پایان نامه بررسی عوامل موثر بر زنجیره تامین شیر در استان آذربایجان شرقی در سال 1390

تعداد صفحات: 174 فرمت فایل: word کد فایل: 10001816
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۱,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر زنجیره تامین شیر در استان آذربایجان شرقی در سال 1390

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

    چکیده:

    مقدمه: مدیریت زنجیره تأمین روز به روز در حال تکامل و پیشرفت است و به دنبال راه هایی برای کاهش هرچه بیشتر سیکل تولید محصول و ارائه خدمات تا رسیدن به دست مشتری ضمن بالا بردن کیفیت محصول و خدمات مورد نظر است

    روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر هدف از روش کاربردی استفاده نمودیم با استفاده از پرسشنامه استاندارد اقدام به جمع آوری داده ها نمودیم و از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه آماری انتخاب گردید. طبق این روش جامعه تحقیق ابتدا به طبقات جداگانه که افراد هر طبقه دارای صفات و ویژگی های مشترکی هستند، تقسیم می شوند و سپس از هر طبقه یک نمونه تصادفی ساده گرفته می شود که برای انتخاب نمونه در این تحقیق به همین شیوه عمل شده است، بدین ترتیب که افراد جامعه در 4 طبقه قرار گرفته و از هر طبقه نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است. بنابراین نمونه آماری 152 نفر تعین شد. و  روایی  پرسش‌نامه با استفاده از نظر اساتید محترم راهنما ومشاور و همچنین کارشناسان خبره تأیید شده است.و  پایایی پرسش‌نامه با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه برابر با 782/0 می‌باشد که با استفاده از SPSS محاسبه گردیده است همچنین روش تجزیه و تحلیل‌داده‌های این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته است.

    نتایج: در مجموع از  152 نمونه آماری که در پرسشنامه شرکت نمودند و تجزیه و تحلیل به بدست آمد فرضیات پژوهش که شامل - کشاورزان بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.-    تعاونی ها بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.- پردازنده ها(تکمیل کننده ها) بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.-سوپرمارکتها بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.که همگی فرضیات  تائید شدند.

     

    کلید واژگان:زنجیره تامین،کشاورزان،تعاونی ها،شیر،پردازنده ها،سوپرمارکتها

    فصل اول

    کلیات

     

    1-1-مقدمه

     

    مدیریت زنجیره تأمین[1](Supply Chain Management) یکی از شاخه های نو ظهور مدیریت است که روز به روز در حال تکامل و پیشرفت است و به دنبال راه هایی برای کاهش هرچه بیشتر سیکل تولید محصول و ارائه خدمات تا رسیدن به دست مشتری ضمن بالا بردن کیفیت محصول و خدمات مورد نظر است و در این راه، از جدید ترین پیشرفتهای علم مدیریت و فناوری بهره می برد و در دنیای امروز، هیچ کشوری از به کار گیری آن بی نیاز نیست.

    شرایطی که باعث تعریف و طراحی مدیریت زنجیره تأمین شده، افزایش روزافزون رقابت پذیری و تلاش برای بقای سازمانهاست که با توسعه روزافزون شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات حاصل شده است. سازمانها رمز این بقا را در ارضای نیازهای مشتری می دانند. مدیریت زنجیره تأمین نگرشی است که بر مبنای آن ارضای این نیازها نه فقط توسط آخرین مرکز نزدیک به مشتری ( که محصول نهایی خروجی اوست)، بلکه توسط سایر تأمین کنندگان بالا دستی، صورت می گیرد. این توالی تأمین کنندگان در راستای ارضای نیاز یک مشتری، زنجیره تأمین نام دارد. هدایت تمام اعضای زنجیره تأمین به صورتی یکپارچه و هماهنگ را مدیریت زنجیره تأمین می نامند(احمدی ،1384).

    در طول دهه گذشته، شرکتها در صنایع گوناگون به این نکته پی بردند که دسته کردن و جمع کردن مشتریان و عرضه کنندگان و در پی آن زنجیره های تأمین کسب و کار، تواناییهای نوآوری و پایه ای آنها را بالا می برد. امروزه به طور چشمگیری بهترین بنگاهها جهت بدست آوردن چشم اندازهای تازه برای منابع جدید مزیت رقابتی، به مدیریت زنجیره تأمین گرایش نشان می دهند.این بدین معنا نیست که شرکتها در گذشته نسبت به روابطی که بین خود و شرکای تجاری شان وجود داشته بی اعتنا بوده اند . بنگاه ها همواره به دنبال فرصتهایی برای به کارگیری فناوریها و تکنیک های جدید سازمانی هستند تا بتوانند تعامل و سرعت انتقال اطلاعات را بین خود و شرکای شان بهبود ببخشند. در محیط امروزی، مزیت رقابتی از آن بنگاههایی است که پیوسته از تواناییهای زنجیره تأمین برای پیش بینی و برآورد نیازهای مشتری استفاده می کنند. در ادامه ضمن بررسی سیر تاریخی مدیریت زنجیره تأمین، فعالیتهای اصلی در فرایند مدیریت زنجیره تأمین تشریح می شود. سپس بعد جهانی مدیریت زنجیره تأمین مورد بررسی قرار می گیرد(استدلر،1382).

     

    1-2- بیان مسئله:

    زنجیره های تامین، تامین کنندگان را به یک شرکت تولیدی و شرکت را به مشتریانش ارتباط می دهد. برای اداره صحیح زنجیره تامین لازم است تا نسبت به خدمات عالی به مشتریان، هزینه های پایین و زمان چرخه کوتاه اطمینان حاصل کنیم.موفقیت خیلی از سازمانهای خصوصی، دولتی و نظامی به توانایی آنها در ارائه خروجیهای مصوب وابسته است. ارائه محصولات بهتر در یک طیف وسیع و با هزینه ای پایین و انجام سریع آن. ارائه مطلوب این خروجیها (هزینه، کیفیت، عملکرد، تحویل، انعطاف و نوآوری) به توانایی سازمان در اداره جریان مواد، اطلاعات و پول درون و بیرون سازمان وابسته است. این جریان به عنوان زنجیره تامین شناخته شده است. به دلیل اینکه زنجیره های تامین ممکن است طولانی و پیچیده و شامل تعداد زیادی شرکاء تجاری باشد، مشکلاتی طی آن پیش می آید. این مشکلات درصورت تأخیر درحل به نارضایتی مشتریان و از دست دادن فروش منجر شود و هزینه های بالایی را برای رفع متحمل سازمان کند. شرکتهایی در کلاس جهانی خیلی از موفقیتهایشان را به مدیریت زنجیره تامین نسبت می دهند، آنچه که به طور وسیعی توسط فناوری اطلاعات[2] (IT) حمایت می شود

    در این پژوهش سعی بر این است که ماهیت و انواع زنجیره تامین شیر و اینکه چه مشکلاتی اتفاق می افتد را توضیح دهید.

     

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش

    یک زنجیره تامین به جریان مواد، اطلاعات، وجوه و خدمات از تامین کنندگان موادخام طی کارگاهها و انبارها تا مشتریان پایانی اشاره دارد و شامل سازمانها و فرایندهایی می شود که کالاها، اطلاعات و خدمات را ایجاد و به مصرف کنندگان تحویل می دهند. این زنجیره شامل خیلی از وظایف از قبیل خرید، جریان وجوه، باربری مواد، برنامه ریزی و کنترل تولید، کنترل موجودی و لجستیکی و توزیع و تحویل می گردد.

    لذا اهمیت مدیریت زنجیره تامین مدرن کاهش عدم اطمینان و ریسک در زنجیره تامین است. با وجود آن، به طور مثبتی بر سطوح موجودی، زمان چرخه، فرایندهای تجاری و سرویس های خدماتی به مشتری اثر می گذارد. این زنجیره فرایندی پویا است که فعالیتهای همزمان، ارزیابیهای مستمر از طرفین درگیر، فناوری های به کار رفته در آن و ساختار سازمانی را شامل می شود و این فناوری برای مشتریان امکاناتی را فراهم می آورد تا حق انتخاب فراوانی را داشته باشند و به صورت فزاینده ای به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و هدف در آن ایجاد ارزش برای مصرف کننده است. تمامی این عوامل بر افزایش سودآوری و رقابتی بودن کمک می کنند و میزان اهمیت زنجیره تامین را بهتر مشخص می سازد.

    دلایل اهمیت مدیریت زنجیره تأمین

    مدیریت زنجیره تأمین به دلایل زیر در مسیر رشد روز افزون قرار گرفته است:

    افزایش سرعت تغییر تکنولوژی : به واسطه رشد فزاینده تغییرات در تکنولوژی، کارخانجات به منظور حفظ متخصصان فنی در زمینه فعالیتهایی که آنها تدارک می بینند، در حال تقویت شرکایشان در زنجیره تأمین هستند.

    جهانی شدن تجارت : در یک اقتصاد جهانی، نواحی مختلف جهان مراحل یک زنجیره تأمین خواهند بود. این امر می تواند نتیجه ترکیب نامحدودی از منابع تأمین (همکاری بی پایان منابع) شامل مجاورت با منابع طبیعی، پشتیبانی زیر بنایی، مشخصات نیروی کار و فضای سیاسی باشد.

    تمایل به منبع یابی بیرونی : در دهه های گذشته، کارخانجات به کارهای مختلفی دست زدند. در حال حاضر، آنها به طور فزاینده ای توجه خود را به اموری معطوف ساخته اند که بتوانند در یک یا چند زمینه با سایر رقبای جهانی رقابت کنند. برای نیل به این هدف، ضروری است این کارخانجات به منظور تهیه بخشی از محصولاتشان که نیاز مشتری نهایی را برآورده می سازد، به منبع یابی بیرونی یا برون سپاری فعالیت ها و تقویت کارخانجات دیگر بپردازند.(غضنفری،1389)

    1-4- اهداف تحقیق: هدف کلی:

    بررسی عوامل موثر بر زنجیره تامین شیر

    اهداف جزیی:

    بررسی تاثیر کشاورزان بر زنجیره تامین شیر در استان آذربایجان شرقی

    بررسی تاثیر تعاونی ها بر زنجیره تامین شیر در استان آذربایجان شرقی

    بررسی تاثیر پردازنده ها(تکمیل کننده ها) بر زنجیره تامین شیر در استان آذربایجان شرقی

    بررسی تاثیر سوپرمارکتها بر زنجیره تامین شیر در استان آذربایجان شرقی

    1-5- فرضیه های تحقیق

    کشاورزان بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.

    تعاونی ها بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.

    پردازنده ها(تکمیل کننده ها) بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.

    سوپرمارکتها بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند.

     6-1- سئوالات پژوهش:

    آیا کشاورزان بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند؟

    آیا تعاونی ها بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند؟

    آیا پردازنده ها(تکمیل کننده ها) بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند؟

    آیا سوپرمارکتها بر زنجیره تامین شیر تاثیر دارند؟

    متغیر مستقل: 1-کشاورزان-2-تعاونی ها3-پردازنده ها4-سوپرمارکتها

    متغیر وابسته: زنجیره تامین

    1-8- قلمرو پژوهش

    قلمرو پژوهش از نظر قلمرو موضوعی،مکانی و زمانی به شرح زیر است:

    قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق محدود به سال1390 از جامعه آماری تحقیق است که با استفاده از پرسشنامه،داده های مورد نیاز گردآوری شده است.

    قلمرو مکانی:قلمرو مکانی این تحقیق به شرکتهای تولید شیر و لبیات استان آذربایجانشرقی مربوط می شود

    1-9-جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه  :

    جامعه آماری شامل کلیه عوامل مور بر زنجیره تامین شیر که شامل کشاورزان ،تعاونی ها و.. غیره می باشد.

    روش نمونه گیری با استفاده از تصادفی طبقه ای صورت می گیرد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران چون جامعه نامحدود است تعداد 155 نفر را انتخاب نمودیم.

    1-10- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها:

    با استفاده پارامتریک و نا پارامتریک  از آزمون دوجمله ای متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند

    1-11-  ابزار اندازه گیری اطلاعات

    با توجه به اینکه پرسش نامه مورد استفاده از نوع پنج گزینه ای طیف لیکرت می باشد و این گزینه ها کیفی می باشند،

    1-12-  روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه

    از آنجا که گروه های جامعه آماری شرکتهای تولید شیر و لبنیات که حدود 52 شرکت بودند و تعداد کشاورزان و دامداران تولید کننده و مشتریان نیز دارای تعداد نسبتاً بالایی بودند و امکان دسترسی و ارسال پرسشنامه برای همه آنها مقدور نبود، ناچار نمونه لازم، از بین این جامعه از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. طبق این روش جامعه تحقیق ابتدا به طبقات جداگانه که افراد هر طبقه دارای صفات و ویژگی های مشترکی هستند، تقسیم می شوند و سپس از هر طبقه یک نمونه تصادفی ساده گرفته می شود که برای انتخاب نمونه در این تحقیق به همین شیوه عمل شده است، بدین ترتیب که افراد جامعه در 4 طبقه قرار گرفته و از هر طبقه نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است. بنابراین نمونه آماری 152 نفر تعین شد.

    1-13-تعریف مفهومی و عملیاتی.

     

    هند فیلد و نیکولس(Handfield & Nichols) مدیریت زنجیره تأمین را از طریق تفکیک مفاهیم در دو اصطلاح ، زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تامین تعریف می کنند.

    زنجیره تأمین شامل همه فعالیتهای مرتبط با جریان و انتقال کالاها از مرحله مواد خام به مصرف کننده نهایی و جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آن است. مدیریت زنجیره تأمین یعنی یکپارچه سازی این فعالیتها از طریق بهبود روابط زنجیره تأمین برای رسیدن به یک مزیت رقابتی پایدار.

    آیرس(Ayers) نیز تعاریف زیر را برای زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین ارائه می کند.زنجیره تأمین یعنی، شکل دادن به فرایندهای جریانات فیزیکی ، اطلاعاتی ، مالی و دانش به منظور ارضای احتیاجات مصرف کننده نهایی از طریق محصولات و خدمات مرتبط با تأمین کنندگان. مدیریت زنجیره تأمین عبارت است از: طراحی، نگهداری و عملیات فرایندهای زنجیره تأمین برای برآورده کردن احتیاجات مصرف کنند نهایی.(استدلر،1382)

     

    فصل دوم

    ادبیات پژوهش

    2-1- بخش اول: نگرشی برمدیریت زنجیره تامین

    2-1-1- تعریف مدیریت زنجیره تأمین

    از چندین زاویه می توان به مدیریت زنجیره تامین نگاه کرد. به مثابه اغلب فلسفه های مدیریت، تعاریف مدیریت زنجیره تأمین نیز باید هم اهداف استراتژیک و هم اهداف تاکتیکی را پوشش بدهد. هند فیلد و نیکولس(Handfield & Nichols,1990) مدیریت زنجیره تأمین را از طریق تفکیک مفاهیم در دو اصطلاح ، زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تامین تعریف می کنند.

    زنجیره تأمین شامل همه فعالیتهای مرتبط با جریان و انتقال کالاها از مرحله مواد خام به مصرف کننده نهایی و جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آن است. مدیریت زنجیره تأمین یعنی یکپارچه سازی این فعالیتها از طریق بهبود روابط زنجیره تأمین برای رسیدن به یک مزیت رقابتی پایدار.

    آیرس نیز تعریف زیر را برای زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین ارائه می کند. مدیریت زنجیره تأمین عبارت است از: طراحی، نگهداری و عملیات فرایندهای زنجیره تأمین برای برآورده کردن احتیاجات مصرف کنند نهایی.(استدلر،1382)

    به عبارت دیگر، زنجیره تأمین، شبکه ای از سازمانهاست که با ارتباطی بالا دستی ( تأمین کنندگان) به پایین دستی (توزیع کنندگان)، در فرایندها و فعالیتها درگیرند و به صورت محصولات و خدمات ارائه شده به مشتری نهایی، تولید ارزش می کنند. مدیریت زنجیره تأمین یعنی یکپارچه سازی سازمانهای درگیر و هماهنگ سازی بهتر جریانهای مواد، اطلاعات و مالی. (استدلر،1382)

     

     

    2-1-2-مراحل شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین

    می توان گفت مفهوم مدیریت زنجیره تأمین ترکیبی از مراحل پنج گانه مدیریت است. مرحله اول را می توان به عنوان حوزه تدارکات داخلی توصیف کرد. در مرحله دوم، نگرشی نسبت به تدارکات از تمرکز زدایی سازمانی به تمرکز در کارکردهای اصلی که از نگرشهای جدید مرتبط با بهینه سازی هزینه و خدمت به مشتری گرفته شده بود، تغییر یافت. در مرحله سوم، عرصه تدارکات به طور چشمگیری گسترش پیدا کرد و ضمن انبار داری و حمل و نقل داخلی ، ارتباط عملیات داخلی با حوزه های عملکردی شرکای تجاری را در بر گرفت. همان طور که مفهوم روابط کانالی رشد کرد، در مرحله چهارم مفهوم تدارکات نیز به مدیریت زنجیره تأمین تغییر پیدا کرد. امروزه با کاربردهای فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین، می توان گفت که مدیریت زنجیره تامین در حال وارد شدن به مرحله پنجم یعنی مدیریت زنجیره تامین الکترونیک است. در ادامه هر یک از مراحل پنج گانه به طور مختصر توضیح داده می شود.(امامی ،1381)

    2-1-2-1- مرحله اول- تمرکز زدایی تدارکات:

    این مرحله در یک دوره ای از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل دهه 1960 شکل گرفت. در طول این دوره، حوزه لجستیک به عنو ان یک منبع مهم مزیت رقابتی شناخته نشده بود. اساساً لجستیک به عنوان یک وظیفه واسطه با مدیریت موجودی و تحویل شناخته می شد و بنگاهها احساس می کردند که لجستیک نمی تواند باعث سودآوری شود و بنابراین، سرمایه گذاری بالا درآن ارزشمند نیست.(امامی، 1381)

    2-1-2-2- مرحله دوم – مدیریت هزینه:

    در اواسط دهه 1960 مشخص گردید که وجود ساختار و هدف در لجستیک و مدیریت متمرکز برآن می تواند مزیت رقابتی را برای یک شرکت به همراه داشته باشد. مرحله دوم در مدیریت زنجیره تأمین در راستای تأمل و بررسی روی دو نقطه بحرانی و اصلی شکل گرفت. کانون اول را می توان تلاش زیاد شرکتها برای متمرکز کردن فعالیتهای لجستیک در یک سیستم مدیریتی مستقل توصیف کرد. از طریق ترکیب آنچه که قبلاً یک سری فعالیتهای پراکنده بود در یک بخش مستقل ، هزینه های جداگانه مرتبط با حمل و نقل، موجودی و توزیع فیزیکی کاهش می یابد و به طور همزمان بهره وری سیستم لجستیک به عنوان یک کل افزایش می یابد. نقطه بحرانی دوم را می توان امیدواری برای تمرکز بنگاهها برای به کار گیری مفهوم هزینه کامل در لجستیک دانست. هدف این استراتژی تلاشی جهت حداقل کردن هزینه کل لجستیک به واسطه تمرکز بر کاهش هزینه های یک یا دو کارکرد خاص لجستیک از قبیل حمل ونقل یا انبار داری است. (امامی، 1381)

    Abstract:
    Introduction: Supply chain management is evolving and improving every day and looking for ways to further reduce the production cycleProduct and customer service to achieve the desired product and service quality is also And a sample was selected through stratified random sampling.Thus, the population was classified in 4
    And each class of simple random sampling is done. The sample was determined in 152 patients. And  Its validity with the help of experts and also experts Consultant
     Has been approved. And Azzryb questionnaire using Cronbach's alpha for the questionnaire with 782/0 is Which is calculated using SPSS analysis and Thlyldadhhay of this research is both descriptive and inferential.
    Results: A total of 152 samples that participated in the questionnaire and analysis of the assumptions that were included - the farmers have an impact on milk supply chain. Cooperatives have an impact on milk supply chain. - Processor (s complement) have impact on milk supply chain- Supermarkets have an impact on milk supply chain. That all hypotheses were confirmed.

    Keywords: supply chain, farmers, cooperatives, milk processors, supermarkets

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر زنجیره تامین شیر در استان آذربایجان شرقی در سال 1390

    فهرست:

    فصل اول کلیات... 1

    1-1-مقدمه. 2

    1-2- بیان مسئله: 3

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش.... 4

    1-4- اهداف تحقیق: هدف کلی: 5

    اهداف جزیی: 5

    1-5- فرضیه های تحقیق.. 6

    1-6- سئوالات پژوهش: 6

    1-7- متغیرهای پژوهش در قالب مدل مفهومی: 6

    1-8- قلمرو پژوهش.... 7

    1-9-جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه  : 7

    1-10- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها: 7

    1-11-  ابزار اندازه گیری اطلاعات... 7

    1-12-  روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 8

    1-13-تعریف مفهومی و عملیاتی.. 8

    فصل دوم: ادبیات پژوهش.... 9

    2-1- بخش اول: نگرشی برمدیریت زنجیره تامین.. 10

    2-1-1- تعریف مدیریت زنجیره تأمین.. 10

    2-1-2-مراحل شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین.. 11

    2-1-2-1- مرحله اول- تمرکز زدایی تدارکات: 11

    2-1-2-2- مرحله دوم – مدیریت هزینه: 12

    2-1-2-3-  مرحله سوم- یکپارچگی کارکردها: 12

    2-1-2-4- مرحله چهارم- مدیریت زنجیره تأمین: 13

    2-1-2-5- مرحله پنجم- مدیریت زنجیره تأمین الکترونیک: 13

    2-1-3-تامین کنندگان. 13

    2-1-4-تاریخچه و سیر تحول انتخاب تأمین کنندگان. 14

    2-1-5-انتخاب تأمین کنندگان در SCM... 15

    2-1-6-رویکردها و روش های انتخاب تأمین کنندگان. 15

    2-1-7- مزایای استفاده از یک تأمین کننده عبارت است از: 17

    2-1-8- مزایای استفاده از چند تأمین کننده عبارت است از: 18

    2-1-9-انواع تأمین کنندگان. 18

    2-1-9-1-تامین‌کنندگان غیرقابل قبول : 18

    2-1-9-2-تامین‌کنندگان قابل قبول : 19

    2-1-9-3-تأمین‌کنندگان خوب : 19

    2-1-9-4 تامین کنندگان برتر:...........................................................................................................................................19

    2-1-9-5-تأمین کنندگان فوق العاده : 19

    2-1-10-عوامل مؤثر بر انتخاب تأمین‌کنندگان. 19

    2-1-10-1-توانایی‌های کیفی تأمین‌کنندگان. 20

    2-1-10-2-توانایی دستیابی و انطباق با تکنولوژی‌های جدید. 20

    2-1-10-3-توانایی مالی.. 20

    2-1-10-4-توانایی مدیریتی.. 21

    2-1-11-مدل مفهومی فرآیند انتخاب تأمین‏کنندگان. 21

    2-2-خرید در مدیریت زنجیره تامین( SCM ) 22

    2-2-1-بخش دوم:تعریف خرید. 23

    2-2-2-تاریخچه و سیر تحول خرید. 24

    2-2-3-رویکردها و روش های خرید. 28

    2-2-4 مزایای خرید متمرکز..............................................................................................................................................30

    2-2-5-مزایای خرید در حالت غیرمتمرکز. 31

    2-2-6-اهداف خرید. 31

    2-2-7-اصول حاکم بر خرید. 34

    2-2-8-مدل مفهومی فرآیند خرید. 34

    2-3-بخش سوم:مدیریت استراتژیک زنجیره تامین: 37

    2-3-1-استراتژی عملیاتی: 39

    2-3-2- ساخت برای انبار کردن: 39

    2-3-3-تولید بر مبنای سفارش: 39

    2-3-4-طراحی بر مبنای سفارش: 40

    2-3-5- مهندسی بر مبنای سفارش: 40

    2-3-6-استراتژی کانال توزیع: 43

    2-3-7-استراتژی برون‌سپاری: 45

    2-3-8-استراتژی خدمات مشتری: 48

    2-3-9-شبکه دارایی: 50

    2-3-10-چهار معیار برای استراتژی مناسب در زنجیره تأمین: 52

    2-3-11-همسویی با استراتژی کسب و کار: 53

    2-3-12-رقابت بر مبنای هزینه: 55

    2-3-13-رقابت‌هایی در نوآوری: 57

    2-3-14-رقابت در کیفیت: 59

    2-3-15-رقابت در خدمات: 61

    2-3-16-همسویی با نیازهای مشتریان: 63

    2-3-17-بخش‌های چندگانه، زنجیره‌های تأمین چندگانه: 64

    2-3-18-همسویی با جایگاه قدرت: 67

    2-3-19-استراتژی نسل آینده: 69

    2-4-بخش چهارم:لجستیک داخلی و خارجی.. 70

    2-4-1-پیچیدگی افزایش یافته ی فرایندها 72

    2-4-2-مشارکت تامین کننده 73

    2-4-3-مدیریت زنجیره ی تامین کل.. 75

    2-4-4-فرایند دیدگاه های زنجیره ی تامین.. 77

    2-4-5 دیدگاه چرخه ای...................................................................................................................................................78

    2-4-6-دیدگاه کشش / رانش.... 79

    2-4-7-ساختار زنجیره ی تامین.. 81

    2-4-8-کانون تمرکز مشتری و تقاضا 82

    2-4-9-مدیریت منابع و ظرفیت... 84

    2-4-10-خرید و کانون تمرکز تامین کننده 85

    2-4-11-مدیریت موجودی.. 87

    2-4-12-مدیریت عملیات... 89

    2-4-13-مدیریت توزیع.. 90

    2-4-14-سیستم ها و روش ها 92

    2-4-15-مدیریت عملکرد. 94

    2-4-16-آیا تمام این ساختارها برای همه ی انواع سازمانها مناسب است؟. 95

    2-4-17-مشتری و تقاضا در زنجیره تامین.. 97

    2-4-18-تمرکز مشتری.. 100

    2-4-19-مدیریت ارتباط با مشتری (CRM). 101

    2-4-20-مدلهای شکل گیری رضایت مشتری.. 103

    2-4-21-یک طرفه نیست... 104

    2-4-22-تکنیک هایی برای پیش بینی تقاضا 104

    2-4-23-پیش بینی کمی.. 104

    2-4-24-نظر متخصصین.. 105

    2-4-25-بررسی بازار. 106

    2-4-26-بررسی چرخه عمر. 106

    2-4-27-تصادفی.. 107

    2-4-28-حس مشترک... 107

    2-4-29-عوامل تاثیر گذار بر اشتباهات پیش بینی.. 108

    2-5-بخش پنجم: مشکلات زنجیره تامین و منابع آنها 109

    2-5-1-راه حلهای مشکلات زنجیره تامین.. 110

    2-5-2- برنامه ریزی نیازمندی مواد MRP: 113

    2-5-3- برنامه ریزی منابع تولید (MRP): 114

    2-5-4- برنامه ریزی منابع موسسه (ERP): 114

    2-5-5- دومین نسل برنامه ریزی منابع موسسه (ERP/SCM): 115

    2-5-6- زنجیره تامین هوشمند: 116

    2-5-7- ادغام و یکپارچگی سیستم ها: 117

    2-5-8- منافع محسوس: 117

    2-5-9- منافع نامحسوس: 117

    2-5-10- تجارت الکترونیک و مدیریت زنجیره تامین.. 118

    2-5-11- فعالیتهای داخلی: 119

    2-5-12- فعالیتهای پایین دست: 119

    2-5-13- مبادله ها (EXCHANGE): 119

    2-5-14- فعالیتهای تجارت الکترونیک.... 120

    2-6- پیشینه پژوهش: 121

    فصل سوم: روش پژوهش.... 125

    3-1-مقدمه. 126

    3-2- روش تحقیق: 126

    3-3- روش جمع آوری داده ها 126

    3-4- جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه  : 127

    3-5- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها: 127

    3 - 6-  ابزار اندازه گیری اطلاعات... 128

    3 - 7-  قلمرو پژوهش.... 128

    3 -  8 - روش نمونه گیری  و تعیین حجم نمونه. 129

    3 – 9 - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها 129

    3 -  10 -  روایی : 130

    3 -  11 -  پایایی  : 130

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 132

    مقدمه : 133

    آزمون نیکویی برازش کلموگروف- اسمیرنوف... 133

    آمار توصیفی.. 135

    آمار استنباطی.. 137

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 143

    مقدمه: 144

    خلاصه تحقیق: 144

    فرضیه های پژوهش: 145

    نتیجه‌‌گیری بر اساس فرضیات... 145

    4-5 - محدودیتهای تحقیق: 146

    5-5 - پیشنهادها: 147

    منابع و ماخذ: 148

    پیوستها 152.

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت