوسوفو. 79

    14-5-2 مدل شبکه عصبی مصنوعی. 80

    6-2 گفتارششم: تشریح نسبتهای مالی مورد استفاده در این تحقیق. 81

    1-6-2 تاریخچه نسبتهای مالی. 81

    2-6-2 تعریف  و اهداف نسبتهای مالی. 82

    3-6-2 انواع نسبتهای مالی. 82

    4-6-2 معیارهای ارزیابی نسبتهای مالی. 82

    5-6-2 تشریح نسبتهای مورداستفاده در این تحقیق. 83

    6-6-2 محدودیتهای تجزیه وتحلیل نسبتها 85

    7-2 گفتارهفتم: بازارهای سرمایه و ارکان آن. 85

    1-7-2 تعریف بورس اوراق بهادار. 86

    2-7-2 علل پیدایش بورس اوراق بهادار. 86

    3-7-2 اصطلاحات کلیدی بورس.. 88

    1-3-7-2 تعریف شاخص: 88

    2-3-7-2 شاخص های بورس: 88

    4-7-2 تاریخچه وتحولات بورس اوراق بهادار تهران. 89

    1-4-7-2  دوره اول: سالهای 1346 تا 1357. 90

    2-4-7-2  دوره دوم: سالهای 1357 تا 1367. 90

    3-4-7-2  دوره سوم: سالهای 1368 تا 1375. 91

    4-4-7-2  دوره چهارم: سالهای 1376 تا 1388. 92

    8-2 گفتارهشتم: پیشینه تحقیق. 93

    1-8-2 تحقیقات داخلی: 94

    2-8-2 تحقیقات خارجی: 95

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه: 102

    2-3 روش تحقیق. 102

    3-3 جامعه و نمونه آماری. 103

    1-3-3 معیار تعیین ورشکستگی: 105

    2-3-3 معیار انتخاب شرکتهای ورشکسته: 105

    3-3-3 معیارانتخاب شرکتهای غیرورشکسته: 105

    4-3 قلمرو تحقیق. 106

    1-4-3 قلمرو موضوعی: 106

    2-4-3 قلمرو مکانی: 106

    3-4-3 قلمرو زمانی: 106

    5-3 روش و ابزار گردآوری داده ها 106

    6-3 روش تجزیه وتحلیل داده ها 107

    7-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 110

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها

    1-4-‏ مقدمه‏: 113

    2-4 شاخص های توصیفی متغیرها 113

    1-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه فرعی اول: 118

    2-3-4 تجزیه وتحلیل و آزمون فرضیه فرعی دوم: 125

    3-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه فرعی سوم: 132

    4-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 140

    5-3-4 تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اصلی اول و گروه فرضیات فرعی: 146

    1-5-3-4 تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضیه فرعی اول: 147

    2-5-3-4 تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم: 148

    3-5-3-4 تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم: 149

    4-5-3-4 تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضیه اصلی اول: 150

    6-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم: 151

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 154

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 154

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 156

    4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 157

    5-5 پیشنهادهایی  جهت تحقیقات آتی. 158

    6-5 محدودیت های تحقیق. 159

    منابع و ماخذ:

    منابع فارسی: 161

    منابع لاتین: 164

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................166

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    افتخاری، ج،1379، "حقوق تجارت -4- (نظری و کاربردی) ورشکستگی و تصفیه امور ورشکستگی "، انتشارات ققنوس.

    امینی، ع،1384، "ارزیابی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل آلتمن"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    احمدی کاشانی، س.ع،1384، " ارائه الگوی پیش بینی ورشکستگی در صنعت تجهیزات و لوازم خانگی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    اسکینی، ر، 1383، "حقوق تجارت"، انتشارات سمت.

    اکبری، ف و مصطفی علی مدد،1379، "بررسی تحلیلی با استفاده از تجزیه و تحلیل در حسابرسی"، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی، نشریه 143.

    بزرگ اصل، م،1383، "بیانیه ای درباره تئوریهای حسابداری و پذیرش آن"، سازمان حسابرسی، نشریه 168.

    پورمهر، س،1386، "بررسی امکان سنجی استفاده از الگوهای اسپرینگیت و زمیجوسکی در پیش بینی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی.

    تهرانی، س،1384، "حقوق تجارت"، جلد چهارم، انتشارات ققنوس.

    جهانخانی، ع و علی پارسائیان، 1385، "مدیریت مالی"، جلد اول، انتشارات سمت.

    حاجیها، ز،1384، "سقوط شرکت، علل و مراحل آن، مطالعه سیستم های قانونی ورشکستگی در ایران و جهان"، حسابرس، شماره 29.

    خاکی، غ،1387،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، چاپ چهارم، انتشارات بازتاب.

    دلاور، ع،1384، "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"، چاپ چهارم، انتشارات رشد.

    رسول زاده، م،1380، "بررسی کاربرد مدل آلتمن برای پیش بینی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، تدبیر، شماره 120.

    رهنمای رودپشتی، ف و همکاران،1385، "مدیریت مالی راهبردی(ارزش آفرینی)"، انتشارات کسا و کاوش.

    رستمی، و، 1381، "رابطه بین توانایی نسبی تداوم فعالیت و نسبتP/E در ارزیابی شرکتها"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    ژف، م،1380، "شبکه های عصبی و بازارهای مالی"، بورس، شماره 30.

    سلیمانی امیری،غ،1381،"بررسی شاخص های پیش بینی کننده بحران مالی در بازار"، پایان نامه دکتری تخصصی حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    سپردار، م،1386، "بررسی کاربرد مدل اسپرینگیت در پیش بینی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    سرمد، ز و همکاران،1385، "روش های تحقیق در علوم رفتاری"، چاپ سیزدهم، انتشارات آگاه.

    سازمان حسابرسی، 1387،" اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی".

    شقاقی نژاد، ف ، 1382، "مقررات ورشکستگی در ایران"، مجله حسابدار، سال نهم.

    شیخی، خ،1386، "مقایسه توانایی مدلهای اهلسون، آلتمن و زاوگین در پیش بینی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی.

    شباهنگ، ر،1387، "مدیریت مالی"، جلد اول، چاپ پنجم، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه 92.

    شباهنگ، ر،1385، "مدیریت مالی"، جلد دوم، چاپ پنجم، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه 102.

    عرفانی، م، 1379، "حقوق تجارت"، جلد سوم، چاپ چهارم، انتشارات نشر دیدار.

    علی خانی، م، 1385، "ارزیابی مدلهای ورشکستگی در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.

    عسگری، ح، 1387، " بررسی کارایی الگوهای اسپرینگیت، زاوگین و فولمر درپیش بینی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اورافق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    علمشاهی، الف،1386،" بررسی توان پیش بینی مدل زاوگین و رویکرد ارزشیابی نسبی جهت ارزیابی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،  پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    غلامعلی، غ،1384، " بررسی تطبیقی شاخص پیش بینی توقف ورشکستگی آلتمن و نسبت های مالی معین در پیش بینی عدم تادیه تسهیلات اعطایی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی بانکداری، بانک مرکزی ج.ا.ا.

    فغانی نرم، م،1381، "ارتباط بین نسبتهای مالی و پیش بینی ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران براساس مدل آلتمن"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    قرنی حمامیان، ق،1384، " قابلیت نسبت های مالی در پیش بینی توقف فعالیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران براساس مدل اهلسون"، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی بانکداری ج.ا.ا.

    قالیباف اصل، ح، 1387، " مدیریت مالی"، چاپ پنجم، انتشارات پوران پژوهش.

    کدخدایی، ر. و کاظم  هارونکلایی، 1382،" معمای تخمین ورشکستگی"، فصلنامه بانک.

    گجراتی، د. و حمید ابریشمی، 1383،" مبانی اقتصادسنجی"، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

    مهام، ک،1386،" استانداردهای حسابرسی با ساختار آموزشی"، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه 186.

    منصفی، ی،1384،" بررسی کاربرد الگوهای پیش بینی ورشکستگی زیمسکی و شیراتا در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    مهرانی، س و یاشار منصفی،1384،" بررسی کاربردی الگوهای پیش بینی ورشکستگی زیمسکی و شیراتا در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 41.

    مومنی، م، 1386،" تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS "، چاپ اول، انتشارات کتاب نو.

    نیکو مرام، ه. و همکاران،1381،"مبانی مدیریت مالی"، جلد اول، چاپ دوم، انتشارات ترمه.

    نصیری، م،1380،" حقوق چندملیتی"، انتشارات امیرکبیر.

    وکیلی فرد، ح. و مسعود وکیلی فرد،1380،" مدیریت مالی"، جلد اول، انتشارات علمی فوج.

    هارونکلایی، ک،1384،" بررسی رابطه بین شاخص های ورشکستگی و تداوم فعالیت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران براساس مدل آلتمن"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

     

     

    منابع لاتین:

     

    1- Altman, E.I.(1968)," Financial ratios, discriminant analysis and the prediction of corporate bankruptcy". the journal of finance, 23(4).

    2- Beaver, W.H.(1966), " Financial ratios as predictors of failure". Journal of Accounting Research, 4, Empirical Research in Accounting: selected studies, (supplement).  

    3- Deakin, E.B. (1972)," A discriminant analysis of predictors of Business Failure". Journal of Accounting Research, 10(1).

    4- Horrigan, J.O.(1968)," A short history of financial ratio analysis". The Accounting Review.

    5- Mckee, T.E., & Greenstein, M. (2000), Predicting bankruptcy using recursive partitionhng and a realistically proportioned date set". Journal of forecasting, 19(3).

    6- Min H. Jae, & Lee C. Young (2005)," Bankruptcy prediction using support vector machine with optimal choice of kernel function parameters". Expert Systems with Applications, 28.

    7- Ohlson, J.A. (1980), "Financial Ratios and the probabilistic prediction of Bankruptcy". Journal of Accounting Research (Spring).

    8- Paul P.M Pompe, Jan bilderbeek (2002), "The prediction of bankruptcy of small- and medium- sized industrial firm",  Journal of Accounting Research.

     9- Shirata Cindy Yoshiko (1998)." Financial Ratios as Predictors of Bankruptcy in Japan": An Enprical Research.

    10- Springate, Gord, L.V. (1978)."Predicting the possibility of failure in a Canadian firm".Unpublished M.B.A Research Project, Simoon Fraser university, junuary.

    11- Shah, J.R.,& Murtaza, M.B. (2000)."A neural network based clustering procedure for bankruptcy prediction". American Businness Revie, 18(2).

    12- Shin S. Kyung, Lee S. Taik, & Kim J. Hyun (2005)."An Application in bankruptcy prediction modeling". Expert Systems with Applications, 23(3).

    13- Wallace Wanha A. (2004)." Risk Assesment By Internal Auditors Using Past Research on Bankruptcy Applying Bankruptcy Models".Journal of forecasting.

    14- Zmijewski Mark.E (1984). Method logical Issues Relate to the Estimation of Finantion of Financial Distress Prediction Models". Journal of Accounting Research vol 22 supplement. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت