پایان نامه تدوین متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی سرویس گرا در جهت پوشش کامل به چارچوب زکمن

تعداد صفحات: 192 فرمت فایل: word کد فایل: 10001971
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۲۵,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تدوین متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی سرویس گرا در جهت پوشش کامل به چارچوب زکمن

    کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر -  گرایش  نرم افزار  

    چکیده 

    معماری سازمانی عبارت است از مجموعه ای از ارائه های توصیفی (مدل ها) در ارتباط با تشریح یک سازمان بگونه ای که قابل مدیریت بوده و در دوره حیات مفیدش قابل نگهداشت باشد. چارچوب معماری زکمن که به نوعی جدول مندلیف مدل های معماری سازمانی به حساب می آید، چارچوب مرجعی است که شش جنبه اطلاعات، فرآیندها، مکانها، افراد، رویدادها و اهداف را تحت پوشش قرار می دهد. 

    چالش اصلی چارچوب زکمن، عدم ارائه روش انجام معماری است، واضح است که داشتن یک چارچوب (هر چقدر هم کامل و خوش تعریف) بدون بکارگیری و اجرای آن بی فایده خواهد بود. متدولوژی "برنامه ریزی معماری سازمانی" آقای اسپیواک که از چارچوب زکمن کمک گرفته بود، موفق شد نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان این حوزه را به خود جلب کند. از آنجاکه از زمان ارائه این متدولوژی، بیش از 13 سال می گذرد، به نظر نمی رسد این متدولوژی قادر باشد با دانش و مفاهیم جدید کاربرد مناسبی داشته باشد. همچنین معماری سرویس گرا به عنوان سبکی از معماری نرم افزار که بر اتصال سست مولفه های نرم افزاری تحت عنوان سرویس بنا شده به سرعت در حال گسترش و فراگیری است.  

    در این تحقیق متدولوژی معماری سازمانی آقای اسپیواک با توجه به رویکرد معماری سرویس گرا و در جهت پوشش کامل(در حد توان و دانش) به چارچوب زکمن اصلاح و به روز رسانی می شود. نتایج این رهیافت بر هر سه مورد چارچوب زکمن، متدولوژی معماری آقای اسپیواک و معماری سرویس گرا اثر می گذارد. چارچوب زکمن دیگر ساختاری آموزشی و غیر کاربردی نخواهد بود و با متدولوژی و مفاهیم جدید سرویس گرا تجهیز خواهد شد. متدولوژی معماری سازمانی آقای اسپیواک با توجه به رهیافت معماری سرویس گرا به روز و کارآمد خواهد شد، همچنین معماری سرویس گرا نیاز خود به داشتن مبانی نظری مکمل و شناخته شده را با چارچوب زکمن تکمیل می کند و از قالب و مفاهیم مرسوم متدولوژی شناخته شده آقای اسپیواک برای معرفی متدولوژی معماری سرویس گرا استفاده خواهد برد. 

     

    کلمات کلیدی : معماری سازمانی ، معماری سرویس گرا ، چارچوب زکمن ، متدولوژی برنامه ریزی معماری

    سازمانی  

    1 تعریف صورت مساله 

    1,1 مقدمه 

    چارچوب زکمن که به قولی "جدول مندلیف" برای معماری سازمانی به حساب می آید، ساختاری دوبعدی دارد که شش جنبه داده، فرآیند، مکان، اشخاص، زمان و انگیزه را از پنج دیدگاه برنامه ریز، مالک سازمان، طراح ، سازنده و پیمانکار مورد توجه قرار می دهد. اهمیت چارچوب زکمن آنجا مشخص می شود که می بینیم اکثر چارچوب های معماری سازمانی که از زمان ارائه چارچوب زکمن در سال 1993 تا کنون معرفی شده اند به نوعی وامدار آن بوده و از بسیاری از مفاهیم مطرح شده در این چارچوب استفاده برده اند و از این رو در مقالات و متون پژوهشی نیز چارچوب زکمن به عنوان چارچوب مادر معماری نقشی برجسته ایفا می کند[4].  

    جان زکمن با معرفی چارچوب پیشنهادی خود و با بسط آن در سال 1993 تحول شگرفی در مباحث مرتبط با معماری سازمانی پدید آورد ولی در خصوص متدولوژی سکوت کرده است. این چارچوب با تمامی مزایای منحصر به فرد آن با دو چالش عمده روبروست، مشکل اول نبود یک زبان مدلسازی جهت پوشش به سلولهای چارچوب و مورد دوم متدولوژی جهت تدوین معماری سازمانی است. در تعدادی متون پژوهشی و دانشگاهی به بررسی مشکل اول پرداخته [4] و راه حل هایی برای آن بیان شده است که اگرچه ایده آل و بی نقص نبوده اند، اما قابل قبول ارزیابی می شوند. اما در خصوص چالش دوم باید گفت هنوز راه حل کامل و جامعی ارائه نشده است. 

    2,1 طرح مساله  

    واضح است که داشتن یک چارچوب (هر چقدر هم کامل و خوش تعریف) بدون بکارگیری و اجرای آن بی فایده خواهد بود. با وجود آنکه خود زکمن در خصوص متدولوژی مطلبی بیان نکرده است اما این دلیل نمی شود که تصور کنیم چنین کاری اصلا صورت نگرفته است. 

     با مراجعه به منابع و کتب مرتبط با معماری سازمانی و بعد از جستجو و تحقیقات کافی بر نویسنده مسجل شد که تاکنون تنها یک رهیافت مطرح تحت عنوان "برنامه ریزی معماری سازمانی" توسط اقای اسپیواک در سال 1993 در این راستا ارائه شده است [6].  

    متدولوژی "برنامه ریزی معماری سازمانی" آقای اسپیواک که از چارچوب زکمن کمک گرفتهشده بود، موفق شد نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان این حوزه را به خود جلب کند. اگرچه از زمان ارائه این متدولوژی، بیش از 13 سال می گذرد، همچنان کاربرد قابل ملاحظه ای در معماری سازمانی دارد. این کاربرد و مقبولیت با توجه به رشد سریع علم خصوصا در حوزه فناوری اطلاعات، نشان دهنده نقاط قوت بسیار این متدولوژی بوده که با گذشت بیش از یک دهه، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. 

    اما عواملی چون کامل نبودن متدولوژی در پوشش جامع به چارچوب زکمن، تغییرات سریع در حوزه فناوری اطلاعات، معرفی و ارائه چارچوب های معماری سازمانی معتبری چون معماری سازمانی فدرال، وزارت دفاع و خزانه داری، تغییر روش های مدلسازی، گسترش مبانی شئ گرائی و به خصوص معرفی و گسترش کاربرد معماری سرویس گرا در این مدت، نیاز به متدولوژیهای به روز و کاملتری را ضروری ساخته است.  

    معماری سرویس گرا سبکی از معماری است که هدف آن دستیابی به اتصال سست در ارتباطات بین مولفه های نرم افزاری است. سرویس واحدی از کار است که توسط ارائه دهنده سرویس انجام می شود تا نتیجه مطلوب برای درخواست کننده سرویس را مهیا نماید. هر دوی ارائه دهنده و درخواست کننده سرویس، نقش هائی هستند که بوسیله عوامل نرم افزاری به جای عوامل انسانی انجام می شوند. 

    با توجه به مطالب گفته شده تغییرات گسترده در مباحث مربوطه، به خصوص معماری سرویس گرا نیاز به متدولوژی کاملی(از جهت پوشش به چارچوب زکمن) که پاسخگوی نیازهای جدید باشد، به وجود آورده است. در این شرایط به نظر می رسد، بهترین گزینه، به روز رسانی و تکمیل این متدولوژی با توجه به رویکرد معماری سرویس گرا و در جهت پوشش کامل(در حد توان و دانش) چارچوب مادر زکمن باشد.  

    در این راستا، " تدوین متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی سرویس گرا در جهت

    پوشش کامل به چارچوب زکمن" به عنوان موضوع این تحقیق انتخاب شده و سعی بر این

    خواهد بود تا نتیجه این تلاش از نظر علمی، تئوری و کاربردی مورد قبول واقع شود. البته همانطور که متدولوژی گفته شده به گامها، راهنمائی ها، ملزومات و چگونگی تدوین و انجام معماری پرداخته و بحثی در خصوص جزئیات و ابزار مشخصی نکرده است، در این تحقیق نیز قصد ورود به جزئیات وابزارها و نمادها نخواهد بود.  

     

    3,1 اهداف تحقیق 

    مضامین اصلی که در پایان نامه مورد بحث قرار خواهد گرفت، به شرح زیر است: 

    بسط متدولوژی "برنامه ریزی معماری سازمانی" در جهت پوشش به شش ستون چارچوب زکمن: از آنجائیکه این متدولوژی بر مبنای چارچوب اولیه زکمن بوده و فقط سه جنبه اولیه آن را پوشش می دهد، لازم است با بسط و تکمیل آن، پوشش مناسب به سه ستون دیگر(زمان، اشخاص و انگیزه) نیز داده شود. لذا یکی از کارهای اصلی در این زمینه، تکمیل متدولوژی آقای اسپیواک جهت پوشش به تمامی جنبه های چارچوب خواهد بود.  

    استفاده از معماری سرویس گرا : در جهت استفاده بهینه و کارآمد از فناوری ها و سکو های مختلف در یک سازمان و در راستای یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی و فناوری های زیر ساختی موجود لازم است توجه خاصی به معماری سرویس گرا شود.  

    به روز رسانی محصولات پیشنهادی: عصاره و مبنای هر چارچوب معماری سازمانی، محصولاتی(مدل) است که تولید می کند و متدولوژی نیز روشی است برای تولید صحیح و کارآمد این محصولات. با توجه به گذشت بیش از یک دهه از زمان ارائه این متدولوژی، لازم است مدل ها و محصولاتی که در این سالها ارائه و مورد قبول قرار گرفته به مجموعه محصولات خروجی گامهای متدولوژی اضافه شود و آن دسته از مدل ها که استفاده خود را از دست داده اند، حذف شوند.  

    4,1 محدوده تحقیق 

    در خصوص ویژگی های متدولوژی پیشنهادی باید به موارد زیر اشاره کرد: 

    مفاهیم و تعاریف مورد نیاز در فصل دوم(ادبیات موضوع) و سوم معرفی شده اند. 

    از زبان نماد گذاری خاصی برای مدل های متدولوژی استفاده نشده است. هر مدل را می توان با نمادهای مختلفی ترسیم نمود.

    مدل فازهای متدولوژی بصورت ترتیبی(غیر تکراری) است.

    روش تحلیل و طراحی مشخصی بکار برده نشده است بلکه در هر فاز بسته به نیاز آن ازروش مناسب آن استفاده شده است.

    بعضی از محصولات و خروجی ها بصورت مدل های معماری ارائه شده اند و بعضی دیگر  بصورت ارائه ها، تائید ها و مستندات می باشند.

    برای متدولوژی ابزاری جهت آموزش و استفاده طراحی و پیاده سازی شده است که تحت وب می باشد.

    با توجه به موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که ساختار رهیافت پیشنهادی فاقد تمامی جنبه ها و ویژگی های یک متدولوژی کامل است، در عوض سعی شده است از ساختار(مولفه ها) متدولوژی ارائه شده توسط آقای اسپیواک استفاده شود و محتوای مورد نظر در آن جای داده شود. اصولا بحث و بررسی کامل بودن وجوه متدولوژی آقای اسپیواک در حوزه این تحقیق نمی گنجد و هدف این تحقیق نیز این موضوع نمی باشد. در این تحقیق با اغماض از عنوان "متدولوژی" برای رهیافت پیشنهادی استفاده خواهد شد. 

    حوزه متدولوژی سه سطر اول چارچوب زکمن است. مدل فیزیکی که در سطر چهارم مطرح شده و مربوط به فناوری می باشد، خارج از حوزه برنامه ریزی معماری می باشد. تمامی شش ستون چارچوب زکمن در حوزه رهیافت قرار دارند. مدل هایی که به جنبه زمان مربوط می باشند، چندان شناخته شده نبوده و لذا در متدولوژی پیشنهادی به اندازه دیگر جنبه ها مورد توجه قرار نگرفته اند. 

    5,1 تحقیقات مرتبط 

    از آنجا که موضوع این تحقیق ترکیبی از مباحث مربوط به معماری سازمانی، معماری سرویس گرا و متدولوژی آقای اسپیواک است، تحقیق مشابهی که دارای تمام این عناصر بوده توسط نویسنده شناسائی نشده است اما مقالات و کتابهای متعددی یافت می شود که در خصوص هر یک از مباحث گفته شده بصورت جداگانه بحث نموده اند9[,7,6]. نوآوری این تحقیق مربوط به ترکیب سه مفهوم معماری سازمانی, معماری سرویس گرا و متدولوژی آقای اسپیواک است، برای انجام کار هر سه مفهوم گفته شده به طور کامل و جامع در فصل دوم مورد بررسی قرار می گیرد تا زمینه ارائه رهیافت پیشنهادی در فصل چهارم آماده شود.  

    6,1 ساختار پایان نامه 

    ساختار این تحقیق شامل شش فصل است. 

    فصل اول در خصوص تعریف صورت مساله و تعیین حوزه و ساختار تحقیق بود. 

    فصل دوم به ادبیات موضوع اختصاص دارد و مفاهیمی چون معماری سازمانی، معماری سرویس گرا و متدولوژی آقای اسپیواک به تفصیل بررسی می شوند تا اطلاعات لازم برای پرداختن به رهیافت این تحقیق فراهم شود. در فصل دوم چارچوب های معماری سازمانی معرفی می شوند و چارچوب زکمن بصورت کامل تشریح می شود، مفاهیم سرویس گرائی و ضرورت های آن گفته می شود و سپس گامها و محصولات اصلی متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی ارائه می شود. 

    فصل سوم به معماری سازمانی سرویس گرا اختصاص دارد، ابتدا امکان ترکیب دو مفهوم معماری سازمانی و معماری سرویس گرا بررسی می شود و سپس اصول و قوانین حاکم بر آن گفته می شود، سرانجام نیز روشی برای تجزیه و تحلیل سرویس گرا ارائه می شود تا مشخص شود که چگونه می توان در یک سازمان سرویس ها را از مدل کسب و کار سازمان استنتاج نمود. 

    در فصل چهارم متدولوژی پیشنهادی برای پوشش کامل به چارچوب زکمن و مبتنی بر معماری سرویس گرا ارائه می شود، متدولوژی پیشنهادی در قالب تعدادی فاز است که هر فاز دارای تعدادی گام است و هر گام نیز خود شامل تعدادی محصول خروجی است. پس از معرفی رهیافت پیشنهادی به بررسی نقاط قوت و ضعف آن می پردازیم. 

    فصل پنجم به بررسی یک مطالعه موردی در جهت ارزیابی رهیافت پیشنهادی اختصاص دارد. با تهیه و توزیع فرم های نظر سنجی بین گروهی از کارشناسان و معماران سازمانی و جمع بندی نتایج حاصله می توان برآوردی از میزان مقبولیت متدولوژی بدست آورد.

    فصل ششم درمورد نتایج تحقیق و مقایسه آن باسایر رهیافت هاست و در انتها نیز زمینه های مربوط به تحقیقات آتی آورده خواهد شد.  

     

    Abstract

     

    Enterprise Architecture refers to a set of descriptive presentations (models) related to the definition of an enterprise in a way that is be manageable and maintainable in its life. The Zachman framework for Enterprise Architectures models is somehow like the Mendeliov‘s table. It works as a reference framework that includes the six dimensions of data, process, location, person and goal. The main pitfall of Zachman framework is lack of giving a method for architecture. Clearly having a framework, no matter how complete and comprehensive, without implementation will be of no use. 

    Speaweak‘s methodology of Enterprise Architecture Framework (EAP) which is delivered from Zachman framework managed to win the attention of many experts. However, regarding the fact that it has been over 13 years since the introduction of it, this method fail to suit the new knowledge and technology. Also, Service Oriented Architecture (SOA) as a style of software architecture which is based on loosely coupling of software components (Services) is getting widespread.

    In this study, EAP method with an approach of SOA and the coverage of Zachman Framework principles will be modified and updated.

     

    Key words: Enterprise Architecture, Service Oriented Architecture,

    Zachman Framework, Enterprise Architecture Planning 

  • فهرست و منابع پایان نامه تدوین متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی سرویس گرا در جهت پوشش کامل به چارچوب زکمن

    فهرست:

      

    1             تعریف صورت مساله ....................................................................................1 

    1,1  مقدمه ................................................................................................................................................................1 

    2,1  طرح مساله .......................................................................................................................................................1 

    3,1  اهداف تحقیق...................................................................................................................................................3 

    4,1  محدوده تحقیق................................................................................................................................................3 

    5,1  تحقیقات مرتبط...............................................................................................................................................4 

    6,1  ساختار پایان نامه ............................................................................................................................................5 

    2           معماری سازمانی..........................................................................................7 

    1,2  معماری چیست ...............................................................................................................................................7 

    1,1,2  معماری سازمانی .....................................................................................................................................8 

    2,1,2  انواع معماری سازمانی.........................................................................................................................11 

    3,1,2  ضرورت و نتایج معماری سازمانی .....................................................................................................14 

    2,2  چارچوب های معماری ................................................................................................................................15 

    1,2,2  تفاوت چارچوب و معماری سازمانی .................................................................................................15 

    2,2,2  چارچوب زکمن ....................................................................................................................................16 

    3,2,2  چارچوب C4ISR ............................................................................................................................17 

    4,2,2  چارچوب FEAF................................................................................................................................18 

    5,2,2  چارچوب DODAF..........................................................................................................................20 

    6,2,2  چارچوب TEAF................................................................................................................................20 

    7,2,2  مقایسه چارچوب های معماری سازمانی..........................................................................................21 

    8,2,2  شناخت تفصیلی چارچوب زکمن......................................................................................................22 

    3,2  روش های انجام معماری سازمانی ............................................................................................................27 

    1,3,2  متدولوژی مربوط به DODAF......................................................................................................27 

    2,3,2  متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی.........................................................................................27 

    3,3,2  متدولوژی راهنمای کاربردی برای معماری سازمانی فدرال.........................................................28 

    4,3,2  متدولوژی ADM ..............................................................................................................................29 

    5,3,2  متدولوژی Levis...............................................................................................................................29 

    4,2  مدل بلوغ معماری سازمانی ........................................................................................................................30 

    5,2  معماری سرویس گرا....................................................................................................................................33 

    1,5,2  تعریف.....................................................................................................................................................34 

    2,5,2  سرویس..................................................................................................................................................37 

    3,5,2  اتصال سست .........................................................................................................................................40 

      i

    4,5,2  سرویس های وب .................................................................................................................................41

    5,5,2  مزایای معماری سرویس گرا ..............................................................................................................43

    6,5,2  پروتکل ها و استانداردها .....................................................................................................................46

    7,5,2  هم نواسازی و هم خوانی ....................................................................................................................52

    8,5,2  روش تحلیل و طراحی سرویس گرا..................................................................................................53

    9,5,2  مدل بلوغ معماری سرویس گرا .........................................................................................................59 

    6,2  متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی .................................................................................................60 

    1,6,2  حوزه و دامنه "برنامه ریزی معماری سازمانی"..............................................................................60 

    2,6,2  فاز ها و مراحل متدولوژی "برنامه ریزی معماری سازمانی"........................................................62 

    3,6,2  جمع بندی و ارزیابی متدولوژی "برنامه ریزی معماری سازمانی".............................................70 

    7,2  خلاصه ............................................................................................................................................................73 

    3      معماری سازمانی سرویس گرا(SOEA)..................................................76 

    1,3  ترکیب معماری سازمانی و معماری سرویس گرا....................................................................................76 

    1,1,3  مقایسه ای میان معماری سازمانی با معماری سرویس گرا..........................................................76 

    2,1,3  تفاوت معماری سازمانی با معماری سرویس گرا ............................................................................77 

    3,1,3  امکان ترکیب ........................................................................................................................................77 

    4,1,3  تاثیر معماری سرویس گرا..................................................................................................................78 

    2,3  لایه های معماری سازمانی سرویس گرا...................................................................................................79 

    1,2,3  هم نواسازی در معماری سرویس گرا ...............................................................................................79 

    3,3  اصول مشترک معماری سازمانی سرویس گرا.........................................................................................81 

    1,3,3  قابلیت استفاده مجدد..........................................................................................................................82 

    2,3,3  قرارداد رسمی برای تعامل..................................................................................................................82 

    3,3,3  اتصال سست سرویس ها ....................................................................................................................82 

    4,3,3  پنهان سازی پیاده سازی داخلی .......................................................................................................82 

    5,3,3  قابلیت ترکیب پذیری..........................................................................................................................83 

    6,3,3  خود مختاری سرویس ها....................................................................................................................83 

    7,3,3  بی وضعیتی(حالت) سرویس ها.........................................................................................................83 

    8,3,3  قابلیت شناسایی و کشف....................................................................................................................84 

    9,3,3  رابطه مابین اصول معماری سازمانی سرویس گرا ..........................................................................84 

    4,3  زیر لایه های معماری سرویس گرا............................................................................................................86 

    1,4,3  لایه سرویس های فرآیندی (هم نواسازی)......................................................................................86 

    2,4,3  لایه سرویس های حرفه......................................................................................................................88 

    3,4,3  لایه سرویس های نرم افزاری.............................................................................................................90 

    4,4,3  ارتباط لایه های معماری سرویس گرا..............................................................................................91 

    5,3  روش تبدیل مدل فرآیندی به سرویس گرا .............................................................................................93 

     i i

    1,5,3  اهداف و خروجی ها فاز تحلیل سرویس گرا ...................................................................................94

    2,5,3  گامهای تحلیل سرویس گرا ...............................................................................................................95

    3,5,3  مروری بر فاز طراحی سرویس گرا .................................................................................................101

    6,3  سرویس های حرفه : قلب معماری سرویس گرا..................................................................................102

    1,6,3  قابلیت استفاده مجدد.......................................................................................................................102

    2,6,3  جداسازی سرویس های حرفه با سرویس های هم نواسازی.....................................................103 

    7,3  خلاصه .........................................................................................................................................................104 

    4     متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی سرویس گرا ............................105 

    1,4  ویژگی های رهیافت پیشنهادی..............................................................................................................105 

    2,4  گامها و محصولات رهیافت پیشنهادی ..................................................................................................107 

    1,2,4  فاز برنامه ریزی آغازین ....................................................................................................................107 

    2,2,4  فاز شناخت اولیه حرفه (معماری موجود – سطر اول و قسمتی از سطر دوم)......................109 

    3,2,4  فاز مطالعات تطبیقی (اختیاری).....................................................................................................110 

    4,2,4  فاز شناخت تفصیلی حرفه (معماری موجود -  مدلهای تکمیل شده سطر دوم)...................110 

    5,2,4  فاز شناسایی سیستم ها و فناوری های موجود (معماری موجود -  مدلهای سطر سوم).....112 

    6,2,4  فاز تبدیل مدل فرآیندی به سرویس گرا ......................................................................................114 

    7,2,4  فاز معماری لایه های سرویس........................................................................................................115 

    8,2,4  فاز معماری داده و سیستم (معماری مطلوب-  داده ها و سیستم ها).....................................116 

    9,2,4  فاز معماری فناوری (معماری مطلوب – ستونهای شبکه،  کاربران و انگیزه)..........................117 

    10,2,4 فاز معماری همبندی (معماری مطلوب - نگاشت بین ستونها و سطرها)...............................118 

    11,2,4 فاز برنامه اجرایی ...............................................................................................................................119 

    3,4  بررسی و  ارزیابی رهیافت پیشنهادی ....................................................................................................120 

    1,3,4  نقاط مثبت متدولوژی ......................................................................................................................120 

    2,3,4  کمبود ها و نقاط ضعف متدولوژی.................................................................................................122 

    4,4  خلاصه .........................................................................................................................................................122 

    5           مطالعه موردی..........................................................................................123 

    1,5  حوزه مطالعه موردی.................................................................................................................................123 

    2,5  نمونه محصولات مطالعه موردی .............................................................................................................124 

    1,2,5  مدل های مربوط به معماری وضع موجود....................................................................................124 

    2,2,5  مدل های معماری وضع مطلوب ....................................................................................................131 

    3,5  ارزیابی مدل ها...........................................................................................................................................134 

    1,3,5  نتایج نظرسنجی ................................................................................................................................135 

    2,3,5  تحلیل نتایج .......................................................................................................................................136 

    4,5  خلاصه .........................................................................................................................................................137 

    6           نتیجه گیری و جمع بندی .......................................................................138 

     i ii

    1,6  خلاصه تحقیق ...........................................................................................................................................138

    2,6  نتایج تحقیق...............................................................................................................................................140

    3,6  مقایسه با سایر رهیافت ها .......................................................................................................................140

    4,6  محدودیت ها و زوایای پوشش داده نشده.............................................................................................141

    5,6  اقدامات آتی................................................................................................................................................142

    منابع و مراجع.................................................................................................143 

       

     

    منبع:

    منابع و مراجع 

    شمس، ف. مهر 1383، مفاهیم پایه معماری سازمانی، ماهنامه توسعه و کاربری فناوری  ارتباطات و اطلاعات

    (تکفا)، سال دوم، شماره 3. 

    شمس، ف . مهر پروران، ج. مهر 1383، اصول معماری اطلاعات، استانداردها، ارزیابی و ابزار ، ماهنامه توسعه وکاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات (تکفا)، سال دوم، شماره 3. 

    صمدی اوانسر، ع. 1384، مقدمه ای بر معماری سازمانی- ویژه مدیران، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی.  [4] مهجوریان،  ا. 1385، بررسی انطباق نسخه 0,2 زبان مدلسازی یکنواخت بر سلولهای چارچوب زکمن، سمینار  کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. 

     

     

    [5]       Krafzig, D., Banke, K. and Slama D. 2004, Enterprise SOA: Service-Oriented Architecture Best Practices, Prentice Hall.

     

    [6]       Spewak, S.H., 1992, Enterprise Architecture Planning: Developing a Blueprint for Data, Applications and Technology, Hoboken.

     

    [7]       Khoshafian, S. 2006, Service Oriented Enterprsies, Auerbach.

     

    [8]       Weerawarana, S., Curbera, F., Leymann, F. and Storey, T. 2005, Web Services Platform Architecture: SOAP, WSDL, WS-Policy, WS-Addressing, WS-BPEL, WS-Reliable Messaging, and More, Prentice Hall.

     

    [9]       Erl, T. 2005, Service-Oriented Architecture: Concepts, Technology, and Design, Prentice Hall.

     

    [10]   Akram, M.S. 2005, Managing Changes to Service Oriented Enterprises, MS Thesis, Virginia Polytechnic Institute and State University.

     

    [11]   Manes, A.T. 2003, Web Services: Manager's Guide, Addison-Wesley.

     

    [12]   Chatterjee, Sandeep and Webber, 2004, Developing Enterprise Web Services: An Architect's Guide, Upper Saddle River, Prentice Hall.

     

    [13]   Erl, T. 2004, Service-Oriented Architecture: A Field Guide to Integrating XML and Web Services, Prentice Hall.

     

    [14]   Harold, E.R. 2003, Processing XML with Java: A Guide to SAX, DOM, JDOM, JAXP, and TrAX, Addison-Wesley.

     

    [15]   Hohpe, G., Woolf, B. and Brown, K. 2004, Enterprise Integration Patterns: Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions, Addison-Wesley.

     

    [16]   Kaye, D. 2003, Loosely Coupled: The Missing Pieces of Web Services, Rds Associates Inc.

     

    [17]   Linthicum, D.S. 2004, Next Generation Application Integration: From Simple Information to Web Services, Addison-Wesley.

     

    [18]   Bernstein, P.A., Newcomer, E. 1997, Principles of Transaction Processing, Morgan Kaufmann.

     

    [19]   Meyer, B. 1997, Object-Oriented Software Construction, Prentice Hall.

     

    [20]   Chatterjee, S., Webber J. 2003, Developing Enterprise Web Services: An Architect's Guide, Prentice Hall.

     

    [21]   Zachman, J.A. 1987, A Framework for Information Systems Architecture, IBM Systems Journal, vol. 26, no. 3.

     

    [22]   Zachman, J.A., Sowa, J.F. 1992, Extending and Formalizing the Framework for Information Systems Architecture, IBM Systems Journal, vol. 31, no. 3.

     

    [23]   Zachman, J.A. 1999, Enterprise Architecture Artifacts Vs Application Development Artifact, ZIFA.

     

    [24]   Zachman, J.A., 1999, Enterprise Architecture: Looking Back and Looking Ahead, ZIFA.

     

    [25]   Chief Information Officers Council, 1999, Federal Enterprise Architecture Framework (FEAF) Version 1.1, CIO.

     

    [26]   Chief Information Officers Council, 2001, A Practical Guide to Federal Enterprise Architecture, Version 1.0, CIO.

     

    [27]   IEEE Recommended Practice for Architectural Description of Software-Intensive Systems, 2000, IEEE Standard 1471-2000.

     

    [28]   Newcomer, E. 2002, Understanding Web Services: XML, WSDL, SOAP, and UDDI, Addison-Wesley.

     

    [29]   Dimitriou, L. 2004, An Architectural Blueprint, Web Logic Developers Journal, vol. 3, no. 4 and 5.

     

    [30]   Ferguson, D.F., Storey, T. and Lovering, B. 2003, Secure, Reliable, Transacted Web Services, CBDI Forum.

     

    [31]   Wilkes, L. 2004, The Essential Guide to Service Orientation, CBDI Forum.

     

    [32]   Schmelzer, R. 2005, The ROI of SOA, Available:

    http://www.zapthink.com/report.html?id=ZAPFLASH-20050127

     

    [33]   Wood, L. 2004, The Costs and Benefits of SOA, Available:

    http://www.managingautomation.com/maonline/magazine/read.jspx?id=1245185

     

    [34]   Herzum, H. 2003, Applying Enterprise Architecture, Executive Report, Vol. 6, No. 3.

     

    [35]   Christensen, C. M. 1997, The Innovator's Dilemma, Harvard Business School Press.

     

    [36]   Zangenberg, H., Forsberg, C. 2005, The SOA Tutorial, Gartner, Inc.

     

    [37]   Sprott, D. 2004, SOA: An Introduction for Managers, CBDI Forum.

     

    [38]   Sun Microsystems, 2001, Assessing Your SOA Readiness.

     

    [39]   Natis, Y.V. 2003, Service-Oriented Architecture Scenario, Available:

    http://www.gartner.com/resources/114300/114358/114358.pdf

     

    [40]   Keen, M., Acharya, A., Bishop, S., Hopkins, A. and Milinski, S. 2004, Patterns:

    Implementing an SOA Using an Enterprise Service Bus, IBM Publisher.

     

    [41]   Arsanjani, A. 2004, Service-Oriented Modeling and Architecture, Available:

    http://www106.ibm.com/developerworks/library/ws-soa-design1

     

    [42]   Search Web Services staff report, 2005, Revisiting the Definitive SOA Definition, Available:

    http://searchwebservices.techtarget.com/originalContent/0,289142,sid26_gci1044083,00.htm

     

    [43]   Sprott, D., Wilkes, L. 2003, Understanding SOA, CBDI Forum.

     

    [44]   Schmelzer, R., Bloomberg, J. 2004, Three Roads to the SOA Implementation Framework, Available:

    http://searchwebservices.techtarget.com/originalContent/0,289142,sid26_gci958544,00.htm

     

    [45]   Veryard, R. 2003, SOA Process - Case Example, CBDI Forum.

     

    [46]   Hyper Dictionary, Available:

    http://hyperdictionary.com/

     

    [47]   Web Services Glossary, Available:

    http://www.w3.org/TR/2004/NOTE-ws-gloss-20040211

     

    [48]   Blog johnhagel, 2005, Loosely Coupled: A Term Worth Understanding, Available:

    http://www.johnhagel.com/blog20021009.html

     

    [49]   Sprott, D., Wilkes, L. 2005, Enterprise Framework for SOA, CBDI Forum.

     

    [50]   Sims, O. 2003, Services Oriented Architecture - Part 3 - Federation, CBDI Forum.

     

    [51]   Haddad, Ch. 2005, Where's the ROI? , Available:

    http://www.ftponline.com/weblogicpro/2005_03/magazine/columns/soapbox

     

    [52]   Perkins, A. 1997, Implementing the Zachman Framework for Enterprise Architecture, Visible Systems Corporation.

     

    [53]   Institute for Enterprise Architecture Development, Available:

    www.enterprise-architecture.info

     

     

    [54]   Railroad Retirement Board: Bureau of Information Services, Available:

    www.rrb.gov/bispublic/bisarchitecture.htm

     

    [55]   GEAO, 2003, Enterprise Architecture Tool Strategy, the Enterprise Architecture Conference, Wellington.

     

    [56]   Hee, K.M., Aalst, W.M.P. 2002, Workflow Management: Models, Methods and systems, MIT Press.

     

    [57]   Linthicum, D. 2004, What Level Is Your SOA? Choose for what you need and maybe a little better, Available:

    http://webservices.sys-con.com/read/47277.htm

     

    [58]   Oasis: SOA Adoption Blueprint, 2006, Available:

    http://www.oasis-open.org/committees/download.php/17616/06-04-00002.000.doc

     

    [59]   Borges, B., Holley, K. and Arsanjani, A. 2004, Service-oriented Architecture, Available:

    http://searchwebservices.techtarget.com/originalContent/0,289142,sid26_gci1006206,00.htm l?topic=299037

     

    [60]   Knorr, E., Rist, O. 2005, 10 Steps to SOA, Available:

    http://weblog.infoworld.com/article/05/11/07/45FEsoastep1_1.html

     

    [61]   He, H. 2003, What Is Service-Oriented Architecture, Available:

    http://www.xml.com/pub/a/ws/2003/09/30/soa.html

     

    [62]   Oasis: Reference Model for Service Oriented Architecture 1.0, 2006, Available:

    http://docs.oasis-open.org/soa-rm/v1.0/soa-rm.pdf

     

    [63]   Bloomberg, J., Schmelzer, R. 2006, Service Orient or Be Doomed! : How Service Orientation Will Change Your Business.

     

    [64]   Mahmoud, Q. H. 2005, Service-Oriented Architecture (SOA) and Web Services: The Road to Enterprise Application Integration (EAI), Available:

    http://java.sun.com/developer/technicalArticles/WebServices/soa/

     

    [65]   Bieberstein, N., Bose, S. and Fiammante, M. 2006, Service-Oriented Architecture (SOA) Compass: Business Value, Planning, and Enterprise Roadmap, IBM Press developer Works Series, Pearson Education.

     

    [66]   Newcomer, E., Lomow, G. 2005, Understanding SOA with Web Services.

    , Pearson Education.

     

    [67]   McCarthy, V. 2004, A Developer's Roadmap to Using WS-Security Integration, Available:

    www.idevnews.com/IntegrationNews.asp?ID=108

     

    [68]   Seely, S. 2002, Understanding WS-Security, Available:

    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/enus/dnwssecur/html/understw.asp

     

    [69]   Barry, D.K. 2003, Web Services and Service Oriented Architectures: The Savvy Manager's Guide, Morgan Kaufmann.

     

    [70]   O'Neill, M. et al. 2003, Web Services Security, McGraw Hill.

     

    [71]   Schmelzer, R., Vandersypen, T. and Bloomberg, J. 2002, XML and Web Services Unleashed, SAMS.

     

    [72]   Bellwood, T. 2002, Rocket Ahead with UDDI V3, Available: 

    http://www-106.ibm.com/developerworks/webservices/library/ws-uddiv3

     

    [73]   Cabrera, L.F., Kurt, C. and Box, D. 2004, An Introduction to the Web Services Architecture and Its Specifications, Microsoft Corp.

     

    [74]   Chappell, D. 2003, WS-Security: New Technologies Help Make Your Web Services More Secure, MSDN Forum.

     

    [75]   Ferris, Ch. 2004, The New WS-I Profiles Explained, IBM Forum.

     

    [76]   Freund, T., Storey, T. 2002, Transactions in the World of Web Services, IBM Forum.

     

    [77]   IBM and Microsoft, 2003, Federation in a Web Services World, Joint white paper, Available:

    http://www-106.ibm.com/developerworks/library/ws-fedworld

     

    [78]   IBM and Microsoft, 2003, Reliable Message Delivery in a Web Services World, , Joint white paper, Available:

    www-128.ibm.com/developerworks/library/ws-rmdev

     

    [79]   IBM and Microsoft, 2002, Security in a Web Services World: A Proposed Architecture and Roadmap, , Joint white paper, Available: 

    www.ibm.com/developerworks/library/ws-secmap

    [80]   Bernard, S. 2004, An Introduction to Enterprise Architecture, Authorhouse.

     

    [81]   Leurs, M. 2004, Enterprise Architecture, Available:

    www.alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/wsk-i/dragstra2005.pdf

     

    [82]   Oracle Corporation, Available:

    www.oracle.com

     

    [83]   Forrester Research, Inc. Available:

    www.forrester.com 

     

    [84]   Knipple, R. 2005, Service Oriented Enterprise Architecture, MS Thesis, IT-University of Copenhagen.

     

    [85]   Zachman, J.A. 2000, The Framework for Enterprise Architecture: Cell Definition, ZIFA.

     

    [86]   Zachman, J.A. 2000, The Framework for Enterprise Architecture; Background, Description, utility, ZIFA.

     

    [87]   Zachman, J.A. 1999, Zachman on the Framework, ZIFA.

     

    [88]   Hagan, P.J. 2004, Enterprise Architecture Body of Knowledge, MITRE Corporation.

     

    [89]   DoD Architecture Framework version 1.0, 2003, DoD Architecture Framework Working Group, Department of Defense.

     

    [90]   C4ISR Architecture Framework version 2.0, 1997, C4ISR Architecture Working Group, Department of Defense.

     

    [91]   Treasury Enterprise Architecture Framework version 1.0, 2000, TEAF Architecture Working Group, Department of Treasury.

     

    [92]   The Open Group Architecture Framework version 8.1, 2006, Architecture Forum, The Open Group.

     

    [93]   Levis, A., Wagenhals L. 2000, C4ISR Architectures I: Developing a Process for C4ISR, Systems Engineering, System Engineering, Vol. 3, No. 4. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت