پایان نامه تحلیل لرزه ای لوله های انتقال دارای خوردگی و روش های مقاوم سازی آنها

تعداد صفحات: 170 فرمت فایل: word کد فایل: 10002065
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۱,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تحلیل لرزه ای لوله های انتقال دارای خوردگی و روش های مقاوم سازی آنها

     پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  مهندسی عمران - سازه های هیدرولیکی 

     چکیده

    با توجه به وسعت و گستردگی خطوط لوله انتقال ، خطرات ناشی از بروز زلزله و خوردگی، به عنوان دو عامل مهم تاثیر گذار در طول مسیر،  لوله ها را تهدید می نماید. دراین تحقیق ، ابتدا رفتار لرزه ای یک خط لوله با مدل سازی سه بعدی و تحلیل لرزه ای تاریخچه زمانی ، با در نظر گرفتن اندرکنش خاک - لوله و تاخیر فاز موج زلزله ، مورد بررسی قرار می گیرد، سپس بر مبنای ماکزیمم کرنش محوری پلاستیک ایجاد شده ، قطعه بحرانی مشخص گشته و با مدلسازی مجدد این قطعه و با استفاده از روش اجزای محدود، اثر چند حالت مختلف خوردگی یکنواخت (از طریق کاهش ضخامت و کاهش مدول الاستیسیته لوله به میزان ۲۰% ،۳۰% و۴۰%) و همچنین یک حالت خوردگی موضعی ، بر لوله مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد. سپس قطعه دچار خوردگی با استفاده از پوشش FRP به عنوان یک روش نوین مقاوم سازی، مدل سازی وتحلیل شده تا نقش خوردگی بر رفتار لرزه ای لوله های مدفون ، مشخص شده و تاثیر مقاوم سازی در بهبود عملکرد آنها مشخص گردد.  نتایج تحلیل ها، حاکی از آن است که خوردگی در حالات مختلف ، تاثیر مستقیمی بر افزایش مقادیر تنش و کرنش ایجاد شده در المان های لوله ناشی از نیروی زلزله ، دارد که این مساله ، در مورد لوله های انتقال قابل توجه می باشد. همچنین نتایج تحلیل لوله تحت نیروهای زلزله پس از مقاوم سازی با FRP، نشان دهنده بهبود عملکرد آن (کاهش تنش و کرنش ) می باشد.

    مقدمه

    امروزه لوله های انتقال آب ،گاز و نفت جزئی از شریان های حیاتی می باشند و توجه به سیستم های انتقال آب به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان وخطوط لوله انتقال نفت وگاز به منظور تامین انرژی ، امری ضروری به نظر می رسد. لوله های انتقال به علت گستردگی و گذر از یک ناحیه جغرافیایی وسیع ممکن است به طور همزمان با خطرات بسیاری مواجه شوند. اقتصاد ایران در حال حاضر و برای چندین دهه متکی بر نفت و فرآورده های آن خواهد بود و از طرف دیگر ایران سرزمینی لرزه خیز است و احتمال وقوع زلزله هایی با قدرت زیاد در آن قابل پیش بینی می باشد، علاوه بر این با توجه به قدمت طولانی خطوط لوله در ایران که عمر برخی از لوله ها به بیش از٥٠ سال می رسد و در نظرگرفتن شرایط اقلیمی کشور و تجمع خطوط لوله در قسمت های جنوبی وغربی کشور که جزء محیط های مهاجم و آسیب رسان محسوب می شوند، یکی از علل عمده خرابی لوله ها، مساله خوردگی آنها می باشد. بنابراین برای کاهش خسارات مالی و تلفات جانی ناشی از خرابی لوله ها ی انتقال ، لازم است که بررسی جامع و برنامه ریزی صحیح صورت گیرد.

    در این راستا، شناخت رفتار و عملکرد لرزه ای لوله ها ، به خصوص لوله های دارای خوردگی و ارائه طرح های مقاوم سازی لوله ها ، به عنوان یکی از مهمترین شریان های حیاتی ، امری ضروری به نظر می رسد.

    در این تحقیق ، تلاش می گردد با استفاده از اصول مهندسی زلزله ، ابتدا رفتار لرزه ای لوله ، با مدلسازی سه بعدی و در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و لوله و انجام تحلیل به روش تاریخچه زمانی ، مورد بررسی قرار گیرد، سپس با توجه به نیروها و تلاش های ایجاد شده در آن ، قطعه یا قطعات بحرانی شناسایی شده و با اعمال اثر خوردگی به چند طریق ممکن در لوله ، تاثیر خوردگی نیز مورد بررسی قرار گیرد و در انتها پس از اعمال یک روش مقاوم سازی بر روی خط لوله ، رفتار آن مجددا مورد بررسی قرار گیرد و مشخص

    شود که :

    رفتار لرزه ای لوله های مدفون چگونه است ؟

    خوردگی در رفتار لوله ها چه نقشی دارد؟

    مقاوم سازی لوله ها چه تاثیری در رفتار لوله در برابر زلزله دارد؟

    فصل اول

    کلیات

    ۱-۱- هدف

    خطوط لوله نقش به سزایی در چرخه زندگی بشری ایفا می کنند و با بزرگتر و صنعتی شدن هر جامعه این نقش ، حالت کلیدی تری پیدا می کند. کاربردهای فراوان لوله ها در زمینه های خدمات شهری ، کشاورزی ، صنعتی و... حکایت از اهمیت این نوع سازه دارد. به همین خاطر در هر کشور، برای ارائه خدمات مداوم و ایمن به افراد جامعه ، حفظ ایمنی محیط زیست و در نهایت محافظت از سرمایه های کلان ، لازم است که اقدامات ویژه ای برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به این سازه ها صورت گیرد.

    برای رسیدن به این هدف ، ابتدا باید بارهای وارد بر خطوط لوله و منشا آسیب پذیری آنها مشخص گردد.

    سپس با استفاده از تجربه خرابی لوله و انجام آزمایش و مطالعات مربوط ، رفتار سازه ای آنها مورد شناسایی قرار گیرد. با درک بهتر رفتار سازه ای خطوط لوله می توان پارامترهای موثر در مقاوم سازی لوله ها را در برابر خطرهای محتمل بررسی کرد و در نهایت اقدام به مقاوم سازی لوله ها نمود.

    با توجه به توضیحات اخیر و اهمیت اقتصادی و حیاتی لوله های مدفون و همچنین گستردگی شبکه لوله های انتقال در ایران و لرزه خیزی بالای این کشور و همچنین عمر بالای لوله ها و مساله خوردگی آنها، سعی می شود در ابتدا با استفاده از مدلسازی سه بعدی و در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و لوله و همچنین انجام تحلیل تاریخچه زمانی ، رفتار لرزه ای لوله های مدفون دارای خوردگی مورد بررسی قرار گیرد و سپس با اعمال تغییرات در خواص مصالح لوله و ضخامت آن ، رفتار لوله خورده شده به طور دقیق تر مطالعه شود و در آخر با استفاده از پوشش FRP به عنوان یکی از روش های نوین مقاوم سازی لوله های انتقال ، قطعه خورده شده ، مقاوم سازی شده و نتایج آن با حالت قبل (حالت خورده شده ) مقایسه گردد و تاثیر مقاوم سازی لوله ها در عملکرد آنها مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت تاثیر خوردگی بر رفتار لوله های مدفون بررسی شده و روش های مقاوم سازی و مزیت های آنها مقایسه شود تا بتوان راهکارهای مناسب برای ترمیم خرابی در لوله ها ارائه نمود.

     

    ۱-۲- پیشینه تحقیق

    پس از آنکه توجه مسوولان امر و مهندسان به مقاوم سازی لرزه ای شریان های حیاتی از جمله لوله های مدفون جلب شد، برای رسیدن به این هدف ابتدایی ترین گام ها بر اساس مطالعه خرابی لوله ها بر اثر زلزله های گذشته و انجام دادن آزمایش ها ی گوناگون بر روی مدل های فیزیکی و یا لوله های حقیقی برداشته شد. توسعه معیارهای طراحی لرزه ای از دهه ۳۰ میلادی و پس از زلزله ۱۹۳۳ در ایالت کالیفرنیای آمریکا که موجب وارد آمدن خسارت به تاسیسات ذخیره نفت لانگ یچ گشت ، صورت گرفت ولی در اواخر دهه ۵۰ میلادی از طرف نیومارک و رزنبلوث [۱] ابتدایی ترین رابطه اساسی مبنی بر تحلیل لوله های مدفون در برابر زلزله ارائه گردید. آنها در این روش تغییر شکل محوری و جانبی لوله را معادل تغییر شکل محوری و جانبی زمین فرض کردند. بعد ها روش های دیگری نیز ارائه گردید که در واقع همه این روشها بر اساس روابط پایه معرفی شده از طرف نیومارک قرار داشت که از جمله محققان تاکادا، شاه چانگ و ارورکی بودند که هر کدام به نوعی کوشیدند کرنش های زمین را برای برآورد کرنش های محوری و خمشی لوله تقلیل دهند.[۴،۳،۲]

    روش های تحلیل تقریبی ، تنها تعدادی از پارامترهای موثر  بر رفتار لوله های مدفون را در بر می گرفت و با رفتار واقعی لوله ها فاصله داشت و پژوهشگران سعی کردند با استفاده از آزمایشهای گوناگون و به کاربردن تئوری های مربوط به دینامیک سازه ها، در نظر گرفتن اندرکنش خاک و لوله و محاسبه سختی دینامیکی خاک و ثابت های میرایی و همچنین استفاده از مدلهای مختلف مدلسازی و روش های تحلیل متنوع ، به صورت دقیق تری رفتار لرزه ای لوله های مدفون را ارزیابی کنند.

    از جمله دانشمندانی که در رابطه با تحلیل سیستم لوله و خاک تحقیقات انجام داده اند، پارملی و لودک هستند که آنها مدلی از سیستم لوله وخاک ارائه نموده اند که در این مدل ، خاک اطراف لوله به صورت یک محیط نیمه الاستیک عمل می کند و امواج زلزله ، از یک لایه یکنواخت ارتجاعی عبور کرده و به دو موج ، یکی در امتداد لوله و دیگری عمود بر لوله تجزیه می شود.خصوصیات دینامیکی این مدل با استفاده از حل استاتیکی میدلاین و فرضیه وینکلر به دست می آید.[۵]

    در زمینه مدل های به کار رفته برای لوله های مدفون نیز مدلهایی ارائه شده که به طور کلی مدل جامعی که بتواند کلیه رفتار لوله ها را مدل کند تا کنون ارائه نشده و هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت ویژه ای هستند از جمله مدل های متداول به کار گرفته شده ، مدل تیر دوبعدی است که در آن خط لوله به عنوان تیری بر روی یک بستر ویسکوالاستیک و به کمک فنرها و میراگرهای معادل ، مدل می شود. به علت صرف زمان طولانی و پیچیدگی روش های تحلیل ، مهندسان و پژوهشگران سعی کردند روش های دیگری ارائه دهند که علاوه بر سادگی حل دارای دقت قابل قبولی باشند و بتوان از آن به عنوان روشی مناسب برای تحلیل لوله های مدفون و طرح آیین نامه ای آنها استفاده کرد.

    کوبو، کاتایاما و اوهاشی در سال ۱۹۷۹، در کتابی تحت عنوان "مهندسی زلزله شریان های حیاتی ژاپن " که زیر بنای آیین نامه زلزله لوله های مدفون ژاپن را تشکیل می دهد، از روش های ساده  استفاده کردند.

    در کشورهای دیگر نیز اقدامات مشابه به منظور تهیه ضوابط و دستورالعمل های طرح لرزه ای لوله های مدفون صورت گرفته است . برای مثال در کشور آمریکا کمیته شریان های گاز و سوخت مایع مجمع فنی

    ASCE در امور مهندسی زلزله شریان های حیاتی TCLEE به منظور تامین رهنمودهایی برای طراحی اغلب اجزای اصلی سیستم های خطوط نفت و گاز ،ضوابطی را در کتابی تحت عنوان "رهنمودهایی برای طراحی لرزه ای خطوط لوله نفت و گاز" ارائه کرده است .[۶]

    این رهنمودها طی سه سال از طرف کمیته شریان های حیاتی گاز و سوخت مایع آمریکا (TCLEE) تهیه و تدوین شده و در سال ۱۹۸۴ منتشر گردیده که این مجموعه در سال ۱۳۷۶ توسط محمود حسینی و مهران تیو ترجمه و منتشر شده است .[۷و۸] همچنین کمیته های ASCE وFEMA در سال ۲۰۰۱ مجددا دستورالعملی تحت عنوان "راهنمای طراحی لوله های فولادی " منتشر کرده اند.[ ۹]

     7

    با آنکه کشورهایی چون آمریکا و انگلیس هر کدام ضوابط و دستورالعمل مربوط به لوله های مدفون ارائه داده اند، ولی این ضوابط هنوز به صورت جامع و هماهنگ تحت قالب آیین نامه منتشر نشده است . تنها کشوری که تا کنون اقدام به تهیه آیین نامه زلزله برای طراحی لوله های مدفون نموده ، کشور ژاپن است .

     [۱۰]

    در رابطه با خوردگی لوله ها تا به حال تحقیقات فراوانی صورت گرفته که این مطالعات اغلب از دیدگاه شیمی و مواد انجام پذیرفته است ، از معدود تحقیقات انجام شده در رابطه با خوردگی لوله ها از دیدگاه سازه ای می توان به مدل سازی عددی مقاوم سازی لوله فولادی خورده شده با پوشش کامپوزیت [۱۱] اشاره کرد که در آن به بررسی یک لوله در حالت سالم ، دارای خوردگی و مقاوم سازی شده ، از دیدگاه سازه ای پرداخته شده است .

     ولی در رابطه با مقاوم سازی لوله ها ، تا کنون کارهای مختلفی صورت گرفته است ، تاریخچه استفاده از

    FRP در مقاوم سازی لوله ها، به زمانی برمی گردد که موسسه تحقیقاتی گاز آمریکا ( GRI) در سال

    ۱۹۸۷ گروهی را متشکل از محققان , دانشمندان و متخصصان خطوط انتقال تشکیل داد تا روشی جایگ ین برای تعمیر لوله های گاز بیابند که در آن نیازی به بریدن , جابجایی , استفاده از غلاف فلزی و جوشکاری نباشد و ارزان , ایمن و قابل اجرا برای خطوط لوله در حال کار و در تمام مناطق باشد. روش جدید تعمیر، توسط شرکت کلاک اسپرینگ (clock spring), صن یع NCF و با حمایت GIR پیشنهاد گردید. در این روش که نتیجه ۱۰ سال آزمایش و پژوهش بود از مواد کامپوزیتی برای تعمیر دایمی خطوط لوله در حال کار که به دلیل خوردگی , کنده شدن یا ایجاد حفره , ضخامت دیواره شان کم شده است استفاده می شود. پن انرژی (Pan Energ  Crop) نخستین شرکت فعال در زمینه انرژی است که از مواد تقویت کننده کلاک اسپرینگ برای تقویت و تعمیر لوله هایش استفاده کرد. پس از آن , این روش به سرعت مورد توجه قرار گرفت و تا سال ۱۹۹۵ حدود ۲۸ شرکت از این محصولات استفاده کردند. 

    Abstract

     

    There are several pipelines in the world which have been located in, or passing through

    corrosive environments.  Although there are some provisions, enforced b  the design codes,

    for prevention of corrosion, still this phenomenon does exist, and decreases the structural

    resistance of pipelines in several parts of the world.  Apparentl , in the case of old pipelines

    this issue is more crucial.  It is clear that if the effect of this phenomenon is not taken into

    consideration in seismic evaluation of pipelines, the vulnerabilit  results will not be

    reliable.   However, there are ver  few cases of stud  on the effect of corrosion on the

    seismic behavior of pipelines.  In this paper the effect of this phenomenon has been

    investigated b  performing some sets of 3-Dimensional Nonlinear Time Histor  Anal sis

    (3-D NLTHA) in which soil structure interaction as well as wave propagation effects have

    been taken into consideration.  The 3-D NLTHA has been performed b  using a finite

    element computer program, and both states of overall and local corrosions have been

    considered for the stud .  The corrosion has been modeled in the computer program b

    introducing decreased values of modulus of elasticit  and pipe thickness.  Three sets of 3-

    component accelerograms have been used in anal ses, and some appropriate number of

    zeros have been added at the beginning of records to take into account the wave

    propagation in soil and its multi-support excitation effect.  The soil has been modeled b

    nonlinear springs in longitudinal, lateral, and vertical directions.  A relativel  long segment

    of the pipeline has been considered for the stud  and the effect of end conditions has been

    investigated b  assuming different kinds of supports at both ends of the segment.  After

    stud ing the corroded pipeline, a remed  has been considered for the seismic retrofit of

    corroded pipe b  using a kind of Fiber Reinforced Pol mers (FRP) cover.  The anal ses

    have been repeated for the retrofitted pipeline to realize the adequac  of FRP cover.

    Numerical results show that if the length of the pipeline segment is large enough comparing

    to the wave length of shear wave in the soil the end conditions do not have an  major effect

    on the maximum stress and strain values in the pipe.  Results also show that corrosion can

    lead to the increase in stress and strain values in the pipe up to 3 times in the case of overall

    corrosion and up to 10 times in the case of local corrosion.  The satisfactor  effect of using

    FRP cover is also shown b  the anal ses results, which confirm the decrease of stress and

    strain values up to 80%. 

  • فهرست و منابع پایان نامه تحلیل لرزه ای لوله های انتقال دارای خوردگی و روش های مقاوم سازی آنها

    فهرست:

    عنوان                                                                                                                               صفحه

    تقدیم  ................................................................................................    ت

     سپاسگذاری  ............................................................................................. ث

    فهرست مندرجات ........................................................................................................................ج

     فهرست اشکال .......................................................................................... . ر

    فهرست جداول ..........................................................................................................................ض

     چکیده ....................................................................................................١

    مقدمه ..................................................................................................................................... ۲

    فصل اول - کلیات ........................................................................................................................ ۴

    ۱-۱- هدف .............................................................................................................................. ٥

    ۱-۲- پیشینه تحقیق ................................................................................................................... ۶

    ۱-۳- روش کار و تحقیق .............................................................................................................. ٩

    فصل دوم -  انواع لوله ها و علل خرابی آنها  ..................................................................................... ۱۱

    ۲-۱- مقدمه ........................................................................................................................... ١٢

    ۲- ۲- دسته بندی خطوط لوله ..................................................................................................... ١٢

    ۲-۲-۱- خطوط لوله مدفون و نیز روی زمینی ............................................................................... ١٢

    ۲-۲-۲- خطوط لوله با اتصالهای صلب و یا انعطاف پذیر.................................................................... ١٣

    ۲-۲-۳- لوله های صلب و لوله های انعطاف پذیر ............................................................................ ١٣

    ۲-۲-۴- خطوط لوله تحت فشار و تحت جریان ثقلی ........................................................................ ١٤

    ۲-۳- بارهای وارده بر لوله های مدفون ............................................................................................ ١٤

    ۲-۴- علل عمده خرابی لوله ها ..................................................................................................... ١٥

    ۲-۴-۱- زمین لرزه و اثر آن بر لوله های انتقال .............................................................................. ١٦

    ۲-۴-۱-۱- آثارغیر مستقیم زلزله (گسیختگی زمین ) ................................................................... ١٦

    ۲-۴-۱-۱-۱- گسلش .................................................................................................... ١٧

    ۲-۴-۱-۱-۲- زمین لغزشها ............................................................................................. ١٩

    ۲-۴-۱-۱-۳- تغییر مکانهای ناشی از روانگرایی ...................................................................... ٢٢

    ۲-۴-۱-۱-۴- چگالش ................................................................................................... ٢٦

    ۲-۴-۱-۱-۵- ترکهای زمین ............................................................................................ ٢٦

    ۲-۴-۱-۲-آثار مستقیم زلزله (رفتار لوله ها در برابر ارتعاش های ناشی از امواج زلزله )............................ ٢٦

    ۲-۴-۱-۲-۱-  انواع موج و ویژگی آنها ................................................................................ ٢٩

    ۲-۴-۱-۲-۲- اندرکنش خاک خط لوله ............................................................................. ٣١

    ۲-۴-۱-۲-۳-  بررسی تغییرات شکل موج ............................................................................ ٥١

    ۲-۴- ۲- خوردگی در لوله ها ................................................................................................... ٥٣

     ج

     

    -۴-۳- عیوب و درزهای حین اجرا در اثر عدم اجرای مناسب مانند برخورد تجهیزات ................................ ٥٤

    ۲-۵- روش های بهسازی و تعمیر لوله های انتقال ............................................................................... ٥٤

    ۲-۵-۱- استفاده از لوله های ساخته شده از مواد کامپوزیت به جای لوله های فولادی ................................. ٥٥

    ۲-۵-۲- استفاده از دورپیچ های FRP برای تعمیر و بهسازی لوله ها .................................................... ٥٦

    ۲-۵-۲-۱- مواد تشکیل دهنده دورپیچ های FRP و ویژگی های آنها ............................................... ٥٧

    ۲-۵-۲-۱-۱- الیاف (Fiber).......................................................................................... ٥٨

    ۲-۵-۲-۱-۲- رزین ها (Resins)..................................................................................... ٦٠

    ۲-۵-۲-۱-۳- پرکننده (Filler)....................................................................................... ٦٠

    ۲-۵-۲-۲- مزایای استفاده از FRP در بهسازی و تعمیر لوله ها ...................................................... ٦٣

    ۲-۵-۲-۳- انواع ورقه های کامپوزیتی رایج ............................................................................... ٦٤

    ۲-۵-۲- ۳-۱- کلاک اسپرینگ Clock Spring .................................................................. ٦٤

    ۲-۵-۲-۳-۲- سیستم استرانگ بک  Strong Back.............................................................. ٦٥

    ۲-۵-۲-۳-۳- آرمور پلیت Armor Plate .......................................................................... ٦٧

    ۲-۵-۳- نصب یک پوشش صفحه فولادی بر روی قطعه آسیب دیده ...................................................... ۶۷

    ۲-۵-۴- روش های داخلی تعمیر و بهسازی لوله ها ......................................................................... ٦٨

    فصل سوم - معرفی مدل مورد مطالعه و نحوه تحلیل و ارزیابی مدل ...................................................... ۶۹

     ۳-۱- مقدمه .......................................................................................................................... ۷۰

    ۳-۲- مشخصات کلی مدل و فرضیات مدلسازی ................................................................................. ٧٠

    ۳-۲-۱-مشخصات خط لوله و شرایط تکیه گاهی دو سر آن ................................................................ ٧٠

    ۳-۲-۲- مشخصات خاک و مدلسازی آن ...................................................................................... ٧١

    ۳-۲-۲-۱- محاسبه مولفه قید محوری (طولی ) ........................................................................... ٧٢

    ۳-۲-۲-۲- محاسبه مولفه قید افقی جانبی ............................................................................... ٧٣

    ۳-۲-۲-۳- محاسبه مولفه قید قائم ........................................................................................ ٧٦

    ۳-۲-۳- معرفی شتاب نگاشت های مورد استفاده ............................................................................ ٧٨

    ۳-۲-۴- فرضیات مدل جهت اعمال تاخیر فاز در برابر ارتعاشات ناشی از امواج زلزله ................................... ٨٢

    ۳-۳- نحوه مدلسازی خوردگی و مقاوم سازی قطعه لوله ....................................................................... ٨٤

    ۳-۳-۱- خوردگی یکنواخت ..................................................................................................... ٨٥

    ۳-۳-۲- خوردگی موضعی ....................................................................................................... ٨٦

    ۳-۳-۳- مقاوم سازی لوله خورده شده با پوشش FRP..................................................................... ٨٧

    ۳-۴- معرفی المان های مورد استفاده در نرم افزار Ans s و قابلیت های هریک از آن ها................................ ٨٨

    ۳-۴-۱- المان تیر سه بعدی Beam24...................................................................................... ٨٨

    ۳-۴-۱-۱- خلاصه ورودی های Beam24 ............................................................................... ٨٩

    ۳-۴-۱-۲- خلاصه خروجی های المان Beam24....................................................................... ۸۹

    ۳-۴-۲- المان فنر غیر خطی ٣٩ Combin................................................................................. ٨٩

    ۳-۴-۲-۱- خلاصه ورودی های المان Combin39.................................................................... ٩٠

    ۳-۴-۲-۲- خلاصه خروجی های المان ٣٩ Combin................................................................. ٩١

     ح

     

    -۴-۳- المان پوسته ای Shell43 ........................................................................................... ٩١

    ۳-۴-۳-۱- خلاصه ورودی های المان ، Input Summar............................................................ ٩٢

    ۳-۴-۳-۲- خلاصه خروجی های المان ،  Output Summar....................................................... ٩٢

    ۳-۴-۴- المان سازه ای لایه ای غیر خطی Shell91....................................................................... ٩٣

    ۳-۴-۴-۱- خلاصه ورودی های المان ، Input Summar............................................................ ٩٤

    ۳-۴-۴-۲- خلاصه خروجی های المان ،  Output Summar....................................................... ٩٤

    فصل چهارم -  نتایج آنالیز لرزه ای خط لوله در حالت سالم ، دارای خوردگی و مقاوم سازی شده ..............۹۶

     ۴-۱-مقدمه ............................................................................................................................٩٧

    ۴-۲- نتایج حاصل از تحلیل لرزه ای سه بعدی تیر بر بستر الاستوپلاستیک ................................................. ٩٧

    ۴-۲-۱- بررسی تاثیر شرایط تکیه گاهی دو سر خط لوله ................................................................... ٩٧

    ۴-۲-۲- بررسی اثر تاخیر فاز موج زلزله در خط لوله ...................................................................... ١١٠

    ۴-۲-۳- نتایج تحلیل لرزه ای خط لوله ...................................................................................... ١٢٢

    ۴-۲- نتایج حاصل از تحلیل استاتیکی قطعه بحرانی لوله در حالت سالم ،خورده شده .....................................١٤١

    ۴-۲-۱- نتایج بررسی خوردگی یکنواخت در لوله .......................................................................... ١٤٧

    ۴-۲-۱-۱- با استفاده از کاهش مدول الاستیسیته ..................................................................... ١٤١

    ۴-۲-۱-۲- اعمال خوردگی با استفاده از کاهش ضخامت لوله ........................................................ ١٤٧

    ۴-۲-۲- نتایج بررسی خوردگی موضعی در لوله ............................................................................ ١٥٣

    ۴-۳- نتایج حاصل از تحلیل استاتیکی قطعه خورده شده لوله در حالت مقاوم سازی شده ...............................١٥٥

    ۴-۳-۱- نتایج مقاوم سازی لوله دارای خوردگی یکنواخت با %20=w توسط پوشش FRP ...................... ١٥٥

    ۴-۳-۲- نتایج مقاوم سازی لوله دارای خوردگی یکنواخت با %30=w توسط پوشش FRP ...................... ١٥٧

    ۴-۳-۲- نتایج مقاوم سازی لوله دارای خوردگی یکنواخت با %40=w توسط پوشش FRP ...................... ١٥٩

    فصل پنجم - نتیجه گیری و پیشنهادات   ......................................................................................۱۶۲

    ۵-۱-مقدمه ...........................................................................................................................١٦٣

    ۵-۲- جمع بندی نتایج حاصل از تحلیل .........................................................................................١٦٣

    ۵-۳- پیشنهادات ....................................................................................................................١٦٥

    منابع و مراجع ........................................................................................................................١٦٦ 

     

    منبع:

     

    [1] Newmark, N. M; Rosenblueth, E. ” Fundamental of Earthquake Engineering” ,  Prentice

    - Hall Englewood, N. J. , Cliffs, 1971.

     [2] Takada, S. ” Earthquake Resistant Design of underground Pipelines” , 6the world Conf.

    on Earthquake Eng. , New Delhi, 1977, PP. 3376-3381

     [3] O’Rourke, T. D; Trautmann, C. H.  “ Anal tical Modeling of buried Pipeline Response

    to Permanent Earthquake Displacements ”  ,Geotechnical Eng.Report  80-4  ,Cornell

    Universit , Ithaca, New York, 1980.

     [4] Shah, H. H ;Chu, S. L. ”Seismic  Anal sis of Underground Structural Elements”, Proc.

    ASCE, J. Power Div.Vol. 100, 974, PP. 53-62

     [5] Parmelee, R ; Ludke, C. ”Seismic Soil-Structure Interaction of Buried Pipelines”,

    Proc.V. S. Nat.Conf.Earthquake Eng. , 1975, PP. 406-415

     [6] TCLEE.”Guidelines for the Seismic Design of Oil and Pipeline S stem”,ASCE,1984.

    [۷] شرکت مقاوم سازی پیشرفته پرمایون . " گزارش فنی آزمایش لوله با پوشش کامپوزیتی تحت فشار داخلی به درخواست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه خوزستان "، تهران ، اردیبهشت ۸۵.

    [۸] حسینی ، محمود؛ تیو، مهران ." رهنمودهایی برای طراحی لرزه ای خطوط لوله نفت و گاز "، تهران ، موسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ، ۱۳۷۶.

    [9]  Guidelines of the Design of Buried Steel Pipe - ASCE-Jul  2001

    [۱۰]  شکیب ، حمزه ؛ بیات ، حسین . "تحلیل و طرح لرزه ای لوله های مدفون "، تهران ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ،

     .۱۳۸۳

    [11]  Strengthening  of  damaged  steel pipe b   composite bandage-The model  and

    calculations-Bogdan Kope ,Oil-gas equipment department of Ivano-Frankivsk National

    Technical Universit  of Oil and Gas,15 Karpatska vul.,Ivano-Frankivsk,76006,UKRAINE,

    Vas l Rozgonjuk , Laks muk , Natal a Scherbina, Andr  Na da. UKRAINE.

    [۱۲] لوله های کامپوزیتی – سایت انجمن کامپوزیت ایران -WW.Ircomas.org.Persian.PTargets.aspx، مرداد

     .۸۵

    [۱۳] پیرزاده بناب ،حسام الدین . " بررسی رفتار لرزه ای خطوط لوله انتقال نفت وگاز"، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، ۱۳۸۴

     166

    [14] Investigation of Fiberglass-Reinforced Plastic (FRP) Condensate Return Carrier

    Piping–US Arm  Crops of Engineers-b  Orange S.Marshall, Jr. and Charles P.Marsh-

    Januar  1998 .

    [15]  Young, O.C; Trott, J.J."Buired Rigid Pipes( Structurael Design of Pipelines)",Elsevier

    Applied Science Publishers LTD,1984.

    [۱۶] برگی خسرو."اصول مهندسی زلزله "، تهران ، موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی، تابستان ۱۳۷۳.

    [۱۷] رضوی، سارا. " بررسی خوردگی تنشی بر روی لوله های فولادی انتقال گاز طبیعی مدفون در خاک تحت تاثیر محیط کربنات -بیکربنات سدیم " ،پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس ، ۱۳۷۵

    [18] Presentation of the Pol gon Pipe at the AWWA Spring Conference in April 2004 (Las

    Vegas, NV)-b  Dr kaempen- http:..www.pacificjunction.com.kp.pol gon.html

    [19]  Use of FRP Composite in Civil structural application.Elli Van Den Einde.Lei hao,

    Friender Seible.Department of structural Engineering. Universit  of California

    [20]  Joel Show, Tom Walsh, Chris Lundberg, and Harris Re nold, " Field Experience in

    the Application of Spoolable Carbon Fiber Pipe, "Composite Materials for offshore

    Operations- 3, S. S. Wang. J. G.Williams and K. H. lo, Eds. Universit  of Houston- CEAC,

    2001, pp. 369. 384.

    [21]  Fiberglass Reinforced Plastic (FRP)Piping s stems column pipe applications on

    offshore structures-b  Kevin Schmit,Edo specialt  plastics. March 1994.

    [22]  www.Futurepipe.Com, [Accessed in Jul  2006]

    [23]  www.Strongback.Com, [Accessed in Jul  2006]

    [24]  www.ClockSpring.Com , [Accessed in Jul  2006]

    [25]  United States Environmental Protection Agenc (EPA), Natural Gas EPA Pollution

    Preventer"Composite wrap for non-leaking pipeline defects".Jul  2003.

    [26] Mashal , E. A.”Seismic Anal sis of Buried Pipelines”,Ph.D Thesis, New

    Delhi,IIT,Department of civil Engineering, November 1986.

    [27]-“New Earthquake- Proof Design Law(Draft)”,,Ministr  of Construction,March 1977.

    [۲۸] مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن .: آیین نامه طرح ساختمان ها در برابر زلزله ، استاندارد ۲۸۰۰"، تهران ، مرکز تحقیقات و مسکن ،۸۴

    [29] Wang,L.R.L,"Performance of water pipe line s stems from 1987 whittier Narrows,

    California Earthquake", 4th U.S. National Conference on Earthquake Engineering 1990.

     

    [30]  Powell, G. H; Modkar, D.P; "Siesmic Response Anal sis Procedure for the Trans

    Alaska Pipe line ", Proceeding . Technical , Council on Lifeline Earthquake Eng. Specialt

    conf.Los Angeles , California, ASCE, 1977.

    [31]  Werner, S. D, " Response of structures  to traveling seismic waves", Preprint

    No.3389,ASCE National Convention, Chicago, Illionois,1978.

    [32] Chris Ball, Vector Corrosion Technologies,Inc,Medina, OH, Presented at ACI Fall

    Convention"Corrosion Mitigation Strategies for FRP Composite Strengthening S stems",

    Toronto 2000.

    [33] Timoth  K.Christman;”RelationShip Between Pitting,Stress,and Stress Corrosion

    Cracking of LinePipe Steels”;Materials Performance,October 1991.

    [34]  Indrani  Venkata  Volet ,  B.  E.,  Chaitan a  Bharathi  Institue  of  Technolog ,

    India,”Modeling of fiber Reinforced pol mer Confined Concrete C linders”, A Thesis For

    The Degree Of Master of Science in Mechanical Engineering, Ma ,2006. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت