پایان نامه بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

تعداد صفحات: 124 فرمت فایل: word کد فایل: 10002272
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    بر اساس تئوری کارگزاری یا نمایندگی ، سازمان مجموعه ای از قراردادهاست. موجودیت یک واحد تجاری بر مبنای قراردادهای منعقده اش می باشد. این قراردادها می توانند به صورت مکتوب و نوشته باشند، و یا به صورت نا نوشته.  یکی از مهمترین این قراردادها، قرارداد و یا طرح پاداش بین سهامداران عمده و مدیران شرکت است.رابطه نمایندگی قراردادی است که بر اساس آن صاحبکار یا مالک نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب نموده و اختیار  تصمیم گیری را به او تفویض می کند. موضوع تئوری نمایندگی ، مطالعه تعرض بین صاحبکار و عامل است. این تضاد از متفاوت بودن اهداف آنان ناشی می شود. در رابطه نمایندگی فرض می شود که هر یک از طرفین سعی دارند منافع خود را حد اکثر کنند. فرض وجود تضاد منافع بین صاحبکار یا مالک و نماینده یا عامل موجب می شود که هر یک سعی در بهینه و حداکثر نمودن منافع خویش باشند.د رور این تحقیق رابطه بین ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و پاداش هیات مدیره مورد بررسی قرار گرفت. دوره زمانی  تحقیق 5 سال و از سال 1382 تا 1386 انتخاب و آزمون فرضیه ها با نرم افزارSPSS   و به کمک آماره های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده در این پژوهش حاکی از رابطه مثبت و مستقیم  بین پاداش هیات مدیره و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری از جمله پایداری سود، عدم هموار سازی سود و قابلیت پیش بینی سود  می باشد. همچنین مشخص شد که بین پاداش مدیران و کیفیت اقلام تعهدی در بازار سرمایه ایران رابطه ای وجود ندارد.

    مقدمه:

    در دنیای سرمایه گذاری امروز تصمیم گیری شاید مهمترین بخش از فرایند سرمایه گذاری باشد که طی آن سرمایه گذاران در جهت حداکثر کردن منافع و ثروت خویش نیازمند اتخاذ بهینه ترین تصمیمات می باشند. در این ارتباط مهمترین عامل فرایند تصمیم گیری اطلاعات است. اطلاعات می تواند بر فرایند تصمیم گیری تاثیر بسزایی داشته باشد. زیرا موجب اخذ تصمیمات متفاوت در افراد متفاوت می شود. در بورس اوراق بهادار نیز تصمیمات سرمایه گذاری متاثر از اطلاعات است. نظریه پردازان بازارهای اوراق بهادار ،گزارشگری مالی را مهمترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذاران می دانند. به همین دلیل یکی از اهداف حسابداری و تهیه صورتهای مالی فراهم کردن اطلاعات به منظور تسهیل تصمیم گیری است.

    یکی از اهداف صورت های مالی انعکاس نتایج مباشرت مدیریت یا حسابدهی آن ها در قبال منابعی که در اختیار آنها قرار گرفته است. استفاده کنندگان صورت های مالی برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی ، غالبا خواهان ارزیابی وظیفه مباشرت یا حسابدهی مدیریت می باشند. تصمیمات مزبور شامل مواردی نظیر فروش یا حفظ سرمایه گذاری در واحد تجاری و انتخاب مجدد یا جایگزینی مدیران می باشد. به منظور جبران خلاقیت و ابتکارات مدیریت در یافتن و بکارگیری رویه ها و روش های کاری جدیدتر و بهتر غالبا سازمان به مدیریت پاداش می دهد. پاداش غالبا به خاطر انجام وظایف در سطحی بالاتر از استاندارد های عادی کاری صورت می گیرد. طرح های پاداش مبتنی بر ارقام سود حسابداری در کنار عوامل دیگری چون امنیت شغلی ، سطح شغلی ، و اندازه شرکت که رابطه مستقیم با رفاه مدیریت دارد ؛ به طور مستقیم یا غیر مستقیم  با سودآوری بالای شرکت در ارتباط است. فرض بر این است که مدیران به دنبال افزایش رفاه از طریق افزایش سودآوری هستند.

     به طور خلاصه می توان گفت مدیران از طرح پاداش و نحوه ارزیابی عملکرد خود توسط سهامداران اطلاع دارند و با توجه به این موضوع جهت دریافت پاداش بیشتر متمایل به دستکاری سود می گردند. اگر پاداش مدیریت از سطح مورد نظر کم تر باشد مدیریت بخشی از  سود سالهای آتی را به دوره جاری منتقل می نماید و در مواردی نیز مدیریت در راستای هدف ذکر شده ممکن است سود سالهای جاری را به دوره های آتی منتقل نماید.

    پژوهشگران طی تحقیقات مختلف به بررسی ارتباط بین پاداش مدیران با متغیر های مالی و غیر مالی  پرداخته اند ولی در ایران تحقیقات کمی در مورد پاداش مدیران انجام شده است.تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین پاداش مدیران با ویژگی های سود بر مبنای حسابداری شامل پایداری سود، کیفیت اقلام تعهدی، قابلیت پیش بینی سود و عدم هموارسازی سود می پردازد.

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1 مقدمه

    تقریبا همه استفاده کنندگان برون سازمانی در تلاشند به کمک اطلاعات مالی گزارش شده ، سود در چند دوره آتی را پیش بینی کنند. بنابر این سرمایه گذاران با استفاده از اطلاعات مالی شرکتها بازده مورد انتظار خود را برآورد می کنند. در ضمن سرمایه گذاران در مقایشه با سایر شاخص های عملکرد ( از قبیل سود نقدی ، جریان های نقدی و تغییرات سود) اتکای بیشتری بر روی اطلاعات مربوط به سود دارند از این رو سود گزارش شده یکی از معیارهای تعیین بازده مورد انتظار سرمایه گذاران است(کومار، 1993 ،  ص 23-1)[1].

    برای اینکه سود گزارش شده بتواند در ارزیابی عملکرد و توان سودآوری یک شرکت به استفاده کنندگان کمک کند و سرمایه گذاران با اتکا به اطلاعات سود، بازده مورد انتظار خود را برآورد کنند، ارائه اطلاعات باید به نحوی باشد که ارزیابی عملکرد گذشته را ممکن سازد و در سنجش توان سودآوری و پیش بینی فعالیت های آتی موثر باشد. بنابر این علاوه بر اینکه رقم سود گزارش شده برای سرمایه گذاران مهم است و بر تصمیم های آنان تاثیر دارد، ویژگی های کیفی سود نیز به عنوان یکی از ابعاد اطلاعات سود مورد توجه خاص سرمایه گذاران است (کردستانی، 1383، ص3)2.

    یکی از اهداف صورت های مالی انعکاس نتایج مباشرت مدیریت یا حسابدهی آن ها در قبال منابعی که در اختیار آنها قرار گرفته است. استفاده کنندگان صورت های مالی برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی ، غالبا خواهان ارزیابی وظیفه مباشرت یا حسابدهی مدیریت می باشند. تصمیمات مزبور شامل مواردی نظیر فروش یا حفظ سرمایه گذاری در واحد تجاری و انتخاب مجدد یا جایگزینی مدیران می باشد (خواجوی ، ١٣٨٤، ص38)3. در فصل اول پس از بیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم؛ سپس تعریف موضوع تحقیق را بیان نموده و در ادامه به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را در قالب اهداف کلی و ویژه بیان می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سئوال و موضوع تحقیق بوده است، در این فصل آورده شده  و در ادامه  به فرضیه های تحقیق و مدل تحلیلی نیز اشاره شده است.

    1 بیان مسئله

    به منظور جبران خلاقیت و ابتکارات مدیریت در یافتن و بکارگیری رویه ها و روش های کاری جدیدتر و بهتر غالبا سازمان به مدیریت پاداش می دهد. پاداش غالبا به خاطر انجام وظایف در سطحی بالاتر از استاندارد های عادی کاری صورت می گیرد. طرح های پاداش مبتنی بر ارقام سود حسابداری در کنار عوامل دیگری چون امنیت شغلی ، سطح شغلی ، و اندازه شرکت که رابطه مستقیم با رفاه مدیریت دارد ؛ به طور مستقیم یا غیر مستقیم  با سودآوری بالای شرکت در ارتباط است. فرض بر این است که مدیران به دنبال افزایش رفاه از طریق افزایش سودآوری هستند. هیلی در یک تحقیق تجربی به این نتیجه رسید که همزمان با کاهش سودآوری ، تمایل شرکت ها به آرایش سود بیشتر می شود (هیلی ، 1987، ص 34-7)[2].

     به طور خلاصه می توان گفت مدیران از طرح پاداش و نحوه ارزیابی عملکرد خود توسط سهامداران اطلاع دارند و با توجه به این موضوع جهت دریافت پاداش بیشتر متمایل به دستکاری سود می گردند. اگر پاداش مدیریت از سطح مورد نظر کم تر باشد مدیریت بخشی از  سود سالهای آتی را به دوره جاری منتقل می نماید و در مواردی نیز مدیریت در راستای هدف ذکر شده ممکن است سود سالهای جاری را به دوره های آتی منتقل نماید. در کشورهای غربی طرح های پاداش مدیران غالبا بلندمدت بوده و چندین سال طول می کشد . اما طرح های پاداش در ایران مبتنی بر سود بوده و پاداش مدیریت را کم تر از یک سال به تاخیر می اندازد به همین دلیل مدیران ایرانی ممکن است انگیزه بیشتری برای دستکاری سود داشته باشند (حقیقت ، 1383، 23)2.

    با توجه به موارد ذکر شده در بالا سوالات زیر قابل طرح می باشد:

    سوال اصلی تحقیق: آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری وجود دارد یا خیر؟

    همچنین با توجه به سوال اصلی تحقیق، سوالات فرعی زیر نیز مطرح می شود:

    1. آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و  پایداری سود وجود دارد؟

    2. آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و  کیفیت اقلام تعهدی وجود دارد؟

    3. آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و قابلیت پیش بینی سود وجود دارد؟

    4. آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و  هموارسازی سود وجود دارد؟

    5. آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و  نرخ بازده داراییها وجود دارد؟

     با توجه به سوالات مطرح شده و با توجه به اهمیت سود حسابداری در طرح پاداش مدیران هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین پاداش مدیران با ویژگی های سود بر مبنای حسابداری شامل پایداری سود، کیفیت اقلام تعهدی، قابلیت پیش بینی سود و عدم هموارسازی سود می باشد.

     

    4-1 چارچوب نظری تحقیق

    طبق قانون "کمیابی" منابع مادی و انسانی  برای تامین احتیاجات ، چه در یک کشور و چه در یک موسسه، محدود می باشد. بنابر این برای بالا بردن سطح درآمد یا رسانیدن سود شرکت به حداکثر ممکن، لازم است بهترین و موثرترین استفاده از این منابع به عمل آید. لازمه این امر داشتن مدیرانی با انگیزه و قوی است.  قراردادی موثر و کارا در زمینه پاداش ، در مدیران انگیزه ایجاد می کند که ارزش شرکت را به حداکثر رساند.

    مبنای قرار داد ها و طرح پاداش موجود در عمل ، می تواند یکی از سه گزینه زیر باشد:

    1-سود حسابداری.

    2- سازه هایی مثل: بازده حقوق صاحبان سرمایه، رشد ارزش افزوده بازا، افزایش ارزش سهم در بازار، افزایش کیفیت و کمیت تولید و...

    3- ترکیبی از عوامل بالا.

     

    5-1 فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی اول: بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی اول: بین پاداش مدیران و پایداری سود در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی دوم: بین پاداش مدیران و کیفیت اقلام تعهدی در بازار سرمایه ایران  رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی سوم: بین پاداش مدیران و قابلیت پیش بینی سود در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی چهارم: بین پاداش مدیران و هموار سازی سود در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

    فرضیه اصلی دوم: بین پاداش مدیران و نرخ بازده داراییها در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

    فرضیه اصلی سوم: متغیر ریسک سیستماتیک بر روابط بین پاداش مدیران، ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و نرخ بازده داراییها تاثیر گذار است.

    فرضیه اصلی چهارم: متغیر اندازه شرکت بر روابط بین پاداش مدیران، ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و نرخ بازده داراییها تاثیر گذار است.

    فرضیه اصلی پنجم: متغیر فرصت های رشد بر روابط بین پاداش مدیران، ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و نرخ بازده داراییها تاثیر گذار است.

     

    6-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

    بر اساس تئوری کارگزاری یا نمایندگی ، سازمان مجموعه ای از قراردادهاست. موجودیت یک واحد تجاری بر مبنای قراردادهای منعقده اش می باشد. این قراردادها می توانند به صورت مکتوب و نوشته باشند، و یا به صورت نا نوشته(جنسن ، 25،1990)[3].

     یکی از مهمترین این قراردادها، قرارداد و یا طرح پاداش بین سهامداران عمده و مدیران شرکت است.رابطه نمایندگی قراردادی است که بر اساس آن صاحبکار یا مالک نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب نموده و اختیار  تصمیم گیری را به او تفویض می کند(نمازی ،1381، 15)[4].

    موضوع تئوری نمایندگی ، مطالعه تعرض بین صاحبکار و عامل است. این تضاد از متفاوت بودن اهداف آنان ناشی می شود. در رابطه نمایندگی فرض می شود که هر یک از طرفین سعی دارند منافع خود را حد اکثر کنند. فرض وجود تضاد منافع بین صاحبکار یا مالک و نماینده یا عامل موجب می شود که هر یک سعی در بهینه و حداکثر نمودن منافع خویش باشند(والاس، 1980، 47)[5]. اهمیت تحقیق حاضر در روشن کردن رابطه بین ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و پاداش هیات مدیره و به تبع آن سهامداران ، مدیران شرکت ها ، تحلیلگران مالی، موسسات آموزسی و دانشجویان می توانند از نتایج این تحقیق در مطالعه تطبیقی و دیگر تحقیقات مالی استفاده کرده و باکمک به درک اهمیت موضوع افشاء طرح های پاداش مدیران و ارتباط آن با متغیر های مالی و حسابداری می تواند گامی درجهت بهبود بار اطلاعاتی صورتهای مالی و کمک به مدیران سهامداران و سایر استفاده کنندگان از این صورتهای مالی گردد.

     

    7-1 اهداف تحقیق

    هدف کلی: هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین ویژگی های سود از منظر حسابداری و میزان پاداش مدیران است.

    اهداف فرعی: اهداف فرعی این تحقیق آگاهی از تاثیر ویژگی های سود از قبیل پایداری سود، قابلیت پیش بینی سود، کیفیت اقلام تعهدی و هموارسازی سود بر پاداش مدیران و درنتیجه بهبود کیفیت تصمیم گیری صاحبان سهام نسبت به طراحی و به کارگیری سیستم های پاداش مدیران جهت حداکثر  کردن انگیزه های مدیران برای عملکرد بهتر می باشد.

    هدف کاربردی: از آنجایی که در ایران طرح های پاداش مدیران  به خوبی افشا نمی شود و یا اصلا افشا نمی شود. بررسی چگونگی تاثیر متغیرهای مالی و حسابداری و ویژگی های متغیر هایی مانند سود حسابداری با پاداش مدیران می تواند به درک اهمیت افشاء پاداش مدیران و طرح های پاداش مربوطه کمک کند.

     

    8-1 حدود مطالعاتی

    قلمرو تحقیق چهارچوبی را فراهم می نماید تا مطالعات و آزمون محقق در طی آن قلمرو خاص انجام پذیرد و دارای اعتبار بیشتر باشد.

     

    1-8-1 قلمرو  مکانی تحقیق

    این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (بازار سرمایه ایران) را مورد بررسی قرار می دهد .

    2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق

    دوره زمانی این پژوهش با توجه به در دسترس بودن اطلاعات مربوط به متغیر های تحقیق و محدودیت های هرینه و زمان ، 5 ساله و از ابتدای سال 1382 تا انتهای سال 1386 است.  

    3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق

    در این پژوهش ، بررسی رابطه بین پاداش هیئت مدیره با متغیرهای، کیفیت اقلام تعهدی، عدم هموار سازی سود، قابلیت پیش بینی، پایداری سود، نرخ بازده داراییها، مورد کنکاش قرار می گیرد و در حوزه مدیریت سرمایه گذاری قابل بحث است .

     

    9-1 تعریف واژه های کلیدی  و اصطلاحات

    پاداش مدیران[6]: به جبران زحمتی که مدیران در سازمان متحمل می‌شوند، در ازای وقت و نیرویی که در سازمان و به خاطر نیل به اهداف سازمان صرف می‌کنند، و به تلافی خلاقیت و ابتکارات آنان برای یافتن و به کارگیری رویه‌ها و روشهای کاری جدیدتر و بهتر، سازمان به مدیران پاداش می‌دهد.

    تئوری نمایندگی[7]: براساس تئوری نمایندگی  ، مدیران در حقیقت نمایندگان مالکان هستند تا بتوانند منافع آنها را در مسیر صحیح هدایت کنند و در نهایت موجب افزایش ثروت مالکان خود گردند.

    رابطه نمایندگی: رابطه نمایندگی قراردادی است که بر اساس آن صاحب کار یا مالک نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب نموده و اختیار تصمیم گیری را به او تفویض می کند(جنسن ، 25،1990)[8].

    پایداری سود[9]:  پایداری سود بیانگر این موضوع است که چه مقدار یا چند درصد از سود سال جاری در سال بعد نیز پایدار خواهد ماند و تغییر نمی کند (همان منبع، 26)[10].

    هموارسازی سود[11]: هموارسازی سود عبارت است از اعمال نظر مدیریت شرکت در تقدم و تاخر ثبت حسابداری هزینه ها و درامدها و یا به حساب گرفتن هزینه ها یا انتقال انها به سال های بعد به طوری که باعث شود شرکت در طول چند سال مالی متوالی از روند سودبدون تغییرات عمده برخوردار باشد

    Abstract:

    On the basis of agency or representarion theory,the organization is the collection of contracts. The existence of a commereial unit was on the basis of concluding contracts. These contracts can be in the form of written and recovded or in the form of nonwritten.one of the importants contracts is contract or the design of reward between important shareholders and company’s directors. The agency’s relation is the contract that on the basis of this employer or owner appoint deputy or agent on the behalf of himself and give over the autherity of decision making to him. The topicof agency theory is the study of aggression (attack) between employer and agent. This contrast (opposition) result from differing these purposes.in the agency’s relation suppose that every one of parties try to maximize the own’s profits. The assumption of the existence of profit’s contrast between employer or owner and deputy or agent cause to try every one to optimize and maximizeown’s profits. Ther fore in this reserch we investingate the relationship between the propertics of profit on the basis of accounting and the reward of board director. The timing age of research 5 years and select from 1382 to 1386 and analyze the test of hypothesises with spss software and with the help of descriptive and infering statistics such as the analysis of relationship. The result gained in this research indicate the positive and direct relationship between the reward of board director and properties of profit on the basis of accounting such as profit’s  stability ,nonghness of profit and profit’s predictability. Also characterze that there is of warranted items in the iran’s stock....exchange(market) .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریچه مطالعاتی. 5

    3-1 بیان مسئله 6

    4-1 چارچوب نظری تحقیق. 7

    5-1 فرضیه های تحقیق. 7

    6-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

    7-1 اهداف تحقیق. 9

    8-1 حدود مطالعاتی. 9

    1-8-1 قلمرو  مکانی تحقیق. 9

    2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 9

    3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 9

    9-1 تعریف واژه های کلیدی  و اصطلاحات.. 10

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 12

    2-2-کیفیت سود 13

    1-2-2-مفهوم سود از دیدگاه حسابداری. 13

    2-2-2-مفهوم اقتصادی سود 14

    3-2-2-پیدایش نظریه کیفیت سود 15

    4-2-2-مفهوم کیفیت سود 16

    5-2-2-معیارهای اندازه گیری کیفیت سود 18

    3-2-مبانی نظری مربوط به مدیریت سود 19

    1-3-2-فرضیه طرح پاداش.. 23

    2-3-2-فرضیه قرارداد بدهی. 24

    3-3-2-فرضیه هزینه سیاسی. 25

    4-3-2-تئوری نمایندگی 27

    5-3-2-انواع قراردادها و نظریه نمایندگی. 30

    1-5-3-2-قرارداد بر مبنای رفتار یا زمان 31

    2-5-3-2-قرارداد بر مبنای نتیجه یا محرک 32

    4-2-هموار سازی سود 33

    1-4-2-انگیزه های هموار سازی سود 35

    2-4-2-ابعاد هموار سازی سود 37

    3-4-2-روش های هموار سازی سود 38

    1-3-4-2-تنظیم زمان معامله 39

    2-3-4-2-روش های تسهیم هزینه 39

    4-4-2-انواع هموار سازی سود 39

    5-2-مدل های اندازه گیری مدیریت سود 42

    1-5-2-مدل جمع اقلام تعهدی اختیاری. 42

    2-5-2-مدل اقلام تعهدی یگانه 46

    3-5-2- مدل جمع اقلام تعهدی 47

    4-5-2-مدل توزیعی 48

    6-2-نرخ بازده داراییها 49

    1-6-2-تجزیه و تحلیل مالی. 49

    2-6-2-طبقه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها : 50

    1-2-6-2-معیارهای حسابداری : 50

    2-2-6-2-معیارهای اقتصادی : 51

    3-6-2-تعریف نرخ بازده دارایی ها : 51

    4-6-2-اهمیت بازده دارایی ها : 52

    5-6-2-موارد استفاده از ROA.. 52

    7-2-پیشینه تحقیقات انجام شده 53

    1-7-2- پژوهش های خارجی. 53

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 60

    2-3 روش تحقیق. 60

    3-3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری. 61

    4-3 روش های جمع اوری اطلاعات.. 62

    5-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق: 62

    1-5-3 متغیر وابسته 62

    2-5-3متغیر های مستقل. 62

    6-3 روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات.. 66

    1-6-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی. 66

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 73

    2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 73

    3-4 روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق. 76

    4-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 76

    1-4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 77

    2-4- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود 78

    1-2-4-4 تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی اول. 78

    2-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه فرعی  اول. 78

    3-2-4-4-تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی دوم 80

    4-2-4-4-تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی سوم 82

    5-2-4-4-تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی چهارم 84

    6-2-4-4 تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی دوم 87

    7-2-4-4 تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی سوم 89

    8-2-4-4 تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی چهارم 91

    9-2-4-4 تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی پنجم 92

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 98

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 99

    1-2-5نتایج فرضیه اصلی اول. 99

    2-2-5نتایج فرضیه فرعی اول. 99

    3-2-5نتایج فرضیه فرعی دوم 99

    4-2-5نتایج فرضیه فرعی سوم 100

    5-2-5نتایج فرضیه فرعی چهارم 100

    6-2-5 نتایج فرضیه اصلی دوم 101

    7-2-5نتایج فرضیه اصلی سوم 101

    8-2-5 نتایج فرضیه اصلی چهارم 102

    9-2-5نتایج فرضیه اصلی پنجم 102

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 103

    4-5 پیشنهادها 103

    1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 103

    2-4-5 پیشنهادهای برای پژوهش های آتی. 104

    5-5 محدودیت های تحقیق. 104

    پیوست ها

    جدول  مربوط به نام شرکت های نمونه آماری. 107

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 110

    منابع لاتین: 112

    منابع اینترنتی: 115

    چکیده انگلیسی: 116

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

     

    آذر، ع. و منصورمؤمنی،1385، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران.

    بلکونی، ا، ترجمه علی پارسائیان ،1381 ، " تئوری های حسابداری" ، انتشارات پژوهش های فرهنگی، چاپ اول، صفحه 89 تا 95،.

    بهار مقدم، م،1385، ،" بررسی اثر قرارداد های بدهی ، هزینه های سیاسی، طرح های پاداش و مالکیت و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس  اوراق بهادار تهران" ، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 36، صفحه47 تا 63.

    بولو ، ق، و سید علی حسنی ،1386، " مدیریت سود و اندازه گیری آن: رویکردی نظری" ، مجله حسابدار رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سال چهارم، شماره 12، صفحه 72تا 88.

    پارسائیان ،ع،1384، "تئوری حسابداری" ، تالیف احمد ریاحی بلکویی،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی.

    ثقفی، ع، و اسفندیار ملکیان، 1377،" جامعیت گزارش های سالانه و ویژگی های مالی شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی،سماره 22، 1377، صفحه 22و23.

    حساس یگانه، ی،1385، ،" تاثیر فرهنگ بر سیستم حاکمیت شرکتی" ، مجله حسابدار، انجمن حسابداران رسمی ایران، شماره 172، صفحه 19 تا 21.

    حقیقت، ح، و علی همایون،1385،." بررسی ارتباط بین کیفیت اقلام تعهدی و سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایا ن نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.

    خاکی، غ.ر،1387،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم .

    دلاور، ع،1374،"مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"،انتشارات رشد تهران.

    رهنمای رودپشتی، ف. ،1386، "مدیریت مالی راهبردی"، انتشارات MCG.

    سرمد، ز.  و علی بازرگان، و الهه حجازی، 1381، "روش تحقیق در علوم رفتاری "، تهران ، نشر آگاه.

    شباهنگ،ر،1382،"تئوری حسابداری"، جلد اول از انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی ،سازمان حسابرسی .

    ظریف فرد ، ا ،1387، " شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاه های اقتصادی ایران" ، رساله دکتری، دانشگاه تهران، صفحه 20 تا 102.

    کردستانی، غ،ر،1383، " بررسی و تبیین رابطه بین کیفیت سود و واکنش بازار به تغییرات سود نقدی" ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 37،  78-51

    مشایخ، ش و مریم اسماعیلی، 1385، " بررسی رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبه های اصول راهبردی در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران "، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 45، صفحه 25 تا 44.

    نمازی ، م، 1383،"بررسی تجربی سازه های مهم در تعیین قرارداد ها، شاخص ها و پارامترهای پاداش مدیران عامل شرکت ها" ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 36.

    نمازی، م،1381، " بررسی کاربردهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت" مجله علوم اجتماعی شیراز،شماره 28 ، ص 15.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Core, J.E., and D.F. Larcker ,(2002), ” Performance Consequences of Mandatory Increases in Executive Stock Ownership”. Journal of Financial Economics. 64(3): 317-340.

    Core, J.E., R.W. Holthausen, and D.F. Larcker ,(1999), ”Corporate Governance, the Executive Office Compensation, and Firm Performance” Journal of Financial Economics, 51(3): 371-406.

    Dechow, P.M., M.R. Huson, and R.G. Sloan ,(1994), ”The Effect of Restructuring Charges on Executives' Cash Compensation” Accounting Review 69 (1):138-156.

    E. Comiskey and Charles W. Mulford, (2008), “Negative Goodwill: Issues of Financial Reporting and Analysis Under Cur­rent and Proposed Guidelines”, Journal of Applied Research in Accounting and Finance (JARAF), Vol. 3, No. 1, pp. 33-42.

    Fama, E. F ,(1970), ”Efficient capital markets: a review of theory and empirical work”. Journal of Finance, 25, 383– 417.

    Fridson, M. and Alvarez, F ,(2002), ”Financial Statement Analysis” , A Practitioner’s Guide. John Wiley and Sons, New York,pp: 85-120.

    Gary Miller , S. Yoon  and Young .Kim ,(2008),” Is Earnings Management Opportunistic or Beneficial? An Agency Theory Perspective “ International Review of Financial Analysis, Vol 17, 622-634.

    Gaver, J.J., and K.M. Gaver ,(1993), ”Additional Evidence on the Association between the Investment Opportunity Set and Corporate Financing, Dividend, and Compensation Policies”. Journal of Accounting and Economics 16 (1-3):125-160.

    Healy, P M., S.H. Kang, and K.G. Palepu ,(1987), ”The Effect of Accounting Procedure Changes on CEOs' Cash Salary and Bonus Compensation”. Journal of Accounting and Economics 9 (1):7-34.

    Healy, P., (1985).” The Effect of Accounting Procedure Change on CEOs cash salary and Bonus Compensation” , Jornal of Accounting & Economics 9, 7-34.

    Jensen, M ,(1986), ”Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers”. American Economic Review 76: 323-329.

    Jensen, M.C., and K.J. Murphy ,(1990), ”Performance Pay and Top-Management Incentives.” Journal of Political Economy 98 (2):225.

    Kumar, K.R., D. Ghicas, and V.S. Pastena ,(1993), ” Earnings, Cash flows and Executive Compensation: An Exploratory Analysis.” Managerial Finance 19 (2):55-75.

    Lambert, R.A., and D.F. Larcker ,(1987), ”An Analysis of the Use of Accounting and Market Measures of Performance in Executive Compensation Contracts”. Journal of Accounting Research 25 (3):85-125.

    M. Kirschenheiter and  D.Melumad, (2002) ,”Can 'Big Bath' and Earnings Smoothing Coexist as Equilibrium Financial Reporting Strategies?”  Journal of Accounting Research, Vol. 40.

    McNichols, M ,(1989), ”Evidence of Informational Asymmetries from Management Earning Forecasts and Stock Returns”. The Accounting Review 64 (January): 1-27.

    McNichols, M.F., and S.R. Stubben ,(2008), ”Does earnings management affect firms’ investment decisions?” he Accounting Review 83:1571-1603.

    Prapaporn , K. and D. Hansen ,(2008), ”The Effect Of Accounting-Based Earnings Attributes On CEO Compensation”. (1-35)

    Schipper, K. and L. Vincent ,(2003), ”Earnings Quality", Accounting Horizons, 17, 97-110.

    Sloan, R.G ,(1993), ”Accounting Earnings and Top Executive Compensation”. Journal of Accounting and Economics 16 (1-3):55-100.

    Stijn Claessens et all , (1998), “Diversification and Efficiency of Investment By East Asian Corporations” , The University of Chicago, SSRN

    Teoh, S., I. Welch, and T. Wong, (1998),” Earnings management and the long run market performance of the initial public offering”, Journal of Finance 53, 1935-1974.

     

     

    منابع اینترنتی:

     

    www. Irbourse. Com                (سایت اینترنتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران)

    www.SSRN.com

    www.Emeraled.com

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت