پایان نامه ارائه الگوی معماری ITS در کلان شهرها

تعداد صفحات: 515 فرمت فایل: word کد فایل: 10002002
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۵۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۵۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارائه الگوی معماری ITS در کلان شهرها

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران - برنامه ریزی حمل ونقل 

    چکیده

    معماری سیستم ITS به اجزای مختلف (تکنولوژیها و سیستم های خاصی) پرداخته و در واقع ارتباط اعضای مختلف را در یک چارچوب ارائه میکند. این پایان نامه با عنوان ارائه الگوی معماری ITS در کلان شهرها به ٦ فصل تقسیم شده است . در فصل اول پس از تعریف مساله و اهداف موضوع کلیاتی در ارتباط با سیستم های حمل ونقل هوشمند، نحوه عملکرد این سیستم ها، ماموریت ITS شهرها، معماری ITS و ضرورت اجرای آن بیان شده است . در فصل دوم منابع مرتبط با معماری ITS معرفی شده است . بدین ترتیب که پس از بررسی معماری کشورهای آمریکا، اروپا، ژاپن و کانادا، منابع فارسی در این زمینه مرور شده است . در فصل سوم روند ارائه معماری ITS بیان شده است که شامل تعریف خدمات کاربر، معماری منطقی و فیزیکی است . در فصل چهارم اطلاعات موردنیاز برای ارائه معماری ITS استخراج شده است که عبارتند از: وضعیت شبکه حمل ونقل شهر تهران ، وضعیت حمل و نقل عمومی و پارکینگ و سیستم های حمل ونقل هوشمند موجود در شهر تهران . در فصل پنجم مشکلات حمل ونقل وترافیک شهر تهران به ٥ گروه عمده طبقه بندی گردید. باتوجه به آن که کشور آمریکا به عنوان کشور پیشرو در بحث معماری ITS بوده و مبنای معماری سایر کشورها بر اساس مطالعات آن کشور قرار دارد در این پایان نامه هم معماری ITS آمریکا به عنوان الگو انتخاب شده است و بر این اساس مقایسه ای بین خدمات کاربر معماری آمریکا و خدمات کاربری که در حال حاضر در شهر تهران اجرا میشود صورت گرفته است . بدین ترتیب با حذف تعدادی از خدمات کاربر آمریکا به دلیل فقدان تکنولوژی موردنیاز ، هزینه بسیار زیاد و مشکلات قانونی و فرهنگی موجود، خدمات کاربر موردنیاز برای شهر تهران انتخاب شد. اهمیت هر خدمت کاربر در حل مشکلات شهر تهران توسط پرسشنامه هایی که متخصصان حمل ونقل وترافیک تکمیل نمودند تعیین گردید. بر اساس انتخاب خدمات کاربر، معماری منطقی ITS شهر تهران به صورت پیش نویس تهیه گردید. سپس به کمک دو نوع پرسشنامه (که توسط ٢٠ کاشناسان ITS تکمیل گردید) ارتباط فرایندها با یکدیگر و با عناصر خارجی مشخص گردید و بدین ترتیب معماری منطقی پیش نویس اصلاح و در نمودار فعالیت زبان مدل سازی یکپارچه نمایش داده شد. در ضمن با طبقه بندی زیرسیستم ها و نمایش ارتباط بین آن ها معماری فیزیکی ITS شهر تهران نیز ارائه است . در نهایت برای درک بهتر معماری ITS پروژه های پیش نیاز اجرای معماری تعریف شده است . فصل ٦ نیز خلاصه و جمع بندی کل مطالب است .

     

    مقدمه

    سیستم های حمل و نقل هوشمند عبارتند از سیستم های حمل ونقلی که تکنولوژیهای اطلاعات ، ارتباطات و کنترل را برای بهبود عملکرد شبکه های حمل ونقلی به کار میگیرند. ابزارهای حمل ونقل بر مبنای سه مشخصه اطلاعات ، ارتباطات و یکپارچه سازی استوار هستند که به مدیران شبکه های حمل ونقل و مسافران کمک میکند تا تصمیمات بهتر و مناسب تری را با توجه به شرایط موجود اخذ نمایند. ابزارهای ITS از طریق بهبود عملکرد سیستم ها موجب صرفه جویی زمانی، ارتقاء ایمنی و امنیت ، حفاظت از محیط زیست و افزایش کیفی فعالیت های اقتصادی می شوند.

    با وجود این که سیستم ها تک تک و به طور مجزا به بهبود وضعیت ترافیک در شهرها کمک میکنند، اما هدف اصلی از به کارگیری سیستم های هوشمند یکپارچه سازی آنها در یک سیستم جامع و فراگیر است .

    نمونه های بسیار مناسبی از کاربردهای ITS نظیر کنترل ترافیک شهری (UTC) ١ وجود دارد که درصورت ادغام با  سیستم های چندگانه و یکپارچه مزایای مضاعف در بر خواهند داشت . طبعاً با استفاده از ITS یکپارچه کاربرد کل مجموعه بیشتر از مجموع کاربردهای جداگانه از بخش های آن خواهد شد. البته اجرای چنین امری اغلب پیچیده بوده و اجرای آن نیاز به برطرف کردن موانع فراوانی دارد.

    طبیعتاً تمام سیستم ها و تسهیلات شهری  شامل شبکه راه ها، تجهیزات حمل ونقلی و برق در طول زمان نیاز به توسعه ، تعمیر و نگهداری دارند و همواره شاهد عملیات اجرایی سازمان های مختلف در سطح شهر هستیم .

    با استفاده از پتانسیل موجود در سیستم های حمل ونقل هوشمند و استفاده از امکانات موجود در مرکز کنترل ترافیک شهری میتوان با ایجاد هماهنگیهای لازم بین سازمان های مختلف ، خسارات و زیان های ناخواسته ناشی از تصادفات را کاهش داد.

    معماری سیستم به معنای طراحی ساختاری برای کل سیستم است که به اجزای مختلف سیستم (تکنولوژیها و سیستم های خاص ) و روابط بین آن ها اطلاق میگردد. در واقع معماری سیستم مانند تصویری است که چندین عضو سیستم و نحوه ارتباط آن ها را در چارچوب یک سیستم جامع نشان داده و یک تصویر کلی از سیستم ایجاد مینماید.

    معماری روشی است که قادر به حل مشکلات ناشی از ارتباطات بین اجزا توسط ایجاد سیستم یکپارچه است . در واقع معماری سیستم قادر به تبدیل مفاهیم پیچیده در قالبی آسان جهت درک عمومی است به نحوی که راه حل های فنی مناسب تعیین گشته و بخش های بحرانی سیستم مشخص شوند. معماری سیستم همچنین قادر به ایجاد فرصت های تجاری، برنامه ریزی در خصوص اجرا و گسترش سیستم و همچنین امکان شناسایی قابل فهم خطراتی که سیستم را تهدید مینماید می باشد.

    سیستم یکپارچه  کارآمد تنها نیاز به ارتباطات توافقی بین اجزای سیستم ندارد بلکه نیاز به فرضیاتی در خصوص عملکرد سیستم دارد به صورتی که مورد تایید تمام کاربران باشد. معماری سیستم یک چاچوب مدیریتی با این چنین فرضیاتی (در سطح بالا) ایجاد مینماید. این فرضیات در جهت جلوگیری از ایجاد محدودیت های غیر ضروری جهت پیشبرد سیستم عمل مینماید. معماری سیستم همچنین یک پایگاه قابل اتکا برای سیستم در حال فعالیت ایجاد مینماید. تا زمانیکه معماری یک سیستم فعالیت ها و وظایف سیستم را به جای چگونگی عملکرد سیستم بیان میکند، طراحیهای متعددی از معماری سیستم قابل استنتاج است . این طرح ها قادر به ارضای نیازهای کاربران خاص در شرایط خاص و در زمان تبعیت از معماری می باشند. بنابراین سیستم های انعطاف پذیر قادر به شکل گیری بر اساس معماری استوار هستند.

    در حالت کلی، معماری ITS شامل توصیفات مختلفی از سیستم می باشد ( مانند خدمات کاربر ، معماری منطقی و فیزیکی ) که هر کدام بر یک دیدگاه از ITS متمرکز شده اند . معماری ITS به طور کلی در دو سطح ملی و منطقه ای قابل توسعه است . با توجه به شرایط کنونی کشور و عنایت به این مهم که دستیابی به معماری ملی نیازمند دریافت بازخورد و حصول نتایج برگرفته از پروژه های پایلوت متعددی میباشد، حرکت در راستای تدوین و تکمیل معماری منطقه ای از اولویت بیشتری برخوردار است .

    اولین گام در ارائه معماری  ITS تعیین مشکلات حمل ونقلی منطقه است . تعیین مجموعه ای از مشکلات حمل ونقلی، بستر مناسبی را برای تعیین نیازهای کاربران منطقه ایجاد می نماید. به طوری که هر مشکل می تواند مولد چندین نیاز باشد که هر یک از نیازهای مذکور در گام بعدی، تشکیل دهنده اهداف اصلی معماری در سطح منطقه و یا به عبارتی  خدمات کاربر سیستم می باشند .

    خدمات کاربر سیستم در حقیقت راه حل هایی را تشکیل میدهند که مولفین و طراحان معماری سیستم آنها را به صورت استاندارد و با توجه به نیازهای کشور تعیین مینمایند. در این  خصوص خدمات کاربر پیشنهادی با مطالعه خدمات ارائه شده در سایر کشورهای پیشرو در ITS ارائه میگردند . مطالعه خدمات ارائه شده در این کشورها مبین این امر است که اهداف ITS تقریباً در تمام کشورها یکسان است ولی روش دستیابی به آنها با توجه به شرایط کشورهای مختلف متفاوت است .

    معماری منطقی و فیزیکی پس از ارائه خدمات کاربر در راستای پوشش به خدمات کاربر طراحی میشوند.

    معماری منطقی توصیف دقیقی از رفتار سیستم با تمرکز بر پروسه های عملکردی به کارگرفته شده و جریان داده سیستم ارائه میکند. معماری فیزیکی با تعریف زیرسیستم های فیزیکی و جریان های معماری بر اساس و پایه ای از معماری منطقی ساخته میشود.

    مزایای واقعی استقرار معماری ITS زمانی آشکار می شود که سیستم های مختلف ITS بتوانند اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و با سایر سیستم ها به تبادل اطلاعات بپردازند. مثلاً اطلاعات جمع آوری شده سیستم کنترل ترافیک به مرکز مدیریت اورژانس در تعیین کوتاه ترین مسیر اعزام خودروهای امداد بسیار کمک می کند. در همین زمان اطلاعات جمع آوری شده سیستم مدیریت اورژانس درباره حادثه به مرکز کنترل ترافیک در تنظیم زمان بندی چراغ ها برای جلوگیری از تراکم بیش از حد خودروها و ایجاد تأخیر در زمان ورود خودروها به معبری که حادثه در آن رخ داده است کمک می کند.

    فصل اول

    ١) فصل اول : کلیات

    در این فصل ابتدا به معرفی سیستم های حمل ونقل هوشمند، نحوه عملکرد و ماموریت های ITS میپردازیم .

    سپس ضرورت رویکرد به ITS و شرایط اجرای آن تشریح میشود. به منظور آشنایی بیشتر با ITS فناوری های مورد استفاده و وظایف سیستم ها عنوان میگردد. در نهایت اطلاعاتی در ارتباط با معماری ITS  بیان میگردد. با شناخت بیشتر از سیستم های حمل ونقل هوشمند و آشنایی با معماری ITS ضرورت توسعه معماری ITS آشکار میگردد بنابراین در ادامه ضرورت توسعه معماری ITS بیان میشود.

    ١- ١) اهداف

    با توجه به مطالب بیان شده در بخش تعریف مساله و مطالبی که در ادامه پروژه مشاهده میگردد به کارگیری سیستم های حمل ونقل هوشمند کمک شایانی در حل مشکلات ترافیکی خواهد داشت . با توجه به گستردگی دامنه این سیستم ها چناچه هر سیستم به صورت مجزا و بدون توجه به عملکرد سایر سیستم ها به کار گرفته شود هزینه بسیاری درپی دارد بدون آن که مزایایی که از به کارگیری این سیستم ها موردنظر حاصل گردد. بنابراین برای حصول بهترین نتیجه از به کارگیری این سیستم ها و کاهش هزینه های ناشی از دوباره کاری و بهره برداری نامناسب از این سیستم ها تدوین معماری ITS ضروری مینماید. متاسفانه در ایران تاکنون مطالعات لازم برای تدوین معماری ملی ITS کشور صورت نگرفته و در کلان شهرهای ایران این سیستم ها بدون درنظر داشتن معماری ITS اجرا شده است . بنابراین ضرورت ارائه الگوی معماری ITS در کشور مشهود است . از آن جا که در تمامی کشورهایی که سابقه ارائه معماری ملی ITS وجود دارد در ابتدا معماری به صورت منطقه ای اجرا شده و پس از بررسی بازخورد معماری در منطقه و رفع امشکلات ، معماری ملی تدوین شده است در ایران نیز باید این روش درپیش گرفته شود. بنابراین در این پروژه به عنوان مطالعات مقدماتی برای تدوین معماری ملی ITS کشور، الگوی معماری ITS در کلان شهرها ارائه شده است .

    به امید آن که مقدمه ای گردد برای مطالعه معماری ملی ITS کشور و مشکلات حمل ونقل و ترافیک کشور به کمک سیستم های حمل ونقل هوشمند کاهش یابد.

    ١- ٢) پیشینه تحقیق

    در ایران کتاب های مختلفی در ارتباط با ITS ترجمه شده که معمولا توضیحات مختصری در ارتباط با معماری ITS در آن ها ذکر شده است . مهم ترین کتاب ترجمه شده ITS HANDBOOK پیارک است که به معرفی معماری ITS پرداخته است . در ارتباط با پایان نامه دانشگاه های مختلف نیز میتوان به پایان نامه ارائه الگوی فرایندی معماری منطقه ای سیستم های هوشمند حمل ونقل در راه های برون شهری اشاره نمود که در این پایان نامه الگوی معماری برای راه های برن شهری در ایران اشاره شده و به طور موردی معماری ITS برای جاده کرج -  چالوس توسعه یافته است . بنابراین مطالعه در منابع داخل کشور نشان میدهد در کشور ایران مطالعه ای به منظور ارائه معماری ملی صورت نگرفته است و مطالعات به صورت کلی و پراکنده حول معماری

    ITS انجام شده است که این امر ضرورت توسعه معماری  ITS در ایران را نشان میدهد.

    در ارتباط با مطالعات خارج از کشور میتوان از معماری ITS آمریکا که محصول سرمایه گذاری انجام شده توسط وزارت حمل ونقل ایالات متحده بین سال های ١٩٩٣ تا ١٩٩٦ بوده است نام برد. این پروژه پیشگام که نتیجه آن کتابخانه ای از اسناد مربوطه را حاصل نموده است از یک چشم انداز ITS ملزومات استاندارد تا اجرای استراتژیها و معماری منطقی و فیزیکی را دربرمیگیرد. از سال ١٩٩٦ تاکنون معماری ملی ITS

    ایالات متحده چندین بار به روز شده که نسخه پنجم آن در پایان سال ٢٠٠٣ موجود است .در این پایان نامه علاوه بر معماری آمریکا، معماری اروپا و ژاپن و کانادا نیز مرور میشود.

    ١- ٣) روش کار و تحقیق

    در این پایان نامه منابع موجود در ارتباط با موضوع مطالعه شده است و در واقع از روش کتابخانه ای بهره گرفته شده است . سپس باتوجه به اطلاعات حاصل از مطالعات ، طرح اولیه معماری ارائه شده و به کمک پرسش نامه هایی که توسط متخصصان تکمیل شده است طرح اولیه اصلاح شد و طرح نهایی تکمیل یافته معماری ITS ارائه شده است .

    ١- ٤) بیان مساله

    سیستم حمل ونقل یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشورها محسوب میشود و توانایی و پیشرفت حمل ونقل هر کشور نمادی از قدرت اقتصادی آن است . از سوی دیگر رشد اقتصادی کشورها تقاضای حمل ونقل را افزایش داده و به دلیل بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش سرانه مالکیت وسیله نقلیه ، تقاضا برای استفاده از شبکه حمل ونقل افزایش می یابد که در اغلب موارد باعث بروز مشکلاتی در عملکرد سیستم حمل ونقل میشود.

    یکی از راهکارهای حل این مشکلات ، توسعه شبکه های حمل ونقل است . اما از آنجا که توسعه شبکه های حمل ونقل به دلیل محدودیت ظرفیت عمرانی، محدودیت بودجه و صدمه به محیط زیست ، متناسب با رشد روزافزون تولید وسایل نقلیه نمیباشد و از طرف دیگر با توجه به این که ایجاد شبکه های جدید حمل ونقل ، باعث ایجاد انگیزه بیشتری برای تولید سفر در کاربران (افزایش تقاضای سفر) خواهد شد امروزه سیاست سرمایه گذاری از طرف مسؤولان دخیل در امر حمل ونقل و ترافیک بیش از راهکار توسعه و ساخت شبکه های حمل ونقل بر روی راهکارهای مدیریت ترافیک مانند مدیریت تقاضا و توأم با آن کنترل ترافیک معطوف گشته است .

    امروزه ، فناوری اطلاعات در گستره خود روش های مدیریت ترافیک را نیز تحت الشعاع قرار داده است ، به طوریکه در حال حاضر روش های مدیریت ترافیک با به کارگیری فناوری اطلاعات به نحو شایسته ای از فناوری مدرن برای توسعه ترافیک و برآوردن نیازها و خواسته های کاربران بهره میگیرند.

     

    یکی از جدیدترین و مؤثرترین راهکارهای مدیریت ترافیک که از فناوری اطلاعات نشأت میگیرد، ایده به کارگیری سیستم های هوشمند حمل ونقل (1ITS) است که میتواند چشم انداز تازه ای برای دستیابی به تحرک پویا و روان در جامعه ارتباطی و اطلاعاتی ما ایجاد نماید. سیستم های حمل ونقل هوشمند به کمک علوم نوین مانند الکترونیک ، مخابرات و کامپیوتر کمک شایانی را به ارتقاء عملکرد سیستم حمل ونقل (مسافر.بار و کالا) و ترافیک نموده است . سیستم های حمل ونقل هوشمند در زمینه های مختلفی بر روی حمل ونقل و ترافیک تأثیرگذار میباشد با این وجود تأثیر عمده آن متوجه افزایش بهره وری، ایمنی و بهبود کیفیت عملکرد است .

    سیستم های حمل ونقل هوشمند به عنوان یک جایگزین و یا یک راه حل تکمیلی در کنار روش های سنتی و رایج به منظور حل مشکلات حمل ونقل و ترافیک به کار گرفته میشود. بدین صورت ، بسیاری از راهکارهای سیستم های حمل ونقل هوشمند به تنهایی یا در ترکیب با راهکارهای دیگر میتواند در زمینه کنترل ترافیک

    2 مؤثر باشد. همچنین یکپارچه سازی این روش ها از طریق تشریک اطلاعات و زیرساخت ها، موجب هم افزایی اثرات آنها خواهد گشت .

    معماری ITS، رکن اساسی برنامه ریزی سیستم حمل و نقل هوشمند محسوب می شود و کلیه پروژه های حمل ونقل هوشمند هر کشور، باید با مطابقت کامل با معماری ملی ITS طراحی شده و اجرا شوند. بیتوجهی به معماری ITS در طراحی پروژه ها، لطمات جبران ناپذیری را به سیستم حمل و نقل هوشمند هر کشور وارد خواهد کرد.

    در زمان گذشته ، از سیستم های کنترل ترافیک به منظور ارائه یک یا دو خدمت به کاربران استفاده میشد و معمولاً این خدمات به صورت مستقل از یکدیگر ارائه میشدند، به عبارت دیگر، سیستم های اجرا شده ارتباط چندانی با یکدیگر نداشتند. این در حالی است که امروزه ITS خدمات چندگانه ای را به صورت هم زمان به کاربران مختلف ارائه میدهند. در حالی که این احتمال وجود دارد که شماری از اجزاء فرعی سیستم  در تقابل با یکدیگر کار کنند اما در عین حال فرصت هایی برای ادغام اجزایی که با یکدیگر همکاری هم افزائی ٣ دارند، وجود دارد. معماری ITS چارچوبی را برای طراحی و اجرای سیستم حمل ونقل هوشمند بر اساس شرایط و نیازهای کاربران ارائه میکند

    اگرچه معماری ITS رویکرد و شیوه طراحی را مشخص نمی کند اما با آغاز طراحی و استقرار ITS، مزایا و منافع فراوانی برای هر منطقه به ارمغان می آورد. معماری ITS، محدوده متنوع و وسیعی از انتخاب ها را برای رفع نیازها و احتیاجات متخصصان حمل ونقل در اختیار آنها قرار می دهد. بنابراین به یک معماری عمومی و مجموعه ای از استانداردها برای ایجاد اطمینان نسبت به قابلیت عملکرد بین سازمانی ، سازگاری و توانایی ارتباط با سیستم های مناطق مختلف سراسر کشور نیاز است . 

     

    ABSTRACT

    ITS system architecture deals with different components (technologies and particular

    systems) and in fact introduces the relationships among different components in a

    framework.  This  thesis,  titled  “Proposing  a  Pattern  for  ITS  Architecture  in

    Metropolises”, is divided into six chapters. In the first chapter, after stating the

    problem and the purpose of this study, some general points are mentioned about

    intelligent transportation systems, the way these systems work, ITS mission in cities,

    ITS architecture, and the necessity of its implementation. The second chapter

    introduces the sources related to ITS architecture. After reviewing the architecture in

    the United States, Europe, Japan, and Canada in this chapter, Persian sources are

    reviewed in this regard. In the third chapter, the process of implementing ITS

    architecture is explained including defining user services, and logical and physical

    architecture.  In  chapter  four,  the  information  needed  for  implementing  ITS

    architecture is extracted which includes the status of Tehran's transportation network,

    and the status of public transportation, parking lots, and intelligent transportation

    systems available in Tehran. The fifth chapter classifies the problems of transportation

    and traffic in Tehran into five general groups. Since the United States is a pioneer in

    ITS architecture and other countries’ architectures are based on American studies,

    American architecture is used as a model in this study too. Therefore, a comparison is

    made between architecture user services in the United States and users services

    offered in Tehran now. A number of American user services were omitted due to lack

    of the necessary technology, being very costly and legal and culture problems. Then

    user services which are needed for Tehran were chosen. The importance of each user

    service in solving Tehran’s problems was determined by questionnaires filled out by

    transportation and traffic experts. Based on choosing user services, a draft of Tehran’s

    logical ITS architecture was prepared. Then, getting help from two questionnaires

    (filled out by 20 experts), the relationships among the processes and with external

    elements were determined. In this way, the draft of the logical architecture was

    revised and shown in Unified Modeling Language diagrams. Moreover, the physical

    architecture of Tehran was also prepared by classifying the  subsystems and

    demonstrating the relationships among them.  Finally, in order to understand ITS

    architecture better, prerequisite projects for implementing the architecture were

    defined. Chapter six contains the summary and conclusions of this study.

      

  • فهرست و منابع پایان نامه ارائه الگوی معماری ITS در کلان شهرها

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                     شماره صفحه

     

    چکیده ................................................................................................................................................. ١

    مقدمه .................................................................................................................................................. ٢

    ١) فصل اول : کلیات ........................................................................................................................... ٥

    ١-١) اهداف ..................................................................................................................................................................................................... ٥

    ١-٢) پیشینه تحقیق ...................................................................................................................................................................................... ٥

    ١-٣) روش کار و تحقیق ............................................................................................................................................................................... ٦

    ١-٤) بیان مساله ............................................................................................................................................................................................. ٦

    ١-٥) تعریف سیستم های حمل ونقل هوشمند(ITS) ................................................................................................................................ ٨

    ١-٦) نحوه عملکرد سیستم های حمل ونقل هوشمند............................................................................................................................... ٨

    ١-٧) کاربردهای ITS شهرها....................................................................................................................................................................... ٩

    ١-٧-١) افزایش ظرفیت مؤثر سیستم حمل ونقل ............................................................................................................................. ١٠

    ١-٧-٢) افزایش بهره وری سیستم حمل و نقل و تقویت کیفیت جابجایی و سهولت  کاربران حمل و نقل ............................. ١٠

    ١-٧-٣) کاهش مصرف سوخت و کمک به حفظ محیط زیست .................................................................................................... ١٠

    ١-٧-٤) کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات و بهبود ایمنی سیستم حمل و نقل .......................................................... ١٠

    ١-٧-٥) استفاده از داده های جمع آوری شده توسط ITS برای سیاست گذاری، برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی ................. ١١

    ١-٨) ضرورت رویکرد به  ITS از دیدگاه مدیریت شهری ................................................................................................................... ١١

    ١-٨-١) یکپارچه سازی سیستم ها ........................................................................................................................................................ ١١

    ١-٨-٢) مدیریت واحد برای عملیات اجرایی ..................................................................................................................................... ١٢

    ١-٨-٣) مدیریت بحران و بلایای طبیعی ........................................................................................................................................... ١٣

    ١-٨-٤) ارائه تسهیلات در خدمات رسانی شهری .............................................................................................................................. ١٣

    ١-٨-٥) مدیریت فوریت های شهری .................................................................................................................................................... ١٣

    ١-٩) شرایط اجرای ITS ........................................................................................................................................................................... ١٣

    ١-٩-١) شرایط سیاسی .......................................................................................................................................................................... ١٤

    ١-٩-٢) خط مشی دولتی ....................................................................................................................................................................... ١٤

    ١-٩-٣) زیرساخت اطلاعاتی و زیرساخت ITS منطقه ای ............................................................................................................... ١٥

    ١-٩-٤) شرایط عملیاتی ........................................................................................................................................................................ ١٦

    ١-٩-٥) اثرات پیش بینی شده .............................................................................................................................................................. ١٦

    ١-١٠) معرفی تجهیزات سیستم های حمل ونقل هوشمند................................................................................................................... ١٦

    ١-١٠-١) سیستم جمع آوری اطلاعات ترافیکی ................................................................................................................................ ١٦

    ١-١٠-٢) سیستم نظارت تصویری (CCTV)................................................................................................................................... ١٨

    ١-١٠-٣) سیستم کنترل خط .............................................................................................................................................................. ١٨

    ١-١٠-٤) سیستم راهگردبانی (رمپ میترینگ ) ................................................................................................................................. ١٩

     و

     

     

     

     

    ١-١٠-٥) سیستم چراغ های راهنمایی هوشمند ............................................................................................................................... ٢١

    ١-١٠-٦) سیستم تابلوهای متغیرخبری (VMS)............................................................................................................................ ٢٢

    ١-١٠-٧) سیستم ثبت تخلف ............................................................................................................................................................... ٢٢

    ١-١٠-٨) سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ .................................................................................................................................. ٢٣

    ١-١٠-٩) سیستم مدیریت اولویت دهی عبور از تقاطع .................................................................................................................... ٢٨

    ١-١٠-١٠) سیستم مدیریت هوشمند حمل ونقل عمومی............................................................................................................... ٢٩

    ١-١٠-١١) سیستم اعلام سرعت مجاز ............................................................................................................................................... ٣٠

    ١-١٠-١٢) تجهیزات نگهداری و تعمیر جاده .................................................................................................................................... ٣١

    ١-١٠-١٣) سیستم مدیریت هوشمند تونل ....................................................................................................................................... ٣٢

    ١-١٠-١٤) سیستم سنجش آلودگی ................................................................................................................................................... ٣٢

    ١-١٠-١٥) سیستم پرداخت الکترونیکی............................................................................................................................................ ٣٣

    ١-١٠-١٦) سیستم SOS...................................................................................................................................................................... ٣٣

    ١-١٠-١٧) سیستم AVL.CAD....................................................................................................................................................... ٣٣

    ١-١٠-١٨) سیستم مدیریت فوریت .................................................................................................................................................... ٣٤

    ١-١٠-١٩) سیستم اطلاع رسانی .......................................................................................................................................................... ٣٦

    ١-١٠-٢٠) سیستم مدیریت وقایع ...................................................................................................................................................... ٣٩

    ١-١١) معماری سیستم .............................................................................................................................................................................. ٣٩

    ١-١٢) معماری ITS................................................................................................................................................................................... ٤٠

    ١-١٣) ضرورت معماری ITS.................................................................................................................................................................... ٤١

    ١-١٤) خلاصه فصل .................................................................................................................................................................................... ٤٢

    ٢) فصل دوم : مروری بر منابع معماریITS  ......................................................................................٤٤

    ٢-١) معماری ملی ITS در کشورهای مختلف ...................................................................................................................................... ٤٤

    ٢-١-١) گروه های خدمات کاربر ITS آمریکا .................................................................................................................................... ٤٥

    ٢-١-٢) گروه های خدمات کاربر ITS اروپا........................................................................................................................................ ٤٦

    ٢-١-٣) گروه های خدمات کاربر ITS ژاپن ....................................................................................................................................... ٤٧

    ٢-١-٤) گروه های خدمات کاربر ITS کانادا ...................................................................................................................................... ٤٨

    ٢-١-٥) معماری منطقی کشور آمریکا................................................................................................................................................ ٤٩

    ٢-١-٦) معماری فیزیکی کشور آمریکا ............................................................................................................................................... ٥٠

    ٢-١-٧) بسته های تجهیزات کشور آمریکا ........................................................................................................................................ ٥١

    ٢-١-٨) بسته های بازار کشور آمریکا................................................................................................................................................... ٥٢

    ٢-١-٩) فرآیند طراحی و تدوین استانداردها در آمریکا .................................................................................................................. ٥٣

    ٢-٢) مرور بر منابع موجود در کشور ایران در ارتباط با معماری ITS ............................................................................................. ٥٥

    ٢-٣) خلاصه فصل ....................................................................................................................................................................................... ٥٥

    ٣) فصل سوم : ارائه متدولوژی توسعه معماری ITS ........................................................................ ٥٧

    ٣-١) خدمات کاربران ................................................................................................................................................................................. ٥٨

    ٣-١-١) مدیریت سفر و ترافیک ........................................................................................................................................................... ٥٩

    ٣-١-٢) بهره برداری از حمل ونقل عمومی .......................................................................................................................................... ٦٣

    ٣-١-٣) پرداخت الکترونیکی ................................................................................................................................................................ ٦٥

     ز

     

     

     

     

    ٣-١-٤) مدیریت فوریت ها......................................................................................................................................................................٦٦

    ٣-١-٥) سیستم های کنترل پیشرفته وسیله نقلیه و ایمنی ............................................................................................................. ٦٧

    ٣-١-٦) مدیریت اطلاعات ...................................................................................................................................................................... ٧١

    ٣-١-٧) مدیریت نگهداری و ساخت .................................................................................................................................................... ٧٢

    ٣-٢) معماری منطقی ................................................................................................................................................................................. ٧٢

    ٣-٣) معماری فیزیکی ................................................................................................................................................................................ ٧٤

    ٣-٤) استانداردها ......................................................................................................................................................................................... ٧٦

    ٣-٥) معماری منطقه ای ITS.................................................................................................................................................................... ٧٨

    ٣-٦) نتیجه گیری ......................................................................................................................................................................................... ٧٩

    ٤) فصل چهارم : مطالعات موردنیاز برای ارائه معماری ITS در شهر تهران ..................................... ٨١

    ٤-١) مطالعه وضعیت حمل ونقل شهر تهران .......................................................................................................................................... ٨١

    ٤-١-١) شبکه معابر شهر تهران ........................................................................................................................................................... ٨١

    ٤-١-٢) سیستم حمل ونقل عمومی شهر تهران ................................................................................................................................ ٨٣

    ٤-١-٣) چراغ های راهنمایی و رانندگی .............................................................................................................................................. ٨٩

    ٤-١-٤) پارکینگ .................................................................................................................................................................................... ٩٠

    ٤-١-٥) کیفیت هوای شهر تهران ........................................................................................................................................................ ٩١

    ٤-١-٦) میزان مصرف سوخت .............................................................................................................................................................. ٩٣

    ٤-٢) شناسایی سیستم های هوشمند حمل ونقل موجود در شهر تهران ........................................................................................... ٩٤

    ٤-٢-١) سیستم های پیشرفته مدیریت ترافیک ................................................................................................................................ ٩٤

    ٤-٢-٢) ارائه خدمات به مسافران و رانندگان .................................................................................................................................... ٩٨

    ٤-٢-٣) سیستم های پیشرفته کنترل وسایل نقلیه ......................................................................................................................... ١٠٤

    ٤-٢-٤) سیستم های پیشرفته حمل ونقل همگانی ......................................................................................................................... ١٠٤

    ٤-٢-٥) خدمات پرداخت الکترونیک ................................................................................................................................................ ١٠٥

    ٤-٢-٦) سیستم پاسخ به فوریت ها ....................................................................................................................................................١٠٦

    ٤-٣) ذینفعان سیستم حمل ونقل هوشمند شهر تهران .................................................................................................................. ١٠٧

    ٤-٤) خلاصه فصل .................................................................................................................................................................................... ١٠٨

    ٥) فصل پنجم : ارائه الگوی معماری برای شهر تهران .....................................................................١١٠

    ٥-١) روش تحقیق برای ارائه الگوی معماری ITS در کلان شهر تهران ........................................................................................ ١١٠

    ٥-٢) مشکلات و تنگناهای ترافیکی و حمل ونقلی شهر تهران ........................................................................................................ ١١١

    ٥-٢-١) آلودگی هوا............................................................................................................................................................................. ١١١

    ٥-٢-٢) آلودگی صوتی ........................................................................................................................................................................ ١١٣

    ٥-٢-٣) ایمنی ...................................................................................................................................................................................... ١١٥

    ٥-٢-٤) میزان تحرک.......................................................................................................................................................................... ١١٧

    ٥-٢-٥) مسائل اقتصادی .................................................................................................................................................................... ١١٩

    ٥-٣) تحلیل ساختار تشکیلاتی - مدیریتی سیستم های حمل ونقل هوشمند ............................................................................... ١١٩

    ٥-٤) مرکز مدیریت ترافیک شهری ...................................................................................................................................................... ١٢١

    ٥-٥) ارائه خدمات کاربر .......................................................................................................................................................................... ١٢٣

    ٥-٥-١) مقایسه خدمات سیستم های حمل ونقل هوشمند آمریکا و کلان شهر تهران ............................................................. ١٢٤

     ح

     

     

     

     

    ٥-٦) تهیه معماری منطقی و فیزیکی .................................................................................................................................................. ١٤٧

    ٥-٦-١) معماری منطقی..................................................................................................................................................................... ١٤٧

    ٥-٦-٢) معماری فیزیکی .................................................................................................................................................................... ١٨٨

    ٥-٦-٣) تعریف  پروژه ......................................................................................................................................................................... ١٩٥

    ٥-٧) جمع بندی ........................................................................................................................................................................................ ١٩٨

    ٦) فصل ششم : جمع بندی و نتیجه گیری ........................................................................................٢٠٠

    ٦-١) نتیجه گیری ...................................................................................................................................................................................... ٢٠٥

    ٦-٢) پیشنهادات ........................................................................................................................................................................................٢٠٦

    پیوست ............................................................................................................................................٢٠٨

    منابع  و ماخذ.................................................................................................................................. ٢١٥

    فهرست منابع فارسی ..................................................................................................................... ٢١٥

    فهرست منابع لاتین ....................................................................................................................... ٢١٧

    سایت های اطلاع رسانی ................................................................................................................ ٢١٩

    چکیده انگلیسی............................................................................................................................. ٢٢٠

     

    منبع:

     

    [١] حاجی حسینلو، منصور- صفایی ، سینا-  گودرزی، علیرضا- فریدونزاده، فرزاد  "بررسی و مقایسه عملکرد چراغهای هوشمند با چراغهای غیر هوشمند در تقاطع ها"، ماهنامه بین المللی راه و ساختمان، شماره ٣٠، فروردین و اردیبهشت ١٣٨٥.

    [٢] افندی زاده، شهریار-  رحیمی ، امیرمسعود "مهندسی ترابری : ( اصول برنامه ریزی و مدلسازی حمل ونقل )"، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، ١٣٧٩.

    [٣] شرکت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک تهران، “حمل ونقل و ترافیک تهران در یک نگاه“، ١٣٨٦

    [٤] همشهری مسافر، ضمیمه روزنامه همشهری، ١٣٨٧.٠٦.٠٣

    [٥] توسلی ، محمود - فرداد، فریدون ”بررسی و ارزیابی ساختار سازمانی مدیریت حمل ونقل شهری در شهرهای کشور“، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل ونقل و ترافیک، تهران، ١٣٨٧

    [٦] شاهی ، جلیل ، ”بررسی سیاست های جهانی زیست محیطی در حمل ونقل شهری“، تازههای ترافیک، شماره ٣٠، ١٣٨٥

    [٧] احمدی، فهیمه ، ”علل وقوع تصادفها در معابر شهری“، پلیس ترافیک شهری ناجا، ١٣٨٥

    [٨] میربهاء، بابک، "ارائه الگوی فرایندی معماری منطقه ای سیستم های هوشمند حمل ونقل در راههای برونشهری کشور"،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مدرس، زمستان ١٣٨٤

    [٩] نورونی ،شاهرخ، "تدوین متدولوژی به کارگیری سیستم های حمل ونقل هوشمند ITS در مطالعات جامع حمل ونقل شهری"،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علومتحقیقات تهران دانشکده فنی ومهندسی ، ١٣٨٥

    [١٠] یوسفی ، رضا، بررسی کارایی سیستم های هوشمند ترافیک، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف ، ١٣٧٩

    [١١] کرمرودی ،محمود- بختیاری، پیمان- باقری چیمه ، علیرضا "ارزیابی و امکانسنجی به کارگیری سیستم های هوشمند در صنعت حمل ونقل زمینی ایران"

    [١٢] رزمی ، جعفر- قربانی ، حمیدرضا - کریمی زند، کوروش "نقش سیستم های حمل ونقل هوشمند در لجستیک و لزوم پیادهسازی آن در تهران"

     215

     

     

     

    [١٣] سیادت،محمود،" تدوین راهنمای ITS ایران و پیشنهاد برنامه های تحقیقاتی آینده کشور در زمینه

    ITS"پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و ترابری

    [١٤] وزارت راهوترابری،"راهنمای سیستم های حمل ونقل هوشمند"، ویراست دوم، ١٣٨٦

    [١٥] عیسائی ، محمدتقی ، "سیستم های هوشمند حمل ونقل "، انتشارات آذر، ١٣٨٤

    [١٦] باس باس، اس، نادعلی رمضانپور، نیما امینیان، "پیشرفت هایی در حمل ونقل شهری"،انتشارات نوید  تهران، ١٣٨٦

    [١٧] “پایگاه اطلاعات مکانی معاونت حمل ونقل و ترافیک تهران”، سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران،

     1387

    [١٨] “پیش نویس سند راهبردیITS شهر تهران”، سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران، ١٣٨٧

    [١٩] اقبالیان، علی - رشیدی، یاسر، "راهنمای سیستم های حمل ونقل هوشمند"، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری، ١٣٨٦

     

    فهرست منابع لاتین

    [20] Architecture Development Team, "National ITS Architecture Mission Definition", Federal

    Highway Administration US Department of Transportation Washington D.C. 20590, October

    2003

    [21] Chowdhurry, Mashrur; Sadek, Adel; "Fundamentals of Intelligent Transportation Systems

    Planning", Artech House, New York, April 2003.

    [22] Kan Chen; John C. Miles; "ITS Handbook 2000: Recommendations from the World Road

    Association (PIARC)", Artech House, October, 1999

    [23] Brandy Hicks and Mark Carter, “What Have We Learned About ITS Arterial Management”,

    Federal Highway Administration, Report No. FHWA-OP-01-006, December 2000.

    [24] U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, The NationalIntel-

    ligent Transportation Systems Program Plan, Washington D.C., 1995

    [25] AASHTO,ITE,NEMA,NTCIP Guide,NTCIP 9001,V0302,October 2002.

    [26] Mashrur A.Chowdhury,Adel Sadek.Fundementals of Intelligent Transportation Systems

    Planning,2003

    [27] U.S.Department Of Transportation,National ITS ArchitecturemUpdated 2003.

    [28] "ITS Implementation Strategy", Federal Highway Administration, US Department of

    Transportation, Washington, D. C. 20590, September 1998

    [29] Recommendations from the World Road Association (PIARC), “ITS Handbook- 2nd

    Edition”, 2002

    [30] FHWA,Ramp Management and Control Handbook, Jan 2006

    [31] Emergency Management Plan, UNIVERSITY OF CALIFORNIA, 2007

    [32] ME-NH Traffic Incident Management Group, ‘Traffic Incident Management Action Plan’

    for incidents impacting traffic flow on I-95, Rout 1 & Other Arterial Roads in southern

    YOURK County. Northeastern Rockingham & Strafford Counties.

    [33] PB farradyne prepared for FHWA, ‘Traffic Incident Management Handbook’, November

    2000.

    [34] Chowdhurry, Mashrur; Sadek, Adel; "Fundamentals of Intelligent Transportation Systems

    Planning", Artech House, New York, April 2003.

    [35] Toshiyuki Yokota, “ITS Technical Note For Developing Countries- ITS for Developing

    Countries”, world bank, July 22, 2004

    [36] Variable Message Signs. Highway Agency. January 2005

    [37] Pilot Study of Automated Red Light Enforcement, Thitipat Supriyasilp, Daniel S. Turner and

    Jay K. Lindly Department of Civil and Environmental Engineering The University of

    Alabama Tuscaloosa, Alabama

     217

     

     

     

    [38] . Application of Intelligent Transport System (ITS)for Parking Management   . Dr. S.

    Velmurugan . February 2008

    [39] Traffic Signal Preemption for Emergency Vehicles. Federal Highway Administratio.January

    2006.

    [40] Janice M. Tkaczyk.SOS: IMPLEMENTATION CONSIDERATIONS.2007.

     

     218

     

     

     

    سایت های اطلاع رسانی

    [41] http:..www.iteris.com.itsarch (87.9)

    [42] http:..www.its-standards.net (87.9)

    [43] www.Tehran.ir (88.02)

    [44] http:..www.rta.nsw.gov.au.usingroads.motorwaysandtolling.m5_mergesafe.html(87.9)

    [45] http:..www.nytimes.com.(87.10)

    [46] http:..www.its-sti.gc.ca.Architecture (87.11)

    [47] http:..www.its-sti.gc.ca.Architecture.english.static.content.htm(87.10)

    [48] ITS Japan, www.its-jp.org(87.11)

    [49] ITS America, www.itsa.org(87.11)

    [50] www.itscanada.ca(87.11)

    [51] http:..www.frame-online.net.Karen_doc(87.10)

    [52] www.siemens.com.traffic(87.10)

    [53] www.tehrantraffic.org(88.02)

    [54] www.rahiran.ir(88.02)

    [55] www.ttic.ir(88.02)

    [56] www.tehranmetro.com(88.02)

    [57] www.itsiran.ir(88.02)

    [58] www.irandoc.ac.ir(88.03)

    [59] www.sid.ir(87.11)

    [60] http:..www.benefitcost.its.dot.gov.(88.6)

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت