تحقیق مقاله آشنایی با سیستم عامل لینوکس

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 6225
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۳,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با سیستم عامل لینوکس

    چکیده

    :Context

    سال‌هاست در تمام شرکت‌ها، بانک‌ها، مدرسه‌ها و یا حتی بیمارستان‌ها از سیستم عامل ویندوز استفاده شده و استفاده از آن را مساوی با راحتی و آسانی می‌دانند وحتی با وجود این همه حفره‌های امنیتی هنوز هم آن را ترجیح می‌دهند. بهتر است از امروز به سیستم عاملی فکر شود که کد‌های آن در اختیار خودمان باشد و بتوان آن‌ها را تغییر داد و یا ویرایش کرد. یکی از این سیستم عامل‌ها لینوکس است.

    :Content

    لینوکس یک سیستم عامل رایگان، کد باز، بسیار انعطاف پذیر و با قابلیت‌های بالاست و روی هر کامپیوتری قابل نصب است که در سال 1991 توسط لینوس بندیک توروالدز خلق شد.

    :Solution

    با مراجعه به سایت‌ها و منبع‌های اینترنتی، اطلاعاتی گسترده در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس جمع آوری شد. مطالب تا حد نیاز خلاصه، و ویژگی‌ها و مزیت‌های این سیستم‌عامل نسبت به باقی سیستم‌عامل‌های موجود بررسی شد.

    :Improvements

    اگر‌چه این پروژه نمی‌تواند پاسخگوی آن همه سوال در مورد سیستم عامل لینوکس باشد، اما سعی شد باعث آشنایی بیشتر ما با این سیستم عامل شود. امیدوارم نظر شما هم مانند من در مورد این سیستم عامل به کلی عوض شود، آنقدر که هوس کنید و یکی از ورژن‌های زیبای آن را در سیستمتان نصب کنید.

    :KeyWords

    سیستم‌عامل، لینوکس، متن‌باز، کامپیوتر، گنو

    1. مقدمه

    بدون شک یکی از رقابت‌های کشور‌های پیشرفته در زمینه کامپیوتر است و ما هر روز شاهد پیشرفت این تکنولوژی عظیم هستیم. سیستم عامل‌ها و نرم‌افزار‌های کامپیوتر نیز همزمان با این تحولات پیش میروند. سیستم عامل یکی از مهمترین نرم‌افزار‌ها یک کامپیوتر است.

    سیستم عامل در واقع بستر نرم‌افزاری است که نرم‌افزار‌های دیگر را اجرا می‌کند. نرم‌افزاری که برای استفاده از توانایی‌های سخت افزار و تقسیم آن بین برنامه‌های کاربردی نیاز است.

    در واقع سیستم عامل واسط اصلی بین ماشین و کاربر است، واسطی که با آسانتر کردن بسیاری از کارها موجب شد تا خیل عظیمی از افراد که اطلاع آنچنانی هم از کامپیوتر ندارند بتوانند با آن به سادگی با سیستم خود کار کنند.

    سیستم عامل رابط بین نرم‌افزار‌ها و عملکرد سخت افزار‌ها میباشد و نقش مدیریتی دارد.

    تعدادی از سیستم عامل‌ها عبارتند از :

    Dos,BeOs,windows,Unix,Linux

    در اینجا ما به سیستم عامل شگفت انگیز لینوکس میپردازیم.

    2. تاریخچه

    تا سال 1991 بود که با روند رو به رشدی که سخت افزار‌ها داشتند و محدودیت‌ها برای کامپیوتر رو به پایان بود هنوز هم کمبود چیزی احساس می‌شد و آن چیزی نبود جز فقدانی عمیق عمیق در حیطه‌ی سیستم عامل.

    Dos، قویترین سیستم عامل تا آن زمان، محصول مایکروسافت بود که با قیمت پنجاه هزار دلار توسط بیل گیتس از یک هکر سیاتلی خریداری شده بود، اما برای مدیریت پویای یک کامپیوتر فوق العاده ضعیف بود. کاربران سیستم‌های معمولی نمی‌توانستند محصول دیگری را جایگزین کنند، وضعیت کاربران مکینتاش بهتر بود اما کاربران این سیستم‌ها نیز به دلیل قیمت بسیار بالا کم بودند. در این زمان حتی ظهور سیستم عامل مینیکس نیز کاری از پیش نبرد چون هسته‌ای بسیار گرانی داشت. در همین زمان ریچارد استالمن سعی کرد با پروژه گنو لینوکس یک سیستم عامل کد باز خلق کند، هرچند که  زیاد در این راه موفق نبود، اما بعدها در سال 1991 توروالدز ادامه دهنده راه او شد.

    لینوکس یک سیستم عامل رایگان، کد باز، بسیار انعطاف پذیر و با قابلیت‌های بالاست و روی هر کامپیوتری قابل نصب است. اولین نسخه آن لینوکس 0.01 بود که در آن  سال در شبکه اینترنت قرار گرفت. نسخه‌های بعدی آن که رفع عیب می‌شدند پیاپی می‌آمدند. خالق لینوکس شخص لینوس است اما روز به روز توسط برنامه نویسان گم‌نامی از سراسر جهان تکمیل ‌شد و به برنامه‌های کاربردی آن افزوده ‌شد.

    این سیر هنوز هم ادامه دارد تا اینکه محیط‌های گرافیکی لینوکس به وجود آمدند که سیل کاربران کامپیوتر به این سیستم عامل را در پی داشت، امروزه هم تعداد کاربران لینوکس روز به روز در حال افزایش است.

     نسخه‌های مختلفی از لینوکس وجود دارد از جمله:

    RedHat,Suse,Mandrake,Ubunto

    نشان لینوکس نیز یک پنگوئن است. بر خلاف سایر سیستم عاملهای تجاری این نشان زیاد جدی نیست. نام این پنگوئن توکس است. توکس نشانگر وضعیت بدون نگرانی حرکت لینوکس است.

    3. نصب لینوکس

    هشدار: اگر شما مایلید از سیستم عامل ویندوز و لینوکس در کنار هم در یک سیستم استفاده کنید، سعی کنید ابتدا ویندوز را نصب نموده و سپس لینوکس ردهت را نصب نمایید. یکی از معروف‌ترین توزیع‌های لینوکس، توزیع واقعا زیبا و پر قدرت اوبونتو است این توزیع نسبت به سایر توزیع‌ها نصب راحت‌تر و بهتری دارد، کافی است سی‌دی این را به دست آورید وسپس دستگاه را با استفاده از این  سی‌دی بوت کنید. اوبنتو یک توزیع از نوع لایو می‌باشد بنابراین حتی در صورت نصب نکردن هم می‌توان از محیط آن استفاده کرد.

    مرحله اول

     سی‌دی را در  سی‌دی رام قرار دهید، کامپیوتر خود را Restart کنید و با کلید فشار دادن کلید del وارد بخش تنظیمات startup شوید، حالا به قسمت bois بروید و سی‌دی رام را تنظیم نمایید تا در هنگام بالا آمدن از cdrom استفاده نماید ( مثل نصب تمامی سیستم عامل‌ها ).

    مرحله دوم

      حالا قسمت boot توزیع Ubuntu بارگذاری شده است و با اولین انتخاب وارد محیط گرافیکی لینوکس شوید.

    مرحله سوم

    Ubuntu 6.10 به صورت کامل بارگذاری شده حالا وقت نصب می‌باشد البته شما بدون نصب نیز می‌توانید از محیط استفاده کنید.

    خوب بر روی آیکون install کلیک کنید تا صفحه نصب بارگذاری شود.

    مرحله چهارم

     

    این قسمت برای تغییر زبان بخش نصب Ubuntu می‌باشد. البته میتوان زبان فارسی را انتخاب کرد اما چون بعد از نصب هم می‌توان این کار را انجام داد برای استاندارد بودن زبان نصب را همان English انتخاب و بر روی Forward کلید کنید.

    مرحله پنجم

     

    این قسمت مربوط به تنظیمات تاریخ و زمان در زمانی که می‌خواهید ساعت کامپیوتر را با اینترنت تنظیم کنید می‌باشد.

    موس را در نقشه به سمت نقطه ایران برده و کلیک کنید.

    خوب حالا نقشه به قسمت ایران زوم شده است و با کلیک بر روی نقطه‌ای که نشان دهنده مرکز کشور، تهران است، Time zone را تنظیم کرده اید.

    حالا بر روی Forward کلیک کنید.

    مرحله ششم

     

    در این قسمت شما باید زبان دوم Keyboard را انتخاب نمایید.

    چون ما فارسی زبان هستیم بر در لیست موجود در سمت چپ Iran را انتخاب کرده و بعد از بارگذاری اطلاعات جدید سمت راست Iran pro را انتخاب می‌کنیم.

    حالا بر روی Forward کلیک کنید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با سیستم عامل لینوکس

    فهرست:

     

    چکیده 3

    1. مقدمه 4

    2. تاریخچه 4

    3. نصب لینوکس.. 5

    4. تعریف نرم‌افزار آزاد 9

    5. توزیع چیست؟ 11

    5-1. علت تنوع توزیع‌ها چیست؟ 12

    5-2. کدام توزیع؟ 12

    6. معرفی چند توزیع. 14

    6-1. توزیع ubuntu. 14

    6-2. توزیع پارسیکس.. 15

    6-3. توزیع pcLinux Os 16

    6-4. توزیع Mandriva Linux. 16

    6-5. کدام را انتخاب کنیم؟ 17

    7. محیط گرافیکی. 17

    7-1. تاریخچه X. 19

    7-2. محیط کاری GNOME. 20

    7-3. محیط کاری KDE. 23

    منابع. 25

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت