پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

تعداد صفحات: 158 فرمت فایل: word کد فایل: 1000175
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۲,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته روان شناسی 

    مقدمه :

    مطالعات نشان داده است که بشر اصولاً بکارگیری روشهای خلاق را در یادگیری ترجیح می دد و روشهایی نظیر کاوش ، لمس کردن و پرسش و آزمایش و دنبال مجهول رفتن و نظریه دادن ، معلمین برخلاف متعلمین اغلب طرفدار دیکته کردن دانش و اطلاعات هستند ، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مطالب درسی ، اگر نگوییم همه ی آنها با روشهای خلاق بسیار با صرفه تر و موث تر است روشهای دیکته کردن آموخته می شوند علاوه بر آن بسیاری از افراد واکنشی بسیار قوی نسبت به یادگیری خلاق از خود نشان می دهیم ، آنها روشهایی که این امکان و اجازه را می دهد و از آنها می خواهد که خود دنبال مجهول و کشف پاسخ بروند ، میزان یادگیری بسیار بالا و در روشهایی که اطلاعات به آنها دیکته می شود ، سرعت و میزان یادگیری بسیار پایینی داشته اند. یادگیری از طریق بکارگیری استعدادهای خلاق ، عموماً به شکل های درک مسأله ، یا نواقص ، حدس زدن و ساختن فرضیه درباره راه حل آن، آزمایش کردن این حدسیات ، تجدید نظر و اصلاح حدسیات و استخراج نتایج آزمایش بروز می کند . در این فرایند یکی از غرایض قوی بشری نقش مهمی بر عهده می گیرد و آن تنشی است که بشر در مقابل یک مجهول یا غیر حقیقت احساس می کند . او سعی دارد به صورتی خود را از این تنش آزاد سازد و این انگیزه او را وادار به پرسیدن و حدس زدن و پی گیری مطلب می نماید حتی پس از حدس زدن ، تردید درباره صحت حدس هنوز باعث نارضایتی است . در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع گوناگون برای دستیابی به جدیدترین فناوری و منابع قدرت هستیم افراد تیزهوش و دارای هوش هیجانی که خلاق هستند و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گرانبهاترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار است و در چنین عصری باید برای اداره سازمان های گوناگون اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی و آموزش و به نوآوری و نوجویی و نظرخواهی و بهره گیری از دستاوردهای اخلاقی ، علمی و فنی بشر همت گذاشت . امروز جامعه بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد ، هر قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر می شود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده نیز بیشتر و شدیدتر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی ، مسأله خلاقیت از مهمترین مسائل در قلمرو روانشناسی آموزشگاهی است  و همین طور رابطه نزدیکی با هوش به خصوص هوش هیجانی دارد . با توجه به این امر باید مدیرانی مبتکر و خلاق را برای رده های متفاوت مدیریت برگزید ، مدیران توانمندی که قادر باشند با اتخاذ تدابیر و شیوه های بایسته به ویژه در دستگاه آوزش و پرورش و مراکز دانشگاهی زمینه را برای تجلی بروز استعدادها و خلاقیت دانشجویان فراهم آورد . اگر با استناد به نظر ژان کیا ژه هدف اصلی آموزش در مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش را آفرینش و به ویژه آفرینش انسان های توانا به انجام دادن کارهای نو و انسان های خلاق و نوآفرین و کاشف بدانیم . ( سیدیحی محمدی – 1384 )

    بیان مسأله :

    با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری در مراکز دانشگاهی و رابطه آنبا هوش هیجانی موضوع پژوهش در این تحقیق بیان مسأله به این صورت است که بین خلاقیت و روحیه خلاق و هوش هیجانی دانشجویان رشته های علوم انسانی می تواند رابطه وجود داشته باشد و با اینکه دانشجویان رشته علوم انسانی تدبیر و تفکری در رابطه با حل مسأله و یا پیدا کردن راه حل هایی جهت حل مسأله ندارند می توانند خلاق باشند . واژه خلاقیت عمر طولانی ندارد – واژه نامه انکلیسی آکسفورد – ظهور این کلمه را به سال 1875 میلادی در کتابی راجع به ادبیات نمایش و انگلیسی نسبت می دهد . در این کتاب قدرت خلاق شکسپیر سخن رفته است . خلاقیت واژه های بسیار مهم و ارائه تعریض از آن مشکل است و بنابراین با توجه به روحیه خلاق جوانان این قشر مهم جامعه و اینکه هوش بخصوص هوش هیجانی می تواند نقش بسزایی در نوآوری داشته باشد که در اندازه گیری هوش هیجانی بیشتر به توان باالقوه انجام کار توجه می شود تا حاصل کار ، یعنی بیشتر به فرایندها توجه داریم تا پیامدها تأکید نموده است که نتایج پژوهش های انجام شده در خصوص هوش هیجانی انجام داده اند متوجه شده اند مدارس و مراکز عالی موفق هستند که به ایجاد رابطه مناسب بین دانشجویان و اساتید و دانش آموز و معلم کمک می کند هوش هیجانی می تواند در روحیه خلاق جوانان نقش داشته باشد به این صورت که به کارگیری استعداد و رغبت و هوش لازم برای نوآوری لازم و ضروری است . ( جلالی – 1384 )

    سوال مسئله :

    آیا بین هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد ابهر رابطه معنی داری وجود دارد ؟

    اهداف تحقیق :

    هدف از تحقیق حاضر این است که بین هوش هیجانی و خلاقیت رابطه وجود دارد و این که آیا احساسات شناختی ، جسمانی و روحی می تواند در نوآوری و ابتکار نقش بسزایی داشته باشد یا نه رابطه ای بین هوش هیجانی و هوشی که شامل توانایی اداره مطلوب خلق و خوی و وضع روانی است در ارائه نوآوریها و ابتکارات نقش بسزایی نداشته و می توان گفت که رابطه ای بین این دو متغیر وجود ندارد .

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    از آنجا که خلاقیت و نوآوری برای بقای سازمانها به ویژه مراکز آموزشگاهی و دانشگاهی امری حیاتی است و ذهنی که در جستجوی ثبات است راکد می ماند . خلاقیت کم ، نشانه یک فرد عادی است و خلاقیت زیاد آدم های خلاق و مبتکر را از دیگران متمایز می سازد . در مورد ارتباط بین بهره هوش هیجانی و خلاقیت نمی توان به درستی رابطه ای را تصور کرد زیرا بسیاری از افراد خلاق افراد باهوش بالا نیستند ولی شاید از لحاظ هوش هیجانی در رتبه بالایی باشند انگیزه دیگر خلاقیت کنجکاوی نسبت به رویدادها و پدیده های محیط زندگانی همیشه موجب برخورد با مسئله می شود گاه خلاقیت در شیوه حل مسأله و گاه در طرح آن است می توان گفت که اهمیت و ضرورت تحقیق داشتن روحیه شاد و امیدوا است و افرادی که نسبت به رویدادها و مسائل محیطی دیدگاه منفی دارند نمی توانند خلاق و نواندیش باشند مبارزه با درماندگی و آزاد بودن و آزاد زیستن سیوه زندگی انسان های خلاق است و امید است که با ارائه بررسی رابطه خلاقیت و هوش هیجانی در بین قشر جوان بتوانیم در زمینه نوآوری قدم و گامهای موفقی برداریم و این تحقیقات را در مراکز عالی آموزشگاهی و دانشگاهی بکار ببریم . ( رهاورد – 1383 )

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

    فهرست:

    فصل اول : کلیات                                                                        1

    مقدمه                                                                                        2

    بیان مساله                                                                                4

    سوال مسئله                                                                              5

    اهمیت و ضرورت تحقیق                                                             6

    زمینه تحقیق                                                                               7

    فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                                               9

    مرور سوابق نظری و پیشینه مورد مطالعه                                    10

    ادبیات و پیشینه تحقیق                                                                12

    اجزاء خلاقیت                                                                             20

    هوش و خلاقیت                                                                          21

    خلاقیت و پیشرفت تحصیلی                                                         23

    خلاقیت و جنسیت                                                                       28

    رشد خلاقیت                                                                     30

    نقش معلم در پرورش خلاقیت                                                      31

    خلاقیت چیست                                                                           34

    شرایط خلاقیت                                                                           37

    انگیزش درونی چیست                                                                39

    تاثیرات اجتماعی و محیطی                                                          40

    تاثیر محدودیتها بر جنبه های مرتبط با خلاقیت در عملکرد               41

    ده گام به سوی تقویت خلاقیت                                                     42

    روش آموزش خلاقیت                                                                 45

    طبقه بندی مسائل                                                                       46

    آموزش مهارتهای حل مساله                                                       47

    اهمیت دادن به دستاوردهای خلاقانه طلادگیرنده                             48

    بگذارید کودکان تجربه کنند                                                          49

    کشف استعدادهای ویژه هر دانش آموز                                        50

    جو کلاسی و خلاقیت                                                                   52

    روش های آموزش خلاقیت به دانش آموزان                                  54

    اسباب بازیهای مناسب برای کودکان                                            59

    استفاده از مواد رنگی                                                                  60

    توصیف عوامل مانع خلاقیت                                                        61

    کمرویی مانع ایده هاست                                                             62

    ضرورت توجه به خلاقیت درکودکان و نوجوانان                            63

    ویژگی های افراد خلاق                                                                64

    رشد خلاقیت در بچه ها                                                               65

    عوامل سرکوب خلاقیت                                                               67

    ما و خلاقیت                                                                               68

    نقش معلم                                                                                  70

    وظیفه ی اولیا                                                                             73

    امکانات ما برای ایجاد خلاقیت                                                      76

    نتیجه گیری                                                                                81

    پشنهادها                                                                                   82

    بها دادن به هنر های کودکان جهت پرورش خلاقیت                         97

    هوش هیجانی را بشناسیم                                                           98

    چگونه می توان در هوش هیجانی پیشرفت کرد                    102

    مولفه های هوش هیجانی                                                             105

    سنجشی برای هوش هیجانی                                                       108

    هوش هیجانی EI                                                                       109

    هوش هیجانی خود را بیازمایید                                                    111

    اهمیت اندازه گیری هوش هیجانی                                                 113

    تعریف و پیشینه هوش هیجانی                                                    114

    پیشینه مطالعه هوش غیر شناختی                                                116

    فصل سوم :  روش تحقیق                                                           124

    جامعه مورد مطالعه                                                                    125

    ابزار اندازه گیری تحقیق                                                              126

    معرفی آزمون خلاقیت تورستون (CREE)                                    129

    اعتبار آزمون                                                                             131

    روش آماری مربوط به فرضیه ها                                                    132

    روش تحقیق                                                                               133

    فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها                                  134

    مقدمه                                                                                        135

    جدول 1-4 نمرات خام آزمودنی ها از آزمون خلاقیت                         136

    جدول 2-4 نتایج بدست آمده فرضیه اول                                          138

    جدول 3-4 نمرات خام پسران و دختران                                           139

    جدول 4-4 نتایج بدست آمده فرضیه دوم                                         141

    جدول 5-4 نتایج بدست آمده فرضیه سوم                                        142

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                     143

    بحث و نتیجه گیری                                                                      144

    پیشنهادات                                                                                  147

    محدودیت ها                                                                               148

    منابع و ماخذ                                                                                149

    ضمائم                                                                                       150

                                                                      

     

    .

    منبع:

    آزاد -حسین – آسیب روانی – 1385 تهران – انتشارات رشد

    2-- اسبورن – ویژ گی های شخصیتی افراد خلاق ترجمه احمد قاسم زاده 1375 تهران – انتشارت نی .

    3- ارلیچ- شخصیت – ترجمه محمد کلانکی 1372 تهران – انتشارات پیام .

    4 – – پارسا – اصغر – خلاقیت و هوش مهارتی 1371 – تهران – انتشارات نور .

    5 – پناهی – شریعت – افراد خلاق 1373 تهران – اتشارات نور

    6- جلالی – محمد – خلاقیت – 1384 – تهران انتشارات- نور.

    7- سیف- علی اکبر – روش های اندازه گیری رفتار – تهران – انتشارات ارجمند.

    8- دلاور – علی – آمار استنباطی – 1385 – تهران انتشارات رشد

    9- دلاور – علی –روش تحقیق در علوم تر بیتی -1385-تهران –انتشارات رشد

    10 – رهاورد-محمد-خلاقیت- 1384- تهران انتشارات بهار

    11-.-کرباسی – منیژه – مسایل جوانان-  1384 تهران- انتشارات پیام

    12- محمدی – سید یحیی – هوش هیجانی – 1384 تهران – انتشارات سمت .

    13 - محمدی – سید یحیی – نظریه های شخصیت- 1384 –تهران-  انتشارات رشد .

    14- هاشمی – محمو د- هوش هیجانی 1380 – تهران انتشارات فرهنگان.

    15-ودو- حل مساله و خلاقیت ترجمه محمد خان زاده 1385 تهران – انتشارات فرهنگ .

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت