تحقیق مقاله تغذیه ماهی های زینتی

تعداد صفحات: 66 فرمت فایل: word کد فایل: 6281
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله شیلات
قیمت قدیم:۹,۶۰۰ تومان
قیمت: ۶,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تغذیه ماهی های زینتی

     

    بعضی از انواع ماهی ها هستن که به غذا های گیاهی برای سرحال بودن نیاز دارن ! به این ماهی ها باید بطور متناوب غذاهای گیاهی در کنار غذاهای دیگه داد . بهترین مکمل های غذایی گیاهی که بیشتر ماهی ها دوست دارن اسفناج و کاهو هست . ماهی های زنده زا مثل مولی ها و دم شمشیری و یا سیلور دالر و گربه ماهی ها باید هر از گاهی با غذاهای گیاهی تغذیه بشن . بهتره از برگهای مغز اسفناج استفاده بشه و اونها رو نیم پز کرد و بعد به ماهی ها داد . همینطور کاهو رو هم میتونید نیم پز کنید و به ماهی ها بدین و یا برگهای لطیف کاهو رو خشک کنید و به صورت پودر شده به ماهی ها بدین . بعضی انواع ماهی ها مثل سیلور شارک از نخود فرنگی پخته و پوست کنده لذت میبرن و هفته ای یکبار خوبه بهش داده بشه !  اما نوع آماده غذاهای گیاهی هم در بازار وجود داره که بصورت قرص هست و خیلی برای ماهی ها مناسبه . میتونین روزانه 2 تا 3 قرص رو استفاده کنید برای شادابی ماهی ها .  این قرص ها حاوی جلبک و ویتامینهای مورد نیاز ماهی های گیاهخوار هستن .

     

    در کل برنامه غذایی ای که باید برای ماهی ها بکار برد خوبه متنوع باشه ! یعنی در طول هفته باید از چندین نوع غذا استفاده کنید تا ماهی ها همیشه سلامت و شاداب باشن . بهتره در هفته فقط 2 تا 3 وعده از غذای خشک استفاده کنید و باقی وعده ها رو از غذای منجمد یا زنده . یکروز در هفته حتمن باید به ماهی ها گرسنگی بدین . این برای تمام ماهی ها یک امر واجبه . گرسنگی یکروزه برای ماهی ها مانع از بیمار شدن و چاقی و جمع شدن چربی در کبد شون میشه . البته به استثناء بچه ماهی ها !!!! یعنی 6 روز هفته رو به ماهی ها غذا بدین به این صورت که یکروز غذای خشک , فردا غذای منجمد پس فردا غذای خشک یا زنده و دوباره منجمد و آخر هفته هم گرسنگی ! در موقع غذا دادن به ماهی ها باید توجه کنید که به اندازه و کم به ماهی ها غذا بدین . آکواریومیست های حرفه ای روزانه یکبار به ماهی ها غذا میدن و اونقدری میدن که غذا در عرض 3 – 4 دقیقه خورده بشه و چیزی باقی نمونه . بهتره ماهی ها قبل از سیر شدن بطور کامل غذاشون تموم بشه تا همیشه شاداب بمونن . اگر از غذا دادن به ماهی ها لذت میبرین بهتره در روز 2 وعده بهشون غذا بدین اما در وعده های کم . دقت کنید که زیاد غذا دادن باعث خورده نشدن غذا و جمع شدن در کف آکواریوم میشه و باعث ایجاد گاز متان و آمونیاک میشه و آب رو فاسد میکنه . پس توجه کنید غذا دادن ماهی ها رو به دست افراد نا آگاه نسپارید و از غذا دادن زیاد خودداری کنید . اگر میبینین ماهی ها نوع خاصی ار غذا رو نمیخورن , غذا رو عوض کنین .

     

    کمپلکس غذای دریایی

     

     

    مواد لازم :

     

    1. ماهیهای کوچک خشک شده ی اب شور (خلیج فارس)

    2. میگو کوچک خشک شده ی آب شور (در آکواریومی ها موجد میباشد)

    3.آرد سفید

    4. نخود آب پز کوبیده شده

    5. پودر مولتی ویتامین ( دلخواه)

     

     

    طرز تهیه :

    نخود اب پز را ماملا کوبیده و یا آسیاب میکنیم سپسماهی های خشک را کاملا آسیاب میکنیم و به صورت پودر در میآوریم و همچنین میگو ها را نیز کاملا پودر میکنیم . و سپس پودر ماهی و میگو و آرد را با هم مخلوط میکنیم و کاملا هم میزنیم و سپس نخود های کوبیده شده را کمی آب میزیم تا قوام ماست مانند پیدا کند و بعد پودر های مخلوط شده را داخل آن میریزیم و اگر از پودر مولتی ویتامین هم استفاده میکنید آن را هم اضافه کنید و با دست کاملا ورز دهید تا خمیری به حالت سفت ( از چانه نان کمی سفت تر) در بیاید . سپس یک پلاستیک بزرگ را بردارید و مواد را کف آن پهن کنید و به اندازه ی 2-3 میلیمتر آن را نازک کنید و بگذارید در یک جای خنک خشک شود پس از خشک شدن کامل با گوشکوب بر روی آن ضربه بزنید و آن را به اندازهی مورد نیاز ماهی هایتان در بیاورید .

    این غذا بسیار موقوی بوده بنابر این در هنگام استعمال آن توجه داشته باشید به اندازه ی نیاز به ماهی بدهید و تا حدی ندهید که شکمش باد کند زیرا ماهی نمیتواند حضم کند و بدون حضم دفع میکند . از نظر ارزش غذایی بسیار بالاتر از دل گاو بوده و از چاق شدن ماهی ها جلویری میکند . مخصوصا در اسکار ها ، آروانا ها ، و سیکلیده ها که استعداد چاقی زیادی دارند .

     

     

    غذا زنده

    غذاهاِی زنده ؛ شناسایی ، تولِید و مصرف آنها

     

    در پرورش تجاری ماهِی و طِیور اکثرا ملاحظه می شود که در اثر تغذِیه مصنوعِی نه تنها مقاومت آنها در برابر بِیمارِی کم شده و قدرت تولِید مثلِ آنها کاهش می یابد ، بلکه رنگ و شکل ظاهرِی و مزه گوشت آنها نِیز در مقاِیسه با انواعِی که در طبِیعت و با تغذِیه طبِیعِی تولِید می شوند ، کاملا متفاوت می باشد .

    غذاهاِی مصنوعِی هرچند هم کامل باشند ، با وجود اِین از نظر برخِی املاح و مواد معدنِی و نِیز ترکِیبات وِیتامینها بدون شک داراِی کمبودهایی می باشند .دلِیل اصلِی آن اِین ست که هرگز نمی توان با غذاِی مصنوعِی گوشت سفِید ِیا قرمزِی تولِید نمود که از نظر مرغوبِیت و مزه مشابه انواع طبِیعِی باشد .تغذِیه مصنوعِی ممکن است رشد و نمو دام ِیا ماهِی مورد پرورش را در حد مورد نظر تامین نماِید ، اما با وجود اِین اثر صد در صد طبِیعِی بر روِی کار غدد داخلِی و در نتِیجه تولِید مثل آنها دارد .

    ماهی ها آکوآریومی در دو مرحله از زندگِی خود احتِیاج مبرم به غذاِی طبِیعِی دارند تا بتوانند از نظر تولِید بافت و نِیز فعالِیتهاِی تولِید مثلِ رشد و نمو کامل داشته باشند .اولِین مرحله دوره رشد و نمو نوزاد پس از جذب کِیسه زرده با مرحله اِی است که بصورت بچه ماهِی نسبتا کامل در می آِید .دومین مرحله همزمان با شروع تولِید عناصر تناسلِی شامل تخم و اسپرم تا پاِیان دوره تخمرِیزِی ِیا زنده زایی است .ماهی هایی که در اِین دو مرحله از زندگِی غذاِی زنده و طبِیعِی درِیافت نماِیند ، رشد و نمو و تولِید مثل آنها تا حدودِی قابل مقاِیسه با ماهی ها در شرایط طبِیعِی می باشد .

    برخِی از ماهی ها در شرایط آکوآریومی اگر غذاِی مناسب و طبِیعِی کافِی درِیافت ننماِیند ، هرگز قادر به تولِید مثل نخواهند بود ولِی برخِی دِیگر تا حدودِی تولِید مثل می نماِیند اما قدرت بارورِی آنها و سلامت و مقاومت نوزادانشان قابل مقاِیسه با ماهی ها در شرایط طبِیعِی و ِیا ماهی هایی که قسمتِی از جِیره غذاِیِی خود را بصورت غذاِی زنده و بخصوص همزمان با دوران بارورِی درِیافت می نماِیند، نمی باشد .

    اگرچه تهِیه ، تولِید و تامین برخِی از مواد غذایی زنده تا حدودِی آسان است ، با وجود اِین اکثر آکوآریوم دارها و حتِی آکوآریوم فروشِیها و تولِید کنندگان ماهی ها تزیینِی چندان توجهِی به آن مبذول نمی دارند .دلِیل اصلِی آن عدم آگاهِی از انواع غذاهاِی زنده و شناخت آنها و نِیز عدم تولِید برخِی از انواع آنها توسط بخشهاِی تولِید کننده و عرضه آنها به علاقمندان می باشد .

    معمولا غذاِی زنده به انواع غذاهایی گفته می شود که بصورت زنده به ماهی ها داده می شوند .اگرچه عده اِی غذاهاِی گوشتِی منجمد را نِیز جزو غذاهاِی زنده به حساب می آورند با وجود اِین از آنجا که بِین ِیک ماده غذایی زنده و نوع منجمد آن ، مخصوصاً با توجه به نحوه انجماد و مدت زمان نگهدارِی آن بصورت ِیخ زده تفاوت چشمگِیرِی وجود دارد ، لذا بهتر است اِین غذاها را به دو دسته غذاهاِی زنده و غذاهاِی طبِیعِی تقسِیم نماییم .بدون شک غذاِی زنده نِیز خود غذاِی طبِیعِی است ولِی از نظر فقدان واژه هاِی خاص می توان اِین نامگذارِی را قبول کرد .غذاِی طبِیعِی مورد نظر نِیز ممکن است به صورت مختلف مانند تازه ، منجمد ، آرد و غِیره وجود داشته باشد .

    ساده ترِین غذاِی طبِیعِی که می توان به ماهی ها داد گوشت تازه قرمز ِیا سفِید فاقد چربِی است که باید به اندازه هاِی بسِیار ، رِیز و قابل بلع توسط ماهی ها به آنها داده شود .بدون شک ارزش غذایی گوشت خالص ، کمتر از ارزش غذایی کرم خاکِی تکه تکه شده و ِیا ساِیر غذاهاِی زنده می باشد .علاوه بر گوشت قرمز و گوشت ماهِی ، گوشت می گو و عضله صدفها ( در صورت در دسترس بودن ) قابل استفاده می باشند .مصرف گوشت تازه بمراتب بهتر از گوشت منجمد است .غذاهاِی زنده که می توانند مورد مصرف ماهی ها قرار گِیرند داراِی انواع زِیادِی هستند که برخِی از آنها در شرایط خاص قابل تکثِیر و پرورش بوده و برخِی دِیگر باید در موارد نِیاز از محِیط طبِیعِی خود جمع آورِی شوند.

     

    سِیکلوپس ها Cyclopses

     

    در داخل استخر دافنِی ها و اکثرا مخلوط به آنها سخت پوستان کوچک دِیگرِی بنام سِیکلو پس زندگِی می کنند که اندازه آنها از دافنِی ها کوچکتر و قد آنها کشِیده تر است .حرکت آنها با جهش هاِی متوالِی و در ِیک خط راست انجام می گِیرد .در فصل تخم رِیزِی اکثر ماده ها در طرفِین بدن و در مجاورت دم داراِی دو کِیسه بزرگ تخم می باشند .براِی تغذِیه بچه ماهی ها ، باید سِیکلوپسهاِی کوچکتر را با الک جدا کرد .

    غذاِی اصلِی آنها از فِیتوپلانکتنها تشکِیل می شود .سِیکلوپسها بر خلاف دافنِی ها فاقد آرواره مخصوص براِی حمله به بدن بچه ماهی ها می باشند .با وجود اِین گاهِی می توان سِیکلوپس ها را چسبِیده به بدن بچه ماهی ها مشاهده نمود .اکثرا در استخرهاِی کوچک پرورش دافنِی ، سِیکلوپس ها با رقابت غذایی ،کم کم باعث از بِین بردن تراکم دافنِی ها شده وخود جاِیگزِین آنها می گردند .

    این غذا با طول حدود 3 میلی متر ، عموما در زمستان و اوایل بهار در آبهای راکدو آلوده همانند باتلاق ها دیده میشود. آنها جزء سخت پوستان بوده و از فیتوپلانکتونها و زئوپلانکتونها تغذیه میکنند. می توانید از آنها برای تغذیه ماهی ها با جثه کوچک مانند تتراها، دانیوها و بابها استفاده کنید.

     

    نام : کرم خونی یا قرمز Chironomus

     

    این کرم را که در کف استخرها و حوض های قدیمی و نیز در دریاچه ها و آبگیرها پیدا می شود ، اکثرا می شناسند. رنگ آن قرمز خونی و طول آن حدود 12 میلیمتر بوده و با حرکات منظم و بشکل 8 در آب شنا می کند. ماهی ها علاقه خاصی به خوردن آن دارند ولی گاهی دیده می شود که کرم بصورت هضم نشده توسط ماهی دفع می گردد. این کرم در گل و لای کف ، بخصوص روی چوبهی پوسیده کف آب ، نوعی لانه برای خود می سارند. جمع آوری آن به علت کمی تراکم و انفرادی بودن آن نسبتا مشکل است ولی گاهی در کف استخرها و دریاچه ها میتوان مقداری از آن را صید نمود که امروزه برای سهولت کار آن را در بسته بندی های 25 و 30 تایی به فروش می رسانند.

     

    اخیرا ماهیران این کرمها رو به صورت خشک و در قوطی های 13 گرمی میفروشه. به قیمت 2000 تومان! که در قیاس با قیمت گوشت اگر محاسبه کنید می فهمید که کیلیویی چقدر میشه  برای ماهی هم خیلی لذیذه و تو آکواریوم برای خوردنش جنگ و دعواست. من هم به ماهی های گوشتخوارم میدم هم گیاه خوار.

    بی تردید اگر این کرم زنده به ماهی داده بشه ارزش غذایی بیشتری داره ولی تو شرایط آپارتمانی چاره ای نیست. به هرحال اگر تجربه ای در مورد تکثیرش دارید بگید که دوستانی که باغ دارن بی نصیب نمونن احتمالا باید روش تکثیر مصنوعی و یا صنعتی داشته باشه...

     

    انفوزوئرها ِیا مژه داران

     

    بدون شک مژه داران براِی افراد عادِی شناخته شده نِیستند و اگر چه از گروه هاِی خاصِی از جانداران بسِیار رِیز تشکِیل می گردند ، اما با وجود اِین پرورش دهندگان ماهِی هر نوع جانور آبزِی تک ِیاخته رِیز را جزو آنها محسوب می نماِیند .اِین کار از نظر علمی چندان صحِیح نِیست و براِی مثال گروه بزرگ روتِیفرها که توا م با انفوزوئرها دِیده می شوند جزو آنها محسوب نمی شوند .

     

    قد انفوزوئرها بسِیار رِیز و به اندازه ذرات گرد و خاک می باشد .بنابراِین براِی جمع آورِی آنها باید تورهایی که چشمه آنها بسِیار رِیز است به کار روند  .تورهاِی مخصوص جمع آورِی فِیتوپلانکتن ها در صورت موجود بودن مناسب ترِین وسِیله براِی جمع آورِی آنهاست .

     

    تغذیه ماهی های آکواریوم :

     

    تغذیه ماهی ها بخش جذاب و مورد علاقه آکواریومیست هاست اما متاسفانه همین قسمت علت بالاترین مرگ و میر ماهی ها ست به این دلیل که اغلب آکواریومیست ها اطلاع دقیقی از نوع مواد غذایی و چگونگی غذا دادن به ماهی ها ندارن . باید دونست که ماهی ها طبق دسته بندی ای که قبلن انجام دادیم به چند دسته تقسیم میشن :

     - ماهی های گیاه خوار .

    - ماهی های گوشت خوار .

    - ماهی های همه چیز خوار .

     

    نکته ای که عمومیت داره بین تمام ماهی ها اینه که همه ماهی ها بدون استثناء گوشتخوار هستن . اما درصد اون فرق میکنه . برای نمونه ماهی اسکار مقدار غذای گیاهی کمتری نیاز داره تا ماهی هایی مثل ماهی طلایی و یا ماهی های زنده زا و گربه ماهی ها . غذاهای آکواریوم هم به چند دسته مهم تقسیم میشن :

     - غذاهای خشک و آماده .

    - غذاهای زنده .

    - غذاهای منجمد .

    - غذاهای گیاهی .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تغذیه ماهی های زینتی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت