پروژه کارآفرینی پرورش ماهی و آبزیان دریایی

تعداد صفحات: 52 فرمت فایل: word کد فایل: 400003372
سال: نامشخص مقطع: کشاورزی و دامپروری دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی شیلات-دامداری-دامپروری- طیور
قیمت قدیم:۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی پرورش ماهی و آبزیان دریایی

    فصل اول – معرفی طرح

    معرفی طرح

    1-2-مشخصات محصول

     

    1-1-2- نام و کاربرد محصول:

    ایجاد و طراحی فضا و راه اندازی سیستم پرورش و تولید تکثیر و نگهداری ماهی و انواع آبزیان دریایی با هدف ترویج فرهنگ استفاده از آبزیان به عنوان یکی از مهمترین فراورده های غذایی ...

     

    3 – 1 – 2 - معرفی روشهای تولید :

    استفاده از روشهای تولید 2 مرحله ای و 3 مرحله ای در تولید ماهی و استفاده از روش تولید پایا در تولید سایر آبزیان دریایی ...

    فصل دوم

     ظرفیت ها

    2 – فصل دوم – تعیین ظرفیت 

    2-2-تعیین ظرفیت تولید

     

    ردیف نام محصول ظرفیت تولید سالانه ظرفیت تولید ماهانه ظرفیت تولید روزانه
    1 تهیه  تجهیزات مورد نیاز 25000تن 2080 تن 69 تن
    2 تهیه امکانات مورد نیاز 450 میلیون تومان 40 میلیون 1 الی 2 میلیون تومان
    3 نصب و تجهیز سیستم امنیتی  - -
    4 نصب و راه اندازی سیستم تولیدی - - -
    5 تولید  - - ----------
    6 پیاده سازی سیستم تولید 2 مرحله ای - - -

     

    -5-معرفی تجهیزات و تاسیسات عمومی

     

    ردیف عنوان تاسیسات به مقدار مصرف مقدار مصرف
    محوطه کارگاه اداری بنزین گازوییل
    1 برق   * * * *
    2 آب   *      
    3 گاز   * *    
    4 تلفن     *    
    5 سوخت گرمایش   * *    

     

    فصل سوم - معرفی نیروی انسانی

    1-3-برآورد پرسنل تولیدی 

     

    ردیف عناوین شغلی تعداد میزان تحصیلات جنسیت
    1 سرپرست 1 کارشناس کشاورزی ( امور شیلات ) مرد
    2 مهندس 2 کشاورزی ( شیلات ) مرد
    3 تکنسین 2 فوق دیپلم مرد
    5 اپراتور رایانه 4 فوق دیپلم  مرد - زن
    6 کارگر 10 دیپلم

    مرد

     

    - فصل پنجم – شرح فرآیند

    تاریخچه

     بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

    2 - در سال 1306 هجری شمسی بین دولت های ایران و شوروی سابق پیمانی جهت تاسیس شرکت مختلط برای صید ماهی در سواحل جنوب دریای مازندران منعقد شد و سایر رودخانه های داخلی در اختیار وزارت دارائی قرار گرفت که به طور سالانه از طریق مزایده اجاره داده می شد.

    3 - در سال 1332 هجری شمسی شرکت شیلات توسط دکتر محمدمصدق ، نخست‌وزیر وقت ، ملی اعلام گردید و به عنوان شیلات ایران نامگذاری شد. این تشکیلات اولین ساختار سازمانی رسمی ماهیگیری کشور بود و به همین دلیل شیلات ایران نامیده شد.

    4 - تا سال 1332{اعلام ملی شدن شیلات} فعالیتهای شیلات براساس قراردادهای ایران و روسیه انجام و رودخانه های شمال نیز تحت اختیار وزارت دارایی بوده و از طریق مزایده واگذار می شدند.

    5 - با تشکیل وزارت منابع طبیعی در دی ماه 1346 شیلات ایران به این وزارتخانه وابسته شد و بعد از انحلال وزارتخانه مذکور امور شیلات به وظایف وزارت کشاورزی افزوده گردید.

    6 - نخستین آئین نامه صید در دریای خزر در سال 1332 پس از ملی شدن شرکت شیلات ایران تدوین و اجرا گردید که عمدتاً مشتمل بر تعیین فصول مجاز و ممنوعه صید و تعیین مناطق مجاز صیادی بود.

    7 - اولین فعالیت دولتی در زمینه آبزیان با همکاری پروفسور بلگواد دانمارکی در سال 1316 هجری شمسی بر روی ماهیان جنوب انجام شد. درسال 1328 این کار توسط دکتر پطرسن دانمارکی ادامه یافت.

    8 - طی سالهای 1334 تا 1335 هجری شمسی یک شرکت ژاپنی مطالعاتی را در خصوص توسعه ماهیگیری جنوب در خصوص انواع آبزیان خلیج فارس به ویژه ماهی و میگو انجام داد و در نتیجه مشخص شد بهره برداری از منابع آبزی خلیج فارس در تمام مدت سال امکان پذیر است. در سال 1335 سازمان برنامه و بودجه شرکت ماهیگیری خلیج فارس را با مشارکت ژاپنی ها تحت عنوان " ماهیگیری خلیج فارس " تاسیس گردید که ژاپن سهامدار آن بود سپس در سال 1336 تمامی سهام این شرکت به سازمان برنامه انتقال یافت.

    9 - در شهریور 1340 در اجرای قانون شیلات ایران و تقاضای وزارت دارایی و موافقت سازمان برنامه و تصویب هئیت دولت, این شرکت به شیلات منتقل و در نهایت منجر به تشکیل شرکت سهامی شیلات جنوب به سهامداری وزارت دارایی, وزارت جنگ, شیر خورشید سرخ و بانک تعاون کشاورزی در سال 1342 گردید..

    شرکت سهامی شیلات جنوب با مشارکت تعدادی از وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی تاسیس و با ایجاد ناوگان صیادی و چندین اسکله و مجتمع عمل آوری شیلاتی در جهت گسترش فعالیتهای صیادی اقدام نمود.

    10 - در سال 1343 نخستین آئین نامه صید در رابطه با فعالیتهای صیادی در جنوب کشور ( خلیج فارس و دریای عمان و رودخانه های تابعه) مشتمل بر محدودیت های فصلی, مکانی و ابزاری تدوین یافت.

    10 - اولین بار در سال 1301 تولید و رها سازی 3 میلیون قطعه بچه ماهی جهت رها سازی در دریای مازندران انجام شد.

    11 - طی سالهای 1347 تا 1350 جهت حفظ ذخایر با ارزش ماهیان خاویاری و تکثیر و پرورش کپور ماهیان, کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان سد سنگسر و ایستگاه تکثیر و پرورش پل آستانه تاسیس شد.

    12 - پس از انقلاب اسلامی با ادغام شرکت های شمال و جنوب و تشکیل شرکت سهامی شیلات ایران تحت پوشش وزارت کشاورزی حوزه نظارت و فعالیت دولت به تمامی جنبه های شیلاتی کشور از جمله آبهای داخلی و تکثیر و پرورش آ‎بزیان گسترش یافت.

    13 - در سال 1361 بر اساس مصوبه شورای انقلاب شرکتهای شیلات شمال و جنوب ادغام شده در معاونت امور شیلات و آبزیان وزارت کشاورزی , با نام شرکت سهامی شیلات ایران شکیل گردید.

    14 - در شهریور ماه سال 1367 به پیشنهاد سران سه قوه و موافقت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ( ره ) شرکت سهامی شیلات ایران از وزارت کشاورزی منتزع و به وزارت جهاد سازندگی الحاق گردید.

    15 - سازمان تحقیقات شیلات ایران در سال1369 تشکیل شد.

    16 - قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 14 / 6 / 1374 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 22 / 6 / 1374 به تایید شورای نگهبان رسید.

    17 - آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران نیز در تاریخ 25 / 2 / 1378 هیات وزیران به تصویب رسید.

    18 - در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 1372 موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان توسط آقای هاشمی رفسنجانی افتتاح شد.

    19 - در سال 1374 نام سازمان تحقیقات و آموزش شیلات ایران به موسسه تحقیقات شیلات ایران تغییر یافت.

    20 - تشکیل وزارت جهاد کشاورزی از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 1379 و قرار گرفتن شیلات ایران در وزارتخانه جدید

    21 - انتزاع موسسه تحقیقات شیلات در سال 1381 از شرکت سهامی شیلات ایران منتزع و به سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی الحاق شد.

    22 - اساسنامه موسسه تحقیقات شیلات ایران توسط شورای گسترس آموزش عالی در تاریخ 1 / 12 / 1381 به تصویب رسید.

    23 - و بالاخره تصویب قانونی مشتمل بر ماده واحده و ده تبصره در تاریخ 30 / 2 / 1383 توسط نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان مورخ 9 / 3 / 1383 شرکت سهامی شیلات ایران به " سازمان شیلات ایران" تغییر یافت. بر اساس این قانون, شیلات که همچنان از مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی محسوب خواهد شد از تاریخ 1 / 1 / 1384 به صورت سازمان اداره می شود. رئیس سازمان توسط وزیر جهاد کشاورزی منصوب و به عنوان معاون وزیر خواهد بود.

    24 - فروش خاویار همچنان در انحصار شیلات است و این وظیفه در قالب یک شرکت دولتی و وابسته به شرکت مادر تخصصی کشاورزی انجام خواهد شد

     

     

     

    1 – 4 مراحل انجام کار :

    زمین مناسب با توجه به خاک مناسب

    برای انتخاب زمین برای استخر چند نکته اساسی لازم است:

    دارای شیب ملایم باشد

    محل استخر باید آفتاب گیر و بهتر است نزدیک محل زندگی پرورش دهنده نیز باشد

    نباید روی تپه یا نقطه مرتفعی واقع شود زیرا خطر باران و سیلاب آنرا تهدید می کند

    خاک استخر باید مناسب و دارای شرایط لازم باشد: برای این عمل یک مشت خاک را برداشته و در دست خود فشار داده تا بهم بچسبد. خاک فشرده شده را به بالا بیندازید و بگیرید. اگر خاک شکل خود را به طور چسبنده حفظ کرد، نشانه مرغوبیت آن است و می تواند آب را در استخر نگه دارد. خاک نامرغوب دارای ریگ و ماسه است و آب را نمی تواند نگه دارد. بر آزمایش مرغوبیت خاک، در کف استخر حفره هایی به عمق از پا تا کمر کنده اگر خاک کف حفره و سطح زمین دارای شرایط لازم بوده محل مورد نظر مناسب برای استخر خواهد بود.

    منبع آب: (رودخانه، چشمه، تالاب)

    نوزاد ماهی (کپور ماهی)

    تغذیه ماهیان (کود گیاهی) (کود حیوانی(

     

     

     

    2 – 4 مراحل انجام کار :

    1 – 2 -4 احداث استخر  :

    ابتدا باید ابعاد استخر را در زمین مشخص و نشانه گذاری کرد. برای مثال اگر هر ضلع استخر 14 متر باشد 2 متر برای دیواره سازی در نظر گرفته می شود. کف استخر باید از وجود هر نوع گیاهی پاک شود. -به اندازه 20 سانتی متر از سطح زمین پاک شده و خاک برداشته وکنار گذاشته شود- در قسمت کم عمق استخر آب باید تقریبا تا سر زانوی یک نفر آدم معمولی برسد و در قسمت عمیق آب باید تا کمر انسان در نظر گرفته شود. هنگام کندن زمین باید خاک را به کناره استخر ریخت تا حاشیه 2 متری بوجود آورد. خاک برداشته شده برای حاشیه استخر باید خوب کوبیده شود تا استحکام لازم در مقابل فشار و حرکت آب به خارج را داشته باشد. مجرای ورودی آب در قسمت کم عمق قرار می گیرد و مجرای خروجی آب در قسمت عمیق استخر قرار می گیرد تا چنانچه آب بیش از اندازه جمع شد باعث ریزش حاشیه استخر نشده و از مجرا خارج شود. مجرای ورودی و خروجی استخر را می توان با استفاده از گیاهان توخالی ساخت و کار بسیار ساده ای است زمانی که ساختن استخر به پایان رسید خاک سطحی حاشیه استخر را پهن نموده و سپس برای جلوگیری از فرسایش گیاهانی بر روی آن می کارند و در اجرای این عمل پرورش دهنده ماهی می توان از گیاهان خوراکی مانند حبوبات و سیب زمینی و غیره استفاده نماید و هر استخر یک هکتار نیاز به 2 دستگاه پمپ دارد برای تنظیم اب درون استخر و هوای مورد نیاز ماهیان.

     

    آب استخر

    برای تامین آب استخر معمولا از چشمه یا تالاب یا رودخانه استفاده می شود. برای پرکردن آب استخر باید یک نهر باریک از منابع اصلی آب تا مجرای ورودی استخر کشید. اگر آب استخر از رودخانه تامین شود باید مراقب بود که ماهیهای مضر داخل آب استخر نگردند و برای اینکه ماهیهای استخر از مجرای خروجی فرار نکنند، توری در آنجا قرار داده می شود. چنین کاری احتیاج به صافی دارد که برای این عمل می توان از نی باز شده که بهم دوخته است و یا از توری (تور ماهی) استفاده کرد.

     

    تغذیه ماهی (کود)

    هر قطعه ماهی در سال 2 کیلو مواد غذائی گندم- جو- کود حیوانی مصرف می کند که برای تغذیه نوزادان ماهی باید ابتدا انبار کودی را که بدور از تابش آفتاب و ریزش باران باشد را تهیه کرد. که این کود متشکل از لایه های مختلفی است. اولین لایه آن از علف و برگهای مخلوط با خاک سطحی مرطوب (برای فساد سریعتر). دومین لایه آن از کود حیوانی با مقداری خاک مخلوط تشکیل شده به جای کود حیوانی می توان از تخم پنبه- میوه های فاسد شده - سبوس گندم- برنج استفاده کرد. بدین ترتیب لایه های متعددی از گیاهان و ضایعات حیوانی انباشته شده و تشکیل تلی از کود می دهد. برای آماده مصرف شدن کود یک ماه وقت لازم است و بایستی مصرف کود را از قسمت تحتانی (زیر) انبار که کهنه و پوسیده تر است آغاز نمود. ماهیان هر روز احتیاج به غذا دارند. باید در قسمت کم عمق به ماهی غذا داد تا ناظر وضع سلامتی آنها باشد. یک سطل کود در هر هفته در محوطه گوشه استخر باید قرار داد. کود حیوانی 5 تن به بالا مصرف می شود.

    نحوه قرار دادن بچه ماهی در استخر

    در ابتدا ما احتیاج به تعدادی نوزاد ماهی داریم که می توان آنرا از شیلات یا کارگاه تکثیرماهی فراهم کرد. نوع کپور ماهی مقرون به صرفه است و برای هر هکتار (000/10 متر مربع) حدود 6-5 هزار بچه ماهی با ترکیبات مختلف نیاز می باشد. برای هر 2 متر مربع حدود یک قطعه بچه ماهی لازم است. قراردادن بچه ماهی بیش از ظرفیت در استخر باعث عدم رشد آنها خواهد شد

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی پرورش ماهی و آبزیان دریایی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    1 . سازمان برنامه و بودجه . چکیده گزارش کمیته مشترک برنامه ریزی اطلاعات و ارتباط جمعی . تهران . سازمان برنامه و بودجه 1356 . ص 5

    2 . آزرنگ عبدالحسین . گزارش اجمالی از وضعیت اطلاع رسانی در ایران . تهران . سازمان برنامه و بودجه . مدیریت فرهنگ و هنر 137 . ص 7

    3 . حیدری و حمیدرضا . راهنمای شبکه ملی اطلاع رسانی ایران . تهران . انتشارات آذرخش 1376 . ص 25

    4 . مؤسسه مطالعات و پکوهشهای بازرگانی . مجله بررسی های بازرگانی . شماره 132 . مرداد 1377 . ص 47 و ص 38

    5 . مؤسسه مطالعات و پکوهشهای بازرگانی . مجله بررسی های بازرگانی . شماره 154 . 1379 . ص 5

    RECENT HISTORY OF WORLD AQUACULTURE AND SHRIMP CULTURE

    Conakry (Guinea), 6 – 8 June 2006

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت