تحقیق مقاله هدایت کننده های سیال

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 6712
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۷,۶۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله هدایت کننده های سیال

    مقدمه

    از هدایت کننده های سیال بمنظور اتصال اجزاء مختلف سیستم هیدرولیک به یکدیگر استفاده می شود . عملکرد صحیح مدار به انتخاب مناسب ، و بازده این خطوط انتقال بستگی دارد . خطوط مذکور بایستی ضمن تحمل فشار کاری و ضربات هیدرولیکی تولید شده توسط سیستم از اندازه های مناسب جهت انتقال دبی حجمی مورد نیاز و قابلیت مونتاژ و دمونتاژ مناسب با حفظ خاصیت آب بندی بر خوردار باشند و افت فشار  ایجاد شده ناشی از اصطحکاک داخلی آنها نیز به حداقل برسد .

     

    انتخاب هدایت کننده ها

    هنگام انتخاب نوع هدایت کننده ، نکات زیر باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند :

    خطوط باید توانایی تحمل فشار کاری را بصورت پیوسته دارا بوده و بتوانند تا چهار برابر فشار کاری را بصورت لحظه ای تحمل نمایند .

    خطوط انتقال ، به منظور نصب تجهیزات لازم در طول آنها باید از استحکام کافی بر خوردار باشند .

    قطر خطوط انتقال بایستی به اندازه کافی بزرگ باشد تا از افت قشار غیر مجاز ( بیش از 10/0 فشار اولیه ) جلوگیری شود .

    به منظور کاهش جریانهای آشفته و افتهای اصطحکاکی ، سطوح داخلی خطوط انتقال می بایست از صافی مناسب بر خوردار باشند .

    مواد تشکیل دهنده خطوط انتقال باید با سیال گذرنده از آنها سازگار باشد .

    جهت سهولت در باز و بستن و یا تعویض اجزاء از پایانه هاو اتصالات مناسب استفاده شود .

    در کاربرد ویژه مانند صنایع هوایی و فضایی باید به فاکتور وزن نیز توجه گردد .

     

     

    انواع هدایت کننده ها

    هدایت کننده های سیال در انواع  زیر در جهت کاربردهای متفاوت در دسترس می باشند:

    لوله های صلب فولادی

     لوله های نیمه صلب

    لوله های پلاستیکی

    شیلنگهای انعطاف پذیر

     

    لوله های صلب فولادی

    این لوله ها که با انواع رزوه های مخروطی و مستقیم در دسترس می باشند . ، به دلیل عملکرد مطلوب ، در دسترس بودن ، قیمت مناسب و دارا بودن مقاومت مکانیکی بالا ، به طور وسیع در صنعت هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند . حجیم بودن ، وزن زیاد و نیاز به تعداد زیاد اتصالات  از مهمترین معایب این نوع هدایت کننده ها به شمار می آید . لوله های صلب فولادی بر حسب قطر نامی و کد مشخصه ضخامت دیواره دسته بندی می شوند و در اندازه های نامی 8/1 تا .in 8 ( اندازه روزه ی لوله ) در چهر محدوده استاندارد برای ضخامت دیوار ه در دسترس می باشند ( جدول 8-1 ) . اتصالات به وسیله روزه های نر و ماده آب بندی می شوند . تعدادی از انواع اتصالات مورد استفاده جهت لوله های صلب در شکل 8-1 نشان داده شده اند . اتصالات روزه ای حد اکثر تا اندازه . in 4/1 1 استاندارد بوده و برای اندازههای بزرگتر در صورت نیاز از فلنجهای جوشی مطابق شکل 8-2 استفاده می گردد . جهت آب بندی از این فلنجها از واشر های پهن یا او- رینگ استفاده می شود .

     

    لوله های نیمه صلب

    لوله های نیمه صلب نیز مانند لوله های صلب به منظوراتصال بین نقاط ثابت در سیستم مورد استفاده قرار می گیرند . لوله های نیمه صلب بدون درز فولادی بیشترین کاربرد را در لوله کشی سیستم ها ی هیدرولیکی داشته و دارای مزایای مهمی نسبت به لوله های صلب می باشند . مونتاژاین لوله ها ساده تر بوده و نیازمند جوشکاری در اتصالات نمی باشند . به منظور کاهش تعداد اتصالات ، آنها را می توان به شکل دلخواه رخم نمود . در هنگام باز و بسته شدن ، مشکلات آب بندی کمتری دارند و در مصارف با دبی کم ، وزن آنها در مقایسه با انواع صلب کمتر و قیمت آنها ارزانتر است . 

    لوله های نیمه صلب نیز با توجه به ضخامت جداره و قطر خارجی سایز بندی  می شوند . نرخ فشار قابل تحمل توسط لوله بر مبتای جنس و ضخامت دیواره  مشخص می شوند . طراحی لوله های نیمه صلب بر مبنای قطر خارجی انجام شده و در اندازه های از . in16/1 و با افزایشهای 8/1 اینچی تا قطر خارجی .in 1در دسترس هستند . برای قطر های بالای

     . in 1 ، پله های افزایش قطر . in 4/1  می باشد . لوله های نیمه صلب توسط اتصال نشان داده شده در شکل 8-3 ( الف و ب ) به یکدیگر متصل می شوند . اغلب سر لوله به صورت 37 درجه لبه سازی شده و سپس در داخل اتصال قرار داده می شود . این لوله ها با دارا بودن قابلیت خم کاری ، در انواع بدون درز و با درز جوش الکتریکی و با جنسهای فولادی ، آلومینیومی و مسی در دسترس می باشند .

     

    لوله های فولادی نیمه  صلب در شعاع های استاندارد خم می شوند . شعاع خم تابعی از قطر خارجی بوده و حد اقل 5/2 تا 3 برابر آن می باشد . به منظور خم نمودن لوله ها با قطر های کوچک از دستگاههای خم کننده ی کارگاهی استفاده می شود . ولی خمکاری لوله ها با قطرهای بزرگ در کارخانجات و به توسط ماشین های مخصوص انجام می گیرد . لوله های فولادی بدون درز که به طور کامل آنیل شده باشند برای خم کاری مناسب  هستند .

    از لوله های با جنس فولادی ضد زنگ و بدون درز که به خوردگی مقاوم بوده و کاملاَ آنیل شده اند  در فشارهای بالا ( bar 200یا بالاتر ) استفاده می شود . لوله های بدون درز تولید شده از آلیاژ های آلومینیوم ( بسته به نوع آلیاژ ) برای فشارهای کاری مختلف مورد  استفاده قرار می گیرند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله هدایت کننده های سیال

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت