تحقیق مقاله کولر گازی و یا پمپ گرما از نوع اتاقی بدون کانال

تعداد صفحات: 81 فرمت فایل: word کد فایل: 2297
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۱۱,۱۰۰ تومان
قیمت: ۸,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کولر گازی و یا پمپ گرما از نوع اتاقی بدون کانال

    آشنایی با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب قانون، تنها مرجع رسمی کشور است که عهده دار وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) میباشد.

    تدوین استاندارد در رشته های مختلف توسط کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی واقتصادی آگاه ومرتبط با موضوع صورت میگیرد. سعی بر این است که استانداردهای ملی، در جهت مطلوبیت ها و مصالح ملی وبا توجه به شرایط تولیدی، فنی و فن آوری حاصل از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل: تولیدکنندگان ،مصرف کنندگان، بازرگانان، مراکز علمی و تخصصی و نهادها و سازمانهای دولتی باشد.پیش نویس استانداردهای ملی جهت نظرخواهی برای مراجع ذینفع واعضای کمیسیون های فنی مربوط ارسال میشود و پس از دریافت نظرات وپیشنهادها در کمیته ملی مرتبط با آن رشته طرح ودر صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی (رسمی) چاپ و منتشر می شود.

    پیش نویس استانداردهایی که توسط مؤسسات و سازمانهای علاقمند و ذیصلاح و با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه می شود نیز پس از طرح و بررسی در کمیته ملی مربوط و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی چاپ ومنتشرمی گردد. بدین ترتیب استانداردهایی ملی تلقی می شود که بر اساس مفاد مندرج در استاندارد ملی شماره ((5)) تدوین و در کمیته ملی مربوط که توسط مؤسسه تشکیل میگردد به تصویب رسیده باشد.

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از اعضای اصلی سازمان بین المللی استاندارد میباشد که در تدوین استانداردهای ملی ضمن توجه به شرایط کلی ونیازمندیهای خاص کشور، از آخرین پیشرفتهای علمی، فنی و صنعتی جهان و استانداردهای بین المللی استفاده می نماید.

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می تواند با رعایت موازین پیش بینی شده در قانون به منظور حمایت از مصرف کنندگان، حفظ سلامت و ایمنی فردی وعمومی، حصول اطمینان از کیفیت محصولات و ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی، اجرای بعضی از استانداردها را با تصویب شورای عالی استاندارد اجباری نماید. مؤسسه می تواند به منظور حفظ بازارهای بین المللی برای محصولات کشور، اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و درجه بندی آنرا اجباری نماید.

    همچنین بمنظور اطمینان بخشیدن به استفاده کنندگان از خدمات سازمانها و مؤسسات فعال در زمینه مشاوره، آموزش، بازرسی، ممیزی و گواهی کنندکان سیستم های مدیریت کیفیت ومدیریت زیست محیطی، آزمایشگاهها و کالیبره کنندگان وسایل سنجش، مؤسسه استاندارد اینگونه سازمانها و مؤسسات را بر اساس ضوابط نظام تأیید صلاحیت ایران مورد ارزیابی قرار داده و در صورت احراز شرایط لازم، گواهینامه تأیید صلاحیت به آنها اعطا نموده و بر عملکرد آنها نظارت می نماید. ترویج سیستم بین المللی یکاها ، کالیبراسیون وسایل سنجش تعیین عیار فلزات گرانبها و انجام تحقیقات کاربردی برای ارتقای سطح استانداردهای ملی از دیگر وظایف این مؤسسه می باشد.

     

     

     

    پیش گفتار

    استاندارد "کولر گازی و / یا پمپ گرما از نوع اتاقی بدون کانال (سرد و / یا سرد وگرم) – روشهای آزمون تعیین مقادیر عملکرد" که بوسیله کمیسیون مربوطه تهیه و تدوین شده و در دوازدهمین کمیته ملی استاندارد مکانیک وخودرو مورخ 19/12/80 مورد تأیید قرار گرفته، اینک به استناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان استاندارد رسمی ایران منتشر می گردد.

    برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم، استانداردهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد.

    بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدیدنظر آنها استفاده نمود.

    در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی المقدور بین این استاندارد و استاندارد کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود. لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود این استاندارد با استفاده از منابع زیر تهیه گردیده است :

    ISO 5151 – 1994 :

    Non – ducted air conditioners and heat pumps – Testing and rating for performance

    JIS C 9612-1999:

    Room air conditioners

    ANSI / ASHRAE 16-1988 :

    Method of testing for rating room air conditioners & packaged thermal air conditioners

     

    1هدف و دامنه کاربرد

    1-1         هدف از تدوین این استاندارد، تعیین شرایط استاندارد و روش های آزمون برای تعیین مقادیر مختلف عملکرد کولرهای گازی اتاقی سرد و / یا پمپ گرما از نوع اتاقی سرد و گرم یکپارچه (مجموعه یکپارچه مستقل[1]) و دو تکه (مجموعه ای در دو محفظه جداگانه[2]) بدون کانال و با چگالنده های[3] هوا – خنک و آب – خنک و پمپ های گرما با چگالنده های هوا – خنک می باشد. این استاندارد محدود به سیستمهائی است که شامل یک مدار تبرید منفرد بوده و دارای یک تبخیر کننده[4] و یک چگالنده می باشد. همچنین اینگونه دستگاه ها علاوه بر سرمایش و گرمایش محیط وظیفه به گردش در آوردن هوا و حذف گرد و غبار را بگونه ای که شرایط آسایش و راحتی در اتاق فراهم شود به عهده دارند.

    یادآوری – در این استاندارد از واژه های”کولر“ و ”پمپ گرما“ بجای عبارت “کولر گازی و / یا پمپ گرما از نوع اتاقی بدون کانال (سرد و / یا سرد و گرم) “استفاده می شود. همچنین در مواردی بجای هر یک از دو واژه مزبور واژه “دستگاه” نیز به کار گرفته شده است.

    1-2این استاندارد در موارد زیر کاربرد ندارد :

    الف – پمپ های گرما با منبع تأمین گرما از آب

    ب – کولر و پمپ گرمای چند تکه[5]

    یادآوری – منظور از کولرهای چند تکه، کولرهایی است که دارای دو یا چند واحد اتاقی[6] می باشند که متصل به یک واحد بیرونی[7] باشد.

    پ – کولرهایی که برای استفاده با کانال الحاقی طراحی شده اند.(استاندارد ملی در دست تدوین است)

    ت – کولرهای قابل حمل (غیر پنجره ای[8])

    1-3            بند 4 این استاندارد شرایط آزمون و تعیین مقادیر عملکرد، کولرهای گازی و پمپ های گرما را وقتی برای سرمایش بکار می روند، پوشش می دهد.

    1-4         بند 5 این استاندارد شرایط آزمون و تعیین مقادیر عملکرد پمپ های گرما را وقتی برای گرمایش بکار می روند، پوشش می دهد، منظور از گرمایش ممکن است مدار تبرید پمپ گرما یا مقاومت الکتریکی باشد.

    1-5           این استاندارد مشتمل بر پیوست های زیر می باشد :

    پیوست الف : روشهای اجرای آزمون ها (الزامی)

    پیوست ب – آزمون تعیین ظرفیت با استفاده از روش گرماسنجی (الزامی)

    پیوست پ – محاسبات ظرفیت های گرمایش و سرمایش (الزامی)

    پیوست ت – وسایل اندازه گیری (جهت اطلاع)

    پیوست ث – روشهای اندازه گیری مقدار گذر هوا (جهت اطلاع)

    پیوست ج – روش آزمون تعیین ظرفیت با استفاده ازآنتالپی هوا در سمت اتاقی گرماسنج (جهت اطلاع)

    پیوست چ – فهرستی از نمادهای مورد استفاده در پیوست ها (جهت اطلاع)

    2مراجع الزامی

    مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که متن این استاندارد به آنها ارجاع داده شده است. به این ترتیب آن مقررات جزیی از این استاندارد محسوب می شود. در مورد مراجع دارای تاریخ چاپ  و / یا تجدیدنظر، اصلاحیه ها و تجدیدنظرهای بعدی این مدارک مورد نظر نیست. با این وجود بهتر است کاربران ذینفع این استاندارد، امکان کاربرد آخرین اصلاحیه ها و تجدیدنظرهای مدارک الزامی زیر را مورد بررسی قرار دهند. در مورد مراجع بدون تاریخ چاپ و / یا تجدیدنظر، آخرین چاپ و / یا تجدیدنظر آن مدارک الزامی ارجاع داده شده مورد نظر است.

    استفاده از مرجع زیر برای کاربرد این استاندارد الزامی است :

    ISO 817 : Refrigerants – Number Designation

    3اصطلاحات و تعاریف

    در این استاندارد واژه ها و اصطلاحات با تعاریف زیر بکار می رود :

    3-1       کولر گازی از نوع اتاقی بدون کانال (سرد و / یا سرد و گرم)

    عبارت است از :

    الف – یک مجموعه مستقل و محصوری که بمنظور نصب در پنجره و یا دیوار طراحی و مونتاژ شده است.

    ب – یک مجموعه (مجموعه ها) مستقل دو قسمتی است که قسمتی از آن در پنجره، دیوار یا روی سقف و قسمت دیگر آن در فضای بیرون نصب می شود.

    این دستگاه عمدتاً بمنظور تحویل آزاد (بدون کانال) هوای تهویه شده به یک فضای بسته، اتاق یا ناحیه (فضای مورد نظر) طراحی شده است، و شامل یک منبع سرمایش برای ایجاد سرما و رطوبت گیری بوده و نیز می تواند شامل وسایلی برای ایجاد گرما (بجز پمپ گرما)، به گردش درآوردن و پالایش هوا باشد. همچنین این دستگاه می تواند شامل وسایلی برای ایجاد گرما، رطوبت زنی، تهویه یا تخلیه هوا باشد و بگونه ای ساخته شود که بیش از یک مجموعه باشد و از مجموعه های مجزا تشکیل شده باشد (سیستم دو یا چند تکه)، این مجموعه های مجزا باید بگونه‌ای طراحی شوند که با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند و مقررات ارائه شده در این استاندارد برای تعیین ظرفیت براساس کل مجموعه بصورت سوار شده است.

    3-2            پمپ گرما از نوع اتاقی بدون کانال (سرد و / یا سرد و گرم)

    عبارت است از :

    الف – یک مجموعه مستقل و محصوری که بمنظور نصب در پنجره یا دیوار طراحی و مونتاژ شده است.

    ب – یک مجموعه (مجموعه ها) مستقل دو قسمتی است که قسمتی از آن در پنجره، دیوار یا روی سقف و قسمت دیگر آن در فضای بیرون نصب می شود.

    این دستگاه عمدتاً بمنظور تحویل آزاد (بدون کانال) هوای تهویه شده به یک فضای بسته، اتاق یا ناحیه (فضای مورد نظر) طراحی شده است و وظیفه آن تأمین سرمایش و گرمایش در فصول موردنظر می باشد.

    چنانچه وظیفه سرمایش و رطوبت گیری از این دستگاه مورد نظر باشد، پمپ گرما می تواند
    بگونه ای ساخته شود که گرما را از فضای تهویه شده گرفته و به بیرون هدایت کند.

    3-3هوای متعارف[9]

    هوای متعارف دارای مشخصات زیر است :

    دمای حباب خشک هوا 20 درجه سلسیوس ؛

    فشار جو 325/101 کیلو پاسکال ؛

    چگالی جرمی 204/1 کیلوگرم بر مترمکعب.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کولر گازی و یا پمپ گرما از نوع اتاقی بدون کانال

    فهرست:

    پیش گفتار

    ب

     

    هدف و دامنه کاربرد

    مراجع الزامی

    اصطلاحات و تعاریف

    آزمون های سرمایش

    آزمون های گرمایش

    روش های آزمون و عدم قطعیت اندازه گیری ها

    نتایج آزمون

    مقررات نشانه گذاری

    اعلام مقادیر

    پیوست ها :

    پیوست الف – روش اجرای آزمون ها (الزامی)

    پیوست ب – آزمون تعیین ظرفیت با استفاده از روش گرماسنجی (الزامی)

    پیوست پ – محاسبات ظرفیت های گرمایش و سرمایش (الزامی)

    پیوست ت – وسایل اندازه گیری (جهت اطلاع)

    پیوست ث – روش های اندازه گیری مقدار گذر هوا (جهت اطلاع)

    پیوست ج – روش آزمون تعیین ظرفیت با استفاده از آنتالپی هوا در سمت

     بیرونی گرماسنج (جهت اطلاع)

    پیوست چ – فهرستی از نمادهای مورد استفاده در پیوست ها (جهت اطلاع)

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت