تحقیق مقاله مروری بر زندگینامه شاعران ایرانی

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 6675
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله زندگینامه مشاهیر و بزرگان
قیمت قدیم:۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۳,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مروری بر زندگینامه شاعران ایرانی

    باسمه تعالی

    این مجموعه مروری است بر بعضی از شاعران که وجود اشعارشان در کتابهای درسی دانش آموزان آمده و بسیار لذت بخش بوده و موجب تحریک ذوق و علاقه آنان به ادبیات این مرز و بوم خواهد شد  .

          

    از آنجایی که یکی از اهداف رساندن پیام شعر ، آشنایی فرا گیران با طرز فکر ، روحیه و احساسات شاعر و اختصاصات کلی آن شعر می باشد لذا به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقیق این امر بایستی با خصوصیات ، زندگینامه و آثار شاعرانی که شعر آنها را باور می کنید ، آشنا شدن با اطلاعات کافی و هر چه سریعتر رسیدن به مضمون  پیام ( اخلاقی – تربیتی – اجتماعی و...) شاعر را انتقال دهید و آن را باور نمایید.

    جهت نیل به این مقصود و برای آشنایی راحت تر انجام شود و در دسترس قرار گیرد مجموعه فوق حاوی زندگینامه بعضی از علمای فرهنگ شعر و شاعری را در بر دارد که از منابع معتبری گرد آوری شده است .

    حبیب یغمایی که در شعر حبیب تخلص می کرد فرزند حاج میرزا اسد الله (منتخب السادات)

     خوری ، برادرزاده اقبال جندقی و نوه دختری یغمای جندقی ، شاعر معروف دوره قاجاریه است. یغمایی در سال 1280 هجری شمسی در دهکده خور از بخش بیابانک جندق واقع در کویر مرکزی ایران به دنیا آمد وی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه سعادت ناظمیه دامغان به پایان برد و برای کسب دانش به تهران کوچ کرد و در دارالمعلمین عالی (دانشسرای عالی) به تحصیل ادامه داد تا به اخذ لیسانس توفیق یافت . در خلال مدت تحصیل علوم عربیه را از افاضل عصر فرا گرفت . از آن پس به خدمت وزارت فرهنگ در آمد و سالها ریاست فرهنگ سمنان و دامغان و کرمان ا به عهده داشت . آنگاه به تهران بازگشت و در هنرستان دولتی و دارالفنون به تدریس ادبیات فارسی پرداخت و چندی نیز در اداره نگارش وزارت فرهنگ ، تصدی و مدیریت مجله آموزش و پرورش را داشت . از خدمات برجسته و چشمگیر او تاسیس ونشر مجله یغمعا بود که از سال 1326تا سال 1357 شمسی به مدت 31 سال ادامه داشت و از این رهگذر به فرهنگ و ادب کشور خدمت شایان تقدیر انجام داد . او بیانی ساده و زیبا داشت و سر انجام در اردیبهشت سال 1363 بدرود حیات گفت و طبق وصیتش ، پیکرش به دهکده خور منتقل ودر آنجا مدفون کردید .

    یغمایی در تصحیح دیوان سعدی و منتخبات اشعار فردوسی و نظامی گنجوی با محمد علی فروتن (ذکاء الملک) همکاری کرد و نیز ترجمه تفسیر طبری  ( در7 جلد ) و دیوان یغمای جندقی و قصص الانبیاء و گرشاسب نامه حکیم اسدی طوسی را تصحیح و چاپ کرد . آثار دیگر او بدین شرح است : دخمه ارغوان یا داستان تاریخی ، شرح حال یغما و تاریخ جندق و بیابانک ، رساله ای در قافیه ، یادبود نامه تقی زاده ، و مجموعه اشعار او به نام سرنوشت که در سال 1351 به چاپ رسید . وی قصیده معروف خاقانی ( فلک کجروتر است از خطا ترسا ) را نیز به دستور پروفسور مار دانشمند روسی شرح کرد و از طرف او به دریافت نشان نائل گردید 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مروری بر زندگینامه شاعران ایرانی

    فهرست:

     1) مقدمه

     2) فهرست

     3) حبیب یغمایی

     4) گلچین گیلانی

     5) حبیب چاچیان

     6) محمود کیانوش

     7) محمد حسین بهجتی

     8) موسوی گرما رودی

     9) مصطفی رحمان دوست

    10) جعفر ابراهیمی

    11) شکوه قاسم نیا

    12) قیصر امین پور

     

    منبع:

    برگزیده شعر از چند شاعر برای نوجوان:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ،ص 43

    فرهنگ شاعران جنگ و مقاومت : محمد باقر نجف زاده بار فروش ، ص 27

    صد شعر : خسرو شافعی ، ص 661

    چهره های ادبیات کودکان و نوجوانان (19) : روح الله مهدی پور عمرانی ، ص 9

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت