پایان نامه بررسی ارتباط میان موجودی کالا و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع

تعداد صفحات: 150 فرمت فایل: word کد فایل: 10002278
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط میان موجودی کالا و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع

    چکیده:

    امروزه مسئله کاهش صحیح هزینه ها در شرکتهای تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است.یکی از روشهای کاهش هزینه،برنامه ریزی درست جهت منابع مورد استفاده در سیستم است.برهمین اساس میزان موجودی مواد اولیه و همچنین هزینه های حمل و نقل این مواد تا انبار کارخانجات بسیار مورد توجه قرار گرفته است.آنچه که اهمیت این موضوع را دوچندان میکند،هزینه های مازادی است که در هنگام بروز اختلال در جریان حمل ونقل خارجی بر سیستم تحمیل میگردد.

    دراین تحقیق وجود ارتباط میان موجودی های مواد اولیه در شرکت ایران خودرو و بروز اختلال در جریان حمل ونقل و توزیع این موجودی ها مورد بررسی قرار گرفته است.تقسیم موجودی ها به دو موجودی داخلی و خارجی ازنکات قابل توجهی بود که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

    طرح این موضوع که آیا وجود ارتباط میان موجودی شرکت ها و بروز اختلال در جریان حمل ونقل میتواند از عوامل کاهنده هزینه ها باشد یا خیر،موضوعی است که می باید به تفصیل به آن پرداخته شود. نتایج بدست آمده در فصل چهارم مؤید این موضوع است که تقسیم بندی موجودی ها کمک شایانی در برنامه ریزی های ثانویه خواهد نمود.

     

    مقدمه:

    در بسیاری از کشورها شرکت ها در مجاورت یک محیط بسیار رقابتی قرار دارند. تولید کنندگان در صنعت خودرو و تأمین کنندگان آنها طی سالهای بسیاری سیستم تولید بهنگام ودیگر اصول ناب تولیدی را در جریانات حمل و نقل توزیع داخلی و خارجی خود برای رقابتی ماندن،به صرفه بودن وبدست آوردن سوددهی معقول پیاده کرده اند (سوگیمور،1997،10) [1].

    در جستجوی آنها برای کاهش ضایعات،بسیاری از تولید کنندگان به دنبال کاهش موجودی خود در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی بوده اند (کولمان و جنینگ،1998،3)[2].

    بعلاوه پیمانکاران میکوشند تا تعداد پیمانکاران فرعی را کاهش داده و در همان حال برون سپاری فعالیت های داخلی را به پیمانکاران فرعی خارجی افزایش دهند (ونسون،2001،21)[3].

    این فعالیت ها با عث شد که تولید کنندگان در خصوص مواجهه با اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی به علت پیاده سازی زنجیره تأمین ناب با ریسک بیشتری روبرو شوند.

    همچنین این زنجیره های تأمین باید گاهی اوقات سریع و پاسخگو بوده که این خود موجب افزایش وابستگی میان موجودی شرکت ها و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی می گردد.

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    پیمانکاران میکوشند تا تعداد پیمانکاران فرعی را کاهش داده و در همان حال برون سپاری فعالیت های داخلی را به پیمانکاران فرعی خارجی افزایش دهند (ونسون،2001،21)[4].این فعالیت ها با عث شد که تولید کنندگان در خصوص مواجهه با اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی به علت پیاده سازی زنجیره تأمین ناب با ریسک بیشتری روبرو شوند.

    همچنین این زنجیره های تأمین باید گاهی اوقات سریع و پاسخگو بوده که این خود موجب افزایش وابستگی میان موجودی شرکت ها و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی می گردد.

     

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    طبق بررسی های انجام شده در منابع اینترنتی(سایت ها و کتابخانه های دیجیتالی و..)وکتابخانه ای در زمینه موجودی شرکت هاو جریان حمل و نقل و توزیع چه در داخل و چه در خارج کشور تحقیقات زیادی انجام شده است ولی تا کنون در زمینه ارتباط بین موجودی شرکت ها و وقوع اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع در داخل کشور تحقیق خاصی انجام نشده است.بنابراین تحقیق حاضر از این جنبه نو آوری داشته و نتایج نو و تازه ای را که راهنمای مناسبی برای محققین در این زمینه باشد در آینده فراهم مینماید.

     

    3-1 بیان مسئله

    این تحقیق اهمیت حیاتی تعادل  بین سیاست های اتخاذ شده شرکت ها در خصوص مدیریت موجودی و وقوع اختلال در جریان توزیع را نشان میدهد. تولید کنندگان در صنعت خودرو و تأمین کنندگان آنها طی سالهای بسیاری سیستم تولید بهنگام ودیگر اصول ناب تولیدی را در جریانات حمل و نقل توزیع داخلی و خارجی خود برای رقابتی ماندن،به صرفه بودن وبدست آوردن سوددهی معقول پیاده کرده اند.در جستجوی آنها برای کاهش ضایعات،بسیاری از تولید کنندگان به دنبال کاهش موجودی خود در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی بوده اند .

    بعلاوه پیمانکاران بزرگ میکوشند تا تعداد پیمانکاران فرعی داخلی را کاهش داده و در همان حال برون سپاری فعالیت های داخلی را به پیمانکاران فرعی خارجی افزایش دهند. این فعالیت ها با عث شد که ریسک تولید کنندگان در خصوص مواجهه با اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی آنها به علت پیاده سازی زنجیره تأمین ناب موجب بوجود آمدن ریسک های بیشتری بشود.

    همچنین این زنجیره های تأمین باید گاهی اوقات سریع و پاسخگو بوده که این خود موجب افزایش وابستگی میان موجودی شرکت ها و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی میگردد.

    به طور کلی ممکن است اینطور جا افتاده باشد که هنگامی که فعالیت های پیشگیرانه به صورت موفقیت آمیزی معرفی شوند،شرکت ها در کاهش اختلالات کم کردن موجودی شان در جریان حمل و نقل و توزیع موفق می شوند.موفقیت اقدامات پیش گیرانه درفرایند های تولیدی شرکت ها به توانایی آنها در مواجهه با تغییرات غیر مترقبه و مدیریت آنها در جریان حمل و نقل و توزیع بستگی دارد.توجه همزمان به موجودی کالا و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع از اهمیت بسزایی در بسیاری از صنایع برخوردار است و این بدین علت است که خیلی از شرکت ها تلاش می کنند که در فعالیت تجاریشان ناب باشند.

    لذا این تحقیق ضمن طرح این موضوع که آیا میان موجودی کالای شرکت ها و بروز اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی آنها رابطه مشخصی وجود دارد و آیا این رابطه به میزان موجودی کالاها نیز بستگی دارد یا خیر؟ بر آن است که آیتم های درگیر با فرآیند حمل و نقل و توزیع و همچنین عوامل مرتبط با موجودی های کالا ها را مشخص کرده و در رابطه با آنها به بحث بپردازد.ضمناً به انواع روابط و وابستگی میان شرکت ها نیز اشاره خواهد شد که این موضوع باید در برنامه ریزی استراتژیک در مدیریت زنجیره تأمین در نظر گرفته شود.

     

    4-1 اهمیت تحقیق

    مزایای مالی که ممکن است از طریق ناب بودن مدیریت موجودی بدست بیاید،ممکن است به علت وجود اختلالات زیاد در جریان توزیع اثر منفی روی هزینه های مالی بگذارد.بنابر این از لحاظ مدیریت خیلی حیاتی است که در صنعت خودرو بین موجودی و وقوع اختلال در جریان حمل و نقل وتوزیع داخلی و خارجی تعادل مناسبی برقرار باشد.این تعادل است که بهترین خروجی مدیریتی را در یک محیط رقابتی ایجاد میکند.پس از انجام این تحقیق و مشخص شدن وجود رابطه یا عدم رابطه میان میزان موجودی و بروز اختلال ، کلیه شرکتهای خودروساز ایرانی میتوانند با مراجعه به این موضوع در جهت کاهش هزینه های خود برآیند.

     

    5-1 فرضیات تحقیق

    فرضیه اول: ارتباط معناداری بین موجودی شرکت ها و وقوع اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی وجود دارد.

    فرضیه دوم: ارتباط معناداری بین موجودی شرکت ها و وقوع اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع خارجی وجود دارد.

     

    6-1 اهداف تحقیق

    1) هدف این تحقیق توصیف موجودی و اختلالات شرکت ها در جریان حمل و نقل و توزیع داخلی و خارجی می باشد. این تحقیق از این حقیقت ناشی شده است که در هر بازار رقابتی میان شرکت ها وابستگی هایی وجود دارد.

    2)هدف دیگر ارائه یک آگاهی نسبت به وقوع بالقوه اختلالات و منبع وقوع آنها در زنجیره تأمین است که ممکن است موجبات پیشرفت اساسی را در راه کنترل ویا پیشگیری از آنها بوجود بیاورد.اقدامات پیشگیرانه ممکن است شدیداً از تکرار اختلالات جلوگیری کرده و مقدار آنها را کاهش دهد ودر نتیجه می توانند برای مواجهه با اختلالات آماده شده و موجودی را کاهش دهند.

     

    7 -1 حدود مطالعاتی تحقیق

    1-7-1 قلمرو مطالعاتی موضوع

    بررسی ارتباط میان موجودی کالای شرکت ها و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع میباشد.

    2-7-1 قلمرو مکانی تحقیق

    تحقیق حاضر در صنعت خودروسازی ایران انجام شده است.

     

     3-7-1 قلمرو زمانی تحقیق

    تحقیق حاضر مربوط به فاصله زمانی 1389-1388 است.

     

    8-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات

    موجودی: نیازمندیهای موجودی یک شرکت به ساختار شبکه آن و سطح یا میزان علاقه برای ارائه خدمت به مشتری وابسته است.یک شرکت برای ارائه به مشتری تسهیلات و امکاناتی برای حفظ موجودی در نظر میگیرد تا در زمان تقاضای مشتری در دسترس باشد

    مدیریت موجودی: یک فرایند یک پارچه است که سیاست زنجیره های ارزش گذاری موجودی را در عمل مورد بهره برداری قرار می دهد(جوانمرد،1383،234)1.

    حمل و نقل: حمل و نقل فضای عملیاتی لجستیک است که در موقعیت جغرافیایی استقرار موجودیهاو مبادی و مقاصد لجستیک قرار میگیرد(همان منبع،26)2.

    عملیات توزیع: وظایف عملیات توزیع در سیستم اطلاعاتی لجستیک عبارت است از هماهنگ و هدایت کردن فعالیتهای فیزیکی مراکز یا مرکز توزیع(همان منبع،162)3.

    اختلال در جریان حمل و نقل: کلیه عواملی که باعث بموقع نرسیدن یا تأخیردر رسیدن کالا و سایر محموله هایی که از نقطه الف به نقطه ب باید برسد،اما به دلیل بروز پاره ای از مشکلات(کم کاری های ارسال کننده،تصادفات جاده ای و ....) این امر انجام نمیگیرد (شیرمحمدی،75، 1381)4.

    توزیع داخلی: فرآیند ارائه مواد مورد نیاز از انبارهای درون شرکتی به واحد درخواست کننده توسط توزیع کننده های درون شرکتی را توزیع داخلی گویند.(اولین کنفرانس زنجیره تأمین،1385)5.

    توزیع خارجی: پخش و توزیع مواد اولیه درخواست شده، بوسیله توزیع کننده های فرعی خارجی زیر گروه یک مجموعه به مکان شرکت را توزیع خارجی گویند (همان منبع،1385)6.

    Abstract:

    In today’s world, the authentic decrease of costs in production companies is a considerable matter. One of the cost decreasing ways is a correct planning for resources used in the system. Accordingly the extent of the stock in hand of raw material, also transportation costs of these materials to the factory’s store is very much considered. What doubles the importance is the surplus cost which is imposed on the system during the occurrence of disorder in external transportation flow.

    In this research, the existence of the relation between the stock of raw material in Iran Khodro Co. with the occurrence of disorder in the transportation and distribution of these stocks were studied. Dividing the stocks into two categories of internal stocks and external stocks was one of the most significant points which were perused in this research.

    To discuss the subject whether or not the relation between companies’ stock and disorder occurrence during transportation flow could be one of the cost decreasing items, is the issue in which should be expanded. The obtained results in chapter 4 verify that dividing stocks considerably assists secondary planning.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط میان موجودی کالا و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 4

    3-1 بیان مسئله 4

    4-1 اهمیت تحقیق. 6

    5-1 فرضیات تحقیق. 6

    6-1 اهداف تحقیق. 6

    7 -1 حدود مطالعاتی تحقیق. 6

    1-7-1 قلمرو مطالعاتی موضوع. 6

    2-7-1 قلمرو مکانی تحقیق. 7

    3-7-1 قلمرو زمانی تحقیق. 7

    8-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 7

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 9

    2-2- آغازی بر زنجیره تامین. 9

    3-2- تاریخچه مدیریت زنجیره تامین. 11

    4-2- تعریف مدیریت زنجیره تامین. 12

    5-2- طرح کلى یک زنجیره تامین. 14

    6-2- نیاز به مدیریت زنجیره تامین. 15

    7-2- فرآیندهاى اصلى مدیریت زنجیره تامین. 16

    8-2- فازهاى اصلى مدیریت زنجیره تامین. 17

    9-2- سطوح زنجیره تامین. 18

    10-2- نقش اطلاعات در زنجیره تامین. 19

    11-2- زنجیره تامین مجازی   20

    12-2- طرح ریزی. 22

    13-2- منبع یابی. 22

    14-2- ساخت و تولید 23

    15-2- تحویل. 23

    16-2- موارد استفاده فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین. 24

    17-2- محرک های بکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین. 25

    18-2- مشکلات زنجیره تامین و منابع آن ها 26

    19-2- راه حل های مشکلات زنجیره تامین. 28

    20-2- فنآورى اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین. 28

    21-2- ارائه الگوی عرضه ناب و چابک برای کاهش اثر شلاق چرمی در زنجیره تأمین. 29

    22-2- عرضه های ناب و چابک... 30

    23-2- ارتباط عرضه های ناب و چابک... 31

    24-2- ساختار زنجیره عرضه و نقطه جدایش.. 32

    25-2- کمینه کردن عدم اطمینان برای بیشینه کردن قدرت رقابت.. 32

    26-2- یکپارچگی عرضه های ناب و چابک از منظر اجرایی. 33

    27-2- طراحی الگوی زنجیره تامین ناب با رویکرد رقابت‌پذیری. 34

    28-2- ناب‌سازی. 35

    29-2- زنجیره تأمین ناب.. 36

    30-2- ویژگی‌های زنجیره تأمین در تولید ناب.. 36

    31-2- مولفه‌های زنجیره ناب.. 37

    32-2- رقابت‌پذیری. 37

    33-2- مدل الماس رقابت ملی پورتر. 38

    34-2- نقشه استراتژی. 40

    35-2- پنج عملکرد براى مدیریت در برابر چالش هاى زنجیره تامین. 41

    36-2- معیارهای عملکرد 43

    37-2- رقابت جدید 44

    38-2- از همکاری تا اشتراک مساعی. 44

    39-2- یک چارچوب مفهومی. 46

    40-2- نقش طراحی شبکه در زنجیره تامین. 47

    41-2- کانال های توزیع. 48

    42-2- وظایف  کانال. 49

    43-2- ساختار کانال. 49

    44-2- عرض کانال. 50

    45-2- طول کانال. 50

    46-2- ادغام عمودی. 51

    47-2- کانال های چند گانه 51

    48-2- رفتار کانال. 51

    49-2- استرات‍‍‍‍ژی های رانشی  در مقابل استرات‍‍‍‍ژی های کششی. 52

    50-2- سیستم های توزیع فیزیکی. 52

    51-2- مفهوم هزینه کل. 52

    52-2- مفهوم مرکز توزیع. 53

    53-2- حمل و نقل. 53

    54-2- ارسال کالا. 54

    55-2- خدمات  حمل ونقل. 54

    56-2- انبارداری. 54

    57-2- مدیریت موجودی کالا. 55

    58-2- سیکل سفارش.. 55

    59-2- گردش موجودی  کالا. 55

    60-2- نقاط سفارش مجدد 55

    61-2- مقدار سفارش اقتصادی. 55

    62-2- سیستم های موجودی به موقع. 56

    63-2- سیستم تولید به هنگام و نقش آن در زنجیره تامین. 56

    64-2- تعریف JIT. 57

    65-2- پیششرط های موفقیت JIT. 58

    66-2- استراتژیهای JIT. 58

    67-2- سیستم تولید بهنگام 59

    68-2- نقش استراتژی فروش به هنگام در استحکام بخشیدن به ارتباطات زنجیره عرضه 60

    69-2- اهداف اجرای سیستم JIT. 61

    70-2- اجزای JIT. 62

    71-2- مزایای JIT. 63

    72-2- مراحل پیادهسازی JIT. 64

    73-2- اندازهگیری کارایی در JIT. 65

    74-2- محدودیت های JIT. 66

    75-2- اجرای JIT در ایران و مشکلات موجود در برابر آن. 69

    76-2- ردیابی و اهمیت آن. 70

    77-2- معرفی روشهای ردیابی. 71

    1-77-2- روشهای ردیابی خودکار. 71

    2-77-2- معرفی روشهای ردیابی قابل کاربرد در زنجیره تأمین. 73

    78-2- طرح روش ردیابی در شرکت ایران خودرو. 74

    79-2- سیستم ردیابی مبتنی بر بارکد 75

    80-2- انتخاب روش ردیابی. 77

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 83

    2-3- روش تحقیق. 83

    3-3 مدل تحقیق. 83

    4-3- جامعه آماری. 84

    5-3  تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری. 84

    6-3 روش جمع آوری اطلاعات.. 85

    7-3 ابزار جمع آوری اطلاعات.. 85

    8-3 اعتبار و روایی پرسشنامه 86

    9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 87

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 89

    2-4تجزیه و تحلیل داده ها 89

    3-4تجزیه و تحلیل فرضیه ها 107

    1-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه اول پژوهشی. 108

    2-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه دوم پژوهشی. 112

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 118

    2-5- نتیجه گیری از فرضیه های پژوهشی. 118

    1-2-5- فرضیه اول  پژوهشی. 118

    2-2-5- فرضیه دوم  پژوهشی. 119

    3-5- پیشنهادات.. 119

    1-3-5 پیشنهاد به سازمان ها 119

    2-3-5- پیشنهاد به محققان بعدی. 120

    4-5- محدودیتهای تحقیق. 120

    پیوست ها

    پیوست الف)پرسشنامه 122

    پیوست ب) نتیجه نهایی پرسشنامه ها 130

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 136

    منابع لاتین: 137

    چکیده انگلیسی: 138

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

     

    حاج شیر محمدی،ع،1385،"برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها"،ارکان دانش

    حسینی بهارانچی،ر،1381، "برنامه ریزی سفارش و کنترل تولید و موجودی"،مؤسسه انتشاراتی جهان جام جم

    کریمی،ب و مسعود جنابی،1388، "برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها"،جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیر کبیر

    نورپرتو،م،1387،"کنترل موجودی"،تهران پوران پژوهش

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Bowersox, D.J and Closs, D.J. (1996) “Logistical Management – the Integrated Supply Chain Process”, McGraw-Hill Companies, Inc., New York

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت