پایان نامه توسعه مدل مکان یابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری با استفاده ازیک الگوریتم فرا ابتکار ی

تعداد صفحات: 119 فرمت فایل: word کد فایل: 10002090
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۱۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه توسعه مدل مکان یابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری با استفاده ازیک الگوریتم فرا ابتکار ی

    پایان نامه برا ی دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

    مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل 

    چکیده

    عدم مکان یابی مناسب پایانه ها یکی از مهمترین مسائلی است که برخی از شهرها با آن روبرو هستند. به گونه ای که این اشتباه هزینه های اضافی فراوانی در زمینه های تراکم ترافیکی ، آلودگی هوا، اتلا ف زمان طولانی در مسیر سفر افراد، افزایش مصر ف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و غیره ، در بر خواهد داشت .

    در این تحقیق ضمن بررسی عوامل موثر بر مکانیابی پایانه ها، روشهای گوناگون مکانیابی پایانه ها، با توجه به اهدا ف مورد نظر مورد ارزیابی قرار می گیرد. و با توجه به مزایا و معایب هر یک از روشها، روش جدیدی ارائه می گردد که تلفیقی از روشهای کمی و کیفی است به گونه ای که معایب هیچیک از روشهای مطروحه را نخواهد داشت .

    روش پیشنهادی از جمله روشهای مکان یابی پی - میانه بوده و در دسته مسائل بهینه یابی ترکیبی قرار می گیرد. حل دقیق این مسائل پیچیده ، زمانبر و گاه نشدنی است ، لذا با استفاده از روشی فراابتکاری که تلفیقی از فراابتکار مورچگان کمینه - بیشینه و جستجوی همسایه است روشی بهینه برای حل مساله ارائه می گردد. از آنجائیکه تاکنون مساله مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری ، توسط الگوریتمهای مذکور بهینه یابی نگردیده است ، لذا متناسب با مساله ، تغییراتی در ساختار اولیه الگوریتم ایجاد می گردد.

     روش ارائه شده بر روی شبکه شهر اصفهان پیاده سازی گردیده و نتایج مطلوبی بدست آمد. در نهایت با بررسی شبکه ای فرضی ، نتایج حاصل از روش پیشنهادی با روش شمارش کامل ١ مقایسه ، و اعتبار روش مذکور اثبا ت می گردد.

     مقدمه

    رشد جمعیت و توسعه شهرها نیاز به جابجایی را در شهرها ایجاد می نماید. در نتیجه این افزایش تقاضا و کمبود تسهیلا ت ، می بایست کارایی سیستم حمل و نقل افزایش یابد. سیستم حمل و نقل از یک دیدگاه کلی به دو بخش تقسیم می گردد: عمومی و خصوصی . برای بالا بردن کارایی سیستم حمل و نقل ، می بایست سیستم حمل و نقل همگانی را بهبود بخشید[٢١]. برخی از مشکلاتی که سبب پایین آمدن

    سطح خدمت سیستم حمل و نقل همگانی و در نتیجه کاهش تقاضا می گردند عبارتند از:

    •  عدم دسترسی مناسب

    •  عدم وجود ظرفیت کافی متناسب با تقاضای موجود

    •  زمان انتظار

    •  سرفاصله نامنظم

    •  کمبود امکانا ت و تسهیلا ت

    •  برنامه ریزی نامناسب برای تخصیص منابع و زمانبندی و مدیریت نادرست

    یک طراحی صحیح و مناسب سیستم حمل و نقل همگانی می تواند سبب افزایش سطح خدما ت و کاهش

    مشکلا ت مطروحه گردد.اصولا طراحی سیستم حمل و نقل همگانی دارای دو بخش است :

    ١. تعیین ساختار شبکه (تعیین نقا ط ابتدایی و انتهایی و نیز مسیر یابی )

    ٢.  تعیین برنامه عملکردی (تخصیص ناوگان به مسیر و زمانبندی و برنامه حرکت )

    در مورد سفرهای بین شهری که مسیرها  عمدتاثابت بوده و بر اسا س کوتاهترین زمان و کمترین هزینه سفر انتخاب می شوند ، تعیین نقا ط ابتدا و انتها اهمیت بیشتری می یابد در تحقیق حاضر سعی شده است تا انواع روشهای مکانیابی پایانه های بین شهری مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

    فصل اول

     

    کلیا ت

     

    ١-١-پیشگفتار:

    کمینه کردن زمان اجرای هر فعالیت یکی از ارکان اصلی و در خور توجه برنامه ریزان محسوب می شود.

    در حل مساله مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی ، هد ف یافتن بهترین زیر مجموعه ای از مجموعه گزینه های امکان پذیر است . امکانپذیری معمولا از دیدگاه های نوع کاربری ، بودجه و وجود امکانا ت مالی برای پروژه های برگزیده مطرح می گردد. مساله مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی مساله پیچیده ای است زیرا انواع ترکیبهای ممکن از نواحی دارای پتانسیل (که گزینه را می سازند) در عمل بسیار زیاد است . برای نمونه اگر تنها ٢٠ ناحیه دارای پتانسیل موجود باشد و از میان آنها  تنها انتخاب ٣ ناحیه  برای احدا ث پایانه

    مورد نظر باشد، نیاز به بررسی ١١٤٠=                         !٢٠   حالت ممکن از ترکیب نواحی است .

    3 !(20 −3)!

    به این ترتیب برای شهرهای بزرگ ، که تعداد نواحی آنها بیش از این مقدار باشد، کار بررسی گزینه های امکان پذیر با دشواری زیادی روبرو است . از این رو ابداع روشهایی که بتواند کار را در مد ت معقول و کوتاه به انجام رساند، ضروری می نماید.

    حل مسائل بهینه سازی ترکیبی امروزه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری را به خود معطو ف نموده است . این مسائل معمولا علاوه بر اهمیت تئوری و اکادمیک از جنبه های علمی نیز حائز اهمیت می باشند و اکثر مسائل دنیای امروز دقیقا و یا با اندکی تغییر از همین مسائل ناشی می شوند. روشهای دقیقی که برای حل اینگونه مسائل به جوابهای بهینه و دقیق دست پیدا می کنند در حیطه روشهای دقیق و مدلهای برنامه ریزی ریاضی و یا تحقیق در عملیا ت قرار می گیرند. این روشهای دقیق همگی از آنچه اثباتهای دقیق دارند و به عنوان اصول اولیه پذیرفته شده اند نشا ت می گیرد. لزوم رسیدن به جوابهای بهینه در این روشها از ابتدا بدیهی و یاقابل اثبا ت می باشد. اما با بزرگتر شدن مسائل دنیای واقعی و بوجود امدن بحثی تحت عنوان پیچیدگیهای زمانی حل مسائل ، مشاهده می شود که روشهای دقیق قادر به دستیابی به جوابهای بهینه در زمانهای معقول و منطقی نمی باشند بطوری که هزینه ای که مدل بایستی از نظر زمانی برای مسائلی با ابعاد بزرگ برای دستیابی به جواب بهینه بپردازد توجیه حل مساله با آن روش را از بین میبرد. با وجود این مشکلا ت لزوم استفاده از روشهایی که بتواند جوابهای بهینه یا لا اقل نزدیک به بهینه این مسائل بزرگ را در زمانی منطقی بیابند احسا س می شود. در انتخاب استفاده از روشهای دقیق و یا روشهای فرا ابتکاری در واقع مصالحه ای میان زمان و بهینگی جواب انجام می شود. روشهای ابتکاری به تعداد مسائل و یا حتی خیلی بیش از آنهاقابل تولید می باشند. روشهای فرا ابتکاری رو یکردهای کلی وعمومی ای برای  حل مسائل بهینه سازی ترکیباتی مختلف و متفاو ت می باشند بر خلا ف روشهای ابتکاری ساده ، روشهای فرا ابتکاری  شناخته شده هستند و در واقع قالبهای کلی ای هستند که برای حل مسائل مختلف قابل استفاده هستند. روشهای فرا ابتکاری بسته به نوع مساله ای برای حل شدن انتخاب می شوند، اصلاح و تعدیل می شوند. روشهای فرا ابتکاری با تنظیم پارامترهایی که دارند می توانند عملکردهای مناسبی از خود در مورد مسائل پیچیده بهینه سازی ترکیبی از خود نشان دهند.

     روشهای فرا ابتکاری از نظر تولید جواب به دو دسته تولید کننده و بهبود دهنده تقسیم می شوند.

    روشهای بهبود دهنده در واقع جوابهایی را که سایر روشها برای مساله مورد نظر را بدست آورده اند بهبود می دهند. این روشهاقادر نیستند جوابها را از ابتدا خود حل نمایند. در مقابل روشهای تولید کننده این توانایی را دارند که از ابتدا از یک فضای تهی از جواب ، خودشان جواب را تولید می کنند. از جمله فراابتکاریهای تولید کننده می توان بهینه سازی توسط کلونی مورچه را نام برد بهینه سازی توسط کلونی مورچه خود از مجموعه ای از تکنیکها و الگوریتمهای مختلف تشکیل شده است که اولین بار در اوایل دهه نود میلادی توسط مارکو دوریگو١ به عنوان یک الگوریتم فرا ابتکاری و در پایان نامه دکتری وی ارائه شد. در طی سالهای اخیر  محققان مختلفی به توسعه و ارائه الگوریتمهای مختلفی در این زمینه پرداخته اند که همگی ایده اصلی را از همان الگوریتم اولیه در سال ١٩٩٠ گرفته اند. مجموعه کارهایی که از الگوریتمهای مختلف مورچگان برای حل مسائل مختلف بهینه سازی توسعه داده شده اند، باعث بوجود آمدن موجی از تکامل در این گونه از الگوریتمها گشته اند. بهینه سازی توسط کلونی مورچه در واقع نامی است که به مجموعه این الگوریتمها اطلاق می شود. در این تحقیق علاوه بر الگوریتم مورچگان ، سایر روشهای فرا ابتکاری معرو ف نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.

    ١-٢-تعریف مساله

    مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری ، از جمله طراحی های مربو ط به ساختار شبکه حمل و نقل عمومی است . که مستلزم انتخاب نواحی بهینه از میان نواحی ترافیکی شهری ، بنحوی است که اهدا ف مورد نظر که مهمترین آنها همان کمینه کردن زمان دسترسی مسافران به پایانه هاست ، تامین گردند.

    به بیان دقیقتر، مساله مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری ، یافتن مجموعه ای شامل تعدادی از نواحی ، از میان تمامی نواحی دارای پتانسیل ، بنحوی است که تعداد پایانه ها،کنترل کننده عدم تجاوز حداکثر زمان دسترسی مسافران از مقداری معین باشد و در عین حال مکان بهینه برای پایانه ها موقعیتهایی باشند که  باقرار گیری پایانه ها در آن موقعیتها، مجموع زمان دسترسی مسافران به پایانه ها در تمامی شبکه بعلاوه هزینه اولیه نواحی انتخاب شده ١ کمینه گردد.

     این مساله یک مساله چند جمله ای نامقید٢، وجزء مسائل پیچیده و بسیار مشکل می باشد. که پیچیدگی مساله بصور ت نمایی با ابعاد(تعداد نواحی دارای پتانسیل )، شبکه شهری رشد می نماید. کلیه مسائل چند جمله ای نامقید پیچیده ، با استفاده از روشهای متا هیوریستیک ٣ (فراابتکاری ) و روشهای جدید شبیه سازی شده به جواب بهینه می رسند.

    ١-٣- اهمیت مساله

    یکی از مقولا ت مهم در برنامه ریزی شهری تعیین مکان مناسب برای کاربریهای شهری است . این بدان معناست که فعالیتهای مختلف شهری نیازمند فضای مناسب خود می باشند و امکان استقرار آنها در هر ناحیه شهری وجود ندارد. این امر از طریق در نظر گرفتن ویژگیهای کاربریهای شهری صور ت می گیرد.

    پایانه های مسافربری برون شهری از جمله کاربریهای مهم شهری هستند که بدلیل افزایش حجم تردد و جمعیت در شهرها، شرایط سنتی حاکم بر استقرار این عملکرد با مشکلا ت زیاد توام گردیده است . الزاما ت اجتماعی ، اقتصادی ، ترافیکی ، آب و هوایی و .. از جمله مواردی هستند که می بایست در تعیین مکان مناسب این کاربری در نظر گرفته شوند. از این میان الزاما ت ترافیکی را از مهمترین موارد می توان ذکر کرد. با مکانیابی مناسب پایانه ها در شبکه شهری ، می توان علاوه بر کاهش مصر ف سوخت ، آلودگی هوا،آلودگی صوتی و ...، با ایجاد دسترسی مناسب ، و تامین راحتی متقاضیان سفرهای برون شهری ،قسمت عمده ای از تقاضای کل را به سوی وسایل نقلیه همگانی سوق داد.

    از سوی دیگر بدلیل عدم انعطا ف پذیری پایانه ها، از آنجایی که پس از طراحی و استقرار این نوع تسهیلا ت ، اقداما ت اصلاحی در صور ت امکانپذیر بودن مستلزم صر ف هزینه های فراوان خواهد بود لذا با توجه به محدودیتهای موجود، طراحی مناسب محل استقرار پایانه ها ضروری می نماید. 

    ABSTRACT

     

    One of the most important issues faced by some cities at extra costs is

    incorrect terminal location. Various qualitative and quantitative location

    methods considering the goals and the number of terminals in demand, in

    addition to effective factors in terminal location are studied in this research.

    And finally, considering advantages and disadvantages of each method, a new

    method of combined qualitative and quantitative will be suggested that has

    none of disadvantages to the said methods.

    The suggested method is among the p-median location methods, the p-median

    is one of  the complex optimization problems.Whereas solving such problems

    accurately is so complex, time-consuming, and sometimes impossible, I

    suggest solving it through a meta-Huristic method -- a combined method of

    maximin ant system and Neighborhood search -- in a bid to get an optimal

    solution. 

  • فهرست و منابع پایان نامه توسعه مدل مکان یابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری با استفاده ازیک الگوریتم فرا ابتکار ی

    فهرست:

    عنوان                                                                                                                           صفحه

     

    چکیده ..................................................................................................................................................................................................................................١

    مقدمه ..........................................................................................................................................................................................................٢

    فصل اول : کلیا ت ...............................................................................................................................................................................................................٣

    ١-١- پیشگفتار: ............................................................................................................................................................................................................٤

    ١-٢- تعریف مساله .......................................................................................................................................................................................................٥

    ١-٣- اهمیت مساله ...................................................................................................................................................................................................... ٦

    ١-٤- هد ف تحقیق ....................................................................................................................................................................................................... ٦

    ١-٥- روش کار و تحقیق .............................................................................................................................................................................................٧

    ١-٦- بررسی عوامل موثر در مکانیابی پایانه های برون شهری .............................................................................................................................٧

    ١-٦-١- موقعیت زمین .........................................................................................................................................................................................٧

    ١-٦-١-١- فاصله  از محل تقاضا ................................................................................................................................................................٧

    ١-٦-١-٢- وسعت ..........................................................................................................................................................................................٨

    ١-٦-١-٣- کاربری و همسایگی ..................................................................................................................................................................٨

    ١-٦-١-٤- اثار زیست محیطی ....................................................................................................................................................................٨

    ١-٦-١-٥- مالکیت .........................................................................................................................................................................................٨

    ١-٦-٢-  محدودیتها.............................................................................................................................................................................................٨

    ١-٦-٢-١- موقعیت از نظر طرح شهرسازی و دستور العملهای مربوطه .............................................................................................٨

    ١-٦-٢-٢- سیاست گذاری مدیران اجرایی شهر .....................................................................................................................................٩

    ١-٦-٣- امکانا ت منطقه در تامین تاسیسا ت ...................................................................................................................................................٩

    ١-٦-٣-١- راه های ارتباطی ........................................................................................................................................................................٩

    ١-٦-٣-٢-  آب ...............................................................................................................................................................................................٩

    ١-٦-٣-٣- برق ...............................................................................................................................................................................................٩

    ١-٦-٣-٤- گاز ................................................................................................................................................................................................٩

    ١-٦-٣-٥- مخابرا ت .................................................................................................................................................................................... ١٠

    ١-٦-٣-٦- تسهیلا ت انتقال و یا تصفیه فاظلاب و دفع ابهای سطحی ............................................................................................. ١٠

    ١-٦-٣-٧- مسائل امنیتی .......................................................................................................................................................................... ١٠

    ١-٦-٤- وضعیت زمین شناسی .......................................................................................................................................................................١٠

    ١-٦-٤-١- ایمنی ........................................................................................................................................................................................ ١٠

    ١-٦-٤-٢- ناهمواریها  وعوار ض طبیعی .................................................................................................................................................١٠

    ١-٦-٤-٣- ابهای زیرزمینی .......................................................................................................................................................................١٠

    ١-٦-٤-٤- مکانیک خا ک .......................................................................................................................................................................... ١١

    ١-٦-٥- ویژگیهای اقلیمی و جغرافیایی ........................................................................................................................................................ ١١

    ١-٦-٥-١-ویژگیهای اقلیمی .....................................................................................................................................................................١١

    ١-٦-٥-٢-وضعیت بادها............................................................................................................................................................................. ١١

    ١-٧- بررسی کلی مسائل .........................................................................................................................................................................................١١

    ١-٧-١- طبقه بندی مسائل : .......................................................................................................................................................................... ١١

    ١-٧-١-١- مسائل چند جمله ای ( P ) : ..........................................................................................................................

    ١-٧-١-٢- مسائل چند جمله ای نامقید ( NP ):............................................................................................................................... ١٢

    ١-٧-١-٣- مسائل بهینه یابی ترکیبی ( COP ) : ............................................................................................................................. ١٣

    فصل دوم : بررسی روشهای مختلف مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری مطابق متون گذشته ...............................................١٥

    ٢-١-بررسی روشهای کلی مکانیابی ....................................................................................................................................................................... ١٦

    ٢-٢- مدلهای کیفی مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری ...................................................................................................................... ١٨

    ٢-٢-١- روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP).............................................................................................................................................. ١٨

    ٢-٢-١-١- ایجاد ساختار درختی پارامترها و رسم نمودار AHP .................................................................................................... ١٩

    ٢-٢-١-٢- مقایسه زوج به زوج پارامترها با هم .................................................................................................................................... ١٩

    ٢-٢-١-٣-بررسی میزان سازگاری پاسخهای کارشناسان خبره ........................................................................................................٢٠

    ٢-٢-١-٤- روش محاسبه وزن نسبی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی ...........................................................................................٢١

    ٢-٢-١-٥- روش محاسبه وزن نهایی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی ...........................................................................................٢٢

    ٢-٢-٢- مکانیابی  با استفاده از منطق فازی ................................................................................................................................................٢٢

    ٢-٣- مدلهای کمی مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری ....................................................................................................................... ٢٥

    ٢-٣-١- مدل مکانیابی پیوسته .......................................................................................................................................................................٢٥

    ٢-٣-١-١-مکانیابی با در نظر گرفتن فاصله خطی بین نواحی .......................................................................................................... ٢٦

    ٢-٣-١-٢-مکانیابی با در نظر گرفتن فاصله دو بعدی بین نواحی .................................................................................................... ٢٧

    ٢-٣-١-٣- مکانیابی در مواردی که فاصله توان مثبتی از P باشد ................................................................................................... ٢٧

    ٢-٣-٢-روش  پی مرکز .................................................................................................................................................................................... ٢٨

    ٢-٣-٢-١- فاصله چه بای چه .....................................................................................................................................................................٢٩

    ٢-٣-٢-٢- مکانیابی با تقاضای وزین نواحی .......................................................................................................................................... ٢٩

    ٢-٣-٣- مکانیابی شبکه ای .............................................................................................................................................................................. ٣٠

    ٢-٣-٤- مکانیابی بر اسا س ماهیت دینامیکی تقاضا................................................................................................................................... ٣١

    ٢-٣-٥- مدل مکانیابی پایانه های چند گانه ................................................................................................................................................٣٢

    ٢-٤- مقایسه روشها.................................................................................................................................................................................................. ٣٣

    فصل سوم : بررسی روشهای حل مساله ........................................................................................................................................................................٣٥

    ٣-١- روشهای حل مسأله :...................................................................................................................................................................................... ٣٦

    ٣-١-١- روش شبیه سازی : ............................................................................................................................................................................ ٣٧

    ٣-١-٢- روش بهینه سازی :............................................................................................................................................................................ ٣٧

    ٣-١-٢-١- روشهای شمارشی :................................................................................................................................................................ ٣٨

    ٣-١-٢-٢- روشهای محاسباتی :.............................................................................................................................................................. ٣٨

    ٣-١-٢-٣- روشهای ابتکاری : .................................................................................................................................................................. ٣٩

    ٣-١-٢-٤- روشهای فرا ابتکاری : ............................................................................................................................................................٤٠

    ٣-٢- روش جستجوی همسایه ...............................................................................................................................................................................٤١

    ٣-٣-  الگوریتم  بهینه یابی با کلونی مورچگان ( ACO ) :................................................................................................................................ ٤٥

    ٣-٣-١- سیستم مورچه ها (AS) .................................................................................................................................................................. ٤٧

    ٣-٣-١-١-ساخت راه حل .......................................................................................................................................................................... ٤٧

    ٣-٣-١-٢-به روزکردن جذابیت مسیر .................................................................................................................................................... ٤٩

    ٣-٣-٢- سیستم مورچه های حداقل و حداکثر در مساله فروشنده دوره گرد.........................................................................................٥٠

    ٣-٣-٢-١- به روز کردن جذابیت مسیر .................................................................................................................................................٥٠

    ٣-٣-٢-٢- محدودیت جذابیت مسیر...................................................................................................................................................... ٥١

    ٣-٣-٢-٣- شروع و بازسازی جذابیت مسیر .......................................................................................................................................... ٥٢

    ٣-٣-٣- سیستم مورچه های حداقل و حداکثر در مساله پی - میانه با ظرفیت محدود.......................................................................٥٢

    ٣-٣-٣-١-پتانسیل اولیه  هر ناحیه جهت عرضه سرویس ( η ):.....................................................................................................٥٣

    ٣-٣-٣-٢- میزان جذابیت هر ناحیه ( τ) : ......................................................................................................................................... ٥٣

    ٣-٣-٣-٣-کنترل رکود .............................................................................................................................................................................. ٥٤

    ٣-٤- ACO بعلاوه جستجوی محلی .................................................................................................................................................................... ٥٥

    ٣-٤-١- چگونگی افزودن جستجوی محلی به الگوریتم های ACO.......................................................................................................55

    ٣-٤-٢- به روز کردن جذابیت مسیر لامارک و داروین : ............................................................................................................................٥٧

    فصل چهارم : روش تحقیق .............................................................................................................................................................................................. ٥٨

    ٤-١- پروسه حل مساله ............................................................................................................................................................................................٥٩

    ٤-٢- مدل پیشنهادی توسعه یافته مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری ............................................................................................ ٦١

    ٤-٣-ایجاد تغییرا ت در الگوریتم تلفیقی پیشنهادی و متناسب نمودن آن با مساله ...................................................................................... ٦٣

    ٤-٣-١-پتانسیل اولیه هر مرکز جهت پایانه شدن ( η ):.......................................................................................................................... ٦٤

    ٤-٣-٢- میزان جذابیت مرکز هر ناحیه ( τ ) : .......................................................................................................................................... ٦٤

    ٤-٤- پروسه بهینه سازی مدل ..................................................................................................................................................................................٦٦

    فصل  پنجم : مطالعه موردی و پیاده سازی روش تحقیق روی شبکه شهر اصفهان ...........................................................................................٧١

    ٥-١- مقدمه ...............................................................................................................................................................................................................٧٢

    ٥-٢- تعیین محدوده مورد مطالعه ......................................................................................................................................................................... ٧٢

    ٥-٣- وضعیت پایانه های موجود در شهر اصفهان ...............................................................................................................................................٧٤

    ٥-٣-١- پایانه کاوه ............................................................................................................................................................................................. ٧٤

    ٥-٣-٢- پایانه صفه ............................................................................................................................................................................................٧٥

    ٥-٣-٣- پایانه زاینده رود .................................................................................................................................................................................٧٧

    ٥-٣-٤- پایانه جی ............................................................................................................................................................................................. ٧٨

    ٥-٤- بررسی اطلاعا ت موجود .................................................................................................................................................................................٧٩

    ٥-٥- ساخت مدل پیشنهادی .................................................................................................................................................................................٨١

    ٥-٦- ارزیابی مدل .....................................................................................................................................................................................................٨٧

    ٥-٧- ارزیابی پایانه های شهر اصفهان در وضعیت کنونی .................................................................................................................................. ٩٠

    ٥-٨- تعیین مکان بهینه پایانه ها........................................................................................................................................................................... ٩٠

    ٥-٩- تحلیل حساسیت پارامترهای مدل .............................................................................................................................................................. ٩٢

    ٥-٩-١- تحلیل حساسیت مدل نسبت به پارامتر" تعداد تکرار برنامه " ................................................................................................. ٩٣

    ٥-٩-٢- تحلیل حساسیت مدل نسبت به پارامتر" تعداد انتخابگر"........................................................................................................٩٣

    ٥-٩-٣- تحلیل حساسیت مدل نسبت به پارامتر" نرخ کاهش جذابیت ".............................................................................................. ٩٤

    ٥-٩-٤- تحلیل حساسیت مدل نسبت به پارامتر کنترل کننده میزان تاثیر جذابیت ( α) و پارامتر کنترل کننده میزان تاثیر

    پتانسیل اولیه (β)................................................................................................................................................................................................ ٩٦

    ٥-١٠- تعیین تعداد پایانه مورد نیاز بر اسا س رشد تقاضا در افق ١٣٩٠......................................................................................................... ٩٧

    فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادا ت .................................................................................................................................................................... ١٠٠

    ٦-١- نتیجه گیری .................................................................................................................................................................................................. ١٠١

    ٦-٢- ارائه پیشنهادا ت برای آینده ........................................................................................................................................................................ ١٠٢

    پیوست ١: نمونه پرسشنامه نظرسنجی از کارشناسان خبره ................................................................................................................................ ١٠٤

    پیوست ٢: متن برنامه نوشته شده در محیط نرم افزار MATLAB ................................................................................................................. ١٠٧

    منابع و ماخذ .................................................................................................................................................................................................................. ١١٦

    فهرست منابع فارسی .................................................................................................................................................................................................... ١١٦

    فهرست منابع لاتین ...................................................................................................................................................................................................... ١١٧

      

    منبع:

    [ ١] . افندی زاده ،شهریار، "مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی جدد با هد ف کاهش زمان دسترسی مسافران "،هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ،اسفند ١٣٨٥.

    [ ٢ ] ."روش تعیین مکان مناسب برای پایانه ها"،مجموعه مقالا ت دومین سمینار بررسی مسائل حمل و نقل کشور،١٣٦٩.

    [ ٣ ] . "طرح ترمینال اتوبوسرانی بین شهری شرق تهران " ،معاونت حمل و نقل سازمان ترمینالهای شهرداری تهران ،جلد اول ،اسفند ١٣٨٠.

    [ ٤ ] .اصغر پور، محمد جواد،"تصمیم گیریهای چند معیاره " ،انتشارا ت دانشگاه تهران ،تابستان ١٣٨٣.

    [٢١]. افیونیان ، مجید رضا "طراحی شبکه خطو ط حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی ) با استفاده از تکنیک شاخه و کرانه "، نشریه امیرکبیر، بهار ١٣٨٢

    [٢٢]. فصیحی لنگرودی ، فرهنگ ، " بکارگیری سیستمهای بهینه سازی به شیوه اجتماع مورچگان برای حل مسائل "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع ، دانشگاه علم و صنعت ، اسفند ١٣٨٠.

    [٢٣]. ابولقاسمی فرهاد " کاربرد الگوریتم سیستم مورچه ها در مساله طراحی شبکه "، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی - اجتماعی ، موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه ، پاییز ١٣٨٠.

    [٢٩]. اشراق سپیده ، " طراحی خطو ط اتوبوسرانی با استفاده از الگوریتم مورچگان "، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران -برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب ، شهریور ١٣٨٣.

    [٣٦].کاوه ، علی .، شرفی ، پژمان ، "بهینه یابی با کلونی مورچه ها" ،انتشارا ت وزار ت مسکن و شهرسازی ، مرکز تحقیقا ت مسکن و ساختمان ، ١٣٨٦.

    [٣٧]. حجازی ، بهرنگ ، "حل مساله مکانیابی پایانه های شبکه اتوبوسرانی با استفاده از روش SA"

    پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشگاه صنعتی شریف ، ١٣٧٨.

    فهرست منابع لاتین

    [5]. Dileep R. Sule, “Logistics of Facility Location And Alocation”, Louisiana Tech

    University, 2001.

     

    [6]. Saaty, T.L , “The Analytical Hierarchy Process”. New York:Mc Graw-Hill ,1980.

     

    [7].Witzgall C, “Optimal location of central facility”; Mathematical Model and concepts,

    Gaithersberg, MD: National bureau of Standards Report, 1964.

     

    [8].Ray ward-smith V.J & Osman I.H & Reeves C.R & Smith G.D , “Modern Heuristic

    Methods”, John weily &Sons,1996.

     

    [9].Bradley S.P & Hax A.C & Magneti T.L,“Applied Mathematicah Programing”, Addison

    Wesley, 1977.

     

    [10].Reeves.G.r,“Modern Heuristic Techniques For Combinatoral Problem” , Blackwell,

    Scientific Publication, Oxford,1993.

     

    [11].Van  Laarhoven   P.J.M   &  E.H.L.   Aarts,“Simulated  Annealing:Theory   And

    Applications” , D.Reidel Publishing Company, 1987.

     

    [12]. Yao Zhou , “Study On Genetic Algorithm Improvement And Application” , A Thesis

    of the Worcester Polytechnic Institute for the Degree of M S . May 2006.

     

    [13]Dorigo.M. ”Optimization, Learning and Natural Algorithm” . Ph.D.Thesis, Politecnico

    di Milano, Italy, in Italian, 1992.

     

    [14] Dorigo.M. & Di Caro, G. “ The Ant Colony Optimization Meta-Heuristic”.In

    D.Corne,M.Dorigo and F. Glover(Eds.),UK.Chapter 2, pp.11-32. 1999.

     

    [15] Dorigo.M. & Stutzle,T. ”The Ant Colony Optimization Metahuristic”: Algorithms,

    Application, and Advances. In F. Glover and G. A.Kochenberger, ”Handbook of

    Metahuristics”, Kluwer Academic Press,. 2003.

     

    [16]. Ahmadi ,S. & Osman,I.H., “Density Based Problem Space Search for the Capacitated

    Clustering Problem”. Annals for Operational Research, 2004.

     

    [17].Blum, C., Roli, A & Dorigo, M. HCACO: “The hyper-cube framework for Ant colony

    Optimization”. In Proceedings of MIC’2001 –Meta-huristics International Conference, v.

    2, Porto, Portugal, pp. 399-403, 2001.

     

    [18]. Blum, c. & Dorigo, M., “The Hyper-Cube Framework for Ant Colony Optimization”.

    IEEE Transportation  on Systems, Man and Cybernetics, Part B, 34(2): 1161-1172. 2004.

     

    [19]. Fabrício Olivetti de França & Fernando J. Von Zuben, “Max Min Ant System and

    Capacitated p-Medians: Extensions and Improved Solutions” State University of Campinas

    (U

    [20]. Kochetov, Y. & Alekseeva, V.& Levanova, T. & Loresh, M. “Large Neighborhood

    Local   Search   for   The   P-Median   Problem”Sobolev   Institute   of   Mathematics,

    RussiaPresented at XXX Yugoslav Simposium on Operations Research , 2005.

     

    [24]. Dorigo, M. & Stützle, T. “Ant Colony Optimization” MIT Press, Cambridge,

    Massachusetts London, England, 2004.

     

    [25]. Glover, F., “Tabu search-part I” ORSA Journal on Computing, vol. 1, no. 3, pp.

    190–206, 1989.

     

    [26]. Ritchie. G, “Static Multi-processor Scheduling with Ant Colony Optimisation &

    Local Search”, A Thesis of the Artificial Intelligence School of Informatics University of

    Edinburgh for the Degree of M S, 2003.

     

    [27]. Gambardella, L. M., “ Solving Symmetric and Asymmetric TSPS by Ant colonies” ,

    0-7803-2902-3.96, IEEE, 1996.

     

    [28]. Colorni. A & Dorigo . M, Maniezzo. V.,“Distributed Optimization by Ant Colonies”.

    Dipartimento di Elettronica, Politecnico di Milano, Milano, Italy.

    [30]. Bischoff.M & D¨achert.v.,” Allocation Search Methods for a Generalized Class of

    Location-Allocation Problems”.Institute of Applied Mathematics, University of Erlangen-

    Nuremberg, Germany,March 18, 2007.

    [31]. Levanova, T.V.,”The Ant Colony Optimization Algorithm For Some Discrete

    Location Problems”.Omsk State University, Mathematical Department,Mira st., 55-a,

    Omsk, 644077, Russia

    [32] . De Franca, F.O. & Von Zuben, F.J.& De Castro, L.N. “Definition of Capacited p-

    Medians by a Modified Max Min Ant System with Local Search”.In: ICONIP - 2004 11th

    International Conference on Neural Information Processing - Special Session on Ant

    Colony and Multi-Agent Systems, 2004, Calcutta. Lecture Notes in Computer Science. v.

    3316. pp. 1094 – 1100, 2004.

    [33]. Stutzle, T. & Hoos, H.H.  “The Max-Min Ant System and Local Search for the

    Traveling Salesman Problem”. In T. Bäck, Z. Michalewicz, and X. Yao, Editors,

    Proceedings  of  the  IEEE  International  Conference  on  Evolutionary  Computation

    (ICEC'97), IEEE Press, Piscataway, NJ, USA, pp. 309-314, 1997.

    [34] . Resende, G.C.M.  & Werneck, F. R.  “On the implementation of a swap-based local

    search procedure for the p-median problem”. Proceedings of the Fifth Workshop on

    Algorithm Engineering and Experiments (ALENEX'03), Richard E. Ladner (Ed.), SIAM,

    Philadelphia, pp. 119-127, 2003.

    [35] . Teitz, M. B. & BART, P. “Heuristic Methods for Estimating the Generalized Vertex 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت