تحقیق مقاله کولر خودرو

تعداد صفحات: 69 فرمت فایل: word کد فایل: 6956
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۹,۹۰۰ تومان
قیمت: ۶,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کولر خودرو

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه

    در عصر حاضر دیگر وجود کولر در اتومبیل به‌عنوان یک وسیله لوکس تلقی نمی‌شود بلکه کولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح می‌گردد که ضامن استفاده از اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است.

    احتیاجی به توضیح نیست که هنگامی که اتومبیل شما مجهز به کولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت.
    سیستم کولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل کابین تولید برودت دلخواه را می‌نمایند. کولر اتومبیل با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین به ما کمک می‌نماید تا رانندگی راحت‌تری داشته و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشیم.

    چون در موتور عمل احتراق صورت می گیرد بنابراین درقطعات داخل موتور اتومبیل حرارت تولید می شود و اگراین حرارت به وسیله دستگاه خنک کننده گرفته نشود، باعث خسارات زیادی می گردد و از طرفی کمبود حرارت نیز باعث خرابی موتور خواهد شد پس موتور باید همیشه دارای حرارت متعادل باشد. بهترین حرارت برای موتور 8/73 الی 82 درجه سانتی گراد (65 الی182 درجه فارنهایت) است.
    انواع دستگاههای خنک کننده عبارتند از:

    دستگاه خنک کننده مستقیم، که کلیه دستگاه با هوا خنک می شود.

    دستگاه خنک کننده غیر مستقیم، که کلیه دستگاه با آب خنک می شودو دارای رادیاتور می باشند.

    در عصر حاضر دیگر وجود کولر در اتومبیل به عنوان یک وسیله لوکس تلقی نمی‌شود بلکه کولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح می‌گردد که ضامن استفاده از اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است. احتیاجی به توضیح نیست که هنگامی که اتومبیل شما مجهز به کولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت. سیستم کولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل کابین تولید برودت دلخواه را می‌نمایند. کولر اتومبیل با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین به ما کمک می‌نماید تا رانندگی راحت تری داشته و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشیم.

    کلیات سیستم کولر

      کولر تراکمی یکی از انواع سیستم های تهویه جهت ایجاد سرمایش می باشد و اصول آن بر اساس سرمایش ایجاد شده از تغییر فاز مایع به گاز یک نوع مبرد در فشار و دمای خاص می باشد. مطابق شکل زیر شامل سیکل تراکمی دارای قسمتهای اصلی زیر می باشد:

    کمپرسور : کمپرسور بخشی از مدار سیکل تراکمی است که مبرد را درمدار کولر به گردش در می آورد و باعث افزایش فشار آن میگردد.

    کندانسور: کندانسور یک مبدل حرارتی می باشد که حرارت مبرد را گرفته و به محیط بیرون منتقل می‌کند .

    اواپراتور: اواپراتور یک مبدل حرارتی است که حرارت را از محیط اطراف خود جذب می کند و باعث خنک شدن محیط می شود.

    شیر انبساط: شیر حرارتی قابل تنظیمی است که قبل از ورود مایع به اواپراتور باعث کاهش فشار مایع مبرد و آماده سازی آن برای تبخیر در فضای داخل اواپراتور می گردد.

    خشک کن: وظیفه خشک کن شامل :

    جذب رطوبت از مایع مبرد ، جذب ذرات ریز

    آلودگیهایی که وارد مدار کولر شده اند

    ذخیره سازی مایع مبرد

    جدا کننده گاز از مایع که باعث ورود مایع وارد شیر انبساط می شود.

     

    عملکرد سیکل تراکمی به این صورت است که گاز مبرد در فشار پایین وارد کمپرسور شده وکمپرسور متراکم می شود.

      مبرد خروجی از کمپرسور ،گاز با فشار و دمای بالا می باشد .

      سپس مبرد از طریق اتصالات مربوطه وارد کندانسورشده و در حین عبور از لوله های کندانسور، حرارت خود را از طریق پره های کندانسور به محیط اطراف منتقل می کند. در اثر انتقال حرارت، گاز مبرد در فشار بالا، به مایع فشار بالا تبدیل می شود.

      سپس مبرد مایع وارد خشک کن شده، رطوبت و ناخالصیهای موجود در سیکل توسط مواد جاذب و فیلتر موجود درخشک کن جذب می گردد و مقدار اضافی مبرد در آنجا ذخیره می شود.

    در ادامه مایع مبرد با فشار بالا از شیر انبساط که در قسمت ورودی اواپراتور قرار دارد عبور کرده و دراثر عبور از گلوگاه (اُریفیس) شیر انبساط، فشار و دمای مایع ، کاهش پیدا می کند. مبرد بصورت مخلوط دو فاز مایع-گاز با فشار پایین وارد اواپراتور می گردد. پایین آمدن فشار مبرد باعث پایین آمدن نقطه جوش مبرد می گردد. بنابر این مایع در مجاری اواپراتور با جذب گرمای محیط اطراف شروع به جوشیدن کرده و تغییر فاز از مایع به گاز فشار پایین انجام می شود .

      گاز فشار پایین پس از خروج از اواپراتور وارد کمپرسور شده و سیکل به همین ترتیب تکرار می شود.

     

    فصل دوم :

    شرح عملکرد سیستم کولر

    شرح عملکرد سیستم کولر

     این سیستم شامل قطعاتی به شرح زیر می باشدکه در تصویر هم نمای کلی سیستم به همراه شماره قطعات دیده می شود:                              

    1- شیر انبساط

    2- مخزن رطوبت گیر(خشک کن) به همراه پرسوستات یا کلیدسه کاره

    3- کندانسور(مایع ساز)

    4- کمپرسور

    5- فن(پنکه)

    6- اواپراتور

    7- ترموستات الکترونیکی

    8- جعبه مجرای هیتر بخاری

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کولر خودرو

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت