پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی

تعداد صفحات: 128 فرمت فایل: word کد فایل: 10001573
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۹,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : تعلیم و تربیت اسلامی

    چکیده تحقیق :

    خداوند متعال در طول تاریخ  پیامبران زیادی را برای ارائه دین و تقویت دین داری انسان ها به منظور جلوگیری از انحراف بشر ارسال نموده است از طرف دیگر پیامبران  آسمانی نیز دعوت مردم به سوی خدا را در راس اهداف و برنامه های خود قرار داده اند مهمترین گام برای رسیدن به این اهداف تربیت افراد بشر به سمت اخلاق و دین است . حتی در قرن بیست ویکم به بعد نیز علی رغم پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی میل به پرسش در وجود انسان ها شعله می کشد و قیام ها و جنگهای زیادی بر سر مساله دین و مذهب به وقوع پیوسته و یا در حال وقوع است . برای قرارگرفتن  گرایش فطری انسانها به سمت خدا و دین « شیوه  آموزش و تربیت دینی توسط والدین و نظام آموزشی مهمترین و موثرترین راه برای نیل به این مقصود است . »

    در نظام آموزشی برای تربیت دینی عوامل بسیاری دخیل هستند مانند رفتار و منش معلم ، شیوه تدریس ، محتوای تدریس .... و ما در بین این عوامل کتب دینی مقطع راهنمایی را انتخاب نمودیم تا ببینیم چه میزان از شیوه های تربیتی امام علی(ع) برای تربیت دینی نوجوان در آن استفاده شده است .

    در این راستا فصل اول شامل بیان مسئله ، اهمیت و ضرورت موضوع ، بیان اهداف ، سوالات پژوهش و تعریف واژه ها می باشد و فصل دوم به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول شامل موضوع تربیت ، هدفهای تربیت در اسلام ، ارزش و اهمیت تربیت ، اصول و مبانی و روشهای تربیت ، دین ، فلسفه و ضرورت دین ، اهمیت تربیت دینی ، زمان تربیت دینی ، طریق آموزش دینی ، اصولی درتربیت دینی ، آسیب شناسی دینی و بخش  دوم به معرفی نهج البلاغه و ضرورت تربیت از دید نهج البلاغه ، عوامل موثر در تربیت ، اصول و مبانی روشهای تربیتی از دید  نهج البلاغه می باشد و سپس یک نمونه عملی یعنی قسمتی از نامه 31 نهج البلاغه و در انتهای این بخش به پیشینه نظری تحقیق اشاراتی داشته است .

    در فصل سوم به روش  اجرای پژوهش نگاهی داشته که از روش مطالعاتی و توصیفی استفاده گردیده است.

    و در فصل چهارم نیز به بیان اهداف ، محتوا و روشهای تربیتی کتب دینی پرداخته شده و میزان بکارگیری روشهای تربیتی نوجوانان درکتب دینی را بررسی و در انتهای فصل نمودارهای توصیفی از مطالب جمع آوری شده را ارائه و به سوال های پژوهش پاسخ داده شد است .

    و در فصل پنجم بعد از ذکر بیان مسئله ، روش یافته ها به صورت خلاصه بیان شده است که حاصل آن این است که از بین 9 روش تربیتی استخراج شده از نهج البلاغه 6 روش درکتب دینی می باشد  (روش الگویی، محبت ،  تذکر ، موعظه ،  عبرت ، تشویق و تنبیه ) و 3 روش که روش عملی تر می باشد یافت نشد ( روش توبه ، ابتلا و امتحان، مراقبت و محاسبه ) و در پایان این فصل به پیشنهادها و محدودیتهای تحقیق اشاره شده است  .

    مقدمه :

    توجه به دین ودینداری همواره به عنوان یکی ازمسائل مهم مطرح بوده و می باشد و به عبارت  بهتر می توان گفت که  همراه با هبوط حضرت آدم ابولبشر (ع) ، به کره خاکی دین و دینداری نیز آغاز شد و همواره در طول حیات بشر در زندگی  انسان ها حضور داشته است و آنچنان این موضوع از اهمیت برخوردار بوده که خداوند متعال پیامبران  زیادی را برای ارائه دین و تقویت دینداری انسان ها همچنین جلوگیری از انحراف بشر به طرف دین باطل ارسال نموده است و این خود بیانگر اهمیت این موضوع مهم  می باشد  .

    از طرف دیگر باید توجه داشت که هرچیزی که در طول حیات بشر استمرار داشته باشد نشان دهنده نیاز فطری  آدمی به آن است در اهمیت دین و دینداری باید افزود که در طول تاریخ قیامها و جنگ های زیادی بر سر مسئله دین و دینداری به وقوع پیوسته و بسیاری از انسان ها جان خود را نیز در راه دین و برای باورهای مذهبی خود فدا نموده اند که قیام عاشورا و شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و 72 نفر از یاران فداکارش به عنوان مهمترین نمونه ی این قیام ها می باشد .

    امام حسین علیه السلام  مهمترین هدف  خود را از این قیام حفظ دین جد خود حضرت محمد (ص) اعلام داشته و این قیام آن چنان اهمیت دارد که به عنوان الگو و سرمشق برای سایر قیام ها می باشد .

    در عصر کنونی نیز مهمترین علت افزایش نابهنجاری های اجتماعی فاصله گرفتن بشر از دین می باشد و صاحب نظران  و اندیشمندان تنها راه   خروج  از بن بست های فرهنگی و اخلاقی را احیا و بازگشت مجدد بشر به سوی د ین می دانند .

    از طرف دیگر آموزش دینی کودکان، نوجوانان و جوانان نیز همواره به عنوان یکی از دغدغه ها و مسائل مهم بعضی از خانواده ها ، نظام آموزشی و جامعه اسلامی بوده و می باشد .

    موضوع و مسئله تربیت دینی و راههای بهبود نگرش نسل جوان نسبت به معانی و مفاهیم دستورات دینی آن چنان دارای اهمیت است که به عنوان یکی از مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی می باشد . اما متاسفانه تاکنون یک عزم و اراده ی جدی برای دستیابی به میزان  تحقق این هدف مهم وجود نداشته و همچنین آسیب شناسی دقیقی از روشهای به کارگرفته  شده توسط والدین و نظام آموزشی انجام نپذیرفته است  .

    حال با توجه به ضعفهای موجود در تربیت دینی  نوجوانان  در مدارس بر آن  شدیم  تا با تکیه بر نهج البلاغه و استفاده از روشهای تربیتی و الگوهای رفتاری آن یگانه ، بشریت باب علم نبی ، پدر بزرگوار امامان معصوم علیه السلام به بررسی کتب دینی مقطع راهنمایی پرداخته و ببینیم تا چه میزان از شیوه های تربیت دینی امام علی (ع) در کتب دینی استفاده شده است .

     

    بیان مسئله

    با توجه به مشکلات و انحرافات اخلاقی و دینی نوجوانان در دهه اخیر بکارگیری روش و الگوهای دینی درست و کامل برای رفع مشکلات وبرطرف نمودن موانع و هدایت صحیح آنان امری ضروری می باشد از جمله این شیو ه ها و الگوی صحیح راه یافت در مسیر شناخت شیو ه های تربیتی  امام علی (ع) به عنوا ن یک انسان کامل و یک الگوی تمام نمای انسانیت می باشد و معرفی این بزرگوار و بیان و گفتار و شیو های تربیتی ایشان در مسیر تربیتی  دینی نوجوانان که می تواند راه گشایی بزرگ و هدایت گر در امر تعلیم و تربیت صحیح و کامل دانست .

    دراین  تحقیق سعی محقق بر آن است که موارد ذیل را مورد بررسی قرار دهد :

    اهمیت و ضرورت تربیت دینی و مذهبی نوجوانان در عصر حاضر

    دیدگاه امام علی (ع) در تربیت  نوجوانان

    دیدگاه امام علی (ع) در بحث تربیت ( مبانی  ، اصول ، روشها )

    میزان بکارگیری این روش در کتب دینی مقطع  راهنمایی

    سوال 4  در حقیقت مسئله اصلی تحقیق و پژوهش ما می باشد که درکتب  دینی مقطع راهنمایی چه میزان از روشهای امام علی (ع) استفاده گردیده است .

     

    اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

    چنانچه اهداف مشترک همه انبیاء الهی ، مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد مشخص می شود که موضوع تربیت دینی و اخلاقی از عالی ترین اهداف و وجه مشترک تعالیم همه فرستادگان الهی بوده است  و این مهم همواره در کتب آسمانی  مورد تاکید قرار گرفت و تکرار کلمه تقوا  در قرآن کریم به عنوان کامل ترین کتاب آسمانی ادعای فوق را تایید می کند .

    از سوی دیگر تربیت دینی و اخلاقی و همچنین تربیت اجتماعی کودکان و نوجوانان و جوانان از مهمترین اهداف و آرمان های خانواده ها و  همچنین از مهمترین اولویت های نظام تعلیم و تربیت است  . اما باید توجه داشت که تربیت اجتماعی خود تحت الشعاع تربیت دینی و اخلاقی نسل جوان می باشد زیرا فردی که دارای تربیت  دینی و اخلاقی باشد مسلما ٌ نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی نیز پایبند ی لازم را خواهد داشت و در آن هنگام می توان به کاهش نابسامانی ها و ناهنجاری های اجتماعی نیز امید بست از این رو هرگونه تحقیق و تلاش در جهت تربیت دینی و اخلاقی نسل نو به طورمستقیم بر تربیت اجتماعی آنان نیز تاثیر گذار خواهد بود .

    از زاویه دیگر باید گفت یکی از مسائل مهم فرهنگی در سالهای اخیرمسئله هجوم فرهنگی بیگانگان در جهت تضعیف باورها و ارزشهای دینی و مذهبی نسل جوان می باشد و در هجوم فرهنگی باید نگاه کرد که نوک پیکان مهاجم به طرف کیست ؟

    بطور مسلم باورها و ارزشهای دینی نسل جوان یکی از مهمترین اهداف مهاجمین می باشد و موثرترین راهکارها تقویت باورها و ارزشهای دینی نسل جوان می باشد باید یاد آور شد که اهمیت و نقش نسل جوان در فردای این مرز و بوم بر کسی پوشیده نیست و به عبارت بهتر اداره فردای  کشور به دست نسل جوان امروز سپرده خواهد شد .

    تاسف بار اینکه هم  والدین و هم نظام آموزشی و سایر نهادهای اجتماعی موثر از یک سو فرصت طلایی در سنین تاثیر گذاری بر تربیت دینی و اخلاقی نسل  نو را از دست داده و از سوی دیگر از بکارگیری از پتانسیل و استعداد کودکان ، نوجوانان و جوانان در جهت جستجوگری و دریافت مفاهیم و ارزشهای دینی ناتوانند .

    شکل گیری هویت دینی و تقویت باورهای مذهبی نسل جوان موجب می شودکه در هجوم فرهنگی زود فرهیخته فرهنگ  بیگانه نشوند و در برابر آن مقاومت وایستادگی کنند . از این رو موثرترین راه تضمینی برای جلوگیری از سلطه سیاسی بیگانگان در آینده این مرزو بوم نیز تقویت باورهای دینی و مذهبی نسل جوان می باشد البته همانطور که قبلاٌ اشاره شده که چه مسوولیت تربیت دینی و اخلاقی نسل جوان تنها بر عهده نظام آموزشی نیست و نهاد خانواده و جامعه نیز بزرگترین مسوولیت را نسبت به این مهم دارند اما نظام تعلیم و تربیت به لحاظ این که به طور رسمی مسوولیت تربیت و هدایت نسل نو را بر عهده دارد چنانچه از این فرصت های استثنایی و تا زمانی که  کودکان و نوجوانان در اختیار و در دایره نظام تعلیم و تربیت قرار دارند نتواند بهره لازم را ببرد به طور قطع در ایفای رسالت مهم خود کوتاهی نموه است زیرا با افزایش سن و سال کودکان و نوجوانان و هم  مقاومت شان در برابر تعلیم و تربیت پذیری افزایش خواهد یافت وهم با خروج افراد از دایره نظام  تعلیم و تربیت فرصت طلائی برای هدایت و تربیت دینی و مذهبی نسل جوان را از دست خواهد داد.

     

    اهداف پژوهش

    اهداف کلی :

    « بررسی میزان بکارگیری روشهای تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی »

    ارائه پیشنهاد ها بر اساس یافته های پژوهش به برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت به منظور عمق بخشیدن به شناخت دینی دانش آموزان و افزایش روحیه دینداری و تعهد و التزام عملی آنان نسبت به اسلام و انقلاب به عنوان هدف غائی این تحقیق  . چرا که رعایت و الزام آن ما را در رسیدن به جامعه ای ایده آل و امت نمونه اسلامی کمکی شایان می نماید و هدف دیگر از انجام این تحقیق مشخص کردن امکانات و امتیازات بی شمار سیره تربیتی امام علی (ع) در نهج البلاغه است و بررسی این مساله که چگونه می تواند در تحقق نظام مطلوب و مورد نیاز جامعه اسلامی موثر واقع گردد .

    اهداف جزئی :

    1- بررسی دیدگاه امام علی (ع) در تربیت دینی نوجوانان 

    2- بررسی دیدگاه امام علی (ع) نسبت به ابعاد تربیت دینی نوجوانان

    بررسی دیدگاههای امام علی (ع)  در مورد روشهای ترتیب دینی نوجوانان

    بررسی دیدگاههای امام علی(ع) در مورد عوامل موثر در تربیت دینی نوجوانان

    5- بررسی میزان بکارگیری روشهای ترتیبی امام علی (ع)درکتب دینی مقطع راهنمایی .

     

    سوالات پژوهش

    1 -    تربیت دینی درسن نوجوانی از دیدگاه نهج البلاغه چه جایگاهی دارد ؟

      ابعاد تربیت دینی از دید نهج البلاغه چگونه است ؟

    روشهای تربیت دینی در نهج البلاغه چگونه است ؟

    عوامل موثر در تربیت نوجوان از دیدگاه نهج البلاغه چیست ؟

    میزان استفاده روشهای تربیت دینی نهج البلاغه در کتب دینی چگونه است ؟

     

     

    تعاریف نظری

    دین :

     مجموعه ی تعالیم  و دستورات نشات گرفته از خداست که از طریق وحی به پیامبران ابلاغ شده تا بگوش مردم برساند و آنها را به رعایت و عمل تشویق کند [1].

    مذهب : مذهب شامل مجموعه ای از باورهاست و این باورها خود توسط کلمات بیان می شود ، یعنی  به صورت اندیشه ای در می آیند که کم و بیش شکل دستگاه فکری به خود گرفته و فقط با اعمال که مظاهر باورها و شیوه های تجدید نظر هستند زنده می ماند و مشخص می گردد[2].

    تربیت :

    تربیت در لغت به معنی نشو و نما دادن ، زیاد کردن و برکشیدن و مرغوب یا قیمتی ساختن است . در معنی اخیر تربیت از حدافراط و تفریط بیرون آوردن و به حد اعتدال سوق دادن می باشد[3] .

    تربیت پرورش دادن استعدادهاست. استعدادهایی که بالقوه در یک جاندار وجود دارد و به وسیله   تربیت باید آن ها را به فعلیت در آورده  و رشد داد و از همین جا معلوم می شود که تربیت باید تابع فطرت موجود باشد و نمی شود موجود را برخلاف فطرت آن رشد داد . این نوع تربیت را در خصوص انسان از طریق علم اخلاق انجام می دهد در واقع تربیت انسانی یعنی رشد اخلاقی انسان بر مبنای نظارت او[4] .

     

    تربیت :

    تربیت دینی مجموعه دگرگونی هایی است که در عقیده فرد به منظور ایجاد نوعی خاص از عمل و رفتارکه متکی به ضوابط مذهب باشدانجام می شود. به عبارت دیگر در سایه ی دگرگونی هایی  که در فکر و عقیده افراد ایجاد می گردد ، اخلاق ، عادات آداب و رفتار ، روابط فردی و اجتماعی  شخص به صورت مذهبی وشرعی شکل می گیرند و مذهب به عنوان عامل مسلط بر زندگی و جنبه های آن خود نمایی می کند[5] .  

    درتعریف دیگراز تربیت دینی از دکتر خسرو باقری می خوانیم[6] .

    تربیت دینی در مفهوم اصیل آن به این معناست که تدین ، در ارتباطی از نوع تربیت در خرد شکل بگیرد به عبارت دیگر اعتقادات دینی ، تجربه درونی ، در ارتباط با خدا ، التزام درونی نسبت به سخن خدا و عمل به مقتضای آن ، باید بستر تبیین عرضه معیارها ، تحرک درونی و نقادی جریان یابد . تربیت  دینی باید با همین ویژگیهای  اصیل خود در قرن بیست و یکم و چالشهای  آن جلوگر شود ، پیراستن تربیت دینی از تلاشهای شبه تربیتی یا بد فهمی های ما از دین امکان توفیق تربیت دینی  را در برابر چالشهای این قرن فراهم می کند .   

    کتب دینی :

    منظور کتابهای فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی سه مقطع راهنمایی می باشد  .  در حقیقت عبارت است از محتوای تحت عنوان کتاب فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی دوره راهنمایی تحصیلی که از سوی دفتر برنامه ریزی  تالیف کتب درسی تهیه و توسط شرکت چاپ ایران در اختیاردانش آموزان دوره راهنمایی به تفکیک پایه قرار می گیرد .

    Abstract

    Considering the importance of religious pedagogy during teens in Islam and Qoran, it was tended to study the frequency of using religious pedagogy in junior high school religious books on the basis of Nahjolbalaqe. The goal was to extract the religious pedagogy from Nahjolbalaqe and modifying the amount of its usage in junior high school books. In chapter one the goals, questions and the significance of study is mentioned. In chapter two, the training and importance of religious training, the nature and significance of it and finally the effective factors, doctrine, bases and pedagogy in Nahjolbalaqe is offered.

    The research method is descriptive – analytic that performed by referring to Nahjolbalaqe and its exegesis as well as making notes and summaries.

    In chapter four, the goals, contents and religious books methods is illustrated. In capter 5, the results and offers are mentioned that are as follows. Among the extracted methods, the patterns, amour, remembrance, sermon, and byword are included in all the three years of junior high school but repentance, assay, observing were not included.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی

    فهرست:

    چکیده

     

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه.......................................................................................... 2

    بیان مسئله.................................................................................... 4

    اهمیت و ضرورت موضوع............................................................... 5

    اهداف پژوهش.............................................................................. 7

    سوالات پژوهش............................................................................. 8

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات............................................................ 9

    تعاریف نظری............................................................................... 9

    تعاریف عملیاتی  .......................................................................... 12

    روش تحقیق................................................................................ 13

     

    فصل دوم : پیشینه تحقیق و ادبیات تحقیق

    مقدمه......................................................................................... 15

    بخش اول................................................................................... 17

    موضوع  تربیت............................................................................ 17                   

    ارزش و اهمیت تربیت.................................................................... 17

    جایگاه تعلیم و تربیت...................................................................... 18

    هدفهای تربیت در اسلام................................................................... 19

    اصول و مبانی وروشهای تربیت........................................................ 21

    مفهوم دین................................................................................... 25

    فلسفه و ضرورت دین..................................................................... 25

    اهمیت تربیت دینی........................................................................ 25

    زمان تربیت دینی.......................................................................... 28

    طریق آموزش دینی........................................................................ 33

    اصولی در تربیت دینی.................................................................... 34

    آسیب شناسی تربیت دینی................................................................. 35

    موانع تربیت دینی نسل نوجوان در نهاد خانواده....................................... 36

    موانع تربیت دینی نسل جوان در نهاد جامعه........................................... 37

    موانع تربیت دینی  نسل نوجوان در نهاد نظام آموزشی.............................. 38

    بخش دوم................................................................................... 39

    آشنایی با نهج البلاغه...................................................................... 39

    ضرورت تربیت از دیدگاه نهج البلاغه.................................................. 41

    امکان تربیت از دیدگاه نهج البلاغه...................................................... 44

    تربیت پذیری انسان از دیدگاه نهج البلاغه.............................................. 45

    ارزش تربیت از دیدگاه نهج البلاغه..................................................... 46

    هدفداری تربیت ازدیدگاه نهج البلاغه.................................................... 47

    ضرورت شتاب در تربیت نوجوان  از دیدگاه نهج البلاغه........................... 50

    عوامل موثر در تربیت از دیدگاه نهج البلاغه.......................................... 52

    وراثت....................................................................................... 52

    محیط  ....................................................................................... 53

    محیط جغرافیایی............................................................................ 54

    سختیها و شداید............................................................................. 55

    کار........................................................................................... 55

    عوامل ماورای طبیعت.................................................................... 56

    اراده انسان.................................................................................. 56

    مبانی تربیت از دیدگاه  نهج البلاغه..................................................... 57

    مبانی هستی شناسی ( معرفت به خداوند ، به دین و جهان آخرت ) ................ 57

    مبانی انسان شناختی ( عقل ، اراده ، تاثیرپذیری ... )................................ 58

    اصول تربیتی از دیدگاه نهج البلاغه  ................................................... 62

    اصل اعتدال................................................................................ 62

    اصل تدرج و تمکن   ..................................................................... 62

    اصل تسهیل و تیسر....................................................................... 63

    اصل زهد  ................................................................................. 63

    اصل تعقل................................................................................... 64

    اصل تفکر.................................................................................. 64

    اصل تدبر................................................................................... 65

    اصل کرامت................................................................................ 65

    اصل عزت.................................................................................. 65

    روشهای تربیتی از دیدگاه نهج البلاغه.................................................. 66

    روش الگویی............................................................................... 66

    روش محبت  .............................................................................. 67

    روش تذکر  ................................................................................ 67

    روش عبرت  .............................................................................. 68

    روش موعظه  ............................................................................. 68

    روش تشویق و تنبیه  ..................................................................... 69

    روش توبه................................................................................... 70

    روش ابتلاء و امتحان..................................................................... 72

    روش مراقبه و مطالبه..................................................................... 73

    بررسی نمونه عملی در سیره امام علی (ع)............................................ 74

    نامه 31 نهج البلاغه سفارشات  امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع). 74

    پیشینه نظری تحقیق ( تحقیقات انجام شده در داخل کشور )......................... 81

     

    فصل سوم : روش اجرای پژوهش

    مقدمه......................................................................................... 87

    جامعه........................................................................................ 87

    نمونه  ....................................................................................... 87

    روش اجرای پژوهش..................................................................... 87

    روش جمع آوری اطلاعات............................................................... 88

    طرح پژوهش............................................................................... 88

     

    فصل چهارم : یافته های پژوهش

    مقدمه......................................................................................... 91

    معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع اول راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش. 92

    معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع دوم راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش. 110

    معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع سوم راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش 125

    یک نگاه کلی به مباحث تربیتی امام علی (ع) و نمودار توصیفی.................. 142

    پاسخ به سوالهای  پژوهشی.............................................................. 147

     

    فصل پنجم : نتایج و پیشنهادها 

    بیان مسئله ، روش و یافته ها به صورت خلاصه.................................... 153

    نتیجه گیری  .............................................................................. 155

    محدودیتهای تحقیق........................................................................ 157

    پیشنهادها................................................................................... 158

    فهرست منابع.............................................................................. 160

    .

    منبع:

    - آردن ، ریمون ، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، جلد دوم،تهران انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، چاپ چهارم ، 1377

    2-ابوطالبی ، مهدی ، تربیت دینی از دیدگاه امام علی(ع) ،انتشارات آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) 1383

    3- باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ، تهران ، انتشارات مدرسه ،1384، ج 1و2

    4- بهرامی، غلام رضا، کلیدهای زرین (درآمدی بر اصول تربیت) ، تهران، انتشارات دلیل ما،1384

    5- جوادی آملی، عبداله ، دین شناسی، قم ، نشر اسراء ،1381

    6- جعفری ، محمدتقی ، فلسفه دین ، تدوین عبداله نصری ، تهران ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ دوم ، 1387

    7- حرانی ، شیخ ابومحمد، تحف العقول ، ترجمه صادق حسن زاده ، تهران ، انتشارات آل علی (ع) ،1386

    8- خلاصه مقالات همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش ، دانشگاه تربیت مدرس ،12و13 دی ماه ،1380 ، جهاد دانشگاهی

    9- دشتی ، محمد، امام علی (ع) ومباحث تربیتی ، تهران ، موسسه فرهنگی و تحقیقاتی امیرالمومنین (ع) ،1380

    10- دشتی ، محمد، ترجمه نهج البلاغه (المعجم الفهرست) ، دفتر نشر الهادی ،1379

    11- دلشاد تهرانی ، مصطفی ، منظرمهر، تهران ، انتشارات دریا، 1385

    12- دلشاد تهرانی، مصطفی ، مکتب مهر، انتشارات دریا ، 1379

    13- دلشادتهرانی ، مصطفی، مشرب مهر ، تهران ، انتشارات دریا، 1379

    14- دلشاد تهرانی، مصطفی ، ماه مهرپرور، تهران ، انتشارات دریا، 1379

    15- رادمنش، سید محمد، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی(ع) ، تهران ، انتشارات انجام کتاب ،1363

    16- سادئی ، علی ، تربیت نسل جوان ، انتشارات شلاک ، 1386

    17- شکوهی،غلام حسین ،تربیت و مراحل آن ، مشهد انتشارات استان قدس رضوی ،1365

    18- شرح غرر الحکم  و دررالکم ، جمال الدین محمد خوانساری  ( ت . 1125 ق ) با  مقدمه و تصحیح  میر جلال الدین حسینی ارموی، چاپ سوم  ، دانشگاه تهران ، 1360

    19- طباطبایی ، محمدحسین، آموزش دین( جمع آوری، سیدمهدی آیت اللهی) ،تهران، دفتر نشر اسلامی ، 1385

    20- طباطبایی، محمدحسین ، المیزان ، قم ، مرکز نشر اسلامی، ج 2 ، 1367

    21- فرهنگنامه معین

    22- فیض الاسلام ، سیدعلینقی، ترجمه و شرح نهج البلاغه ، 1365 ، تهران

    23- قائمی ، علی ، نگرش و رفتار دینی در دانش آموز، تهران ، انتشارات امیری،1376

    24- قائمی ، علی، پرورش مذهبی در کودک ، تهران ، انتشارات امیری، 1370

    25 - قائمی ،علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوان ، تهران ، انتشارات امیری، 1387

    26- کریمی، عبدالعظیم، نکته های روانشناختی در تربیت فرزندان ، شماره 1 ، تهران ، ستاد اقامه نماز ، 1386

    27- لغت نامه دهخدا

    28- مطهری، مرتضی ، سیری درنهج البلاغه ، تهران ، انتشارات صدرا، 1354

    29- مطهری ،مرتضی ، تعلیم و تربیت در اسلام ، تهران ، انتشارات صدرا ، 1361

    30- مهدیان، محمد جعفر، مبانی، اصول تعلیم و تربیت تهران ، نشر ساوالان ، 1385

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت