پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه

تعداد صفحات: 179 فرمت فایل: word کد فایل: 10001039
سال: 1385 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه آمار
قیمت قدیم:۲۴,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه

    دانشگاه های ما، به دلیل گرفتاریها و مسائل گوناگون، کمتر فرصت این را داشته اند به نظرات دانشجویان، که در حقیقت دریافت کنندگان اصلی آموزش عالی هستند، وقوف پیدا کنند و ملاحظه نمایند که آیا آموزش عالی در راه صحیح و مناسب حرکت می کند، یا آن که چنین نیست و تلاشها فاقد جهت هستند.

    یک رودخانه همیشه مسیر خودش را پیدا می کند و به دریا می ریزد، ما هم باید هدف و راه خودمان را پیدا کنیم، هدف اصلی همه انسانها خوشبخت زیستن است و لازمه خوشبختی خوب دانستن است و اگر دانشگاه می رویم به دلیل بهتر یاد گرفتن و خوشبخت شدن در زندگی است.

    تمام سازمانهای آموزش دنیا باید از خودشان این سئوال را داشته باشند که آیا ما می توانیم این کسانی را که به این مراکز آمده اند راضی، موفق و در نهایت خوشبخت کنیم؟ این رسالت بزرگ در دست معلمین و استادان معظم ماست، بنابراین آشنا شدن با دیدگاهها و نظرات دانشجویان نسبت به یک استاد خوب کمک می کند تا استاد از دریچه چشم و عقاید دانشجو دیده شود. همانطور که ملاحظه می شود دانشگاهها یکی از مراکز یا مجامع تبادل افکار، اطلاعات و مفاهیم در هر جامعه ای می باشد و میزان کار آیی استادان به نحوه آموزش آنها بستگی دارد، شناخت یک استاد خوب هم بستگی به شناخت ویژگیهای او دارد. معیارهای ارزشیابی فرمول از قبل تعیین شده و ثابت نیستند و در شرایط متفاوت آموزشی دستخوش تنوع و دگرگونی می شوند.

    رضایت دانشجو از اساتید موجب دلگرمی و تلاش او در درس شده و همین رضایت آینده درخشان تر ی را برای او و جامعه رقم می زند، بنابراین این آگاهی از نظرات دانشجویان که از سرمایه های ثابت و همیشگی هر نهاد آموزشی اند و اندیشیدن به تجارب و گرایش آنان ضرورت مهم دیگری است که نمی توان از آن غافل بود، اطلاعات بدست آمده به میزان زیادی می تواند زمینه ای عینی و مشخص و روشن، بر حل بسیاری از مسائلی که هم اکنون اکثر دانشگاهها ما با آن مواجهند فراهم آورد و مسئولان را بر پاره ای از مشکلات و نقاط ضعف والبته نقاط قوت در آموزش عالی واقف سازد و تغییراتی در برنامه های موجود به وجود آورد

     

    ب- بیان مسأله

    موفقیت هر سازمانی در گرو رضایت مراجعین آن است وهمین رضایت موجب شکوفایی، رشد و پیشرفت و همچنین سازمان دهی بهتر خواهد شد. بنابراین راضی بودن و راضی ماندن یکی از مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که هر سازمان و مرکزی برای این امر مهم باید تلاش کند. یکی از این مراکز مهم و پر اهمیت مرکز آموزش عالی است که تربیت کننده نسل جوان،  پیشرو و آینده ساز مملکت است.

    بنابراین، این مراکز باید تلاشی مضاعف نسبت به دیگر سازمانها و ارگانها داشته باشند. در دانشگاهها اولین مساله ای که مهم به نظر می رسد رضایت دانشجو از استاد است. بر همین اساس در بررسیهای اولیه ای که از طریق مصاحبه اکتشافی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به عمل آمد، این نتیجه بدست آمد که دانشجویان از اساتید خود رضایت کمی دارند، در ضمن هیچگونه کار تحقیقاتی در این زمینه در این مرکز انجام نشده بود، در بررسی کارهای تحقیقی خارج از این مرکز هم شاهد نارضایتی دانشجویان از اساتید و بخشهای مختلف از جمله کادر اداری، کتابخانه، خدمات رفاهی و ...........) بودیم.

     

    ج- اهمیت و ضرورت پژوهش

    بر طبق دیدگاههای جدید تکنولوژی آموزشی، معلم مهمترین عامل موفقیت در اهداف آموزش است و از آنجایی که دانشجویان چشم بیدار جامعه هستند و در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشند و دانشگاهها یکی از مراکز یا مجامع تبادل افکار، اطلاعات و مفاهیم هستند، پرداختن به موضوع رضایت نقش چشمگیری در تحقق توسعه همه جانبه و ارتقاء بهره وری به عهده دارد. باید در این مجامع فضایی فراهم شود که با ایجاد روابط انسانی بین استاد و دانشجو، آنها را افرادی متعهد و ملزم به رعایت قوانین و مقررات و از طرفی کار آمد برای فردای جامعه پرورش داد، که در این صورت موجبات افزایش کارایی و بهره وری فراهم آمده و این امر هم از جمله اهداف عمده نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به توسعه انسانی و اسلامی است و با توجه به تجربه کشور های موفق جهان به این مطلب که در مقایسه بین عوامل  موثر در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، صنعتی آنچه از عوامل دیگر مهمتر می باشد، توجه به ارزشها ی انسانی و ابعاد معنوی یک کار است و رضایت افراد در محیط کار و تحصیل میل و رغبت درونی افراد را برای انجام کار توام با کیفیت مطلوب فراهم می آورد.

    اهمیت و ضرروت این تحقیق از آنجایی مشخص می شود که در دانشگاهها با قشر جوانی که آینده ساز مملکت هستند روبه رو هستیم و چون آنها  جایگاه ویژه ای  را به خود اختصاص داده اند بنابراین رضایت یا عدم رضایت آنان در سازمان آموزشی نقش بسزایی دارد. پس ضرورت آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان نسبت به یک استاد خوب کمک می کند تا استاد از دریچه چشم دانشجو دیده شود و مسائل و مشکلات نمایان گردد و با ارائه برنامه های مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس، ارزیابی، تصمیمات آگاهانه ای گرفته شود.

    در بررسیهای اولیه مساله بودن رضایت دانشجویان به چشم می خورد و نشانه هایی از نارضایتی در گفت و شنودها با دانشجویان مشهود بود، تحقیق علمی کمکی خواهد بود تا به طور دقیق با ابعاد این امر آشنا و بتوانیم با تکیه بر نتایج علمی در جهت بالا بردن و  تقویت سطح رضایت دانشجویان راهکارهایی اتخاذ نمائیم.

     

    د- اهداف پژوهش

    محقق دراین تحقیق به دنبال دستیابی به پاسخی روشن برای سوال اساسی تحقیق(سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی – واحد قوچان در سال تحصیلی 85-1384 ) یعنی تعیین و اندازه گیری میزان رضایت دانشجویان از اساتید در هر یک از حیطه های مختلف با استفاده از مقیاس های اندازه گیری که در قالب پرسشنامه برای رضایت طراحی شده است و مشخص کردن سهم هر یک از عوامل و تعیین اهمیت هر کدام از آنها است.

    با توجه به اهداف تحقیق رسیدن به نتایج علمی دارای ارزش می باشد. اما زمانی این نتایج به واقعیت نزدیک می شود که از این نتایج  در راه بهبود اوضاع و تصمیم گیریهای مسئولین استفاده شود وامیدوارم که  نتیجه این تحقیق بتواند یک منبع مفیدی برای دست اندرکاران امور اجرایی این مرکز آموزشی باشد و از طرفی ما به عنوان قشری که با علوم اجتماعی  سر و کار داریم هدف اصلی این است که تاثیر روابط انسانی را بر رفتار انسانها اعم از احساس  و فکر و عمل آنها را بشناسیم.

    اهداف فرعی تحقیق شامل :

    1- بررسی و مقایسه میزان رضایت دانشجو از اساتید در ابعاد مختلف.

    2- بررسی و مقایسه رضایت دانشجو از اساتید با توجه به ویژگیهای فردی دانشجویان.

    3-  بررسی و مقایسه رضایت دانشجو از اساتید در بین رشته های مختلف.

    4- بررسی وجوه تشابه و تمایز میزان رضایت با متغیرهای مستقل تحقیق.

    5- بررسی رابطه همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه

    فهرست:

    فصل اول : کلیات

    الف- مقدمه 2

    ب- بیان مسأله 3

    ج- اهمیت و ضرورت پژوهش 4

    د- اهداف پژوهش 6

     

    فصل دوم : ادبیات تحقیق   

    الف- مقدمه 9

    ب- پیشینه تحقیق 9

    ج- نقد و بررسی تحقیقات انجام شده 32

    د- مبانی مفهومی تحقیق 33

     

    فصل سوم : روش شناسی  

    الف- مقدمه 37

    ب- روش تحقیق 38

    ج- جامعه آماری تحقیق 40

    د- حجم نمونه 41

    ه- شیوه نمونه گیری 41

    و - فرضیات تحقیق 43

    و- 1- سوالات اصلی تحقیق 43

    ز- روش گردآوری اطلاعات 44

    ح- پیش آزمون، روایی (Validity) و اعتبار ((Reliability 44

    ط- متغیرهای پژوهش 46

    ی- تعریف عملیاتی متغیرها 47

    س- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 74

    فصل چهارم : نتایج یافته ها

    جداول و نمودارها............................................................................................................................................31 

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    الف- مقدمه 74

    ب- نتیجه گیری 75

    ب- 1- ویژگیهای جمعیتی پاسخگویان 75

    ب- 2- توصیف متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق 76

    د- پیشنهادات و محدودیتها............... 77

     

    .

    منبع:

    - آقاجانی، سعید، مقایسه نظرات مدرسین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد معیار یک استاد خوب دانشگاه، سال1376 محل نگهداری گزارش: دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی .

    2- احرامپوش، محمد حسین و دیگران، ویژگیهای یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. 79.

    3- توانا، داریوش، بررسی پیرامون معیارهای ارزشیابی مدرسین درس روش تدریس ریاضی ابتدایی در مراکز تربیت معلم استانهای فارس و بوشهر،  به راهنمایی : علی دلاور، پایان نامه ( کارشناسی ارشد)- دانشگاه علامه طباطبائی ، 1373

    4- حسینی، علی اکبر، بررسی اجمالی تجارب آموزشی فرهنگی گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز در سه زمینه میزان رضایتمندی، تحقق آرمانهای آموزشی و اندازه تغییرات. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره دوازدهم، ش دوم، بهار 1376.

    5- سرچشمی، رامین و مسعود حسینی، تعیین دیدگاههای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید در نیم سال دوم تحصیلی80- 1379 دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1380 .

    6- سلطانی عربشاهی، کامران، بررسی ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. 1377.

    7- شمس ، خوبچهر، بررسی عقاید دانشجویان دانشگاه شیراز درباره یک استاد ایده آل، پایان نامه (کارشناسی ارشد)- دانشگاه شیراز، 1357.

    8- صفری، یحیی، بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیریت کلاس و اثر بخشی تدریس مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیمسال دوم تحصیلی (1375-76) به راهنمایی: محمد رضا بهرنگی، پایان نامه ( کارشناسی ارشد(- دانشگاه تربیت معلم ،1376.

    9- عزیزی علویجه، حسن، تجزیه و تحلیل تدریس اساتید دروس برنامه ریزی آموزشی دانشگاهها شهر تهران، به راهنمایی : محمد رضا بهرنگی، پایان نامه (کارشناسی ارشد ) دانشگاه تربیت مدرس، 1373.

    10- فتحی، یدالله، میزان رضامندی دانشجویان از ارائه مشاوره و راهنمایی در دانشگاه علوم پزشکی همدان، سال 1379.

    11- گرجی، یوسف، رابطه میزان مجبوبیت اجتماعی استادان از نظر دانشجویان و نحوه ارزشیابی دانشجویان از فعالیتهای آموزشی آنان، به راهنمایی : علبی اکبر سیف، پایان نامه (کارشناسی ارشد) – دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، 1373.

    12- مرندی، اعظم، بررسی معیار های استاد خوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی زاهدان در نیمه اول سال تحصیلی 81- 1380، به راهنمایی: محمد رضا شهرکی، پایان نامه ( دکتری) – دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشکده پزشکی، 1380.

    13- مقدم، مهدی، مقایسه نتایج خود سنجی و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نیمسال اول و سال1379، به راهنمایی: محمدرضا شهرکی، پایانان نامه ( دکتری) – دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، 1380.

    14- منصوری، مهشید، مقایسه نظرات دانشجویی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته کتابداری دانشگاه های دولتی شهر تهران در مورد یک استاد خوب دانشگاهی،  پایان نامه ( کارشناسی ارشد) دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1372 .

    15-ساروخانی، باقر، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران ، انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 1377

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت