پایان نامه بررسی رشد اجتماعی کودکان مهد کودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی

تعداد صفحات: 71 فرمت فایل: word کد فایل: 10003508
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رشد اجتماعی کودکان مهد کودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

     پیشگفتار :

    باید این مطلب مهم را در نظر داشت که جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را به پیمایند.در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند .مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش می باشد .آموزش را می توان به عنوان فرایند کنش متقابل معلم و دانش آموز تعریف کرد که به موجب آن تجارب مناسب یادگیری برای رسیدن دانش آموزان به هدف های آموزش و پرورش فراهم می شود . در آموزش و پرورش سنتی ارزشیلبی به عنوان آخرین حاقه های فرایند یاددهی ،یادگیری تلقی می شود که در پایان دوره آموزشی برای جدا کردن دانش آموزان با توانایی یادگیری متفاوت به کار می رفت . امروزه ارزشیابی را بخش جدایی ناپذیر فرایند یاددهی - یادگیری می داند که همراه با آموزش و در ارتباط تنگا نتگ با آن ، به گونه ای مستمر انجام می گیرد و به جای تاکید بر طبقه بندی دانش آموزان و مقایسه آنان با یکدیگر ، هدایت یادگیری آنان را مرکز توجه خود قرار می دهد. به منظورنظام بخشی به فعالیت های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با توجه به رویکردها ونگرشهای نوین درتعلیم وتربیت.اصول زیرتحت عنوان (اصول حاکم برارزشیابی پیشرفت تحصیلی ) تعیین شده است .  ( بشارتی ، 1385 )

     

     

    چکیده :

    بررسی رشد اجتماعی کودکان مهدکودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی ، برای بررسی موضوع پس از مشخص نمودن جامعه آماری و محاسبه حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ، فرضیه ها ایجاد شده اند که عبارتند از : 1 -  میان گذراندن دوره مهد کودک و رشد اجتماعی  دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه معنی دار وجود دارد . 2 - میان گذراندن دوره مهد کودک و رشد اجتماعی  دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه معنی دار وجود ندارد ، جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه خودپنداره کودکان صورت گرفته است ، داده ها پس از جمع آوری بر اساس نام خانوادگی و بر اساس دو گروه مهدکودک رفته و نرفته طبقه بندی شده و سپس با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار آماری Spss تحلیل شده اند ، در نهایت فرضیه اول مورد تائید قرار گرفته و مشخص شد که میان رشد اجتماعی کودکان مهدکودک رفته و نرفته رابطه معنی دار وجود دارد .

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    بیان مسئله

    هدف تحقیق

    اهمیت تحقیق

    فرضیه ها

    متغییر ها

    تعاریف عملیاتی

     

    مقدمه

    کودکان بین 2 تا 6 سالگی ، در مقایسه با نوباوگان و کودکان نوپا ، زمان بیشتری را دور از خانه و والدین سپری می‌کنند. طی 30 سال گذشته ، تعداد کودکانی که به کودکستان یا مهدکودک می‌روند، افزایش یافته است. این روند عمدتا به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار است. در حال حاضر ، مادران 67 درصد از کودکان مهد کودک شاغل هستند. کودکستان ، برنامه‌ای است که هدف آن بالا بردن سطح رشد کودکان 2 تا 5 ساله است و بر تجربه‌های آموزشی تاکید می‌وزد، در مقابل ، مهدکودک ، انواع تدارکات برای سرپرستی فرزندان والدین مشاغل را در بر می‌گیرد و این تدارکات در خانه کودک ارائه می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که والدین ، اغلب کودکستان را به مهدکودک ترجیح می‌دهند. بسیاری از کودکستانها ، ساعت کار خود را از نیمه وقت به تمام افزایش داده‌اند تا به نیازهای والدین شاغل پاسخ دهند. وظیفه یک مهدکودک خوب فقط این نیست که کودکان را در غیاب والدینشان ایمن نگهدارد و آنها را خوب تغذیه کند. مهدکودک باید مانند یک کودکستان کارآمد ، تجربیات آموزش با کیفیت عالی برای کودکان فراهم آورد. ( رضایی ، 1386 )

     

    بیان مسئله :

    بررسی رشد اجتماعی کودکان مهدکودک رفته و نرفته ، انسان موجودی اجتماعی است، از زمان تولد تا واپسین دم حیات نیازمند دیگران است. در جامعه زندگی می کند، از آن تأثیر می پذیرد و بر آن تأثیر می گذارد.  ( حسینی ، 1380 )

    کانون خانواده ، نخستین نهاد اجتماعی است که کودک در آن پرورش می یابد و می آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد.

    در محیط های اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به جز خانواده  در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در الگو دهی به شخصیت کودک افزوده می شود. مهدکودک ، برای بچه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده  دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان  ایفا می کند. بنابراین برای به ثمر نشستن این نهال های ترد و شکننده و کمک به رشدِ صحیح آنان باید محیطی امن و عاری از هر انحرافی برای تربیت آنان فراهم ساخت.  ( رضازاده ، 1385 )

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    اهمیت موضوع از جنبه های گوناگون قابل بررسی است ، به استناد جدیدترین تحقیقی که تا به حال در مورد مراقبت از کودک صورت گرفته، کودکانی که اوقات خود را دور از مادر و در مهدکودک می گذرانند، پرخاشگرتر می شوند و مدت زمانی را که کودک در مهدکودک می گذراند هر چه طولانی تر باشد، احتمال این که هنگام رسیدن به سن کودکستانی پرخاشگرتر شود بیشتر است.        ( محمود نژاد ، 1383 )

    کودکانی که بیش از 30 ساعت در هفته را در مهدکودک می گذرانند، در ناهنجاری های رفتاری همچون جنگ و دعوا، رذالت، بیرحمی، حمله و نیز رفتارهای نامناسبی چون جدال، پرتوقعی و پرحرفی «نمره بیشتری » می آورند و آموزگاران آمادگی و مادران این کودکان، از آنها به عنوان کودکان تهاجمی، بهانه گیر، نترس، دردسرآفرین و افرادی که باید خواسته هایشان به سرعت عملی شود، یاد می کنند. ( رستمی کیا ، 1386 )

    محققان هنوز نتوانسته اند دلیل این رفتارها را دقیقاً مشخص کنند اما برخی، علت مشکلات رفتاری این کودکان را خستگی والدین بر اثر کار و عدم توجه به کودک و یا عدم توجه مسئولان مهدکودک ها عنوان می کنند.

    در این تحقیق آمده است که اگر می خواهید این گونه رفتارها را تقلیل دهید، بهتر است از مدت زمانی که کودک در مهدکودک می گذراند بکاهید.

    از سوی دیگر و بنابر گزارش مؤسسه ملی «بهداشت و توسعه رفتار کودکان»، بچه هایی که بین سال های دوم تا چهارم زندگی در مهدکودک هستند نسبت به سایر کودکان آموزش زبان و حافظه بهتری دارند.

    کودکانی که زمان زیادی را در مهدکودک به سر می برند، غمگین و ترسو هستند اما این مشکل تا سن آمادگی از میان خواهد رفت.

    از آنجا که رابطه کودک با دوستان و مربیان خود در مهد، دوستانه است تأثیرپذیری و الگوبرداری از آنان در قیاس با محیط خانواده، بیشتر است، زیرا پدر و مادر با حالتی اقناعی و دستوری با کودک رفتار می کنند. او نیز این حالت اجبار و سلطه گری را در خانه احساس می کند، چرا که دریافته است پدر و مادر بزرگتر از او هستند. حتی گاهی اوقات احساس می کند که آنان به دلیل بزرگتر بودن به او زور می گویند، اما احساس کودک در مهد به مربیان و همسالان خود احساسی دوستانه و به دور از اجبار و زور است.

     

    هدف های کلی تحقیق :

    1-شناخت دوره مهد کودک و بررسی تاثیرات آن بر دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قزوین  .

    2-بررسی نقش دوره مهد کودک بر رشد اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قزوین

    3-مقایسه نتایج تحقیق حاضر با سایر تحقیقان انجام شده .

    4-ارائه راهکارهای متناسب با نتایج حاصل از تحقیق .

     

    فرضیه ها :

    فرضیه اصلی :

    میان گذراندن دوره مهد کودک و رشد اجتماعی  دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه معنی دار وجود دارد . H1

     

     

    فرضیه فرعی :

    میان گذراندن دوره مهد کودک و رشد اجتماعی  دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه معنی دار وجود ندارد . H2

     

    متغییر های تحقیق :

    متغییر مستقل :

    رشد اجتماعی

     

    متغییر وابسطه :

    دوره مهد کودک

     

     

     

     

     

    تعاریف عملیاتی متغییر ها :

    مهد کودک :

    مهد برای کودکان به منزله یک محیط کاملاً صمیمی و دوستانه است. لذا تأثیرپذیری کودکان در مهد به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است. اگر مربیان، افرادی آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند. (محمدی ، 1385 )

     

    رشد اجتماعی :

    انسان موجودی اجتماعی است . به فراخور همین ، طبعا فرزند انسان نیز از همان کودکی توانایی و کودک روابط اجتماعی خود را از پدر و مادر می آموزد . اگر می خواهیم کودکی اجتماعی پرورش دهیم از همان ابتدا باید به نیاز های او پاسخ بدهیم و برای این منظور طبعا باید نیازهای اجتماعی او را بشناسیم . ( محمدی ، 1385 )

     

     

     

     

    فصل دوم

    ادبیات تحقیق

    مطالعه پیشینه تحقیق

    مروری بر تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشور

    چهارچوب نظری تحقیق

     

    مقدمه :

    در کشورهای پیشرفته 70% کودکان، زیر پوشش مراکز مهد کودک قرار دارند و در کشور ما این رقم تنها 8% است. دلیل استقبال کشورهای توسعه یافته از مهد کودک این است که امروزه روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی معتقدند که شخصیت اصلی انسان، در چهار سال اول زندگی شکل می‌گیرد و در این سنین، کودک باید تحت تعلیم و تربیتی عمیق و همه‌جانبه قرار گیرد تا به رشد کامل جسمی، روحی و عاطفی دست یابد. ( حسینی مهر ، 1385 )

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رشد اجتماعی کودکان مهد کودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی

    فهرست:

    پیشگفتار :.................................................................................................................................................................... 4

    چکیده :....................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه........................................................................................................................................................................... 7

    بیان مسئله :................................................................................................................................................................. 8

    اهمیت و ضرورت تحقیق :......................................................................................................................................... 8

    هدف های کلی تحقیق :............................................................................................................................................ 10

    فرضیه ها :................................................................................................................................................................ 10

    فرضیه اصلی :........................................................................................................................................................... 10

    فرضیه فرعی :........................................................................................................................................................... 11

    متغییر های تحقیق :.................................................................................................................................................. 11

    متغییر مستقل :.......................................................................................................................................................... 11

    متغییر وابسطه :......................................................................................................................................................... 11

    تعاریف عملیاتی متغییر ها :...................................................................................................................................... 12

    مهد کودک :.............................................................................................................................................................. 12

    رشد اجتماعی :........................................................................................................................................................ 12

    مقدمه :...................................................................................................................................................................... 14

    پیشینه بحث :............................................................................................................................................................ 15

    ب : تحقیقات انجام شده.......................................................................................................................................... 19

    ۱ بررسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران:...................................................................................................... 19

    ۲ بررسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران.................................................................................................. 21

    مراحل رشد اجتماعی :............................................................................................................................................ 23

    رشد اجتماعی در دورهء نوجوانی........................................................................................................................... 28

    ب)دگرگونی رفتار در دختران:................................................................................................................................ 29

    نظریه ها.................................................................................................................................................................... 31

    تاثیر مهدکودک بر رشد گسترش گفتار کودکان :.................................................................................................... 32

    شروع گفتار در کودکان............................................................................................................................................ 33

    اولین کلمات کودکان و سرعت درک بر بیان کلمات............................................................................................... 34

    کودک و رشد زبانى او در خانواده و مهدکودک...................................................................................................... 35

    تاثیر محیط به خصوص محیط مهدکودک در رشد زبانى........................................................................................ 36

    آموزش و توسعه گفتار و بیان از طریق بزرگسالان.................................................................................................. 36

    رشد زبانى در کودکستان از طریق بازى در مهدکودک ها....................................................................................... 37

    نقش مهدکودک و مربیان مهد بر کودکان :............................................................................................................... 38

    مهدکودک ها تا چه اندازه در پیمودن این مسیر موفق بوده اند؟............................................................................ 40

    نقش مهد کودک در پرورش و آموزش کودکان................................................................................................. 44

    هدفهای آموزش در دوران اولیه کودکی................................................................................................................... 45

    اولویتهای برنامه آموزش در یک مهد کودک......................................................................................................... 46

    تأکید بر اصل کودک محوری در برنامه های و تصمیم گیری های مهد................................................................... 46

    به کارگیری تعداد مناسب نیروهای انسانی برای کار با کودکان.............................................................................. 47

    جدی گرفتن مسأله والدین و آموزش و آگاهی دادن به‌ آنها.................................................................................... 47

    ویژگی مربیان مهد کودک......................................................................................................................................... 47

    ارتباط با مهدکودک................................................................................................................................................... 48

    ورود به مهدکودک مرحله بحرانی در رشد و تکامل کودک.................................................................................... 48

    همکاری توأم والدین و مربیان مهد.......................................................................................................................... 49

    مواد و روشها :.......................................................................................................................................................... 51

    جامعه آماری :........................................................................................................................................................... 51

    ابزار گردآوری داده ها :........................................................................................................................................... 52

    جدول 1 – شش مقیاس فرعی مقیاس خود پنداره................................................................................................. 52

    روایی محتوایی :....................................................................................................................................................... 53

    پایایی :...................................................................................................................................................................... 53

    نمونه آماری و نحوه گزینش آن :............................................................................................................................. 53

    یافته ها :.................................................................................................................................................................... 56

    جدول 2- توزیع فراوانی آزمون خودپنداره کودکان............................................................................................... 56

    نمودار 1 – نمودار هیستوگرام آزمون خودپنداره کودکان :.................................................................................... 57

    نمودار 4 – نمودار وضعیت پراکندگی نمرات آزمون خودپنداره شغلی................................................................ 58

    جدول 1 - توصیف میانگین و رشد اجتماعی کودکان مهدکودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی.......................... 59

    خلاصه و نتیجه گیری.............................................................................................................................................. 63

    منابع و ماخذ :........................................................................................................................................................... 65

    منابع فارسی :............................................................................................................................................................ 65

    منابع لاتین :.............................................................................................................................................................. 65

    پیوست 1 :................................................................................................................................................................ 67

    پرسشنامه خودپنداری کودکان.................................................................................................................................. 67

    پرسشنامه مقبولیت اجتماعی..................................................................................................................................... 71

     

     

    منبع:

    منابع فارسی :

    ۱- پاول هنری ماسن، جروم کیگان، آلتا کارول هوستون، جان جین وی کانجر، رشد
    و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، چاپ اول ۱۳۶۸

    ۲- موریس دبس، مراحل تربیت، ترجمه دکتر کاردان، علی محمد، انتشارات دانشگاه تهران

    ۳- ادوارد ورکمن، آلن ام کاتز، آموزش رفتار با کودکان: مترجم الله محمداسماعیل

    ۴- دیوید هانت وادماند سالیوان، رابطه بین روانشناسی و آموزش و پرورش، مترجم دکتر میرحسینی، اکبر، انتشارات بامداد

    5 -  آموزش و پرورش پیش دبستانی                  شماره 14 ، ص63        گردآورنده : سید علی محمدزاده              محقق و استاد دانشگاه تهران      1385

    6 -  ماهنامه آموزش و پرورش               شماره 11 ، ص20        گردآورنده : سید محمد علی ابراهیمی

     

    منابع لاتین :

    Cryan, J. R., Sheehan, R., Wiechel, J., & Bandy-Hedden, I. G.(1992). "Success outcomes of full-day kindergarten: More positive behavior and increased achievement in the years after." Early Childhood Research Quarterly, 7(2),187-203. EJ 450 525.

    Elicker, J., & Mathur, S.(1997). "What do they do all day? Comprehensive evaluation of a full-day kindergarten." Early Childhood Research Quarterly, 12(4), 459-480. EJ 563 073.

    Fusaro, J. A.(1997). "The effect of full-day kindergarten on student achievement: A meta-analysis." Child Study Journal, 27(4), 269-277. EJ 561 697.

    Gullo, D. F.(1990). "The changing family context: Implications for the development of all-day kindergarten." Young Children, 45(4), 35-39. EJ 409 110.

    Housden, T., & Kam, R.(1992). "Full-day kindergarten: A summary of the research." Carmichael, CA: San Juan Unified School District. ED 345 868.

    Karweit, N.(1992). "The kindergarten experience." Educational Leadership, 49(6), 82-86. EJ 441 182.

    Koopmans, M.(1991). "A study of longitudal effects of all-day kindergarten attendance on achievement." Newark, NJ: Newark Board of Education. ED 336 494..

    Morrow, L. M., Strickland, D. S., & Woo, D. G.(1998). "Literacy instruction in half- and whole-day kindergarten." Newark, DE: International Reading Association. ED 436 756.

    Olsen, D., & Zigler, E.(1989). "An assessment of the all-day kindergarten movement." Early Childhood Research Quarterly, 4(2), 167-186. EJ 394 085.

    Puleo, V. T.(1988). "A review and critique of research on full-day kindergarten." Elementary School Journal, 88(4), 427-439. EJ 367 934.

    Towers, J. M.(1991). "Attitudes toward the all-day, everyday kindergarten." Children Today, 20(1), 25-28. EJ 431 720.

    West, J., Denton, K., & Germino-Hausken, E.(2000). "America's Kindergartners." Washington, DC: National Center for Educational Statistics.[4]

    McGill-Franzen, A.(2006). "Kindergarten literacy: Matching assessment and instruction in kindergarten." New York: Scholastic.

    WestEd(2005). "Full-Day Kindergarten: Expanding Learning Opportunities." San Francisco: WestEd

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت