تحقیق مقاله هنر در ایران

تعداد صفحات: 132 فرمت فایل: word کد فایل: 6232
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله هنر
قیمت قدیم:۱۶,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله هنر در ایران

    مقدمه :

    هنر نزد ایرانیان است و بس

    هنر یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان است ، متمایزترین شکل فعالیت اجتماعی که به طور قطع در پیدایش و تکامل شخصیت و بهبود و پالایش روان وی سهم بسزایی داشته است زایشی مطلقاً شاق و طاقت فرسا و رنج آور که مولودی شادی آور الهام بخش ، اقناع کننده و سرشار از زیبایی پدید می آورد . اشتیاق انسان به هنر عمیق و ریشه دار است و از ماقبل تاریخ تاکنون نمایان و شهود آنچه از بشر اولیه می دانیم مطالعه هنر دوستی اوست و انسان محصور در اندیشه بقاء ، معیشت ، هراسها ، شکستها و ... از زیبایی  و گویایی هنر بوجود می آمده واز طریق آن اندیشه ها و عواطفی که در ذهن داشته متجلی می ساخته است ، او با افزودن خطوط و پیچ و خم های اضافه بار ابزار کار و زندگی اش علاوه بر سودمندی به زیبایی ، در جهت خط و چشم و روانش می اندیشیده .

    هنر جلوه ی انسانیت انسان است ، یک حقیقت متعالی و پاسخ گوی نیاز های انسان ، همچون کمال جویی ، معنویت طلبی ، احراز و اعلام هویت ودر مراتب پایین تر تبعیت ، تقلید ، تحصیل،  رفاه مادی  و پر کردن اوقات فراقت .

    آثار هنری جلوه گاه ذات شاعرانه و تفکر و کار انسانی هستند و از این رو نفوذ تعال بخش فوق العاده ی نیرومندی بر انسان و جامعه اعمال می کنند .

    با تشکر از جناب آقای شایانفر که بی شک این مجموعه بدون حمابت ها و زحمات ایشان به مقصود نمی انجامید.

    نقاشی

    نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده یک چسب بر روی یک سطح نگهدارنده مانند کاغذ ، بوم یا دیوار است. این کار توسط یک نقاش انجام می شود. این واژه بخصوص زمانی به کار می رود که این کار حرفه شخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است.

    در قیاس با نقاشی ، طراحی ، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.

    یک روش قابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک اتاق با استفاده از نقاشی در ساختار جزئیات کار موجود است.

    این مقاله بیشتر درباره نقاشی وری سطوح به دلایل و اهداف هنری است . نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین شکلهای هنر قرار دارد.

    تاریخ نقاشی

     

    قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند.

    امروزه ،بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری مانند مونالیزا نقاشی هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روشهای غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد.از لحاظ مفهومی هنرمندانی که از صدا ، نور ، آتش بازی ، چاپگرجوهرافشان ، پیکسل های صفحه مانیتور و حتی پاستل یا مواد دیگر استفاده می کنند، یا رنگهای آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری ، نقاشی گفته می شود.

     

     

    درباره رنگ

     

    رنگ ترکیبی از رنگدانه ، حلال ، چسپاننده و در برخی موارد تسریع یا کند کننده ای برای خشک شدن ، بهبود دهنده بافت ، تثبت کننده و یا هر ماده اصلاح کننده دیگری است. قبل از آنکه رنگ بر روی بوم قرار گیرد، معمولا ابتدا آن را آغشته به نوعی زمینه (یک لایه پوششی که معمولا از جنس جسو می باشد) می کنند تا چسپندگی با رنگ را افزایش داده و حالت بافت سبدی بوم را برای جلوگیری از تراوش کاهش می دهد. با اینکه انتظار می رود رنگدانه هایی که برای نقاشی بکار می روند ثابت باشند، اما برخی از نقاشان از رنگهایی استفاده می کنند که دارای رنگدانه های فرار هستند.

    ابزار مورد استفاده نقاش شامل انواع مختلفی است . از جمله :

    قلم موی نقاشی

    کاردک

    پالت از جنس چوب یا پلاستیک که در هنگام نقاشی رنگ را روی آن قرار داده و استفاده می کنند

    اسفنج

    گیره

    سه پایه

    قوطی اسپری رنگ

    اسپری رنگی دارای هوای فشرده

    شام آخر اثر لئوناردو داوینچی

    به این موارد می توان گچ ، مداد گرافیت ، پارچه کهنه یا دستمال کاغذ ی ، آینه که گاهی برای تغییر زاویه دید و پرسپکتیو و گاهی نیز برای نقاشی شخص از خودش بکار می رود تربانتین یا هر رقیق کننده بی بوی دیگر که معمولاً به همراه روغن استفاه می شود) ،مدل یا موضوع و شاید نور پردازی آتلیه را نیز اضافه نمود.

    تکنیک های نقاشی

    تکنیکهای نقاشی عبارتند از :

    رنگ زنی غلیظ

    آبرنگ

    لعاب دادن

    نقاشی یا رنگ مومی ) نقاشی یا رنگی که با موم آب کرده بسازند(

    نقاشی دیواری که معروفترین نوع آن فرسکو می باشد.

    سایش و نقاشی نقطه ای

    فوماتو

    سامی – ای

    کلاژ

    نقاشی بر روی تخته

    نقاشی یا اسپری گرافیتی

    نقاشی با مواد جدید

    نقاشی با کامپیوتر

    حلال های رنگ

     

    حلال ماده ای است که رنگدانه در آن حل یا قرار داده می شود. تقریباً تمامی حلالهای طراحی در نقاشی نیز قابل استفاده هستند.

    برخی از آنها عبارتند از :

    رنگ روغن ، شامل رنگهای جدید قابل اختلاط با آب

    رنگ اکریلیک

    سایه روشن

    رنگ انگشتی

    مرکب

    پاستل ، شامل پاستل خشک ، پاستل روغنی و موادهای پاستل

    تمپرا رنگهای آمیخته تا زرده تخم مرغ

    رنگ مومی

    آبرنگ

    سبک های معروف نقاشی

    سبک های نقاشی می توانند با روشهای بکارگیری و یا با توجه به جنبش هنری که بیشترین تطبیق را با مشخصات غالب و حاکمی که نقاشی نشان می دهد دارند، مشخص شوند. سبک های معروف عبارتند از:

    رئالیسم )واقع گرایی(

    امپرسیونیسم )برداشت گرایی(

    پوینتولیسم

    هنر ابتدایی

    کوبیسم )حجم گری(

    مدرنیسم )نوگرایی(

    آبستره ) انتزاعی(

    پست مدرنیسم )فرا نوین(

    آوانگارد )پیشگام ، وابسته به مکتب های هنری نوین و غیر سنتی(

    ساختار گرایی

    کتاره سخت

    گرافیتی

    نقاشی اصیل ایرانی

    اصطلاحات معمول نقاشی

    این اصطلاحات عبارتند از :

    تمثیل

    بادگن

    پوینیلیسم )گذاشتن نقطه های رنگین روی سطح سفید(

    فانتزی

    نقاشی فیگور )پیکر(

    تصویر سازی

    صنعتی

    منظره

    طبیعت گرا

    چهره

    علمی تخیلی

    طبیعت بی جان

    سورئالیسم )فرا واقع گرایی(

    جنگ

     

     

     

    خط و خوشنویسی ، انواع آن و ارزشهای بصری هر یک

    خط و خوشنویسی

    نقش سازنده و مؤثر هنر خط در پیشبرد علوم و پایه گذاری تمدن و فرهنگ اصیل چنان مؤثر عمیق و بنیادین و آن چنان گسترده و نامحدود بوده است که در وصف نمی گنجد .

    ارتقاء سطح دانش بشری در همه موضوعات مرهون هنر خط و نگارش و کتابت است اعجاز این هنر ، توانست اندوخته های بشری را طی تاریخ در اختیار سراسر این جهان و همه مردمان قرار دهد .

    خط توانست فراتر از زمان و مکان و مرزها و فرهنگ ها ، حاضران را با گذشتگان پیوند و اتصال دهد و انتقال علم و اندیشه انسانها را میسر نموده و تداوم بخشد نگارش و کتابت در طول حیات خود توانسته است افکار ، احساسات ، معلومات و تجربیات گذشتگان را در تاریخ ثبت کند و از دستبرد ، تباهی ، تاراج و زوال محفوظ دارد . تا نسل حاضر از اندوخته های نیاکان خود برخوردار و بهره مند شود .

    هنوز از زمان پیدایش و یا اختراع خط ، اطلاع دقیقی در دست نیست . اما آنچه بدون تردید مشخص است این است که خط و یا اختراع علائم نگارش و ترسیمهای قراردادی در بین نوع بشر از مفیدترین و مهم ترین اختراعات و باعث شکوفائی تمدن بشری شده است .

    هنر خط ، همانند دیگر دستاوردهای اندیشه بشری ، دورانهای مختلفی را طی نموده است و پس از سپری نمودن اعصار و قرون طولانی به مرحله کنونی خود رسیده است . پیدایش خط در آغاز به صورت تصویری و ترسیمی بوده و هر تصویر نماینده یک اندیشه و یا یک واقعه محسوب می شده است . سپس مرحله رمزی آن پیش آمده که هر حرف نشانگر کلمه و تصویری بوده است .

    در آن روزگار 24 الفبای قراردادی بوجود آمد که همگام با بکاربردن آنها ، از علامتهای پیچ در پیچ هیروگلیف نیز استفاده می شده است . از آثار آن دوره ؛ اهرام مصر ، کتیبه ها و نوشته های فراوان در کشور مصر است . پس از مصریان ، فنیقیان آن حروف اولیه را به درجه عالی تری رسانده و سپس یونانیان به آن کمال مطلوب را بخشیدند . آنگاه خط آسانتری بنام خط هیراتیکی در حدود 1900 سال قبل از میلاد مسیح بوجود آمد . پس از آن یک نوع خط مورتیکی جانشین آن گردید که این خطوط را برروی سنگهای نازک و سفید حک می کردند .

    گرچه نوشتن و حک کردن بر روی اینگونه اجسام سفت ، امری بسیار مشکل بود ، لکن این دشواری مانع از تحریر نمی شد . کتیبه ها و سنگ نوشته های زیادی از کتابخانه های بابل و ایلام بدست آمده است .

    بطور خلاصه در ایران در عهد هخامنشی خط میخی در عهد ساسانی خط پهلوی و از عهد ورود اسلام به ایران خطهای کوفی و نسخ و سپس نستعلیق رایج بوده است .

     

    در مورد زمان پیدایش خط تاریخ ، مشخصی نمی توان قائل شد ، چون امری تدریجی بوده و طی سالها یا قرنها به صورت مشخص تجلی و ظهور پیدا کرده است ، لکن تشخیص اصل و بنیاد و ریشه هر خط ، با استناد به آنچه در دست است ، تا حدودی میسر است .

     1 کوفی

     2 نسخ

    و خطوط دیگر ، از تأثیر گذاری نوعی بر نوع دیگر پدیدار شده اند .

    پیدایش خط کوفی را چنین آورده اند :

    لذا می توان دریافت که خط کوفی ، نتیجه ای از نظم و ترتیب خط حجازی می باشد . ( لازم به ذکر است که در آغاز ، خط کوفی در کنار خطوط عِبری و سریانی ، جزو خطوط در امپراطوری بزرگ ایران و روم ، حائز اهمیت نبود و وقتی نامدار شد که خط رسمی دین اسلام گردید و مورد توجه رسول اکرم ( ص ) و مسلمانان صدر اسلام قرار گرفت . )

    خط عربی قبل از اسلام ، منحصر به شبه جزیره عربستان بود و توسعه آن با انتشار دین اسلام انجام پذیرفت و در سرزمینهای فتح شده همپای دین اسلام منتشر شد و مشرق و مغرب را پر نمود و بر زبانهای اصلی ممالک غیر عرب ، غلبه کرد .

    بعد از آن پیوسته سلیقه ها و ذوق های اقوام مختلف که در شهر کوفه گرد آمده بودند ، دست به کار شدند تا آنکه شیوه کوفی از حجازی فاصله پیدا کرد و صورت خط حجازی تقریباً به حال ابتدائی خود باقی ماند . ولی خط کوفی ، جلوه بهتری پیدا کرد و در نیمه اول قرن اول هجری ، به آخرین صورت مستقل خود ، رسید و حروف آن از حروف نسخی آن زمان هم از حیث جلوه ، و هم از جهت ، حروف بهتر شد .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله هنر در ایران

    فهرست:

    بخش اول : هنرهای دستی

    فصل اول  : نقاشی   

                   تعریف نقاشی     ..................................................................................... 1

                   تاریخ نقاشی     ...................................................................................... 1

                   درباره رنگ    ......................................................................................... 2

                  تکنیکهای نقاشی .................................................................................... 3

                  حلالهای رنگ........................................................................................... 4

                 سبک های معروف نقاشی ........................................................................ 4

                اصطلاحات معمول  نقاشی .........................................................................  5                                                                                                             

    فصل دوم  : خوشنویسی     

                خط و خوشنویسی.................................................................................... 6

                   خط کوفی............................................................................................... 8            

                   کوفی بنایی (معقلی)............................................................................... 9              

                   خط محقق..............................................................................................                            10

                   خط ثلث و نسخ...................................................................................... 11         

                 خط تعلیق و دیوانی............................................................................................................. 12

                خط رقعه.................................................................................................... 15

               خط نستعلیق ............................................................................................                            15

                 ارزشهای بصری خط کوفی........................................................................ 16                                

             ارزشهای بصری خط ثلث و نسخ.................................................................. 16

                 ارزشهای بصری خط نستعلیق.................................................................. 16

                 ارزشهای بصری خط شکسته نستعلیق.................................................... 16

    فصل سوم  : تذهیب    

                  تعریف تذهیب     .................................................................................... 17         

                 مکتبهای تذهیب    ..................................................................................     17

                  پیشینه تذهیب     ..................................................................................    18      

                 چگونگی انجام یک اثر تذهیب     ............................................................                19

                  ابزارهای تذهیب ..................................................................................... 20

                 واژگان تذهیب .........................................................................................  23

     

     

    فصل چهارم  : مینیاتور    

                    مینیاتور و طراحی آن  ..........................................................................                28

                    روشهای مختلف طراحی مینیاتور      ................................................... 30

                    طراحی رنگی   ...................................................................................... 30

               بدون رنگ  ............................................................................................... 31

                    طراحی سفید قلم  ................................................................................ 31

                   سیری در مینیاتور ایران ....................................................................... 31

                   گفتگو با استاد حسن تقوی ( هنرمند مینیاتور نا شنوا ) .......................  33   

    بخش دوم  : صنایع دستی

    فصل اول : فرش ایران   

                  فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن ....................................................  35

                   طرح های آثار باستانی و ابنیه اسلامی      .............................................. 36

                   طرح های شاه عباسی     ........................................................................ 36

                  طرح های اسلیمی  .................................................................................. 36

                  طرح های اقتباسی  ................................................................................. 36

                 طرح های افشان  ..................................................................................... 37

                   طرح های واگیره ای ( بندی ) ................................................................ 37  

                  طرح های بته ای ( بته جقه ).................................................................... 37

                   طرح های درختی ................................................................................... 37

                  طرح های ترکمن .................................................................................... 38

                طرح ها ی شکا رگاهی .............................................................................. 38

                 تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و ... .................................................. 38

                  نقوش گلستان ........................................................................................  44 

                 نقوش لچک و ترنج ..................................................................................  46                                                                                                          

    فصل دوم : سفالگر ی    

                   مقدمه    ................................................................................................. 48

                   چکیده     ............................................................................................... 49         

                  تقسیم سفال با کفش کنده     .................................................................                             49

                    نقوش سفال در ادوار اسلامی      ...........................................................    50

                  فن و هنر سفالگری ................................................................................. 50

                  مهمترین تکنیکهای تزئین ظروف در نیشابور ........................................ 52

                 سفال با پوشش گلی ................................................................................. 53

                 سفالینه یا نقوش رنگارنگ ....................................................................... 53

                  سفالینه با تزئین زرین فام ...................................................................... 53

                  سفالینه با کفش کنده ............................................................................. 53

                  سفالینه یا لعاب یک رنگ ........................................................................ 54

                  کلیاتی درباره سفال اسلامی .................................................................... 54

                  سفال گبری ............................................................................................ 55

                  سفال سلجوقی ....................................................................................... 56

                  سفال مینائی ایران ................................................................................. 56

                 سفال دوره عثمانی .................................................................................. 56

                  سفال دوره صفویه ایران ......................................................................... 57

                  هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی ................................. 57

               - بررسی نقوش انسانی با توجه به جهان  بینی  عرفانی ................................ 57

                  بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم ..................................... 58

                  بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات ............................................. 58

                  بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی ................................ 58

                  جام با گلابه ی سفالگری ......................................................................... 61

                  کوزه .......................................................................................................  62   

     

     

    فصل سوم : نگار گری     

                 تعریف نگار گری      .................................................................................    64

                  تذهیب     ...............................................................................................    64

                 تشعیر      ................................................................................................    65      

                   ابزار و مواد اولیه      ...............................................................................                65

                  قلم مو  ................................................................................................... 65

                رنگها  ....................................................................................................... 66

              رنگهای گیاهی ............................................................................................ 66

               رنگهای معدنی ...........................................................................................  66   

              رنگهای شیمیایی ........................................................................................ 66

                  رنگ گذاری ............................................................................................ 66

                 رنگهای جسمی ........................................................................................ 66

                  رنگهای روحی ......................................................................................... 66

                    بست ..................................................................................................... 67

                    مراحل کار ............................................................................................. 67

                    کارگاه نگار گری سازمان میراث فرهنگی کشور ................................... 67

     

    فصل چهارم : معرق     

                  معرق   ....................................................................................................    69      

                  معرق زمینه رنگ       .............................................................................. 69

                 معرق زمینه پازلی    ................................................................................. 69

                 معرق زمینه آجری   ................................................................................ 69

                 نازک بری در معرق    ...............................................................................                69

                 معرق منبت        ...................................................................................... 69

                 ابزار کار در معرق    ..................................................................................  70

                 مواد اولیه    ............................................................................................. 70

                مراحل اجرای یک طرح معرق    ...............................................................     70     

                 مختصری از کارگاه منبت و معرق        .....................................................  71

    فصل پنجم : خاتم کاری     

                تعریف خاتم کاری    .................................................................................. 72                    

                 تا ریخچه ی خاتم کاری        .....................................................................  72

                 آثار و نمونه های تاریخی     ...................................................................... 72

                 خاتم کاری در ادبیات    ............................................................................ 73

                 آشنایی با هنر خاتم کاری     ....................................................................     74     

                 تعریف خاتم ............................................................................................. 74

           - قدیمی ترین آثار هنری  خاتم کاری شده با قی مانده ................................... 74

                    مواد اولیه در ساخت خاتم     ................................................................ 75

                   وسایل و ابزار کار در هنر خاتم سازی ..................................................... 75

                  مراحل تولید خاتم...................................................................................    75      

                   خصوصیات یک خاتم و محصول مرغوب و هنری .................................. 76

    فصل پنجم: قلم زنی      

                 تاریخچه     ...............................................................................................    78      

                 وسایل و ابزار قلم زنی         ...................................................................... 79

                 روش کار      ............................................................................................. 80

                 شیوه های قلم زنی     .............................................................................. 80

                کارگاه قلم زنی سازمان میراث فرهنگی      ...............................................                81

    بخش سوم : رشته های دانشگاهی

       فصل اول : رشته ها

         رشته نقاشی .................................................................................................. 82

                  مقدمه ................................................................................................ 82

                 دروس اختیاری ................................................................................. 82

              ‌ سطوح رشته ........................................................................................ 83

             ‌ درس های رشته ................................................................................... 83

             صنعت و بازار کار ................................................................................... 84

    رشته هنر های تجسمی ..................................................................................... 84

               مقدمه ................................................................................................... 84

              نحوه آموختن ........................................................................................ 85

               سطوح رشته ........................................................................................ 85

               درس های رشته .................................................................................. 85

              صنعت و بازار کار .................................................................................. 88

    رشته صنایع دستی.............................................................................................. 89

               مقدمه ................................................................................................... 89

             سطوح رشته ........................................................................................... 89

           درس های رشته ...................................................................................... 90

            صنعت و بازار کار .................................................................................... 91

     

    فصل دوم : دانشکده هنر نیشابور

              تاریخچه ................................................................................................. 92

            فضاهای آموزشی دانشکده .................................................................. 92

             دوره ها ی آزاد ..................................................................................... 93

             رؤسای دانشکده هنر از بدو تأسیس ................................................. 94

             معاونان دانشکده از سال 78 تا کنون ...............................................  94

              مدیران گروههای آموزشی دانشکده از سال 78 تا کنون ............. 94

    نتیجه گیری ......................................................................................................... 95

    منابع ..................................................................................................................... 96

     

     

    منبع:

    1-  آلن،جیمز،ویلسون؛مترجم:شایسته فر، میترا،سفالگری اسلامی،تهران:مؤسسه مطالعات هنر اسلامی 1383.

    2- تورج ,ژوله  -پژوهشی در فرش ایران  - کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مشهد

    3- سایت  پژوهشکده هنرهای ملی

    www.tradart.iranmiras.ir

    4-  سایت دانشنامه رشد :

    www.daneshnameh.roshd.ir      

    5-  شیخی،عباس،"سفال نیشابور جلوه گاه زیبایی و خلاقیت"، جاده ابریشم،ضمیمه شماره57 ، مرداد1382،ص120-121.

    6- عباسیان، میر محمد،تاریخ سفال و کاشی در ایران،تهران:گوتنبرگ،چاپ دوم1379.

    7- قوچانی،عبدالله،"تجلی علی(ع)برسفالینه های نیشابور"، ماه هنر،پیاپی31-32 ،فروردین 1380   

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت