تحقیق مقاله شبکه های کامپیوتری

تعداد صفحات: 104 فرمت فایل: word کد فایل: 6721
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۳,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شبکه های کامپیوتری

    مقدمه

         از همان زمانی که انسان از زندگی انفرادی دست کشید و به زندگا اجتماعی روی آورد و تبادلات و معاملات آغاز شد ، نیاز به یک سری محاسبات و شمارش ها به وجود آمد . نخستین وسیله ای که انسان برای محاسبه و شمارش در دست داشت ، انگشتان دست بود . با گسترش جوامع و پیچیده تر شدن مناسبات و دادوستدها کم کم اشیا جایگزین انگشتان دست شدند . بشر هزاران سال سعی کرد تا روش ساده ای جهت محاسبات پیدا کند و مهم ترین تحول در این زمینه اختراع چرتکه[1] بود که آن را به چینیان نسبت می دهند و قدمت آن به بیش از دو هزار سال قبل از میلاد برمی گردد . با اختراع چرتکه در حقیقت داده پردازی از حالت دستی محض به همراهی با وسایل جانبی مکانیکی تبدیل گردید .

         لایبنیز[2] ریاضی دان آلمانی از نخستین کسانی است که در ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد ، او که به پدر حسابدارش در تنظیم حسابها کمک می کرد از زمانی که برای محاسبات صرف می کرد ، ناراحت بود ، به همین علت تلاش غراوانی ئر ساخت این ماسین کرد ولی در نهایت موفق به انجام این کار نشد . 

         در گذشته دستگاه های مختلف مکانیکی ساده ای نظیر چرتکه ساخته می شدند که در برخی موارد به عنوان « کامپیوترهای آنالوگ » نام برده می شود . چرا که بر خلاف کامپیوتر های رقمی ، اعداد را نه به صورت اعداد بر پایه دو بلکه به صورت کمیت های فیزیکی متناظر با اعداد نمایش مب دادند .

         نهایتا ً نخستین ماشین جمع زن مکانیکی که اعداد را بر پایه دو نمایش می داد در سال 1642 توسط دانشمند فرانسوی به نام بلز پاسکال ساخته شد .

        چیزی که امروزه از آن به عنوان کامپیوتر یاد می شود در گذشته به عنوان کامپیوترهای رقمی ( دیجیتال ) یاد می شد تا آنها را از انواع کامپیوترهای آنالوگ جدا سازد .

         ایده چالز بابج[3] بود که مبنای ساخت کامپیوترهای امروزی شد . که او را به عنوان پدر کامپیوتر می شناسند . او یکی از اولین ماشین های محاسبه مکانیکی را که به آن ماشین تحلیلی گفته می شد ، طراحی نمود ، اما بخاطر مشکلات فنی مورد استفاده قرار نگرفت . ولی در نهایت نخستین ماشین الکترونیکی یا کامپیوتر در سال 1944 ساخته شد . در این کامپیوتر از لامپ خلاء به عنوان اصلی ترین مولفه الکترونیکی استفاده شد . دو سال بعد کامپیوتر عظیمی بنام «ایناک»[4] توسط دانشمند مجارستانی بنام جان ون نیومان[5] ساخته شد .

         یکی از کاربردهای مهم کامپیوتر در عصر حاضر اینترنت است . با توجه به اهمیت ارتباطات و اطلاعات در عصر حاضر که به عصر انفجار اطلاعات موسوم شده است ، ابزارهایی که امکان اطلاع رسانی و برقراری ارتباط میان افراد مختلف را در سراسر جهان فراهم می کنند ، اهمیت فراوانی پیدا کرده اند و نیاز به نظام های ارتباطی است که بتواند بهمن عظیمی از اطلاعات را تحت کنترل موثر قرار داده و شانه  انسان را از زیر بار آن خالی کرده و برای خلاقیت در کار به او دقت و امکان تلاش بیشتر دهد . بدین ترتیب دیگر پژوهشگر ناگذیر نیست وقت زیادی را صرف جستجوی اثری کند که به آن نیاز دارد یا کتابخانه اش را زیرو رو کند ، برگه های فهرست کتابخانه های مختلف را ورق بزند ، تلفنی یا حضوری از متخصصان مختلف بپرسد .

         با استفاده از یک رایانه ، یک مودم و یک خط تلفن قادر خواهد بود به اینترنت، بزرگ ترین شبکه اطلاع رسانی جهان متصل شود . بدین سان انبار عظیمی از نرم افزارها و حجم عظیمی از اطلاعات اعم از کتاب ها ، مجلات ، تحقیقات و یا جدیدترین مقالات در زمینه های مختلف در دسترس قرار خواهد گرفت . اینترنت در سرتاسر جهان به صدها میلیون کاربر اجازه می دهد تا با هم به تبادل نظر پرداخته و از نظرات یکدیگر آگاه شوند. از طریق اینترنت می توان با افراد بیشماری از کشورها و فرهنگ های مختلف، که داوطلبانه با یکدیگر همکاری کرده و حاصل تلاش ها و دستاوردهای خود را از طریق این شبکه در اختیار دیگران قرار می دهند ، آشنا شد . در واقع تمامی اطلاعات موجود در اینترنت ، حاصل کوشش افرادی است که در ابتدا ایده خود را توسعه داده و پدیده جدیدی خلق کردند ، و سپس آن را از طریق این شبکه به جامعه انسانی در سراسر جهان ارائه نمودند . بنابراین اتصال به شبکه اینترنت، به معنای برقرار کردن پیوند با جریان پویا و بالنده علم جهان می باشد . در واقع اینترنت از تعداد بیشماری شبکه های کوچک و بزرگ که حاوی اطلاعات متنوع و گوناگونی می باشند ، تشکیل می شود . یک فرد متصل به شبکه اینترنت تنها نظاره گر اینترنت نمی باشد ، بلکه خود نیز جزیی از اینترنت است و می تواند با آن تبادل اطلاعات نماید .

     

         تاریخچه

         در سال 1957 نخستین ماهواره یعنی « اسپوتنیک » توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق به فضا پرتاب شد . در همین دوران رقابت سختی از نظر تسهیلاتی بین دو ابر قدرت آن زمان جریان داشت و دنیا در دوران جنگ سرد به سر می برد . وزارت دفاع امریکا در واکنش به این اقدام رقیب نظامی خود ، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته یا « آرپا [6]» را تاسیس کرد .

    یکی از پروژه های مهم این آژانس تامین ارتباطات در زمان جنگ جهانی احتمالی ، تعریف شده بود . در همین سال ها در مراکز تحقیقاتی غیر نظامی که در امتداد دانشگاه ها بودند ، تلاش برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر در جریان بود . در آن زمان کامپیوترهای Mainframe از طریق ترمینال ها به کاربران سرویس می دادند . در اثر اهمیت یافتن این موضوع آژانس آرپا منابع مالی پروژه اتصال کامپیوتر از راه دور به یکدیگر را در دانشگاه Mit  بر عهده گرفت . در اواخر سال 1960 اولین شبکه کامپیوتری بین  چهار کامپیوتر ، که دو تای آنها در Mit   ، یکی در دانشگاه کالیفرنیا و دیگری در مرکز تحقیقاتی استنفورد قرار داشتند ، راه اندازی شد .این شبکه آرپانت[7] نام گذاری شد. در سال 1965 نخستین ارتباط راه دوربین دانشگاه Mit  و یک مرکز دیگر نیز برقرار گردید .

         در سال 1970 شرکت معتبر « زیراکس » یک مرکز تحقیقاتی در پالوآ.ل.تو تاسیس کرد . این مرکز در طول سالها مهم ترین فناوری های مرتبط با کامپیوتر را معرفی کرده است و از این نظر به یک مرکز تحقیقاتی افسانه ای بدل گشته است . این مرکز تحقیقاتی که پارک [8] نیز نامیده می شود ، به تحقیقات در زمینه شبکه های کامپیوتری پیوست . تا این سالها شبکه آرپانت به امور نظامی اختصاص داشت ، اما در سال 1972 به عموم معرفی شد . در این سالها شبکه آرپانت مراکز کامپیوتری بسیاری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را به هم متصل کرده بود .

         در این سالها حرکتی غیر انتفاعی به نامMerit   که چندین دانشگاه بنیان گذار آن بوده اند ، مشغول توسعه روش های اتصال کاربران ترمینال ها به کامپیوتر مرکزی یا میزبان بود . مهندسان پروژه Merit در تلاش برای ایجاد ارتباط بین کامپیوترها مجبور شدند تجهیزات لازم رار خود طراحی کنند . آنان با طراحی تجهیزات واسطه برای مینی کامپیوتر Decpdp-11 نخستین بستر اصلی[9] شبکه های کامپیوتری را ساختند . تا سالها نمونه های اصلاح شده این کامپیوتر به نام PCP [10] نقش میزبان را در شبکه ها ایفا می کرد . نخستین شبکه از این نوع که چندین ایالت را به هم متصل می کردMich net  نام داشت.

         در سال 1973 موضوع رساله دکترای باب متکالف[11]  در باره مفهوم اترنت در مرکز پارک مورد آزمایش قرار گرفت . با تثبیت اترنت تعداد شبکه های کامپیوتری رو به افزایش گذاشت .

    روش اتصال کاربران به کامپیوترهای میزبان در آن زمان به این صورت بود که یک نرم افزار خاص بر روی کامپیوتر مرکزی اجرا می شد و ارتباط کاربران را برقرار می کرد . اما در سال 1976 نرم افزار جدیدی به نام Hermis عرضه شد که برای نخستین بار به کاربران اجازه می داد تا از طریق ترمینال به صورت تعاملی مستقیما ً به سیستم Merit متصل شوند . این نخستین باری بود که کاربران می توانستند در هنگام برقراری ارتباط از خود به پرسند « به کدام میزبان ؟ »

         از وقایع مهم تاریخچه شبکه های کامپیوتری ، ابداع روش سوییچینگ بسته[12] ای است . قبل از معرفی شدن این روش از سوییچینگ مداری برای تعیین مسیر ارتباطی استفاده می شد ، اما در سال 1974 با پیدایش پروتکل ارتباطی tcp/ip از مفهوم سوییچینگ مداری استفاده گسترده تری شده است . این پروتکل در سال 1982 جایگزین پروتکلN cp شد و به پروتکل استاندارد برای آرپانت تبدیل گشت. در همین زمان یک شاخه فرعی به نام Milnet در آرپانت ، همچنان از پروتکل قبلی پشتیبانی می کرد و به ارائه خدمات نظامی می پرداخت .با این تغییر و تحول شبکه های زیادی به  بخس تحقیقاتی این شبکه متصل شدند و آرپانت به اینترنت تبدیل گشت . در این سالها حجم ارتباطات شبکه ای افزایش یافت و در پی آن مفهموم ترافیک شبکه مطرح شد . مسیریابی در این شبکه به کمک آدرسهای IP به صورت 32 بیتی انجام می گرفت . هشت بیت اول آدرس IP ، به شبکه های محلی اختصاص داده شده بود که به سرعت مشخص گشت تناسبی با نرخ رشد شبکهها ندارد و باید در آن تجدید نظر شود . مفهوم شبکه های LAN و شبکه های WAN  در دهه 7 میلادی از یکریگر تفکیک شدند . در آدرس دهی 32 بیتی اولیه ، بقیه 24 بیت آدرس به میزبان در شبکه اشاره می کرد .

         در سال 1983 سیستم نامگذاری دامنه ها به وجود آمد و اولین سرویس دهنده نامگذاری ، راه اندازی شده استفاده از نام به جای آدرس های عددی معرفی شد . در این سال تعداد میزبان های اینترنت از مرز ده هزار نفر فراتر بود .

         وب یا همان www که مخفف World Wide Web ( به فارسی : تار جهان گستر ) می باشد توسط ازمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات[13] بخاطر نیاز آنها به دسترسی مرتب تر و آسان تر به اطلاعات موجود روی اینترنت ابداع گشت . در این روش اطلاعات به صورت مستنداتی صفحه ای بر روی شبکه اینترنت قرار می گیرند و به وسیله یک مرورگر وب قابل مشاهده هستند و هم اکنون کارکردهای بسیاری دارند

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شبکه های کامپیوتری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    سایت باشگاه مهندسان ایران

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت