پایان نامه اندازه گیری تأثیر معماری افزونه گرا بر تعامل پذیری سیستم ها

تعداد صفحات: 98 فرمت فایل: word کد فایل: 10001991
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اندازه گیری تأثیر معماری افزونه گرا بر تعامل پذیری سیستم ها

     پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر – نرم افزار

    چکیده 

     عوامل تأثیرگذار درتعاملات بین سیستم ها بسیار زیاد است و ایجاد یک روش عمومی برای اندازه گیری تعامل پذیری بین سیستم ها مشکل است. بنابراین برای رسیدن به این هدف شناسایی هر یک از عوامل در سطوح مختلف تعامل پذیری و اندازه گیری تأثیر هر یک از این عوامل در تعامل پذیری بین سیستم ها می تواند یک راهبرد مناسب در رسیدن به روشی عمومی برای اندازه گیری تعامل پذیری بین سیستم ها باشد. 

    با توجه به این راهبرد، در این تحقیق معماری سیستم با رویکرد استفاده از افزونه، به عنوان یکی از عواملی که در تعامل پذیری بین سیستم ها نقش  کلیدی دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که تصمیم معماری استفاده از افزونه، بر روی خصوصیاتی چون کارایی[1]، قابلیت دسترسی[2]، تحمل خطا[3]، قابلیت اطمینان[4] و توزیع بار[5] تأثیر گذار است. همچنین این خصوصیات بر روی تعامل پذیری نیز، تأثیر گذار هستند. از این رو روشی برای اندازه گیری تأثیر تصمیم معماری بر تعامل پذیری بین سیستم ها ارائه شده است. در این راستا ای جاد یک درک عمیق از تعامل پذیری و معماری افزونه گرا ارائه شده است تا بتوان تأثیر افزونه بر معماری را در رفتار تعامل پذیری سیستم ها  بیان نمود. روش جدید در اندازه گیری میزان تأثیر معماری افزونه گرا بر تعامل پذیری بین سیستم ها، از طریق پیشنهاد اصل موضوعه برای معماری افزونه گرا و انطباق آن با اصل موضوعه اول تئوری اطلاعات و بهره برداری از فضای جواب تئوری اطلاعات صورت گرفته است. تصمیم معماری استفاده از افزونه، کمک می نماید تا پیچیدگی فنی تعامل پذیری کاهش یابد. ولی این تصمیم بدون اندازه گیری میزان تأثیر آن بر خصوصیات کیفی از کارایی کافی برخوردار نخواهد بود. در واقع این تحقیق روشی برای اندازه گیری میزان تأثیر معماری افزونه گرا در تعامل پذیری ارائه می نماید تا برنامه ریزان با استفاده از آن، بتوانند بازخورد تصمیم معماری[6] ایجاد افزونه را اندازه گیری نمایند و این بازخورد را در مصالحه بین خصوصیات کیفی بکار ببرند.  

    واژگان کلیدی: تعامل پذیری، معماری افزونه گرا، سیستمی از سیستم ها، اندازه گیری تأثیر افزونه در معماری 

    1 -1- مقدمه 

    اگرچه ارتباط و یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی سازمانی ضروری است، اما از آن مهم تر و سخت تر تعامل پذیری بین سازمانی است. چراکه میزان تنوع فناوری ها و پروتکل ها در بین چند سازمان به مراتب بیشتر از میزان آن در بین سیستم های داخل سازمانی است. در شرایط اقتصادی و تجاری جدید، سازمان ها نیاز دارند که بصورت مؤثر از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند. از طرف دیگر فرآیندهای بین سازمانی در حال گسترش هستند. تجارت که زمانی سازمانی و حوزه ای بود اکنون به سمت جهانی شدن و اکوسیستمی پیش می رود و تعیین مرز و اندازه جغرافیائی برای سازمان ها دشوار شده است. در چنین شرایطی نیاز به تبادل اطلاعات بین سازمانها به شدت احساس می شود. 

    امروزه تقاضا برای تعامل پذیری سیستم های نرم افزاری رو به افزایش است. در بخش دولتی تعامل پذیری بین سیستم ها در سازمان های مجری قانون امری ضروری است و در بخش غیر دولتی سازمان های تجاری به منظور بهبود کارایی تجارت الکترونیکی سعی در افزایش تعامل پذیری بین سیستم هایشان  را دارند. برای پاسخ به این نیاز رو به افزایش، سازمان ها سعی در تبدیل سیستم های موجود به سیستم های منسجم دارند که به شکل مجزا کار می کنند و رسیدن به این هدف اغلب به شکل قابل توجهی مشکل است. یک تصور رایج در ارتباط با تعامل پذیری این است که تعامل پذیری معادل با اتصال است. با این حال هماهنگی واقعی خیلی بیشتر از اتصال است. اتصال تنها یکی از مفاهیم تأثیر گذار در تعامل پذیری است. 

    1 -2- هدف از تحقیق 

    تصور  اینکه تعامل بین سیستم های اطلاعاتی فقط مختص به انتقال بایت های داده می شود اشتباه است. لذا تعامل پذیری سیستم های مختلف سازمانی فراتر از ارتباط بین سیستم های مختلف سازمانی است. هدف از این تحقیق ارائه راهکار معمارانه به منظور بهبود تعامل پذیری است. بدین منظور مشکلات زیادی پیش روی سازمان ها است که می بایست بصورت مناسب برطرف شوند. این تحقیق بر اساس نیاز مدیران سازمان ها برای دریافت بازخورد تأثیر تغییرات معماری سیستم بر تعامل پذیری بین سیستم ها شکل گرفته است.

     

    1 -3- سؤالا ت تحقیق 

    تحقیقات انجام شده در این پروژه سعی در پاسخگویی به سؤالات زیر را دارد.  

    معیارهای اندازه گیری تعامل پذیری چیست؟

    مشکلات روش های کنونی اندازه گیری تعامل پذیری چیست؟

    چگونه می توان مدلی برای اندازه گیری کمی تعامل پذیری سیستم ها مبتنی بر شاخص های شناخته شده معماری مانند افزونه و توزیع بار ارائه نمود؟

    چگونه تصمیمات مربوط به امنیت، کارایی، قابلیت اطمینان، ایمنی، قابلیت دسترسی و غیره گرفته می شود به شکلی که منعکس کننده تعامل پذیری باشد؟

    1 -4- طرح مساله و محدوده تحقیق 

    هر چند که توسعه و استفاده از اندازه گیری دقیق در یک محیط چند بعدی و پیچیده مانند تعامل پذیری مشکل است اما بهر حال اندازه گیری و ارزیابی تعامل پذیری با یک روش روشن برای تعیین اولویت ها ضروری است[1] . با توجه به اهمیت تعامل پذیری بین سیستم ها و همچنین پیچیده بودن محیط تعامل پذیری مسئله اندازه گیری تعامل پذیری یک چالش اساسی به نظر می رسد. روش های موجود در اندازه گیری تعامل پذیری قادر به ارائه رهنمود های دقیق به برنامه ریزان به منظور بهبود تعامل پذیری نیستند. زیرا اغلب این روش ها به شکل کیفی بیان می گردند نه کمی و  در نتیجه تأثیر عناصر مختلف در تعامل پذیری قابل بررسی نیست. از این رو نیاز به ارائه روشی برای بیان میزان تأثیر عوامل مختلف در تعامل پذیری یک سیستم به شکل کمی احساس می گردد تا از طریق آن بتوان به برنامه ریزان در شناسایی عواملی که در بهبود  تعامل پذیری نقش دارند کمک نمود. بنابراین مسئله را بدین شکل طرح می نماییم، چگونه می توان تأثیر عوامل کلیدی در تعامل پذیری را اندازه گرفت و اثر این اندازه گیری را در بهبود تعامل پذیری بکار برد. روش جدید باید عناصر ساده تأثیر گذار و میزان مشارکت هر یک از این عناصر را در تعامل پذیری مشخص نماید تا به این ترتیب برنامه ریزان بتوانند با مصالحه بین خصوصیات کیفی تأثیر گذار در تعامل پذیری، بهترین تصمیم را برای بهبود تعامل پذیری اتخاذ نمایند. از آنجا که عواملی که در تعامل پذیری نقش دارند زیاد هستند مدل [1]SOSI را به عنوان چارچوب و از بین مولفه هایی که این چارچوب بر روی آن تمرکز دارد، معماری سیستم را به عنوان محدوده تحقیق انتخاب کرده ایم و مولفه هایی چون استاندارد ها، محصولات تجاری آماده([2](COTS را در این تحقیق مورد بررسی قرار نداده ایم. 

    1 -5- سابقه و ضرورت انجام تحقیق 

    تعامل پذیری عملیاتی، به توانایی سیستم ها، واحدها یا نیروها برای ارائه سرویس ها به یا دسترسی سرویس ها از دیگر سیستم ها، واحدها یا نیروها و استفاده از سرویس برای همکاری مؤثر با یکدیگر گفته می شود[2] . یک چشم انداز معمارانه کمک می نماید تا پیچیدگی چالش های تعامل پذیری به شکلی سازماندهی شود که به رفتار منسجم تر منجر گردد[3] . سیستم های ساخته شده بر طبق معماری به احتمال خیلی زیاد نسبت به آنهایی که دارای معماری خوش تعریف نیستند تعامل پذیرند. با این حال به ویژه هنگامی که سیستم های موروثی درگیر هستند این ارتباط ممکن است وجود نداشته باشد[3] . Presson سالها پیش از این متذکر شده است که بررسی تعامل پذیری به شکل تحلیلی یک فیلد مطالعاتی مفید نخواهد بود مگر آنکه به شکل کمی بیان گردد[4] . از این رو  با توجه به عدم وجود معیار های دقیق، روشهای موجود از طریق امتیاز دهی به شکل کلی و از طریق رأی گیری مانند امتیازات »قبول/مشروط/مردود« یا از طریق تجربه های آموخته شده از آزمایشات با امتیازات تخمینی مانند »نامناسب/مشروط/مناسب« بیان می گردد. بنابراین روش های موجود در اندازه گیری تعامل پذیری معمولا یک تخمین کلی از میزان تعامل پذیری را بیان می دارد و در نتیجه قادر به ارائه رهنمود های دقیق به برنامه ریزان به منظور بهبود تعامل پذیری نیستند. زیراکه به شکل کیفی بیان شده  و لذا تأثیر عناصر مختلف در تعامل پذیری قابل اتدازه گیری نیست. به همین جهت نیاز به ارائه روشی برای بیان میزان تأثیر عوامل مختلف در تعامل پذیری یک سیستم به شکل کمی احساس می گردد تا از طریق آن بتوان به برنامه ریزان در شناسایی عواملی که در بهبود  تعامل پذیری نقش دارند کمک نمود. 

    1 -6- روش تحقیق و ارزیابی آن 

    در این تحقیق از مطالعات دانشگاه کارنگی ملون[3] به عنوان پرچمدار تحقیقات در این حوزه به صورت اساسی استفاده شده است. از این رو کلیه مقالاتی که این دانشگاه در ارتباط با اندازه گیری تعامل پذیری در محیط سیستمی از سیستم ها ارائه داده است مورد بررسی قرار گرفته اند. این بررسی ها به این نتیجه منجر شد که با وجود تلاش های قابل تقدیر، امروزه هیچ روشی برای ارزیابی تعامل پذیری به شکل جامع و مدون وجود ندارد. روشهای موجود از طریق امتیاز دهی به شکل کلی مانند امتیازات (قبول/مشروط/مردود) بیان می گردد، و یا از طریق تجربه ها ی آموخته شده از آزمایشات با امتیازات تخمینی مانند (نامناسب/مشروط/مناسب) اظهار می شود. با توجه به چالش ذکر شده و با توجه به زمینه مطالعات قبلی نگارنده در حوزه تئوری اطلاعات و تجربه عملی در محیط های عملیاتی مانند بانک ها پی به این حقیقت برده شد که اصول موضوعه حاکم بر معماری سیستم منطبق بر اصول موضوعه تئوری اطلاعات است. از این رو سعی در ارائه روشی برای اندازه گیری تأثیر معماری بر میزان تعامل پذیری سیستم ها با استفاده از فضای جواب تئوری اطلاعات شد. در این پژوهش از روش تحقیق تجربی استفاده شده است. تحقیق تجربی یا آزمایشی یکی از دقیق ترین و کارآمدترین روشهای تحقیق است که برای آزمون فرضیه ها مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این  روش تحقیق بررسی تأثیر محرکها, روشها و یا شرایط خاص محیطی بر روی فصای مسئله می باشد. در ادامه به منظور ارزیابی از شبیه سازی و مطالعه موردی استفاده شده است. 

    1 -7- کاربرد تحقیق  

    اندازه گیری عوامل مؤثر در تعامل پذیری به تصمیم گیرندگان این امکان را می دهد که با شناسایی عوامل مؤثر بر تعامل پذیری بتوانند در بهبود این خصوصیت کیفی برنامه ریزی نمایند و به این ترتیب تعامل پذیری بین سیستم ها که در محیط سیستمی از سیستم ها یک آرزو محسوب می گردد،  محقق شود. برای مثال از جمله مسائلی که می تواند به افزایش تعامل پذیری کمک نماید اعمال تغییرات در معماری سیستم اعم از نرم افزاری یا سخت افزاری است. اما چالشی که در این میان وجود دارد عدم بازخورد میزان افزایش تعامل پذیری در اثر اعمال تغییرات معمارانه است. در واقع کاربرد این تحقیق، دادن بازخورد به برنامه ریزان به منظور رفع چالش اشاره شده است. همچنین با استقبال رو به افزایش مؤسسات از پیاده سازی در محیط های مجازی، ارائه قدرت تصمیم گیری برای مصالحه بین خصوصیات کیفی و تخصیص منابع از دیگر کاربردهای این تحقیق تلقی می شود. 

    استفاده کنندگان این تحقیق مؤسسات نظامی برای تحقق تعامل پذیری بین نیروها، مؤسسات تجاری برای تحقق B2B، بانک ها برای ارائه سرویس مطمئن، مراکز خدمات بهداشتی و اورژانس ها برای ارائه سرویس بموقع، دانشگاه ها برای برآورد منابع مورد نیاز سخت افزاری جهت انجام امور پژوهشی و کلیه سازمان هایی که تعامل پذیری به عنوان یک ویژگی کیفی با اولویت بالا در آنها مطرح باشد هستند.

    -8- ساختار پایان نامه 

    در ادامه این پایان نامه در فصل دوم ادبیات موضوع تعامل پذیری مورد بررسی قرار می گیرد. در این فصل ابتدا محیط سیستمی از سیستم ها بررسی و سپس تعریف تعامل پذیری، اهمیت آن و چالش های تعامل پذیری ارائه می گردد. در فصل سوم به دنبال مدلی برای تعامل پذیری هستیم تا از طریق آن بتوانیم ایده جدید این تحقیق را بیان نماییم. بنابراین تعدادی از مدل های مطرح در ارتباط با تعامل پذیری را بررسی می نماییم. در فصل سوم مبانی اندازه گیری تعامل پذیری مطرح و همچنین روش های کنونی اندازه گیری تعامل پذیری بیان می گردد. سپس این روش ها مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. در فصل چهارم به بررسی جایگاه معماری در تعامل پذیری بین سیستم ها پرداخته خواهد شد و سعی در بیان اصول حاکم بر معماری سیستم می گردد. در ادامه از انطباق این اصول بر روی اصول تئوری اطلاعات سعی در بهره برداری از فضای جواب تئوری اطلاعات برای بیان میزان اثر گذاری معماری سیستم بر میزان تعامل پذیری سیستم خواهد شد. در پایان نیز به تحلیل نقاط ضعف و قوت روش پیشنهادی خواهیم پرداخت. در فصل پنجم به ارزیابی روش پیشنهادی با استفاده از شبیه سازی خواهیم پرداخت. در فصل ششم مرور کلی بر پایان نامه خواهیم داشت و کارهای آتی در ادامه این حوزه را بیان می نمائیم. 

    فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع تعامل پذیری 

    -1- مقدمه 

    سیستم های اطلاعاتی سازمان ها، زمانی می توانند مؤثر و کارآمد باشند که با هم در تعامل و ارتباط مناسبی باشند. امروزه این مورد یکی از اهداف مدیران اطلاعاتی سازمان ها است. انجام فرآیندهای حرفه، وابسته به نرم افزارها و سیستم های اطلاعاتی متنوعی است که هر کدام در زمانی و با فناوری خاصی تهیه شده اند. لذا خودکارسازی چنین فرآیندهائی در محیط سیستمی از سیستم ها مطرح و منوط به تعامل پذیری سیستم های مختلف سازمانی است. در این مسیر  برای رسیدن به حد قابل قبولی از ویژگی کیفی تعامل پذیری مشکلات زیادی پیش روی سازمان ها است که می بایست بصورت مناسب برطرف شوند. ویژگیهای کیفی به خودی خود برای طراحی یا ارزیابی کافی نیستند و آنها می بایست با هم تلفیق گردند.

    اشاره به این نکته مهم است که هدف ما اندازه گیری دقیق کیفیت معماری[4] نیست. بلکه هدف ما شناسایی سناریوها از نقطه نظر گروههای مختلف ذینفعان است (برای مثال معمار، توسعه دهندگان، کاربران، حامیان مالی) و شناسایی خطرات (برای مثال کارایی ناکافی، حمله موفقیت آمیز به منظور قطع سرویس) و راهبردهای کاهش خطرات احتمالی (مانند نمونه سازی، مدل سازی، شبیه سازی) می باشد. 

    Abstract

     Many factors affect the systems interoperability, therefore developing and applying a general measurement approach for measuring interoperability among systems is difficult. In order to achieve this goal, identifying each of the factors in different levels of interoperability and measuring the impact of each of these factors in the interaction among systems can be a suitable strategy to achieve a general method for measuring systems interoperability.

     According to this strategy, in this thesis, system’s architecture is investigated using replica as a key factor which impact on systems interoperability. This is because using replica as a decision architecture impact on quality attribute like performance, availability, fault tolerance, reliability, and load balancing which all of them influence in interoperability. Therefore, a method is presented for measuring the impact of replica architecture on systems interoperability. In this direction, creating a deep understanding of the interoperability and Replica Oriented Architecture (ROA) is provided to express the impact of replica on architecture in the behavior of system interoperability. The new method of measuring the impact of ROA on interoperability among systems has been made by suggesting an axiom for ROA and complying the axiom with the first axiom of information theory. The result of this compliance is exploitation of the solution space in information theory.The architectural decison to use replica could help to reduce the complexity of technical interoperability but this decision without measuring its impact on quality attribute was not enough. The intent of this research is to present a method of measuring impact of replica oriented architecture on systems interoperability that will assist planners to measure feedback of creating replica as a architectural decision such a feedback can be applied in making trade of among quality attributes.

    Keywords: Interoperability, Replica Oriented Architecture, System of Systems, Measuring the impact of replica architecture.

    Copyright in English 

  • فهرست و منابع پایان نامه اندازه گیری تأثیر معماری افزونه گرا بر تعامل پذیری سیستم ها

    فهرست:

    فصل اول : معرفی پژوهش  .............................................................................................................................................. 0  1- 1-   مقدمه  ................................................................................................................................................................. 1 

    1- 2-   هدف از تحقیق  ................................................................................................................................................. 1 

    1- 3-   سؤالات تحقیق ................................................................................................................................................. 2 

    1- 4-   طرح مساله و محدوده تحقیق  ....................................................................................................................... 2 

    1- 5-   سابقه و ضرورت انجام تحقیق  ....................................................................................................................... 3 

    1- 6-  روش تحقیق و ارزیابی آن  .............................................................................................................................. 3 

    1- 7-   کاربرد تحقیق  .................................................................................................................................................... 4 

    8-   ساختار پایان نامه  ............................................................................................................................................. 5  فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع تعامل پذیری  .....................................................................................................  6  2- 1-   مقدمه  ................................................................................................................................................................. 7 

    2-   انواع سناریوها ................................................................................................................................................... 7 

    2-2 -1-  سناریوهای مورد کاربرد  ..................................................................................................................................................................  7 

    2-2 -2-  سناریوهای رشد  ...............................................................................................................................................................................  7 

    2-2 -3-  سناریوهای اکتشافی  ........................................................................................................................................................................  8 

    2- 3-   تعامل پذیری به عنوان یک ویژگی های کیفی ......................................................................................... 8 

    4-   یکپارچگی و تعامل پذیری  ............................................................................................................................. 8 

    2-4 -1-  پیشینه تعامل پذیری  ......................................................................................................................................................................  8 

    2-4 -2-  تعاریف تعامل پذیری  ......................................................................................................................................................................  9 

    2-4 -3-  معیار های تعامل پذیری  ............................................................................................................................................................. 10 

    2-4 -4-  چالش های تعامل پذیری ........................................................................................................................................................... 10 

    5-   مدل های تعامل پذیری  ............................................................................................................................... 11 

    2-5 -1-  مدل تعامل پذیریNMI  ............................................................................................................................................................. 11 

    ی

    2-5 -2-  مدل تعامل پذیریLISI  ............................................................................................................................................................... 12

    2-5 -3-  مدل تعامل پذیریLCIM  ........................................................................................................................................................... 13 

    2-5 -4-  مدل تعامل پذیریSOSI  ............................................................................................................................................................. 14 

    6-  جمع بندی  .................................................................................................................................................. 15  فصل سوم: اندازه گیری تعامل پذیری  ........................................................................................................................  16  3- 1-   مقدمه  .............................................................................................................................................................. 17 

    2-   سطوح تعامل پذیری سیستم های اطلاعاتی(LISI)  ........................................................................... 17 

    3-2 -1-  اندازه گیری تطابق فنی  ............................................................................................................................................................... 21 

    3-2 -2-  امتیازدهی قابلیت تعامل پذیری سیستم ها  ............................................................................................................................ 23 

    3-2 -3-  اندازه گیری تعامل پذیری عملیاتی .......................................................................................................................................... 24 

    3- 3-   نقد روش های موجود برای اندازه گیری تعامل پذیری  .........................................................................  26 

    4-   جمع بندی  .................................................................................................................................................. 27  فصل چهارم: اندازه گیری تأثیر معماری افزونه گرا(ROA)  ............................................................................... 28 

    1-   مقدمه  .............................................................................................................................................................. 29 

    2-   جایگاه معماری سیستم در تعامل پذیری بین سیستم ها  ................................................................... 29 

    4-2 -1-  معماری افزونه گرا و تعامل پذیری  ............................................................................................................................................ 33 

    4-2 -2-  بررسی رفتار تعامل پذیری معماری افزونه گرا  ....................................................................................................................... 34 

    3-   اصل موضوعه تعامل پذیری  ........................................................................................................................ 38 

    4-3 -1-  بیان برخی مفروضات  ................................................................................................................................................................... 38 

    4-3 -2-  اصل موضوعه معماری تعامل پذیر  ............................................................................................................................................ 38 

    4- 4-   اصول موضوعه تئوری اطلاعات  .................................................................................................................. 39 

    5-   انطباق اصول موضوعه  .................................................................................................................................. 39 

    4-5 -1-  نمایش تعامل پذیری با تابع لگاریمتی  ..................................................................................................................................... 39 

    4-5 -2-  رابطه پیشنهادی با استفاده از فضای جواب تئوری اطلاعات  ............................................................................................... 39 

    4- 6-  سربار ناشی از معماری افزونه گرا در محیط واقعی  ................................................................................ 40 

    ک

    4- 7-   ارائه یک مثال  ................................................................................................................................................ 41

    8-   جمع بندی  .................................................................................................................................................. 42  فصل پنجم: شبیه سازی، مطالعه موردی و ارزیابی  ................................................................................................ 43  5- 1-   مقدمه  .............................................................................................................................................................. 44 

    2-   تعریف شبیه سازی  ....................................................................................................................................... 44 

    5- 3-   شبیه  سازی  کامپیوتری ............................................................................................................................... 44 

    5- 4-   شاخص های مورد نیاز برای شبیه سازی ................................................................................................ 44 

    5- 5-   شبیه سازی توسط OMNeT++  ........................................................................................................... 45 

    5- 6-  سناریوی شبیه سازی  ................................................................................................................................... 45 

    5- 7-   مطالعه موردی ............................................................................................................................................... 48 

    8-   سازمان های مورد مطالعه  ........................................................................................................................... 49 

    5-8 -1-  معماری سیستم بانک های مورد مطالعه  ................................................................................................................................. 49 

    5-8 -1-1 -  معماری تعامل پذیری بانک الف  ............................................................................................................................  50 

    5-8 -1-2 -  معماری تعامل پذیری بانک ب  ..............................................................................................................................  51 

    5-8 -1-3 -  معماری تعامل پذیری بانک ج  ...............................................................................................................................  52 

    5-8 -1-4 -  معماری تعامل پذیری بانک د  ................................................................................................................................  53 

    5-8 -1-5 -  معماری تعامل پذیری بانک ه  ................................................................................................................................  54 

    5-8 -2-  ارزیابی روش پیشنهادی برای بانک ها  ..................................................................................................................................... 55 

    5-8 -3-  معماری سیستم سازمان خدمات درمانی مورد مطالعه  ..........................................................................................................  56 

    5-8 -3-1 -  معماری تعامل پذیری سازمان خدمات درمانی 1387 -1385  .......................................................................  57 

    5-8 -3-2 -  معماری تعامل پذیری سازمان خدمات درمانی 1390 -1387  .......................................................................  58 

    5-8 -3-3 -  معماری تعامل پذیری سازمان خدمات درمانی 1390  .....................................................................................  59 

    5-8 -4-  ارزیابی روش پیشنهادی برای سازمان خدمات درمانی  ..........................................................................................................  60 

    9-   جمع بندی  ...................................................................................................................................................  61  فصل ششم: نتیجه گیری و ادامه کار  .........................................................................................................................  62 

    ل

    1-  مقدمه  ...............................................................................................................................................................  63

    6- 2-  مروری بر پایان نامه  .......................................................................................................................................  63 

    6- 3-  تحلیل نقاط ضعف و قوت روش پیشنهادی  ..............................................................................................  63 

    6- 4-  مقایسه با کار های دیگران  ...........................................................................................................................  64 

    6- 5-  بازبینی اهداف تحقیق  ...................................................................................................................................  65 

    6- 6-  پیشنهادات و کارهای آتی  ............................................................................................................................  67 

    6- 7-  جمع بندی  ...................................................................................................................................................  68  مراجع  .................................................................................................................................................................  69  واژه نامه تخصصی  .......................................................................................................................................................... 71  

    منبع:

     

    [1]      Thomas C. Ford, Major., Interoperability Measurement, Technical Report, Department of

    Air Force., August 2008.

    [2]      Department of Defense Directive 5000.1, “Defense Acquisition,” October 23, 2000,

    Available:

    https://acquisition.navy.mil/content/download/673/2813/file/dod5000_1_oct232000.pdf

    [3]      Mark Kasunic, William Anderson., Measuring Systems Interoperability: Challenges and

    Opportunities, Technical Report, Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University,  April 2004.

    [4]      Presson, Edward P., “Software Metrics And Interoperability,” Proceedings of AIAA Computers in Aerospace IV Conference. Hartford, Connecticut, pp. 317-324 October 2426, 1983.

    [5]      Director, Systems and Software Engineering, Considerations for Systems Engineering in a System of Systems Environment, December 22, 2006, Available: http://www.theriac.org/pdfs/SoS-SE-Guide.pdf

    [6]      NextGen System of Systems, NWS Office of Science and Technology, Systems Engineering

    Center, September 17, 2009, Available:

    http://www.jpdo.gov/library/NextGen_Weather_plan_1.1.pdf

    [7]      Edwin Morris., Linda Levine, Craig Meyers., Pat Place., Dan Plakosh., System of Systems Interoperability (SOSI): Final Report, Technical Report, Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, April 2004.

    [8]      Chatfield, J., Enyeart, C., and Ficks, W., New Architecture Directions, 1998, [online],

    Available: http://www.mitre.org/news/the_edge/january_98/fifth.html

    [9]      Committee to Review DoD C4I Plans and Programs. Realizing the Potential of C4I,

    National Academy Press. Washington, D.C., 1999, [online], Available:

    http://www.bmpcoe.org/library/books/c4i/index.html

    [10]   Barbacci, M., Klein, M., Longstaff,T. Weinstock, C., Quality Attribute, Technical Report, 

    Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, 1995. 

    [11]   Barbacci, M., Klein, M., Weinstock, C., Principles for Evaluating the Quality Attributes of a Software Architecture, Technical Report, Software Engineering Institute, Carnegie

    Mellon University, 1997.

    [12]   Rushby, J., Critical System Properties: Survey and Taxonomy, Technical Report, Menlo

    Park, CA: Computer Science Laboratory, SRI International,1993.

    [13]   Guy Doumeingts., Yves Ducq., David Chen., System Theory to support Enterprise Interoperability Science Base, University of Bordeaux, Available: http://www.amicommunities.net/pub/bscw.cgi/d494509/223_EISB_Doumeingts Ducq Chen Final Version  090520_12p.pdf

    [14]   Hilliard, R., “Recommended Practice for Architectural Description of Software-Intensive System,” IEEE. pp.1471-2000, 14 November 2000.

    [15]   Chen, D., Daclin, N, “Barriers Driven Methodology For Enterprise Interoperability,” Springer. pp. 453-460, October 2007.

    [16]   Thomas, M. Cover., Joy A., Thomas., Elements of Infromation Theory, 2st ed., Addison Wesley, 2005.

    [17]   Shannon, R. E., “Introduction to the Art and Science of Simulation,” Winter Simulation Conference, pp.7-14, 1998.

    [18]   Jeffrey Voas., Software “Inoperable” Interoprability Problem., 2003-2004, [online],

    Available: http://www.sei.cmu.edu/library/assets/voas.pdf

    [19]   Committee to Review DoD C4I Plans and Programs. Realizing the Potential of C4I,

    National Academy Press. Washington, D.C., 1999, [online], Available:

    http://www.bmpcoe.org/library/books/c4i/index.html

    [20]   Bass, L., Clements, P., & Kazman, R., Software Architecture in Practice, 2st ed., Addison

    Wesley, 2003.

    [21]   C4ISR Architectures Working Group, Levels of Information Systems Interoperability (LISI). Technical Report, 30 March 1998.

    [22]   Chairman of the Joint Chiefs of Staff, Instruction 6212.01A: “Compatibility,

    Interoperability, and Integration of Command, Control, Communications, Computers, and Intelligence Systems.” June 1995

    [23]   Department of Defense Directive 5000.1, “Defense Acquisition,”  March 15, 1996.

    [24]   Joint Chiefs of Staff. “Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms, as amended through December 7, 1998” (Joint Publication 1-02).

    [25]   Joint Theater Air Missile Defense Organization (JTAMDO). “JTAMDO Master Plan” Chapter 7. JTAMDO, Joint Staff, Department of Defense, Washington, D.C. 1997.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت