تحقیق مقاله مشارکت مادران درجامعه

تعداد صفحات: 30 فرمت فایل: word کد فایل: 6861
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانشناسی
قیمت قدیم:۶,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مشارکت مادران درجامعه

    مقدمه :‌

    ارتباط میان مادر و فرزند نه تنها از زمان تولد بلکه حتی پیش از آن نیز اثر بسیار مهمی بر رشد روانی کودک دارد . نگرش گرم و سرد مادر نسبت به کودک موجب سازگاری و ناسازگاری کودک در آینده می‌شود و محرومیت از مراقبتهای مادرانه رشد اجتماعی و حرکتی کودک را به تاخیر می‌اندازد  

    رشد اجتماعی کودک بیانگر آن است که تا چه حدود روابط امور و رفتار اجتماعی را درک و عدل می‌کند . برای رسیدن به این هدف فرد باید بکوشد علایق دیرین و نا موفق خود را تغییر دهد و از رفتارهای تازه و موثر پیروی کند .

    مدرسه در مورد پیوندهای اجتماعی چون آزمایشگاهی بشمار می‌رود . کودک احساس می‌کند که چه در خانه به منزله و اصول رفتار به کار می‌رفت در مدرسه اجرا نمی‌شود . مدرسه برای بسیاری از کودکان نخستین تجربه گروهی واجتماعی در خارج از محیط خانواده است و در اینجا باید رفتار متناسب با دو محیط باشد . در مدرسه رفتار اجتماعی کودک به مواردی مانند : اظهار ادب ، سکوت ، آرامش ، اجازه گرفتن ، مسخره کردن ، به گفته‌های دیگران گوش فرا دادن و منافع گروه را مقدم شمردن اطلاق می‌شود . همکاری کودک به معنای رعایت مقررات و انضباط مدرسه ، سر وقت حاضر شدن ، رفتار منصفانه داشتن است .

    ارتباط معنوی کودک با مادری که در بیرون از منزل کار می‌کند و کودکی که مادرش خانه‌دار است در دو قطب متفاوت قرار می‌گیرد که مدرسه نیز در این مورد نمی‌تواند عواطف عقب افتاده کودک محروم از عاطفه مادری را جبران کند . از اینروست که عضو جامعه و آینده از احساسات متحدالشکل برای گزینش پایگاههای مختلف در جامعه محروم می‌شود هر چند جامعه خود نیز در پاسخگویی نیازهای کودک سهمیم است و او را در اجتماعی شدن یاری می‌دهد ولی زیر بنای آمادگی در انطباق با محیط و پذیرفتن انسانها در خانواده بویژه در دامن مادر شکل می‌گیرد .

    مادران شاغل در مقایسه با مادران خانه‌دار وقت کمتری را به مراقبت کودکان خود اختصاص می‌دهند . مدت زمانی که مادران شاغل فارغ التحصیل از دانشگاه به مراقب از فرزندانشان اختصاص می‌دهند حدود یک سوم مدت زمانی که یک مادر خانه‌دار صرف اینکار می‌کند .

    با وجود این دو نکته را باید اضافه کرد که :

    اولاً :مدت زمانی که مادران شاغل صرف مراقبت از فرزندان می‌کنند از نظر کیفی فعالانه‌تر ، هدف‌دارتر و جدی‌تر از اوقاتی است که مادران غیر شاغل به این می‌پردازند .

    ثانیاً : پدران خانواده‌هایی که همسرانشان شاغل است در مقایسه با پدارن خانواده‌هایی که همسرانشان خانه‌دار است مدت زمان بیشتری را صرف نگهداری بچه می‌کنند .

    البته نوع شغل ، درجه شغلی و میزان علاقه مادران به کار در کیفیت تعامل و میزان مراقبت از کودکان نقش مهمی دارد . بطور مثال : شغلی که روحیه و احساس خود ارزشمندی یک مادر افزایش می‌دهد بدیهی است که بهتر شدن رابطه مادر با کودک را در پی داشته باشد . با این که وجود مادر در خانه بویژه در یکی دو سال اول زندگی به منظور ایجاد دلبستگی بین مادر و کودک الزامی است و از هر یک سال عمر کودک یک هشتم آن در مدرسه و هفت هشتم بقیه در خانواده سپری می‌شود . اما شرایط اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی جوامع بسیاری از زنان اندکی بعد از تولد بچه روانه بازار کار کرده است .

    بر اساس تحقیقات انجام شده طبق آمار سال 55-50 تنها 9 درصد افراد شاغل جامعه ما زن بوده‌اند . درحالیکه 6 درصد مردان شاغل تحصیلات عالیه دارند و این رقم در مورد زنان شاغل به 18 درصد می‌رسد .

    با این وجود بانوان از لحاظ دسترسی به آموزش در سطح پایین‌تری قرار دارند . بعبارت دیگر در شرایط مساوی تنها زمانی می‌توانند به کسب موفقیت‌های شغلی موفق شوند و به اشتغال بپردازند که تحصیلات بالاتری داشته باشند .

    کودکان مادران شاغل در مقایسه با کودکان مادران خانه‌دار غالباً سازگاری شخصیتی و اجتماعی بهتری در مدرسه دارند و به نظر می‌رسد که دختران بیش از پسران از داشتن مادر شاغل بهره می‌برند . دختران مادران شاغل از نظر اجتماعی یک الگوی شایسته دارند آنها به طریقی تربیت می‌شوند که سبب افزایش اعتماد به نفس ، احساس خود ارزشمندی و مستقل بودن آنان می‌شود . اما در مورد پسران به گونه آی دیگر است و ممکن است برای پسران برداشتهای تلویحی منفی بهمراه داشته باشد . مزایای مادران شاغل بیشتر برای نوجوانان مفید است تا نوزادان و کودکان مادران شاغل نوجوانانی مسئولیت پذیرتر ترتیب می‌کنند . بر خلاف عقاید معمول مبنی بر اینکه اشتغال مادر به کودک آسیب می‌رساند شواهد نشان می‌دهد که ممکن است برای کودک فوایدی هم داشته باشد .

     

    تربیت چیست ؟

    هیچ کاری دشوارتر ، ظریفتر و در عین حال شیرین‌تر از تربیت نیست . وقتی نهالی نشکفته در مقابل نگاه منتظر باغبان قامت می‌کشد و یا غنچه‌ای زیبا به تبسم می‌ایستد ، پر شکوهترین و لذت‌آفرین ترین حادثه اتفاق افتاده است . آنوقت که یک باغبان بی شناخت زمین ، زمان و فصل ، نوعی بذر و مجموعه شرایط فردی برای باروری و شکوفایی به کشت و کار دست نمی‌یابد . مربی نیز بدون شناخت زمینه عاطفی و ذهنی ، زمان و شرایط کودک گام در قلمرو تربیت نخواهد گذاشت .

    تربیت امری جهانی است ،‌همانگونه که کودک ، پدیده‌ای جهانی است و تعلق به والدین یا ملت و کشور خاصی ندارد ، زیرا آثار وجودی او در عصر ارتباطات ، همه روابط را نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد . تربیت الزام معنوی ،‌محوری است که نگهدارنده بشر است .

    در تحلیل نهایی شاید آموزش و پرورش و بالاخص تربیت یکی از معدود ریلهای بین این دو جهان باشد .

    تربیت ، باغبان وجود انسان است ، شکوفایی و رشد هماهنگ و متعالی شکوفه‌های زندگی ، در گروی وجود باغبان دلسوز و تواناست . آنچه که باغبان انجام می‌دهد هموار نمودن زمینه‌های جوانه زدن دانه و نهال و تجلی استعدادها و توانمدیهای بالقوه انسان نیست .

    اهمیت تربیت کودک :

    بدون شک شناخت ویژگیها و خصیصه‌های زیستی روانی کودکان ، اولین و اساسی‌ترین گام در فرایند تعلیم و تربیت محسوب می‌شود . هر قدر والدین و مربیان شناخت بیشتر و عمیقتری از روند رشد و تحول کودکان داشته باشند ، با لطبع از آمادگی افزونتری برای درک نیازها و حسن تامین آنها و پرورش توانمندیهای کودکان برخوردار خواهند بود .

    بدیهی است پرداختن به امر تربیت فرزند ، سالها قبل از تولد ، شاید تا حدودی بعید الذهن باشد اما آن چه که در این ارتباط مورد نظر است ، توجه به نحوه رشد زیستی روانی و تحول شخصیت و قابلیت‌های باغبانان شکوفه‌های حیات یعنی پدر و مادر کودکی است که بعدها پای به عرصه وجود خواهد گذاشت .

    یکی از ویژگیهای بسیار مهم و بارز رشد در دوران جنینی ،‌تاثیر پذیری عاطفی و روانی جنین ، بخصوص بعد از حدود 16 هفتگی که شباهت نسبتاً کاملی به حیات آدمی پیدا می‌کند . در این شرایط تاثیر گذاری بسیاری از محرکهای محیطی ،‌عوامل عاطفی و روانی بر جنین فوق العاده چشمگیر می‌شود .

    بعنوان مثال بررسیهای انجام شده حاکی از آنست که جنین پس از چهارماهگی بطور قابل ملاحظه‌ای از شرایط عاطفی روانی مادر متاثر شده ، بخصوص محرکهای صوتی ، همچون صحبت کردن و خواندنهای مادر ،‌گوش دادن به صداها و سرودهای مختلف تاثیر فراوانی بر روند رشد شخصیت او می‌گذارد . ( افروز ، غلامعلی )

     

    تبین نیازهای زیستی ، روانی ، ذهنی و اجتماعی کودکان در دوره‌های مختلف رشد و برنامه‌ریزی تلاش مستمر بر تامین آنها امری است بسیار حساس و خطیر و در واقع به ساده‌ترین بیان تربیت چیزی جزء این نیست .

    با در نظر گرفتن این که رشد و تحول یک جریان دائمی است و شرایط زیستی روانی گذشته کودک با وضعیت فعلی او کاملاً ارتباط داشته ، چگونگی رشد او در زمان حاضر پایه وا ساس رشد او در آینده را تشکیل می‌دهد ، و نیز از آنجایی که رشد امری است ظریف و پیچیده که همزمان درابعاد مختلف شخصیت انسان صورت می‌پذیرد و آثار و نشانه‌های آن در جنبه‌های بدنی ،ذهنی ، عاطفی و اجتماعی ظاهر گردد ،‌ناگزیر هستیم حداکثر کوشش خود را صرف تمامی ویژگیها و تبیین نیازها و حسن تامین آنها نماییم .

    بسیاری از والدین در جریان رشد و تحول کودکان و نوجوانان ، عمدتاً به رشد جمسانی آنها توجه دارند و سایر جنبه‌ها را مورد غفلت قرار می‌دهند . متاسفانه بعضی از مربیان در کلاسهای درس صرفاً به تحول ذهنی کودکان توجه می‌کنند و به سایر ابعاد رشد به ویژه ابعاد عاطفی و زیستی عنایت کمتری دارند .

    در هر حال باید توجه داشت که جریان رشد متاثر از عوامل متعدد ژنتیکی و محیطی است و در همه بچه‌ها به شیوه یکسان صورت نمی‌پذیرد . اگر بنابر سخن گزل [1]روانشناس شهیر بپذیریم که خمیر مایه شخصیت انسان در کانون خانواده و در سنین پیش از دبستان شکل می‌گیرد و نیز با گفته او کودک در 5 و 6 سالگی نسخه کوچک جوانی است که بعداً خواهد شد .

    این ادعا برای کم بهادادن به اثر تربیت در دوره‌های مختلف رشد نیست . بلکه تاکیدی بر اهمیت و تاثیر فوق العاده و پایدار تربیت در سنین کودکی است .

    بایستی اذعان داشته باشیم که بهترین نیاز کودک در این دوره محبت است و هر شیوه تربیتی که عصاره‌اش عطوفت و محبت نباشد کار ساز و پایدار نخواهد بود . برای کودکی که وجودش سرشار از مهر و احساس مهرپذیری است نیاز به آرامش خاطر و امنیت روانی بسیار حیاتی است .

    مراحل نسبی ترتبیت کودک :

    در نظریات تربیتی ائمه معصومین علیهم‌السلام دوران تادیب و تربیت به سه مرحله اساسی تقسیم شده که در هر دوره باید باروش مربوط به همان دوره با فرزند رفتار شود .

    تربیت کودک در اسلام :

    برای این که کودک شما به نحو شایسته‌ای پرورش یابد و عضو مفیدی برای اجتماع  باشد و با جسمی سالم و فکری سالم و نکوی تربیت یابد که بتواند از نعمتهای مادی ومعنوی بهره‌مند شود به عقیده متخصصین تربیت و روانشناسی امروز باید از ابتدای تولد کودک تربیتش شروع گردد . اما عده‌ای دیگرمی گویند کودک تربیتش باید از 3 سالگی شروع شود ولی اسلام قدم را فراتر نهاده و می‌گوید پدر قبل از زناشویی و انتخاب همسر باید به فکر تربیت اولاد آینده خود باشد .

    زیرا طبق قوانین توارث که مورد توجه بسیاری  از روانشناسان است ، شخصیت کودک و طرز افکار او و همچنین عواطف و حالات روانی او بستگی تام به مادر دارد و باید گفت اگر مادر از خاندان اصیل و با فضیلت و خوش سابقه باشد قهراً این مزایا در سرشت کودک نیز پدید می‌آید . و بالعکس اگر مادری فاقد این مزایای اخلاقی و صلاحیت خانوادگی باشد کودک نیز همانند مادر خود بار می‌آید .

    به همین جهات بوده که اسلام درباره انتخاب زن به مرد دستوراتی داده است و همچنین به زن سفارشاتی کرده که باید در انتخاب همسر رعایت کند و از همین رهگذر است که قسمتی از امراض ، مجوز فسخ ، عقد زناشویی است .

    1- از امام صادق (ع) : طفل باید هفت سال بازی کند .

    در هفت سال دوم باید خواندن و نوشتن بیاموزد .

    در هفت سال سوم مقررات زندگی و حلال و حرام دینی را یاد بگیرد .

    2- پیامبر اکرم (ص) : فرزند در هفت سال اول سید و آقای والدین است .

    در هفت سال دوم بنده مطیع و فرمانبردار پدر و مادر است .

    و در هفت سال سوم وزیر و طرف مشورت والدین است .

    3- از امیرالمومنین (ع) : فرزندت در هفت سال اول برگ خوشبویی است در ساقه درخت وجود شما .

    در هفت سال دوم خدمتگذار مطیع و فرمانبردار شماست .

    و در هفت سال سوم یا دوست تو خواهد بود و یا دشمن تو شده است . ( مظلومی ، رجبعلی ) .

    مادر و تربیت :

    ایفای وظیفه‌ای که مربوط به پرورش نسل است پدر و مادر مسئولند و هر دو موظفند که کار تربیت را به عهده گیرند اما در ارزیابی از اهمیت نقش این دو باید بگوییم نقش مادر مهم‌تر از نقش پدر است و آن بدلیل :

    الف : نقش وراثتی

    مادر دارای دو گونه نقش و تاثیر درباره کودک است : نقش وارثت و نقش محیطی . در جنبه‌ وراثت همه آنچه که مربوط به ویژگی جسمی و روانی او و اجداد گذشته است از طریق ژنها و از کانال او به طفل منتقل می‌شود صفات و شرایط جسمانی از زشتی و زیبایی ، شکل و قد و حتی بیماریهای مزمن از گذشتگان به طفل می‌رسد و این صفات بگونه‌ای است که در تمام مدت حاملگی و حتی در دوران شیردهی با طفل همراه است در حالیکه نقش وراثتی پدر پس از انتقال نطفه پایان می‌پذیرد و انتقال بعدی در دسته از صفات مطرح نیست . در وارثت و ریشه خانوادگی نقش مادر بیشتر از پدر می‌باشد

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مشارکت مادران درجامعه

    فهرست:

    تربیت چیست ؟  .....................................................................................................6

     

    اهمیت تربیت کودک...............................................................................................6

     

     مراحل نسبی تربیت کودک....................................................................................8.

     

    تربیت کودک در اسلام............................................................................................9

     

    اهمیت مادر..............................................................................................................11

     

    اثر اشتغال مادر بر رشد کودک................................................................................13

     

    ضرورت وجود مادر برای فرزند...............................................................................15

     

    نقش پدر...................................................................................................................16

     

    پدر مسئول تربیت فرزنداست ...................................................................................17

     

    جدایی کودک از مادر و پدر....................................................................................18

     

    پرورش اجتماعی کودکان........................................................................................19

     

    خصوصیات تربیت اجتماعی.....................................................................................19

     

    عوامل موثر در رشد اجتماعی کودک......................................................................20

     

    خانواده..................................................................................................................21

    اولین نهاد تربیتی...................................................................................................21

     

    پرورش اجتماعی...................................................................................................24

     

    مراحل رشد اجتماعی............................................................................................24

     

    نقش مادر در روند رشد اجتماعی کودکان............................................................25

     

    بحث و نتیجه گیری ............................................................................................29

     

    منابع ..................................................................................................................30

     

     

     

    منبع:

    -  بیابانگرد . نقش مادران در رشد پیشرفت فرزندان . پیوند شماره 171 . تهران : انجمن اولیاء ومربیان . (1372).

    -  پارسا ، محمد . روانشناختی رشد کودک ونوجوان . تهران : انتشارات بعثت . (1372).

    حسینی ثالث ، سید محمد . بررسی تاثیر شاغل بودن یا خانه داربودن مادرد رپیشرفت تحصیلی دانش آموزان . دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

    خادم ، نیره . اشتغال زنان . قدس ، سال هفتم . ( 1373) . 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت