تحقیق مقاله سرویس های شبکه

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: powerpoint - word کد فایل: 6687
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سرویس های شبکه

    کربندی IIS با رعایت مسائل امنیتی  ( بخش اول )
    استفاده از شبکه های کامپیوتری از چندین سال قبل رایج و در سالیان اخیر روندی تصاعدی پیدا کرده است .اکثر شبکه های پیاده سازی شده در کشور  مبتنی بر سیستم عامل شبکه ای  ویندوز می باشند .  شبکه های کامپیوتری، بستر و زیر ساخت مناسب برای سازمان ها و موسسات را در رابطه با تکنولوژی اطلاعات فراهم می نماید . امروزه  اطلاعات  دارای ارزش خاص خود بوده و تمامی ارائه دهندگان اطلاعات با استفاده از شبکه های کامپیوتری زیر ساخت لازم را برای عرضه اطلاعات  بدست آورده اند . عرضه اطلاعات  توسط سازمان ها و موسسات می تواند بصورت محلی ویا  جهانی  باشد. با توجه به جایگاه والای اطلاعات از یکطرف و نقش شبکه های کامپیوتری ( اینترانت و یا اینترنت )  از طرف دیگر ، لازم است به مقوله امنیت در شبکه های کامپیوتری توجه جدی شده و هر سازمان با تدوین یک سیاست امنیتی مناسب ، اقدام به پیاده سازی  سیستم امنیتی نماید . مقوله تکنولوژی اطلاعات به همان اندازه که جذاب و موثر است ، در صورت عدم رعایت اصول اولیه  به همان میزان و یا شاید بیشتر ، نگران کننده و مسئله آفرین خواهد بود . بدون تردید امنیت در شبکه های کامپیوتری ، یکی از نگرانی های  بسیار مهم در رابطه با تکنولوژی اطلاعات بوده   که متاسفانه کمتر به آن  بصورت علمی پرداخته شده است . در صورتیکه دارای اطلاعاتی  با ارزش بوده  و قصد ارائه آنان  را بموقع  و در سریعترین زمان ممکن  داشته باشیم ،  همواره می بایست به مقوله امنیت، نگرشی عمیق  داشته و با یک فرآیند  مستمر آن را دنبال نمود .
    اغلب سازمان های دولتی و خصوصی در کشور، دارای وب سایت اختصاصی  خود در اینترنت می باشند . سازمان ها و موسسات برای ارائه وب سایت ، یا خود امکانات مربوطه را فراهم نموده و با نصب تجهیزات سخت افزاری و تهیه پهنای باند لازم،  اقدام به عرضه سایت خود در اینترنت نموده و یا از امکانات مربوط به شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی استفاده می نمایند . وجه اشتراک دو سناریوی فوق و یا سایر سناریوهای دیگر، استفاده از یک سرویس دهنده وب است  . بدون تردید سرویس دهنده وب یکی از مهمترین نرم افزارهای موجود در دنیای اینترنت محسوب می گردد . کاربرانی که به سایت یک سازمان و یا موسسه متصل  و درخواست اطلاعاتی را  می نمایند ، خواسته  آنان در نهایت در اختیار سرویس دهنده وب  گذاشته می شود . سرویس دهنده وب،  اولین نقطه ورود اطلاعات  و آخرین نقطه خروج اطلاعات از یک سایت  است . بدیهی است نصب و پیکربندی مناسب چنین نرم افزار مهمی ، بسیار حائز اهمیت بوده  و تدابیرامنیتی خاصی را طلب می نماید .

    services (IIS)Internet Information ، یکی از سرویس دهندگان وب است  که از آن برای برای نشر و توزیع سریع محتویات مبتنی بر وب ، برای مرورگرهای استاندارد استفاده می شود . نسخه پنج IIS ، صرفا" برای سیستم های  مبتنی بر ویندوز 2000 قابل استفاده است . نسخه های ویندوز 2000  Server و Advanced server  بمنظور نصب IIS  ، مناسب و بهینه می باشند . نسخه پنج برای  استفاده در نسخه های قدیمی ویندوز طراحی  نشده است . امکان نصب IIS نسخه پنج ،  بهمراه ویندوز Professional نیز وجود داشته  ولی برخی از امکانات آن نظیر : میزبان نمودن چندین وب سایت ،  اتصال به یک بانک اطلاعاتی ODBC و یا محدودیت در دستیابی از طریق IP   در آن لحاظ نشده است .
    نسخه پنج IIS ، سرویس های  WWW ، FTP، SMTP و NNTP را ارائه می نماید . سه نرم افزار و سرویس دیگر نیز با IIS در گیر می شوند : Certificate Server , Index server و Transaction server .
    امنیت در  IIS  متاثر از سیستم عامل است . مجوزهای فایل ها ،  تنظیمات ریجستری ،  استفاده از رمزعبور،  حقوق کاربران و سایر موارد مربوطه ارتباط مستقیم و نزدیکی با امنیت در IIS دارند .
    قبل از پیکربندی مناسب IIS ،  لازم است که نحوه استفاده از سرویس دهنده دقیقا" مشخص گردد . پیکربندی دایرکتوری های IIS ، فایل ها ،  پورت های TCP/IP  و Account کاربران نمونه هائی در این زمینه بوده که پاسخ مناسب به سوالات زیر در این رابطه راهگشا خواهد بود :

    آیا سرویس دهنده از طریق اینترنت قابل دستیابی است ؟

    آیا سرویس دهنده از طریق اینترانت قابل دستیابی است ؟

    چه تعداد وب سایت بر روی سرویس دهنده میزبان خواهند شد ؟

    آیا وب سایت ها  نیازمند استفاده از محتویات  بصورت اشتراکی می باشند ؟

    آیا سرویس دهنده امکان دستیابی را برای افراد ناشناس ( هر فرد ) فراهم نموده و یا صرفا" افراد مجاز حق استفاده از سرویس دهنده را خواهند داشت ؟ و یا هر دو ؟

    آیا امکان استفاده و حمایت از (Secure Socket Layer)SSL وجود دارد ؟

    آیا سرویس دهنده صرفا" برای دستیابی به وب از طریق HTTP استفاده می گردد ؟

    آیا سرویس دهنده ، سرویس FTP را حمایت می نماید ؟

    آیا کاربرانی وجود دارد که نیازمند عملیات خاصی نظیر کپی، فعال  نمودن، حذف و یا نوشتن فایل هائی بر روی سرویس دهنده  باشند ؟

    موارد زیر در زمان نصب IIS پیشنهاد  می گردد :

    کامپیوتری که IIS بر روی آن نصب شده است را در یک محل امن فیزیکی قرار داده و صرفا" افراد مجاز قادر به دستیابی فیزیکی به سرویس دهنده باشند .

    در صورت امکان،  IIS را بر روی یک سرویس دهنده Standalone نصب نمائید. در صورتیکه IIS بر روی یک سرویس دهنده از نوع Domain Controller نصب گردد و سرویس دهنده وب مورد حمله قرار گیرد، تمام سرویس دهنده بهمراه اطلاعات موجود در معرض آسیب قرار خواهند گرفت . علاوه بر مورد فوق،  نصب IIS بر روی یک سرویس دهنده از نوع Domain controller ، باعث افزایش حجم عملیات سرویس دهنده و متعاقبا" کاهش کارآئی سیستم در ارائه سرویس های مربوط به وب خواهد شد .

     برنامه های کاربردی و یا ابزارهای پیاده سازی نمی بایست بر روی سرویس دهنده IIS نصب گردند .

    کامپیوتر مربوط به نصب IIS را بگونه ای مناسب پارتیشن نموده تا هر یک از سرویس ها نظیر www و یا FTP بر روی پارتیشن های مجزاء قرار گیرند .

    IIS امکان نصب برنامه ها را در مکانی دیگر بجز پارتیشن C فراهم نمی نماید ( مگراینکه یک نصب سفارشی داشته باشیم )  .موضوع فوق به  عملکرد سیستم عامل مرتبط می گردد . مجوزهای پیش فرض در رابطه با %Systemdrive%   اعمال می گردد ( مثلا" درایو C)  . موضوع فوق می تواند باعث عدم صحت کارکرد مناسب برخی از سرویس های IIS گردد. می بایست مطمئن شد که مجوزهای سیستم عامل با عملیات مربوط به سرویس های IIS ، رابطه ای  ندارند .

    تمام پروتکل های پشته ای (Stack) غیر از TCP/IP را از روی سیستم حذف نمائید. ( در مواردیکه برخی از کاربران اینترانت نیازمند برخی از این نوع پروتکل ها می باشند می بایست با دقت اقدام به نصب و پیکربندی مناسب آن نمود ) .

    روتینگ IP ، بصورت پیش فرض غیرفعال است و می بایست به همان حالت باقی بماند . در صورت فعال شدن  روتینگ ، این امکان وجود خواهد داشت که داده هائی از طریق کاربران اینترانت به اینترنت ارسال گردد .

    نصب Client for Microsoft networking ، بمنظور اجرای سرویس های HTTP,FTP,SMTP و NNTP ضروری خواهد بود . در صورتیکه ماژول فوق نصب نگردد، امکان اجرای سرویس های فوق   بصورت دستی و یا اتوماتیک وجود نخواهد داشت .

    در صورتیکه  تمایل به نصب سرویس های NNTP و SMTP ، می بایست سرویس File and Print Sharing for Microsoft نیز نصب گردند .

    عملیات قبل از نصب IIS
    در زمان نصب IIS ، یک account پیش فرض به منظور ورود کاربران گمنام ( ناشناس ) به شبکه ایجاد می گردد . نام پیش فرض برای account فوق ، IUSER_computername بوده که computername  نام کامپیوتری است که IIS بر روی آن نصب شده است . account فوق ، می بایست دارای کمترین حقوق و مجوزهای مربوطه بوده  و  گزینه ها ی user cannot change password و password Never Expires  فعال شده باشد. account فوق همچنین می بایست از نوع local account بوده و domaiPage | 2n-wide account را شامل نگردیده و دارای مجور ورود به شبکه بصورت محلی باشد (log on locally) . مجوزهای  Access this computer from the network و یا log on as a batch job در رابطه با account ، فوق می بایست غیر فعال گردند .  در صورتیکه سیاست ارتباط با وب سایت ، صرفا" کاربران مجاز باشد، پیشنهاد می گردد account فوق ، غیر فعال گردد . بدین ترتیب تمام کاربران با استفاده از نام و رمز عبور مربوطه  قادر به ورود به سایت خواهند بود . 
    گروه هائی برای فایل دایرکتوری و اهداف مدیریتی
    حداقل دو گروه جدید که در IIS قصد استفاده از انان را داریم، می بایست ایجاد گردد : گروه WebAdmin  ( نام فوق کاملا" اختیاری است ) . در گروه فوق،  کاربرانی که مسئولیت مدیریت محتویات WWW/FTP را دارند، تعریف می گردند . در صورتیکه سرویس دهنده ،  چندین سایت را میزبان شده است، برای هر سایت یک گروه مدیریتی ایجاد می گردد .  گروه WebUser ( نام فوق کاملا" اختیاری است ) . در گروه فوق لیست account افراد  مجاز برای ارتباط با  سایت ، تعریف می گردد. در حالت اولیه ، گروه فوق صرفا" شامل IUSER_computername  است . از گروه های فوق برای تنظیمات مربوط به مجوزهای NTFS استفاده می گردد . IUSER_computername نباید عضو گروهی دیگر باشد . بصورت پیش فرض IUSER_computername عضو گروه های Guests، Everyone  و Users است  . پیشنهاد  می گردد account فوق ، از گروه Guests حذف و به گروه WebUsers اضافه گردد .( امکان حذف account فوق از سایر گروهها وجود ندارد ) . دقت گردد که تمام افراد  موجود در گروه WebUsers می بایست صرفا" برای دستیابی به وب سایت تعریف شده باشند و نباید عضوی از سایر گروهها باشند .  
    مدیریت IIS با چندین گروه
    نسخه  شماره چهار IIS ، امکان تعریف گروههای محلی بمنظور پیکربندی و تعریف گروههای مدیریتی متفاوت برای سرویس های IIS را فراهم می نمود . رویکرد فوق در نسخه شماره پنج IIS ، تغییر یافته است . گروهها ی محلی می توانند و می بایست برای گروههای مدیریتی متفاوت ایجاد گردند . تفاوت موجود بین گروههای محلی برای سرویس www و FTP صرفا"  استفاده از  مجوزهای NTFS  خواهد بود . سرویس های SMTP و NNTP ، قابلیت تنظیم گروههای محلی را بعنوان اپراتورهای مدیریتی برای سرویس دهنده  IIS فراهم می نماید .
    نصب تمام Patch ها برای سیستم عامل و IIS
    مدیران IIS ،  می بایست همواره بررسی های لازم در خصوص آخرین نسخه های  fixes و  patch  را انجام داده  و پس از تهیه ، اقدام به نصب آنان نمایند . بدین منظور می توان از بخش Security سایت ماکروسافت ملاقات و برنامه های جدید را اخذ و نصب نمود .
    دایرکتوری پیش فرض نصب IIS
    پس از نصب IIS ، می بایست تغییرات لازم در خصوص مجوزهای دستیابی NTFS را در رابطه با دایرکتوری هائی که IIS نصب شده است ، انجام داد .  گروه های Everyone و Guests بهمراه account  مربوط به Guest می بایست  حذف گردند . گروه Everyone بصورت پیش فرض دارای تمامی مجوزهای لازم در رابطه با دایرکتوری Inetpub است . کاربران غیر مجاز با استفاده  از ویژگی گروه فوق قادر به دستیابی به سیستم خواهند بود، بنابراین لازم است در این راستا اقدام لازم ( حذف )  صورت پذیرد . دایرکتوری Inetpub ،  بر روی درایو پیش فرض نصب می گردد . ( مثلا" درایو C ) . دایرکتوری جدید و یا ساختار موجود می بایست به پارتیشن دیگر منتقل و عملا" تمایزی بین سایت های در دسترس از محل سیستم های عملیاتی را بوجود آورد  . پیشنهاد  می گردد Inetpub به نام دلخواه دیگری تغییر یابد .
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سرویس های شبکه

    فهرست:

    بخش اول :

                  پیکربندیIIS
    بخش دوم :

                  نحوه تنظیم خصلت های متفاوت برنامه Internet Services Manager
    بخش سوم :

                  روش های  کنترل دستیابی به سرویس دهنده 
    بخش چهارم :

                  نحوه تنظیم و پیکربندی سرویس وب

    بخش پنجم :

                  بررسی سرویس FTP

     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت