گزارش سمینار معماری سازمانی چابک Agile Enterprise Architecture

تعداد صفحات: 196 فرمت فایل: word کد فایل: 10002041
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۲۶,۲۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش سمینار معماری سازمانی چابک Agile Enterprise Architecture

    گزارش سمینارکارشناسی ارشد

    مهندسی کامپیوتر

    چکیده :  

     درحال حاضر معماری سازمانی یکی ازعوامل مهم و کلیدی درانجام ماموریت های سازمان هامحسوب می شود. مدیران سازمان ها برای کاهش هزینه ها و خطرات متعدد و افزایش کارآیی ، سودآوری، بهره وری و اثربخشی نیازمند تهیه و تدوین برنامه های جامع فناوری اطلاعات بارویکرد معماری سازمانیمی باشند. معماری سازمانی درطی فرآیندی بنام "فرآیند تدوین معماری سازمانی" زیر نظر مدیران ارشدسازمان وبا مدیریت مستقیم مدیرفناوری اطلاعات سازمان شکل می گیرد. هدف معماری سازمانی ایناست که فناوری اطلاعات را از حالت یک ابزار خارج کرده وبه یکی از منابع سازمان در کنار سایر منابعسازمان تبدیل نماید. بطوری که در خدمت ماموریت های سازمان باشد . در حال حاضرسازمان هایمختلف به ویژه سازمان های بزرگ برای اجرای فرآیند معماری سازمانی وبه خصوص برنامه ریزی معماریسازمانی دچارمشکلاتی هستند. فرآیند معماری ساز مانی بسیار لخت ، کند و فرسایشی می باشد ودر نتیجهموجب عدم اجرای صحیح یا توقف های زیاد ویا حتی شکست معماری سازمانی می شود .  

                هنگامی که در مساله ای آشفتگی و تلاطم وجود داشته باشد چابکی یکی از کلید های حل مسالهمی باشد.  چابکی به توانایی برای ایجاد و پاسخگویی به تغییرات محیط متلاطم تجاری گفته می شود.چابکی به مفهوم تندی ، سرعت ، سبکی و زیرکی می باشد و به خلاقیت و ابتکار و نوآوری نیاز دارد.

    متدولوژی های چابک تطبیق پذیر هستند و خودشان را با تغییرات تطبیق می دهند.  مفهوم چابکی در علوموفنون مختلف نتایج برجسته ای را ایجاد نموده ودرحوزه معماری نرم افزار هم نتایج قابل توجهی را ارائهنموده است . 

     امید است دراین تحقیق بتوانم مصادیق چابکی دربرنامه ریزی معماری سازمانی و مدل ها و تجربه هایموفق را ارائه نمایم .   

    کلمات کلیدی  : 

      (Enterprise Architecture) معماری سازمانی

      (Agile Enterprise Architecture) معماری سازمانی چابک

      (Agility) چابکی

    متدولوژی های چابک (Agile Methods) 

     (Agile Modeling) مدلسازی چابک

      (Agile Project Management) مدیریت پروژه چابک

      (Agile Documentation) مستند سازی چابک

       (Agile Process) فرآیند چابک

     (Adaptive Architecture) معماری تطبیق پذیر

     (Agile Reference Model) مدل مرجع چابک (Agile Framework) چارچوب چابک •

    و ...

    فصل اول  

     

    معرفی موضوع  

    مقدمه : 

    در حال حاضر بکارگیری صحیح فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک مساله جدید درسازمان های بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. ازاین رو بیشتر سازمان ها برای رسیدن به اهداف خودباید بتواننداز فناوری اطلاعات و ارتباطات درجهت تدقیق ، تسریع و تسهیل کارهای خود ، بهترین استفادهرا بنمایند. هر سازمان باید از طریق انجام معماری سازمانی ، نیازمندی های خود را شناخته وراه حل ها وراهکارهای حل  مشکلات را کشف نماید. مشکل این است که فرآیند اجرای معماری سازمانی بسیار کند، پرهزینه ، مشکل و فرسایشی می باشد در نتیجه یا اجرای معماری سازمانی به شکست منجر شده و یااینکه نتیجه لازم را نخواهد داشت .   

    یکی از مهمترین دلایل کندی و فرسایشی بودن فرآیند معماری سازمانی تغییرات مداوم در حوزهفناوری و یا ماموریت های یک سازمان است .  

    یکی از نظریه ها ی مطرح شده در حوزه معماری سازمانی مفهوم چابکی می باشد. چابکی بهمعنی تطبیق پذیر بودن در مقابل تغییرات مداوم تجاری می باشد. فرآیند معماری سازمانی باید در محیطهای متلاطم تجاری با کمترین هزینه و کمترین زمان و به شکل بهینه صورت پذیرد. فرآیند  معماریسازمانی باید چابک بوده و در مقابل تغییرات مداوم تطبیق پذیرباشد . معماری سازمانی چابک یک پارادایمطراحی و مدلسازی برای معماری سازمانی می باشد .    

    تعریف مساله : 

       درحال حاضر معماری سازمانی یکی ازعوامل مهم و کلیدی درانجام ماموریت های سازمان هامحسوب می شود. مدیران سازمان ها برای کاهش هزینه ها و خطرات متعدد و افزایش کارآیی ، سودآوری، بهره وری و اثربخشی نیازمند تهیه و تدوین برنامه های جامع فناوری اطلاعات بارویکرد معماری سازمانیمی باشند. معماری سازمانی درطی فرآیندی بنام "فرآیند تدوین معماری سازمانی" زیر نظر مدیران ارشدسازمان وبا مدیریت مستقیم مدیرفناوری اطلاعات سازمان شکل می گیرد. هدف معماری سازمانی ایناست که فناوری اطلاعات را از حالت یک ابزار خارج کرده وبه یکی از منابع سازمان در کنار سایر منابعسازمان تبدیل نماید. بطوری که در خدمت ماموریت های سازمان باشد . فرآیند معماری سازمانی ازسه قسمت اصلی برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات ، برنامه ریزی معماری سازمانی و اجرای معماری سازمانی تشکیل گردیده است . 

       در حال حاضرسازمان های مختلف به ویژه سازمان های بزرگ برای اجرای فرآیند معماریسازمانی وبه خصوص برنامه ریزی معماری سازمانی دچارمشکلاتی هستند. فرآیند معماری سازمانی بسیارلخت ، کند و فرسایشی و هزینه بر می باشد ودر نتیجه موجب عدم  اجرای صحیح ، لختی ویا حتی شکستمی شود .   

    یکی از مهمترین دلایل کندی و فرسایشی بودن فرآیند معماری سازمانی تغییرات مداوم ، گسترده وپیش بینی نشده (غیرقابل پیش بینی) در حوزه فناوری و یا ماموریت های یک سازمان است .  

    در فرآیندهای رایج معماری سازمانی مشکلات و تغییرات احتمالی را پیش بینی کرده وبرای آنراهکارهای مناسب را درنظرمی گیرند ، بدین ترتیب درهنگام وقوع تغییرات آنها را مدیریت و کنترل مینمایند .  

    اما سوال اینجاست که آیا همه تغییرات فناوری و ماموریتی و غیره را می توان پیش بینی کرد ؟

    سازمان ها امروزی به دلیل گستردگی و پیچیدگی و همچنین رقابت های گسترده و مشکلات متعدد وهمچنین تغییرات و پیشرفت های مکرر فناوری دریک دریای مواج و متلاطم حرکت می کنند لذا همهمشکلات و تغییرات احتمالی را نمی توان پیش بینی کرد ، لذا درصورت بروز تغییرات گسترده و بهخصوص پیش بینی نشده کلیه فرآیندهای یک سازمان وبه ویژه فرآیند معماری سازمانی دچارمشکلاتعدیده ای می شوند. این مساله به  این دلیل است که برای مقابله با تغییرات آنی و پیش بینی نشده 1 فناوری یا ماموریتی دربرنامه ریزی چاره ای اندیشیده نشده است .  

    این مساله سبب می شود تا فرآیند معماری سازمانی درهنگام بروز تغییرات پیش بینی نشده دچارمشکل و لختی شود چرا که انرژی زیادی صرف خواهد شد تا با شرایط جدید خودمان را تطبیق داده ومشکلات ناشی از آن را حل نماییم .  

    برخی مشکلاتی که درهنگام بروز تغییرات پیش بینی نشده در جریان فرآیند معماری سازمانیموجب بروز لخت شدن اجرای فرآیند ویا حتی شکست آن می شوند عبارتند از : 

    سخت بودن تولید محصولات و فرآورده های معماری سازمانی  

    تولید حجم عظیمی از مستندات  

    وجود افراد تطبیق ناپذیر در تیم معماری سازمانی و درسازمان  

    اصراربیش از حد داشتن به مسائل تکنیکی به جای همکاری و کارتیمی  

    استفاده از متدولوژی های نامناسب  

    عدم وجود ابتکار وخلاقیت درافراد و تبعیت محض از برنامه ها و رعایت حداکثر بوروکراسی  

    وجود فازها و چرخه های طولانی  

    برگزاری جلسات نامناسب کارشناسی و مدیریتی  

    و...  

    همه مشکلات ارائه شده و سایرمشکلات زمانی دردسر آفرین هستند که درجریان اجرای فرآیندمعماری سازمانی ، مشکلات پیش بینی نشده به صورت مداوم و گسترده در زمینه فناوری و مامورتیصورت پذیرد .  

    اگر هیچ تغییری صورت نگیرد که مشکلی نخواهیم نداشت. اگرهم مشکل باشد با تغییر اولیهبرنامه ها می توان برای یکبار همه مشکلات راحل کرد .  اگر تغییرات قابل پیش بینی باشند می توانبابرنامه ریزی صحیح آنها را مدیریت کرد. دراین صورت چون تغییرات قابل پیش بینی و مدیریت هستند ،مثلا اگر فقط مشکل این باشد که حجم مستندات زیاد است می توان ازروش های خاصی تبعیت نموده وآنها رابه عنوان استاندارد  درنظرگرفت و مستندات را به شکل کم و بهینه ایجاد نمود. این همان انعطافپذیری2 معماری سازمانی است که یک صفت کیفی 3 مناسب بوده و معمولا در فرآیندهای رایج معماری

                                                     

    Non Predicted

    Flexibility

    Quality Attribute

    سازمانی رعایت می شوند. هرچه انعطاف پذیری بیشتر باشد فرآیند معماری سازمانی در مقابل تغییراتپیش بینی شده مقاوم تر خواهد بود .  

    اما سوال اینجاست که آیا همه تغییرات را با توجه به تغییرات مکرر ماموریتی و پیشرفت هافناوری و محیط متلاطم تجاری و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و... که برسازمان اثرگذارند می توان پیشبینی کرد .؟؟!  بنابراین مشکل این است که درصورت بروز با مشکلات و تغییرات پیش بینی نشده درفرآیندمعماری سازمانی چگونه برخورد نماییم . بدین منظور مساله رابه این شکل تعریف می نماییم :  

     

     فرآیند رایج  معماری سازمانی هنگام مواجه شدن با تغییرات پیش بینی نشده ، بسیار شکنند ه می باشد ،لذا اجرای آن به مخاطره افتاده وحتی ممکن است به شکست منجر شود. زمان و هزینه زیادی به هدر می رود و معماری سازمانی نتیجه و اثربخشی لازم راندارد. این بحران به دلیل وجود عواملی  مثل حجم بالای مستندات ،سخت بودن مدلسازی ، سخت بودن تولید فرآورده ها ، وجود متدولوژی های نامناسب با چرخه های بلند ، وجود  افراد غیرخلاق و فاقد همکاری جمعی و... دچار مشکلات پیچیده تری خواهد شد. اگر تغییری نداشته باشیم

      مشکلی نخواهیم داشت!!! واگر تغییرات قابل پیش بینی باشند ، هرچه قدرهم که گسترده و زیاد باشند می توان با

    برنامه ریزی مناسب و افزایش انعطاف پذیری معماری سازمانی آنها را مدیریت و کنترل نمود و عوامل نامناسب مثل حجم بالای مستندات را با راهکارهای خاص حل نمود . 

            اما آیا می توان همه تغییرات را پیش بینی نمود ؟؟ آیا می توان فرآیند معماری سازمانی را به گونه ای  برنامه ریزی و اجرا نمود که درصورت برخورد با مشکلات و تغییرات پیش بینی نشده ، مقاوم و تطبیق پذیر باشد

    ؟ درصورت وجود ،  این فرآیند باید چه مشخصات و ویژگی هایی داشته باشد ؟  

    1-3- اهداف تحقیق :  

    انتخاب مدل ها ، ابزارها و راه حل های مناسب جهت چابکی و تطبیق پذیری در مقابل تغییراتیکی از نیازهای هر پروژه ای است که به نوعی با سازمان در ارتباط است. درفرآیند معماری سازمانی هم  چابکی و تطبیق پذیری امری اجتناب ناپذیر می باشد. به طور کلی استفاده از روش ها ، تیم ها  و ابزارهایچابک در فرآیند معماری سازمانی مزایای فراوانی دارند و اهداف این تحقیق می باشند. برخی از این مزایاعبارتند از :  

    ارتباط آسان تر بین سهامداران :  

     معمار ویا معماران بهتر می توانند نظرات و یا خروجی های معماری سازمانی را به سایر ذینفعانمعماری سازمانی در سازمان منتقل نمایند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شودکه برخیذینفعان معماری سازمانی مثل مدیران سازمان درطول فرآیند معماری سازمانی تغییرنمایند .

    انتقال ساده تر تجربیات :  

    با بکارگیری روش ها و ابزارها و مدل های چابک چون مسائل غیرضروری هم حذف می شود درنتیجه انتقال آن به ذینفعان معماری ساده تر می باشد. اهمیت موضوع زمانی است که تغییراتماموریتی یا تکنولوژی در حال اثرگذاری برسازمان است .  

    امکان مدیریت بهتر تغییرات :  

    با استفاده از روش ها ، ابزارها و مدل های چابک ، تغییرات را بهتر می توانیم مدیریت نماییم.

    اهمیت این مساله زمانی مشخص می شود که دربرنامه ریزی معماری سازمانی و اجرای آن پروژه هایبسیاری تعریف گردیده و هرکدام به تخصص های متنوعی نیاز دارد و درنتیجه نیاز به مدیریت وبرنامهریزی و بودجه ریزی پروژه ها وجود دارد. 

    کاهش حجم مستندات کاغذی :

     یکی از بزرگترین مشکلات فرآیند معماری سازمانی و به خصوص فاز برنامه ریزی معماریسازمانی تولید حجم انبوهی از مستندات کاغذی می باشد که این مساله موجب بروز مشکلات زیادیمی باشد. یکی از مهمترین اهداف بکارگیری مدل ها ، روش ها و ابزارهای چابک کم کردن استفاده ازکاغذ و مدیریت آنها می باشد. اهمیت این مساله زمانی می باشد که به دلیل تغییرات مکرر ماموریتی و فناوری مجبور باشیم تا خروجی ها را اصلاح و دوباره تولید کنیم و یا اینکه گزارش های جدیدی راتهیه نماییم .  

    کاهش هزینه ها و زمان اجرا و افزایش کیفیت :

     اصولا مدیریت سازمان ها و پروژه ها به دنبال این هستند تا هزینه های پروژه و زمان اجرا راکاهش داده و کیفیت و اثربخشی را بالا ببرند. یکی از اهداف استفاده از مدل ها و ابزارها و روش هایچابک هم کاهش هزینه و افزایش اثربخشی در سازمان می باشد. اهمیت کار زمانی روشن می شود کهبه هنگام تغییرات مداوم و متعدد مامورتی و یا تکنولوژی هزینه های زیادی بر سازمان تحمیل می شود

     افزایش نشاط و انگیزه در ذینفعان :

     از آنجایی که فرآیند معماری سازمانی ممکن است بسیار فرسایشی و خسته کننده باشد ، یکی ازمهمترین دلایل استفاده از روش ها و مدل ها و ابزارهای چابک این است که به کلیه ذینفعان به ویژهتیم معماری و مدیران سازمان نشاط و انگیزه منتقل نماید. دراین صورت ذینفعان در مقابل تغییراتراحت تر حرکت می کنند .  

    بهبود مستمر روش ها و فرآیندها :

    یکی دیگر از اهداف بکارگیری روش ها ، مدل ها و ابزارهای چابک بهبود مستمر روش ها وفرآیندها است ، چرا که اگر سیستمی به دنبال بهبود نباشد نابود خواهد شد .   

    افزایش انسجام تیم معماری سازمانی و کاهش وابستگی به امور تخصصی و یا حاشیه ای : 

    سازماندهی و انسجام تیم معماری یکی از مهمترین عوامل موفقیت اجرای فرآیند معماری سازمانی

    می باشد. یکی دیگر از اهداف استفاده از روش ها و مدل ها و ابزارهای چابک این است که تیم معماری منسجم بوده و کلیه امور تخصصی را برونسپاری نماید و ازدرگیرشدن در مسائل حاشیه ای وغیرضروری خودداری نماید .

     

    افزایش استفاده از مولفه ها1 و الگوها2 :

    یکی دیگر از اهداف استفاده از مدل ها ، روش ها و ابزارهای چابک ایجاد و افزایش استفاده از مولفهها و الگوهای آماده می باشد. این مولفه ها باید پویا ، تطبیق پذیر و قابل استفاده مجدد باشند . اهمیت اینموضوع زمانی مشخص می شود که در صورت تغییرات متعدد بتوانیم از الگوها و مولفه های مناسباستفاده نماییم .    

    1-4- ساختار تحقیق :  

    درادامه این تحقیق ودر فصل های بعدی ، مطالب زیررا مشاهده خواهیم نمود : 

    فصل دوم در مورد مفاهیم پایه و تعاریف در حوزه معماری سازمانی چابک می باشد .  

    فصل سوم در مورد مشخصات معماری سازمانی چابک می باشد .  

    فصل چهارم به بررسی متدولوژی های چابک معماری سازمانی خواهد پرداخت .

    فصل پنجم هم به نتایج تحقیق و پیشنهادات و محدودیت ها خواهد پرداخت .   

     

    1-5- نتیجه گیری :  

    دراین فصل به بررسی و طرح موضوع پرداختیم . همچنین دراین فصل اهداف تحقیق را بیان نمودیم . هدف ازارائه این فصل بازنمودن مساله و مشکلات ناشی از روش های موجود معماری سازمانی برای سازمان های متلاطم می باشد .برای اجرای موفق معماری سازمانی در سازمان های متلاطم ضروری است تا ازروش های خاصی استفاده نمود . معماری سازمانی چابک به عنوان روشی مناسب جهت معماری سازمانی سازمان های متلاطم مطرح گردیده ، که آشنایی با آن برای معماران بسیار مهم می باشد . درفصل های آتی به تشریح مسائل مربوط به معماری سازمانی چابک خواهیم پرداخت .  

  • فهرست و منابع گزارش سمینار معماری سازمانی چابک Agile Enterprise Architecture

    فهرست:

    فهرست شکل ها .............................................................................................................................................. 5

    فهرست جدول ها ............................................................................................................................................

    چکیده .....................................................................................................................................................................

    فصل اول : معرفی موضوع .........................................................................................................................11

    مقدمه ..............................................................................................................................................12 

    تعریف مساله ...................................................................................................................................13 

    اهداف تحقیق ...................................................................................................................................16 

    ساختار تحقیق ..................................................................................................................................18 

    نتیجه گیری ......................................................................................................................................18 

    فصل دوم : معماری سازمانی چابک ......................................................................................................19   

    مقدمه ................................................................................................................................................20  

    چابکی چیست ؟ .............................................................................................................................25 

    بیانیه چابک و بررسی آن .............................................................................................................27 

    طبقه بندی تغییرات در سازمان ها ..............................................................................................30 

    تعریف معماری سازمانی چابک ...................................................................................................32 

    اصول حاکم بر معماری سازمانی چابک ......................................................................................33  

    اهداف معماری سازمانی چابک ...................................................................................................39 

    معماران چابک ................................................................................................................................40   2-9- تیم های چابک ................................................................................................................................45 

    2-10-خلاصه و نتیجه گیری....................................................................................................................50 

    فصل سوم : مشخصات معماری سازمانی چابک .......................................................................... 51

     3-1- مقدمه  ............................................................................................................................................. 52

    3-2- فرآیند معماری سازمانی چابک و چرخه حیات چابک ..........................................................  53 

    3-3- تجارب عملی چابک ...................................................................................................................... 64  

    3-4- چارچوب چابک  ............................................................................................................................ 69      

    3-5- انواع معماری سازمانی چابک .......................................................................................................72

    3-6- مشکلات تدوین معماری سازمانی چابک ...................................................................................73

    3-7- تقسیم بندی سازمان ها براساس چابکی و تلاطم ....................................................................... 82 

    3-8-خلاصه و نتیجه گیری ....................................................................................................................... 85 

    فصل چهارم : متدولوژی های چابک معماری سازمانی .......................................................... 86 

                4-1- مقدمه ..............................................................................................................................................87    

                   4-2- متدولوژی چیست ؟ .....................................................................................................................89 

                 4-3- بررسی متدولوژی های سنتی معماری سازمانی ......................................................................91 

                             4-3-1- متدولوژی مهندسی اطلاعات ..................................................................................94 

                              4-3-2- متدولوژی BSP ........................................................................................................99 

                           4-3-3- متدولوژی اوراکل Case Method .........................................................................104

                            4-3-4- متدولوژی YSM ......................................................................................................108

                            4-3-5- متدولوژی معماری اطلاعات .................................................................................110 

                             4-3-6- متدولوژی RAD/JAD .............................................................................................113           4-3-7- متدولوژی EAP ........................................................................................................115

                4-4- مشکلات متدولوژی های سنتی معماری سازمانی  ...............................................................118 

                  4-5- طبقه بندی متدولوژی ها ............................................................................................................120 

                 4-6- روش های چابک  معماری سازمانی .........................................................................................126 

    4-6-1- معماری سازمانی چابک مبتنی بر Scrum ........................................................127  

    4-6-2- معماری سازمانی چابک مبتنی بر سرویس  ...................................................130  

    4-6-3- معماری سازمانی چابک مبتنی بر مدلسازی چابک  ....................................132 

                  4-7-خلاصه و نتیجه گیری ...................................................................................................................135 

    فصل پنجم : نتایج و پیشنهادات .......................................................................................................... 136 

    5-1- خلاصه تحقیق ................................................................................................................................137 

    5-2- محدودیت های تحقیق ................................................................................................................138

    5-3- نتایج تحقیق ...................................................................................................................................138

    5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آینده ...............................................................................................139 

     

    پیوست 1 : تحلیل آماری ......................................................................................................................... 142 

    پیوست 2 : مطالعه موردی ....................................................................................................................... 158 

    منابع و مآخذ و مراجع ................................................................................................................................. 178  

    منبع:

    - کتب [1] 

    [B1] David J. Anderson, Eli Schragenheim , September 17, 2003 . "Agile Management  for

    Software Engineering: Applying the Theory of Constraints for Business Results " 

     

    [B2]   Michele Marchesi, Giancarlo Succi, Don Wells, Laurie Williams , August 30, 2002 ,

    "Extreme Programming Perspectives"

     

    [B3] Jim Highsmith , April 06, 2004 , "Agile Project Management: Creating Innovative Products "

     

    [B4]  Gary Chin , 2004 , "Agile Project Management: How to Succeed in the Face of

    Changing Project Requirements "

     

    [B5] Dirk Krafzig, Karl Banke, Dirk Slama , November 09, 2004 , "Enterprise SOA:

    Service-Oriented Architecture Best Practices"

     

    [B6] Mary Poppendieck, Tom Poppendieck , May 08, 2003 , "Lean Software

    Development: An Agile Toolkit"

     

    [B7] Len Bass, Paul Clements, Rick Kazman , April 11, 2003 , "Software Architecture in Practice, Second Edition"

     

    [B8] Lisa Crispin, Tip House , October 25, 2002, "Testing Extreme Programming " 

     

    [B9] Michael Jesse Chonoles and James A. Schardt , 2003 , "UML 2 for Dummies "  [B10] Witten, J.L. et all, Systems Analysis & Design Methods, Irwin & Toppan, 1990. [B11] Avison, D.E., et all, Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools, 2nd . edition, McGraw_Hill, 1995.  

    [B12] Spewak, Steven H. Enterprise Architecture Planning: Developing a Blueprint for Data, Applications, and Technology. Jihn Wiley & Sons.September 1993 . 

    [B13] Martin, James. Information Engineering. Prentice. 1990.

    [B14]  Barker, R., Case*Method Tasks & Deliverables, Addison –Wesley, 1990

    [B15] Yourdon Inc., Yourdon System Method : Model-Driven Systems Development, Yourdon Press, 1993

    [B16]  Martin, j., Rapid Application Development, Macmillan, 1991

     

    [B17] Maier, M. W., and Rechtin, E. 2000. The Art of Systems Architecting. 2nd ed. NewYork. CRC Press.

     

    [B18] Rechtin, E. 1991. Systems Architecting :Creating and Building Complex Systems. London: Printice Hall.

    - مقالات[2]

    [P1] Armour, F. J.,Kaisler , S. H., and Liu, S. Y. 1999 , "Building an Enterprise Architecture Step by Step" , IT Pro , July |August , PP. 31-39 .

    [P2] Kaisler , S. H., Armour , F ., and Valivullah ,M. 2005 , "Enterprise Architecting  Critical Problems" , Proc. Of the 38 Hawaii Int'l Conf. on System Sciences , Track 08 , Vol 08 , vol 08, pp . 224.2.

    [P3] Nikos C.Tsourveloudis and Kimon P.Valavanis , “On the Measurement of Enterprise Agility” , Journal of Intelligent and Robatic System 33 : 329-342,2002 , printed in the Netherlands.,2002

    [P4] Mark Nelson , “Enterprise Architecture Modernization Using the Adaptive

    Enterprise Framework” , The Mercator Group , 2003 , 2004

    [P5] Kemal A.Delic , “The Rise of The Intelligent Enterprise” , 2003

    اسناد فنی [3]

    [T1] A Practical guide to federal enterprise architecture , Version 1,0 . February 2001 .

    Chief  Information Officer Council : 

    http://www.cio..gov/documents/bpeaguide.pdf

     

    [T2] Zachman J.A., The Zachman Framework: A Primer for Enterprise Engineering and Manufacturing, 2003 . 

     

     [T3] صمدی اوانسر ، عسگر ، مقدمه ای بر معماری سازمانی (ویژه مدیران) ، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی  ،تهران ، ایران . تیر ماه 1384 .  

    مقالات آزاد [4]

    [W1] Schekkeman , J . 2005 , "Trends in Enterprise Architecture : How  are

    Organization  Progressing ? " , Report of the Third Measurement , 

     

    - صفحات وب و پایگاه های اینترنتی [5]

     

    [I1] www.zifa.com

    [I2] www.popkin.com

    [I3] www.cio.gov

    [I4] www.microsoft.com/office/visio

    [I5] Agile Alliance . http://www.agilealliance.org

    [I6] Manifesto for Agile Software Development. http://www.agilemanifesto.org

    [I7] http://www.agilemodeling.com  

    [I8] http://www.agileprojectmgt.com

    [I9] http://www.agileea.com

    [I10] http://www.enterprise-architecture.info & http://www.enterprise-architecture.ir 

    [I11] http://www.agiledata.org

    [I12] Agile Project Management (http://www.agileprojectmgt.com) Declaration of

    Interdependence for Agile-Adaptive Management

    (http://pmdeclarationofinterdependence.org)

    [I13] http://www.agileadvice.com

    [I14] www.agilejournal.com ,Agile at Scale: 7+7 Practices for Enterprise Agility

    WRITTEN BY TUESDAY, 04 APRIL 2006 DEAN LEFFINGWELL

    [I15] http://www.enterpriseunifiedprocess.com/

    [I16]  WWW.AgileArchitect.org

    [I17] http://alistair.cockburn.us/index.php/Interview_with_Alistair_at_Agile2006

    [I18] http://www.versionone.net/Resources/  

    [I19] http://www.progressivepractices.com/index.htm  

                                                    

    [I20] Scott Ambler , Agile Enterprise Architecture: Beyond Enterprise Data Modeling ,

    http://www.flashline.com/Content/Ambler/agile_ent_arch

    [I21] http://e-cio.org/lea_portal.htm

    [I22]  http://blogs.ittoolbox.com/cio/lea

    [I23] http://www.agilemodeling.com  / Agile Requirement Best Practice

    [I24] www.agilejournal.com , WRITTEN BY AHMED SIDKY AND JAMES D.

    ARTHUR , A Disciplined Approach to Adopting Agile Practices: The Agile Adoption ,  Framework, Part 1, MAY 2007

    [I25] http://www.cio.gov

    [I26] http://www.IBM.com

     

    پایان نامه ها و گزارش های  سمینار دانشجویی [6]

      [A1] فتح اللهی ، علی ، گزارش سمینار کارشناسی ارشد : انطباق چارچوب معماری سازمانی فدرال با نرم افزارSystem Architect ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران . اسفند ماه 1381 .  

     [A2] فتح اللهی ، علی ، پایان نامه کارشناسی ارشد : بررسی UML  ازنظر قابلیت پوشش به چارچوب زکمن ،دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران . خرداد ماه 1383 .  

     [A3] مصداقی نیا ، سالار ، پایان نامه کارشناسی ارشد : معماری های تطبیق پذیر ، روشی برای پویایی رفتار ،دانشگاه صنعتی شریف ، دانشکده مهندسی کامپیوتر ، تهران ، ایران . دی ماه 1383 .  

     [A4] پورکمالی انارکی ، مریم ، گزارش سمینار کارشناسی ارشد : روش های ارزیابی معماری نرم افزار ، دانشگاهآزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، گروه کامپیوتر ، تهران ، ایران . اردیبهشت ماه 1384 .  

     [A5] زرگرنتاج  ، سید مهدی  ، تحقیق کارشناسی ارشد : بررسی و تدوین سبک معماری فناوری اطلاعات سازمانی ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران . سال 1385 .  

     [A6] رضایی ، رضا ، پایان نامه  کارشناسی ارشد :  ارائه روشی برای ارزیابی معماری سازمانی ، دانشگاه آزاداسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، گروه کامپیوتر ، تهران ، ایران . سال 1385 -1384  .  

     [A7] جوانبخت ، مهرشید ، پایان نامه  کارشناسی ارشد :  ارائه روشی برای ارزیابی بلوغ معماری سازمانی ، دانشگاهآزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، گروه کامپیوتر ، تهران ، ایران . سال 1385 -1384  .  

     [A8] جوادپور  ، روح ا...   ، سمینار کارشناسی ارشد : ارائه مدل قابل اجرا برای معماری سازمانی با استفاده از شبکه های پتری رنگی ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران . سال 1385 .  

                                                    

     [A9] مهجوریان  ، امیررضا  ، سمینار کارشناسی ارشد :بررسی انطباق نسخه 2 زبان مدلسازی یکنواخت برسلولهایچارچوب زکمن ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران . سال 1385 .  

     [A10] زرگرنتاج  ، سید مهدی  ،گزارش سمینار کارشناسی ارشد : بررسی سبک  های معماری فناوری اطلاعاتسازمان ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران . سال 1384 .  

     [A11] استادزاده ، سید شروین ، پایان نامه  کارشناسی ارشد : جایگاه MDA   درمعماری سیستم های سازمانی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، گروه کامپیوتر ، تهران ، ایران . سال 1384   .  

     [A12] جان بخش  ، سمیه ، پایان نامه  کارشناسی ارشد : انطباق چارچوب معماری سازمانی زکمن با UML 2.0 ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، گروه کامپیوتر ، تهران ، ایران . اردیبهشت 1385   .  

    ارائه ها [7]

     [S1] David J. Anderson, Eli Schragenheim , September 17, 2003 . "Agile " 

     

    کارگاه ها و دوره های آموزشی [8]

    [C1] David J. Anderson, Eli Schragenheim , September 17, 2003 . "Agile " 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت