تحقیق مقاله فهرست اساطیر و شاعران

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 6816
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله زندگینامه مشاهیر و بزرگان
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فهرست اساطیر و شاعران

    در سال 1374 طفلی در یوش به نام علی متولد شد . پدر او خان زاده ای به نام ابراهیم و مادری از خاندان علم و هنر به نام طوبی به دنیا آمد . او تا 12 سالگی در میان قبایل کوهستانی و چادر نشین و ایلخانی به سر برد . علی از سال 1300 شمسی نام خود را به نیما مبدل کرد ‹ نیما یکی از سپهبدان طبرستان و همچنین نام محلی نیمارستاق است › و به نام خانوادگی اسفندیاری ‹یوشیج › یعنی اهل یوش است . وی فرزند ارشد خانواده بود و در مدرسه ی حاج حسن رشیدیه به نام « حیات جاوید» کرد رو به روی مدرسه ی مروی بود دوره دبستان را آغاز کرد وسپس از آن برای فراگیری زبان فرانسه به مدرسه « سن لوئی » نام نویسی کرد و به تحصیلات خود ادامه داد .

    صمیمی ترین دوست وی جلال آل احمد بود که همیشه و همه جا این دو یار با هم بودند از آثار نیما می توان به ‹ قصری رنگ پریده › اسفند سال 1299 « افسانه » دی ماه سال 1301 « خانواده سرباز» دی ماه 1304 و« دو نامه » به سال 1329 اشاره کرد .

     قسمتی از آثار او به زبانهای فرانسه ، انگلیسی و روسی ترجمه شده و نامش در « آنسیکو پری » درج گردیده است .

    نیما در سال 16 دی ماه سال 1338 خورشیدی برابر با ششم ژانویه 1959 (م) در               : تجریش ، کوچه فردوسی ، در خانه ای که پس سالها ساخته بود به بیماری ذات الریه چشم از جهان فرو بست .

    دکتر محمود حسابی

    دانشمندان شهید معاصر در سال 1281 هجری قمری در تهران به دنیا آمد . خامواده ی وی اهل تفرش و سالها پیش به تهران مهاجرت کرده بودند .

     پدر بزرگ محمود           ایران در عراق بود ، به همین دلیل او در چهار سالگی همراه با خانواده ی خود به بغداد و از آنجا به بیروت رفت  و در آنجا تحصیلات دبستانی و دبیرستانی خود را به پایان رسانید . دکتر محمود حسابی نوزده ساله بود که با کمک و فداکاری مادرش وارد دانشگاه شد و در راه رشته مهندسی راه و ساختمان فارغ التحصیل شد . او در بیروت تحصیلاتش را در رشته ی زیست شناسی ادامه داد ، سپس از لبنان به فرانسه رفت ودر فرانسه ابتدا در رشته ی مهندسی برق و سپس در رشته مهندسی معدن به تحصیل پرداخت و سرانجام دوره ی دکترای فیزیک را در دانشگاه سورین فرانسه با پایان رسانید . بعد ها در المعلمین به دانشسرای عالی و چند ی بعد به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام یافت تا آن زمان در ایرانرشته ی فیزیک در سطح دانشگاه وجود نداشت دکتر حسابی نخستین بار به تدریس آن پرداخت . از تاسیسات  وی می توان ، دانشکده علوم که تقریبا 12 سال رئیس آن بود چندین موسسه تاسیس کرد که از مهم ترین آن ها می توان مرکز اتمی دانشگاه تهران رصد خانه دانشگاه تهران موسسه رئو فیزیک  و.........  نام برد .

    دکتر حسابی در سال 1371 چشم از جهان فرو بست پیکرش را بنا به وسیعت او در تفرش به خاک سپردند.

    فروغ

     

    سال تولد : 1313             سال مرگ: 1345        شماره ی شناسنامه : 678

    نام پدر و مادر : محمد فرخ زاده – بتول وزیری تبار  1329 : تحصیل در هنرستان کمال الملک    1330  :ازدواج پرویز شاپور  1331 :انتشار اسیر نخستین مجموعه شعر.

        1333: جدایی از همسر    1335 :استار دیوار – سفر به ایتالیا و آلمان  1336 : انتشار شعر فروغ ، زندگی شاعر است در لحظاتی تا آرام هستی ، گسترده است از رنج حضور ودر دغدغه ها و درمندیها جهان عینی که انسان را به نگرشی تازه دعوت می کند . شور پرستش شاعر ، محصول سرگردانی ها ، آرزوها ، نیازها ، درد ها و اندیشه های اوست و چنان باغیست زندگی امیخته است . که گذار پندهای او را در مرحله ای به مرحله دیگر نشان می دهد در واقع شور او ، نهان شاعر است که به شکلی شاعرانه عرضه شده است ، زهن پویای اوست که خود و پیرامونش را تصویر کرده است و آمیزه ای از جهان درونی و شخصی شاعر و نیازهای جمعی اوست . این گمان از بی گناهی این پندار با شنیدن صدایی که لبریز از انبوهی غم پنهان است به یقین می پیوندند . شاعر برای دریافت واقیعت ، از اراده و نیروی زهن خویش یاری گرفت و با سنت های کطلق نگه و متعارف سر ناسازگاری داشت .

    من از زمانی

    که قلب خود را گم کرده است می ترسم                    و از تجسم بی گانگی این همه صورت می ترسم من از تصور بیهودگی این همه است.

     

    فخرالدین اسد گرگانی

      

    داستان سرای مشهور ایرانی فخرالدین اسد گرگانی در اوایل قرن پنجم ه : به دنیا آمد ظاهرا محل تولد او شهر  گرگان بود یا اینکه مدت زیادی از عهد خود را در این شهرسپهری  می کرد و مشهود شدن او ( گرگان ) نیز به همین خاطر بوده است .

    از دوره کودکی نوجوانی فخرالدین چیزی روشن نیست ولی به نظر می رسد که او علاوه به شهر ادب در زمینه مطالب فلسفی نیز تحصیلاتی داشته و یا حتی مطالعاتی صورت گرفته بود هم نشینی طغرل : فخرالدین در سالهای جوانی و یا

     میان سالی خود ، به دربار طغرل سلجوقی پیوست . طغرل سلطان مشور ساج.قیان بود که در فاصله سالهای 429 تا 45 هجری قمری سلطنت کرد و شهرها ومناطق فراوانی را بخصوص در ایران را فتح کرد طغرل در سال 443 هجری قمری اصفهان را فتح کرد در این هنگام فخرالدین نیز همراه او به اصفهان وارد شد و حتی هنگام که طغرل این شهر را ترک کرد او چند ماهی در آنجا ماند و در همین ایام بود که تقسیم به سرودن منظومه ی  مشهود خود یعنی داستان ( ویس و رامین ) گرفت .        (داستان ویس و رامین ) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فهرست اساطیر و شاعران

    فهرست:

     

    نیما یوشیج                                                      21- لئوناردو داوینچی

    دکتر محمود حسابی                                            22- سنایی

    فروغ فرخزاد

    فخرالدین اسد گرگانی

    حافظ

    ایرج میرزا

    پروین اعتصامی

    شهریار

    سعدی

    10- ابوریحان بیرونی

    11- میرزاده عشقی

    12- نظامی گنجوی

    13- فرخی یزدی

    14- زکریایی رازی

    15-مهرداد اوست

    16- خیام

    17- عراقی

    18- ابوعلی سینا

    19- رودکی سمر قندی

    20- ارشمیدس

    نیما یوشیج 

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت