پایان نامه بررسی جایگاه و تاثیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در اقتصاد کشور

تعداد صفحات: 209 فرمت فایل: word کد فایل: 10002170
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه اقتصاد
قیمت قدیم:۲۷,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۵,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی جایگاه و تاثیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در اقتصاد کشور

    پایان نامه:

    برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت بازرگانی

    مقدمه:

    هرچه کتب تاریخی را بیشتر ورق می‌زنیم و ویژگی‌های اقتصادی- اجتماعی انسانها را در قرون گذشته بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.‌ این واقعیت بیشتر آشکار می‌شود که هم در‌ایران و هم در بسیاری از جوامع انسانی ریشه دار و فرهنگ مدار دیگر، همواره بازار و بازاریان و صاحبان صنایع و حرف و اصناف، بویژه در قالب تشکلهای متمرکز و نهادهای مردمی نقش عمده‌ای در جریان امور اجتماعی داشته‌اند و بر جهات و ابعاد گوناگون امور زیستی جوامع خود اثر گذاشته‌اند.

    از طرفی به مرور و بنابر مقتضیات زمان (نیازهای متنوع و زیاد جوامع) این تشکلها هر روزه پیشرفته تر و گسترده تر شدند و تاثیر و تنوع آن در جریان امور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی جوامع بیشتر از گذشته نمایان شد.

    افزایش نوع، تعداد و حجم فعالیت‌ های اقتصادی و تجاری منجر به پیچیدگی روابط بین صاحبان حرف و صنایع و‌ایجاد مشکلاتی در روند فعالیتهای بازرگانی شد لذا‌ایجاد هماهنگی و سازماندهی فعالیتهای بازرگانی و صاحبان حرف و صنایع و تشکلهای صنفی ضرورتی اجتناب ناپذیر بود و از آنرو بود که تشکلهای صنفی و سپس اتاقهای بازرگانی بوجود آمدند.

    بنابراین در پایان باید گفت امروزه اهمیت و تاثیر اتاقهای بازرگانی بر روند فعالیت‌های اقتصادی و تجاری آنقدر زیاد است که بر کسی پوشیده نیست.

    موضوع تحقیق:

    بررسی جایگاه و تاثیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در اقتصاد کشور.

    بیان مساله:

    تمامی‌اتاقهای بازرگانی در سراسر دنیا، تاثیرگذاری زیادی بر شاخصهای اقتصادی کشور دارند ودر مجموع به اقتصاد ملی یاری می‌رسانند و البته اتاق بازرگانی‌ایران نیز از این امر مستثنی نیست. براساس قانون، هدف از تاسیس اتاق بازرگانی کمک به فراهم نمودن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی می‌باشد. لذا به منظور بررسی جایگاه واقعی اتاق بازرگانی و تاثیر مهم آن بر اقتصاد کشور و رهنمود دادن به آن جهت بسط فعالیت خود موضوع پایان نامه خود را در این رابطه برگزیده ام. همچنین سوالات تحقیق عبارتنداز:

    1-‌ آیا اتاق بازرگانی تاثیرگذاری زیادی بر شاخصهای اقتصادی کشور دارد؟

    2-‌ آیا اعضاء (اشخاص حقیقی و حقوقی) در فعالیتهای اتاق بازرگانی مشارکت زیادی دارند؟

    3-‌ آیا اعضاء از عملکرد اتاق بازرگانی رضایت دارند؟

    اهداف تحقیق:

    1- بهبود و ارتقاء جایگاه اتاق بازرگانی برای انجام کاراتر و اثربخش‌تر فعالیت‌ها و وظایف خود در سطح خرد و کلان.

    2- بهبود و ارتقاء عملکرد اتاق بازرگانی در زمینه‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی.

    3- بهبود و ارتقاء فعالیت‌های اتاق بازرگانی در بسط و توسعه بخش خصوصی.

    4- شناخت عوامل موثر بر مشارکت بیشتر اعضاء در فعالیت‌های اتاق بازرگانی.

    5- جذب و ارتقاء رضایت اعضاء از عملکرد اتاق بازرگانی در سطح خردوکلان.

    اهمیت تحقیق:

    1- جایگاه ویژه بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و مشارکت فعالانه این بخش در اتاق‌های بازگانی کشورهای توسعه یافته، این اتاقهای بازرگانی را به موقعیتی رسانده است که می‌توانند نقش بسیار فعالی را در سطح اقتصاد خردوکلان و توسعه بازرگانی خارجی‌ایفاء کنند. اما اتاق بازرگانی و صنایع و معادن‌ایران به دلیل عوامل درونی و بیرونی و فضای حاکم بر آن هنوز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود دست یابد بنابراین شناخت دلایل موفقیت‌های اتاق بازرگانی سایر کشورها و استفاده از تجربیات آنها برای رفع موانع رشد و توسعه اقتصادی کشور یک ضرورت است.

    2- در تمام دنیا اتاق‌های بازرگانی آدرس‌های شناخته شده‌ای برای شرکت‌ها و سازمانهای دیگر در سایر کشورها هستند و به همین دلیل این اتاقهای بازرگانی در تمام کشورها فعالیت وسیعی را در زمینه بازرگانی به عهده دارند و اتاق بازرگانی‌ایران نیز از این امر مستثنی نیست. اما بدلیل ساختار خاص آن و تصمیم گیری متمرکز معمولاً عده کمی‌از اعضاء از این نوع ارتباط (خدمات) با کشورهای خارجی سود می‌برند. در واقع اتاقهای بازرگانی کشورهای پیشرفته محل اتصال شرکت‌های داخلی و خارجی هستند. اما این نقطه اتصال در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن‌ایران تبدیل به گلوگاهی شده است که اعضای آن نمی‌توانند بطور مساوی از امکان ارتباط خود با همکارانشان در کشورهای دیگر بهره ببرند.

    3- فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور، تبادل افکار و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی مهمترین وظیفه و هدف اتاق بازرگانی‌ایران است. وظایفی که اگر در تمامی‌سالهای فعالیت این اتاق تنها درصد‌اندکی از آنها تحقق می‌یافت وضعیت اقتصادی کشور قطعاً به گونه‌ای دیگر بود.

    4- اتاق بازرگانی مشاور سه قوه و مشاوره اعضای خودش هم هست و این دو مشاوره‌ایجاب می‌کند که عکس العمل‌های قوانین اقتصادی و روش‌های اقتصادی در جامعه را دریافت کند و نارسایی‌ها و کمبودها را به سه قوه منتقل کند و از سوی دیگر باید اقدامات سه قوه را در مراحل مختلف برای اعضاء تبیین کند ولی متاسفانه اتاق بازرگانی نتوانسته است این وظیفه اصلی و قانونی و مهم خود را به درستی انجام دهد. لذا برای بیشتر آشکار نمودن جایگاه موثر اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور ضروری است تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام گیرد بنابراین نگارنده با این فرض به موضوع مورد نظر پرداخته است.

    پیشینه تحقیق:

    نگارنده بعد از تحقیق و بررسیهای زیاد و مراجعه به مرکز مدارک علمی‌ ایران و برخی دانشگاههای معتبر دریافته است که از سال تاسیس اتاق بازرگانی (1348) تا کنون در زمینه اتاق بازرگانی و یا هر کدام از مولفه‌های مرتبط با آن (مالیات، بیمه، کشاورزی، اقتصاد، حمل و نقل،…) هیچ فعالیت تحقیقاتی (تحت هر عنوان پروژه، پایان نامه، رساله،…) در هیچ کجای کشور انجام نشده است و این کار تحقیقاتی برای اولین بار در کشور انجام می‌گیرد. همچنین نگارنده در این تحقیق فقط از برخی مقالات، مصاحبه‌ها، گزارش یا سخنرانی‌هایی در ارتباط با موضوع تحقیق استفاده نموده است.

    فرضیه‌های تحقیق:

    1- اتاق بازرگانی بیشترین تاثیر را بر شاخصهای اقتصادی کشور دارد.

    2- اعضاء در فعالیت‌های اتاق بازرگانی مشارکت زیادی دارند.

    3- اعضاء از فعالیتهای اتاق بازرگانی رضایت دارند.

    قلمرو تحقیق:

    قلمرو تحقیق از بعد زمانی، مکانی، و موضوعی به شرح ذیل می‌باشد:

    قلمرو زمانی:

    از سال 1381 تا 1382.

    قلمرو مکانی:

    تمامی‌اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن سراسر کشور.

    قلمرو موضوعی:

    بررسی جایگاه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن‌ایران.

    روش تحقیق:

    اهداف و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرائی آن مهمترین عوامل تعیین کننده روش تحقیق می‌باشد مراد از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص کنیم چه روش تحقیقی برای بررسی یک موضوع لازم است. بعبارت دیگر هدف از انتخاب روش تحقیق این است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه دقیقتر، سریعتر و ارزانتر در دست یابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسشهای تحقیق مورد نظر یاری رساند.

    بنابراین در این بررسی روش تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی و نوع آن نیز کاربردی می‌باشد.

    روشهای جمع آوری اطلاعات:

    1- تحقیقات کتابخانه‌ای.

    2- تحقیقات میدانی.

    3- مصاحبه و مشاهده.

     1- تحقیقات کتابخانه‌ای:

    با مراجعه به کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی مختلف و تحقیق از منابع و ماخذ گوناگون، گزارشات و اطلاعات موجود، قسمتی از اطلاعات لازم از میان کتابها، مجلات، روزنامه‌ها، سخنرانی‌ها، مقالات اقتصادی و مدیریتی گوناگون، مصاحبه‌ها و همچنین استفاده از منابع مختلف اینترنتی بدست آمده است.

    2- تحقیقات میدانی:

    به منظور جمع آوری قسمتی از اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه نیز استفاده شده است. بصورتی که 12 سوال برای 3 فرضیه، 3 سوال برای آگاهی از نظرات اعضا (در تدوین قسمتی از نتیجه گیری) و 8 سوال برای آشنایی با ویژگیهای کلی پاسخ دهندگان در نظر گرفته شده است که پرسشنامه پیشنهادی بعد از 15 بار اصلاح، نهایی گردیده و در نهایت 6000 پرسشنامه با استفاده از آدرسهای موجود در CD اتاق بازرگانی برای اعضاء و سایر اتاقهای بازرگانی در سراسر کشور ارسال شد تا این اتاقها در اولین فرصت این پرسشنامه‌ها را در اختیار اعضا قرار داده و پس از تکمیل آنها را جمع آوری و ارسال نمایند.

    همچنین برای جمع آوری پرسشنامه‌های مزبور قرار داد پست جواب قبول با اداره پست منعقد گردید، که در پایان نیز بعد از ارسال پرسشنامه‌های تکمیلی توسط اعضا و ارایه پاسخ‌ها به کامپیوتر، داده‌های موجود پردازش و سپس اطلاعات مورد نظر تولید گردید.

    3- مصاحبه و مشاهده:

    از آنجایی که اساساً در کشور ما بسیاری از اطلاعات بصورت شفاهی است بگونه‌ای که شاید در کمتر گزارش و یا کتاب مکتوبی بتوان آنها را یافت بنابراین ضرورت داشت که با برخی از متخصصین ، اعضاء و مسئولین اتاق بازرگانی مصاحبه و از نقطه نظرات آنان استفاده شود.

    محدودیتهای تحقیق:

    1- نبود کتاب جامع کامل و خاصی در زمینه اتاق بازرگانی (کمبود منابع علمی).

    2- نبود سوابق تحقیقاتی پیرامون اتاق بازرگانی.

    3- عدم همکاری صمیمانه در ارایه اطلاعات توسط مسئوولین اتاق بازرگانی.

    4- طبقه‌بندی بودن مدارک، اسناد و برخی اطلاعات موردنظر از نظر دسترسی به ‌آنها.

    5- تمرکز و انحصار اطلاعات مورد نیاز فقط در اتاق بازرگانی و عدم یافت آن در سازمانها و وزارتخانه‌های مرتبط با اتاق بازرگانی مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع  و معادن، مرکز توسعه صادرات‌ایران،… .

    6- کمبود زمان در اختیار برای ادامه و تکمیل کار تحقیقاتی.

    7- کمبود منابع مالی.

    واژه‌ها و اصطلاحات کلیدی:

    1- اقتصاد: اقتصاد رفتار یک جامعه را در چگونگی استفاده از منابع محدودش از قبیل (زمین، کار، سرمایه) برای تولیدو به منظور مبادله و مصرف مورد مطالعه قرار می‌دهد.

    (اقتصاد کلان/ یوسف فرجی/ ص 2)

    2- اقتصاد خرد: تصمیمات اشخاص و موسسات یا بنگاهها را در یک بازار مطالعه می‌کند و به بررسی اقتصاد در یک سطح کوچک می‌پردازد. حتی در این حوزه اقتصاد می‌توان به بررسی رفتار سیاستمداران و کارمندان پرداخت. مطالعه این بخش از علم اقتصاد بیشتر در حیطه فعالیت تولید کننده، مصرف کننده و کارگر و کارفرما در اقتصاد متمرکز است.

    (اقتصاد کلان/یوسف فرجی/ ص 3)

    3- اقتصاد کلان: مطالعه در سطح وسیع است. در این شاخه به جای ارتباط با بازارهای فردی، مصرف کننده و تولید کننده، اقتصاد را به عنوان یک موضوع کلی بررسی می‌کند در اقتصاد کلان به جای بررسی قیمت‌ها و ستاده‌ها و نیز میزان فروش در بازارهای فردی، تولید کلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در اقتصاد کلان موضوعاتی نظیر سطح عمومی‌قیمت‌ها، نرخ اشتغال ملی، مجارج دولت، کسری بودجه، نرخ بهره و عرضه پول ملی مد نظر می‌باشد.

    (اقتصاد کلان/ یوسف فرجی/ ص3)

    4- سیاست مالی: سیاست مالی تغییر در سطح مجارج، مالیاتها و استقراض دولت به منظور دستیابی به اهداف اقتصاد ملی مانند اشتغال کامل، ثبات قیمتها، رشد اقتصادی و تعادل در تراز پرداختهای خارجی می‌باشد.

    (کتاب پول، ارز و بانکداری/ یوسف فرجی/ ص 185)

    5- سیاست پولی: عبارت از سیاستهایی که بوسیله ابزارهای گوناگونی مانند عملیات بازار باز، سیاست تنزیل و ذخیره قانونی بر عرضه پول اثر می‌گذارد و هدف از اعمال آن دستیابی به یک سری اهداف میانی و نهایی اقتصادی از قبیل اشتغال کامل، ثبات قیمتها، رشد اقتصادی و… می‌باشد.

    (کتاب پول، ارز و بانکداری/یوسف فرجی/ ص205 و 319)

    6- سرمایه گذاری خارجی: عبارت از دارایی که می‌تواند بصورت نقد، کارخانه، ماشین‌آلات و قطعات آنها، ابزار، حق الاختراع و خدمات تخصصی و امثال آن به منظور انجام فعالیتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در زمینه‌های گوناگون مانند صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل،… توسط اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی انجام گیرد.

    (قانون حمایت از سرمایه‌های خارجی/ وزارت اموراقتصادی ودارایی/ ص1)

    7- سرمایه گذاری داخلی: عبارت از دارایی که می‌تواند بصورت نقد، کارخانه، ماشین‌آلات و قطعات آنها، ابزار، حق الاختراع و خدمات تخصصی و امثال آن به منظور انجام فعالیتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در زمینه‌های گوناگون مانند صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل،… توسط اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی انجام گیرد.

    8- توسعه: تغییر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی توسعه نام دارد و بعبارت دیگر مجموعه اقداماتی که منجر به پیشرفت در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌گردد.

    (مجله تدبیر/ شماره 92/ خرداد 1378)

    9- توسعه اقتصادی: مجموعه اقداماتی که منجر به پیشرفت و دگرگونی اقتصادی می‌گردد توسعه اقتصادی نام دارد.

    10- خصوصی سازی: خارج نمودن فعالیتهای اقتصادی تحت نظر دولت و نهادها و سازمانهای وابسته به آن و واگذاری آنها به بخش خصوصی به منظور نیل به اهداف خاص اقتصادی.

    11- بسترسازی:‌ ایجاد زیربنا و ساختار لازم جهت مساله مورد نظر.

    12- اعضاء: اشخاص حقیقی و حقوقی عضو اتاق بازرگانی.

    13- اتاق بازرگانی: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی‌ایران موسسه‌ای غیر انتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می‌باشد.

    (قانون اتاق بازرگانی‌ایران/ مصوب پانزدهم اسفندماه 1369/ ماده 2)

    14- اتاق اصناف: سازمانی است که به موجب قانون نظام صنفی تشکیل می‌گردد و دارای شخصیت حقوقی است.

    15- حقوق اعضاء: حقوقی است که به موجب قانون، هر یک از اعضا اتاق بازرگانی آنرا دارا می‌باشند.

    16- قوانین کار: مجموعه قوانین و مقرراتی است که روابط بین کارفرما و کارگر را تنظیم می‌نماید.

    17- قوانین مالیات: مجموعه قوانین و مقرراتی است که سهم دولت را از منابع درآمدی اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص می‌کند.

    18- قوانین بیمه: قوانینی هستند که به موجب آن اشخاص حقیقی و حقوقی با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه راساً مشمول مقررات تامین اجتماعی و حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارند.

    (مجموعه قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی چاپ ششم سال 1379 ص 318)

    19- قرارداد: قرارداد عبارتست از ذکر مشخصات، ویژگیها و شرایط موجود و لازم بین طرفین در باب یک موضوع یا فعالیت بصورت کتبی و رسمی.

    20- راهکار: عبارت از راه حل یا پاسخی منطقی، علمی‌و تجربی جهت رفع مشکل یا مساله مورد نظر.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی جایگاه و تاثیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در اقتصاد کشور

    فهرست:

    پیشگفتار................................................................................................................ 1

        مقدمه ................................................................................................................... 3

    فصل اول: کلیات تحقیق

    موضوع تحقیق....................................................................................................... 4

    بیان مساله............................................................................................................... 4

    اهداف تحقیق......................................................................................................... 4

    اهمیت تحقیق......................................................................................................... 4

    پیشینه تحقیق......................................................................................................... 5

    فرضیه های تحقیق................................................................................................. 5

    قلمرو تحقیق.......................................................................................................... 6

    روش تحقیق.......................................................................................................... 6

    روشهای جمع آوری اطلاعات................................................................................ 6

    محدودیت های تحقیق........................................................................................... 7

    واژه ها و اصطلاحات کلیدی.................................................................................. 7

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    بخش اول

    تشکلهای صنفی..................................................................................................... 10

     

    تاریخچه سندیکاهای صنفی.................................................................................... 11

    اهمیت واحدهای صنفی در کشور.......................................................................... 11

    نگاهی به نقش اصناف و سازمانهای صنفی در جامعه............................................. 12

    تعاریف.................................................................................................................. 13

    نقش سازمانها و تشکلهای صنفی در توسعه........................................................... 16

    تقویت تشکلهای صادراتی یک نیاز اساسی............................................................. 18

    تعاون...................................................................................................................... 25

    تعاون به عنوان یک راهکار صنفی و ملی................................................................ 28

    نتیجه گیری............................................................................................................ 35

    الگویابی.................................................................................................................. 36

    بخش دوم

    اتاق بازرگانی بین المللی........................................................................................ 43

    اتاق بازرگانی و صنایع کره..................................................................................... 47

    اتاق بازرگانی و صنایع ملی مالزی.......................................................................... 60

    اتاق بازرگانی لندن................................................................................................. 67

    جایگاه واقعی اتاق بازرگانی در اقتصاد کشورهاا..................................................... 75

    ویژگیهای اصلی یک اتاق بازرگانی ایده آل............................................................. 86

    پارامترهای اصلی برای مقایسه اتاقهای بازرگانی..................................................... 88

    جدول مقایسه ای اتاق بازرگانی ایران و سایر اتاقهای بازرگانی پیشرفته دنیا........... 89

    ویژگیهای ساختاری محتوایی و عملکردی اتاق بازرگانی ایده آل و سنتی............... 90

    بودجه اتاق بازرگانی............................................................................................... 91

    کارکنان اتاق بازرگانی............................................................................................. 92

    فصل سوم: جامعه آماری

    تاریخچه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران....................................................... 94

    سیر تطور قانونی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.......................................... 105

    قانون تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران(1348).................................... 108

    قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران(1373).................... 115

    کمیسیونهای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران................................................. 120

    آئین نامه چگونگی تشکیل و اداره کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران...................... 121

    نمودار سازمانی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران............................................ 124

    فهرست شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.............................................. 125

    فهرست اتاق های بازرگانی مشترک ایران و سایر کشورهای جهان......................... 126

    فهرست بخش های بازرگانی سفارتخانه های خارجی که با اتاق بازرگانی ایران

    همکاری دارند........................................................................................................ 127

    بررسی کمی عملکرد و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران............................................. 128

    فهرست اتحادیه ها و سندیکاهای داخلی که با اتاق بازرگانی همکاری دارند........... 129

    شرایط نامزدی در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی................................................... 131

    کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی.................................................................... 132

    فهرست اعضای کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی........................................... 134

    مدل تحقیق............................................................................................................. 137

    فصل چهارم: روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها

    روش تحقیق.......................................................................................................... 138

    روش های جمع آوری اطلاعات............................................................................ 138

    معیارهای مقبولیت تحقیق...................................................................................... 140

    روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه................................................................. 143

    ویژگی های کلی پاسخ دهندگان (نمودار)............................................................... 145

    ویژگی های کلی پاسخ دهندگان (جداول).............................................................. 146

    نمودار نتایج نظرسنجی از اعضاء اتاق بازرگانی...................................................... 149

    فرضیه اول.............................................................................................................. 150

    فرضیه دوم............................................................................................................. 153

    فرضیه سوم............................................................................................................ 154

     

    خصوصیات یک عضو فعال از دیدگاه اعضاء (نمودار)............................................ 155

    خصوصیات یک عضو فعال از دیدگاه اعضاء (جدول)............................................ 156

    وظایف و فعالیت های اصلی اتاق بازرگانی از دیدگاه اعضاء (نمودار).................... 157

    وظایف و فعالیت های اصلی اتاق بازرگانی از دیدگاه اعضاء (جدول)..................... 158

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    نتیجه گیری............................................................................................................ 159

    معایب و نواقص اتاق بازرگانی............................................................................... 160

    پیشنهادات.............................................................................................................. 179

    بازتاب تحقیق اتاق بازرگانی در رسانه ها............................................................... 181

    منابع و ماخذ.......................................................................................................... 182

    ضمائم و پیوستها.................................................................................................... 

    .

    منبع:

    - سازمان و ساختار اتاق بازرگانی:

    ترجمه از مرکز تحقیقات و بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.

    2- قانون و آئین نامه مربوط به جلب و حمایت از سرمایه‌های خارجی:

    وزارت امور اقتصادی و دارایی.

    3- اجرای احکام داوری:

    زیر نظر کمیسیون حقوقی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی.

    4- تاریخ مشروطیت ایران.

    5- تاریخ بیداری ایرانیان.

    6- دایره المعارف ایرانیکا.

    7- قانون تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.

    8- کمیته ایرانی عضو اتاق بازرگانی بین المللی.

    9- CD اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی‌ایران.

    10- راهنمای اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن  جمهوری اسلامی ایران:

    تهیه و تنظیم از مرکز تحقیقات و بررسیهای اقتصادی اتاق.

    11- ماهنامه اتاق بازرگانی:

    شماره 12/ ص77/ سال 1376.

    12- ماهنامه اتاق بازرگانی:

    شماره 12/ ص78/ سال 1376.

    13- ماهنامه اتاق بازرگانی:

    شماره 10/ ص34/ سال 1380.

    14- ماهنامه اتاق بازرگانی:

    شماره 2/ ص5/ سال 1378.

    15- ماهنامه اتاق بازرگانی:

    شماره 7/ ص63/ سال 1381.

    16- نقش سازمانها و تشکلهای صنفی در توسعه:

    ماهنامه تدبیر/ شماره92/ خرداد 1378.

    17- تقویت تشکلهای صادراتی یک نیاز اساسی است:

    ماهنامه مناطق آزاد/ شماره 87/ شهریور 1377.

    18- تعاون به عنوان یک راهکار صنفی و ملی.

    19- الگویابی چیست؟

    پیام ایران خودرو/ شماره 35/ شهریور 1377.

    20- مجله توسعه:

    مهرماه سال 1377.

    21- روش تحقیق در مدیریت:

    دکتر غلامرضا خاکی.

    22- روش تحقیق:

    دکتر حیدرعلی هومن.

    23- روزنامه همشهری: یکشنبه 31 شهریور 1381/ سال دهم/ شماره 2847/ ص8.

    گفت و گوی اختصاصی همشهری با مهندس خاموشی با عنوان: آب و نان، صفر.

    24- روزنامه همشهری: چهارشنبه 29 آبان 1381/ سال دهم/ شماره 2904/ ص9.

    گفت و گوی اختصاصی با دکتر عدالتیان با عنوان:

    مدیریت اتاق فاقد استراتژی و برنامه.

    25- روزنامه ایران: شنبه 2 آذر 1381/ سال هشتم/ شماره 2309.

    گفت و گوی اختصاصی با سه تن از اعضای اتاق بازرگانی با عنوان:

    اتاق بازرگانی جایگاه بخش خصوصی را در اقتصاد ارتقاء نداده است.

    26- روزنامه همشهری: شنبه 2 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2907/ ص26.

    گفت و گوی اختصاصی با معاون اول اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با عنوان:

    جنگ در منطقه نرخ ریسک ایران را افزایش می‌دهد.

    27- روزنامه همشهری: چهارشنبه 13 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2917/ ص8.

    گفت و گوی اختصاصی با معاون توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی.

    با عنوان: برای جهش صادراتی باید موانع صادرات را کاهش دهیم.

    28- روزنامه همشهری: شنبه 16 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2920/ ص4و11.

    با عنوان: آمار صادرات غیر نفتی دلیل موفق نبودن اتاق بازرگانی است.

    با عنوان: زمینه حضور تمامی‌فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی فراهم نیست.

    29- روزنامه همشهری: دوشنبه 18 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2922/ ص9.

    با عنوان: اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است.

     

    30- روزنامه ایران: چهارشنبه 20 آذر 1381/ سال هشتم/ شماره 2326/ ص6.

    با عنوان: 23 سال خاموشی در اتاق ایران.

    31- روزنامه همشهری: شنبه 30 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2934/ ص4.

    با عنوان: آخرین تغییرات شرایط نامزدی در هیات نمایندگان اتاقهای بازرگانی اعلام شد.

    32- روزنامه همشهری:چهارشنبه 11 دی1381/ سال یازدهم/ شماره 2944/ ص10.

    با عنوان: اتاقی برای بخش خصوصی.

    33- روزنامه همبستگی: دوشنبه 14 بهمن 1381/ شماره 655/ ص6.

    گفت و گو با معاون پارلمانی اتاق بازرگانی ایران با عنوان: عزیز من! اتاق بازرگانی مجلس نیست که همه وارد شوند.

    34- روزنامه اعتماد: شنبه 26 بهمن 1381/ سال اول/ شماره 203/ ص5.

    گفت و گوی اختصاصی با آقای خاموشی با عنوان: در کشور ما همه حرکتها کند است.

    35- روزنامه ایران: دوشنبه 28 بهمن 1381/ سال نهم/ شماره 2389/ ص6.

    گفت و گوی اختصاصی با آقای شریعتمداری وزیر بازرگانی با عنوان: اتاق بازرگانی نماینده کل اقتصاد کشور نیست.

    36- روزنامه آسیا: چهارشنبه 7 اسفند 1381/ شماره 329.

    با عنوان: در حاشیه انتخابات اتاق.

    37- روزنامه آسیا: چهارشنبه 7 اسفند 1381/ شماره 329/ ص6.

    با عنوان: 8 ائتلاف، امروز ساختار آینده اتاق بازرگانی را رقم می‌زنند.

    38- روزنامه یاس: پنج شنبه 8 اسفند 1381/ سال اول/ شماره ششم/ ص4.

    با عنوان: استقبال بی سابقه از انتخابات اتاق بازرگانی.

    39- روزنامه همشهری: یکشنبه 11 اسفند 1381/ شماره 252-2994/ ص18.

    با عنوان: رفراندوم در اتاق.

    40- روزنامه دنیای اقتصاد: سه‌شنبه 27 اسفند 1381/ سال اول/ شماره 76/ ص10.

    گفت و گوی اختصاصی با دکتر سیدحمیدحسینی عضو منتخب اتاق بازرگانی تهران با عنوان: اتاق بازرگانی اگر نماینده بخش خصوصی است موانع صادراتی را بر طرف کند.

    41- روزنامه آسیا: ص4.

    باعنوان: تحول در اتاق ایران مدیریت نوین می‌خواهد.

    42- روزنامه آسیا: شنبه 10اسفند 1381/ شماره 331/ ص1و3و4.

    گفت و گوی اختصاصی با آقای خاموشی با عنوان: اقتصاد ایران که پویا شد اتاق را رها می‌کنم.

    گفت و گوی اختصاصی با آقای‌هادی غنیمی‌فرد با عنوان: قدرت در اتاق بازرگانی، از انحصار درآمد.

    گفت وگوی اختصاصی با آقای‌هادی غنیمی‌فرد با عنوان: اتاق را به پایگاه توسعه صادرات کالاهای ایرانی تبدیل می‌کنیم.

    43- روزنامه آسیا: شنبه 23 فروردین 1382/ شماره 353/ ص2.

    گفت و گوی آقای غنیمی‌فرد با سردبیر آسیا با عنوان: هیچ رئیسی نمی‌تواند اتاق بازرگانی را متحول کند مگر آن که قوانین را تغییر اساسی دهد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت